Mükəmməl təfəkkürün
müfəssəl təzahürü
Azərbaycan oxucuları bu günlərdə ərəb
ədəbiyyatşünası (ümumiyyətlə, türkoloqu)
Əhməd Sami Elaydinin
hələ 2010-cu ildə
Bakı Dövlət Universitetində professor Vaqif
Sultanlının rəhbərliyilə
"Müstəqillik dövrü
Azərbaycan romanı:
mövzu, problematika və sənətkarlıq
məsələləri (1991- 2005)" mövzusunda müdafiə
etdiyi fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyası
əsasında hazırlanmış
monoqrafiyası ilə
tanış olmaq imkanı əldə etdilər.
Əhməd Sami 1979-cu ildə Qahirədə doğulmuş, 2006-cı ildə
dünya şöhrətli
Ayn- Şəms Universitetinin ədəbiyyat
fakültəsi nəzdindəki
türk bölməsini
bitirmişdir. Və yəqin, azərbaycanlı
oxucular üçün
maraqlı olmaya bilməz ki, onun magistr dissertasiyası
"Qaçaq Nəbi"
dastanı və XIX əsrin ikinci yarısında Rusiya-Azərbaycan
çəkişmələri"ndən
bəhs edir. Elə o illərdən Azərbaycan
dili, ədəbiyyatı,
tarixi və mədəniyyətinin bir
çox məsələləri
ilə dərindən
məşğul olmağa
başlamış, həqiqi
azərbaycanşünas nüfuzu
(və şöhrəti)
qazanmışdır.
Kitabın elmi redaktoru Vaqif Sultanlı "Ön söz"də yazır:
"Monoqrafiya müəllifinin
Azərbaycan ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə və
bütövlükdə adət-
ənənələrinə yetərincə bələd
olması əsərin
məna və məzmununa təsirsiz qalmamışdır. İstər Azərbaycanın ağrılı problemlərinə
yanaşma tərzində,
istər ayrı-ayrı
yazıçıların yaradıcılığına
münasibətdə, istərsə
də mövcud bədii faktların təhlil prosesində bu bələdliyin gətirdiyi çalarlar aşkar duyulmaqdadır".
Şübhəsiz, əsərin uğurunu
təmin edən mühüm cəhətlərdən
birincisi, elmi redaktorun (və bu əsərin meydana çıxmasında
xüsusi xidmətləri
olan elmi rəhbərin) qeyd etdiyi kimi, Əhməd
Saminin Azərbaycan dilini (və mühitini) kifayət qədər dərindən
(və məhəbbətlə)
öyrənməsi, hətta
öz-özlüyündə nə qədər geniş olsa da, bir mövzu
dairəsində qalmayıb
azərbaycancadan ərəbcəyə,
ərəbcədən də
azərbaycancaya xeyli dəyərli əsərlər
çevirməsidir ki,
onların içərisində
"Müasir Azərbaycan
nəsri" antologiyası,
Nəcib Məhfuzun
"Liderin qətl günü" romanı ayrıca qeyd olunmalıdır.
Əhmədlə artıq neçə illərdir ki, görüşür, əməkdaşlıq,
yoldaşlıq, dostluq
edirik. Ona minnətdaram ki,
Azərbaycan Tərcümə
Mərkəzinin rəhbəri,
görkəmli yazıçımız
Afaq Məsudun təşəbbüsü ilə
mənim "Azərbaycan
xalqının tarixi və ya tərcümeyi-halı"
kitabçamı ərəbcəyə
tərcümə etmişdir.
Onunla istər
Azərbaycanda, istərsə
də xarici ölkələrdə olsun,
hər görüş,
söhbət mənə
xüsusi zövq verir. Əvvəla ona
görə ki, çox xeyirxah, humanist işlər görür, iki xalqın mədəni əlaqələrinin
güclənməsi, genişlənməsi
üçün intellektini,
zəhmətini əsirgəmir;
ikincisi isə, Azərbaycanı yaxşı
tanımaqdan başqa,
bir sıra türk dillərində, o
cümlədən, azərbaycanca
da azacıq aksentlə çox gözəl danışır...
Və hərdən ona zarafatla deyəndə
ki, "Əhməd, sən azərbaycanca əcnəbi kimi yox, Azərbaycanın hansısa rayonundan Bakıya yeni gəlmiş adam
kimi danışırsan",
özünəməxsus səmimiyyətlə
gülüb "hə,
elədi" deyir,
"bu sözü çox eşidirəm, çox da xoşuma
gəlir".
"Müstəqillik dövrü
Azərbaycan romanı"nın uğurunu təmin edən ən mühüm cəhətlərdən ikincisi
mövzu-problematikanı lazımi
miqyasda əhatə etməsidir ki, buraya aşağıdakılar
daxildir:
1) roman janrı tarixi yaddaş və dövrün həqiqətləri kontekstində;
2) sosial-siyasi və fəlsəfi-psixoloji problemlər
roman janrının təqdimatında;
3) Azərbaycan romanı Azərbaycan xalqının
milli-mənəvi dəyərlərinin
təcəssümü kimi;
4) müstəqillik dövrü romanlarının
sənətkarlıq xüsusiyyətləri.
Ancaq məsələ
yalnız onda deyil ki, müəllif
öz tədqiqatının
mövzu-problematikasını bu miqyasda müəyyən
edir, əsas odur ki, həmin
miqyasda da peşəkar ideya-estetik təhlil-interpretasiya verməyə
nail olur. Müstəqillik
dövrünün, əgər
belə demək olarsa, gündoğanında
yaranmış "Ölən
dünyam" (İsmayıl
Şıxlı), "Zərrintac-Tahirə",
"Eşq sultanı",
"Xəzərin göz
yaşları" (Əzizə
Cəfərzadə), "Axirət
sevdası", "Kef", "Ömür urası" (Sabir Əhmədli), "İsahəq, Musahəq",
"Cəhənnəm" (İsa Muğanna), "Ağ qoç, qara qoç" (Anar), "Günah duası" (Mövlud Süleymanlı), "Azadlıq"
(Afaq Məsud), "Gəlinlik paltarı"
(Hüseynbala Mirələmov),
"Ovlaq keçidi"
(Ağarəhim Rəhimov),
"İnsan dənizi"
(Vaqif Sultanlı),
"On üçüncü həvari və ya 141-ci Don Juan" (Elçin
Hüseynbəyli) və
başqa romanları araşdıran Əhməd
Saminin müvafiq dövrün Azərbaycan tədqiqatçılarından üstünlüyü, özünün
də qeyd etdiyi kimi, onun
əsərində "çağdaş
Azərbaycan romanlarının
müxtəlif ərəb
ölkələrində yaranmış
romanlarla müqayisəli
şəkildə tədqiq
olunması, bu kontekstdə oxşar və fərqli cəhətlərin, xüsusiyyətlərin
üzə çıxarılmasıdır".
Monoqrafiya müəllifi yazır:
"...İstiqlaliyyət dövrü Azərbaycan romanları ilə müxtəlif ərəb ölkələrində eyni janrda yaranan əsərlər arasında mövzu, problem və ideya-estetik baxımdan oxşar məqamlara təsadüf olunmaqdadır. Bu aspekt daha çox Nəcib Məhfuz, Yusif İssibayi, Əbdürrəhman Nasif, Yusif Əli Qaid və başqa yazıçıların romanlarında özünü birüzə verməkdədir".
Nəhayət, əsərin üçüncü mühüm məziyyəti barədə...
Ümumiyyətlə, müstəqillik dövrü Azərbaycan roman yaradıcılığının ilk on beş illik axtarış yollarını araşdıran Əhməd Sami bir sıra görkəmli Azərbaycan tənqidçi-ədəbiyyatşünasları (Bəkir Nəbiyev, Yaşar Qarayev, Akif Hüseynov, Tofiq Hüseynoğlu, Himalay Qasımov, Vaqif Yusifli, Tehran Əlişanoğlu, Təyyar Salamoğlu, Nərgiz Cabbarlı...) ilə polemikada belə bir qərara gəlir ki, "müstəqillik dövründə yaranmış romanlar mövzu-məzmun baxımından zəngin və rəngarəngdir. Bu romanlarda, demək olar ki, Azərbaycan cəmiyyətini və çağdaş dünyanı narahat edən, düşündürən ən mühüm məsələlər mövzu obyektinə çevrilmişdir... Milli kontekstdə yanaşılarsa, araşdırılan dövrdə nəşr olunmuş istər tarixi, istərsə də müasir mövzulu romanlar janrın poetikasını xeyli dərəcədə yeni çalarlarla zənginləşdirmişdir".
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan romanı"na "Çağdaş dövrün nəsri yeni paradiqmalar müstəvisində" adlı giriş sözü yazmış fəlsəfə doktoru Samirə Məmmədli tamamilə haqlıdır ki, "Əhməd Sami Elaydinin monoqrafiyası, müəyyən mənada, ədəbi prosesə kənardan və daxildən baxışın vəhdəti olmaqla gələcəkdə aparılacaq araşdırmalar üçün də, müəyyən mənada, yol açır, çünki fərqli dünyagörüş və dünya duyumunun sərgilədiyi münasibət həmişə "mübahisəlidir", həmişə düşünməyə sövq edir".
Ancaq bir məsələ mübahisəsiz
(və inkar edilməzdir) ki,
Əhməd bəy kimi istedadlı, geniş dünyagörüşlü,
mehriban bir gəncin qədim
(və zəngin) tarixə malik ərəb
ölkələrindən birindən - Misirdən gəlib
"Müstəqilik dövrü Azərbaycan
romanı" mövzusunda əsər
yazması, həmin mövzuda kitab nəşr etdirməsi Azərbaycanın
məhz dövlət müstəqilliyinin nəticəsidir...
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2017.- 1 noyabr.- S.4.