"Vətənə vurğun:
Ömürdən səhifələr"
Sadıq MURTUZAYEV
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
İmran
Əbilovun bu kitabını mən son dövrlərdə
çox geniş intişar tapmış
memuar ədəbiyyatının ən gözəl nümunəsi
hesab edərdim.
Kitaba
böyük yazıçımız Mir Cəlalın
dünya ədəbiyyatımızın misilsiz nümunəsi
olan "Bir gəncin manifesti" romanını yada salıb
"bir ömrün (həm də çox zəngin
ömrün) manifesti" adını da verərdim.
Çünki burada böyük bir dövrün
enişini-yoxuşunu görmüş, bu dövrün ziddiyyətləri
girdabında özünə çox bacarıqla yol aça
bilmiş bir insanın acılarından, şirinlərindən
(daha çox), xeyir-şər dünyamızın bərkindən-boşundan
çıxmış, şükür ki, bu gün də
böyük həyat eşqi ilə yaşayan vətən
oğlunun həyat kredosunun çox zəngin
ömür-gün yaddaşı ilə oxumağa təqdim
olunur.
İndicə işlənilən "həyat
eşqi" sözlərinə qayıdıb demək istəyirəm
ki, kitabın ana xəttində başdan ayağa özünə
qərar tutan qəhrəmanın (İmran Əbilovun) həyat
eşqi məhz aparıcı yer tutur. Vurğunu olduğumuz mütəfəkkir
şairimiz Bəxtiyarın "Həyat eşqi" şeiri
yada düşür:
"Həyat
eşqi - baş əyirəm önündə,
İşığısan sən ayın da, günün
də".
Bəs nədir sizi bu eşqə mübtəla edən?? Bu suala elə
278 səhifəlik əsər boyu özün çox mükəmməl
cavab vermisən və mən onun bəzi məqamları üzərində
qısaca dayanmaq istəyirəm.
Siz
şüurlu həyata qədəm qoyan gündən bu həyatda
layiqli yer tutmağa can atmışsınız və bu yolda elə
uğurlara imza atmışsınız ki, elə onlar da sizi
bütün həyatınız boyu izləmişlər. Böyük bir institutda tələbəliyin
böyük şərəfi olan Stalin təqaüdünə
layiq görülən ilin yeganə tələbəsi olmaq elə
bir şərəf idi ki, özünüz dediyiniz kimi, sizə
yuxu kimi görünsə də, bu, həyatın həqiqəti
və bunun cövhəri olan həyat eşqiniz olub.
Siz ömrünüzün daşlı-kəsəkli
yollarında büdrəmədiniz, o sizi qovduqca və
adını dönə-dönə çəkdiyim şairin
şeirində deyildiyi kimi, zamanın sirlərinə daha dərindən
bələd olub onu üstələdiniz. Bu da yenə
sizin həyat eşqiniz, ona sədaqətiniz idi. Sizə zaman-zaman tapşırılan müxtəlif
dövlət vəzifələrinə bütün
varlığınızla xidmət etdiniz, o zamanın dili ilə
desək, hər vəzifədən də üzüağ
çıxdınız.
Həyat eşqiniz sizi bu eşqin ən müqəddəs
amalı olan ailə sevgisinə gətirib çıxardı. Bu isə cəmiyyətimizin
ən böyük imtahanlarından biri idi. Siz bu imtahandan şərəflə
çıxdınız. Onu
lazımınca dəyərləndirib gənc nəslə,
birinci növbədə öz övladlarınıza örnək
oldunuz. Siz ömür-gün
yoldaşınızla ailə məhəbbətinin
qızıl səhifələrini yazdınız.
Biri-birinizə can deyib can eşitməyiniz xoşbəxtliyin məhək
daşı oldu. Ailə məhəbbətiniz barədə
yazdıqlarınızı oxuyarkən şərqin
böyük filosof şairi Ömər Xəyyamın bir
rübaisini xatırladım:
Biri-birinizə
mehriban olun,
Hal bilən,
dil bilən anlayan olun,
Göz-gözə
baxmayın canavar kimi,
Hiyləsiz, riyasız ər-arvad olun.
Siz övlad-ata məhəbbətinin də gözəl
nümunəsini yaratdınız. Orduda xidmət edən
oğlunuzun görüşünə gedərkən dəhşətli
ölüm qorxusu ilə üzləşdiniz, lakin məramınızdan
dönmədiniz.
Atanız haqqında yazdıqlarınızı oxuyarkən
sizin ömür yolunuz bir daha gözüm önündə
canlanır. Siz də atanız təki qarşınıza
çıxan çətinlikləri böyük inamla, hər
cür əzablara qatlaşaraq dəf etmisiniz. Yeri gəlmişkən, ata təcrübəsindən,
onun yaxşı ənənələrindən dərs alıb
gələcək nəsillərə estafet etmək cəmiyyətimiz
üçün ən uğurlu amildir. Dünyanın
ən böyük xalqı olan Çin xalqının bu ənənəyə
sadaqəti yada düşür. Çinlilərin
peyğəmbəri olan Konfutsinin "Lun-Yuy" kitabında ənənəyə
sədaqət elə səviyyədə təbliğ olunur ki,
üstündən 2500 il keçməsinə baxmayaraq,
Çin dinastiyalarının müxtəlif dövrlərdə
qəbul etdikləri konstitusiyaların bir çoxunda bu ənənəyə
xəyanət edənlərə hətta ölüm cəzası
verirlərmiş. Bu gün Çin
xalqının bəşəriyyət tarixində hələ
görünməmiş uğurlarının bir səbəbi
də yəqin ki, elə budur.
Kitabınızın ən dəyərli cəhətlərindən
biri isə sizin dostlarınıza olan münasibətlərinizin
çox parlaq görüntüləridir. Bunu yada salım ki, dost
seçimi də elə yuxarıda bəhs etdiyim ailə məhəbbəti
üçün seçim qədər böyük məsuliyyət
tələb edən bir məqamdır. Bu yerdə həmin
çətinliyin dərki üçün gündoğan ölkə olan
Yaponiyaya məxsus bir rəvayət yada düşdü.
Adı dillər əzbəri olub şan-şöhrəti
bütün ölkəyə yayılan bir bağban
bağçasında min növ gül yetişdirmiş və
bunun sorağı imperatora gəlib çatarkən o, bu
bağçaya baxmaq həvəsinə düşür. Bu barədə
bağbana xəbər verirlər və imperatorun səfərinə
hazırlığa başlayırlar. Səfərdən
bir gün əvvəl həmin bağçaya yenə baş
çəkib bağbana xəbərdarlıq edirlər ki, sabah imperator gələcək. Vaxt
çatıb imperator bağçaya gələrkən
dünən həmin min növ gülü seyr edib onu
müşayiət edən adamlar bağçada bir dənə
də gül görməyib dəhşətə gəlirlər
və bağbanın çox arxayın görkəmi
onları daha böyük vahiməyə salır. İmperator soruşur ki, bəs deyirdilər sən
bu bağçada min növ gül yetişdirmisən. Bağban cavab verir ki, gedək göstərim. Onu bağçanın bir küncünə
aparıb bir gül göstərir və izahat verir ki, imperator
sağ olsun, sizə düz deyiblər, dünənədək
burada min növ gül var idi. Mən
düşündüm ki, siz onların ən gözəlini
seçmək istəyəcəksiniz və bunun çətinliyini
nəzərə alıb hamısını məhv edib ən gözəlini
saxladım.
Bağbanın müdrikliyi imperatoru valeh edir və ona
böyük ənam verir.
Bax, dost
seçimi də belədir.
Əziz
dost, siz kitabınızda çoxsaylı adamlarla
dostluğunuzdan danışırsınız. Lakin
mən yazdıqlarınızı vərəvurd edib, həmin
siyahıda ən yaxşısını seçim etmək istədim
və sizinlə 50 ildən çox dostluq edən Surxay
İmran oğlu Tağızadənin üzərində
dayandım. Mənim də onunla olan uzun illərin
ünsiyyətimə görə elə bilirəm ki, o, sizin həyat
yolunuzda ən yaxşı dost olub.
Yenə
Ömər Xəyyamın bir rübaisi yadıma
düşdü:
Dostun diləyini
dost yerə salmaz,
Hər
zaman əlində iqtidar olmaz,
Vəfasız
dünyaya bel bağlama çox,
Gedər cahi-cəlal heç kəsə qalmaz.
Sizin hər
ikiniz uzun illər iqtidar adlanan zümrədə sayılıb
seçilən və biri-birinizə dost adamlardan olmusunuz və
elə bilirəm ki, sizin tələbəlik illərindən
başlanan dostluq bu günə qədər davam edir.
Siz
yazmasanız da, mənə öz həyatımdan,
görüb-götürdüklərimdən də
yaxşı məlumdur ki, sizin də dost bilib seçdiyiniz
adamlar içərisində bu dostluğu axıradək
yaşatmayan, hətta ona xəyanət edən "dostlar"
da çox olub. Siz bunlardan heç birinin
adını çəkməmisiniz, bu, yaxşıdır, o
sizin hər şeyi özünə
sığışdıra bilən geniş ürəyinizdən
xəbər verir. Lakin əzizim, mənim
bu iradımdan yəqin ki, incik düşməzsiniz. Siz kitabınızda adını çəkdiyiniz
yüzlərlə adamların içərisində elə xəbis
olanları da var ki, onların bu xisləti sizə yaxşı
məlum olsa da, haqlarında heç bir pis söz işlətmirsiniz.
Mənə elə gəlir ki, belə adamları tanıtmaq
vacibdir və həm də iki mənada: - birincisi odur ki,
onlardan yaxşı adamları qorumaq üçün, ikincisi
- dost seçimində adamlara təlqin edək ki, ehtiyatlı
olsunlar. Yenə böyük şairimiz Bəxtiyarın
"Yaxşı adam" şeiri yada
düşür. Şair bir poema həcmində
olan bu şeirində insan fəlsəfəsinin ənginliklərinə
baş vurur. Şeirdə yaxşı adam,
dost seçimində ən vacib olan insan keyfiyyətindən -
məsləkdən, əqidədən gen-bol söhbət
açır və bu müstəvidə ondan uzaq olan
adamları satira atəşinə tutub deyir:
Şirin
dillər, şirin sözlər,
Tor çəkməsin gözünüzə.
Biri mənə
- yeri gəlsə dağ kimi qalx,
Yeri gəlsə
duman kimi əyil dedi.
Daha sonra:
Bunu deyən
heç özü də istəmədən,
Öz qəlbini açdı mənə.
Gördüm
orda əfiləri, ilanları,
Gördüm
orda neçə-neçə yalanları,
Gördüm
orda tora düşüb
Əl-qolunu sağa-sola çalanları.
Əzizim, kitabınızda, təkcə mən yox,
hamının belə tanıdığı adamların da
adını görüb ürpərdim. Və şairin tövsiyəsi:
Qalx qəlbinin
zirvəsinə,
Qulaq kəsil ürəyinin öz səsinə.
Siz kitabınızda həyat yolunuzda üzləşdiyiniz
yüzlərlə adamın, konkret 584 adamın adını
çəkirsiniz, bu çox yaxşıdır, xüsusən
vaxtilə ünsiyyətiniz olan adamların ruhuna işıq
salırsınız. Və mən buna da valeh oldum ki,
yaddaşınız (bəlkə gündəliyiniz olubsa, bu da
çox yaxşıdır) necə də zəngindir.
Əslində elə yaxşının da, pisin də
adını yaşatmaq vacibdir. Bunu da yaddan
çıxartmayaq ki, insan yaranan gündən xeyirlə şər
də yaranıb. Çünki
"iblis" araya girib, çalışıb ki, onları
şər əməllərə qoşsun. Elə bu səbəbdən
ilk insan övladları olan iki qardaşın - Qabillə
Habilin arasına "paxıllıq" adlanan mənfur keyfiyyəti
ilhaq edərək Habilə öz gözəl
bacısını verib, onun çirkin bacısını almaq
qarşısında baş qaldıran
qısqanclığı ilə Qabil onu
öldürmüşdür. O zamandan başlayaraq xeyir və
şər qüvvələr arasında mübarizə davam
edir və bu gün daha dəhşətli şəkil
almış, bəşəriyyət bütünlükdə
məhv olmaq təhlükəsi ilə üz-üzə
dayanmışdır.
Siz kitabınızda yazırsınız ki, demək istədiklərinizin
heç yüzdə birini deməmisiniz və yəqin ki,
bunları deməmiş bu dünyadan köçməyi rəva
bilməzsiniz.
Və qələminiz maşallah, tutarlıdır,
hətta gözəl şeirləriniz ilə ona bər-bəzək
verə bilirsiniz. Bu da böyük
Yaradanın sizə bəxş etdiyi başqa bir ərməğandır.
Zira yüksək poetik düşüncəsi
olan adamlar, elə bilirəm ki, cəmiyyətimizin bəzəyidir. Odur ki, arzu edərdim
ki, gələcək yazılarınızda insanları daha sərrastlıqla
saf-çürük edəsiniz.
Siz atanıza, əminizə ədalətsizlik edənləri
qamçılayırsınız, bu ədalətsizliyə
dözə bilməyib dünyasını dəyişməsindən
göz yaşları ilə bəhs edirsiniz, həm də ədalətli
insanların da ruhuna işıq salırsınız. Sizin
atanızın yerinə kolxoz sədrliyinə keçmək
üçün şər qüvvələri başına
toplayıb sədrliyə keçən qohumunuzun
özünün də həbs olunub oradan qayıtdıqdan
sonra böyük xəcalətlə sizinlə
görüşü zamanı alicənablıq göstərməyiniz
həqiqətən dediyiniz kimi ibrət dərsidir. Sizin intiqam hissindən uzaq olmağınız təqdirəlayiqdir.
Və arzu edərdim ki, gələcəkdə fəaliyyətiniz
boyu təsadüf etdiyiniz saysız-hesabsız belə ibrət
dərslərindən də gen-bol bəhs edəsiniz. Şübhə
etmirəm ki, sizin həyat yolunuzda bunlar yüzlərlə olub
və qarşınıza çıxıb.
Bunlar gənc nəslin tərbiyəsi baxımından
çox önəmlidir.
Sonda sizin poetik dünyanız barədə bir neçə söz deməmək mümkün deyildir. Şeirlərinizin bədii səviyyəsi heç də bu günkü peşəkar şairlərdən geri deyildir. Ən başlıcası onların hamısı demək olar ki, ünvanlı şeirlərdir. Bu, çox yaxşıdır. Mücərrədlikdən uzaq olmaq da insani keyfiyyət baxımından çox yaxşıdır.
Ancaq "Bədii düşüncələr" fəslinin birinci şeirindəki bədbin notlar, bu yazının əvvəlində sizə ilhaq etdiyim "həyat eşqi" anlayışından uzaqlaşmağınız məni də kədərləndirdi.
Əziz
dost, buna hacət yoxdur. Siz ana vətənə də,
onun xalqına da öz borcunuzu artıqlaması ilə
vermisiniz.
Ən başlıcası cəmiyyətimiz
üçün gözəl övladlar ərməğan
etmisiniz. Ən əsası odur ki, sizə də, mənə
də Ulu Yaradanın verdiyi ömür payı kifayət qədər
böyükdür. Elə özünüz də
çox şükür ki, bədbin notlardan sonra nikbin notlara
qayıtmağınız təqdirə layiqdir:
Fikrən
bədbin olma, təmkinlə yaşa,
Sən nə
axtarırsan bilməm dünyada,
Ömrünü
şərəflə vurursan başa,
Həmişə hörmətlə düşərsən
yada.
Arzum budur ki, bu nikbin əhval-ruhiyyə sizi son nəfəsinizədək
tərk etməsin.
525-ci qəzet.-2017.-17 may.-S.7.