Elmlə şəxsiyyətin harmoniyası
YAXUD BÖYÜK
ZƏHMƏTİN, GƏRGİN AXTARIŞLARIN
SEVİNDİRİCİ NƏTİCƏLƏRİNİ
GÖRƏNDƏ...
(Əvvəli ötən sayımızda)
Müasir Azərbaycan dili fənni və Müasir Azərbaycan
dilçiliyi terminləri müəyyən mənada sinonim
sayıla bilər.
Eləcə də Azərbaycan dili fənni, həmçinin,
Azərbaycan dilçiliyi terminlərinə də belə
yanaşıla bilər. Deməli, həmin terminlər arasında
məna bağlılığı onları linqvistik ekvivalentlər
adlandırmağa imkan verir. Elə buna
görə də Müasir Azərbaycan dilinin, yaxud Azərbaycan
dili fənninin fonetika, leksikologiya, semasiologiya, frazeologiya,
derivatologiya, qrammatika şöbələri təbii səslənir.
Morfologiya və sintaksis bölmələri
qrammatika şöbəsinin bölmələri sayılsa da,
artıq onların morfologiya, sintaksis şöbələri adlandırılması
da, etiraz doğurmur.
Professor Buludxan Xəlilovun "Sintaksisə giriş"
başlığından əvvəl dərslik haqqında
yazdığı yığcam, lakin məzmunca dolğun məlumat
əvvəl yazılmış sintaksisə dair dərsliklərdə
verilən məlumatlardan aydınlığı, dilçilik
terminlərinə düzgün mövqedən
yanaşılması, elmilik prinsipinin gözlənilməsi
baxımından fərqlənir. Burada həm də
yazılı nitq mədəniyyətinin tələblərinə
də əməl edilmişdir.
Əlövsət Abdullayevin, Yusif Seyidovun, Ağamalı
Həsənovun "Müasir Azərbaycan dili. IV hissə, Sintaksis,
Bakı, "Şərq-Qərb", 2007 (424 səh.)" dərsliyində
yazılmışdır: "Ali məktəblərin
filologiya fakültələrinin tələbələri
üçün nəzərdə tutulmuş müasir Azərbaycan
dili kursunun sintaksisi bölməsini əhatə edir" (s. 4).
Bizcə, müasir Azərbaycan dili kursu terminindən
Buludxan Xəlilovun Müasir Azərbaycan dili fənni (s.2)
terminini işlətməsi daha düzgün və məqsədəuyğundur. Həm də
Azərbaycan dilinin sintaksisinə dair yazılmış dərslikdə
Azərbaycan dili terminindən əvvəl "müasir"
deyil, "Müasir (böyük hərflə)"
yazılmalıydı. Buludxan Xəlilov isə
düzgün olaraq Müasir Azərbaycan dili fənni terminini
işlətmişdir. "Müasir Azərbaycan
dili. IV hissə -Sintaksis" kitabında ali
məktəblərin filologiya fakültələrinin tələbələri
üçün söz birləşməsini işlətməyə
ehtiyac yox idi. Çünki dərsliyin adı
onun kimlər üçün nəzərdə tutulduğunu
müəyyən edir. Həm də
filologiya fakültələri deyil, filologiya fakültəsi
yazılmalıydı. Termin düzgün
işlədilməmiş, nitq mədəniyyətinin tələbinə
əməl edilməmişdir. Belə ki,
"Müasir Azərbaycan dili kursunun sintaksisi bölməsi"
yox, "Müasir Azərbaycan dili fənninin sintaksis bölməsi"
olmalıydı.
Professor Buludxan Xəlilovun dərsliyində isə
dilimizin qrammatik qayda-qanunları, yazılı nitq mədəniyyətinin
tələbləri gözlənilmişdir. Dərsliyin
başlanğıc hissəsində dərsliyin əhatə
etdiyi sintaktik məsələlərin ardıcıl
düzülüşü, kitabda hansı məsələlərdən
danışılacağı haqqında məlumatlar bunun
parlaq göstəriciləridir.
Kitabda
sintaksisə giriş, sintaktik əlaqələr haqqında,
söz birləşmələri, feili birləşmələr,
cümlə, cümlənin məqsəd və intonasiyaya
görə növləri, cümlə üzvləri, mübtəda,
xəbər, tamamlıq, təyin, zərflik, əlavələr,
xüsusiləşmələr, cüttərkibli və təktərkibli
cümlələr, söz-cümlə, qrammatik cəhətdən
cümlə üzvləri ilə bağlı olmayan sözlər
və birləşmələr, mürəkkəb cümlə,
tabesiz mürəkkəb cümlələr, tabeli mürəkkəb
cümlələr, mübtəda budaq cümləsi, xəbər
budaq cümləsi, tamamlıq budaq cümləsi, təyin
budaq cümləsi, zərflik budaq cümləsi,
qarışıq tipli mürəkkəb cümlələr,
müasir Azərbaycan ədəbi dilində cümlə üzvlərinin
sırası, mürəkkəb sintaktik bütöv-mətn,
vasitəli və vasitəsiz nitq, durğu işarələri
məsələrinin sistemli tədqiqi və təhlili
verilmiş, hər bir ümumi mövzuya aid istifadə
edilmiş ədəbiyyatın siyahısı göstərilmişdir.
Buludxan Xəlilovun bu dərsliyinin yüksək elmi səviyyəsi
olduğuna görə onun daha uzunömürlü
olacağına şübhə yoxdur. Dərsliyin bir
neçə dəfə çap ediləcəyinə
inanırıq.
Sintaksisə aid yazılmış başqa dərslik və
monoqrafiyalardan fərqli olaraq professor Buludxan Xəlilov dərsliyin
hər bir hissəsinin sonunda ədəbiyyat siyahısı və
həmin ədəbiyyatlardan istifadə edilmiş səhifələri
vermişdir. Azərbaycan dilinin sintaksisinə dair
yazılmış başqa dərsliklərdə və
monoqrafiyalarda bunu görmürük. Buna
ardıcıl əməl edilməsi, eləcə də
göstərilən ardıcıllığın sistem
xarakteri daşıması dərsliyin mükəmməlliyini
və elmi-metodik tələblərin tam şəkildə
gözlənildiyini göstərir.
Buludxan Xəlilovun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis"
(Bakı, "Adiloğlu" 2017, 428 səh.) dərsliyi elmi,
elmi-metodiki tələblərin layiqincə ödənildiyi əsərdir.
"Giriş"də sintaksislə bağlı xarakterik
xüsusiyyətlər, qrammatikanın bu bölməsini bildirən
adın yunan mənşəli "syntaxis" sözündən
yarandığı, "qurulma, tərtibat, birləşmə"
mənalarını ifadə etdiyi, bir sıra dilçilik
terminləri ilə terminoloji məna baxımından
oxşarlığı, yəni dilin sintaktik quruluşu və
dilin sintaktik quruluşundan bəhs edən elm mənalarında
işləndiyi diqqətə yönəldilmişdir.
Müəllifin
fikrincə, sərbəst söz birləşmələrinin,
eləcə də cümlələrin quruluşu sintaksis
sözünun dilin sintaktik quruluşu mənasını ifadə
etdiyini, son dövrlərdə mətnin də dilçiliyin tədqiqat
obyektinə, predmetinə çevrilməsi, onun sintaksisdə
öyrənilməsi sintaktik quruluşun əhatə dairəsini
genişləndirmiş, mətnin quruluşu da sintaktik
quruluşun tərkibinə daxil edilmişdir. Kitabda
dilin sintaktik quruluşunun bütöv bir sistem olduğu,
sintaktik quruluşun da makro və mikro bölmələrə
ayrılması, sintaktik quruluşun sərbəst söz birləşmələrinin
və cümlələrin quruluşu ilə dar çərçivədə
dərk edilmədiyi, sintaktik-semantik cəhətdən birləşən
cümlələrin birliyinin də dilin sintaktik quruluşunun
ayrılmaz bir hissəsi sayıldığı göstərilir.
Buludxan Xəlilovun sintaktik-semantik cəhətdən birləşən
cümlələrin birliyini-mətni makro və mikro mətnlər
olmaqla iki qrupa ayırmasında da müəyyən həqiqət
vardır. Onun canlı faktlara söykənərək və
onlar üzərində nəzəri ümumiləşdirmələr
apararaq qrammatikanın sintaksis bölməsində sözlərin
sərbəst söz birləşməsi, cümlə şəklində,
mətnlərin isə cümlə formasında bir-biri ilə əlaqələnməsi,
bağlanması qayda-qanunları haqqında linqvistik təlimdir
- fikrini söyləməsi elmi həqiqətin
danılmazlığını təsdiqləməsidir.
Professor
Buludxan Xəlilov dərslikdə əksini tapmış məsələlərin
bir-birini tamamlamasını, onlar arasındakı üzvü
bağlılığı, həmin anlayışların
sistem təşkil etməsini unutmadığı, bu məsələlərə
dilçi həssaslığı ilə
yanaşdığı üçün düzgün elmi-nəzəri
müddəalar irəli sürməyi bacarmış,
çoxlu konkret faktlara söykənərək, elmi-nəzəri
tələblərə yetərincə cavab verə bilən
ümumiləşdirmələr apara bilmişdir.
Dərslikdəki
"Sintaktik əlaqələr" başlığına
sözlər arasında məna əlaqələri: subyekt əlaqəsi,
obyekt əlaqəsi, atubutiv əlaqə, relyativ əlaqə
daxildir. Söz birləşmələrində və cümlədə
sözlərin bir-biri ilə iki cəhətdən
bağlılığından, əlaqəsindən
danışan müəllif məna (semantik), qrammatik, morfoloji
və sintaktik əlaqələrin hər birini geniş şəkildə
şərh etmiş, məna əlaqəsi dedikdə, obyektiv
aləmdəki varlıqlarla onların müxtəlif xarakterik
xüsusiyyətləri arasındakı əlaqənin nəzərdə
tutulduğunu demiş, əşya ilə onun hərəkətinə
(at qaçır), əşya ilə onun keyfiyyətinə
(yaxşı at), əşya ilə onun kəmiyyətinə
(beş at) aid söz birləşmələrini nümunə
vermişdir.
Ancaq dilimizin sintaktik quruluşuna həsr olunmuş bu
axırıncı (axarıncı) dərsliyin müəllifi
Buludxan Xəlilov söylənilmiş məlum sintaktik məsələlərə
orijinal mövqedən fərqli şəkildə
yanaşmağı bacarmışdır. O, dərslikdə normativliyə
əməl edilməsinin vacibliyini nəzərə alıb
sintaktik anlayışları yazılı nitqdə sadə,
aydın və konkret şəkildə gerçəkləşdirməyə
üstünlük vermişdir. Buna görə də
normativlik prinsipinin ciddi şəkildə gözlənilməsi
baxımından da Buludxan Xəlilovun kitabı sintaksisə aid
yazılmış başqa dərsliklərdən fərqlənir.
Mürəkkəb məzmunlu məsələlərin suallar
doğurmasına, mübahisələr yaratmasına yol verməmək
üçün onları sadə, aydın və
anlaşıqlı şəkildə ali məktəb
tələbələrinə çatdırmaq elmi-metodik və
pedaqoji tələblərə uyğun iş aparmaq ən
önəmli, düzgün və aparıcı elmi, pedaqoji
üsuldur. Dərslikdə bu tələblərə
də yetərincə əməl edilmişdir.
Buludxan Xəlilovun
bu dərsliyinin müsbət cəhətlərindən biri
də budur ki, burada sintaksisə aid başqa dərsliklərdəki
yayğınlıq, ardıcıllığın gözlənilməməsi,
sistemsizlik, mübahisə törədən cəhətlər
yoxdur.
Dərsliyin "Sintaktik əlaqələr
haqqında" başlığına aid hissədə verilən
məlumatlarda nitq mədəniyyətinin tələblərinə
yetərincə əməl edilməsini görürük. Müəllif söz birləşməsində
və cümlədəki sözlərin iki cəhətdən
bağlı, əlaqəli olduğunu diqqətə yetirir:
1) Məna
(semantik) cəhətdən;
2)
Qrammatik (morfoloji və sintaktik) cəhətdən.
Müəllifin
hər bir dilçilik termininin nitqdə
formalaşdırdığı, gerçəkləşdirdiyi
anlayışların qarşılıqlı
bağlılığı məsələsinə həssas
münasibət göstərməsi, buna xüsusi diqqət
yetirməsi, irəli sürdüyü fikir və mülahizələrlə
bağlı seçdiyi xarakterik dil faktları, onlar üzərində
apardığı nəzəri ümumiləşdirmələr
müasir dilçilik elminin qrammatika şöbəsinin
sintaksis bölməsində əldə edilən elmi yeniliklərdən
xəbərdar olduğu, qrammatikanın həmin ali bölməsinə
aid linqvistik incəlikləri yetərincə bildiyi barədə
dolğun məlumat verməyə geniş imkan yaradır.
Bütün bunlar Buludxan Xəlilovun "Müasir Azərbaycan
dili. Sintaksis" (2017) dərsliyində aydın şəkildə
gözə çarpan linqvistik özəlliklərdir. Onları əvvəllər çap olunmuş
başqa dərsliklərdə görə bilmirik. Yeniliyə meyillilik, elmilik prinsipinə əməl
etmək, linqvistik həssaslıq haqqında söhbət
açdığımız dilçi alimin
yaradıcılıq üslubunun başlıca xüsusiyyətidir.
Buludxan Xəlilovun sözlər arasında məna əlaqəsi
və qrammatik əlaqələr barədə
danışması, məna əlaqəsinin obyektiv aləmdəki
əşyalarla-varlıqlarla, onların müxtəlif
xüsusiyyətləri arasındakı əlaqəni
bildirdiyini söyləməsi, qruplaşdırılan həmin
əlaqələri dörd növə ayırmağın
mümkün olduğunu qeyd etməsi (subyekt əlaqəsi,
obyekt əlaqəsi, atubutiv əlaqə, relyativ əlaqə) və
bu dörd məna əlaqəsini konkret nümunələrlə
aydınlaşdırması, onların yığcam şərhini
verməsi onun sintaksisə aid əvvəl çapdan
çıxmış dərsliklərdə öz əksini
tapmış məlum məsələlərə
yaradıcı münasibət bəslədiyini göstərir.
Müəllif
sözlər arasındakı əlaqənin ikincisinin qrammatik əlaqə
olduğunu, sözlərin morfoloji yolla dəyişməsinin,
sintaktik yolla birləşməsi qayda-qanunlarının
qrammatik əlaqəni formalaşdırdığını
göstərmiş, dildə sintaktik yolla əlaqələnmənin
bir sıra üsullarını diqqətə yönəltmiş,
onların eyni xarakter daşımadığından sözlər
arasındakı qrammatik əlaqənin iki yerə - tabeli və
tabesiz əlaqələrinə ayrıldığını
söyləmişdir.
Buludxan Xəlilovun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis" dərsliyi
dilimizin sintaksisinə aid yazılaraq çap edilmiş "Azərbaycan
dilinin qrammatikası". II hissə
(sintaksis). 1959; "Müasir Azərbaycan
dili. Sintaksis" (Bakı,1959);
Ə.Abdullayevin, Y.Seyidovun, A.Həsənov. "Müasir
Azərbaycan dili" (1985) və Q.Ş.Kazımovun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis",
2000 kitablarından xeyli sonra yazılmış və çap
olunmuşdur. Müəllifin adları qeyd olunan mənbələrdən,
həmçinin, XX əsrin II yarısından sonra
qrammatikanın sintaksis bölməsi ilə bağlı
aparılmış çoxlu tədqiqat işlərindən bəhrələnməsi,
həmişə tələbələrlə canlı
ünsiyyəti, dərslikdə verilən məsələlər
barədə tələbələrin fikir və
düşüncələrini öyrənməsi Buludxan Xəlilovun
"Müasir Azərbaycan dili. Sintaksis"
(2017) dərsliyini dilçiliyin müasir tələblərinə
yetərincə cavab verən daha mükəmməl dərslik
adlandırmağa imkan verir. Qrammatika
şöbəsinin sintaksis bölməsinin son elmi-metodiki
uğurları əsasında yazılmış bu dərsliyin
sintaksisə dair özündən əvvəl nəşr
edilmiş mənbələrdən nəzərə
çarpacaq dərəcədə fərqlənməsi
danılmaz həqiqətdir. Buna görə
də həmin fərqli cəhətlərə təbii baxmaq
lazımdır. Müəllifin tələbə
auditoriyası ilə birbaşa
bağlılığının, daha doğrusu, tələbələrlə
sıx ünsiyyətinin, tədris prosesindən ayrılmadan dərsliyi
yazmasının da onun əvvəlki mənbələrdən
məzmun və formaca seçilməsində həlledici rolu
olmuşdur. Yəni Buludxan Xəlilovun dərsliyi sintaksisə
giriş, sintaktik əlaqələr, söz birləşmələri,
cümlə, cümlə üzvləri söz-cümlə,
mürəkkəb cümlə, tabeli və tabesiz mürəkkəb
cümlə, onların növləri, vasitəsiz nitq,
durğu işarələri, cümlə üzvlərinin
sırası və s. barədə verilən məlumatlarla, həmin
məsələlərin elmi araşdırılması ilə
tədris prosesinin, konkret sintaktik məsələlərinin
qarşılıqlı əlaqələri fonunda
yazılmışdır. Müəllifin bu dərsliyində
müasir Azərbaycan dilinin sintaktik quruluşunun ümumi mənzərəsi
əks olunmuşdur.
Professor
Buludxan Xəlilov Müasir Azərbaycan dilinin sintaksis məsələlərini
sistemli şəkildə əks etdirən dərsliyində
elmi şərhini verdiyi məsələlərlə
onların tədrisinin daxili vəhdəti zəminində elmlə
tədrisin
harmoniyasını yaratmağı
bacarmışdır.
Yusif YUSİFOV
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.-2017.-22 noyabr.-S.6.