Keçən keçdi, olan oldu
Xalq
yazıçısı Anar yazır
"Səhər-səhər"
rubrikası
(Romandan parça)
Xalq yazıçısı Anarın yeni qələmə
aldığı “Keçən keçdi, olan oldu” adlı
xatirə-romanı çapa hazırlanır. Romandan bir
parçanı “Səhər-səhər” rubrikasında
oxucularımıza təqdim edirik. Bu
parçada Rəsul Rzanın Hüseyn Cavidlə bağlı
xatirələri, düşüncələri yer alıb.
Sakit və yarıyuxulu əyalət şəhərindən
Bakıya gəlmiş adamın dünyaduyumu arabadan
düşüb təyyarəyə olmasa da, sürət
qatarına minmiş sərnişinin vəziyyətini
andırır - dəyişən mənzərələr, səhnələr,
süjetlər, hadisələr. Müxtəlif insan sifətləri,
çeşidli xarakterlər. Qalabalıq.
Tünlük iclaslar. Sözü
bir-birinin boğazından keçməyən tərs, höcət,
hikkəli natiqlər. Qızğın
mübahisələr. Sərt
çıxışlar. Kəskin
toqquşmalar. 30-cu illərin birinci
yarısında od-alov püskürən, 30-cu illərin ikinci
yarısında qan qoxuyan mətbuat. Belə
idi Rəsul Rzanın ilk dəfə gələndə
Bakıda düşdüyü mühit.
Eyni
zamanda, şəhərin sənət ab-havası Rəsulçün
bir növ bayram ovqatını xatırladırdı. Və
maraqlıdır ki, sənət mühitiylə ilk
tanışlığı məhz Hüseyn Cavidin
tamaşasından başlanırdı:
“Küçələrdə
elan lövhələrində Hüseyn Cavidin “Topal Teymur”
tamaşasının elanını gördüm, Faruqun böyük
bir çətinliklə tapdığı biletlərlə
teatra gəldik. Yerimiz yaxşı deyildi. Səhnəyə və tamaşa salonuna “quş
uçuşundan” (amfiteatrdan-A.) baxırdıq.
Tamaşaya gələn adamları sanki sayıb seçmişdilər. Tamaşa bayram təsiri
bağışlayırdı. Bakının
bütün gözəlləri elə bil bu gün söz
qoyub teatra toplaşmışdılar. Tamaşa salonu, foye, səhnə
müxtəlif geyimli insanlarla doluydu. Bəlkə də bu, kənddən
birdən şəhərə düşmüş bir gəncin
gördüyü, gördükcə böyütdüyü, böyütdükcə
rənglərə, çeşidlərə,
çalarlara saldığı mənzərələrdir. Mənim xatirimdə bu tamaşa unudulmaz bir bayram kimi
qalmışdı”.
Daha sonralar Rəsul Rza bu mühitə
qaynayıb-qarışandan, əsas aparıcı gənclərindən
birinə çevriləndən sonra Hüseyn Cavidlə şəxsən
görüşür. “Minlərlə könüldə təəssüfü
qaldı” yazısında bu görüşlərindən
söz açır.
“Müşfiqlə söz qoyub
Hüseyn Cavidgilə getdik. Mənzilin
qapısını özü açdı.
- Xeyir ola,
uşaqlar? - dedi.
- Bir
şey yoxdur, gəldik böyük şairə salam
və hörmətimizi yetirək”.
Həmin görüşdə
Cavid gənc şairlərə “Azər”dən bir parça oxuyub.
“Cavid
şeirinin valehedici musiqisi, “Azər”in
düşündürücü, həyəcanlandırıcı
misraları bizi elə bir sehrə salmışdı ki... Böyük şair gənc
dostlarının heyranlığını görüb
riqqətlənmişdi. Sonra yol boyu
Müşfiqlə bir kəlmə də danışmadıq,
səssiz ayrıldıq. Görünür, ikimiz də Cavidlə
görüşün
havasından, “Azər” poemasının poetik təsirindən
ayrılmaq istəmirdik”.
Atam Cavidlə
görüşlərindən daha bir təsirli epizodu
xatırlayır:
“Söhbət Hadidən
düşdü. Cavid çox kədərli
görünürdü. Adətən az
danışan, həmişə fikirli, qayğılı
görünən şair dərindən bir ah çəkərək
belə qəmli bir hekayət söylədi: - Sizin
yadınıza gəlməz uşaqlar... Bəlkə
o vaxtlar siz hələ əlifba öyrənirdiniz. Bakıda, Kommunist küçəsinin
aşağı qurtaracağında Metropol
mehmanxanasının qabağından keçəndə bir əl
qolumdan tutub məni saxladı. Üzümə baxmadan əlindəki
yazılı vərəqlərdən birini uzadıb: - Al! -
dedi. Diqqətlə baxdım, bu şair Məhəmməd
Hadi idi. Boğuq bir səslə təkrar etdi: - Al! Mən
kağız pulu ona
verəndə birdən
başını qaldırdı. Dumanlı
gözlərlə məni süzdü. Bir
uşaq kövrəkliyi ilə dodaqları büzüldü.
O, məni tanımışdı. Hıçqırtı
ilə kağız vərəqləri yerə tullayıb səndələyə
- səndələyə getdi. Mən yerimdə
donub qalmışdım. Bu qüdrətli
şairin acı taleyi məni sarsıtmışdı”.
Rəsul Rza tərcümeyi-halında Cavidlə
bağlı bir xatirəsini də qeyd edir. O vaxt Rəsul Rza bəzi
iclaslarda rus dilində də çıxış edirmiş:
“Bir gün belə bir çıxışımdan sonra
tribunadan düşüb yerimdə oturdum. Mərhum
Hüseyn Cavid də zalda idi.
Yığıncaqdan sonra mənə
yanaşdı. “Çox gözəl rusca
danışırsan” - dedi. Mən bu sözü Caviddən sonralar
da ayrı-ayrı vaxtlarda eşitməsəydim, onu bir zarafat
sayardım. Lakin sonralar da təkrar bunu söylədi.
İnandım ki, mənim rusca biliyim ona
doğrudan da yüksək bir mərhələ kimi
görünür. Bu söhbət təxminən
32-33-cü illərə aiddir”.
Atamın bu xatirələrindən o dövrün
ab-havasını duyuram. Əlbəttə, onun Cəfər Cabbarlıyla bağlı xatirələri
daha çoxdu. Həm də Cavidlə bağlı xatirələrində
tələbənin bir ustada ehtiramı
duyulurdursa, Cəfər
Cabbarlıya münasibəti daha məhrəm, daha doğma, az
qala tay-tuş münasibəti idi. C.Cabbarlı haqqında
yazıları da var, bəzi söhbətləri də yadımda
qalıb. O söhbətlərdən Cabbarlıyla Cavidin münasibətləri
haqqında müəyyən nəticələr
çıxarmışam. Hüseyn Cavidlə Cəfər
Cabbarlı otuzuncu illərin iki ən populyar və məhsuldar Azərbaycan
dramaturqu idilər. Dövlət Dram Teatrının repertuarını əsasən bu iki müəllifin əsərləri
təşkil edirdi. Təbii ki, aralarında
sağlam yaradıcılıq rəqabəti də olub. Cəfər Cabbarlının Hüseyn Cavidi tənqid
edən məqaləsi də var. Amma bununla belə, bu
münasibətlər əsasən ustad (Hüseyn Cavid) və
tələbə (Cəfər Cabbarlı) münasibətləri
olub. Məsələ onda deyil ki,
Cabbarlı Caviddən bir müəllim kimi nə isə əxz
eləyib. Cəfər Cabbarlı
özü yetərincə böyük və orijinal istedad
sahibi idi, heç bir pyesində Cavid poetikasının təsiri
duyulmur. Amma fərqli yollarla irəliləsələr də,
gənc Cəfərin yaşlı Cavidə müəyyən
dərəcədə tənqidi baxışı olsa da, ona, yəni
Cəfər Cabbarlıya
Hüseyn Cavidin ustad rəyi, tamaşalarına verəcəyi qiymət son dərəcə
önəmli imiş. Bu fikir bir də şəxsən mənim özümün
eşidib bildiyim konkret fakta əsaslanır. Mən musiqi məktəbində
oxuyarkən Saveliy
Yakovleviç Ayzen adlı piano
müəllimimiz vardı. Vaxtilə Peterburq
Konservatoriyasında təhsil almışdı, Raxmaninovun
dirijorluq etdiyi bir
konsertdə royalda çalmışdı. Sonralar taleyi onu
Bakıya gətirmişdi və Saveliy Yakovleviç uzun illər
Dram teatrımızda
pianoçu kimi işləyirdi. Cəfər
Cabbarlıyla dost olublar, hərdən birilkdə araq da içərmişlər.
Ayzen repetitorum
kimi bizə gələndə atamla anam onunla söhbət edər, o uzaq illərin
xatirələrini bölüşərdilər. Ayzenin bir söhbəti indiki kimi yadımdadır.
Danışırdı ki, Cavid teatra Cabbarlının əsərlərinə
baxmağa gələndə Cəfər qaçıb amfiteatrda “gizlənərdi”,
amma hər fasilədə Ayzendən: - Saveliy, nu kak on, kak
reaqiruet - deyə təlaşla soruşardı. Ayzen deyirdi: -
Bu utancaq bir tələbənin tələbkar müəllim
qarşısında imtahan verərkən keçirdiyi hiss
kimiydi.
Cavidlə bağlı atamın xatirələri daha
çox idi, amma anamın da bir kövrək xatirəsi
yaddaşıma həkk olunub. Anam Moskvada
Ümumittifaq qurultayında iştirakını
xatırlayırdı. O vaxt Moskvada təhsil
aldığı üçün həmin Qurultaya dəvətnamə
ala bilib və qonaq sifətiylə iştirak edibmiş.
Qurultay Sütunlu salonda keçirilib. Anam
danışırdı ki, Qurultaya, Sütunlu salona tərəfə
gedirdim, Qorki küçəsində Hüseyn Cavidə rast gəldim,
söhbət edə-edə ta Sütunlu salona qədər gəldik. Düşünürdüm
ki, o da Qurultaya gedir. Demə, məni
ötürürmüş, Sütunlu salonun qabağında: -
buyurun, Cavid əfəndi - deyə onu qabağa buraxanda -
qızım - dedi - mən çağrılmamış yerə
ayaq basmaram. Qurultaya nəinki nümayəndə seçməmişdilər,
heç qonaq kimi də dəvət etməmişdilər bu
böyük sənətkarı... Axı
“xırda burjua”çılıqda ittiham olunan şairi ora necə
dəvət edə bilərdilər? Vaxtilə Hüseyn Cavid bu məsələyə
özünəxas ironiya ilə reaksiya vermişdi. Onu
“xırda burjua” məfkurəsinə aludəçilikdə
ittiham edəndə böyük dramaturq “xırda niyə” - deyə
etiraz etmişdi - “burjua deyirsiz
irisini deyin də”.
Cavidin ağrılı taleyi hər kəsə bəllidir. Mən bu cür faciəvi sənətkar
ömrünü “Cavid ömrü” filmimdə göstərməyə,
öz baxış bucağımdan şərh etməyə
çalışmışam. Amma bu yazımda da uzun illərdən
bəri məni incidən bəzi məsələləri
başa düşdüyüm kimi izah etmək istərdim. İndi açılmış istintaq materiallarından
məlum olur ki, Cavidə, Müşfiqə - alman-yapon casusu
ittihamı veriblərmiş, Müşfiqi sovet hakimiyyətinə
qarşı silahlı üsyan qaldırmaqda
suçlayırmışlar. Buna inanmaq,
bunu ağla sığışdırmaq olarmı?
Əlbəttə, o illərdə heç kim,
o cümlədən də atam bu ittihamları bilə bilməzdi,
bilsəydi də inanmazdı... Bəs Cavidin, Müşfiqin “xalq
düşməni” olduğuna necə inanmaq mümkün idimi?
Məsələ də ondaydı ki, Stalin sistemi iblisanə məkrlə
bir termin, itsilah tapmışdı: Xalq düşməni.
Tarixdə
görünməmiş bir hadisə baş verirdi: Xalqın
böyük və dəyərli bir qismi özü
özünün düşməni elan olunurdu. Bu sadə, amma şeytani məharətlə
düşünülmüş efvemizm, söz dəyişikliyi,
bir sözün başqasıyla əvəz
olunmasıydı. Xalq düşməni - sovet sisteminin, Stalinin
düşməni demək idi. Cavidin, Cavadın,
Müşfiqin, yüzlərlə, minlərlə
başqalarının öz xalqına düşmən kəsilməsinə
kim inanardı? Amma məsələn, Cavidin, Cavadın sovet
quruluşuna ən azı soyuq münasibət bəsləmələri
sirr deyildi və hətta bu
yöndə müəyyən fəaliyyət göstərmələri
istisna olunmurdu. İmkan düşəndə, xüsusiylə
də kütləvi repressiyalardan qabaqkı illərdə Cavid
də, Cavad da, sovet rejiminin ən azı milli və ədəbi
siyasətini qəbul etmədiklərini açıq, ya
örtülü şəkildə bəyan edirdilər. Bu məqamdan
çıxış edərək tutulanlardan kimlərinsə
mühacirətdəki sovet düşmənləriylə,
daxildə əski müsavat məfkurəsini yaşadanlarla əlaqədar
olduqlarını, hətta kimlərinsə gizli bir antisovet təşkilatı yaradıb (belə
kiçik təşkilatlar 30-cu illərə qədər olub)
hökümət əleyhinə işlədiyini və bəzi yazıçıların o cümlədən,
gənc - Müqfiqin də “tora düşdüyünə”
inanmaq təəccüblü deyil. Daha doğrusu, buna inanmaq da
olardı, inanmamaq da...
Rəsul Rza “Qızıl gül olmayaydı” poemasında
o dövrün ovqatını əks etdirirdi. Amma eyni zamanda, o illərin
ağır psixoloji sarsıntıları da poemada ikinci bir mövzu kimi
meydana çıxır: Şübhə, tərəddüd...
Düşünürdüm
mən də
Minlərlə
başqası kimi
müqəssirdir əgər
cəzasını çəkər.
Bu nəticəyə gələndə mən
bir səs qalxırdı sinəmdən:
“Çəksin! Fəqət
müqəssirdir əgər,
neçin xalq qabağında qurulmur
məhkəməsi?!
Neçin yeddi divar ardında saxlanır
“ədalət” hökmü,
“həqiqət” səsi?
Xalqın gözündən iraq
nə ədalət?
Nə haqq?
Gündüz belə düşün
belə düşün gecələr
yormazmı beynini,
qırmazmı iradəni
fikirlər, düşüncələr?
Bu şübhələr, tərəddüdlər içində səsin gəldikcə bağırmaq, haray çəkmək, xalqı ədalətə çağırmaq - ritorik şüar kimi yox, real şəraitdən doğan gerçəklik kimi mümkün idimi? Repressiyalara qarşı çıxmağın heç bir “baba yolu” qalmamışdı.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.-
18 noyabr.- S.11.