Son baharın min
büsatı
MAVİ
EKRANLARDAKI QIZIL
"Bir
axşam taksidən düşüb payıza,
Bilmədik haraya, hayana gedək.
Bahar həsrətilə
payız axşamı,
Yenə həzin-həzin titrədi ürək".
Şeir
kimi oxuya bilmədiyimiz, elə ilk sözündəncə
beynimizdə, qəlbimizdə musiqisi çalınan bu misralar
məşhur "Gün keçdi" filminin elə ən az özü qədər məşhur
mahnısıdır.
Xalq
yazıçısı Anarın "Gürcü
familyası" hekayəsinin ssenarisi əsasında rejissor
Arif Babayevin 1971-ci ildə çəkdiyi bu film, bir az da həmin misraların təsirilə, nakam məhəbbət
əhvalatından başqa, həzin payız ovqatıyla da
yadda qalır.
Rəssamlar kimi rejissorlar da tarix boyu payızın əlvan
rənglərinə, sakit, həzin
görünüşünün içərisində gizlənən
şıltaq ecazkarlığına biganə qalmayıb,
özlərinin ekran əsərlərini bu gözəlliklə
zənginləşdiriblər.
Ayrılıq fəsli adlanan payız "Gün
keçdi" filmində uşaqlıqda bir-birinə məhrəm
duyğular bəsləyən, ancaq həyatın şərtlərilə
illərdən bəri bir-birindən ayrı düşən
iki insanın qovuşduğu fəsil olaraq göstərilir. Aktrisa Leyla
Şıxlinskayanın canlandırdığı Əsmər
illərdən sonra öz vətəni Bakıya məhz
payızda qayıdır. Oqtayla yağışın
yuduğu Bakı küçələrində gəzməyi,
uşaqlığından qopmağı bacarmayan bu iki
insanın keçmişə səyahəti bəstəkar
Emin Sabitoğlunun bəstələdiyi, Xalq artisti Flora Kərimovanın
bənzərsiz tərzdə ifa etdiyi, yuxarıda misraları
yazılan mahnı ilə daha da ölümsüzləşir.
Azərbaycan ekranında bu fəsil 1962-ci ildə çəkilmiş
"Payız konserti" qısametrajlı musiqili filmi ilə
də tamaşaçıların görüşünə gəlir. Ssenari müəllifi
və rejissoru Rəşid Atamalıbəyov olan filmin baş
rolunu ölməz aktyor Lütfəli Abdullayev ifa edir. Filmdəki hadisələr yenə də
yağışlı, çiskinli bir payız axşamında
baş verir.
Bir qrup gənc konsert təşkilatçısını
canlandıran Lütfəli Abdullayevə yaxınlaşaraq,
konsert keçirtmək istədiklərini deyir, köməklik
göstərməsini xahiş edirlər. Təşkilatçı
razılaşır və onların istəyini həyata
keçirir.
Filmin böyük hissəsi də bu konsertdən,
müğənnilərin ifalarından ibarətdir. Rollarda Müslüm
Maqomayev, Şövkət Ələkbərova, Əminə
Dilbazi çıxış edirlər.
Payız fəsli Sovet dövrü kinosunda da tez-tez
qarşımıza çıxır. 1979-cu ildə rejissor
Yuri Kuşnerevin çəkdiyi "Payız marafonu"
filmində payızın hüznü, sakitliyi, səssizliyi,
dumanı, çiskini təsvir olunur. Filmdə ailəli
bir kişinin başqa qadınla eşq macərası, öz xanımına
xəyanəti təsvir olunur. İlk epizod
çiskinli payız səhərinin təsviri ilə
açılır. Tez-tez ekrana gətirilən
saralmış yarpaqlar, çılpaq ağaclar bir ailənin
gündən günə saralıb tökülən taleyinin
simvolik əksi kimi də xarakterizə oluna bilər. Filmin sonlarına doğru obyektivdə göstərilən
böyük bir çöllükdə yarpaqlarını
tökməkdə olan tənha ağac əri tərəfindən
xəyanətə uğrayan qadının tənhalığı
ilə çuğlaşır.
"Sentyabr məzuniyyəti", "İşdə məhəbbət
macərası" kimi filmlərdə də hadisələr
payızda cərəyan edir.
Son dövrlər payızın əks olunduğu ən məşhur
filmlərdən biri 2007-ci ildə türkiyəli rejissor
Özcan Alper tərəfindən ekranlaşdırılan
"Sonbahar" filmidir. 2008-ci ildə yayımlanan film dram
janrındadır. Payızın iki ən
özəl tərəfi olan məhəbbət və
ölüm bu filmdə bir bütün halında təsvir
edilir.
1999-cu ildə
rejissor Debora Uornerin çəkdiyi, Fransa, Böyük Britaniya
və İrlandiyanın birgə istehsalı olan "Ötən
sentyabr" filmi maraqlı sevgi hekayəsidir. Burada
sakit həyatlarını yaşayan iki gəncin sevgisi məhz
payızın ilk ayı sentyabrda alovlanır.
Cənubi Koreya və ABŞ-ın birgə istehsalı
"Yaz, yay, payız, qız... və yenidən yaz" filmi həyatın
çevikliyinə fəlsəfi baxış sərgiləyir. 2003-cü ildə
ekranlaşdırılan filmin rejissoru Kim Ki Dukdur. Burada fəsillərin bir-birini sürətlə əvəzləməsi
insanın müxtəlif həyat dərsləri alması ilə
vəhdətdədir. Kinoda fəsillərin
mənzərələri, xüsusən payızın canlı
təsviri göz oxşayır. Bütün
bunlar bir gənc keşişin böyüməsinin nümunəsində
canlı və maraqlı şəkildə
tamaşaçıya təqdim olunur.
Küçə musiqiçisinin həyatından bəhs
edən "Bir dəfə" filmi payız mənzərələrini
ən gözəl əks etdirən 10 film siyahısına
daxil edilib.
2007-ci il İrlandiya istehsalı olan filmin
rejissoru Con Karnidir.
Payız təsvirlərinə ən geniş yer verilən
filmlərdən biri də 2008-ci ildə rejissor Martin MakDona tərəfindən
çəkilən və Birləşmiş Krallıqla
ABŞ-ın birgə istehsalı olan "Burges dibində
yalançı" filmidir. Son dərəcə
ciddi ictimai məsələlərə toxunan filmdə Burges
şəhərinin payız gözəlliyi ekranda xoş
görüntü yaradır.
"Xəyali sevgi" və "Sonuncu payız" filmləri
də sözügedən fəslin özünəməxsus
xüsusiyyətlərini, şux və canlı təbiətini
özündə əks etdirən filmlər
sırasındadır. "Xəyali sevgi" filmi 2010-cu ildə
Kanadada rejissor Ksave Dolan tərəfindən
ekranlaşdırılıb. Payız
yarpaqları, qırmızı ayaqqabı, rənglər və
oyun bu filmi xarakterizə edən sözlərdir.
"Sonuncu payız" filmi isə 2010-cu ildə ABŞ
və Cənubi Koreyanın birgə işi olaraq mavi ekranlarla
görüşüb.
Yağışlı, dumanlı Seattle fonunda təvazökar
məhəbbət hekayəsinin rejissoru Kim Txe Yundur.
Bunlardan başqa,
"Ana baba", "Oktyabr göyü", "Şirin
noyabr", "Gölün evi", "Qürur və qərəz",
"Medison dairəsinin körpüləri",
"Bağçalı ölkə", "Böyük
balıq", "Janna və bacıları",
"Sevimli", "Harri ilə Salli tanış olduqda",
"Payız əfsanələri", "Nyu-Yorkda
payız", "Ağıllı Uill Xantinq",
"Toranlıq", "Cənnətdən uzaq" kimi filmlərdə
də qarışıq və maraqlı həyat hadisələri
fonunda payız dumanlı, çiskinli, yağışlı təbiəti,
qızıl xəzəli ilə mavi ekranlardan evinizə qonaq
olacaq.
Sözün
yaddaşındakı Güz
Hüzn fəsli deməyək payıza.
İslandığınız yağışına, gözlərinizə
toz üfürən, saçlarınızı
qarışdıran küləyinə, ayağınıza
dolaşan xəzanına siz deyinərkən, bir şair
hansısa evin pəncərəsi önündə
dünyanın ən gözəl şeirini yazır bəlkə
də...
Azərbaycan və dünya ədəbiyyatında bəlkə
də elə bir şair tapmaq olmaz ki, onun əsərlərində
kövrək payız nəfəsi hiss edilməsin, payız ətri
duyulmasın.
İllərdən, əsrlərdən bəri
payız Azərbaycan ədəbiyyatında da özünəməxsus
tərənnüm və təsvirə malik fəsil olub.
Bəlkə də, bütün dünya ədəbiyyatından
qabaq rənglərin mistik rəqsinin tərənnümü
olan payıza "Dədə Qorqud" dastanlarında
"güz" adıyla rast gəlirik: "Güz
almasına bənzər al yanaqlım!"
Payızın
ən gözəl təsvirlərindən biri Abdulla Şaiqin,
orta məktəb dərsliklərində verilən şeirindədir:
Payız
olur, əsir soyuq küləklər,
Solur dağda, çöldə əlvan çiçəklər.
Gecələr
uzanır, günlər qısalır,
Göy üzünü qara buludlar alır.
Yağış
yağır, duman çökür çöllərə,
İnildəyir çayır, çəmən, dağ,
dərə.
Bu bir neçə misraya müəllif üç
aylıq, doxsan günlük payızın bütün məziyyətlərini,
özünəməxsus xüsusiyyətlərini cəm edə
bilib.
Payız
insan ruhunun cana gəldiyi,
duyğularının dilləndiyi fəsildir. Heç
təsadüfi deyil ki, şair və
yazıçılarımızın bir çoxu sevgi, məhəbbət
macəralarının zamanı kimi məhz payız fəslini
seçirlər.
Yazıçı Sabir Əhmədlinin 1953-cü ildə
qələmə aldığı "Arabaçı"
hekayəsində payızın çox gözəl təsviri
verilir.
Arabaçı Cəlilin pambıqçı Tərgülə
sevgisindən bəhs edən əsərdə müəllif
ara-sıra payızın duyğuları riqqətə gətirən
təsvirinə də yer ayırır. Məsələn: "Sərin
payız gecəsinin nəfəsi, yarpaqların
xışıltısı, böyük kanaldan axan suyun
aydın eşidilən şırıltısı
arabaçının hisslərini oyatdı. Gözlərini
yummuşdu. Amma görürdü. Sevdiyi qızı açıq-aydın
görürdü". Təsadüfmü,
yoxsa müəllifin bu fəslə olan vurğunluğunun təcəssümüdürmü,
bilmirəm, amma ədibin 1961-ci ildə işıq üzü
görən ilk kitabı da "Bir payız axşamı"
adlanır.
Kamal
Abdulla isə "Payız sevgisi" şeirində
payızı həsrət, ayrılıq, eşq, məhəbbət
fəsli kimi səciyyələndirir:
Payız
sevgisi gəldi gizlicə,
Gizlicə getdi, gəldiyi kimi.
"Yavaş-yavaş"
şeirində insan ömrünü ilin fəsillərilə
müqayisə edən Bəxtiyar Vahabzadə
qocalığı payız fəslinə oxşadır,
saralıb budağından qopan yarpaqları qocalıb həyatdan
köçən insanla eyniləşdirir:
Ömrün
payız fəsli sıxdı əlimi,
Yoxsa qocalıram mən yavaş-yavaş.
Payızda
yarpağa xal düşən kimi
Düşür saçlarıma dən
yavaş-yavaş.
Yarpaqları
yaylığa bənzədərək "Ağacın
yaylığı ayaqlar altda, Yeriyə bilmirəm
çığırtısından" - deyən şair Rəfail
Tağızadənin "Payız motivləri" adlı
silsilə şeirlərində bənzətmələr
xüsusi diqqət cəlb edir:
Türkiyə ədəbiyyatında payız fəslinin
şux mənzərələrinin təsvirinə daha çox
rast gəlmək mümkündür. Son bahar
adlandırdıqları payız türkiyəli şairlər
üçün daha çox ayrılığın,
hüznün rəmzidir. Nazim Hikmət "Mevsim
sonbahar" şeirində deyir:
...ıslak
saçlarını güneşte kurut
olgun
meyvelerin baygınlığıyla parıldasın
nemli,
ağır kızıltılar...
sevgilim,
sevgilim,
mevsim
sonbahar...
Atilla
İlhan "Adım Sonbahar", Ahmet Hamdi Tanpınar
"Sonbahar", Cemal Süreya "Eylüldü",
Ümit Yşar Oğuzcan "Ben eylül, sen haziran", Ataol
Behramoğlu "Eylül sabahının serinliyi", Metin
Altıok "Sonbahar", Cahit Külebi "Sonbahar
geliyor" və başqa bu kimi şeirlərdə payız sevgisi, payız
hüznü öz əksini tapıb.
Məşhur romanlardan biri olan Rəşad Nuri Güntəkinin
"Yarpaq tökümü" romanında Əli Rza bəyin
həzin sonu, bir ailənin üzvlərinin tək-tək
payız yarpaqları kimi saralaraq budağından
ayrılıb tökülməyi ürək ağrısı
ilə təsvir olunur.
Tuna Kiremitçinin "Selanikte sonbahar" romanında
sonbahar (payız) termini postmodernist cəhdlə bütün qəhrəmanlara
yüklənir. Bu romanla biz Atatürksüz bir Türkiyənin
və özü-özünü idarə etməkdə
çətinlik çəkən bir ölkənin
dramını oxuyuruq. Payıza məxsus
sıxıcı, boz buludlar roman boyunca bütün qəhrəmanların
başının üstündə dolaşır.
Sait Faiq
Abasıyanık "Bir payız axşamı" hekayəsinə
"Nədir bu quş, bilməm ki? Payızda
buludlar narıncı rəngdir. Payızda
yarpaqlar danışır. Lodoslu
İstanbul dənizi necə də baş
döndürücüdür" - deyərək
başlayır. Əslində isə müəllifin
məqsədi sadəcə bir bildirçini anlatmaqdır.
Payız müəllifin bildirçinə olan
sevgisi ilə gözəlləşir. Burada
payız hüznə deyil, sevgiyə işarədir.
Çağdaş
Ukraynanın usta yazıçısı Kost Moskales
"Payız bəsirətinin coşqusu" əsərində
Lvov payızını yağışın, leysanın fonunda
təsvir edir.
Norveç yazıçısı Knut Hamsunun
"Payız ulduzları altında", misirli
yazıçı Nəcib Məhfuzun "Bildirçin və
payız" romanlarında da kifayət qədər payız
motivlərinə rast gəlmək mümkündür.
Məşhur dünya yazıçı və
filosofları payız haqqında müxtəlif fikirlər səsləndiriblər.
Alber
Kamyu: "Payız hər yarpağın çiçək
olduğu ikinci bahardır" - deyir.
Frensis Skott Fitceralda görə, "İlk payız
küləyi ilə həyat yenidən başlayacaq".
Anton
Pavloviç Çexov üçün: "Payız qoxusu gəlir.
Mən Rusiyanın payızını sevirəm.
Onda kədərli, xoş, gözəl və
qeyri-adi nə isə var. Onu götürüb durnalarla harasa
uçmaq olar".
Erix Mariya
Remark yazır: "Yeri gəlmişkən, çiçəklər
payızda daha təmtəraqlı və parlaq olur, yayda isə
daha tez ölürlər".
Harper Li
üçünsə: "Payız sanki isti şam yeməyi
kimidir: hər şey iştaha ilə verilir və sən səhər
yuxudan hələ tam ayılmayıb, ona baxmaq istəmirsən".
Notlarla
yağan xəzan
Yəqin
sizin də aranızda mənim kimi hər il
payızın ilk yağmurunu məşhur "Payız gəldi,
uçdu getdi quşlar, Sən də getdin, bax, yağdı
yağışlar" misralarıyla başlayan mahnı ilə
qarşılayanınız vardır. İlk dəfə
müğənni Xədicə Abbasovanın ifasında
eşitdiyim, Xalq şairimiz Fikrət Qocanın sözlərinə
bəstəkar Emin Sabitoğlunun bəstələdiyi bu musiqi
Azərbaycanda payız fəslinin himninə çevrilib desəm,
mübaliğə etmiş olmaram, məncə.
Azərbaycan
ədəbiyyatında payıza həsr olunmuş şeirlər
çox olduğu kimi, estradamızda da kifayət qədər
mahnılar var. E.Sabitoğlunun B.Vahabzadənin sözlərinə
yazdığı "Əsir payız küləyi"
("Köçür durna qatarı")
mahnısı Xalq artisti Zeynəb Xanlarovanın bənzərsiz
ifası ilə o küləyin sərinini, köçən
durna qatarının hüznünü, payızın
bihuşedici ətrini insanın ruhuna köçürür:
Yazımın ədəbiyyata aid hissəsində
B.Vahabzadənin payız haqqında yazdığı şeirdən
söz açmışdım. Şairin qələmə
aldığı bir çox şeirlər isə notların
üzərində yeni nəfəs, yeni həyat qazanıb.
Məsələn, bəstəkar Eldar Mansurovun
yazdığı, Xalq artisti Aygün Kazımovanın ifa
etdiyi "Bir payız gecəsi", Cavanşir Quliyevin bəstəsində
Xalq artisti Nazpəri Dostəliyevanın səsilə həyat
tapan "Bir payız axşamı" mahnıları soyuq
payız gecəsində sevgilisinin həsrətini çəkən
aşiqin iztirablarını anladır.
Rəşid Behbudovun ifa etdiyi "Payız"
mahnısı və ölməz sənətkarın səsi
klipdəki saralan yarpaqların, o yarpaqlara sanki sığal
çəkən, bəzənsə nəyəsə hirslənib
bir yerdən digərinə atan küləklərin və
yağmurun fonunda ayrı bir gözəllik qazanır. Bu həzin
mahnı dinləyiciyə rüzgarlı, yağmurlu
qızıl payızın təravətini yaşadır.
Şair Sona Vəliyevanın sözlərinə Ruslan Səfəroğlunun
yazdığı mahnı özünün nisgilli ovqatı ilə
seçilir.
Əməkdar artist Mətanət İsgəndərlinin oxuduğu mahnı
payızın ruhunu dinləyicilərə ötürür.
Şairin payızı "yarpaq qırğını"
adlandırması xüsusilə mahnıda diqqətçəkən
bənzətmələrdəndir:
Bu necə payızdı, bu necə, Allah?
Budaqda saralan min ümid ölür.
Yarpaq
qırğınına azğın küləklər
Bilmirsən ağlayır, bilmirsən gülür?!
Şopenin
"Qızıl payız", Kanada əsilli ingilis gitaristi
Eric Claptonun "Autumn leaves"
("Payız yarpaqları") musiqiləri dünya musiqi sənətinin
nadir incilərindəndir.
Şopenin şah əsərlərindən biri olan
"Qızıl payız" sanki yağışın
şırıltısını, E.Claptonun "Payız
yarpaqları" isə yarpağın ağacdan
düşüşünü xatırladır.
Türkiyə estradasında tanınmış
müğənnilərdən Teomanın "İstanbulda
sonbahar", Tualın "Kasım" ("Noyabr")
mahnıları sizə nostalji duyğular yaşadacaqdır.
Siz dəmi istirahət üçün yay fəslini
gözləyənlərdənsiniz? Oysa ki,
yağışlı noyabr səhərində
ovuclarınızın arasındakı qaynar stəkandan
buxarlanan kofenin ətri ilə bu payız melodiyalarından
birini dinləyə-dinləyə pəncərədən
süzülən damlaları seyr etməkdən gözəl
istirahət varmı?!
Geriyə dönüb boylanarkən bir daha insan
ömrünün nə qədər qısa olduğunun
şahidi oluruq. Bu qədər qısa ömürdə yayda
payıza, qışda yaza tələsmək axıb gedən
zamanı boşuna itirməkdən, başqa sözlə,
ömrümüzü vaxta uduzmaqdan başqa bir şey deyil. Bəzən
deyirlər ki, sevgi qüsursuzdur. Mənim fikrimcə isə
sevgini qüsursuz edən sevənin özüdür. Sevən
sevdiyində qüsur görməz. Payızı da yağmuru,
saralan yarpaqları, əsən rüzgarı, dumanı,
çəni ilə sevsək, onda həyatın və fəslin
gözəlliyini doya-doya yaşayarıq.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.- 3 noyabr.- S.8.