Müasir musiqişünaslıqda parlaq
imza - Zemfira Qafarova
Lalə HÜSEYNOVA
Sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru, Azərbaycan Milli
Konservatoriyasının professoru
Milli
musiqi elmi və tənqidi fikrinin inkişafında,
musiqişünas kadrların hazırlanmasında xüsusi rolu
və böyük zəhməti olan qabaqcıl, maarifpərvər
ziyalılarımızdan biri - Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar İncəsənət
Xadimi, Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının professoru, Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının katibi Zemfira xanım Qafarova bu günlər
həyatının əlamətdar tarixini - 75 illik yubileyini
qeyd edir.
Üzeyir
Hacıbəyli irsinin sanballı tədqiqatçısı
kimi yarım əsrlik yaradıcılıq yolunda inamla
addımlayan Zemfira xanım, eyni zamanda, bir sıra görkəmli
bəstəkarların - Ramiz Mustafayev, Tofiq Bakıxanov, Şəfiqə
Axundova, Hacı Xanməmmədov, habelə tanınmış
fleyta ifaçısı və filosof alim Telman Hacıyev,
istedadlı opera müğənnisi Əli Haqverdiyevin həyat
və yaradıcılıq yolunu ilk dəfə müfəssəl
işıqlandıran dəyərli monoqrafiyalar ərsəyə
gətirib, yüzlərlə məqalələrə imza
ataraq, televiziya və radio ekranlarında, geniş auditoriyalar
qarşısında maraqlı çıxışları ilə böyük nüfuz qazanıb.
Zemfira xanım o dəyərli
ziyalılarımızdandır ki,
dünyagörüşü, yaradıcılıq prioritetləri
keçən əsrin ikinci yarısının münbit bədii
mühitində formalaşıb. O, Azərbaycanın təsviri sənət
tarixində özünəməxsus yer tutmuş iki
tanınmış rəssamın - gözəl portret
ustası Həsən Haqverdiyev və Azərbaycanın xalq rəssamı
Güllü Mustafayevanın ailəsində dünyaya göz
açıb. Dayıları - Ramiz Mustafayev
görkəmli bəstəkar, Faik Mustafayev isə dirijor kimi
musiqi tariximizdə iz qoyublar.
Zemfira xanım yaxşı xatırlayır ki, qədim
İçərişəhərin dar küçələrindən
birində yerləşən evləri o dövrün çox
dəyərli və görkəmli ziyalıları ilə
qonşuluqda idi. Burada yazıçı-folklorşünas Məmmədhüseyn
Təhmasib və onun Bakının say-seçmə ədəbiyyat
müəllimlərindən biri kimi tanınıb sevilən həyat
yoldaşı Bilqeyis xanım Məmmədova, gözəl rəssam
cütlüyü Lətif Feyzullayev və Vəcihə Səmədova,
heykəltəraşlar Fuad Əbdürrəhmanov və Cəlal
Qaryağdı, Zemfira xanımın dayıları - bəstəkar
Ramiz Mustafayev və dirijor Faiq Mustafayev, habelə opera
müğənnisi Firudin Mehdiyev yaşayır və
mehribancasına dostluq edirdilər. Zemfira xanımgilin evindən
isə daim musiqi sədaları eşidilərdi: məlahətli
səsə malik anası Güllü xanım xalq
mahnıları ilə yanaşı, sevdiyi ariya və
romansları həvəslə ifa edər, rəssam atası isə
yaxşı tar çalardı. Güllü
xanım və Həsən Haqverdiyevin bu istedadı onların
hər iki övladına - gələcəyin məşhur
opera müğənnisi Əli Haqverdiyevə və görkəmli
musiqişünas-alim Zemfira Qafarovaya sirayət etmişdi.
Etiraf edim ki, bəzən Zemfira xanımın
piano arxasına keçərək gözəl soprano səsi
ilə şövqlə çalıb-oxuması daim bizlərə
böyük zövq aşılayır.
Zemfira
xanım təhsil illərindən danışarkən
oxuduğu təhsil ocaqlarını - Asəf Zeynallı
adına Bakı Musiqi texnikumunu, Ü.Hacıbəyov adına
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını və burada
ona dərs demiş müəllimlərini hər zaman sevgi və
ehtiramla xatırlayır. Gözəl musiqiçi və pedaqoq
Rəna Fərhadova, hərtərəfli ensiklopedik biliyə
malik Zaxar Stelnik, Hacıbəylilər nəslinin çox
layiqli nümayəndələrindən biri olan bəstəkar
və pedaqoq Nazim Əliverdibəyov, görkəmli
musiqişünaslar İzabella Abezqauz, Danil Danilov, Elmira Abasova
onun nəzəriyyəçi kimi püxtələşməsində
böyük rol oynamışlar. "O illərin
Konservatoriyası əsl musiqi məbədi idi. Buraya gələndə
sanki müqəddəs məbədə daxil olurmuş kimi, qəlbimizdə
kövrək bir həyəcan və şükranlıq hissləri
baş qaldırırdı... Biz indi də o illəri konservatoriyanın
"renessans" dövrü kimi yad edirik" - sevimli müəllimi
Rəna Fərhadova, mükəmməl rektor kimi tələbələrin
yaddaşında daim böyük ehtiram və sevgi ilə
xatırlanan görkəmli bəstəkarımız Cövdət
Hacıyev haqqında səmimi yazılarında Zemfira xanım
50 il çalışdığı doğma ali məktəbin
o zamankı ovqatını belə səciyyələndirir.
Artıq
gənc ikən Z .Qafarovanın musiqişünas istedadı
özünü ən müxtəlif istiqamətlərdə
büruzə verirdi: o, həvəslə araşdırmalar
aparır, konsertlərdə ön sözlə
çıxış edir, annotasiya və resenziyalar
yazırdı. Elə bu illərdə onun ölməz
Üzeyir Hacıbəyli irsinə xüsusi marağı
yaranır və görkəmli tarixçi-musiqişünas,
Üzeyir bəyin yaxın qohumu Qubad Qasımovun məsləhəti
ilə o, "Koroğlu" operasını özünün
elmi tədqiqat işi kimi seçir. Xüsusi
qeyd etmək lazımdır ki, Z.Qafarovanın
"Koroğlu" operasına həsr olunmuş sanballı tədqiqatı
indi də bu opera haqqında yazılmış elmi
araşdırmalar sırasında hərtərəfli
yanaşma tərzinə görə məxsusi çəkiyə
və mövqeyə malikdir.
Z.Qafarovanın
resenziya və məqalələri müxtəlif illərdə
Ümumittifaq və respublika əhəmiyyətli nüfuzlu mətbu
orqanlarında - "Sovetskaya muzıka", "Qobustan",
"Azərbaycan", "Azərbaycan qadını",
"Literaturnıy Azerbaydjan", "Musiqi dünyası"
jurnallarında, "Kommunist", "Ədəbiyyat və
incəsənət", "Bakinskiy raboçiy", "Azərbaycan
gəncləri", "Bakı", "Baku",
"Molodej Azerbaydjana", “Zerkalo" qəzetlərində
işıq üzü görüb. Əlamətdardır
ki, Zemfira xanımın son illərdə nəşrdən
çıxmış "Azərbaycan musiqi incəsənəti"
kitabında onun 1969-2008-ci illər ərzində yuxarıda adı
çəkilən qəzet və jurnallarda, habelə elmi dərgilərdə
çap olunmuş çoxsaylı məqalələri,
oçerk və resenziyaları toplanmışdır. Bu
dəyərli toplu nəinki musiqi tariximizin maraqlı səhifələrinə
işıq salır, habelə musiqişünasın
geniş maraq dairəsindən xəbər verir. Sanki "refren" rolunu oynayan Üzeyir Hacıbəylinin
çoxşaxəli yaradıcılıq məqamları ilə
bahəm biz burada XX əsr zəngin musiqi sənətimizin
bütöv bir simalar qalereyasını görürük.
Bəstəkarlar Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Cahangir
Cahangirov, Tofiq Quliyev, Hacı Xanməmmədov, Süleyman
Ələsgərov, Ramiz Mustafayev, Oqtay Zülfüqarov, Fəridə
Quliyeva, İbrahim Məmmədov, Şəfiqə Axundova, Arif
Məlikov, Tofiq Bakıxanov, Aqşin Əlizadə, Firəngiz
Əlizadə, musiqişünaslar Elmira Abasova, Rəna Fərhadova,
Aida Tağızadə, Gövhər Hüseynova, habelə
ifaçılıq sənətimizin nümayəndələri
- tarzənlər Bəhram Mansurov, Ramiz Quliyev, dirijor Kamal
Abdullayev, violonçelçalan Eldar İsgəndərov,
fleytaçı Telman Hacıyev, balerina Leyla Vəkilova,
pianoçu Yelena Tartakovskaya, violinaçı Oqtay Kərimov,
gənc dirijor Əyyub Quliyev haqqında müxtəlif illərdə
qələmə alınmış məqalələr, önəmli
mədəniyyət hadisələrinə, opera və balet
tamaşalarına, konsert və müsabiqələrə
yazılmış resenziyalar qarşımızda o
dövrün musiqi həyatının rəngarəng mənzərəsini
yaradır.
Keçən əsrin 70-ci illərində Bəstəkarlar
İttifaqının fəaliyyətində maarifçilik
istiqaməti xüsusilə geniş vüsət
almışdı və Zemfira xanım böyük həvəslə
müxtəlif müəssisə və təşkilatlarda
maraqlı mühazirələrlə çıxış
edirdi. Məhz Zemfira xanımın təşəbbüsü
ilə 1978-ci ilin fevral ayında Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqı Bakının Əhmədli qəsəbəsində
"Gözəlliklə görüşlər" adı
altında musiqi lektoriyası açmışdı. Zemfira xanımın aybaay təşkil etdiyi bu məşğələlərə
məşhur bəstəkar və ifaçılar dəvət
olunurdu. Onların arasında Tofiq Quliyev, Süleyman
Ələsgərov, Nazim Əliverdibəyov, Oqtay
Zülfüqarov, Şəfiqə Axundova, Emin Sabitoğlu,
Sevda İbrahimova, Ramiz Mirişli, Azər Dadaşovun
adlarına rast gəlirik. Zemfira Qafarovanın
maarifçi-musiqişünas fəaliyyətində həmçinin,
1983-1985-ci illərdə Daxili İşlər Nazirliyinin nəzdində
yaradılmış "Mədəniyyət Universiteti"ndə
rektorluq dövrü, habelə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının Şamaxıda açdığı
"Musiqi Mədəniyyəti Universiteti"ndə fəal
lektorluğu da xüsusi qeyd olunmalıdır. Bu illərdə
Zemfira xanım eyni zamanda, müxtəlif şəhərlərdə
- Moskva, Kiyev, Tbilisi, Daşkənd, Səmərqənd,
Düşənbədə keçirilən nüfuzlu elmi məclislərdə
maraqlı məruzələrlə çıxış edib,
habelə rəsmi opponent qismində bir sıra dissertasiya
müdafiələrinin fəal və səriştəli
iştirakçısı olub.
Zemfira Qafarovanın elmi və təşkilati fəaliyyətinin
ən önəmli səhifələrindən biri də
keçən əsrin 80-ci illərində Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında (hazırkı Bakı Musiqi
Akademiyasında) Tarix-nəzəriyyə fakültəsinin
dekanı vəzifəsində
çalışdığı dövrdür. O, təşkilatçılıq
bacarığı və səylərini gərgin tədris
prosesinin nizam - intizamına yönəldərək, burada da
yaradıcı təşəbbüskarlığını ən
müxtəlif formalarda təzahür etdirə bilib. Bu əsnada
Zemfira xanımın tələbəsi olmuş professor, sənətşünaslıq
doktoru, hazırda ADMİU-nun rektoru Fərəh
Əliyevanın 2002-ci ildə "Şərqi" jurnalı
vasitəsilə müəlliminə ünvanladığı
təbrikindəki bəzi fikirləri xatırlatmaq çox
yerinə düşür: "Əziz Zemfira xanım! Siz, 80-ci illərdə tarix və nəzəriyyə
fakültəsinin dekanı olduğunuz dövrdə həmkarlarınızı
da, elə tələbələrinizi də bir şey həmişə
təəccübləndirirdi. Axı,
dekanlıq kimi zəhmətli, çox məsuliyyətli bir
işə gününün çox vaxtını sərf edən
Zemfira xanım həm də yaradıcılıq işləri
üçün necə vaxt tapırdı?! Monoqrafiya çap etdirir, broşürlər
yazır, məruzələrlə çıxış edir,
gözəl mühazirələr deyir, mətbuat səhifələrində
musiqi həyatının yeniliklərini məqalə və
resenziyalarda işıqlandırırdınız. Siz bütün bu işləri sanki birnəfəsə,
asanlıqla görürdünüz. Lakin
bu yüngüllüyün arxasında böyük zəhmət
və istedad dururdu. Bir də... peşəsinə, musiqiyə
vurğunluq... Zemfira xanımın xarakterində
bir gözəl keyfiyyət də var. O, həyatsevər, insanpərvər,
ləyaqətli şəxsiyyətdir. Böyüklə
böyük, kiçiklə kiçikdir. Nə
qədər yorğun, qayğılı olsa da, üzündən,
dilindən xoş sözlər əskik olmur". Yəqin indi Azərbaycanda elə bir musiqi təhsili
ocağı yoxdur ki, orada Zemfira Qafarovanın tələbələrinə
və yaxud onu qayğıkeş dekan kimi minnətdarlıq
hissi ilə xatırlayan konservatoriya məzunlarına rast gəlməyəsən.
Bizim nəslimizin də hal-hazırda müəyyən
uğurlar əldə etmiş nümayəndələri
arasında məhz Zemfira xanımdan dərs almış,
bilavasitə onun xeyir-duası ilə
musiqişünaslığa gəlmiş mütəxəssislər
vardır. Zemfira xanımın diqqət və
qayğısı bizlərdən heç vaxt əskik olmur və
onun müdrik məsləhət və tövsiyələrinə
daima ehtiyac duyuruq.
Zemfira xanımın 80-ci illərdə təşəbbüskarı
və təşkilatçılarından olduğu bir əlamətdar
və deyərdim ki, Şərq aləmində unikal bir mədəniyyət
hadisəsini də xüsusi qeyd etmək istərdim. Bu - 1986-cı ildə
Bakıda baş tutmuş və dahi Üzeyir bəyin
adını daşıyan Zaqafqaziya, Orta Asiya və
Qazaxıstan Respublikaları Xalq Çalğı alətləri
ifaçılarının müsabiqəsidir. Çoxlarının
hafizəsində dərin iz qoymuş bu möhtəşəm
hadisənin təfsilatlarını Zemfira xanım ayrıca bir
yazıda qələmə də almışdır. Qeyd
edək ki, Şərq xalqlarının musiqisinə həsr
olunmuş müsabiqə və simpoziumların, o cümlədən,
Üzeyir Hacıbəylinin adı ilə bağlı festival və
konfransların keçirilməsi indi artıq möhkəm bir
ənənəyə çevrildiyi halda, sovetlər dönəmində
bu sayaq tədbirlər nadir hallarda baş tuturdu. Məhz buna
görə də Üzeyir Hacıbəyli adına ilk ifaçılıq
müsabiqəsi musiqi tariximizin şərəfli səhifələrindən
birini təşkil edir və Zemfira xanım buradakı
iştirakını həyatının ən önəmli məqamlarından
biri sayır.
Zemfira Qafarova indi də əsl gənclik eşqi ilə elmi - pedaqoji və musiqi-ictimai fəaliyyətini üzvi şəkildə uzlaşdırır. O, Bakı Musiqi Akademiyasının professoru kimi "Musiqi tarixi" kafedrasında mühazirələr oxuyur, elmi işlərə rəhbərlik edir. Gördüyü böyük işlərin nəticəsidir ki, bəstəkar və musiqişünasların 2012-ci ildə baş tutmuş sonuncu - IX qurultayında o, Bəstəkarlar İttifaqının katibi seçilmişdir. Onun təşəbbüsü ilə həyata keçmiş çoxsaylı layihələr arasında birini xüsusilə önə çəkmək istərdim. Bu, son illərdə bir sıra bəstəkar və musiqişünaslarımıza həsr olunmuş silsilə kitabçaların işıq üzü görməsidir. Məhz Zemfira xanımın səyi nəticəsində musiqişünaslarımız tərəfindən qələmə alınmış bu yığcam tədqiqatlar nəfis şəkildə nəşr olunmuş və ictimaiyyətə çatdırılmışdır.
Əziz müəllimimiz, gözəl alim və ləyaqətli insan Zemfira xanım Qafarova indi həyatının müdriklik çağını yaşayır. Onun şərəfli ziyalı peşəsini - insanlara "qəlbin dili" olan musiqinin sirlərini açmaq missiyasını nəinki Azərbaycanda, habelə ondan uzaqda yaşayan çoxsaylı tələbələri əzmlə davam etdirirlər. Böyük hörmətə və sevgiyə layiq müəllimimizi bu əziz gündə ürəkdən təbrik edir, ona möhkəm can sağlığı, uzun ömür və çoxşaxəli fəaliyyətində yeni-yeni uğurlar arzulayırıq.
525-ci qəzet.-2017.-22 noyabr.-S.7.