Məhtimqulu ədəbi irsinə yeni elmi-nəzəri baxış
XVIII əsr türkmən
ədəbiyyatının klassiki
Məhtimqulu Fəraqinin
həyat və yaradıcılığının Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
öyrənilməsi tamamilə
klassik Türk dünyası ədəbiyyatına
yenidən ciddi münasibətlə yanaşılmasından
irəli gəlmişdir.
Müasir
ədəbiyyatşünaslığımızın
önündəki problemlərindən
biri də 70 il pantürkizm
damğası ilə repressiyaya məruz qalan türk xalqlarının ədəbiyyatını
yeni elmi-nəzəri kontekstində araşdırmaq,
tədqiq və təhlil etməkdir. Bu sıradan Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında
qardaş türkmən
ədəbiyyatına, onun
klassik irsinə də elmi - nəzəri kontekstdən
yenidən diqqət göstərməyə təbii
ki, ehtiyac duyulur.
Türkmən ədəbiyyatının parlaq və ən böyük nümayəndəsi sayılan
Məhtimqulunun şeirlərindən
də hiss olunur ki, onun ədəbi
coğrafiyasının üfüqləri
bütövlükdə Şərq
dünyasını əhatə
etmişdir. Şərq klassiklərindən Əhməd Yəsəvinin,
Yunus Əmrənin fəlsəfi hisslərini
öz şeirlərinə
hopduran Məhtimqulu ictimai ədəbi əxlaqı, milli təəssübkeşliyi ilə
türkmən şeirində
yeni bir epoxa açmışdır.
Onun şeirləri xalqın milli özünüdərki
prosesində mayak olmuşdur. Bu nöqteyi-nəzərdən
şairin "Türkmənim"
şeiri xüsusilə
təqdirəlayiqdir:
Qafil qalmaz, döyüş günü xar olmaz,
Qarğısa, nəzərə giriftar
olmaz,
Bülbüldən ayrılıb solub
saralmaz
Daim ənbər
saçar gülü
türkmənin.
Sərxoş olub çıxar, ciyər
dağlanmaz,
Daşları sındırar, yolu
bağlanmaz,
Gözüm qeyrə düşməz,
könül əylənməz,
Məhtimqulu - söylər dili türkmənin.
Məhtimqulu yaradıcılığının əsas məziyyətlərindən
biri də ondadır ki, o, klassik Şərq ənənələri ilə
yanaşı, xalq ədəbiyyatından, folklor
elementlərindən istifadə
etmişdir. Qeyd edilən bu
faktorlar onun bütün yaradıcılığı
boyunca izlənmişdir.
Klassik şairin xalq ədəbiyyatından
qaynaqlanan şeirlərini
Azərbaycan xalq ədəbiyyatı nümunələri
ilə, eləcə də Azərbaycan ədəbiyyatı klassikləri
Ş.İ.Xətainin, Xəstə
Qasımın, Abbas Tufarqanlının, M.Füzulinin
və b. əsərləri
ilə hətta eyni dövrün sənətkarları sayılan
M.V.Vidadinin, M.P.Vaqifin,
X.B.Natəvanın və
b. şeirləri ilə
müqayisəli təhlilə
cəlb etdikdə oxşar motivlər, oxşar mövzular, şeirin müxtəlif növlərindən istifadə
oxşarlığı ilə
üz-üzə qalırsan.
Daha sonrakı əsrlərin xalq ədəbiyyatı üslubunda yazıb-yaradan
Dədə Ələsgər,
Aşıq Alı şeirləri isə sanki Məhtimqulu şeirlərinin davamıdır.
Bu qədər yaxınlıq, doğmalıq,
bu qədər eyniyyətlik - istər mövzu, istərsə də şeirin müxtəlif növlərində
yazıb-yaratmaq, təbii
ki, yalnız bir kökdən - türk kökündən
boy atmasından irəli
gəlmişdir. İstər lirik
duyğular biçimində,
istərsə də ictimai-siyasi motivlər kontekstində yazılan şeirlər haqqında eyni fikirləri söyləmək mümkündür.
Burada bir fikri də
qətiyyətlə söyləmək
olar ki, Məhtimqulu poeziyası Azərbaycan klassik poeziyası yalnız coğrafi ərazi ilə baxımından ayrıdır.
Bütün bunlar əsas vermişdir ki, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Məhtimqulu ədəbi
irsi elmi-nəzəri kontekstdə ciddi araşdırmaya cəlb edilsin. Və həmin araşdırmalar
da məhz qeyd etdiyimiz faktorlar önə çəkilmişdir. Məhtimqulu poeziyası
hər dövrdə müasirliyi ilə aktual xarakterdə olmuşdur. Şeirləri dilinin saflığı,
dürüst ifadə
tərzi, milli təfəkkür aydınlığı
ilə sevilmişdir.
Həmin
şeirlərdə bir
köy ətri, dağ vüqarı, mərdlik mücəssəməsi
əks olunmuşdur.
Anar
"Min beş yüz
ilin oğuz şeir" almanaxında yazdığı kimi,
"Türkmən ədəbiyyatına,
dilinə etdiyi böyük xidmətlərin
müqabilində Məhtimqulu
özünü türkmənlərin
"söylər dili"
adlandırmaqla haqlı
idi. Molla Pənah Vaqif və Molla Vəli
Vidadi, Qaracaoğlan və Telimxan kimi Məhtimqulu Fəraqi də türk Oğuz şeirinin sadə ana dilində yüksəlməsi, cilalanması,
ən dərin fikirləri anlaşıqlı
bir şəkildə ifadə edə bilməsi üçün
əvəzsiz tarixi xidmət göstərmişdir".
Qeyd etdiyimiz
kimi, Məhtimqulu yaradıcılığı tamamilə
ümumtürk milli təfəkkürünün, düşüncəsinin
poetik daşıyıcısıdır. Onun şeirlərinin
qaynaq mənbəyi imkan vermişdir ki, Araz Dadaşzadənin
dediyi kimi, "Vaqifin və Vidadinin, Məhtimqulu və Kəminənin qələmindən çıxan
sadə, səmimi və xalq ruhundan
xəbər verən şeirlər Aərbaycanda
və Türkmənistanda
sadəliyinə və
gözəlliyinə görə
şöhrət qazanmışdır".
Fikrimizin
davamı kimi, "Azərbaycan - Türkmən
ədəbi əlaqələri"
adlı doktorluq dissertasiyası işində
Ə.R.Əliyev də
qeyd edir ki, "təşəkkülünə,
mənşəyinə görə,
tarixi taleyinə, dillərinin qohumluğuna,
coğrafi ərazisinə,
adət-ənənələrinə görə Azərbaycan və türkmən xalqı bir-birinə çox yaxındır. Bu xalqların ta
qədimdən mədəniyyətlərinin
yaxınlığı məhz
bununla bağlıdır".
Məhtimqulu yaradıcılığı haqqında
əvvəlki əsrlərdə
olduğu kimi, XX əsrdə də Azərbaycan elmi, poetik fikri öz
sözünü demişdir. Həmid
Araslının "Böyük
türkmən şairi",
G.Çarıyevin "Türkmən
xalqının böyük
şairi", Araz Dadaşzadənin "Maxtımqulu
və Azərbaycan poeziyası" və
"Qardaş xalqın
böyük şairi",
R.Əliyevin "Maqtımqulu
humanist şair kimi",
P.Xəlilovun "Böyük
türkmən şairi"
və "İki əsrin poeziyası. Klassik türkmən şeiri" kitabına ön söz", M.İbrahimovun "Xalq ruhunun tərcümanı",
R. Qurbanın "Maqtımqulu
Pirağı", R. Qurbanovun
"Məxtimqulunun dili
və sənətkarlığı",
Ə.Muxtarın "Vətən
diləkli şair"
və "Qardaş türkmən xalqının
böyük sənətkarı",
A.Nəbiyevin "Sərhəd
bilməyən əlaqələr.
Azərbaycan - Türkmən folklor
əlaqələri tarixindən",
S.Rüstəmin "Hərarətlə,
məhəbbətlə" adlı elmi məqalələrdə Məhtimqulu
ədəbi irsinin dərinliklərinə nüfuz
edilmiş, onun yaradıcılığının məziyyətləti tədqiqat
obyektinə çevrilmişdir.
Eyni zamanda, Məhtimqulu dövrünün
- XVIII əsr türkmən
ədəbiyyatında baş
verən ədəbi-ictimai
proseslər şairin yaradıcılığı kontekctində
araşdırılmış və həmin dövr Azərbaycan şeirin vüsəti ilə müqayisəli təhlil edilmişdir, digər tərəfdən
isə klassik sənətkarın əsərlərinin
Azərbaycan dilinə
tərcümə edilməsi
ilə yanaşı ədəbiyyatşünaslıqda da tədqiqi məsələsi ortaya qoyulmuşdur.
Məhtimqulu yaradıcılığı haqqında Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında yazılmış 50-dən artıq
məqaləyə nəzər
salarkən bu məqalələri bir neçə bölmədə
qruplaşdırmaq ehtiyacında
olduq: şairin ədəbi irsinin və şəxsiyyətinin
öyrənilməsi, əsərlərinin
sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
dili və fəlsəfi məqamdan təhlili, xalq ədəbiyyatı ilə
müqayisəli tədqiqi,
müxtəlif illərdə
yubileyi ilə əlaqədar yazılan ədəbi-tənqidi məqalələr.
Təbii ki, bu məqalələr
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı
səhifəsinə aiddir. Halbuki, şairin
Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə bağlılığının
tarixi qədim dövrlərə aiddir.
Bu da əvvəldən
qeyd etdiyimiz kimi, şairin poeziyasında Ə.Xaqani, G.Nizami, İ.Nəsimi, M.Füzuli, Ş.İ.Xətai
və b. klassiklərin
yaradıcılığına olan ustad münasibətdən,
onlardan faydalanma ştrixlərindən ibarətdir.
Bütün bu məsələlər
ayrı-ayrı məqalələr
çərçivəsindən çıxıb doktorluq işi mövzusu olaraq daha geniş
həcmdə araşdırmaya-tədqiqata
cəlb edilmişdir.
F.Əhmədovanın "Məhtimqulunun sənət aləmi" monoqrafiyası bu baxımdan xüsusilə elmi əhəmiyyət kəsb edir. Məhtimqulu irsinin Azərbaycanda öyrənilməsinin özəlliklərindən
biri də onun poetik könlündə
Azərbaycanın gözəl
peyzajının seyridir.
Məhtimqulu sazdır, söhbətdir
işin,
Əcəldən qeyridən olmaz təşvişin.
Bəylərin, fəqirin, əhli
dərvişin
Uzun yollar yoran ayaqları var.
Lirik
"mən"in yollar
yoran ayaqları Xəzərin bu tayına - Azərbaycana da gəlib gözəlliklərini
gəzmişdir, hətta
şəninə "Yaylaqları
var" şeirini yazmışdır:
Səfər edib Nuxa mülkünə,
Könül istəyən tək yaylaqları var.
Seyran etsək qönçəsinə, gülünə
Baxçasında bülbül oynaqları var.
Bir sözlə, Məhtimqulu ədəbi irsinin fəlsəfi əsasları, fikir-sənət xüsusiyyətləri Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında indiyən müəyyən dərəcədə təhlil və tədqiq edilmişdir, edilməkdədir. Onun bioqrafiyası əsas verir ki, yaşayıb - yaratdığı dövrdə türkmən ədəbiyyatının vüsəti, ədəbi obrazlarının xarakterləri tam açılır və bunlar müqayisəli təhlil üçün önəmli xüsusiyyətə malikdir.
Almaz ÜLVİ
Filologiya elmləri doktoru,
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu "Azərbaycan-Türkmənistan-Özbəkistan
ədəbi əlaqələri" şöbəsinin müdiri
525-ci qəzet.-2017.-18 may.-S.8.