Alim möhtəşəmliyi
"Onlar gül içində tikan oldular. Mən tikan içində
bitib gül oldum"... Fikrət Sadıqdan
iqtibasla başladım bu yazıma. Ocaq
ruhlu şairin bu sətirlərindən suallarıma cavab
axtarışına çıxdım.
Alim Qasımov kimdir və ya bu fenomeni necə anlamalı? Qədim
Şirvan mədəniyyəti nədirsə, Alim odur.
Antik dövrlərdən bu yana beş
tarixi-ictimai, mədəni inkişaf yolu keşmiş
Şamaxı nədirsə, Alim də odur. "Şirvan
şikəstəsi"ndə obrazını tapmış,
reallıqdan uzaqlaşmamış, amma real dünyamızda əbədiləşmiş,
bədiiləşmiş bir obrazdır, portretdir. Səsi
və xarakteri, daxili və üz cizgiləri zamanı həkk
etmiş, qərinələri, keçmişlərdən
süzülüb gələn səsləri Yaradan və
yaranmışların öz mahiyyətindən uzaq
düşməyindən qorxaraq, bir zərrəyə
sığdırmış, bir zərrədə bütöv
bir makrodünyanı yaşadan sənətkar. Bu dünya
Şirvana sığar, Şamaxıya sığar, Alimin
doğuldugu Nabur kəndinə sığar, Azərbaycana sığar,
Ərzuruma, Təbrizə, Türküstana uzanar, əl
atıb Fransada, Vatikanda, İngiltərədə xristian kilsəsinin
qapısını açar, avropalını bu səsin
ucalığından boylanıb ətrafa baxmağa, yeni bir
kainat axtarışına sövq edər. İpək Yolu boyu
karvansaraylarda gecələyən bütün yolçuları
yolundan edər, əyləyər bu səs, "nəfəsini
dər deyər" bəşər övladına, ona nəfəs
verər...
Onun ifası dəvə həsrətini, dərdini, dəvə
yükünü səhralardan çəkib gətirər,
qaranlıqdan yerə boylanan Ay işığında yola
çıxar səs karvanında. Hamımıza öz səsi ilə
bəkçi olar, yatmaz, yuxu bilməz.. Fəqət,
biz arxayın qoşularıq onun qəm karvanına, səs
karvanına, eşq karvanına, dastanını dinlərik, əslində,
dilləndirdiyi sazı da, qavalı da, tarı da, udu da, neyi də
- əlində yanan odu da görərik. Qəlblərimizə
su səpən bir oddan bəhs edirəm...
Alim Qasımov haqqında yazmaq çox çətindir. Amma yazmaq istəyini
dəf etmək mümkünsüzdür. Alim
Qasımov fenomenini dəyərləndirmək şərəfdir,
çünki mərtəbəyə, dərəcəyə
yetişməkdir, simvollaşmış, daş abidə kimi əbədiyyət
qazanmanın, mifə çevrilmənin sirlərindən agah
olmaq istəydir.
Alimi səhnədə
və həyatda qəribəlikləri ilə
görürük.. O, həm var, həm də
yoxdur. O, hamı kimi deyil, amma irreal da deyil, uydurulmayib,
bütün real olanlardan realdır. O, çox böyük
olsa da, maddi varlığını büruzə vermir. Ruhunun
çəkisi daha böyükdür, o qədər
böyükdür ki, xalçanı səmalara
qaldırır, məşq zamanı yerindən qalxıb bir
qartal qanadlı quşun rəqsində qəlb
çırpıntılarını hərəkətə gətirir,
hərdən tarı sinəsinə basıb, onu nə qədər
sevdiyini bildirmək istəyir, hərdən qavala necə səslənməli
olduğunu anlatmaq üçün, daşların,
torpağın bağrından qoparırmış kimi, zərb
səslərini qoparıb, ona hədiyyə edir... Səslərə, zərblərə, ritmlərə
çevrilən Alim özünü qabartmır,
böyütmür. Elə hey kiçildir,
qeybə çəkilir, tamamilə gözəgörünməz
olmaq istəyir.
Şən
olub zarafat edir, gülməyə qorxursan, gözünü
yumub əllərini Allahın dərgahına qaldıranda onun
gördüyü dünyaların əbədi
varlığı canımıza hopur, yaşamaq, xeyirxah olmaq, ruhlanmaq istəyirsən.
Alim
Qasımov haqqında düşünərkən hər zaman
ağlıma gələn ilk sual bu olur: görəsən, o, nədən
qorxur? Səsi ilə qərinələri, əlçatmaz
məkanları dolaşıb yerə dönən Alim gözlərini
açıb özünü hamıdan biri görəndə
ruhuna necə təsəlli verir, onu nə ilə ovundurur.
Səslərin içində səs olmaq və səssizlik
yaratmaq hansısa bir qanuna söykənməlidir axı... Hansı zamanlara üz tutaq, şumerlərəmi,
skiflərəmi, muğlaramı, odərlərəmi, zərdüşt
ocağınamı qonaq olaq? Haqqın bir parçası
olub, daim ona bağlılıq duyğusunu, mənində
bütöv Yaradanı hiss etmək məsuliyyətini görəv
kimi daşımaq var Alimin sənətində - mayası
eşqdəndi... Eşqə necə varaq, nə
zaman qapılar üzümüzə açılacaq.
Ümid etmək belə gözəldir...
Alim Qasımovun hər zaman özündə olan,
özünə inanan, özünə güvənən bir
halı vardır. Səsi onu, o da səsini aciz duruma
düşürmür heç zaman. Onu səsi
səsləndiyi zamana, məqama deyil, əbədi zamana
hökm edir, bel bağlayır, özündən sonra gəlmiş
və gedəcəyi zamanları tövbəyə, təslimə,
haqqa səsləyir. Məqsədi Can verməkdir.
Dirilmiş peyğəmbərləri qəlbimizə
tanıdır.
Uzun illərdir,
1994-cü ildən bu yana Alimin və son illərdə
qızı Fərqanə xanımın Bakıda keçirilən
solo konsertlərinin canlı izləyicisiyəm. Həyat
kimi yaşanan səhnələrdir o çıxışlar,
dinləyiciyə təqdim olunan musiqilər. Əslində, əliboş qaytarılmayan
qonaqlarıq o konsertlərdə. Könül dolusu nəfəs
alırıq, səslərdən qurulan bir ahəng dolu Evdə,
Dünyada hiss edirik özümüzü. Çox əliaçıq,
qəlbitəmiz, zəngin ev sahibi olurlar
Qasımovlar. Getməyə yeri olmayan hər kəs Tanri
müsafiridir onların muğamlı, rəngli
Dünyasında, Evində...
Alim Qasımovun və artıq söyləyə bilərik
ki, qızı Fərqanənin
çıxışlarını dinləmək, onların səsi
ilə təmas qurmaq könlümüzün tələbatıdır,
istəyidir. Daha doğrusu, bu səs vasitəsilə
keçmişimizə, kökümüzə, müqəddəslik
ruhunun varlılığına inam oyanar qəlbimizdə.
Biz inananda xöşbəxt oluruq. Təsadüfi deyil ki, Alimi heç də hər kəs
sevməz, sevənləri çox olsa da. Amma
sevən sevgisində məna axtarmaz, çünki məna
sevildiyini anlamaqdır. Alimin səsində Allahin sevdiyi bəndələri
oluruq...
Alim Qasımov səsi həyat dərsi, ibrət dərsidir,
səhvlərimizi, yanlışlarımızı düzəldir. Heç zaman mühakimə
etmir, məzəmmət etmir bizi, əksinə,
üzümüzü ağ edir. Bilmirəm,
niyə, kim verib onun səsinə bu cürəti,
bu qüdrəti. Bəlkə heç
özü də bilmir. Bilmədiyi ilahi
sirrin qarşısında acizanə yerə əyləşir,
hüzurunda ayaq üstə dura bilmir, ancaq əllərini və
səsinin tellərini göydə birləşdirərək,
bu möcüzə, sirr qarşısında tab gətirir, nəfsi
ilə, vücudu ilə mübarizə aparir. Səhnədə bardaş qurub rahatladığı
yer daxilində gizli eşqin doğru səsləndiyi,
sapmadığı, uzun incə yola
çıxdığı dayanacaq nöqtəsidir. Yerdə əyləşsə də, səsi minbərdən
gəlir Alimin. Yerdə əyləşsə
də, minbərə çıxan yeganə səsidir o, Azərbaycanın.
Yer kürəsi öz oxu ətrafinda
firlandığı kimi, Alim Qasımovun səsinin ətrafinda
bəşəriyyət qaranlıqdan işığa yola
çıxır. Bu, mübaliğə
deyil. Onun kosmik səsinin cazibəsi milliyətindən,
dinindən, dilindən asılı olmayaraq hər bir kəsi
qucaqlar, bağrına basar.
Alimin səsində hər zaman
axtardığımız, əslində, möcüzədi. Onun oxu tərzi
canlıdır, temperamentlidir. Amma bu zahiri hərəkətlilik
deyil. Daxili bir çılğınlığı var - ən
güclü olandır, Alimə verilmiş ilahi lütfdür:
o, bunu yaxşı bilir və onu verəndən
razıdır... "Allah "Biz könülə baxarıq,
su və torpaqdan ibarət olan surətə deyil", - Hz.
Mövlana belə buyurur. (Məsnəvi, 3/2244) Alimin bildiyi də
budur...
Könülə xitab edən, ruh verən səsi var Alim
Qasımovun, hər zaman mənəvi gücü ayaqda tutar,
ona rəvac verər, insanı yaradıcı qılar, bitməyə,
tükənməyə qoymaz. Alimin səsinin işığı,
odu - bir sufi, övliyya mənəviyyatinin,
dərviş eşqinin ifadəsidir. Onun zənguləsi,
zili bizdən pislikləri, zülmü, cəhaləti,
nadanlığı, nakəsliyi qoparıb atmaq istəyir, bizi
bizdən alıb katarsis oduna yaxmaq istəyir. Metamorfozlar onu qorxutmr - bizi isə sağalda bilər.
Sözümüzün qurtardığı yerdən
Alimin səsi başlayir. Səsi ilə dünyanı bir də bizə
qaytarmağa cəhd edir. Sözün səsdən
ayrı olmadığı bir dünyanın sakinidir Alim
Qasımov. Qızını da əlindən
tutub oraya aparıb. Hələ ki Haqqı
tanıdır ona, bələdçilik edir. Fərqanə xanım da artıq bu işıq yoluna
çıxmış, səsi ilə öz məqamını,
öz məkanını axtarır. Atasının
səsi bütün səslərin fövqündədir.
Qızının səsi isə konkret çalarları
özündə birləşdirən sintetik bir üsluba yiyələnməkdədir:
burda klassik
hind musiqisinin, uyğur muğamlarinin, türk makamının,
tuva türklərinin qırtlaq müsiqisinin, fars və ərəb
lirik melodiyalarının həzinliyi duyulur və özünəməxsus
şəkildə birləşərək ahəng
arayışındadır.
Atasının
60 illik yubileyinə həsr olunmuş "Mənə
Dünyanı verdin" adlı konsertində Fərqanə
Qasımova atasının səs, ifa üslubunu dərindən
əxz etdiyini və bununla yanaşı, öz səs
axtarışlarının, imkanlarının yeni sərhədlərini
musiqisevərlərə göstərə bildi. 2015-ci ildə
Beynəlxalq Muğam Mərkəzində musiqisevərlərə
təqdim olunan "Ney-Nəva" dəstgahı da Fərqanənin
möhtəşəm uğurudur və düşünürəm
ki, haqqında az danışılan, haqsız olaraq diqqətdən
kənarda qalan bu təqdimat Azərbaycan musiqi sənətinin
parlaq və bənzərsiz nümunələrindəndir.
... "Üzüdönük" olmaq kimi bir ifadə
var dilimizdə. Sizə elə gəlmirmi
ki, son zamanlar üzümüzü bir-birimizdən döndərmişik,
yadlaşmağa üz tutmuşuq, kinə, küdurətə,
mala, mülkə, şöhrətə üz
dönmüşük hər halımızla. Yunus Emrə demiş, "Daş deyilik, eşqsiz
daş oluruq". Alimin səsi
imanımızı qaytarır qəlblərimizə.
Allah tərəfindən sevildiyini bilən Alim "Deyin, hardadır"
səsləndirdi yubiley konsertində. Bir
insanın naləsində savaşa çıxmış bir
ordu səsləndi səhnədə, Alim sərkərdəsi
idi o ordunun, həm də əsgəri. İfası,
səsini enerjisi ilə əxlaqımızı sınağa
çəkdi. Sevginin möcüzə
olduğunu onun şikayət edən, amma yenilməyən səsində
bir də hiss etdik.
Son illərin ən gözəl
çıxışlarından biri oldu Ustadın 60 illik
yubileyinə həsr olunmuş gecədə səsləndirdiyi
"Deyin, hardadır". Sözləri və
musiqisi Bəhram Nəsibova məxsus, "Şahnaz təsnifi"
kimi də tanınan bu musiqi parçası hər zaman dəbdə
olub. Müxtəlif zamanların, gəncliyimizdən
orta yaşlarımıza və bəlkə kimlər
üçünsə bir ömürlük həsrət
nidasıdır, könül nəğməsidir bu təsnif.
Amma bu dəfə onun ifası 60 yaşlı
Alim Qasımovun məsuliyyətində,
tamaşaçıların isə qismətində idi. Sual vermədi, səsiylə əslində, sualın
cavabını bildiyini, bütün üzüdönüklərin
allahsızlığından agah olduğunu bəyan elədi
Alim. Ağladı yenə
hamımızın yerinə. üzüdönmüşləri
imana, eşqə, Allaha, yer üzünə səslədi. İlahi sevginin izi olan ilk eşqi oxudu Alim Qasımov.
Hamıdan gizli, hamıdan xəbərsiz, nə
ləkə götürən, nə də ki solan, dağlar qədər
əzəmətli, ətirli çiçəklər qədər
müqəddəs bir eşqi həm qarşıladı, həm
yola saldı.
"Məni məndə demə, məndə deyiləm. Bir mən
vardır, məndən içəri". Yunus Əmrənin bu sözləri ilə
başladı atasına həsr etdiyi yubiley konsertini Fərqanə
xanım. Sufilərin mənəvi
dünyasının, insanı xilasetmə missiyasının hədəfi
gələcəkdir. Yaradıcı enerjisi
insanı irəli götürər, mərifətə, həqiqətə
səsləyər, kamilləşmə yolunda maddi gerçəkliyi
dəf edər. Kamilləşən qəlb
həm müqavimət göstərər, həm də
durmadan, qarşısıalınmaz sürətlə öz
ardınca aparar. Kamil olmaq, müdrikliyə
varmaq təbiətinə görə faciəvi məna kəsb
edir. Sufini qəlbi həssasdır, gözəgörünməz
ruhları çağırarkən xaosun yatmış
tufanlarını oyatmaqdan qorxar, onun simvolu susqunluqdur. Susaraq danışan bir mədəniyyət
formasının təzahürüdür Alimin sənəti.
Onun dünya səhnəsinə gəlməsi
dinindən, dilindən asılı olmayaraq, hər bir kəsin
qəlbində yer tutması parçalanmış mədəniyyətlərin
daxili birləşməsi və sintezi meyillərinə dəlalət
edir.
Bəşəriyyət XX əsrin əvvəlində
inkarçılıq və mədəni fərqlilik dönəminə
sarı qəti addımlar atdı. Sovet
İttifaqının dağılması, yeni müharibələr,
xalqların Avropaya yeni köçü, dini və milli
münasibətlərin kəskinləşməsi kimi proseslərin
fonunda Alimin sənəti yeni üzvi dönəmin
öngörücüsü kimi ortaya çıxır. Alim muğamında Azərbaycan dünyaya
tanındı deyəndə, "dünya Alimi nədən qəbul
etdi" sualına cavab tapmaq lazımdır. Alimin səsi və sənət üslubu
bütün fərdiliklərin və fərqliliklərin
fövqündə duran simptomatik sənət hadisəsidir.
Alimin muğamı klassik tərzdə oxumaması əvvəl-əvvəl
şübhələr doğurdu, bəzi sənətkarlar tərəfindən
tənqidlə qarşılandı, amma Alimi xalq qəbul etdi
öncə, sonra da xalqlar, sonra da onu anlamayanlar susdu: səbirsizlər
uzaq yolu dəf edə bilməzlər. Sənətkar
öz səsi ilə insanları nədə, hansı nöqtədə
birləşdirir, səsi ilə onlara nə verir, nə
söyləyir? Demək ki, nümunə
kimi qəbul olunmuş, klassik muğam ifa tərzindən fərqli
bir bədii məna və enerji daşıyan yeni sənət
formasıdır Alimin üslubu. Onun məzmununda
xalqın mənəvi müqəddəratını təyin
etmə gücü və azadlığı öz ifadəsini
tapır.
Artıq 90-cı illərin əvvəllərindən çərçivələri aşan Alim Qasımov yeni, bütöv bir üsluba yiyələnməkdə əzmli, iradəli görünürdü. Muğam nəzəriyyəsindən kənara çıxmaq istəməyən mühafizəkar düşüncəli sənətkarlardan fərqli olaraq, o, yeni bir iradə ortaya qoydu, iradə isə idrak deməkdir, idrak isə - həyatın özüdür. Həyat isə - torpağa sədaqət...
Alimin səsində xilaskarlıq ruhu var. O sanki şamanlardan ölmüşləri yenidən diriltmək vəsiyyətini almışdır. Alim ayrı-ayrı muğamları bir-birindən təcrid olunmuş şəkildə görmək istəmədi. İfa tərzində 6 muğamımızın yeni formada bütövlükdə cəmlənməsi və təzahür forması elmi araşdırma mövzusu ola bilər. Hər bir muğamımız ayrı-ayrılıqda nəyin simvoludursa, Alim ifası da bütün o məqamların bir gözəllik, gözəlliyin də həyat simvolu oldugunu özündə ehtiva edən təkrarsız sənət hadisəsidir.
Alim Qasımova deyəndə ki, sənətkarsan, deyir: "Mən neynəmişəm ki". O, özünü ayrıca bir fərd hesab etmir. O, bütöv bir karvandan biridir. Ondan ayrı düşüb, öz yaratdığını ortaya qoymur. Özünü səhnədə hiss etmir, səhnədəymiş kimi özünü aparmaq onun üçün çox çətindir. Mən şahidi olmuşam, konsertlərinin birində o, az qala səhnədən atlanaraq tamaşaçıların yanına, arxa sıraların arasına gəlmək istəyib. Özünü güclə saxlayıb. Bu məqam səhnənin tamaşaçı ilə vəhdəti məqamıdır.
Alim Qasımov son çıxışında da, qızı Fərqanənin onun 60 illik yubileyinə həsr etdiyi solo konsertində də öz məqsədinə çatdı. O, hər zaman öz məqsədinə çatır. Çünki onun məqsədi var: onu dinləməyə gələnləri bir nöqtədə birləşdirər - səsində. Bu səs əvvəl onun özünü əbədi zamanlara aparar, cənnəti və işıq yolunu göstərər, sonra isə insanları ardınca səsləyər. Bu səs hər kəsin daxilində vardır. Onu eşidə bilənlər özünü eşidir. Öz səsində həyat məhvərini, cöhvərini daşıyanlardır, ayağının altında və başının üstündə işığı görənlərdir... Alimin çxışlarının bir özəlliyi də odur ki, burda hər kəs bir-birinə deyil, yalnız birinə baxmağa, onu seyr etməyə gəlir. Salonda tanınmış, bir çox məşhur insanlar olur hər zaman, amma sanki ətrafda heç kim yoxmuş kimi bir hiss olur qəlbimin dərinliyində. Hər kəs özünün kim olduğunu unudub bir müddətə mənəvi varlığını yaşayır. Alim Qasımov bizim ən böyük bəşəri ehtiyacımızı, mənəvi var oluşumuzu təsdiq etdiyi üçün biz onu daim axtarırıq, gözləyirik, həsrətindəyik. Dünyanı Alimin səsindəki, davranışı ilə bizə ötürmək istədiyi gözəllik hissi xilas edəcək. Hamı onun konsertində gözəl olur. Çünki hamıya bircə hiss lazımdır: bəxtiyar olmaq, hurr olmaq. Səsi ilə yol gedən Alim və Fərqanə Qasımovların ardınca biz bir yola çıxırıq: işığa, əvvələ və axıra...
Kəmalə
UMUDOVA
BSU-nun
dosenti
525-ci qəzet.- 2017.- 1 noyabr.- S.7.