Elmlə şəxsiyyətin harmoniyası
YAXUD BÖYÜK
ZƏHMƏTİN, GƏRGİN AXTARIŞLARIN
SEVİNDİRİCİ NƏTİCƏLƏRİNİ
GÖRƏNDƏ...
Professor Buludxan Xəlilovun elmi yaradıcılığında Azərbaycan dilçiliyinin bütün sahələrinin tədqiqi başlıca yer tutur.
O, fəaliyyəti
dövründə Azərbaycan dilinin müxtəlif problemlərinin
öyrənilməsi sahəsində yorulmadan
çalışır.
Kollektivlik ruhuna böyük hörmətlə
yanaşmaq, bu dəyərli mənəvi sərvətə yiyələnməyin
fəal təşəbbüskarı olmaq, həmişə
yenilikçi adı ilə tanınmağa
çalışmaq professor Buludxan Xəlilovun müsbət mənəvi
keyfiyyətləridir.
Onu həm də elmin, təhsilin fədakar,
bacarıqlı təşkilatçısı adlandırmaq
mümkündür. Dilçilik elminin bütün sahələrini və
şöbələrini yüksək elmi-metodik səviyyəli
məqalələri, dərslikləri, monoqrafiyaları ilə
zənginləşdirməsi, müasir tələblərə
uyğun mühazirə, seminar məşğələləri
aparması, pedaqoji, elmi-pedaqoji kadrların
hazırlanmasında, yetişməsində diqqəti cəlb
edən xidmətlər göstərməsi, xeyli müddətdən
bəri Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Filologiya
fakültəsinin kollektivinə uğurla rəhbərlik etməsi
professor Buludxan Xəlilov haqqında xoş, müsbət
sözlər söyləməyə əsas verir. O, öz məqsədyönlu
elmi-təşkilati və pedaqoji fəaliyyəti ilə
professor-müəllim, eləcə də tələbə
kollektivinin dərin hörmətini qazana bilmişdir. Elmilik, fikir aydınlığı, nəzəri
ümumiləşdirmə, güclü məntiqi
ardıcıllığın, müasirlik ruhunun gözlənilməsi,
elmi müddəalara söykənilməsi onun əsərlərinin,
yaradıcılıq üslubunun başlıca fərqləndirici
xüsusiyyətləridir.
Buludxan Xəlilovun yaradıcılığı
özündə elmlə şəxsiyyətin
harmoniyasını əks etdirir. O, elmi-pedaqoji fəaliyyəti yetərincə
dəyərləndirilən dilçi alimlər
sırasındadır.
Böyük mütəfəkkirlərin, dahilərin
yaradıcı şəxsiyyətlərin yüksəlmələrində,
formalaşmalarında düşüncənin, ağlın əvəzsiz
və ölçüyəgəlməz dərəcədə
böyük rolu olmuşdur. Elə buna görə də
ağıl haqqında hər bir insan üçün olduqca dəyərli
olan fikirlər söylənilmişdir:
"Həqiqətən, göylərin və yerin
yaradılmasında, gecə ilə gündüzün bir-birini
əvəz etməsində (bir-birinin ardınca gəlib-getməsində)
ağıl sahibləri üçün (Allahın
varlığını, qüdrətini, kamalını və əzəmətini
sübut edən açıq) dəlillər vardır.
Qurani-Kərim
İnsanın mayası ağıldır. Ağlı
olmayanın dini də olmaz.
Həzrəti Məhəmməd
İnsana
arxadır onun kamalı,
Ağıldır
hər kəsin dövləti, malı.
Nizami Gəncəvi
Ağıllı düşməndən qorxma,
ağılsız dostdan qorx.
Azərbaycan atalar sözü
Sahibi
ağıllı olan ev tez abad olar.
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
Ağıl
sonradan ah çəkmək üçün deyil,
Əvvəlcədən düşünüb tədbir
görmək üçündür.
Cəlaləddin
Rumi
Məncə,
düşünməkçün yaranır o baş,
Ağıldır insana ən böyük sirdaş.
Səməd Vurğun
Buludxan Xəlilov
öz həyatında ağıl hissin yox, hiss ağlın
qulu olmalıdır prinsipinə-həqiqətinə həmişə
əməl etdiyi, ağıla qarşı çıxan yeganə
qüvvənin hiss olduğunu bildiyi, başqalarının
müdrikliyindən, təcrübəsindən öyrəndiyi,
hətta özü haqqında dedi-qodulardan da bəhrələnməyi
bacardığı üçün elmi və pedaqoji fəaliyyətində
uğurlar qazanmışdır. O, düşünən və
düşündürən ziyalıdır, xalqın
böyüdüb yetişdirdiyi, boya-başa
çatdırdığı, qeyrətli, vətənpərvər,
milli kökünə, milli ruhuna qırılmaz tellərlə
bağlı övladlarındandır. Buludxan müəllim həmişə
yeni elmi fikirlər söyləməyə can atan dilçi
alimdir. Əsl alimə, müəllimə və
ziyalıya məxsus müsbət mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlərin
ləyaqətli daşıyıcısıdır.
Buludxan Xəlilov elmi yaradıcılığı
çoxşaxəli olan dilçilərdəndir. O, həmişə
axtarışlar aparan, ehkamlara düşmən münasibəti
bəsləyən, yeniliyin carçısı kimi tanınan,
elmi yaradıcılıqdan ilham alan, gənclik
ehtirası ilə yazıb yaradan ziyalı dilçidir. Onun "Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" (2017) dərsliyi fikrin maddi dil cildinə
salınması qaydaları haqqında təlimə aid
tutarlı bir kitabdır. Bu əsər
professor Buludxan Xəlilovun elmi, həm də pedaqoji fəaliyyətini
dolğun şəkildə əks etdirən orijinal
yaradıcılıq nümunəsidir. O, dilimizin sintaktik
quruluşunun linqvistik incəlikləri üzərində
axtarışlar aparan, bu təfəkkür gerçəkliyini
əks etdirən dil materialını yorulmadan araşdıran
onun milli özünəməxsusluğundan estetik zövq alan, dilimizin sintaktik quruluşunda möhkəm
qanunauyğunluqlar olduğunu əsaslandıran dilçidir.
Professor
Buludxan Xəlilov sözlərin söz birləşməsi və
cümlə şəklində əlaqələnməsi
qayda-qanunlarının öyrənilməsinin yollarını,
üsul və vasitələrini, onların bir-birinin
varlığını təmin etməsini, insanların qədim
dövrlərdə bəsit, sadə qrammatik vasitələrdən
istifadə etmələri, qrammatik vasitələrin
yaranmasına, inkişafına qədər dilin özəyini
yaradan, bütün qrammatik kateqoriyaların, vasitələrin
formalaşmasında həlledici funksiyasını yerinə
yetirən lüğət tərkibinin sadə, bəsit və
kasad olması ilə bağlaması, lüğət tərkibinin
zənginləşməsinin qrammatik kateqoriyaların, qrammatik
vahidlərin təkmilləşməsinə səbəb
olması ilə güclü məntiqə, dilçiliyin nəzəri
ümumiləşdirmələrlə dolğun müddəalarına
söykənən fikirlər söyləməsi dəyərləndirilməlidir.
Müəllifin dilin lüğət tərkibinin
zənginliyinin qrammatik vahidlərin, kateqoriyaların
dolğunlaşmasında rolu barədə söylədiyi fikir
və mülahizələri çox ağlabatandır.
Müəllifin qrammatik vasitələrin təkmilləşməsinin,
ilk dövrlərdə onların - səslərin, hecaların,
sözlərin, söz birləşmələrinin, cümlələrin
bəzən adi, bəzən qısa, bəmdə, zildə tələffüz
olunması hallarından istifadə olunmasının tədricən
lüğət tərkibinin zənginləşməsi prosesi
ilə bağlanılması barədə düşüncələrini
elmi yenilik kimi dəyərləndirə bilərik. Çünki Azərbaycan dilinin sintaktik quruluşuna
həsr olunmuş heç bir məqalə, dərslik, dərs
vəsaiti və monoqrafiyalarda sadaladığımız məsələlərdən
danışılmamış, onlara elmi münasibət
bildirilməmişdir. Burada həm də
dil vahidlərinin sistem xarakteri daşımasının mahiyyəti
açılır, aydınlaşır.
Belə ki, prof. Buludxan Xəlilovun səslərin,
hecaların, sözlərin, söz birləşmələrinin
cümlələrin lüğət tərkibinin zənginləşməsinə
xidmət etməsi haqqında söylədikləri onun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" dərsliyində
verilmiş ilk elmi həqiqətlərdir. Elmi
ictimaiyyət bunu dəyərləndirməlidir. Deyilənlər dərslik müəllifinin geniş
linqvistik erudisiyasının parlaq göstəricisi
adlandırılmalıdır. Professor Buludxan Xəlilov
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" dərsliyində
ilk dəfə dilçi filoloqlarda belə bir aydın təsəvvür
formalaşdırır ki, dilin digər laylarında, təbəqələrində
təkmilləşmə, zənginləşmə prosesi
birbaşa lüğət tərkibinin vəziyyətindən,
durumundan asılıdır. Həm də
qrammatik quruluşda, vasitələrdə təkmilləşmə,
zənginləşmə və inkişaf prosesi birdən-birə
yox, tədricən, zaman keçdikcə baş verir. O,
qrammatik quruluşun ilk təşəkkül, formalaşma
dövrlərində sözlərin sıralanması, bir-birinə
yanaşması üsullarından (məsələn:
yaşıl yarpaq, şirin çörək, dəmir qapı
və s.) istifadə edildiyini, daha sonralar əlaqə üsullarının
get-gedə təkmilləşdiyini, qoşulma (məsələn:
sən kimi, dəmir tək və s.), uzlaşma (məsələn:
sən igidsən, sən qəhrəmansan və s.) idarə (məsələn:
qapını bağla, kitabı oxu və s.) əlaqələrinin
meydana çıxdığını göstərir və
belə bir linqvistik qanunauyğunluğu aşkara
çıxarır: "Deməli, lüğət tərkibi
zənginləşdikcə sözlər arasındakı
qrammatik əlaqələnmə üsulları" da
inkişaf etmişdir. Beləliklə, zəngin
qrammatik əlaqələr sayəsində dildə müxtəlif
və rəngarəng olan söz birləşmələri və
cümlələr formalaşmışdır" (s.4).
Azərbaycan dilinin sintaksisinə aid yazılmış
heç bir dərslik, dərs vəsaiti və monoqrafiyada
qrammatik vahidlərin, vasitələrin, yaranıb
formalaşmasının, inkişafının dilin lüğət
tərkibinin hansı səviyyədə, durumda olması ilə
bağlılığı məsələsinə toxunulmamışdır.
İlk dəfə professor Buludxan Xəlilovun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" (2017) dərsliyində
insanların qədim dövrlərdə, yəni çox uzaq
keçmişlərdə bəsit, sadə, qrammatik vasitələrdən
istifadə etmələrinin səbəbi o zaman dilin
lüğət tərkibinin sadə, bəsit, kasad olması
ilə əlaqələndirilir. Dilin
lüğət tərkibi zənginləşdikcə qrammatik
vasitələrdə də təkmilləşmə, oyanma,
canlanma prosesinin baş verməsi barədə oxuculara
çatdırılan məlumat dərslikdə diqqətçəkən
ən mühüm yenilikdir.
Qrammatik
vasitələrin zaman keçdikcə inkişaf etməsi, təkmilləşməsi
və zənginləşməsi, ilk dövrlərdə
sözlərin sıralanması, bir-birinə yanaşması
üsullarının işlədilməsi, daha sonralar sintaktik əlaqə
üsullarının təkmilləşməsi, qoşulma,
uzlaşma və idarə əlaqələrinin meydana
çıxması, qrammatik əlaqələrin zənginləşməsi
nəticəsində dildə müxtəlif və rəngarəng
söz birləşmələri və cümlələrin
formalaşması ilə bağlı irəli sürülən
fikirlər də dərslikdəki yeniliklər sırasına
daxildir.
İlk dəfə
professor Buludxan Xəlilovun bu dərsliyində əski dövrlərdə
bəsit qrammatik vasitə kimi səslərin, hecaların,
sözlərin, söz birləşmələrinin, cümlələrin
bəzən adi, bəzən qısa, bəzən bəmdə,
bəzən zildə tələffüz edilməsi
hallarından istifadə olunması haqqında məlumat
verilir. Sintaksisə aid nəşr edilmiş
heç bir dərslikdə bu məsələyə
toxunulmamışdır.
Professor
Buludxan Xəlilov "Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" dərsliyi (Bakı-2017, 428 səh.)
yeniliklərlə zəngin, geniş məzmunlu, dolğun və
yüksək elmi-metodik səviyyəsi olan
yaradıcılıq məhsuludur.
Dərsliyin başlanğıcından, ilk səhifələrindən
yeniliyə meyilin güclü olduğunu hiss edirsən. Burada müəllifin
Müasir Azərbaycan dili fənninin bəzi incəliklərini
açması sahə, şöbə anlayışları ilə
yanaşı, bizdə fənn anlayışı ilə
bağlı dolğun və aydın təsəvvür formalaşdırması
müsbət dəyərləndirilməlidir. Dilçi alimin yazdıqlarından bir sıra
anlayışlar arasında üzvi əlaqənin olduğu
üzə çıxır. Müəllif
fənlərin yaranma, formalaşma mənbələrinin elmlər
olduğunu unutmadığı üçün müxtəlif
elmlərin sahələrindən, şöbələrindən
danışıldığı kimi, onlara aid fənlərdən,
fənlərlə bağlı dərsliklərdən də
söhbət açmağı məqsədəuyğun
saymışdır. Bu da professor B.Xəlilovun
dərsliyində əvvəllər nəşr edilmiş dərsliklərdə
rast gəlmədiyimiz yenilikdir.
(Ardı var)
Yusif YUSİFOV
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet 2017.- 21 noyabr .- S.4.