Zahid Xəlil poeziyası: obrazlı dilin zənginliyi
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Poeziyada çox işlənən
mübaliğələrin Z.Xəlilin
əsərlərində də
sənətkarlıqla yaradılmış
silsiləsini görürük. Şairin yaratdığı
mübaliğələr onun
poeziyasına bədii
gözəllik və təravət gətirmişdir.
Müvəffəqiyyətli bədii ifadə vasitələrindən olan
təzaddan Z.Xəlil şeirlərində sözün
təsir gücünü
artırmaq üçün
uğurla istifadə etmişdir. Sənətkar hər iki növündən
həm zidd fikirlər, həm də antonimlər vasitəsilə yaranan təzadlardan yerli-yerində
bəhrələnə bilmişdir:
Mayak suyun üstündə
Yanıb-sönür bayaqdan.
Elə bil gəmilərə
O, göz vurur uzaqdan.
Təbii
olaraq iki qütbə ayrılan və dialekt vəhdət təşkil
edən varlığın,
onun hadisə, hərəkət, əşya
və anlayışların
ziddiyyətini, xeyrini və şərini, müsbətini və mənfisini, yaxşısını
və pisini uşaqlara başa salmaqda bədii təzad əlverişli
əbədi ifadə üsullarından biridir:
Yuva var ki, dayazdı,
Ozan papağı
kimi.
Yuva
var ki, dərindi,
Çoban papağı kimi.
Məlumdur ki, antonimlər əks mənalı sözlərdir. Bədii ədəbiyyatda antonimlərdən
çox zaman təzad yaratmaq vasitəsi kimi istifadə olunur:
Yükü ton-ton götürdü
Körpüsalan ustalar
Gecə-gündüz o ki var
İşlədilər, durdular.
Göründüyü kimi, sənətkarın antonimlərlə
yaratdığı təzadlarda
da zidd sözlər
özünün leksik-semantik
funksiyasını tutarlı
şəkildə ifadə
edir:
Məktəb cığırlarında
Neçə mirvari inci.
Yerə-göyə sığmayır
Bu gün onun sevinci.
lll
Dağlara çıxır,
Dərəyə enir,
Şəffaf su kimi.
Şair antiteza yaradarkən həm mənaca zidd fikirlərin, həm də antonim qarşılaşdırılmasından
istifadə edir. Belə
təzadlar həm həyat və onun əks tərəfləri,
əşya və hadisələr arasındakı
əskikliklər barədə
uşaqlarda müəyyən
təsəvvür, məlumat
yaradır, həm də onların söz ehtiyatını artırır:
Yollar izlər tutuldu
Ağ günümüz
qaraldı.
lll
Çəmənlərə, çöllərə
Şölə salar bu böcək.
Yanırsa yaşayır o
Sönübsə ölüb demək.
Sözün təsir gücünü qat-qat artıran, ona emosionallıq, ifadəlilik, bədii kəsər verən bədii sualdan istər klassik, istərsə də müasir poeziyamızda gen
bol istifadə olunmuşdur. Poetik ifadə vasitəsi kimi bədii sualların da Z.Xəlilin yaradıcılığında
müəyyən rolu
vardır. Doğrudur ki,
bir ifadə üsulu kimi sənətkarın uşaq
əsərlərində işlək
və mütəhərrik
olmasa da, bəzi məqamlarda əlverişli, sorğu, intonasiya, hətta heyrət aktı kimi iştirak edir. Mətnin və ya mətndaxili mətləbin
sual pafosunu, sirayətedici semantikasını
gurlaşdırır.
Boranı
şeirində sənətkar
boranını uşaqlara
tanıtdırmaq üçün
bədii suallardan istifadə edir ki, bu da
şeirin ahənginə
və ritminə bir gözəllik gətirir:
Niyə
belə şişmisən,
Elə bil ki, tabaksan?!
De görək, boranısan,
Yoxsa ki, balqabaqsan?!
"Məktəb yolları"
şeirində isə
şair bədii sualın köməyi ilə məktəbə gedən yolları bizim qarşımızda açılan ana qollarına bənzədir:
Dünyada əziz nə var,
Məktəb yolları kimi?!
Açılır qarşımızda
Ana qolları kimi.
Sənətkar başqa bir şeirində isə bədii sualdan istifadə edərək şeirin heyrət aktını gücləndirir.
Vay dədəm vay, nənəm vay
Bu boyda yalan olar?!
Nidalar həm təsir dərəcəsinin
yüksəkliyinə, həm
də mənaca qeyri-müəyyən olduğuna
görə də şeirdə, təbii ki daha tez
nəzərə çarpır. Uşaq
dünyasının zəngin
hisslərini, uşağın
obyektiv aləmdən aldığı müxtəlif
təəssüratı, onun
daxili həyəcanlarını
ifadə etmək üçün nidalarından
yerli-yerində istifadə
etmək şairin sənətkarlıq məharətidir:
Bir yamanca hirsləndi
Birdən
dindi, nə dindi:
- Sən də lap yumrubaşsan,
İki xırdaca daşsan!
Səkkizlə bir dalaşdı
Eh, bir qaçdı, nə qaçdı!
lll
Gecə
qaçdı
Necə
qaçdı!
Bulud qaçdı
Duman qaçdı
Yaman qaçdı!
Z.Xəlilin uşaq şeirlərində
nidalar çağırış-müraciət,
şadlıq, təəccüb,
heyrət, peşmançılıq,
kinayə və başqa bu kimi
hissləri əks etdirir.
- Niyə xırdasan belə,
Ay dələ?!
lll
Tapmışam, mən tapmışam
Qırmızırəng muncuğu!
Qaraxallı muncuğu
O yeddirəng muncuğu!
Bəzən şeirlərin təsir
gücünü artırmaq
üçün sənətkar
şeirlərində, "ay", "ey", "ay aman",
"aha" və s. nidalarından
istifadə edir:
Göbələk ağ göbələk
Ay ağappaq göbələk!
Aha, aha, bir baxın,
Yarpağını görmüşəm!
lll
Dayandılar yanaşı
Sıraları düz oldu
İşə baxın ay aman
Onlar çönüb yüz oldu!
Z.Xəlil şeirlərində sözün
təsir gücünü
artırmaq üçün
uşaq təfəkkürünə,
bədii qavrama imkanlarına uyğun olan təkrirlərdən istifadə edir. Eyni sözlərin və söz birləşmələrinin
təkrarı vasitəsilə
yaranan təkrirlər
sözə emosional bir çalar verir:
Ulduz var, düymə-düymə
Ulduz var damla-damla.
Göz qırpıb söhbət
edir
Bu ulduzlar adamla.
Şair isimlərin və fellərin ritmik təkrarından daha çox istifadə edir. Həm bu zaman isimlərin ritmik təkrarı daha çox təhrik ifadə edirsə, fellərin təkrarı şeirdə bir təkid, surət anlayışını ifadə
edir.
Adiləyə hədiyyə
Verdilər bir gil
pişik
Gil pişik,
Çil-çil pişik...
...A gil pişik,
gil pişik,
Gəl oynayaq gəl, pişik
Sakit otur yerində
İşlərini bilmişik.
Misralar bir-birini əvəz etdikcə bir-birinə qaynayıb-qovuşan təkrirlər
şeirin təsir gücünü daha da qabardır:
Necə
dəcəlsən, necə
Ay Vüqar.
Anam gələr indicə
Ay Vüqar
Dibçəkdəki çiçəkdir,
Ay Vüqar.
Gör onlar nə qəşəngdir,
Ay Vüqar.
Mənə qulaq as bir az,
Ay Vüqar
Gülləri üzmək olmaz,
Ay Vüqar.
Şeirin təsir gücünü artırmaq üçün
şair "Ay Vüqar"
ifadəsinin təkrarından
istifadə etmişdir.
Şair
bəzən əsərin
dilinə, üslubuna emosinallıq gətirmək,
müəllifin poetik məramını daha da qabartmaq üçün
misraların əvvəlində
təkrarlanan sözdən,
yəni anaforadan istifadə edir:
Hər
not bir quş lələyi,
Hər not bir quş gözüdü.
Not nəğmənin şəklidi,
Not nəğmənin özüdü.
lll
Qar yağıb çiçək-çiçək,
Qar yağıb
lopa-lopa.
Qar geyinmiş ləpələr
Bənzəyir bir ağ
topa.
Bədii nitqi qüvvətləndirmək
məqsədilə şeir
misralarının axırında
gələn söz və ifadələrin təkrarı epifora adlanır. Zahid Xəlil poeziyasında
təkririn bu növü də üstün mövqedədir.
Bir azdan söndü onun
Alovlanan gözləri.
Nəfəsi də kəsildi,
Lap səsi də
kəsildi.
lll
Onun incə üzündə
Şeh çiçəyə
oxşayır.
Ləçək şehə oxşayır,
Şeh ləçəyə
oxşayır.
Bəzən şair bənd
daxilində bir ifadədən ustalıqla
həm anafora, həm də epifora kimi istifadə
edərək onu bədii ideyanın təsir gücünü artıran vasitələrdən
birinə çevirir:
Yun geyinir incə bala,
Yun geyinir qönçə bala.
Paşa
bala yun geyinir,
Şoşu bala yun geyinir.
Burada "yun
geyinir" ifadəsi şeirə təbii rəng qatır, onun poetik dəyərini
olduqca qüvvətləndirir,
balaca oxucuda yüksək bədii zövq formalaşdırır.
Z.Xəlilin şeirlərində ritmik
təqlidi təkrarlara
da rast gəlirik. Bu zaman eyni təqlidi
sözün müxtəlif
miqdarda təkrarı müxtəlif "notun"
yaranmasına səbəb
olur. Bu poetik
əməliyyat leksik-qrammatik
səciyyə daşısa
da, uşağın təqlidçi və coşğun təbiətinə
xoş gəlir.
Xüsusilə təqlidi
sözlərin ahəngi
ilə yaranan ritm də uşaqlara
daha maraqlı gəlir:
Şaqq-şuqq
Xırt-xurt...
Yol gedir
Araba.
Köhnəlib
Çarxları
Keçəndə
Arxları
-Cırr-cırr.
Elə bil
Söylənir,
Darıxır.
Z.Xəlilin sənətkar bacarığı
burada da özünü göstərmişdir. O, kiçik
yaşlı uşaqların
psixologiyasını nəzərə
alaraq şeirdə ritm və ahəngə,
oynaqlığa, misraların
qısalığına da
fikir vermişdir.
"Qatar" şeirində şair "taraq, taraq, taq, taraq"
ifadəsini işlədir
ki, bu da
qatarın çıxardığı
səsin təqlidi ifadəsidir.
Qatara bax, qatara
Taraq, taraq, taq, taraq.
Görəsən gedir hara
Taraq, taraq, taq, taraq?
Göy meşələr keçəcək
Taraq, taraq, taq, taraq.
Neçə şəhər keçəcək
Taraq, taraq, taq, taraq.
Həcmcə çox da böyük olmayan şeir 18 vaqonu olan qatara baxıb onun hara getməsi ilə maraqlanan uşağın dilindən söylənilmişdir. Şeirin ümumi məzmunu sadə bir həqiqət üzərində qurulmuşdur. Təqlidi ifadələrin də uşağın dilindən söylənilməsi məzmuna xoş bir ovqatda təzahür edir. Şeirin yüngül, oynaq şəkildə yazılması isə şeiri oxunaqlı edir.
525-ci qəzet 2017.- 24 may .- S.6.