Qanadlarını yanına salma!
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru,
professor
“Elçinin
haqqı var desin ki, ədəbi tənqidi belə yazarlar. Amma
demir.
Elçinin
haqqı var desin ki,
nəsri belə yazarlar. Amma demir.
Elçinin
haqqı var desin ki,
səhnə əsərini belə canlandırarlar.
Amma demir.
Fərq etməz. Özü deməsə də, bunları
müəllifin ölkədə və dünyada
qazandığı uğurlar deyir”.
Bu fikirləri Almaniyada yaşayıb-yaradan azərbaycanlı
yazıçı Qərib Mehdi dəqiq söyləyib. Elçinin özü təvazökarlıq
eləyib belə şeyləri dilinə gətirməsə də,
əvəzində xalqı deyir ki, Elçin Azərbaycan
xalqının yazıçısıdır, özü də
Dərbənddən Zəncana qədər geniş bir ərazidə
məskunlaşmış böyük bir xalqın sevimli
yazıçısıdır. Çünki xalq sadəliyi,
yaşantıların həqiqiliyini, təhkiyənin
axıcılığını, personajların bir-birilə,
dünya ilə isti, diri münasibətinin təsvirini sevir,
sevir ki, ona xoş, pozitiv duyğular, ovqatlar
bağışlasınlar, onu doğruluğun, ədalətin,
xeyirxahlığın, kişiliyin, ləyaqətin və
yaxşı adamların hələ də tükənmədiyinə
inandırsınlar... Elçin həmişə
xalqın istədiyini, arzuladığını
yazmağı, yazdığını əla yazmağı,
xalqın şah damarını tutub yazmağı bacarıb.
Elə buna görə də Elçin Azərbaycan ədəbiyyatının,
milli ədəbi-bədii düşüncənin, müasir Azərbaycan
teatr qavrayışının fenomenidir.
Bir anlamda fenomen hadisənin, təzahürün
duyğusal müşahidəsidir. Başqa bir anlamda isə fenomen
artıq hamıya bəlli, məlum bir hadisəni, təzahürü
nişan verir. Hərçənd
ki, bu hadisə, bu təzahür müəyyən antropoloji,
sosial-psixoloji, fəlsəfi-kulturoloji bilgi sistemlərinə
uyğun fiksə edilsə də, onun dərki çətindir.
Tutalım, alovun xassələri... onlar uşaqdan qocaya qədər
hər kəsə bəllidir: çünki elm alovla
bağlı hər növ bilgini ortalığa
açıb-töküb. Bununla belə, alov yenə
insan qavrayışı üçün bir fenomen olaraq
qalır. Alov hər dəfə bir cür
görünür, bir cür yanır, hər dəfə yeni
olur və insanı hər dəfə öz sehrilə
ovsunlayır.
Elçin öz yaradıcılığında hər dəfə
yeni bir ədəbi missiyada, yeni bir ədəbi formatda gündəmə
gəlir. O, əgər
dünən hər hansı bir pyesi bir düşünər
jesti, bir filosof zövqü, bir dramaturq fantaziyası ilə
sona yetirib nöqtələyibsə, bu gün qəfildən
dönüb uşaqlaşır, uşaqlaşıb sadəliyin,
səmimiliyin son həddinə çatır və balaca
cocuqlar üçün bir nağıl yazır, ertəsi
gün isə sanki əllərinə döyüş əlbəsələrini
geyinib gözlənilmədən iri bir məqalə ilə əsl
debatçı əzmində ədəbi diskussiyaya
qatılır, birisi günə isə daha hansısa bir ədəbi
ideyanı nəsrdə reallaşdırmağı
planlaşdırır. Lakin bütün hallarda
Elçin öz duyğular və düşüncələr
dünyası ilə oxucusunu və seyrçisini əfsunlayıb
onun qəlbini ələ ala bilir.
“Elçin və fenomen” mövzusunun koordinatlarında
mülahizələrimi davam etdirərək söyləyim ki,
dahi alman filosofu Edmund Qüsserl fenomenə tamam fərqli bir
yöndən yanaşır. Onun fəlsəfi
paradiqmasında fenomen təkcə nəsnələrin keyfiyyətinin
müşahidəsi kimi qiymətləndirilmir, həm də
hadisənin məzmun birgəliyi kimi dəyərləndirilir.
Fikrin daha
aydın və sadə izahı baxımından Azərbaycanın
görkəmli ədəbiyyatşünas-alimi Nizami Cəfərovun
2005-ci ildə Elçinin “Seçilmiş əsərləri”nin
nəşri münasibətilə yazdığı məqalənin
preambulası olduqca konkret görünür. Hətta N.Cəfərov
kimi qüdrətli bir alim etiraf edir ki, Elçin
“yaradıcılığını ona layiq bir səviyyədə
təhlil edib dəyərləndirmək,
qaldırdığı ictimai-ideoloji problemlərin
“coğrafiya”sını tələb olunan şəkildə əhatə
eləmək, bədii idrakının özünəməxsus
texnologiyalarını, ritmini, intonasiyasını az-çox
elmi interpritasiyanın predmetinə çevirmək o qədər
də asan deyil”. Mən də bu fikri dəstəkləyirəm,
amma yeri gəlmişkən, onu da deyim ki, bununla yanaşı, N.Cəfərov
o andaca öz nəzəri bilgilərinin müstəvisində
dəqiq analitik bəyanatla çıxış edir:
“Elçinin hər bir əsəri - hekayədən romana,
publisistik məqalədən monoqrafiyaya qədər - məhdudlaşmayan,
onunla tükənməyən bütöv (intəhasız!) bir yaradıcılıq metafizikasının təzahürüdür.
O, bu və ya digər əsərinin müəllifi
olmaqdan daha çox həmin əsərlərdə zühur edən
tarixi ədəbi istedadın (və ya missiyanın!) müəllifidir”. Bax, budur fenomen... okean və damla... Bir damla okeanın bütün xassələrinin təcəssüm
modelidir. Bir qar dənəciyi kainat suyunun
şəklidir. Gerçəklikdə su
adi sudur, qar dənəciyini isə qavrayış möcüzə
bilir. Hərçənd ki, qar dənəciyi də elə
həmin su damlasıdır ki var...
Sənətkarın
özü və təcrübəsi bəlli bir zaman nöqtəsinə
çatanda artıq mədəniyyətin tədqiqat predmeti
kimi formalaşmış təkzibedilməz faktına
çevrilir: bu faktda bir damcı suda olduğu kimi milli mədəniyyətin
bütün atributları, tanış
cizgiləri öz əksini tapır. Elçin
yaradıcılığı isə bir tablodur və bu tablodan
ən müxtəlif masştablarda, ən müxtəlif rəng
çalarlarında Azərbaycanın özü, azərbaycanlıların
özləri və mədəniyyətləri
görünür.
Elçin də məhz öz ədəbi-bədii
yaradıcılığının məzmun birgəliyi
baxımından fenomendir. Odur ki,
Elçin-yazıçını Elçin ədəbiyyatşünasdan,
Elçin-ədəbiyyatşünası Elçin-dramaturqdan
ayırmağı, onların yerini müxtəlif fəaliyyət
sahələrinə görə müəyyənləşdirməyi
heç də düzgün saymıram. Çünki
onsuz bu yoxdur, bunsuz da - o. Bir də... Elçin nə yazırsa
yazsın, fərqi yoxdur ki, bu hekayə ya povest olsun, roman ya dram olsun,
publisistik oçerk ya da ki, tənqidi məqalə, yaxud ədəbi
xülasə olsun, o, həmişə hər yazısında
müasirini tanımağa çalışır, onu
anlamağa, dərk etməyə, müasirinin yaşantılarında, portretində
dövrü, zamanı təcəssüm etdirməyə
çalışır. Elçin
çalışır ki, müasirinin köməyilə
öz içinin dərinliklərinə yol tapsın, öz
dünya modelini qursun, insan batininin qaranlıqlarını
işıqlandırsın. Çünki o
da Sinoplu Diogen kimi gündüzün günorta
çağı əlində məşəl tutub insanı
axtarır.
Elçinin dramaturgiyası Elçin dünyası
içində özəl bir dünyadır, hətta haradasa
ada təəssüratı yaradan bir dünyadır. Elə bir ada ki, o ada elə
bil gəmi kimi Elçinin proza okeanında sərbəstcəsinə
üzüb arzuladığı sahilə yan ala bilir, istədiyinə
istədiyi kimi və o andaca reaksiya verə bilir... Belə ki,
bu ada lirik-psixoloji yaşantıların, poetik
düşüncələrin, sonsuzluğa söylənilmiş
monoloqların səhnəsi də ola bilir,
homerik gülüşlərin, satirik öcəşmələrin,
sarkastik şəbədələrin meydanı da... Bu ada
absurdun beşiyinə dönüb dəlixananı da
xatırlada bilir, adi bir ailənin məişət dramı
oynanılan mənzilini də... Başqa sözlə,
Elçinin dramaturgiya adası intensiv metamorfozlar, yəni dəyişmələr,
çevrilmələr dünyasıdır və burada hər
bir insan özünü kənardan görüb tanımaq
imkanına malikdir. Çünki Elçin yad planetlilərdən
yazanda da, əslində, elə bizdən yazır, bizim həyatımızdan, bizim ağrılarımızdan, dərdlərimizdən,
məişətimizin, düşüncəmizin problemlərindən,
qavrayışımızın streotiplərindən yazır,
bəzən də bizi hətta inanılmaz, qeyri-adi dramatik
situasiyalara salıb yazır...
Ona görə Elçin dramaturgiyasını öyrənmək,
tədqiq eləmək xüsusi maraq doğurur. Bu
marağı şərtləndirən birinci səbəb
dramatik vəziyyətlərin orijinallığı, onların
fantastika ilə gerçəklik sərhədində yerləşməsi
və haradasa qeyri-adi səciyyə daşımasıdır.
İkinci bir səbəb də ondan ibarətdir ki, Elçin
dramaturgiyasından Azərbaycan teatrının son 25-30 il ərzində yaşadığı tarixin mənzərəsi
açılır... Üçüncü səbəb budur
ki, Elçinin pyeslərində güclü tənqidi ruh var.
Komediya,
gülüş həmişə tənqiddir, nəinsə
təftişidir, sınağa çəkilməsidir,
yoxlanılmasıdır, inkarıdır və eyni zamanda, bu, nə
qədər qəribə səslənsə belə, ümidin
təsdiqidir. Çox zaman deyirlər ki, həyatda
ən axırıncı ümid ölür. Məncə
bu deyimdə bir balaca boşluq var: ümid heç vədə
ölmür. İnsanlığın bütün ümidləri
yaşayır və ta sonuncu insan yer üzündən yox olana
qədər yaşayacaq... Çünki hər
bir insanın ümidi təkcə onun özünə yox,
bütün insanlığa məxsusdur. İnsanlar bir qayda
olaraq, oxşar ümidlərlə, oxşar arzularla
yaşayırlar... və Allahın hüzurunda da əksərən
oxşar niyyətlərlə, oxşar sözlərlə,
oxşar dualarla dayanırlar... Bu mənada, ümid insan deməkdir,
insan - ümid... Hətta belə bir fikri də
dilə gətirmək olar ki, ümid sözdür, enerjidir,
antimateriyadır və hər cür yaşam fövqündədir,
zaman xaricindədir. Elçinin də əsərlərinin sonunda mütləq şəkildə
bütün hadisələrin fövqündə qərarlaşmış
bir ümid işığı yanır.
Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, Elçin
dramaturgiyası milli dramaturgiyamızda indiyə kimi rast gəlmədiyimiz
yeni mövzuları, gözlənilməz süjet
kombinasiyalarını, düşüncə və hisslərin
stereotipdən uzaq bir formada ifadə edilməsilə fərqlənən
yeni insan tiplərini, obrazlarını yaratdı. Bu pyeslərdə dramaturqun
“mövcudluq effekti”nin parlaqlığı,
maraqlı dramatik, lirik, komik subyektlərin varlığı,
aktual mənəvi konflikt-qarşıdurmalar,
çağdaş dövrə xas davranış tipi və ona
adekvat dünyaduyumu yüksək peşəkarlıqla bir-birinə
hörülüb. Şrtixləri, intonasiyaları, süjet
detallarını mükəmməl şəkildə seçən
dramaturq gah məişət
motivlərilə xəyali romantik
çırpıntıların bir-birinə
bağlandığı komediyalar yazır, gah da mənəviyyatını,
ruhunu qoruma instinktini itirən insan obrazlarını yaradır.
Elçin
dramaturgiyasına marağı çəkən dördüncü
məqam görkəmli teatrşünas-alim A.Talıbzadənin
birbaşa Elçin nəsrinə, müəllifin yazı
üslubuna, yazı manerasına şamil etdiyi məqamdır: “Elçin də öz nəsrində
elə bil ki Abşeronun qum teatrını
yaradıb: onun prozasının plastikası o qədərdir
ki... o qədərdir burada işıq-kölgə effekti ki,
ovqatlar, personajlar, siluetlər, görüntülər həməncə
anbaan dəyişir, ilğımlaşır, birindən digərinə
transformasiya olunur”. Müşahidənin
özü və onun sözlə ifadəsi dəqiqdir. Amma mən buraya bir mühüm cəhəti də əlavə
etmək istərdim. Elçinin
dramaturgiyası da işıq və kölgənin bir-birilə
əvəzləndiyi sərhəddə təzahür eləyir.
Onun, demək olar ki, əksər pyesləri yuxu
ilə, xəyal ilə, fantaziya ilə gündəlik məişət
təkrarlarının sintezində,
qarışığında əmələ gəlir. Bu əsərlərin fakturasında hər iki
dünya - təsəvvürlə reallıq
yanaşıdırlar və onların arasına nazik bir
tül pərdə atılıb. Birindən
digərinə keçid cəmi bircə anın məsələsidir.
Heç də təsadüfi deyil ki, Elçin
pyeslərində personajlar tez-tez xəyalların oyunu ilə
gerçəkliyi səhv salırlar, gerçəklikdən
ayrılıb ya ilğımlarla yaşayırlar, ya da
gerçəkliyin özünü
ilğımlaşdırırlar. Hətta
onların yaşadıqları məkanın özü belə
haradasa yırğalanan, dayanıqsız qumları
xatırladır. Əgər personajlar bu qumların
üstündə aşırı ləngisələr, o andaca
qum dənizində yoxa çıxarlar. Mən bunu Elçin dramaturgiyasının çox
özəl, nadir xüsusiyyəti kimi dəyərləndirirəm.
Elçin dramaturgiyasına tədqiqatçı
marağını cəlb edən beşinci səbəb isə
onun pyeslərinin səhnə üçün hədsiz dərəcədə
effektli olmasıdır, canlı xalq dilində
yazılmasıdır, dramatik vəziyyətlərin dinamikliyi
və mütəhərrikliyidir. Bu dinamikanı, mütəhərrikliyi
təmin edən nəsnə isə Elçinin öz pyesləri
üçün seçdiyi absurd formatıdır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
ən parlaq simalarından biri Yaşar Qarayev heç də əbəs
yazmırdı ki, “Elçin dramaturgiyamızda ilk dəfə
olaraq xaosun, hərc-mərcliyin obrazını yaradır!
Onların əsasında duran mənəvi, əxlaqi,
ideoloji streotipə, normativ düşüncə və rəftar
tərzinə ən müasir, ayıq, oyaq, ədəbi,
estetik münasibət ifadə edir”. Xaosun obrazı - hər
növ fantaziya üçün, fantaziya əlvanlığı
üçün, təxəyyülü oyatmaq
üçün olduqca təsirli bir qıcıqdır.
Xaosu hərə bir cür görüb təsəvvür edir və modelləşdirir.
Lakin Xaos həm də o şeydir ki, içində
dünyaya yer verir, dünyanı öz
sahmansızlığından doğurub sahmana gətirir. Elçinin
pyesləri də sanki xaosun parametrlərsiz məkanında
strukturlaşır. Ona görə rejissorlar belə bir məkanda
özlərini tam azad,
sərbəst hiss eləyirlər, öz improvizə
etmək qabiliyyətlərini heç nə ilə məhdudlaşdırmırlar.
Aktyorlar barəsində də bunları demək
mümkündür. Onların Elçin
pyeslərində aldığı rollar birmənalı şəkildə
aktyor improvizəsini şərtləndirir. Çünki Elçin aktyora obrazı yox,
obrazın kodunu, şifrəsini təqdim edir. Aktyor məhz bu koda, bu şifrələrə əsasən
obrazın səhnə həyatını, onun daxilini və
plastik rəsmini, bir sözlə, bütövlüyünü
yaratmalıdır. Ona görə də hər
bir aktyor Elçin dramaturgiyasında oynadığı rolu
öz improvizəsinin gücünə söykənərək
yaradır. Bu da ondan irəli gəlir ki,
Elçinin pyeslərində statik, daşlaşmış, dəyişməz
heç nə yoxdur. Elçinin dramaturji mətnləri
improvizələrə, yozumlara, innovasiyalara, müxtəlif
modulyasiyalara açıq ədəbi mətnlərdir.
... Elçin sonra nə yazacaq, necə yazacaq, hansı
üslubda, hansı janrda, hansı növdə yazacaq, bunu
söyləmək müşkül məsələdir.
Bir məqam aydındır ki, Elçin kimi istedadlı,
intellektual, dərin filoloji, tarixi və kulturoloji bilgiyə,
yüksək mədəniyyətə, bədii zövqə,
daxili dəmir intizama malik bir şəxsiyyət hələ
uzun illər Azərbaycan oxucusunu (tamaşaçısını)
təəccübləndirməyə, heyrətləndirməyə
qadirdir...
Elçin, dahi sufi şairi Yunus İmrənin sözü olmasın, “uzun... incə... bir yoldadır”. Bu yolun əvvəli məlum, sonu bilinməz... Bu yol insanın kamillik yoludur: sonsuza qədər uzanıb gedər... Nə yaxşı ki, bu yolu gedə-gedə Elçin Azərbaycan ədəbiyyatının da, Azərbaycan teatrının da yükünü öz çiyinlərində daşıyır... O, bu yolda bir anda olsun dayanmır, fasilə vermir, daima təkmilləşir və öz yazısını, dəst-xəttini, dünyasını və öz teatrını təkmilləşdirir...
Həmişə Elçinin pyeslərinin tamaşalarından xeyirə, işıqlı insanlar arasındakı münasibətlərin qələbəsinə inam arzusu ilə ayrılırıq və bu humanist missiya Elçinin əsərlərini son dərəcə dəqiq xarakterizə edir.
Elçin daim və hər yanda hər an Azərbaycan ədəbiyyatını, Azərbaycan teatrını cazibəli, SEHRLİ BİR MÖCÜZƏ kimi şöhrətləndirməkdədir.
Bu gün Elçin öz yaradıcılığının zirvəsində qərarlaşsa da, əminəm ki, bu, hələ son deyil, çünki bir zirvədən mütləq başqa zirvələr də görünür. Buradaca mən görkəmli rus tənqidçisi Lev Anninskinin Elçin haqqında yazdığı sözləri bir daha xatırlatmaq istəyirəm: QANADLARINI YANINA SALMA!
525-ci qəzet.-2017.-20 may.-S.10-11.