İslamda müasir fəlsəfi-ideoloji
mövqe: Əllamə Məhəmməd İqbal
Bəsirə
ƏZİZƏLİYEVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Noyabrın
6-dan 8-dək Pakistanın paytaxtı İslamabadda Muslim
İnstitutu tərəfindən təşkil olunan,
Pakistanın mənəvi qurucusu, görkəmli islam alimi,
filosofu, şairi və ictimai-siyasi xadimi Məhəmməd
İqbalın 140 illiyinə həsr
edilmiş "Əllamə Məhəmməd İqbal"
adlı Beynəlxalq konfrans keçirildi.
Azərbaycan,
Türkiyə, ABŞ, Almaniya, Fransa, Rusiya, Türkmənistan,
Sudan, İran, Tacikistan, Misir, Əfqanıstan, Çin, Ukrayna
və digər bir çox ölkələrdən dəvət
olunan alim və tədqiqatçıların iştirak etdiyi
konfransda "Məhəmməd İqbal və Azərbaycan"
mövzusundakı məruzə ilə çıxış
edib ölkəmizi təmsil etməkdən qürur duydum.
Yaradıcılığı
və dünyagörüşü üç mühüm
düşüncə sistemi - İslam, hind və Qərb ədəbi-fəlsəfi
fikri əsasında formalaşan Məhəmməd İqbal
(1877-1938) urdu ədəbiyyatı və fəlsəfi
fikrinin görkəmli nümayəndəsi olub. İslam
düşüncəsi və təsəvvüf fəlsəfi
təlimini dərindən öyrənməsi və həmin təməl
üzərində Qərb fikir sistemini mənimsəməsi
M.İqbalın yaradıcılığında Şərq və
Qərb dini-fəlsəfi dünyadərkini sintezləşdirməyə
şərait yaradıb. Təsəvvüfə xüsusi
meyl edən ədibin böyük türk sufi
mütəfəkkiri və şairi Mövlanə Cəlaləddin
Rumi yaradıcılığından bəhrələndiyini və
ilham aldığını xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Mövlana Cəlaləddin Ruminin əsərləri
ona dərindən
təsir göstərib. M.İqbal,
eyni zamanda, Əfzələddin Xaqani, Nizami Gəncəvi,
Mahmud Şəbüstəri kimi klassik Azərbaycan şairlərinin
əsərlərindən də bəhrələnib.
M.İqbal şair, filosof, vəkil və müəllim
kimi fəaliyyət göstərib. Maarifçi və
islahatçı olan M.İqbal, eyni zamanda, siyasi fəallığı
ilə seçilmiş, Hindistanın şimal-qərbində
hind müsəlmanlarının dövlətinin
yaradılması uğrunda mübarizə
aparmışdır. Bütövlükdə
isə M.İqbal Pakistan dövlətinin mənəvi qurucusu
hesab edilir.
M.İqbalın düşüncələrinin əsasında
kamil insan ideyası dayanır. Mütəfəkkir şair islam cəmiyyəti, eləcə də,
bütün dünyada insan mənliyini mərkəzi qüvvə
kimi qəbul edib, yaradıcı və mənəvi münasibətləri
insan toplumunun problemlərinin həllində vacib amil kimi qiymətləndirib.
M.İqbalın Şərq və Qərb ictimai
və fəlsəfi fikrindən əxz etdiyi məsələlər
də bu əhəmiyyətli məsələyə istiqamətləndirilib.
M.İqbal
islam dininin mövqeyindən
çıxış edir, eyni zamanda, onun müasir
dünyadakı rolunu düzgün mövqedən dəyərləndirirdi.
Urdu dilində yazdığı məşhur
"Bang-i Dera" ("Karvanın
çağırışı") əsərində
yazırdı: "Dostum, mən müsəlmanam, Tövhid
sahibiyəm. Bu həqiqətə əvvəldən
inanmışam. Var olan hər şeyin nəbzində
həyat əlaməti bundadır. Və
müsəlmanın təsəvvürü bundan güc
alır".
M.İqbal
əsərlərini urdu, fars və ingilis
dillərində yazıb. Mütəfəkkir şairin urdu və fars dilində yazdığı əsərləri,
əsasən, mənzum əsərlərdən ibarətdir. Bunlarla yanaşı, filosof ədibin tərtib etdiyi əsərlər,
kitablar da mövcuddur.
M.İqbalın
dünyagörüşü və
yaradıcılığının əsasında islam düşüncəsi dayanır. M.İqbal artıq 1911-ci ildən
sonra islam şairi kimi tanınmağa
başlamışdır. Bununla yanaşı,
M.İqbalın nəsr və nəzmlə yazılmış əsərlərində
müxtəlif məsələlərə də toxunulur.
M.İqbalın yaradıcılığı və
dünyagörüşü kamil insan ideyasının ədəbi,
dini-fəlsəfi və ictimai-siyasi şərhinə yönəlib. Mütəfəkkir
şairə görə, kamil insan səviyyəsinə
yüksələn yaradıcı şəxsiyyətlər
insanlara həqiqətin yolunu göstərirlər. "Peyam-i Meşrik" ("Şərqdən xəbər")
əsərində mütəfəkkir şair yazır: "Şairliyin kəmalı
aydın, açıq söz söyləməkdir. Sirlərə vaqif olan ariflər yalnız rəmz və
eyhamla danışarlar. Sabahlara qədər fəryad,
yüzlərlə bəlalı sabah,
yüzlərcə atəşli ah! Nəticəsi
bir gözəl şeir".
Kamil insan və Yaradan arasındakı əlaqələr,
Allahın insandakı təcəllisi M.İqbalın kamil insan
konsepsiyasında ön plandadır. Özünü dərk
etməklə qəflət pərdəsini qaldıran insanlar
ilahi yaradılışın mahiyyətini də dərk edirlər.
"Peyam-i Meşrik" əsərində deyir: "Kimi
arayırsan? Çünki o bütün
zühuruyla meydanda, sən örtük altında gizlisən.
Onu ararsan özündən başqasını
görə bilməzsən, özünü ararsan ondan
başqasını tapa bilməzsən".
Gözündən pərdəni qaldıran insanın
yeganə yolu Eşqi-Mütləqə qovuşmaqdır,
"Esrar-ı Hodi" ("Mənliyin sirləri") əsərində,
şairə görə, atəşi sönən eşq Kəbədə
doğulub bütxanədə ölər.
"İslamda dini düşüncənin yenidən
doğuşu" əsərində M.İqbal insanın
Allahın yaratdığı bütün varlıqlar içərisində
yaradıcı həyata şüurlu bir şəkildə
daxil olmağa layiq və qadir olan yeganə varlıq kimi qiymətləndirir
və insanı yaradıcı ilahi gücün qəlbində
yer tutduğunu söyləyir. "Cavidnamə" əsərində
şair yaradıcı insanları belə dəyərləndirir:
"Qalib, yaradıcı, bacarıqlı və təsir
gücünə malikdir. Torpaqdandır, lakin
nurlu varlıqların təbiəti ilə quldur, lakin
Mövlanənin sifətiylə. Onun qəlbi hər iki
aləmdən ehtiyacsızdır; ümidləri az, qayələri böyükdür. Onun adətləri ürəkaçan, onun
gözü sehrbaz, danışıqda mülayim,
arayışda atəşli, təmiz qəlbli və
munsifdir".
Məlumdur ki, təsəvvüf və islama söykənən
Şərq fəlsəfi poeziyasında ölüm yenidən
doğuşa bir vasitə kimi dəyərləndirilir. Fani
dünyanın buxovlarından xilas olaraq kamillik yolu tutmuş
insanlar üçün ölüm həqiqətin üzərindəki
pərdəni qaldırmaq, ilahi başlanğıca qovuşmaq
anlamında dərk olunur. Bu
düşüncələri davam etdirən M.İqbal fani və
gerçək dünyaya doğulmağı çox mənalı
və obrazlı şəkildə müqayisə edir, ikisi
arasındakı fərqi diqqətə çatdırır.
"Cavidnamə" mənzuməsindən oxuyuruq: "Sən
ey yaxşı adam, doğulmaq yolundan bu
dörd cəhətli dünyaya gəldin. Yenə doğulmaq
sifətiylə bayıra çıxa bilərsən, bəndləri
qıra bilərsən! Bu ikinci doğuş su və torpaqdan
deyil, onu sahib dil olan bilir! O doğum məcburidir, bu öz
ixtiyarına görə; o pərdələrdə gizlidir, bu
aşikardır. O doğum ağlamaqla olur, bu gülməklə,
yəni o, arayandır, bu, bulan. O kainatda mövcuddur və seyr
etməkdədir, bu, tamamilə cəhətlərdən
bayırda dolaşmaqdadır. O, gündüz və gecələrə
möhtacdır, o biri üçün gündüz və gecə
yalnız minikdir. Uşağın
doğulması qarnın parçalanmasındandır, ərənlərin
doğulması aləmin çatlamasındandır".
M.İqbal insan və Yaradan münasibətində cüz
və küll nöqteyi-nəzərindən
çıxış edirsə də, orijinal tərzini və
dünyadərkini kölgədə qoymur. "Esrar-ı Hodi" əsərində
deyir: "Mən bir zərrəyəm, lakin günəş mənim
malımdır. Yaxamda yüzlərcə səhər
vardır".
M.İqbalın yaradıcılığında
ictimai-siyasi görüşləri, milləti və müsəlman
dünyası haqqındakı fikirləri önəmli yer
tutur. Əsərlərini
və fəaliyyətini müsəlmanların elmi, mədəni,
sosial və siyasi müstəvidə inkişafına həsr
etmiş M.İqbal ədəbi-fəlsəfi fikirlərində
islam dininin ucalığını göstərməyə
çalışırdısa, ictimai fəaliyyəti ilə
müsəlmanların və millətinin dünya xalqları
arasında layiqli yer tutması uğrunda mübarizə
aparırdı. M.İqbal, ilk növbədə, Allaha üz
tuturdu: "Ya rəbb, sən can və təni yaradansan! Bu pərişan dərdlinin sənə iki cüt
sözü var. Bu əski dünyada fitnələr
görürəm. Bu fitnələr mənim içimdə
də var, cəmiyyətdə də! Aləm sənin
əmr və hökmünlə cızdığın tale
yolundan ayrılmadan dünyaya gəldimi, yoxsa onu başqa Allah
yaratdımı?" Nümunə gətirdiyimiz "Nə
etməli, ey Şərq millətləri!" əsərində M.İqbal türk millətinə
də öz münasibətini bildirmişdir. Şairə
görə, müsəlman millətlər arasında
müasiri olduğu dövr üçün doqmatik yuxudan oyanıb
özünü dərk etmiş yeganə millət türklərdir.
Şair türklər haqqında yazır: "Türklərə
qapalı qapılar açıldı... Sən
də mənliyin ətəyinə yapış. Onsuz kimsəyə nə mülk, nə də din
verilir. Taleyini öz əli ilə yazan millətə
Allah ululuq verir".
Bu əsərində M.İqbal milli məsələlərə,
millətin inkişafına əngəl olan cəhətlərə
diqqət edərək ictimai görüşlərini ifadə
etmişdir. M.İqbal dini və ictimai fikirlərinin ortaq müstəvisində
çox əhəmiyyətli məsələləri ortaya
qoymuşdur. Şairə görə, milli
inkişaf üçün müstəqil mücadilə həlledici
amildir. "Kəndlisi başqası hesabına əkin əkən
millətlə Allah məşğul olmaz" deyən
M.İqbal ilahi qüvvə və ağıl münasibətlərinə
aydınlıq gətirmişdir: "Ənəlhəqq ilahiyyət
məqamından başqa bir şey deyil. Ona layiq
olan vardırmı, yoxdurmu? Əgər bunu
bir fərd söyləyərsə, ona xitab edilər. Əgər bunu bir millət söylərsə, yersiz
deyildir. Ənəlhəqq sözü hər
budağın üzərində, qanında şeh
damcıları olan bir millətə layiqdir. Belə millətlərin millətlər arasında məqamı
yüksəkdir. İki dünyada lider o millətdir ki,
yaratmaq işindən bir an dayanmaz, ona yuxu və
yorğunluq haramdır". M.İqbal dini
ehkamları fəaliyyətsizliyin səbəblərindən
olan "tale" bəhanəsinə əsas gətirilməsini
qəbul etmirdi. Şair müsəlmanlığı
millət uğrunda çalışmaqda, mübarizədə
görürdü. M.İqbal Avropa dövlətlərinin
Şərqdəki müstəmləkə siyasətinə
qarşı çıxır, bu yolda özünəməxsus
şəkildə türklərdən örnək almağa
çalışır: "Osmanlı türklərinin
sözü yaxşı anladıqlarını eşitdim, kim
onlara mənim bu qərib şeirimi çatdıracaq?"
M.İqbalın milli məsələləri daim diqqətdə
saxlaması, eləcə də bütün bunları dini
münasibətlərlə birlikdə şərh etməsi təsadüfi
deyildir. Dövrün ümumi ictimai-siyasi vəziyyəti
sözügedən tendensiyanı
aktuallaşdırırdı. İngilislərin
yanında çalışan, ingilis tərbiyyəsini görən
hind müsəlmanları Qərbin islam
dini haqqındakı anlayışsızlığı
qarşısında islam mədəniyyətini müdafiəyə
çalışaraq müsəlmanlıqda islahatlar etməyə
qalxmışdılar. M.İqbal da XIX əsrin əvvəllərindən
etibarən fəal şəkildə müşahidə edilən
bu prosesin yeni mərhələdəki
davamçılarından idi. Təsadüfi
deyil ki, o, Cəmaləddin Əfqaninin "Milli birlik"
düşüncəsindən təsirlənən gənc
müsəlman qrupun üzvlərindən idi. Eyni zamanda, M.İqbal türk ictimai fikrində
mühüm rol oynamış M.A.Ersoy, P.S.Halim Paşa, Ziya
Gökalp kimi şəxsiyyətlərin fikirlərindən də
bəhrələnmişdir. Sözügedən
ictimai xadimlərin adları M.İqbalın "Cavidnamə"
əsərində də yer almaqdadır.
M.İqbal müsəlmanları köləlikdən xilas
olmağa, öz azadlığı uğrunda mübarizə
aparmağa çağırırdı. "Bal-i Cibril" ("Cəbrailin
qanadı") əsərində yazır: "Ey islam milləti,
yüksəklik istəyirsənsə, yüksək mübarizəyə
başla, bu dünyada üstünlük şahin kimi yüksəklərə
yönəlməkdədir, bil!"
"Bal-i Cibril" əsərində müsəlmanlara
müraciət edərək onlara digər xalqlar kimi öz
müqəddəratı uğrunda
çalışmağın zəruriyyətini də göstərirdi.
M.İqbal
millət uğrunda, azadlıq naminə şərəfli
ölümə hazır olduğunu da şeirlərində
ifadə etmişdir: "Aləmdə erkəklər kimi
yaşamaq mümkün deyilsə, ərlər kimi can vermək
əsl həyata qovuşmaqdır".
M.İqbal zəngin həyat və yaradıcılıq yoluna malik mütəfəkkir ədib, ictimai-siyasi xadim olmuşdur. M.İqbal həm ədəbi, fəlsəfi, dini, elmi və ictimai-siyasi əsərləri, həm də milləti və bütövlükdə, müsəlman dünyası uğrunda apardığı mübarizəsi ilə Şərq dünyasının böyük simalarından biridir. Klassik Şərq ədəbiyyatı, yeni dövr maarifçilik düşüncəsi, İslam modernizminin layiqli davamçısı olan M.İqbal XX əsrdə Şərq və Qərb dünyasında islam dini və müsəlman dünyagörüşünü yeni təmayüllərlə vəhdətdə ifadə edərək yaratdığı əsərləri ilə mühüm tarixi missiyasını həyata keçirmişdir.
525-ci qəzet 2017.- 23 noyabr.- S.4.