İtaliyaya səfər: keçmişin
əks-sədası və gerçəklik
Telman ORUCOV
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Digər məşhur fəvvarə Navona meydanında (Piazza Navona) Bernininin yaratdığı
“Dörd çay” heykəl kompozisiyasıdır.
Vur-tut 44 hektarlıq
ərazisi olan Vatikanın ən böyük möcüzələrindən
biri onun muzeyidir (Musei Vaticani). Muzeyin kolleksiyasında çox
zəngin incilər saxlanılır. Əsrlər ərzində bu inciləri müxtəlif
Roma papaları toplamışdılar
və sənətə
belə qayğılarına
görə onlar, heç şübhəsiz,
ehtirama layiqdirlər.
Bu yolla din xadimləri
gözəl rəssamlıq
və heykəltəraşlıq
əsərlərinin əldən-ələ
keçməsinə, alver
obyektinə çevrilməsinə
imkan verməməklə
bəşəriyyət üçün
olduqca faydalı bir iş görmüşlər.
Muzeyin dəbdəbəli otaqları
da eksponatların nümayişini daha da qabarıq və cazibəli edir. Burada, deyilənlərə görə, 1400 otaq mövcuddur.
Muzeyə daxil olanda əvvəlcə
heykəllər və
büstlər salonuna daxil olursan, burada çox sayda qiymətli heykəltəraşlıq əsərləri
vardır. “Laokoon”
kompozisiyasını da,
Avqustun heykəlini də görmək mümkündür. Sonra qobelenlər,
ştapellər zalı
gəlir. Qonşu otaqda
isə keçmişin
coğrafi xəritələri
nümayiş etdirilir.
Yenidən heykəltəraşlıq nümunələri zalına
daxil olursan.
Papa IV Sikstin (Sistine) sifarişi əsasında XV əsrin sonunda onun adını
daşıyan kapella tikildi. Onun tavanını bəzəmək
işinə Mikelancelo
məcbur edildi.
O isə Rafaelin dühasını hiss edib,
Segnature stansındakı
işi ona tapşırmışdı. Rafael burada iki freska
- “Disput” və “Afina məktəbi”ni çəkdi.
Çox sayda filosofların əhatəsində Platonu,
Aristoteli, hətta
XI-XII əsrlərdə Andalusiyada
(İspaniyada) yaşamış
böyük ərəb
filosofu İbn Ruşdu - Averroesi əks etdirən “Afina məktəbi” əsəri böyük təsir bağışlayır. Tabloda pəncərənin
üstündən müqəddəs
yunan allahlarının
dağı olan Parnas görünür.
Filosofların belə görünüşü
rəssam tərəfindən
ifadə edilən bir qüdrətli fəlsəfi bəyanat idi.
Rafael italyan rəssamlığını
yüksək zirvəyə
qaldıranlardan biri kimi daha çox
məşhur idi. O, bir rəssam və arxitektor kimi özünün nə demək istədiyinə
tam əminliyini bildirən
əsərlər yaratmışdı.
O, elə populyarlığa
yiyələnmişdi ki,
onu “rəssamların printsi” adlandırmışdılar.
Onun haqqında sonralar yazılan bir epiqramda deyilirdi ki, “Uzun müddət
ərzində Romanı
tikən çox sayda qədim qəhrəmanlar və onu əsrlər boyu dağıdan düşmənlər olmuşlar.
Bu vaxt Rafael Romada
Romanı axtardı və tapdı. Bu axtaran böyük adam idi,
lakin kəşf Allahın özündən
gəlmişdi”. Bu sözlər şəhərə
bütünlüklə hörmət
bəsləyən rəssamın
üslubunun uğuruna
şəhadət verirdi.
Rafael özünün 37-ci ad günündə öldü. Ömrünün son illərində onu mistik bir halə
əhatə edirdi.
Bütün papalıq sarayı
ona yas saxlayırdı.
Onun matəm messası Vatikanda icra olundu və onun cəsədi Romadakı Panteonda dəfn edildi.
1508-ci ildə papanın
göstərişi ilə
Mikelancelo Sikstin kapellasının (Cappella Sistina)
tavanını - plafonu
rəsmlərlə bəzəməyə
başladı. Əvvəlki mavi fondakı
qızıl ulduzların
yerinə o, Bibliya mövzusunda tablolar çəkməli idi.
Bu, ağır zəhmət
tələb edirdi, hündür nərdivan platformasında beli üstündə uzanmış
rəssam uzun müddət ərzində
- dörd il
katorqa əməyi çəkməli oldu. Gecələr o, şlyapasının qabaq dairəsinə şam birləşdirir, onun işığında
işləyirdi. Nəhəng
məkanla - plafonun səthinin sahəsi 800 kv.metr idi - və
səthin çılpaqlığı
ilə əlaqədar
olan çətinliyin
öhdəsindən rəssam
öz ixtirası hesabına gələ bildi, həm də bu iş
onun bədii dühasının yüksəkliyini
açıb göstərdi.
O, real, fiziki arxitekturaya
təsvir arxitekturasını
əlavə etdi. Bunun içərisində təəccüb
doğuran üç
ölçülü və
effekti ilə fərqlənən müxtəlif
təsviri elementlərin
yerləşdirilməsi idi.
Tavan üzərindəki
iş novator memarın peyğəmbərlərin,
sivillaların və digər obrazların füsunkar təsvirini yaratmaqla öz rəssamlığının, heykəltəraşlığının
və arxitektura işlərinin anlaşılmayan
bir qaydada sehrli sintezini meydana gətirən nəhəng bir dahi olduğunu sübut etdi. Tavanın xüsusi quruluşundan istifadə edərək,
o, tablolarında güclü
fiqurları dinamik qaydada yerləşdirməyi
bacardı. O, bu bölmələrdə Bibliyanın
“Genesis” - “Başlanğıc” kitabından olan epizodlara 9 rəsm seriyası həsr etdi.
“İnsanın yaranması”
tablosunda iudaizm allahı Savaof əlini uzadıb, barmağını Adəmin
barmağına toxundurmaqla
ona nəfəs və həyat enerjisi verir. Qoca yaşında
olan saqqallı Savaofla onun həyat
verdiyi Adəm arasında bənzərlik
olsa da, axı Allah insanı öz obrazında və özünə bənzər yaratmışdır,
aralarındakı fərq
də nəzərə
çarpır. Adəm mükəmməl
bədən cizgiləri
və bütün görünüşündə ifadə qolunun cavanlığı ilə,
elə bil ki, ona tamaşa
edənlərə sönməz
həyat eşqi təlqin edir. Savaof isə dünya görmüş, Yaradan funksiyasını yerinə
yetirməyin hərtərəfli
əziyyətini çəkən
qoca bir varlıqdır. Ağır zəhmət
ona öz təsirini göstərməmiş
deyildir. Bu obrazların təsviri onların müəllifinə
də, heç şübhəsiz, ölməzlik
bəxş edir.
Axı o
da öz növbəsində Yaradandır,
ancaq onun fəaliyyət dairəsi Böyük Yaradana nisbətən dardır.
Dahi rəssam
insanın yaranmasını
adi, hər cür mistikadan kənar şəkildə
əks etdirir, burada dərk olunması müəmmalı
və ya çətin olan heç bir şey yoxdur. Möcüzə yalnız Allahın yaradıcı qüvvəsindədir.
Bu qeyri-adi hadisə
sadəcə barmaqların
uclarının toxunması
ilə baş verir, elə bil ki, bu
kontaktla Yaradan ilk insanın bədəninə
yaşamaq, həyat sürmək cərəyanı
buraxır. Bu əlaqə
ilahi qüvvənin nəyə qadir olduğunu göstərməklə
yanaşı, insanın
da bu xeyir-duadan
düzgün istifadə
etməsi zərurətini
vurğulamaqla, Allahın
yaratdıqları arasında
onun ali
məxluq olduğunu özünün həyat tərzi, davranışı,
başqaları ilə
münasibətini düzgün
nizamlamalı olduğunu
yada salır. Gözəl,
kamil bədən quruluşu, insanın mənəviyyatının da
kamillik səviyyəsində
olması lüzumundan
xəbər verir.
Tabloda Allahla onun yaratdığı insan müəyyən məsafədə, bir-birindən aralı şəkildə təsvir olunur. Elə bil ki, Allah Qalaktikanı andıran göylərdədir, Adəm isə meydana gəldiyi Yer planetində məskən salmalı olacaqdır.
“İnsanın günaha batması” tablosu da çox təsirli və asan dərk olunandır. Meyvəsinin xeyiri və şəri dərketmə qabiliyyəti verən ağacın vasitəsi ilə səhnə iki hissəyə bölünmüşdür, ağacın gövdəsinə qadın bədənli ilan sarılmışdır. O, sola əyilib Adəmi və Həvvanı Allahın qadağan etdiyi meyvəni qoparıb yeməyə təhrik edir. Bu səbəb nəticəsiz qalmır, ilanın təsiri ilə günaha batan, Allahın əmrinə tabe olmayan ilk iki insan tablonun sağ tərəfində əks olunduğu kimi, Allah tərəfindən Yerüstü Cənnətdən qovulur. Allah bağışlayan olsa da, öz əmrindən çıxanları sərt qaydada ömürlük cəzalandırır: ilan lənətlənir, ömrü boyu qarnı üstə sürünməyə məhkum edilir, qadın dünyaya uşaq gətirəndə ağır əzaba və ağrıya düçar olur, kişi isə daim alın təri ilə çörək qazanmalı olur. İnsanın qidalanması üçün hər şeyin hazır olduğu cənnət bircə səhvin - ancaq bu, bəşər övladının ilkin günahı hesab olunur - hesabına yoxa çıxır və insan öz həyatı üçün bilavasitə özünün məsuliyyət daşıyacağını anlamağa başlayır. Sonralar, XVIII əsrin görkəmli italyan filosofu Çezare Bekkarianın cəzanın cinayətə müvafiq olması barədəki nəzəriyyəsi, Allahın insanın pis günahına görə onun və onu buna təhrik edənin barəsindəki hökmündə öz təsdiqini tapır. Üç canlı varlıq öz xətalarına görə fərqli qaydada cəzalandırılır. Cinayət və ya ciddi xəta cəzasız qalmamalıdır, həm də bu vaxt qəddarlığa, əsassız sərtliyə yol verilməməsi üçün müəyyən mütənasibliyin olması vacibdir.
“Nuhun sərxoş olması” isə insan təbiətinə xas olan qüsurları, onlardan meydana gələn pessimizmi nümayiş etdirir. Dünya daşqını vaxtı canlıları xilas etmək kimi nəcib və uğurla nəticələnən bir işə girişən peyğəmbər sonralar özünü idarə etməyi bacarmır.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-25 noyabr.-S.22.