İtaliyaya səfər: keçmişin əks-sədası
və gerçəklik
Telman ORUCOV
(Əvvəli 4 noyabr sayımızda)
İmperator Hadrian Qərbin çox böyük tikililərindən
biri olan yeni Panteonu (Pantheon) tikdirdi. Bu bina öz
arxitekturasına və mühəndislik xüsusiyyətlərinə
görə qeyri-adi bir tikinti olmaqla, olduqca gözəl idi və
indi də bu möhtəşəmliyini saxlayır.
“Bütün allahların məbədi” adlanan bu bina
imperial mülkiyyət idi, sonradan xristian kilsəsinə
çevrildiyinə görə bizim dövrümüzədək
salamat qalmışdır. Xristian kilsəsinin öz adına çıxdıqları, qəribə
də olsa, papanın özündən başqa hamıdan
qorunurdu. Papa isə buradakı qranitdən olan
altı tonluq 18 Misir sütununu sökdürüb, tikinti
materialı kimi Müqəddəs Pyotr kilsəsinin
inşasında istifadə etdirmişdi. Sonralar
da Barberinilər vandalizmdə ad çıxarmış
barbarlardan heç də geri qalmırdılar.
Belə güman edilir ki, məbədin layihəsini
Hadrian özü hazırlayıbmış, onun Roma
yaxınlığındakı təpədə yerləşən,
daha çox qraf d`Este fəvvarələri ilə məşhur
olan Tivolidəki villası da arxitekturanın inkişafında
yeni bir dönüş nöqtəsi idi. Görünür, ABŞ
demokratiyasının bayraqdarı, dövlətin
bani-atalarından biri, üçüncü prezident Tomas
Cefferson Virciniyadakı Montiçelloda öz villasının
layihəsini verməsi ilə heç də yeganə siyasi
xadim deyilmiş, daha istedadlı “əcdadlara” malik imiş.
Panteon, güman ki, antik dövrdə ilk monumental tikinti
idi ki, onun interyerinə daha çox əhəmiyyət
verilmişdi.
Kiçik bir mənbədən, yuxarıdan
şüa kimi işıq saçan bu açıq göz
(oculus) qübbənin mərkəzində idi. Nəhəng interyer dəyirmi olmaqla, bol qaydada mərmərlə
örtülmüşdü və klassik dövrdən indiyədək
dəyişdirilməmişdir. Yuxarıdakı
deşikdən binanın daxilinə həm də hava
keçir. Panteonun qübbəsi XX əsrədək
bütün tikililərinkindən ən böyüyü idi,
diametri 141 fut olmaqla, binaya əlavə hündürlük
verirdi. Orijinal tunc qapılar indiyədək
əvvəlki qoyulduğu yerdədir.
Romanın ilk iki çarı Panteonda dəfn
edilmişdir, burada, dahi Rafael də daxil olmaqla, həm də
çox sayda rəssamların qəbri vardır. Romanın töhfəsi olan
tikintinin elementlərinin sadəliyi, gözəlliyi,
materialların əla keyfiyyəti, bunu az
qala iki min illik zaman məsafəsi də təsdiq edir, onun
müqayisəyə gəlməyən dəyərinin
böyüklüyünü daha da artırır.
İçəridə
divarın yanında yeddi taxça vardır, onlardan birində
Sezarı qətlə yetirənləri cəzalandıran,
intiqam alan Yupiterin heykəli, digərlərində
isə Marsın, Romulun, Eneyin, Yulinin (Askaninin) və Yuli
Sezarın heykəlləri vardır.
Dünya
rəngkarlığında xüsusi yer tutan, vur-tut 37 il ömür sürmüş Rafaelin cəsədi
saxlanan yerdəki epitafiyada yazılmışdır: “Burada həmin
Rafael uyuyur ki, Ana Təbiət ona məğlub
olacağından və onun ölümü ilə həlak
olacağından qorxur”. Rafael Yüksək
İtalyan Renessansının dahilərindən biri idi. Onun vaxtsız ölümü ilə həyata bəslədiyi
məhəbbətin simvolu kimi, qəbri üzərində iki
bürünc göyərçin pərvazlanaraq göydə
dodaq-dodağa öpüşür.
Layiq
olduqlari şöhrətin həqiqi sahibləriylə
yanaşı, bu iddiaya düşənlər, həmin
mükafata can atanlar da də az deyildir. Ququ quşu digər quşların yuvasında
yumurtladığı kimi, onlar da başqalarının
şöhrətinə şərik çıxmaq istəyindən
də çəkinmirlər. Mussolini
1936-cı ildə Avqustun dağılmış sərdabəsinin
bünövrəsini sökdürüb, burada
özünün dəfn edilməsini nəzərdə tuturdu.
Lakin onun planı puç oldu. 1945-ci ilin əvvəlində duçeni güllələdilər,
onun sirdaşı və xilaskarı rolunu oynayan alman füreri
isə bir neçə ay sonra özünü
öldürdü. Hər ikisi böyük
şərəf iddiasında olsalar da, dünyanı olduqca
şərəfsiz qaydada tərk etdilər.
Romada ilk Yüksək Renessans tikintisi inşa edildikdə,
bu, dünyanın sənət mərkəzi kimi
Florensiyanın yerini artıq Romanın tutmasının bir əlaməti
idi. Buradakı rəssamlar əslən romalı deyildilər,
əsasən, yarımadanın şimalından buraya gəlmişdilər.
Kvatroçento dövrü, İntibahın ilk
çiçəklənməsi öz
başlanğıcını, əlbəttə ki, Florensiyadan
götürür, Roma bu estafeti məhz ondan qəbul
etmişdi.
Roma Renessansının ən monumental saraylarından biri
olan Farneze sarayı Antonio da Sanqallo tərəfindən layihələşdirilmişdi. Massimo alle
Kolonne sarayı isə mannerist arxitekturası üslubunda idi.
Zəngin heykəl detallarından istifadə
olunması mannerist üslubuna qeyri-adi mürəkkəblik
effekti verirdi. Arxitekturada bu, bir yenilik idi.
Erkən mannerizmi Bramante məktəbi, sonra isə
Rafael inkişaf etdirmişdi.
Romanı bəzəyən yeddi böyük bazilika
arasında Müqəddəs Pyotr kilsəsi (Basilica di San
Pietro) xüsusilə seçilir. 1929-cu ildə imzalanan
konkordata görə kilsənin də daxil olduğu Vatikan
şəhərinə İtalyan hökuməti ekstra-ərazi
imtiyazları vardı. Müqəddəs
“Böyük” Mariya və ya Santa Mariya Macciore kilsəsi və
meydanı da öz möhtəşəmliyi ilə fərqlənir.
“Bazilika” yunan sözü olub, “çar
sarayı” demək idi. Bazilikalar Qərbin
dini arxitektura modeli kimi istifadə olunurdu.
Möhtəşəmliyi heyranlıq və təəccüb
bəxş edən Müqəddəs Pyotr meydanında
xristianlığın baş məbədi olan, həmin
adı daşıyan kilsə ucalır. Bu kilsə və
Vatikan sarayı papalığın narahatlığı ilə
müşayiət olunan əsrlərdə yalnız kafedral
kilsə rolunu oynamışdı. Bu bina apostolların, edam edilən Pyotr və Pavelin dəfn edildiyi
yer kimi tikilmişdi. Pyotr Romanın ilk yepiskopu
hesab olunur. Bütün Roma papaları
özlərini apostolların varisləri sayırlar. Binanın damını Mikelancelo qübbəsi bəzəyir.
Buna qədər heykəltəraşlıqda və
rəssamlıqda dahilik zirvəsinə yüksələn
Mikelancelo bu qübbənin novatorcasına təklif etdiyi layihəsi
ilə arxitekturada da öz dühasının zəfərini
nümayiş etdirə bilmişdi. Bu
qübbə hüdudsuzluğu ilə əsl harmoniya
poeziyasıdır. Bu möcüzə ona
baxan hər kəsin könlünü və hissini əsir etməmiş
qalmır. Təəssüf ki, o, işini
başa çatdıra bilmədi, çünki öləndə
qübbənin tikintisi hələ də yarımçıq
idi.
Bazilikanın meydana gəlməsi tarixçəsi
1506-cı ildən öz başlanğıcını
götürür. Papa II Yuli mövcud olmuş köhnə kilsənin
yerində yeni Müqəddəs Pyotr kilsəsinin tikilməsi
barədə göstəriş verdi. Binanın arxitektoru florensiyalı Donate Bramante idi.
Kilsənin xaç şəklində qübbəsi
olmalı idi, fasadını isə sütunlar bəzəməli
idi. Onların proporsionallığı
hesabına nisbətən kiçik olan məbəd
böyük abidə aliliyinə yiyələnəcəkdi.
Lakin Bramante işini başa çatdıra bilmədi,
o özü, həmçinin, papa binanın hələ
çox hissəsi tikilməmişdən öldülər.
Rafael də daxil olmaqla, arxitektorlar təzə
planlar cızdılar. Növbəti
arxitektor Sanqallo da öləndə növbə, nəhayət,
71 yaşlı Mikelanceloya çatmışdı. Yalnız o da öləndən sonra qübbənin
tikintisi başa çatdırıldı,
ölçüsü də bir qədər dəyişdirilmişdi.
XVII əsrdə, yəni bir əsr sonra binanın həm interyeri, həm də fasadı ilə məşğul olmağa Cian Lorentco Bernini gəldi və tikintiyə 40 ildən çox bir müddətdə əziyyət çəkməli oldu. O, Müqəddəss Pyotr meydanın (Piazza San Pietro) ətrafında açar deşiyi formasında pontifiki görmək üçün gələn kütlənin yığışması üçün dörd cərgədən ibarət olan nəhəng sütunlar hesabına kolonnada yaratdı, həmçinin, meydanda fəvvarələr qoydu. Bernini həm də sütunların üstünü özünün yaratdığı heykəllərlə bəzədi. Bu heykəllər müqəddəslərə həsr olunmuşdur. Meydanın ortasında obelisk qoyulmuşdur, burada həm də iki fəvvarə vardır, onlar meydanın mənzərəsinə qoşulurlar. Həqiqətən də, meydan ansamblı bazilikaya əlavə möhtəşəmlik bəxş edir.
Binanın içərisində çox sayda kilsələr yerləşir, burada digər ibadətlərlə yanaşı, körpə uşaqların xaç suyuna çəkilməsi də icra olunur. Sağ tərəfdəki ilk kilsədə Mikelancelonun, cavan ana Mariyanın qucağında cəsədi uzanan İisusu təsvir edən gözəl mərmər “Pyeta” - “Fəryad” kompozisiyası yer tutur. Canlı ana ilə ölü oğulun arasında hansısa bir kontrast olsa da, bəşəriyyətin günahlarına görə özünü qurban verən oğulla hüzn içərisində boğulan ananın nəzərə çarpan kədər hisslərindən hörülmüş vəhdət əlaməti vardır.
Meydanda, hətta onun çıxış tərəfində bazar günləri günorta adamlar yığışıb, kilsənin sol tərəfindəki binanın açıq pəncərəsindən xalqa müraciət edən papanın nitqini dinləyirlər. 1981-ci ilin dekabrının ikinci ongünlüyündəki bazar günlərindən birində burada dayanıb, mərhum papa II İoann Pavelin çıxışına qulaq asmışdım.
Müqəddəs “Böyük” Mariya (Santa Maria Maggiore) kilsəsi İisusun anasına ehtiram əlaməti olaraq V əsrdə yaradılmışdı. Bu hadisədən bir il əvvəl Efes dini şurası Bakirə Mariyanı bütün yaradılanlardan yuxarıda qoymuşdu. Beləliklə, Romada Mariyanın ilk böyük kilsəsi meydana gəlmişdi. Bundan yeddi əsr sonra Parisdə Allahın anasına həsr olunan Notr Dam de Pari kilsəsinin tikintisinə başlanmışdı.
Roma antik məkan, kilsələr və saraylar şəhəri olmaqla yanaşı, həm də fəvvarələri ilə də öyünə bilər. Şəhərin əsas hissələrində şirnikləndirici gücə malik olan 300 möhtəşəm fəvvarə vardır. Onlar meydanlara xüsusi cazibədarlıq və yay vaxtı bu cənub şəhərinə müəyyən sərinlik verirlər.
Hər bir fəvvarə öz tarixinə malik olmaqla yanaşı, onların çoxunu Romanın özü kimi əfsanələr müşayiət edir. Trevi fəvvarəsi (Fontana di Trevi) həm maraqlı heykəllərinə, həm də ona sikkə pul atanın yenidən Romaya qayıdacağına guya təminat verməsi ilə daha çox şöhrət qazanmışdır. Fəvvarənin gölməçəsinə atılan xırda dəmir pullardan Roma şəhər bələdiyyəsi ildə 1,5 milyon avro gəlir götürür. Bu fəvvarə papanın tapşırığı ilə XV əsrdə meydana gəlmiş, üç əsr sonra yeniləşdirilmişdir. Böyük fəvvarə olduqca kiçik meydanda yerləşir. Mərmərdən düzəldilən barokko üslubundakı qayalar, təsvir olunan insan bədəninin gözəllikləri alleqorik xarakter daşıyır. Lap yuxarıda Okean obrazı, onun karetasına qoşulan qanadlı atlar sudan çıxan kimi təsvir olunur.
Fəvvarənin suyu Romadakı ən yumşaq və keyfiyyətli hesab olunmaqla Bakirə adını daşıyır. Rəvayətə görə, susuzluqdan əziyyət çəkən əsgərlər içməyə su axtardıqda bir gənc qız onlara bulağın yerini göstərir. Bu qıza işarə qaydasında, həmin bulağın suyu Bakirə suyu adlanır. Hələ I əsrdə Aqrippa Romaya akvedukla Bakirə suyunu gətirmişdi. Əsrlər ərzində bu su hər həftə çəlləklərlə Vatikana aparılırdı, bardaqlarla daşınan sudan isə ingilis çayının dəmlənməsi dəbi yayılmışdı.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-18 noyabr.-S.22.