"Muğam" abidəsində səsin
və sözün qüdrəti
XANƏNDƏ
TEYYUB ASLANOVUN SƏNƏTKAR PORTRETİNDƏN
ŞTRİXLƏR
Onun səsi dinləyicini qədim və sirli bir aləmə
aparır. Xalqın özü kimi əbədi olan muğamlar
ifaçının qəlbinə hakim kəsilib.
Bu hakimlikdən doğan səmimi ifalar onu dinləyən
hər kəsdə heyranlıq yaradır. O, məharətlə
oxuduğu muğamlarımızın ülviyyətini, məna
tutumunu dəqiqliklə çatdıraraq, həm də hər
birinə öz nəfəs möhürünü vurur.
Söz açdığımız ifaçı, Əməkdar
müəllim, unudulmaz muğam bilicisi Nəriman Əliyevdən
sənətin sirlərini öyrənmiş Teyyub Aslanovdur: Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar artisti, "Qədim Musiqi Alətləri"
Dövlət Ansamblının solisti, Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin baş müəllimi
Teyyub Aslanov. Muğam üçlüyü və başqa
ansambllarla bərabər ABŞ, Böyük Britaniya, Almaniya,
Fransa, Türkiyə və digər ölkələrdə
konsert və festivallar, Heydər Əliyev Fondunun həyata
keçirdiyi onlarla mədəni layihə, Azərbaycan mədəniyyəti
günləri və müxtəlif qastrol səfərləri
onun sənət ömrünə unudulmaz anlarla yazılıb.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin ortaya qoyduğu
ideyaların reallaşdırılması, "Muğam Azərbaycanın
milli sərvətidir" - deyən Prezident İlham
Əliyevin dəstəyi, diqqət və qayğısı,
"Biz muğamı gələcək nəsillərə qəlbimizin
və ruhumuzun bir hissəsi kimi miras qoyuruq", - söyləyən
Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsləri
nəticəsində muğam sənəti bu gün yeni
inkişaf mərhələsini yaşayır. Bu mərhələdə
təbii ki, Teyyub Aslanov da bir xanəndə kimi öz töhfələrini
verməkdədir. Xanəndənin Azərbaycan
muğamlarını düzgün təbliğinin nəticəsidir
ki, dünyanın mötəbər konsert salonlarındakı
çıxışlarından sonra ifası haqqında
gözəl fikirlər səslənir, yüksək
alqışlarla qarşılanır. Bildiyimiz
kimi, o, yaradıcılığında bəstəkar
mahnıları, caz, etno-caz kimi müxtəlif janrlara müraciət
edərək beynəlxalq layihələrə qatılır.
Həm də vokal sinfini bitirən xanəndənin
repertuarında musiqinin müxtəlif janrlarına müraciətin
şahidiyik. Zamanla üslublar dəyişdiyi kimi, xanəndə
də yeniliyə can atır. 18 may 2017-ci ildə Firəngiz
Əlizadənin qeyri-ənənəvi tərkibə malik
ansambl üçün nəzərdə tutulmuş "Dərviş"
əsəri UNESCO-nun baş qərargahında Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və
UNESCO yanında Daimi Nümayəndəliyinin birgə təşkilatçılığı
ilə UNESCO-nun "Görkəmli şəxsiyyətlərin
və əlamətdar hadisələrin yubileyləri"
proqramı çərçivəsində böyük
şair və mütəfəkkir İmadəddin Nəsiminin
vəfatının 600-cü ildönümü münasibətilə
keçirilən tədbirdə səsləndi. "Dərviş"
əsərinin yeni təqdimatında dərvişin
partiyasını nadir istedada malik xanəndə Teyyub Aslanov ifa
etdi.
Bildiyimiz kimi, 2000-ci ildə Tenqvudda "Dərviş"
əsərini görkəmli xanəndə UNESCO-nun fəxri
artisti Alim Qasımov ifa etmişdi. Lakin sufilərin rəmzinə
çevrilmiş "Mən ki, dərvişəm, fəqirəm,
padişahi aləməm. Ruhi birəngəm,
əgərçi rəngə girdim, adəməm" kəlamları
Teyyub Aslanovun ifasında yeni bir ideya ilə zənginləşərək
ifaçıdan tam yeni məna, əsərə yeni yanaşma,
həm də vəzn baxımından böyük bir məsuliyyət
tələb edir və müasir təfsirdə səslənir.
Olduqca təsirli, cəlbedici səsə,
ağır və ağayana ifa tərzinə malik ifa ilə
xanəndə tək bir dərvişin fəlsəfəsini
deyil, bütövlükdə təriqətin fəlsəfəsinin
ən xırda zərrəciklərinə belə toxunaraq
müəyyən vaxt ərzində dinləyicini ekstremal halda
saxlamağa cəhd göstərir. Əsərdə
ümumi bir kontekstdə həm müasirlik, həm də Şərqin
fərqli bir təfəkkür tərzi olan orta əsr sufi fəlsəfəsi yanaşı işlənmişdir.
Əsərin adından bəlli olduğu kimi,
"Dərviş" daxilən zəngin bir dünyası
olan, yüksək ideyalara malik, lakin xaricən kasıb həyat
sürən insandır. Burada musiqi əsərinin
bütün ideya və məqsədi dərviş təkiyələrində
müridlərə tabe olduğu kimi vokala tabedir. Xanəndə əsərin əvvəlində
"Çahargah" ifa edərək həm muğamın
öz xarakteri etibarilə, həm də ifa üslubu ilə
dinləyicidə amiranəlik və eyni zamanda, kədər
hissləri oyadır. Vokal partiyanın
melodik quruluşu da maraqlıdır. Melodik
həddin addımbaddım yüksəlişə doğru irəliləməsi
sufinin səma zamanı həqiqətə doğru irəliləməsini,
zirvəyə aparan keçid hallarını və səcdə
əməllərini musiqinin dramaturgiyasında əks etdirir.
Burada ifaçılar bəstəkarla həmmüəllif
olaraq əsərin dramaturji inkişafında iştirak edirlər.
Bu özü də fəlsəfi ideya
baxımından sufilikdə müridlərin öz rəhbərlik
etdikləri məclislərin təcəssümüdür.
Yəni bəstəkar əsərin dramaturji
bütövlüyünü kontrol edir, son nöqtəyə
çatmanın yollarını göstərir lakin həllini
vermir.
Teyyub Aslanovun ifa üslubuna diqqət yetirsək,
görürük ki, xanəndə musiqi əsərinin
quruluşuna böyük əhəmiyyət verərək Nəsiminin
qəzəlindəki söz və səsin tələffüzünün
düzgün və səlis səslənməsinə də
diqqətlə yanaşır. Hətta xanəndənin
ifaçılıq texnikasına zil registrin xas olmasına
baxmayaraq, o, əsərin kulminasiya hissəsində belə,
Allahla görüşməyə və qovuşmağa tələsən
dərvişin xoşbəxt bir anında "xürrəməm,
şadimanam" sözlərinin təsdiqi kimi ifasını
zilə qaldırmaqla bərabər, həm də çox məlahətli
səslə ifa edir. Məhz burada əsərinin əvvəlindən
fərqli olaraq xanəndənin ifasında
"Çahargah" deyil "fa" mayəli
"Şüştər" səslənir və bir
anlıq cənnət qapıları qarşısında dərvişin
bu təriqət yolunda keçirdiyi ağır, əzablı
günləri gözü önündən bir daha gəlib
keçir.
Özünəməxsus improvizələrdə o müəyyən
fiorituralardan (gəzişmələrdən) istifadə etsə
də, əsərin mahiyyətinə vararaq səslərdə
ən riqqətli, kədərli notlar tapmağa
çalışır. Fransanın geniş, izdihamlı salonunda
Teyyub "Dərviş" əsərinin dinləyicilərini,
tamaşaçıları ecazkar səsinin sehrinə
salıb, zövq oxşayır. O, ancaq özünəməxsus
bənzərsiz səsi, nəfəsi ilə məftunedici bir
aləm yaradır. Gördüyümüz kimi, xanəndənin
ifası, geniş
səs diapazonu, qəzəl janrını mükəmməl
bilməsi və çox səlis tələffüzü nəinki
doğma yurdumuzun muğam həvəskarlarının, bu sənətə
dərindən bələd olan muğam bilicilərinin, həm
də Şərq musiqisinin incəliklərindən uzaq olan Qərb
dinləyicisinin də rəğbətini qazanıb. Bu da bir daha əsrlər
boyu öz möhtəşəmliyini qoruyub saxlayan muğam
kimi bulağın çeşməsindən su içən
xanəndənin bu qüdrəti dərk etməsinin və sənəti
qarşısında məsuliyyətinin sübutudur.
Muğam sənətimizdə insanların musiqi
yaddaşına, musiqi zövqünə yeni səs-ritm, rəng
çalarları gətirən bir çox xanəndələrimiz
olub.
Teyyub Aslanov yaşadığımız dövrdə sənətə öz yeniliklərini gətirərək, Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin baş müəllimi kimi muğam sənətimizi gənc nəslə təbliğ edərək sevdirən, caz muğam performansı, klassik muğam ifaçılığı və hər iki icranın bütün gözəlliklərini özünə xas ifa üslubunda bütün yaş təbəqəsindən olan dinləyiciyə sevdirə bilən xanəndədir. Onun öz dəst-xətti var və bu dəst xətdən əlavə, bir də səlis nitq qabiliyyəti. Əruzu bilməsi, səhnə danışığının mükəmməlliyi onu dinləyiciyə bir addım da yaxın edir. O, səsin və sözün qüdrətini bir arada təqdim etmək istedadına malik nadir sənətkarlardandır. Muğam ifaçılığının əsas keyfiyyət meyarı xanəndənin peşəkarlığıdır. Lakin mütəxəssislər haqlı olaraq hesab edirlər ki, xanəndənin ustalığı, onun muğam ifa edərkən dinləyicini başqa bir aləmə aparmaq bacarığı da az rol oynamır. Muğam sənətinin ecazkarlığı, sehri məhz bundadır.
Burada səsin gözəlliyi çox vacib amildir. Yaxşı
deyiblər ki, muğamda dinləyicini ovsunlayan birinci amil
ifaçının gözəl səsidir. Ruhu oxşayan ifa dinləyicinin qəlbində
ülvi duyğular oyadır, onu xəyallar aləminə
aparır, ruhlandırır. Sənətşünas
Cahangir Səlimxanovun xanəndə haqqında söylədiyi
bir fikri burada xatırlatmaq istərdim: "Teyyub klassik
muğamı zədələmədən ona elə bir
müasirlik gətirir ki, həmin muğam günün tələbinə
çevrilə bilir. Misal olaraq son zamanlar ifa etdiyi
"Bayatı-Şiraz" təsnifi, "Dara
zülfün", "Aman təklik əlindən" xalq
mahnısı və digərlərini göstərə bilərik".
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin mətbu
orqanı "Mədəniyyət" qəzetinin əməkdaşı
Lalə Azəri Teyyub Aslanovla olan müsahibəsini bu fikirlə
bitirmişdir "Teyyub Aslanovun musiqisevərlər tərəfindən
rəğbət görməsinin əsas şərtlərindən
biri sənətini düzgün təqdim etməsidir".
Doğrudan da bu sözlərlə
razılaşaraq demək istəyirəm ki, Azərbaycan
xalqına və bütün Şərqə mənsub
muğam sərvətini olduğu kimi gələcək nəsillərə
çatdırmaq bizim borcumuzdur. Teyyub Aslanovun
yaradıcılığı bu sərvəti öz sənət
ömründə mühafizəkarcasına qoruyaraq yeni nəsillərə
çatdıran bir körpüdür...
P.S.
Oktyabr ayının 19-dan 21-dək ölkəmizdə
keçirilən Azərbaycan xalçası üzrə V Beynəlxalq
Simpoziumun mədəni proqramı çərçivəsində
dahi Azərbaycan şairi və mütəfəkkiri İmadəddin
Nəsiminin xatirəsinə həsr olunmuş "Bahariyyə.
Muğam müasirliklə dialoqda" adlı
konsert proqramında xanəndənin nümayiş etdirdiyi sənət
ayrıca bir yazı mövzusudur. "Bahariyyə"
muğam sənətinin yazılı və elektron səslər
vasitəsilə yeddi dinamik qarşılaşmadan keçdiyi
konsert proqramıdır. Layihədə tətbiq
edilmiş musiqili istinadlara Fikrət Əmirovun "Azərbaycan"
kapriççiosunun mövzusu, müasir caz, hip-hop və digər
musiqi janrlarından çoxlu məqamlar, canlı solo tarla bərabər,
görkəmli tarzənlər Hacı Məmmədov, Bəhram
Mansurov, Əkrəm Məmmədov və Ağasəlim
Abdullayevin lentə alınmış ifası ilə dialoq,
Avropa bəstəkarlarından fraqmentlər - ümumilikdə
42 fraqmentdən ibarət 5 peyzaj daxildir.
Konsert
proqramında ifa sənədli səsli mənzərə - səs
sənətçisi Peter Cusack tərəfindən
toplanmış Bakıətrafı səslər, NASA-nın
(ABŞ Kosmik Agentiyi) "Voyager" kosmik gəmisi tərəfindən
qeydə alınmış Saturn planetinin titrəyişlərindən
ibarət olan kolleksiya ilə başlanır. Dünyaca
məşhur videosənət ustası Robert Cahen və Matias
Guerranın Azərbaycanın xəyali musiqi mənzərəsindən
ilhamlanaraq yaratdıqları videoəsər konsert boyu ifanı
müşayiət edirdi. Bu proqramın
yeganə vokal ifaçısı isə Teyyub Aslanov idi. Xanəndə məharətli ifası ilə yüksək
istedad və peşəkarlığa malik olduğunu bir daha
sübuta yetirdi.
Lətifəxanım ƏLİYEVA
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2017.- 3 noyabr.- S.6.