Ədəbiyyat
tarixçiliyi: universal akademizmdən akademik universaliyaya
AKADEMİK İSA
HƏBİBBƏYLİNİN "ƏDƏBİ
ŞƏXSİYYƏT VƏ ZAMAN" KİTABINDAN QAYNAQLANAN
DÜŞÜNCƏLƏR
Tehran ƏLİŞANOĞLU
Akademik İsa Həbibbəyli bu gün Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ən mötəbər söz sahibidir.
Ədəbiyyatın canlı praktikasına təmasdan hərtərəfli
elmi öyrənilməsi və intişarınacan bütün
incəliklərinə varan, tarixi dərinlərinə baş
vurub gündəm genişliyinə açılan alimin fəaliyyəti
əsl akademik universaliya örnəyidir. Bu gün ədəbiyyatın
elə bir sahəsi, meydanı, instansiyasını tapmaq
çətindir ki, akademikin iti və miqyaslı nəzərlərindən
yayınmış olsun, bilavasitə fəaliyyət predmetinə
çevrilməsin. Ədəbiyyat nəzəriyyəsi,
ədəbiyyat tarixçiliyi, ədəbi proses və tənqid,
ədəbiyyat maarifçiliyi: ədəbiyyatın tədrisi,
təbliği və təşviqi məsələləri, elm
təşkilatçılığı və ədəbiyyatın
inkişaf strategiyası...
Akademikin bu yaxınlarda çapdan çıxmış
və artıq elmi ictimaiyyətin kifayət qədər
marağına səbəb olmuş iri həcmli (1068 səh.) "Ədəbi
şəxsiyyət və zaman" kitabı
bütövlükdə bu həqiqəti təsdiq etməklə
yanaşı, hələ yalnız bir istiqaməti - ədəbiyyat
tarixçiliyini ehtiva edir. Ən qədim dövrdən
günümüzəcən Azərbaycan ədəbiyyatının
varlığını, tarixi sərhədləri və
bütünlüyünü, faktları, mərhələləri
və şəxsiyyətlərini nəinki bilmək, təsəvvür
etmək, üstəlik təsvir və şərh etmək, dərk
və təhlil etmək, dəyərləndirmək, müasir
canlı obrazını təqdim etmək ayrıca bir tədqiqatçı
üçün asan məsələ deyil. Təqribən
1300-1500 illik bir məsafəni əhatə edən həmin mənzərələri
uzun və intensiv tədqiqatlardan sonra adətən akademik
kollektivlər yekunlaşdırır (yada salaq: Ədəbiyyat
İnstitutunun 1943-1944-cü il ikicildliyini;
1957-1960-cı il üçcildliyini; 2004-cü ildən nəşr
olunan yeddi cildliyi). Ayrılıqda bu uzaqmənzilli
niyyətlərə yalnız akademiklər cürət edirlər
və İsa Həbibbəylinin "Ədəbi şəxsiyyət
və zaman" kitabını akademik elmdə yaranmış
böyük fasilədən sonra belə bir mötəbər
cəhdə yozmaq olar. "Klassik ədəbiyyat",
"Erkən yeni dövr", "Realizm epoxası"
("Maarifçi realizm", "Tənqidi realizm"),
"Azərbaycan romantizmi", "Ədəbiyyatşünaslıq",
"Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı",
"Çətin yollarda" (sovet dövrü),
"Müasirlik işığında", "Müstəqillik
andı" ... - müxtəlif illərdə qələmə
alınmış 67 məqalə və oçerki ehtiva edən
bölmələrin hələ yalnız adlarını
sadalamaq bəs edir ki, monoqrafik həcmli kitabın miqyası və
əhəmiyyətini duyasan.
Bir zaman
bundan əvvəl İsa Həbibbəyli Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin yeni və yenidən dövrləşdirmə
konsepsiyası ilə çıxış etdi (İsa Həbibbəyli,
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin dövrləşdirilməsi
konsepsiyası" // Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Əsərləri, Xüsusi buraxılış
XXVI cild. Bakı, "Elm və təhsil", 2015, s. 3-8). Yeni biliklər, tədqiqat materialları
toplandıqca tarixə yenidən baxış da zəruri olur.
Hazırda Ədəbiyyat İnstitutunda start verilmiş on
cildlik ədəbiyyat tarixinin zəminində duran həmin
konsepsiyanı akademik İsa Həbibbəyli AMEA Rəyasət
Heyətinin yığıncağında (fevral, 2015) və
daha sonra Astanada - türkdilli xalqların akademik Ədəbiyyat
İnstitutlarının toplantısında (5 oktyabr, 2015) məruzə
etdi. Daha sonra həmin təsnifat daha da təkmilləşdirilərək
aşağıdakı kimi
formalaşdırılmışdır:
"1. Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı. Mifologiya və
epos.
2. Azərbaycan
yazılı ədəbiyyatının ortaq
başlanğıc dövrü (VII-XI əsrlər).
3.
İntibah dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı (XII əsr).
4. Orta əsrlər
Azərbaycan ədəbiyyatı (XIII-XVI əsrlər)
5. Azərbaycan
ədəbiyyatında erkən realizm dövrü (XVII-XVIII əsrlər)
6. Azərbaycan
ədəbiyyatının maarifçi realizm dövrü (XIX əsr)
7. Tənqidi
realizm və romantizm epoxası (XIX əsrin 90-cı illərindən
1920-ci ilə qədər)
8. Azərbaycan
ədəbiyyatında sosialist realizmi mərhələsi
(1920-1970-ci illər)
9. Milli
özünüdərkə qayıdış mərhələsi
və keçid dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
(1970-1995)
10. Müstəqillik dövrü çoxmetodlu Azərbaycan
ədəbiyyatı".
"Ədəbi
şəxsiyyət və zaman" kitabında
toplanmış, "Nizami Gəncəvi haqqında
söz"lə başlayan və müasir dövrlə -
"Vətəndaşlıq mövqeyi, plyus lirizm" məqaləsi
ilə tamamlanan oçerklər sırası sanki həmin konsepsiyanın
əyani illüstrəsi və ilkin təqdimatı səciyyəsi
daşıyır. Təkcə bu əsəri
deyil, ümumən də akademik İsa Həbibbəylinin
geniş və universal yaradıcılığını
müasir ədəbiyyatşünaslığımızın
nailiyyəti olan bu konsepsiyanın baş məşqi hesab etmək
olar. Belə ki, "Ədəbi şəxsiyyət və
zaman" kitabı akademikin 2016-2018-ci illərdə
çapı nəzərdə tutulan on cildliyinin yalnız 2-ci
cildini təşkil edir, bütövlükdə
külliyyatının mündəricəsini isə alim
özü bu şəkildə nişan
verir: "I cild. Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
məsələləri. II cild. Ədəbi şəxsiyyət və zaman. III cild. Azərbaycan
yazıçıları. IV cild. Naxçıvan ədəbi mühiti. V cild. Ədəbiyyatşünaslıq:
köklər - budaqlar. VI cild. İncəsənət və folklor. VII cild. Ədəbi əlaqələr
və mətbuat. VIII cild. Siyasət, elm və tarix. IX cild.
Cəlil Məmmədquluzadə. X cild. Yollar
şeirdən başlanmışdı. B., 2016" (bax:
İsa Həbibbəyli, Əsərləri, X cild. Bakı,
"Elm və təhsil", 2016, s. 452).
Yüz
illəri ehtiva edən ədəbiyyat tarixi üçün ən
universal meyar nə ola bilər?
Böyük ədəbiyyatşünas Yaşar Qarayev deyirdi:
"Meyar - şəxsiyyətdir". Akademik İsa Həbibbəyli
də belə düşünür; və əgər söhbət
ədəbiyyat tarixindən gedirsə, daha konkret: meyar - ədəbi
şəxsiyyətdir. Min illər, yüz illər
keçsə də, mətnlərindən boy verən,
görünən ədəbi şəxsiyyətlər.
Milli ədəbiyyat tarixini bu və ya digər amillərə
nəzərən izləmək praktikası vardır: dil
amili, etnosun tarixi, ölkə tarixi, ideya və ideologiyalar
sırası və s. Bütövlükdə İsa Həbibbəyli
də həmin prinsiplərdən sərf-nəzər etmir, bu
və ya digər mərhələnin müəyyənləşməsində
bu və ya digərinin üstünlüyünə diqqət
yetirir ("1. Sivilizasiya amili; 2. Ədəbi-tarixi proseslərin reallıqları; 3.
Azərbaycanda ədəbi cərəyanlar; 4.
Azərbaycançılıq məfkurəsi" // bax: Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun Əsərləri,
Xüsusi buraxılış XXVI cild. Bakı, "Elm və təhsil",
2015, s. 4). Lakin zaman-zaman bu və ya digər
meyarlar kəsərini itirdikdə, İnsan amili yenə də
qalır. Ədəbiyyatı zamanda
daşıyan məhz ədəbi şəxsiyyətlərdir.
Akademik İsa Həbibbəyli ədəbiyyat və zaman
dialektikasını belə izah edir: "Səma cisimləri
göy qübbəsinin, İnsan yer kürəsinin, Ədəbiyyat
Zamanın atmosferini təyin edir. Zamanın
yüksək idealları özünün böyük
yazıçısını və ədəbiyyatını
yetişdirir. Yazıçı Zamanı
düşündürən və qabaqlayan böyük ideallar
səviyyəsinə çatdıqda ədəbi şəxsiyyətə
çevrilir. Ədəbi şəxsiyyət
- möhtəşəm ədəbiyyat məbədinin yük
daşıyan divarı, onu çiyinlərində saxlayan
dayanıqlı sütun, Zamanı və ədəbiyyatı
irəli dartan at gücüdür. Ölkəsi
və xalqı ilə həmrəylik miqyasındakı səviyyə
sənətkarın cəmiyyətdəki və ədəbiyyatdakı
yerini müəyyənləşdirir" ("Ədəbiyyat
və zaman").
Doğrudan
da, bir anlıq düşünəndə, məsələn,
"bütün mədəni dünyanı fəth etmiş sərkərdə",
"Xəmsə"nin dahi yaradıcısı" Nizami Gəncəvi
("Nizami Gəncəvi haqqında söz") və
xalqının yolunda təvazökar xidmətləri az qala
unudulmaqda olan "görkəmli yazıçı və
ictimai xadim", "böyük demokrat ədib Cəlil Məmmədquluzadənin
ən yaxın məsləkdaşı" Eynəli bəy
Sultanovu ("Yazıçı-publisist Eynəli bəy
Sultanov") bir sırada, bir pəncərədən, bir araya
gətirən nədir? Təbii ki, kitabın təsbit etdiyi
kimi: ədəbi şəxsiyyət!; ədibi,
yazıçını Zaman və Ədəbiyyat müstəvisinə
qaldıran hünərvərlik: "Azərbaycan ədəbiyyatında
sənətkar və Zaman münasibətlərində həmişə
böyük ədəbiyyatın özünəməxsus
möhürü olmuşdur. Nizami Gəncəvi, Xaqani
Şirvani, Məhsəti Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi,
Məhəmməd Füzuli, Şah İsmayıl Xətai,
Molla Pənah Vaqif, Mirzə Fətəli Axundzadə, Cəlil
Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir,
Üzeyir Hacıbəyov, Hüseyn Cavid, Məmməd Səid
Ordubadi, Cəfər Cabbarlı, Səməd Vurğun, Mirzə
İbrahimov, Mir Cəlal, Rəsul Rza, Mikayıl Müşfiq,
İlyas Əfəndiyev kimi qüdrətli sənətkarlar
Zamanın fövqündə duran böyük idealların
carçısıdırlar" ("Ədəbiyyat və
zaman").
Təbii
ki, akademik Ədəbiyyat panteonunda ilk növbədə
zamanın yükünü daşıyan "nəhənglər"ə
yer verir: "Nizami Gəncəvi: Azərbaycandan
dünyaya", "Cahana sığmayan şair" (İ.Nəsimi),
"Məhəmməd Füzulinin
yaradıcılığında aşiq", "Molla Pənah
olan şair", "Xoş gördük, Mirzə Fətəli
Axundzadə", "Üzeyir Hacıbəyov əfsanəsi",
"Böyük demokrat Cəlil Məmmədquluzadə",
"Mirzə Ələkbər Sabirimiz", "Hüseyn
Cavid və sənəti", "Məhəmməd Hadi
yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri", "Böyük mütəfəkkir
Əli bəy Hüseynzadə", "Xalq şairi Səməd
Vurğun haqqında söz", "Ustad Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar" və s. məqalələr minillik boyu
tarixdə daşınan ədəbiyyatımızın zirvə
çağları-çağlayışını
bütün cazibəsi və hüsnü ilə fəhm və
seyr etməyə imkan verir. Həm də bu zaman tədqiqatçı
"nəhənglər"in ədəbiyyat tarixində ali yerini təyin edən epitetlərə
heç də qızırqalanmır: "Şərqdən
doğan ədəbiyyat günəşi olan Nizami Gəncəvi";
"Seyid İmadəddin Nəsimi görkəmli Azərbaycan
şairi və mütəfəkkiridir. Onun şeirləri
insanın qüdrəti haqqında himn kimi səslənir";
"Həqiqətən də Füzulinin lirikası,
şeiriyyatı orta əsrlər Azərbaycan şeirinin kulminasiya
nöqtəsidir"; "Vaqifin "Durnalar"ı Azərbaycan
şeirinin durna qatarının önündədir";
"Mirzə Fətəli babamız Şərq qiyafəli,
Avropa düşüncəli, Azərbaycançı milli məzmuna
malik ictimai fikrin və mədəniyyətin inkişafında
böyük xidmətlər göstərmişdir"; "Cəlil
Məmmədquluzadə çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatının
milli iftixarı, dünya bədii mədəniyyətinin
görkəmli nümayəndəsidir"; "Milli ədəbiyyatda
tənqidi realizmin əsas yaradıcılarından biri kimi
geniş şöhrət qazanmış Mirzə Ələkbər
Sabir bədii fikirdə humanizmin və demokratik ideyaların,
milli oyanış və dirçəlişin ən fədakar
carçılarındandır"; "Böyük iftixar
hissi ilə demək olar ki, Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycan
professional musiqi sənətinin Koroğlusudur" və s.
Akademik
İsa Həbibbəylinin dərin tədqiqata və geniş
ümumiləşmələrə söykənən təyinlərində
az qala aforizm dürüstlüyü var:
"Nizami Gəncəvi şeirin Allahıdır.
Dünyanın harasından, Şərqdən, yoxsa Qərbdən
baxılmasından
asılı olmayaraq, o, şeir-sənət səmasında
günəş kimi parlayır". "Aşiq
Füzulinin varlığı eşqdən və kədərdən
yoğrulmuşdu. Məhəmməd
Füzuli sənətində eşq aşiqin mənəvi
pasportu, kədər isə onun ictimai mahiyyəti və məzmunudur".
"Saib Təbrizi - Azərbaycan klassik romantik şeirinin
realist ədəbiyyata doğru keçdiyi təkamül
prosesinin əsas hərəkətverici qüvvəsi olan
görkəmli sənətkardır". "Nəriman
Nərimanovun müəllim Məhəmmədağa obrazı
ilə ədəbiyyatımıza "ağıldan bəla"
motivi gətirilmişdir. Eşqdən bəla
motivini ağıldan bəla düşüncəsi əvəz
etməyə başlamışdır" və s.
Lakin ədəbiyyatın tarixi yalnız zirvələrdən təşəkküllənmir, bu və ya digər ədəbiyyat epoxasını təmsil edən, şəkilləndirən çox sayda adlar, imzalar, ədəbi şəxsiyyətlər kəşf və yenidən-kəşf olunduqca bu sırada yerini alır; təsəvvürlər dəyişir, dolğunlaşır, əvvəlki mənzərələr daha da yenilənir, yeniləri ilə əvəz olunur. "Marağalı Əvhədi", "Klassik poeziyada yeniləşmə meyilləri və Saib Təbrizi", "Nəriman Nərimanov: tənqidi-realist, yoxsa maarifçi demokrat?", "Məsləki tərcümeyi-halı olan şair" (Abbas Səhhət), "Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov", "Mir Cəlal müəllim", "Rəsul Rzanın sənət qüdrəti", "Həyatın gerçəkliyi və təhkiyənin nağılı" (İlyas Əfəndiyev), "Milli istiqlal şairi Bəxtiyar Vahabzadə" və s. məqalələrdə akademik bəlli, dəfələrlə cızılmış ədəbi portretlərə yeni rakurs və notlar artırmaqla, əslində, ədəbiyyat tarixində məhz bu günün aşkarladığı təkrarsız yaradıcılıq örnəklərini təsbit etməyə nail olur.
Bu zaman akademik İsa Həbibbəyli, həmçinin, diqqətdən kənarda qalmış, mühüm xidmətləri lazımınca qiymətini almamış ədəbi şəxsiyyətlərin portretinə həssas yanaşır, ədəbiyyat tarixi sırasında layiqi haqlarını bərpa edir. "Ürfani şeirin Şəmsi" - Şəms Təbrizi: "O, türk-müsəlman dünyası ədəbiyyatında və ictimai fikrində böyük mütəfəkkir Mövlana Cəlaləddin Ruminin ən yaxın məsləkdaşı və görkəmli ürfan şairi kimi tanınmışdır". "Maarifçilik hərəkatının və maarifçi ədəbiyyatın görkəmli nümayəndəsi" - "Böyük maarifçi ədib və pedaqoq Məhəmməd Tağı Sidqi maarifçilik hərəkatı və maarifçi ədəbiyyat istiqamətlərinin hər ikisində "keçid dövrü"nün lideridir. XIX əsrin son 25 ilində və XX əsrin əvvəllərində həm maarifçilik hərəkatı, həm də maarifçi realist ədəbiyyatı baxımından Məhəmməd Tağı Sidqi səviyyəsində xidmət göstərən görkəmli ziyalı göstərmək çətindir". "Millətin canlı heykəli" - Məhəmmədağa Məhəmmədtağı oğlu Şahtaxtlı: "Bu nəhəng şəxsiyyətin Azərbaycana Qərb maarifçiliyi ənənələrini gətirmək, doğma xalqını Şərq fanatizmindən xilas etmək, Qərblə Şərqi yaxınlaşdırmaq kimi böyük vəzifələrin həyata keçirilməsinə təkbaşına etdiyi xidmət həmin amala ömür sərf etmiş bütöv bir ziyalı nəslinin fəaliyyətinə bərabərdir". "Yazıçı-publisist Eynəli bəy Sultanov": "XX əsrin əvvəllərində... Azərbaycan siyasi-maarifçi publisistikasının bənzərsiz nümunələrini yaratmışdır. Zaqafqaziya mətbuatında Eynəli bəy Sultanovun fəaliyyətini yalnız Məhəmməd ağa Şahtaxtlı ilə müqayisə etmək olar" ...
Bu gün ədəbiyyat tarixinin zirvəsindən baxanda dünənin bir çox səhifələri bir başqa görünür; dünən yaxından və bəlkə yaxın olduğu üçün çox da görünməyən yeni-yeni "nəhənglər"i görürük.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-23 noyabr.-S.6.