Kamal Abdulla və onun Dastan poetikası
(Əvvəli 21 oktyabr sayımızda)
“Kitabi-Dədə Qorqud”
mətninin də qədim qatları ilə yeni dövrə
aid olan qatların yaranması arasında müəyyən zaman kəsiyi olmasına baxmayaraq, bu abidənin mətninin struktur-semantik kökündə
böyük fərq, demək olar ki, gözə çarpmır (fərqin olmamasını yalnız dil faktoru ilə
də izah etmək düzgün olmaz).
Bu paradiqma ilə
əlaqədar bir arqumenti də nəzərdən qaçırmaq
olmaz ki, bu dastanda ifadə
olunan mifoloji-ədəbi
materialların müxtəlif
dövrlərə aid olması
hələ o demək
deyil ki, onlar məhz elə mənsub olduğu dövrlərdə
yaranıb. Bu materiallar
şifahi şəkildə
onu yaradan xalqın yaddaşında yaşaya və müəyyən dövrdən
sonra bədii yaradıcılıq formasında
yarana bilər. Eyni zamanda, onu da
qəbul etmək lazımdır ki, müxtəlif dövrlərə
(qədim və yeni) məxsus olan mifik, bədiipoetik
təfəkkür fərqli
olur, amma buna baxmayaraq, KDQ-da bu fərqi
görmək çox
çətindir.
Bununla belə onu da
nəzərə almaq
gərək ki, KDQ dastanı yalnız Azərbaycan xalqının
deyil, bütün oğuzların (kitabın
adında da deyildiyi kimi: əla-lisani-taifeyi-oğuzan - Osmanlı
türkü, Azərbaycan
(Qafqaz) türkü, türkmən, türkman və qaqauz və b.) ortaq mədəni abidəsidir.
Beləliklə, bu dastan konkret, dar bir
ərazidə deyil, geniş bir arealda, geniş bir etnomühitdə (bütün oğuz arealında) yaranmış
və formalaşmışdır
(məkan kateqoriyası).
Digər
tərəfdən, onu
da yadda saxlamaq lazımdır ki, bu dastanın
mövzuları hansısa
konkret bir zaman kəsiyini əhatə etmir və təbiidir ki, müxtəlif dövrlərdə, mif (“atentik mif dövrü”)
və yeni (“Ortaçağ”) klassik dövründə yaranmışdır
(zaman kateqoriyası).
Dastanın mifik, əfsanəvi,
dini süjetlərindən,
eləcə də Otaçağın hadisələrindən
(konkret tarixi şəxsiyyətlər, tarixi
hadisələr və
s.) çıxış
edərək demək
olar ki, həmin mətnlərin yaranma tarixləri arasında çox böyük bir zaman kəsiyi var. Amma bununla belə,
bu dastanın həmin mövzuları əks etdirən mətnlərinin arasında,
Kamal Abdullanın haqlı olarq qeyd etdiyi kimi,
nəinki hansısa fərq var, “hətta onları öz timsalında birləşdirən vahid mənəvi məkan” var (zaman-məkan vahidliyi).
Kamal Abdulla bu
kitabında əsasən
dastanın bədii-poetik
materiallarının ən
qədim “dansökülən”
(ibtidai) dövrünü
araşdırır. Bu yanaşma, şübhəsiz
ki, ağıla sığmayacaq dərəcədə
fantastik və mürəkkəb bir problemdir. Belə ki, məlum olduğu kimi, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı kimi abidələr əsasən
yarandığı dövrlərin
(7-13-cü əsrlər) konkret
tarixi hadisələrini,
həmin dövrün
milli psixologiyasını,
gündəlik həyatını
təsvir etdikləri kimi, həm də öz dərin qatlarında onu yaradan xalqın
ən qədim qan və gen yaddaşını əks
etdirir. “Klassik”
dövrə aid olan materiallar daha çox üzdə olur və onların
araşdırılması elə
də böyük çətinlik törətmir.
Mifoloji (tarixəqədərki) dövrün
materialları isə adi gözlə görünmür, onlar abidənin daha dərin qatlarında, əsasən nüvəsində,
atomunda əks olunur. Bu problemi
həll etmək üçün tədqiqatçı
münasib, uyğun vasitələrə, üsullara
müracət edir.
O, ilk növbədə, bəşər
tarixinin ən qədim dövrünü
müəyyən edir
və onu “Meşə”, “Mağara”, “Xaos” dövrü adlandırır. Sonrakı “klassik dovrü
isə yeni, “Kosmos” dövrü adlandırır. Dünya
fəlsəfi fikrində
dərin kök salmış, hələ
lap qədim dövrdə
yunan filosofları (məsələn, Aristotelin
dünyanın yaranması
ilə bağlı metafifizika nəzəriyyəsi),
sonra isə yeni dövr filosofları, daim diqqət mərkəzində
olan bu problemin
məhz “Böyük Partlayış vəziyyəti”
(“Biq Banq”) hadisəsinin baş verməsi ilə izah edirlər (məs. I. Kant, A.Eynşteyn
və b.). Onların
fikrincə, “Böyük
Partlayış” nəticəsində
kainat Xaosdan Kosmosa çevrilmişdir,
yəni insan cəmiyyətinin yaşadığı,
şüurlu insanın
(Homa Sapiens) yarandığı
dünya (Yer) yaranmışdır.
Kamal Abdullaya
görə, bədii mətnin yaranması da məhz Xaosdan
Kosmosa keçid dövrünün məhsulu
olmuşdur. O, yazır: “…KDQ
mətninin immanent təhlili,
başqa sözlə,
digər, daha dərindəki, daha gizli, taritxəqədərki,
kosmoloji qatına aparan yol istəsək
də, istəməsək
də mifoloji yanaşmalardan, müəyyən
özünəməxsus struktur-semantik
və semiotik prinsiplərin tətbiqindən,
Mağara mədəniyyətindən,
makrokosm hadisələri
ilə mikrokosm hadisələri arasındakı
izomorfizmin üzə çıxarılmasından, ilkin
dixatomiyalardan (xüsusilə
Kosmos-Xaos qarşıdurmasının
bədii mətndəki
təzahüründən) keçib
gedir” (səh. 32). Bu dövrlərin ədəbi-bədii keyfiyyətlərini
aşkarlamaq, bədiipoetikanın
əsas ünsürlərini
daha dəqiq səciyyələndirmək üçün
tədqiqatçı yeni
terminologiya yaratmağa
məcbur olur və həmin dövrləri “Dəşti-Müstəqimiyyə”
(“ibtidai dövr”, “autentik mif dövrü”)
və “Dəşti-Məcaziyyə”
(“klassik dövr qatı”) adlandırır.
Eyni zamanda, Kamal Abdulla belə hesab edir ki,
bəşəriyyətin ən
qədim dövrünün
(Xaos dövrü) ədəbiyyatı “Dəşti-Müstəqimiyyə”,
sonrakı, daha kamil, inkişaf etmiş dövrünün
ədəbiyyatı isə
“Dəşti-Məcaziyyə” səciyyəsi daşıyır. Məntiq aydınır: ən qədim insanlar “Meşə dövrü”ndə
hələ hansısa
xüsusi bədiipoetiklik
haqqında düşünə
bilməzdilər, onlar
öz hiss və duyğularını sırf
müstəqim şəkildə
(ilk əvvəl müəyyən
səs kombinasiyaları)
ifadə edirdilər. Sonrakı dövrdə, “Mağara dövrü”ndə qayaüstü rəsmləri və bu tipli rəsm-yazılar
yaratdıqları zaman
insan şüuru formalaşdıqca, daha çox inkişaf etdikcə o, daha obrazlı düşünməyə
başlayır, yəni
bədiipoetiklik prinsipi
yaranır ki, bu dövrdə yaranan ədəbiyyatda (folklorda, mifdə) məcazilik prinsipi ön plana keçir.
Əlbəttə, bədii
yaradıcılığın istər incəsənətdə
(rəssamlıq, heykəltəraşlıq)
olsun, istərsə də bədii ədəbiyyatda (folklor, mifologiya, klassik yazılı ədəbiyyat)
olsun, obrazlılıq
(metoforiklik, məcazilik
və s.) başlıca
prinsip olsa da, ibtidai dövrdə
(“Mağara dövrü”)
yaranmış incəsənət
əsərlərinin bədiilik
səciyyəsini inkar
etmək olmaz (müstəqim formalı əsərlər, məsələn
Mağara rəsmləri
də sənət əsərləridir, bədiidir!).
Tədqiqatçı tam haqlı olaraq hesab edir ki, ibtidai dövrdən mədəni dövrə keçid yolunda ən mühüm mərhələ məhz bədii düşüncənin rüşeymlərinin yarandığı “Mağara dövrü”dür. Bu dövr çox böyük bir zaman kəsiyini (paleolit, mezolit və neolit) əhatə edir; bu isə bir neçə minillikdir. Bəşəriyyətin yaranma tarxində bu, elə də böyük zaman kəsiyi sayıla bilməsə də, məhz bu dövrdə insanların mənəvi aləmi formalaşmış, bədii-estetik düşüncə tərzi yaranmağa başlamış və nəticədə yaxın gələcəkdə formalaşacaq mifoloji yaradıcılıq üçün baza-zəmin yaranmışdır.
KDQ dastanının nə qədim mifoloji və folklor qatlarının məhz “Mağara ruhu”, “Mağara mədəniyyəti” dövrünə aid olması ideyası tədqiqatçının uğurlu ideyalarından biridir. Əlbəttə ki, bu ideyanı hansısa maddi mənbələrlə, dəlillərlə sübut etmək çətindir. Ona görə də müəllif bu tipli arqumentlərin araşdırılması üçün immanent təhlil metodunu təklif edir (mətnini öz potensialı əsasında təhlil).
Müəllifin gəldiyi qənaət belədir ki, KDQ dastanının ən qədim, metafizik qatlarını təşkil edən mif qatının sirlərini açmaq üçün yeganə çıxış yolu immanent təhlil üsuludur və bu yol “Bütün KDQ boyu Xaosdan Kosmosa keçidin ümumi pafos və mahiyyətini, daxili quruluşunu müəyyənləşdirmək, öz növbəsində KDQ mətninin dərin bədiipoetiklik qatını sistemli və ciddi şəkildə anlamaq yolunda etibarlı bir açardır” (səh. 35). Kamal Abdulla “Böyük (Möhtəşəm) Partlayış” konsepsiyasından çıxış edərək belə bir qənaətə gəlir ki, “ilkin bədiipoetik təzahürün daxilində, onun dərin qatında bədiipoetik energiya (seçmə müəllifindir - C.N.) mövcuddur və həmən bədiipoetik ünsür və vasitələr bu energiyaldan yaranır” (səh. 35). Müəllifin fikrincə, “autentik mifin bədiipoetik qatındakı ideya” məhz bu energiyanın məhsuludur. Bədii-poetik-liyin yaranmasında izomorfizm faktoruna istinad edən tədqiqatçı qeyd edir ki, “Izomorfizm prinsipinə uyğun olaraq deyə bilərik ki, mif yaradıcılığı dövrünə məxsus mətndə də bədiipoetikliyin yaranmasına təkan verən əsas səbəb məhz Partlayış olmuşdur” (səh. 40). Yeri gəlmişkən onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, Kamal Abdullanın Xaos-Kosmos qarşıdurması və “Böyük (Möhtəşəm) Partlayış” sayəsində sonsuz kainatda canlı həyat üçün yararlı olan biosferasının yaranması ilə ilkin ədəbi (folklorik, mifoloji) mətnlərdə (məs. KDQ mətnində) bədiipoetikliyin (ədəbiyyat biosferasının) yaranması barədə elmi müqayisə və ümumiləşdirməsi də müəllifin uğurlu obrazlı düşüncəsinin məhsuludur.
“Böyük Partlayış” istər təbiətdə (maddi aləmdə - fizikada), istərsə də mənəviyyatda (ruhi aləmdə - metafizikada) sadəcə olaraq nəyinsə yaranması üçün bir təkan rolunu oynayır. Bundan sonra bədiipoetikliyin inkişaf prosesi tədricən baş verir. Bu proses təbii ki, hazır şəkildə yarana bilməzdi (Afina Pallada kimi doğula bilməzdi - müqayisə müəllifə aiddir). Bu anlamda təkamül nəzəriyyəsi (darivinizm) işə yaraya bilər. Ancaq mənəvi-psixoloji faktorun yaranmasının maddi əsasları olmadığına görə, burada materialist fəlsəfənin və ateizmin qəbul etmək istəmədikləri ali yaradıcı başlanğıc faktoru üzə çıxır. 13,5 milyon ilə yaxın yaşı olan canlı aləmdə bir canlının təkamül şəraitində inkişaf edərək başqa bir cinsə çevrilməsi faktı aşkar edilməmişdir (zahirən oxşar olan meymun insana, qurd itə, şir pişiyə çevrilməmişdir). Təbii ki, yaradıcılıq (istənilən forması) sırf şüurun məhsuludur. İnsan yaranışından şüurlu məxluq kimi yaranıb və yaradıcılıq da məhz ona məxsusdur. KDQ dastanında da elə məqamlar, elə nüanslar var ki, onlara əsaslanaraq ən qədim insanın bədii-poetik düşüncəsinin, yaradıcılığının izlərini müəyyən etmək olar. Kamal Abdulla “Gizli Dədə Qorqud” tədqiqat ənənəsini davam etdirərək bu möhtəşəm ideyanı açmağa cəhd göstərmişdir.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanının dərin qatlarının olması, bütün bu qatların hər birinin özündə zəngin və çox qiymətli “milli yaddaş” informasiyaları daşıması təkzibedilməz faktdır və buna heç kim şübhə edə bilməz. Bu abidə bütün bu informasiyaların daşıyıcısı olmaqla yanaşı, aydın məsələdir ki, bir bədii əsər, bədii yaradıcılıq (istər kollektiv, istərsə də müəllif yaradıcılığı olsun) nümunəsidir. Bu baxımdan, istənilən halda bu dastanda əks olunan bütün ədəbi materiallar ilk növbədə bədii yaradıcılıq məhsuludur və bu əsər kamil, yetkin bir bədii əsər nümunəsi olduğü üçün dili, üslübu, obrazlar sistemi və ümumiyyətlə bədii yaradıcılığın bütün ünsürləri əsasən metaforik, yeri gələndə isə məcazi, səciyyə daşıyır. Bu əsərdə müəyyən ifadələrin, təsvirlərin müstəqim mənada işlənməsi isə tam təbiidir, çünki bədii ədəbiyyat heç də bədiipoetikanın tərkib hissəsinə daxil olan müstəqimlik kateqoriyasını inkar etmir. Mənim fikrimcə, müstəqimliyi (burada Dəşti-Müstəqimiyyəni) bəsitlik (“primitivlik”, ibtidailik, qeyri-bədiilik) kimi izah etmək dəqiq olmaz.
Mif yaradıcılığı (istər bu Mağara dövrünün, istərsə də sonrakı dövrlərin yaradıcılığı olsun) bütün hallada bədii yaradıcılıqdır, həm də artıq xeyli dərəcədə inkişaf etmiş, “elmi” baxımdan püxtələşmiş insanın yaradıcılığıdır. Mif həyatın, dünya aləmin yaranmasının, cəmiyyətdə mövcud olan kataklizmlərin, anlaşılmazlıqların, ziddiyyətlərin səbəbini və izahını axtaran bədii-fəlsəfi yaradıcılıq formasıdır. Bütün bu məsələlər, təsadüfi deyil ki, mif yaradıcılığı ilə məşğul olan müasir insanın, ən intellektual mütəfəkkirlərin (C.Coys, J.P.Sartr, A.Kamyu, T.Mann və b.) də bədii və fəlsəfi yaradıcılığında mühüm yerlərdən birini tutur.
(Ardı var)
Cəlil
NAĞIYEV
525-ci qəzet 2017.- 18 noyabr.- S.23.