Atamın mənə aldığı ilk
kitab
Görkəmli şair Hüseyn
Kürdoğlunun şeirləri haqqında
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
Gözəl şairimiz Hüseyn Kürdoğlu mənim
ilk şairim idi, şeirlərini orta məktəb illərindən
oxuyub əzbərləyirdim.
Ədəbiyyat
və nəğmə dərslərində müəllimlər mənə ən azı 3-4 dəfə
söz verərdilər. Dərs saatımız
Hüseyn Kürdoğlundan başlar, mənim cızma-qaramla
bitərdi. Artıq məktəbimizdə "Hüseyn Kürdoğlu
saatı", yəni onun şeirlərinin oxunuşu ənənəvi hal aldı və
mən indi başa düşürəm ki, sinifdənxaric oxu
kimi həmin saatlar nə qədər əhəmiyyətli
imiş. Görünür müəllimlərimiz də bunu
bilirmiş və o boyda vaxtı
həvəslə Hüseyn Kürdoğlu dünyasına
ayırırlarmış.
Get-gedə
Hüseyn Kürdoğlunun şeirlərini sinif
yoldaşlarım da əzbərləyirdi, hələ o biri siniflərə də
qoşmalar, gəraylılar cığır açmaqda
idi və yenə də əsas mənbə mən idim.
Hüseyn Kürdoğlunun o vaxt məndə bir
kitabı vardı, adı da "Qaya çiçəklər"i.
Atam
1973-cü ildə Kəlbəcərdən xahişimlə bir
neçə kitab almışdı: Aşıq Şəmşir,
Məmməd Aslan və Hüseyn Kürdoğlunun kitablarını. O vaxtdan
"Qaya çiçəklər”i mənim ən sevimli
kitabım oldu.
Bəzən
həmin kitabın üzünü köçürüb verirdim
uşaqlara. Çox vaxt əzbər
bildiklərimi imla kimi deyirdim, uşaqlar yazırdılar. Kim
deyə bilərdi ki, şeirdən imla dərsi olmaz. Sən demə ən gözəl
imlalar şeir
mətnləri imiş. Məktəbdə şairin kitablarını məndən
istəyənlər də olurdu. Vermirdim, çünki məndə dəbdən, şöhrətdən
düşmək qorxusu vardı, hər gün lövhəyə
çıxıb şeir demək
sevincindən ayrı düşə bilərdim.
Biz tərəkəmə
camaatı yayı
Laçın və
Kəlbəcər yaylaqlarına gedərdik. Beyləqan,
Qubadlı, Cəbrayıl istiqamətində gedib çıxardıq Laçına.
Ordan dolanıb gələrdik Kəlbəcər
yaylaqlarına. Biz bazarlıq üçün ya Laçına -
Minkəndə gedərdik, ya da Kəlbəcərə.
Atam kitab alan günü bütün ferma camaatı
yığıldı həmin kitabların tamaşasına. Yan- yörəm ferma adamları ilə doldu. Kitabdakı şeirləri ucadan oxuyurdum, hamı qulaq
asırdı. Məndən başqa fermada
hərf tanıyan yox idi. 6-cı sinifə
yenicə keçmişdim. Şeir
oxumağıma görə mənə xələt verənlər
də olurdu.
Hüseyn Kürdoğlunun heca şeirləri; qoşma, gəraylı
- hamının ürəyinə yatırdı. Qoynunda binə qurduğumuz
dağların, suyundan içdiyimiz bulaqların bədii tərənnümü
ferma camaatına, çobanlara, onların qadınlarına ləzzət eləyirdi.
3 ay dağda qaldıq. Bu müddət ərzində
oxuduğum şeirlərə görə hər çoban mənə
bir tutma quzu verdi. Üst-
üstə hesablayanda, məktəb paltarımın, dəftər-
kitabımın pulunu çıxandan sonra yerdə 15 quzu
qalırdı.
Hüseyn Kürdoğlunun şeirləri əməlli -
başlı mənə pul, kitab, yazıçı dilində
desək, qonorar qazandırmışdı.
Yay
başa çatandan sonra yaylaqda öyrəndiyim şeirləri sinif
otaqlarında söyləyirdim. Şübhəsiz, bu da dərs və
imtahan qiymətlərimin yüksək yazılmasına kömək
eləyirdi.
Atamın
aldığı
kitablar, əzbərlədiyim şeirlər
yazdığım şeirlərə istiqamət verirdi. Hüseyn Kürdoğlunun şeirlərinin intonasiyası, havacatı şeirlərimin ilk binəsi, yurdu idi. Bu intonasiyadan qanadlanmağa başlayırdım.
Bizim
Laçın, Kəlbəcər yaylaqlarında əbədi yurd yerlərimiz
var. Anamın yük altı üçün uzaqdan çəkib
gətirdiyi sal daşlar indinin
özündə də
alaçığımız qurulan yerlərdə
düzüm- düzüm durur. Hər il
gedəndə o yurda, o daşın üstə
düşürdük. Lap əvvələr də
belə olub. Yurd yerləri dəyişmir.
Bu mənada ilk
şairim Hüseyn Kürdoğlunun şeirləri mənim
şeirlərimin yurdu idi. Hara
getsəm, deyək ki, sərbəst şeirə keçsəm
də yenə
şeirimin ilk yurduna
dönməyim var. Həyatın dialektikası budur. Vay odur ki,
dönməyə
yurd yerin olmaya.
Yuxarıda
qeyd etdiyim kimi,
Hüseyn Kürdoğlunu o vaxt
bizim camaata sevdirən
şeirlərinin axıcılığı idi. Elat camaatının təfəkkürünə
uyğun gəlməyi, dilinə uyuşması idi.
Bu əsas
cəhət olsa da,
həm də bizim tərəfin adamları Laçınla, onun adət - ənənəsi
ilə sıx
bağlıdılar.
Həmişə bir - birimizin xeyr- şərində yaxından iştirak edirik. Ta qədimlərdən
Laçın camaatı ilə get - gəlimiz, kirvəliyimiz ,
qız qohumluğumuz, ən başlıcası "Qonaq"
deyilən güclü bir anlayışımız var. Bu qonaq anlayışı bir günlük, iki
günlük deyil. Yüz illər boyu davam edən qohumluqdur.
"Laçından
qonağım gəlib və ya İmişlidən qonağımız var" ifadələri bizim tərəflərdə: həm
Laçında, həm də İmişlidə dillər əzbəridir.
Laçınlılarla biz beləyik. Xalq dilində desək: əriş-
arğacıq. Hüseyn Kürdoğlu kimi
köklü, soylu bir şair, adət-ənənə, insan mənzərələri,
təfəkkür, təbiət və çöl - çəməndən yol başlayırdı. Bu
yolların əbədi bir sakini var: insan.
İndi məktəb
illərindən, o yaylaqdakı vaxtlardan çox illər keçib. Yaşım 60- ı
haqlamaqdadır. Yenə həmin
şövqlə Hüseyn Kürdoğlunun şeirlərini
oxuyuram. Mən
böyüdükcə şeirlər də mənimlə
böyüyüb. Yenə həmin
axıcılıq, intonasiya, yenə həmin yurd yeri olduğu
kimi durur və görünür, həmişə də
duracaq.
Min il keçəcək, Hüseyn Kürdoğlu
həqiqəti olduğu kimi qalacaq. 1973- ildə
atamın alıb gətirdiyi 66
səhifədən ibarət "Qaya çiçəklər”i kitabı şairin həm
ömrünün əvvəlinə, həm də sonuna
işıq salır. O kitaba baxıb qaya haqqında şer yazdım. Üstündəki
çuxurda quşlar
üçün su saxlayan yalçın və
laçın qayaların yağışdan sonrakı qoxusu
Hüseyn Kürdoğlunu
şeirinə hopduğu kimi, mənim də yaddaşıma hopub. Çünki
qaya üstündəki çiçəkləri biz gözlərimizlə görmüşük, qoxusunu ciyərlərimizə
çəkmişik. Küləyin qayanın çuxurlarına doldurduğu toz -
torpağın üstündə bitən çiçəklər
daha dadlıdır. Ətrin də
dadı var. O ətirin bir ucu Laçın
işğal olunandan sonra
akademiyanın bağında oxuyan Qaratoyuğun nəğməsinə
qatıldı.
Bəlkə
üzü dönmüş o dağlar qızı
Kövrəlib sorağa göndərib səni.
Bəlkə
xəyalısan, bəlkə arzusu,
Sehr ilə bir quşa döndərib səni?!
Şair heyrətlənir, akademiyanın
bağında oxuyan Qaratoyuğun nəğməsi Laçın qayalarında bitən
çiçəklərlə qafiyələnir. Hər halda
Qaratoyuğun yeri, yurdu, mistik bir dünyanın səsi, ruhun səslənişi,
həyat və ölüm yerdəyişməsinin bədii disturudur.
Budaqlar
üstündə oynadıqca sən,
Hərdən üstümüzə şeh də
çilərdin.
Qaratoyuğun
oxuyarkən
budaqdan - budağa
tullananda üstümüzə
ələnən şeh yaddaşımın dərinliyində
göz yaşı ilə birləşir. Bəlkə o
çilənən şeh Laçın dağlarından gələn
çiskinli dumanın səsidir. Qaratoyuq o şehi ayağının və səsinin
titrəyişi ilə Bakıya, özü də Hüseyn
Kürdoğlunun işlədiyi
akademiyanın bağına gətirib, o şehi nəğmə
kimi calayıb yarpaqların üstünə. O şeh qaya çiçəklərinin
gözlərindən damıb dünyaya.
Hüseyn Kürdoğlu təbiət şairi idi. Təbiətdə baş
verən çevrilmələr, təbiətin dilinin
dolaşması, çayların kəkələməsi onun şeir dəftərinə
şəkil kimi çəkilirdi. Aşağıdakı
misraya baxın:
Qamçıya
sap oldu ceyran ayağı.
Təbiətə,
onun gözəlinə tutulan zülmü bu misra qədər bəlkə heç nə ifadə edə bilməz.
Özü də
ceyran ayağı nəyə sap olsa
yaxşıdır: Qamçıya. Qamçı
döyməyin, əzməyin ifadəsidir. Qamçılamaq, qovmaq, sıradan çıxarmaq
qamçının əbədi, əzəli xasiyyətidir. Harada ceyran ayağı
qamçıya sap olursa, zülm ərşə dirənir.
Atamın Kəlbəcərdən aldığı "Qaya çiçəklər"i
kitabı mənim ilk əlifbam idi. Məhz o kitabı atam
Kəlbəcərdən almalıydı, özü də
o kitabı Çalbayır yaylağına xurcunda gətirməliydi
və mən o kitabı hamıya oxumalıydım. Sonra
"Qaya" şeirimi
yazmalıydım. Yazdım da. Həmin
şeirin son bəndi
hələ də yadımdadır.
Qayalar
keçmişin sirr yadigarı,
Ulu babaların ölməz səsidir.
Sinəsi
göy, yaşıl, mavi, boz, sarı,
Dünyanın əzabkeş xəritəsidir.
Biz
yaylaqda olanda anam
tez - tez deyirdi ki, qayanın başına çıxmayın,
yıxılarsınız. Qayadan yıxılmaq qorxusu heç vaxt məni tərk etmədi, onun
üstündəki çiçəkləri qoxulamaq,
üstündəki mamırdan barmağımıza xına qoymaq istəyi həmişə həyatımın
uşaqlıq qoxusu kimi yaşadı.
Əgər anam deməsəydi, mən heç
qayanın
hündürlüyündən qorxmazdım. Anam dedisə,
demək, qaya çox hündürdü, ordan
yıxılmağım yüz faizdir.
Yaylaqda
qurulan alaçığımız, qaşqa
atımızın səkil ayaqları mənə uzaqdan
işıqları görünən, nə vaxtsa qoynunda
yaşadığım bir kəndi xatırladır. Bu
yaddaşı məndə Hüseyn Kürdoğlunun şeirləri
yaratmışdı.
Yaxşı
ki, cocuqkən uyutdu məni,
Duru bulaq kimi o dağ yuxusu.
Məxmər
çəmənlərdə, ağ
alaçıqda,
Çiçək ətri gələn yaylaq yuxusu.
Laçın yaylaqlarında axşam yağan
yağışın qorxusundan yuxum gözümün dibinə
sıxlaşıb səhərə qalırdı. Səhər də
əmziklə süd içirib saxladığım,
adını "Tüvşən" qoyduğum təpəl
bir quzu alaçığa girib alnımdan öpməklə məni
yuxudan oyadardı. Həmin o yaylaq yuxusu
atamın aldığı o kitabdan başlayırdı.
Hüseyn
Kürdoğlunun
bulaq haqqındakı şeirləri Aşıq
Ələsgər, Səməd Vurğun, Dədə Şəmşir
intonasiyasının dilinə,
şəhd - şirəsinə bələnirdi. Mənə elə
gəlir ki, Hüseyn Kürdoğlu kimi bulağı belə
çağıran olmayıb.
Büküb
dizlərimi əyildim sənə,
Bir də
bükülmədi dizim, ey bulaq!
Bulaq
üçün əyilən dizlər bir daha heç harda və heç kəsə əyilmədi. Bulağa əyilməkdən
dünyada gözəl nə var!
Bəs niyə şair
sonradan bulaqdan gileylənir? Ona
görə ki, şairin təbiət sevgisinə cəmiyyət,
sosial mühüt
artıq əllərini uzadıb.
O qıza
neylədin, a yağı bulaq,
Kəsilmiş üstündən ayağı, bulaq?!
Bir zaman
dirilik şərbətim oldun,
İndi,
ay zəhrimar, ay ağı bulaq!..
Aşıq
Ələsgər "Qazdır məzarımı
çeşmə başında" deyəndə bəs niyə
şair birdən-birə bulaqdan belə inciyir?
Həmqafiyə olsalar da cəmiyyət təbiətə
müdaxilə edib. Kauçuk qablar çıxandan səhənglər
suda sınıb.
Evlərə su çəkilib. Qızlar daha bulağa
getmir. Bulağın başı daha
toz olmur, üstündə
də qızlar gözə dəymir.
Şair narahatdır. O yalnız dizlərini bir dəfə
bulaq qarşısında büküb. Indi bulaqlar
insana diz çökdürə bilmir. Hər
şey dəyişib.
Satmışıq
namusu-arı,
Xainlər düşmənlə yarı.
Dağlarda
dağlıq vüqarı,
Çöllərdə çöllük qalmadı.
Çıxmadıq
ər sınağından,
Qaçdıq namərd qabağından.
Bu
Qarabağ torpağından
Bizə bir bellik qalmadı.
Şeirlərini
təbiətdən, qaya çiçəklərindən başlayan şair ictimai mövzulara geniş yer ayırır. Yenə də ictimai- sosial yönümlü şeirlər
təbiət kontekstində verilir. Şair qaya çiçəklərindən ayrıla bilmir.
Hicran qəfəsiymiş
ömrümüz, qəfəs,
Çırpındım içində, heyrətdən
öldüm.
Bütün məqamlarda heyrət şeirin, istedadın
həqiqətidir. Amma heyrətdən ölməyin möcüzəsini ilk dəfə Hüseyn
Kürdoğlunun ədəbi qənaətində
gördüm. Bu iki misranın üfüqləri şairi
daha çox uzaqlara aparır.
Yaranış və doğuluş, ürfan stixiyası şairi geniş yollara
çıxarır.
Yazdır
bu sözü də sinə daşımda:
İşıqdan
yarandım, zülmətdən öldüm!
İşıqdan
yaranıb, zülmətdən ölmək həyat, dünya
fəlsəfəsinə
açılan qapıdır. Açıldımı, bu yolun sonu yoxdur.
Yol nişanları da qeybə çəkilib.
Sonsuzluq artıq yoxluq nişanıdır.
Bu fəlsəfədə, əslində "yox olan" elə
"var olan" deməkdir.
Dünya
qəmi, o böyük yaradandan ayrılıq və onun həqiqətinə
qovuşmaq işığı Hüseyn Kürdoğlunun ömrünün sonuna
yaxın yazdığı
şeirlərini həqiqəti və bu həqiqətin təntənəsi
kimi səslənir.
Divanədən
betər divanə mənəm,
Görəndə
gen gəzir divanə məndən.
Divanəlik dünya qəmindən o qədər halı olmaqdır ki, artıq başqa divanələr də aşiqdən uzaq gəzir. Ona görə ki, dünya və eşq qəmində bu divanə o birilərindən daha mükəmməl və kamildir. Dünya qəmini dərk edib şəriəti, mərifəti, təriqəti keçərək həqiqətə qovuşmaq məqamındadır. Artıq bu o məqamdır ki, aşiqin "küləklər ağzında külü oynayır". Kül və oynamaq çevrəsi, qəm və sevinc dairəsi, özü də bunların küləyin (zamanın) ağzında burulması artıq əbədi dünyaya yol almaqdır. Bu yolda arxanca yol kişnəyir, dərd çəkən dağların döşündə qar daha dayanmır. Demək, yazan belə yazıb:
Aşağıda yanıq düzlər çalı-çalı,
Yuxarıda qarlı dağlar xalı-xalı,
Biz dumanda
görüşməyə can atırıq,
Namərd duman hey çəkilir dalı-dalı.
Bu
şeir dünya
haqqında
yazılmış ən
mükəmməl şeirdir. Çöllər
"çalı- çalı"dır, dağlar
"xalı- xalı"dır, duman da "dalı-
dalı" çəkilir. Bu dünyada görüş məqamı yoxdur. Məqamın ünvanı nişansızlıqdır, kələfin
ucunu tapmaqdır.
Atamın Kəlbəcərdən aldığı "Qaya çiçəklər"i kitabı bizim sözümüzün qədim yurd yeridir. Anam bizə hey deyirdi ki, Çalbayırda, Laçın yaylaqlarında hündür qayalara çıxmayın, yıxılarsınız. Biz də qayananın üstündə bitən çiçəklərə ağzı açıq tamaşa eləyirdik. Bəlkə də qayanın ən hündür yerində bitən çiçəklərin bizə yazığı gəlirdi. Necə oldusa, bir gün güclü külək həmin çiçəklərin bir topasını var gücü ilə qoparıb yerə atdı. Bəlkə də çiçəklər özünü qayadan atdı. Biz nədənsə sevinmədik, əksinə kədərləndik. Anam səs- küyə yüyürüb yanımıza gəldi. Dedi ki, yaradanın gücünə baxın, o qayadan sən yıxılacaqdın (başımı sığalladı), yerinə çiçəklər yıxıldı. İstər-istəməz məni ağlamaq tutdu.
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
525-ci qəzet.-2017.-24 may.-S.8.