Əhməd Ağaoğlunun bir məktubu
haqqında
Vilayət QULİYEV
Bir müddət bundan öncə sosial şəbəkədə
Əhməd Ağaoğlunun bir məktubu
yayılmışdı.
1920-ci il aprel çevrilişindən sonra Azərbaycan
SSR Xalq Komissarları Sovetinin sədri vəzifəsində
çalışan görkəmli ziyalı və ictimai-siyasi
xadim Nəriman Nərimanova (1870-1925) ünvanlanmış həmin
məktubun mətni ilə daha əvvəldən tanış
idim, “Əhməd Ağaoğlu: Malta sürgünü”
araşdırmamda ona istinad etmişdim. Əhməd bəyin
1921-ci ilin mayında, Malta əsirliyindən azad olunduqdan dərhal
sonra İtaliyanın Torrento
şəhərindən Azərbaycan sovet hökumətinin
başçısına
göndərdiyi məktub şəxsi xarakter
daşısa da, Nərinan Nərimanov toxunulan məsələlərin
əhəmiyyətini, ən başlıcası isə
onların Əhməd Ağaoğlu kimi böyük biliyə
və zəngin həyat təcrübəsinə malik
ictimai-siyasi xadim, türkçülüyün ideya
atalarından biri tərəfindən
qaldırılmasını nəzərə alıb şəxsi
yazışmanı ictimailəşdirmək qərarına gəlmişdi
- məktub “Kommunist” qəzetinin 19 iyun 1921-ci il sayında
çap olunmuşdu. (Rus dilində
yazıldığından orijinalı bir neçə gün əvvəl
“Bakinskiy raboçiy”də işıq üzü
görmüşdü).
Kim bilir,
bəlkə də məktub Azərbaycan bolşeviklərinin lideri və Azərbaycan şura
hökumətinin başçısı olmaqla bağlı qəbul
etdiyi qərarın
doğru-düzgünlüyü üzərində əzablı
tərəddüdlər keçirən Nəriman Nərimanova
xilasedici kəmər, haqlılığına əlavə dəlil-sübut
təsiri bağışladığına görə sanballı, nüfuzlu fikir kimi hər
iki dildə yayılmasına qərar vermişdi?
Sosial şəbəkə istifadəçilərinin bu
sənədə laqeyd qalmamaları sevindiricidir. Demək insanlarımız
yaxın tarixi keçmişimizlə, milli mövqedə
dayanan görkəmli şəxsiyyətlərin bu və ya digər
addımları ilə ciddi maraqlanır, həmin
addımların taleyimizin və
həyatımızın gedişinə təsiri üzərində
düşünürlər.
Əhməd bəyin məktubu təbii ki, bəzilərində
yalnız gözlənilməzlik effekti deyil, həm də müəyyən
xəyal qırıqlığı doğura bilər. Necə ola
bilər ki, türkçülüyün ideya atalarından
biri, rus zülmünə görə doğma vətənini tərk
etmək məcburiyyətində qalan tanınmış fikir
adamı birdən-birə cəbhə dəyişdirir? Hətta eynən çarizm kimi “böyük və
bölünməz Rusiya” ideyasının arxasında sona qədər
dayanmaq niyyətini gizlətməyən qırmızı sovet
rejiminin, bolşevizmin apologeti olmaqdan da çəkinmir? Bu, mümkün işdirmi? Doğrudanmı
bütün bunların arxasında yalnız nəyin
bahasına olursa olsun vətənə qayıtmaq, yeni hökumətdə
bir mənsəb tutmaq dayanırdı? Əsərlərindən,
mübarizəsindən, Azərbaycanda və Türkiyədəki yorulmaz, aydın məramlı
və məqsədyönlü fəaliyyətindən
tanıdığımız Əhməd bəy- Əhməd
Ağaoğlu belə addım atmağa qadir idimi?
Əhməd
bəyi qınamaqdan, atdığı addıma təəssüflənməkdən
əvvəl bu müraciətin hansı şəraitdə
edildiyi, müəllifin həmin anda hansı hisslərlə
yaşadığı, hansı çətinliklərlə
üzləşdiyi üzərində düşünmək
lazımdır.
lll
Əvvəla qeyd edim ki, Əhməd Ağaoğlu məktubunu
sovet Azərbaycanının bolşevik liderlərindən hər
hansı birinə deyil, məhz Nəriman Nərimanova
ünvanlamışdı. Məsələn, o, Azərbaycan Cümhuriyyəti
parlamentindəki birgə fəaliyyətdən nisbətən
yaxşı tanıdığı Səmədağa
Ağamalıoğlu, yaxud Əliheydər Qarayev kimi əski
sosialistlərə-yeni bolşeviklərə də üz tuta
bilərdi. Lakin həyati əhəmiyyətli
suallarına cavab almaq üçün məhz böyük təcrübəsinə,
səmimi milli hisslərinə və bir insan kimi nəcibliyinə,
xeyirxahlığına inandığı Nəriman Nərimanova
müraciət etməyi daha münasib saymışdı.
Demək olar ki, yaşıd idilər. Eyni zamanda, əqidə
dostu sayılacaq qədər yaxın deyildilər. Ancaq Əhməd bəy Azərbaycanı tərk edənə
qədər aralarında hansısa keçilməz
uçurumlar da yaranmamışdı. N.Nərimanov onun
redaktorlarından biri olduğu “Həyat” qəzetində “Nər”
təxəllüsü ilə ciddi ictimai məzmunlu “Həftə
fəryadı” adlı silsilə felyetonlar çap
etdirmişdi. Tam əminliklə demək olar ki,
barrikadanın əks tərəflərində
dayanmamış, biri-birlərinin şəxsiyyətinə,
fikirlərinə, ictimai-siyasi fəaliyyətinə
anlayışla yanaşmışdılar. Təkcə xalq komissarları sovetinin sədri
olduğuna görə deyil, daha çox baxışları,
milli hissləri arasındakı yaxınlıq səbəbindən
Əhməd bəy həyatının son dərəcə
çətin məqamında, yol ayrıcında
qaldığı bir şəraitdə məsləhət
almaq üçün Nərimanı seçmişdi.
Məktubun
mətnindən də göründüyü kimi, istər
Əhməd bəy, istərsə də ailəsi hələ
Malta sürgünü dövründə də yardım
üçün artıq dövlət başçısı
- Xalq Komissarlar Şurasının sədri olan Nəriman Nərimanova
yazmışdılar: “Mən iki dəfə sizə müraciət
etmişəm və ailəm də həmçinin müraciət
etmişdir. Ola bilər ki, bizim
istidalarımız (xahişlərimiz) ya sizə gəlib
çatmamışdır və yəqin ki, siz bizə
müavinət etmək imkanı əldə etməmisiniz”.
Lakin elə
növbəti sətirlərdə Əhməd bəy
özü öz yazdıqlarını inkar edir: “Bakıda
bulunan ingilis əsirləri hadisələrindən və bizi
xilas etməyə çalışdığınızdan
bizi unutmadığınız məlumumuz idi. Görünür
ki, siyasi vəziyyətdən dolayı bunu icra etmək sizə
mümkün olmamışdır. Bununla bərabər
istər mən, istərsə də mənim
arkadaşlarım təşəbbüsünüzə
görə minnətdardır”.
Deməli, Nəriman Nərimanov müraciəti alıb,
hətta imkanı daxilində müəyyən tədbirlər
də görməyə çalışıb. Əhməd bəy
Malta sürgünündəki yeganə Azərbaycan türkü
deyildi. Onunla birlikdə Cənub-Qərbi
Qafqaz (Qars) Türk Cümhuriyyətinin hökuməti də
tam tərkibdə ingilislər tərəfindən Malta
adasına aparılmışdı. 1920-ci ildə
Bakıda general Denstervillin komandanlıq etdiyi Densterfors ordusundan qalmış bir
neçə britaniyalı hərbi
əsir vardı. Nəriman Nərimanov onları
Maltadakı həmvətənləri ilə dəyişdirmək
istəyirdi. Eyni
xarakterli danışıqlar Ankaradakı Türkiyə
Böyük Millət Məclisi hökuməti ilə də
aparıldığından britaniyalılar artıq bolşevik
Rusiyasının satellitinə çevrilmiş Bakının
təklifinə ciddi əhəmiyyət
verməmişdilər. Amma istənilən halda
Azərbaycanın rəhbəri kimi Nərimanov bəlkə də
fəaliyyət dairəsi ilə çox da səsləşməyən,
hətta onu Kremllə üz-üzə qoya biləcək həssas
siyasi məsələyə laqeyd qalmamışdı. Bəzi qaynaqlarda isə ümumiyyətlə Cənub-Qərbi
Qafqaz Cümhuriyyətinin hökumət üzvlərinin (11 nəfər)
məhz onun səyi nəticəsində əsarətdən
qurtardığı göstərilir.
Bir sözlə, hətta konkret nəticə verməsə
də, məhz bu nəcib təşəbbüsünə
görə Əhməd bəy köhnə qələm
yoldaşına minnətdar olmalı idi. Digər tərəfdən,
məktub elə məqamda yazılmışdı ki, Əhməd
Ağaoğlu hara gedəcəyini, özünün və ailəsinin
sonrakı həyatını necə quracağını hətta
təxmin edə bilmirdi. İngilislər
onları gətirib sadəcə materik İtaliyada - Torrento
şəhərində taleyin ümidinə
buraxmışdılar.
Pullu-imkanlı ittihadçılar kasıb
tale yoldaşlarına “Allaha ismarladıq!” - belə demədən dərhal qatara əyləşib
Romaya və Avropanın başqa şəhərlərinə
yollanmışdılar. Əhməd Ağaoğlu kimi
imkansızlar isə yad məmləkətdə, pulsuz-parasız vəziyyətdə
ümidlərini Ankara hökumətinə bağlayaraq
başlarına daha hansı müsibətlərin gələcəyini
gözləməyə başlamışdılar.
Bütünlükdə “nə üçün həbs
edildiyini və sonra da nə səbəbə azar edildiyini bilmədiyi”
Malta sürgünü Əhməd bəy üçün
böyük həyat məktəbi olmuşdu. Burada o, bir
çox ittihadçıların əsl simasını
görmüşdü. Bu adamların nə
qədər eqoist olduqlarını, yalnız özlərini
düşündüklərini, “pul verən düdüyü
çalır” prinsipi ilə yaşadıqlarını
aşkara çıxarmışdı. Gözünü
itirmək təhlükəsi qarşısında qalanda zəngin
ittihadçı tanışlarından biri cərrahiyyə əməliyyatı
üçün lazım olan 50 funt pulu borc verməkdən
imtina etmişdi, dara düşmüş həmkarına
kömək əvəzinə “Belə yerdə adam
nə borc istər, nə də borc verər”- deyə
filosofluğa başlamışdı.
Malta sürgünlüləri sosial baxımdan çox fərqli
adamlar idi.
Onların arasında siyasətçilərlə, qəzetçilərlə,
millət vəkilləri ilə bir sırada keçmiş sədrəzəmlər,
paşalar, böyük sərmayə sahibləri az deyildilər. İngilislər
bu sonuncuların çoxunu hər hansı milliyyətçi
fəaliyyətlərindən daha çox, sadəcə
İstanbulda qalıb aranı qarışdıracaqlarından
ehtiyat etdikləri üçün Malta adasına
aparmışdılar.
Təbii ki, Maltadakı yaşayış səviyyəsi
də sosial statusla sıx əlaqəli idi. Yoldaşları ilə
birlikdə əsgəri kazarmalarda deyil, lüks otellərdə
yaşayan, ailəsini yanına gətirən, restoranlardan
ayağı yığışmayan sürgünlülər
də vardı, Əhməd bəy kimi ingilislərin verdiyi
kiflənmiş qara çörək və köhnə
konservlərlə kifayətlənənlər də... Türk
diplomatı və tarixçisi Bilal Şimşirin “Malta
sürgünlüləri” kitabında maraqlı bir şəkil
var. Kostyumlu, qalstuklu, zadəgan ədalı “məhbuslar”
arasında Əhməd bəy geyiminin köhnəliyi,
nimdaşlığı ilə xüsusi seçilir. Eləcə də Kars hökuməti-nilliyyəsinin
nümayəndələri. Yəni xalis “kasıb qohumlar”
sindromu!
Daim ingilislərlə mücadilədə olması da
rahatlıqlarını hər şeydən üstün tutan bəzi
ittihadçıların nəzərində Əhməd bəyi
qaralamaq üçün vasitələrdən biri idi. Britaniya Forin Ofisindən və ingilis
komandanlığından təkidlə azadlıq
haqqını tələb edən, “Sizdən lütf və əfv
diləmək səviyyəsinə enmərəm. Sadəcə ədalət axtarıram. Bir məhkəmə qarşısına
çıxarılmağımı, üzərimdə
mühakimə qurulmasını istəyirəm. Məhkəmənin
verəcəyi qərara tabe olacağımı əvvəlcədən
qəbul edirəm” -deyə dalbadal məktublar yazan “yavuz adama”
(Bilal Şimşir) az qala
araqarışdıran kimi baxırdılar. “Yahu, yersiz
şikayətlərinlə bizi burada ömürlük
çürüdəcəksən”- deyə onu da taleyin hökmünə boyun əyməyə
çağırırdılar. Yəni maddi
sıxıntılarla bir sırada Əhməd bəy, həm
də mənəvi depressiya altında idi.
İstər sürgün illərində, istərsə
də azadlığa çıxandan sonra o, özündən
daha çox ailəsini düşünürdü. 1918-ci ilin iyunundan sonra
xanımını və kiçiyi südəmər körpə
olan beş övladını sözün
həqiqi mənasında taleyin ümidinə
buraxmışdı. Əvvəl Qafqaz İslam Ordusunun komandanı Nuru
Paşanın siyasi müşaviri kimi Azərbaycana gəlmiş,
İstanbula qayıtdıqdan iki ay sonra isə ingilis
işğal qüvvətləri tərəfindən həbs
edilib Malta adasına aparılmışdı.
1918-ci ildə İstanbulda baş verən Fatih
yanğınında evləri içərisindəki
bütün əşyaları ilə yanıb külə
dönmüşdü. Həyat yoldaşı Sitarə xanım
böyüyünün 15 yaşı olan 5 övladı ilə
yad şəhərdə evsiz, arxa-köməksiz,
pulsuz-parasız tam bir yaşam mücadiləsi verməli
olmuşdu. “İstanbuldan aldığım
xəbərlər necə çətinlik və
çırpıntılar içərisində
sıxıldığınızı təsəvvürə
gətirmək üçün kifayətdir. Necə dolanırsınız? Nə iş
görürsünüz? Hüseyndən (Əhməd bəyin
Şuşada yaşayan qardaşı -V.Q,), Baxışdan ( Hüseyn bəyin oğlu. Həmin
dövrdə Kiyev universitetində təhsil alırdı -V.Q.)
biri imdadınıza yetmədimi? Qafqazdan alınan xəbərlər artıq bundan
sonra onların gəlmək fikrini aradan qaldırır. Əgər indiyə qədər gələ bilməyiblərsə,
bundan sonra heç gələ bilməzlər. O zaman nə
edəcəksiniz? Bax, bu sual məni tamam
üzür...”; “Son məktubunuzu aldım və lap ürəyimdən
vuruldum. Demək ki, siz indi tamam ac və naəlac
qalmısınız. Sizin bu halınız
gecə-gündüz məni pərişan edir. Qovuruluram, dağlanıram. Ancaq nə
edim? Elə bir fəlakətə
düşdüm ki, əlacı Allahdan başqa kimsənin əlində
deyil. Ancaq elə fikirləşməyin mən
ancaq özümü düşünürəm. Məni
düşündürən daim sizin halınızdır.
İndi isə düşüncədən də
keçib. Yanıb-alovlanıram. Bu məktubuma
cavab alana, sizin bir çarə
tapdığınızı öyrənənə kimi məndə
can qalmayacaq”- müvafiq olaraq 1920-ci il mayın 17-də və həmin
il noyabrın 9-da Əhməd bəyin Maltadan xanımına
göndərdiyi bu məktublar onun haqsız əsarət həyatından
da dəhşətli sınaqlar qarşısında
qaldığını göstərirdi.
Qarşıda yaxşı heç bir perspektivin
olmadığı belə vəziyyətdə ailəsini
götürüb vətənə dönmək,
özünün dediyi kimi Bakıda bir saat yaşayıb
ölmək bəlkə də daha düzgün
çıxış yolu idi. Bəd ayaqda
qohum-qardaşlar övladladlarına sahib
çıxardılar, arxa-həyan olardılar. Xüsusi ilə Torrentoda yaşadığı təklik,
atılmışlıq, vətənsizlik duyğusu bu hissi
daha da qüvvətləndirmişdi.
Hələ bu da hamısı deyildi. İngilislər dövrünün məşhur
publisistlərindən biri olan Əhməd bəyi mətbuat
vasitəsi ilə “ermənilərə qarşı
zorbalıqda” - yəni uydurma soyqırıma
çağırışda, milli və dini əlamətlərə
görə kütləvi qətliama təşviqdə ittiham
edirdilər. “Nemezis” kod adı ilə fəaliyyətə
başlayan erməni terrorçularının “qara
siyahısında” idi. Əlbəttə,
ingilisləri istənilən qədər söymək olar.
Amma Malta sürgünü həqiqətən də
bəziləri üçün həyatlarına təhlükəsizlik
zəmanəti idi. Məsələn,
Osmanlının keçmiş sədrəzəmlərindən
Səid Həlim Paşa Maltadan Romaya gələn kimi erməni
terror təşkilatı tərəfindən qətlə
yetirilmişdi.
Əhməd Ağaoğlunu da eyni aqibət gözləyirdi. İstanbula
dönən kimi aradan götürülməsi terrorçu
Misak Torlakyana tapşırılmışdı. Bu barədə Əhməd bəyi İstanbul
Darülfünununda birgə çalışdıqları
Barsamyan soyadlı erməni professor xəbərdar etmişdi.
Sadəcə qatil Torlakyan Əhməd bəyin
izinə düşə bilmədiyindən cümhuriyyətin
daxili işlər naziri Behbud xan Cavanşiri qətlə
yetirmişdi.
Torrentodan Nəriman Nərimanova məktub yazanda Əhməd
bəy həyatının təhdid altında olduğunu sadəcə
təxmin edə bilərdi. Amma onu aclıq, ehtiyac və terror təhlükəsindən
də çox qarşıdakı qeyri-müəyyənlik
qorxudurdu. On ildən bəri vətəninə
çevrilən Türkiyədə özünü nə
gözlədiyini bilmirdi. Əsrlər boyu
dünyanın üç qitəsində səltənət
sürmüş Osmanlı imperatorluğunu fəlakətin
astanasına gətirib çıxaran İttihad və Tərəqqi
liderləri son anda ölkəni Allahın ümidinə
buraxmışdılar. Triumvirat üzvlərindən
Tələt Paşa Berlinə getmiş və orada erməni
terrorçusu Soqomon Teyleryan tərəfindən qətlə
yetirilmişdi. Ənvər Paşa
bolşeviklərin köməyi ilə yenidən hakimiyyətə
qayıtmaq sevdasına düşüb Moskva yolunu tutmuşdu.
Ümidlərində aldandığını
görəndə isə səngərin əks tərəfinə
keçmiş, sovetlərə qarşı vuruşan basmaçılara
rəhbərlik etməyə başlamışdı. Camal Paşa ağılsızcasına erməni
terrorçularının at oynatdıqları Tilflisdə
daldalanmışdı. Bir vaxtlar xilas və tərəqqi
yolu kimi baxılan ittihadçılıq Anadoluda az qala vətən xainliyinə bərabər
tutulmağa başlamışdı. 1893-cü ildə Parisdə,
Sorbonna tələbəsi ikən İttihad və Tərəqinin
qurucuları sırasında yer alan, 1908-ci
ildə partiyanın qələbəsindən sonra dərhal
Bakıdan Türkiyəyə qoşan, Məclisi-Məbusanda
ittihadçı millət vəkili olan Əhməd bəy
üçün bu bütöv bir dünyanın
çökməsi idi.
Anadoluda Qurtuluş Savaşı geniş vüsət
alırdı.
Bütün həyatı boyu “Türklüyə xidmət hər
yerdə müqəddəsdir!” devizi ilə yaşayan Əhməd bəy
böyük məmnuniyyətlə istiqlal
savaşçılarının sırasına qoşulmaq istərdi.
Üstəlik, Malta əsarətindən Ankara
hökumətinin səyləri nəticəsində
qurtarmışdı. Öz dediyi kimi, bu
hökumətə bir “namus borcu” vardı. Lakin
Atatürkün - Mustafa Kamal Paşanın ittihadçılara
münasibəti o qədər də sıcaq deyildi. Şəxsən tanıdığı və əksəriyyəti
hərbçilərdən ibarət ittihadçılar
xaricində qalanlarına inamsızlıqla
yanaşırdı. Əhməd
Ağaoğlunu şəxsən tanımırdı. Odur
ki, Nəriman Nərimanova
İtaliyadan göndərdiyi məktubdakı “Məni Ankaraya cəlb
edirlər və orada mənə geniş fəaliyyət
imkanı verirlər” sözləri fikrimcə, daha çox
siyasi blef, yaxud da xəyalın gerçəklik kimi qələmə
verilməsidir. Bilal Şimşir yazır ki, 1921-ci il aprelin
30-da azadlığa çıxan, tərkibində Əhməd
bəyin də olduğu 33 nəfərlik Malta sürgünlüləri qrupundan
yalnız Atatürkün hərbi məktəb və diplomatik
xidmət yoldaşı Əli Fəthi Okyarın Ankaraya
çağırılması real idi. Doğrudan da həmin
ilin oktyabrında o, daxili işlər naziri təyin
olunmuşdu, daha sonra isə TBMM sədri və baş bakan vəzifələrini
tutmuş, həyatı boyu Atatürkə ən yaxın adam sayılmışdı.
Əhməd Ağaoğlu isə 1921-ci ilin iyununda
Türk Ocaqlarında birgə çalışdığı
dostu Həmdullah Sübhi Tanrıöverin yardımı ilə
İstanbuldan Ankaraya keçə bilmişdi. Hətta yol xərcini
də o vermişdi. Burada isə tez bir vaxtda
Atatürkün etimadını qazanmış, Türkiyə
Böyük Millət Məclisi hökumətinin informasiya və
təbliğat işini təşkil edən Mətbuat və
İstihbarat Ümum müdiri vəzifəsinə təyin
olunmuş, Anadolu Agentliyinin qurulmasında yaxından iştirak
etmiş, yarırəsmi “Hakimiyyəti-milliyyə” qəzetinin
baş redaktorluğunu üzərinə
götürmüşdü.
Lakin
ittihadçı keçmişinə görə o,
Atatürkün, daha çox isə yaxın çevrəsinin
müəyyən etmadsızlığını həmişə
hiss etmişdi. Bunu
dostu Əli bəy Hüseynzadəyə
1924-cü ildə
yazdığı məktubların birindən
götürülmüş aşağıdakı sətirlər
də sübut etməkdədir: “Məruz qaldığın
hücumun mən burada daha şiddətlisinin
qarşısındayam. Eyni zamanda da aciz bir vəziyyətdəyəm”.
Bir zamanlar İttihad və Tərəqqi
partiyası Mərkəzi Komitəsinin formal üzvü
olması Əli bəyə qarşı hücumun əsas
motivi idi. Ömrü boyu yəqin ki, qarışqanı
da tapdamağa ürək eləməyən bu adam 1925-ci ildə bir
sıra digər ittihadçılarla birlikdə
Atatürkün həyatına sui-qəsd ittihamı ilə
İstiqlal Məhkəməsi qarşısında dayanmalı
olmuşdu...
Türk tədqiqatçısı,
“Ağaoğlu Ahmet bey” kitabının müəllifi (Türk
Tarix Qurumunun nəşri, Ankara, 1999) Fəxri Sakal yazır: “O
dövrün İstanbulu digər ittihadçılar
üçün olduğu kimi, Ağaoğlu üçün
də təhlükəli idi. Bunu Behbud xan hadisəsində
də görməkdəyik. Üstəlik, Ağaoğlu
üçün iki səbəb birdən təhlükə mənbəyi
olmaqdadır: birincisi Behbud xan kimi Azərbaycan əsilli
olması, digəri isə ittihadçı
damğasını daşımasıdır. Ayrıca
yeganə sərvəti fikirləri və qələmi olan bir
Azərbaycan köçkünü İstanbulda bir məmurluq,
yaxud mətbuat vəzifəsi almasa, həyatını necə
təmin edə bilərdi? O vəzifəni alması isə
həmin günlərin İstanbulunda qeyri-mümkün idi. Bu səbəblərə görə İstanbulda
qala bilməzdi. Azərbaycana getməsi isə əslində
mümkün bir iş idi”.
Yenə də
Fəxri Sakalın çox təəssüf ki, mənbəyini
göstərmədiyi (Ağaoğlu arxivində
işlədiyindən müəyyən əlyazmalardan istifadə
etdiyini düşünmək mümkündür - V.Q.)
qaynaqlara əsasın yazdığına görə, Əhməd
bəy “Malta dönüşü Azərbaycan Sovet Cümhuriyyəti
dövlət başçısı, əski dostu Nərimanovun
onu Azərbaycana dəvət edən məktubunu bulmuşdu. Dərhal
bir cavab məktubu ilə üç səbəbdən təklifi
qəbul etməyəcəyini bildirmişdi:
“Pək əziz və möhtərəm Nəriman bəyəfəndi!
Köhnə
bir dost üçün göstərdiyiniz böyük ehtirama
qarşı çox minnətdar və mütəşəkkirəm.
Fəqət üç türlü
düşüncə bu ehtiramdan yararlanmağa mane olur.
1. Təmsil
etdiyiniz fikir sisteminə qatılmamaqdayam.
2.
Türklər üçün qurtuluş imkanının təkcə
Osmanlı türklüyündə olduğu haqda sizə də
məlum olan fikir və qənaətimdə qalmaqdayam.
3. Məni
əsarətdən qurtararaq yenidən can və varlıq
vermiş Ankaraya getməyin mənim üçün bir namus
borcu olduğunu düşünməkdəyəm.
Bu üç düşüncə məni
doğulduğum yer olan Azərbaycana gəlməkdən və
təklif olunan yüksək məqamı qəbul etməkdən
daşındırır. Sizin kimi hər şeydən əvvəl
açıqlıq və doğruluğa qiymət verən bir
şəxsin məni məzur görəcəyindən
şübhə etmirəm. Türklük
bölünmə qəbul etməyən bir tamdır. Məqsəd ona xidmətdir. Bu xidmət harada
edilirsə müqəddəsdir, mübarəkdir
!”
Çox
güman ki, sitat gətirdiyim məktub
yazıldığı zaman
artıq Ankaradan müsbət cavab alınmışdı və
Bakı-Ankara seçimi qarşısında qalan Əhməd
bəy həm TBMM hökumətinə “namus borcunu”
xatırlayaraq, həm də türkçülüyə
dayanan fəaliyyəti ilə müstəqil türk
cümhuriyyətində daha böyük fayda gətirəcəyini
düşünərək ana vətəninə dönmək
fikrindən daşınmışdı.
1939-cu
ilin mayında, Əhməd Ağaoğlunun vəfat etdiyi vaxt
onu yaxından tanıyan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
yazırdı: “Əhməd bəyin o zamankı fəaliyyətləri
Azərbaycanın oyanışı tarixində
ayrılıqda bir dövr təşkil edir. Sadəcə
Qafqaz müsəlmanları və Rusiya türkləri deyil,
İran və Türkiyədəki hərəkatlarla da
yaxından bağlı olan Əhməd bəy qəzetçiliklə
bir sırada, eyni zamanda camaat adamı (ictimai xadim-V.Q.),
maarifçi, siyasətçi və inqilabçıdır”. Məncə, Əhməd bəyin Nəriman Nərimanova
müraciətinin sirri həm də bu sətirlərdə
açılır - o, doğrudan da inqilabçı idi.
Birinci rus inqilabına Bakıdan qüdrətli
publisist qələmi ilə qatılmışdı. Türkiyədə gənc türklər inqilabı
baş verəndə dərhal özünü İstanbula
çatdırmışdı, 1918-ci ildə tarixi vətənində
inqilabi dəyişikliklərin baş verdiyini görüb
yurduna tələsmişdi. Qonşu
İrandakı Məşrutə inqilabında iştirak edə
bilməsə də, “İran və inqilabı” əsəri ilə
dərin siyasi təhlilini vermişdi. Azərbaycanda əslində
çevriliş xarakteri daşıyan aprel inqilabından sonra
Bakya can atmasında da qeyri-adi bir şey yox idi. Anadoluda daha
milli-vətənpərvər xarakterli, bütün türklərin
gələcəyi üçün mühüm əhəmiyyətə
malik inqilabın
-Qurtuluş Savaşının sıralarına qoşulmaq
imkanı qazananda isə heç nəyə baxmadan ora -
Atatürk əsgərlərinin, istiqlal mücahidlərinin səfinə
üz tutmuşdu.
Yuxarıda Əhməd Ağaoğlunun Nərimanova
müraciətinin ümidsizlik anlarında qələmə
alındığını yazmışdım. Burası belədir.
Amma eyni zamanda, Əhməd bəyin Nəriman Nərimanova müraciətini onun
türkçülüyə, milli maraqlara, inam və əqidəsinə
xəyanəti kontekstində nəzərdən keçirmək
istəməzdim. Əhməd bəy bilik,
bacarıq və təcrübəsindən doğma vətəninin
faydası üçün yararlanmaq, həm də bu işi
siyasətdən uzaq sahədə - maarifçilik fəaliyyəti
ilə görmək istəyirdi. Üstəlik, həqiqi
mili ziyalı və mənəviyyat adamı kimi Nərimanova
inanırdı və onun doğma xalqının zərərinə
hansısa bir iş görəcəyini ağlına gətirmirdi.
Təbii
ki, əgər biz fakt və hadisələrə müasir
dövrün nöqteyi-nəzərindən baxsaq, tarixi həqiqətləri
təftiş yolunu tutsaq, o zaman Əhməd bəyi
asanlıqla siyasi
konyukturada günahlandıra bilərik. Lakin bu sətirlərin 1921-ci ildə ingilis müstəmləkəçilərinin
Şərq xalqlarına təhqiramiz münasibətini necə
deyərlər, öz dərisində hiss edən, vətəndaşlarını
qorumağa gücü çatmayan Osmanlı imperiyası idarəçilərinin
həqirliyini və miskinliyini gözləri ilə görən
bir şəxs tərəfindən
yazıldığını unutmamalıyıq. Belə
vəziyyətdə özünü dünya imperializminə
meydan oxuyan, basqı altına düşmüş bütün millətlərin
dostu kimi çıxış edən (ən azı bunu
uğurlu təbliğat vasitəsi ilə dünyaya car çəkən!)
bolşevizmə müəyyən rəğbətin ortaya
çıxması gözlənilən idi. Nəhayət,
bizim bolşevizmin həqiqi mahiyyəti, antibəşəri
siması haqqında yalnız 70 ildən sonra öyrəndiklərimiz
həmin dövrdə çox kiçik bir qisim adama bəlli
idi. Mən bu mənada Əhməd bəyin
aldanışının səmimiliyinə inanıram. Yaxşı ki, yolun yarısından dönmək
mümkün olmuşdu.
Eyni zamanda inanmıram ki, məsələn Azərbaycanın cənubunda Mirzə Əli Möcüz kimi siyasi həyatdan və bolşevizmin həqiqi mahiyyətindən xəbərsiz bir söz adamını “Tutaq Leninin ətəyindən ona pənah aparaq, Zəmanəmizdə həllali-müşkülat odur!” misralarını yazmağa bir kimsə məcbur, yaxud təşviq edə bilsin. Əlbəttə, şairin bəlkə də sadəliyindən, hətta sadəlövhlüyündən tora düşdüyünü fikirləşmək olar. Əhməd Ağaoğlu kimi illərlə siyasət qazanında bişmiş təcrübəli bir adamın, üç Şərq və üç Qərb dilini mükəmməl bilən bir intellektualın aldanması isə müəyyən təəccüb doğurur. Amma unutmayaq ki, Əhməd Ağaoğlunun ənənələri əsasında yetişdiyi böyük fransız mədəniyyətinin Romen Rollan, Anri Barbüs, Andre Jid kimi nümayəndələri də Qərbdə bolşevizmin atəşin təbliğatçıları idilər. Həm də rahat, təmin olunmuş burjua həyatı keçirən bu Qərb intellektuallarının payına Əhməd bəyin çəkdiklərinin yüzdə birinə də çəkmək düşməmişdi.
Və nəhayət, tam əsasla türk dünyasının sonuncu mogikanlarından biri saya biləcəyimiz Əhməd Ağaoğlu bolşevik gerçəkliyinə deyil, bolşevik idealına inanırdı. Lenin və davamçılarının eybəcər hala saldıqları həmin idealın əsasında isə bəşəriyyətin min ildən bəri can atdığı milli, sinfi və siyasi zülmdən azad, insan haqlarına hörmətin, sosial bərabərliyin hökm sürdüyü bir cəmiyyət qurulması dayanırdı. Azərbaycanlı fikir adamı səmimi şəkildə inanırdı ki, “Bu üsul-idarə (müstəmləkəçilik -V.Q.) öz yalan və riyakarlığı ilə davam etdikcə, bəşəriyyətə qurtuluş yoxdur və bəşəriyyət əziyyətə məhkumdur. Ondan ötrü yeganə qurtuluş hazırda Rusiyada hökmfərma olan ideal sayəsində mümkündür”.
Ancaq yalançı bolşevik təbliğatının son istinadgahı olan həmin ideal sovet Rusiyasında puça çıxarıldı. Və bu gün yalnız ona sevinə bilərik ki, nə yaxşı Əhməd bəy sonu bəlkə də sovet həbs düşərgələri ilə bitəcək belə bir saxta Sizif əməyi ilə məşğul olmadı, həyatının qalan illərini mədəniyyətə, Atatürk Türkiyəsinə və türklüyə faydalı xidmətdə keçirdi.
May, 2017,
Budapeşt
525-ci qəzet.-2017.-27 may.-S.14-15.