Qırmızı bağ
Azərbaycanın dövlətçilik tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin təbliği
Cənnət də, cəhənnəm də insanın öz içindədir. Bəlkə əslində,
sadəcə ovqatdan asılıdı hər şey. Yaxud da tale məsələsidir.
Bəzən seçim özünə buraxılır. Yəni hardasa, həyatının
hansısa məqamında etdiyin seçim səni həmişəlik
yönləndirir; ya cənnətə, ya da cəhənnəmə...
Ya qırmızı, ya da qara... Ya al-əlvan, ya da bomboz...
Seçimi özün etmisən, amma nədənsə elə
hey çabalayırsan, vurnuxursan, nəyisə dəyişə
biləcəyinə ümidlisən...
Ramiz
Rövşən “Öz içində” şeirində bunu dəqiq
ifadə edir:
Dırnağından
telinəcən
Bu adam sənsən beləcə.
İndi
bacar, ölənəcən
Bu adamın döz içində.
Sufizmdən gələn bu ideya Mirbala Səlimlinin
“Qırmızı bağ” filmində də var, burada şairin
təbirincə desək, öz içində dözən
insanın ağrısı göstərilir. Azərbaycan və
Rusiyanın birgə istehsalı olan “Qırmızı bağ”
filmi Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə Cəfər Cabbarlı
adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında və Rusiyanın
“WeiT Media” kino şirkətində lentə alınıb.
“Qırmızı bağ”ın ssenari müəllifi
Mirbala Səlimli, quruluşçu operatoru Maksim Drozdov,
quruluşçu rəssamı Leonid Karpov, bəstəkarı
Salman Qəmbərovdur. Filmdə baş rolları Maqsud Məmmədov,
Gülzar Qurbanova, Taleh Bədiyev canlandırırlar. Əslində, bir yox, bir neçə ideyanı birləşdirən
“Qırmızı bağ” çoxqatlılığı ilə
seçilir.
Filmin müəllifi Mirbala Səlimov Qala gecəsində
jurnalistlərə müsahibəsində bu ideyanı
çoxdan içində daşıdığını
demişdi. Həqiqətən filmin çəkilişləri
müxtəlif maddi və texniki səbəblərdən 13 ilə
başa gəlib. Və əlbəttə
ki, fasilələrin filmə, müəllifin
yanaşmalarına təsiri olub.
Film əsasən Şəkidə çəkilib. Şəkinin
tarixi görkəmi, burda təbiətlə insanın, köhnəliklə
yeniliyin vəhdəti filmin ideyasını çatdırmaq
üçün vasitə olub. Uğurlu
operator işi, seçilmiş rənglərin - dumanı kəsən
qırmızının, bozun içində itib-batan
yaşılın harmoniyası. Ümumiyyətlə,
insanın təbiətlə birliyi, onun bir parçası
olmasını göstərmək qarşıya qoyulan əsas
məqsəddi. Elə ona görə də
lap əvvəldə nadir ağacların kəsilməsi
problemi qoyulur və film boyu bu, simvola çevrilir. Yəni əslində, “Qırmızı bağ”
adı həm qırmızı rəngli bağın,
insanların bir olduğu, rahat anlaşdığı məkanın
ifadəsidir, eyni zamanda, bu ifadə insanlar arasındakı
bağ, əlaqə kimi yozula bilər.
Filmin qəhrəmanı
Abbas müəllim (Maqsud Məmmədov) elə ilk kadrlardan cəmiyyətdən
təcrid olunmuş, özünə qapanmış bir adam kimi təqdim olunur. Təbiətşünaslıq
müəllimi olan Abbas təbiətdən xeyli uzaqdı, əslində,
təkcə təbiətdən yox, bütün canlılardan.
Arvadı Vəfa (Gülzar Qurbanova) öləndən
sonra isə ümumiyyətlə dünya ilə bağları
qırılıb, gününü elə Vəfanın məzarı
başında keçirir. Özünü
günahkar bildiyi üçün, yaxud da tənhalığını
ovutmaq üçün Vəfanın məzarından əl
çəkmir.
Tənqidçi
Aydın Talıbzadə film haqqında yazdığı məqaləsində
Abbas müəllimi qısaca belə xarakterizə edir:
“Özündən şübhəli, sevgi - günah - borc
üçbucağında boğulan ziyalı görkəmli
birisidir; filmin məkanı ilə sakit-sakit kabus kimi gəzişir,
bəy nəslindəndir, varisi olmadığından şəcərə
xiffəti çəkir, özünü yer üzünün
axırıncı bədbəxti sanır, arvadının
özgə uşağı götürüb böyütməsinə
qarşı bir avropalı qədərincə yumşaq,
introvert təpki göstərir, heç də kənd
kişisi kimi, azərbaycanlı kimi davranmır”. Həqiqətən Maqsud Məmmədovun oyununda
böyük ağrının, etirazın, üsyanın təmkinli
ifadəsini görmək olar. Aktyor filmin Qala gecəsində
müsahibəsində bu məqamı xüsusi
vurğulamışdı: “Mən xaraktercə
çılğınam, əsəbiyəm, tez özümdən
çıxanam. Amma Abbas müəllim çox
sakit, təmkinli olmalı idi, hirslənəndə də,
iztirab içində olanda da öz daxilində çəkməliydi
hər şeyi. Ona görə asan deyildi mənim
üçün. Mirbala müəllim məşqlər,
çəkilişlər boyu məndən
çılğınlığı azaltmağımı,
daha təmkinli oynamağımı istəyirdi”.
Özü üçün qəbir qazdırmaq, qəbrinin
pulunu özü verib ölümünü planlaşdırmaq
səviyyəsində “sakit”di Abbas. Xanımı uşaq
üstdə vəfat edəndən sonra
yaşamağının bir mənası qalmayıb. Filmdə qəhrəmanın daxili
sarsıntılarını göstərən detallar, metofalar
yetərincədir və bunların içərisində
uğurluları da çoxdur. Abbasın həyatına
son qoymaq üçün dərman içib huşunu itirməsindən
sonra gördüyü yuxusu qəhrəmanın daxili “cəhənnəmini”,
təbəddülatlarını dəqiq göstərir.
O dünyaya düşən Abbas, əslində, harda
olduğunu kəsdirə bilmir. Sadə bir elektrik
- “mantyor” ona həyata, işığa qayıtmağı məsləhət
görür. Ümumiyyətlə, filmdə
sadə adamların təmkini, müdrikliyi önə
çıxarılır. Məsələn, qəbirqazanların
sakitliyi, pula biganəliyi, elektrikin ironiya ilə - o dünyada
da işıq gördüm, biz heç yerdə işsiz qalmayacayıq
- deməsi, adi bir mollanın Abbasa matəmlə bayramın
qardaş olduğunu anlatması və s. Müəllif bu sadə
adamların dediyi kəlamlar vasitəsiylə
tamaşaçını ən müxtəlif suallar ətrafında
düşündürür.
Uzun illərdir, Şəki teatrında baş rejissor kimi
çalışan və bir çox uğurlu tamaşalar
qoyub Beynəlxalq layihələrə imza atan Mirbala Səlimli
“Qırmızı bağ” filmində səhnə
estetikasından minimum istifadə edib. Yəni filmdə nə
qədər qəribə səslənsə də, kino hədsiz
çoxdur. Məhz görüntüylə
deyilən “söz”, ötürülən mesaj
üstünlük təşkil edir. Hətta
o qədər çoxdur ki, tamaşaçı bunların bəzilərini
yozmaqda, anlamaqda çətinlik çəkər.
Ana olmaq istəyən, amma sağlamlığı buna
imkan verməyən, kimsəsiz bir oğlana mərhəmət
göstərən qadını-Vəfanı canlandıran
Gülzar Qurbanovanın oyunu rolun xarakteri ilə harmoniya təşkil
edir.
Gülzar xanım Vəfanın onu anlamayan ərin
yanındakı boz-qara-ağ dünyasını xəfif bir təbəssümlə,
həm də bir az soyuqqanlı əsəbiliklə,
eyni zamanda sakit üsyanla göstərir. Bir
sözlə, bu oyunda, daha doğrusu, bu qadında
qatmaqarışıq hissləri sezmək, duymaq olur. Elə
təkcə yelləncək səhnəsində
saçlarını yel aparan, az qala qanad
açıb uçan, uşaq kimi sevincək olan Vəfa
xoşbəxtdi. Həm də axı bu yelləncəyi
Orxan gətirib, həmin o nənəsi öləndən sonra
kimsəsiz qalan, Vəfanın himayəyə
götürdüyü uşaq. Uşaq deyəndə
ki...
Məsələ
burasındadır ki, filmdə ana ola bilməyən
Vəfanın da, bioloji varisinin olmasını arzulayan
Abbasın da Orxana münasibəti aydındı. Vəfa ona mehrini salır, ana nəvazişi göstərir,
Abbas isə yad uşağı öz oğlu kimi qəbul etmək
istəmir. Amma bəs Orxanın bu adamlara
münasibəti? Daha öncə Aydın
Talıbzadənin haqqında söz açdığım məqaləsində
bu məsələ sərt şəkildə qoyulur, yəni tənqidçi
Orxanın hisslərində, davranışında freydist
elementlərin olduğunu iddia edir. Həqiqətən də
filmdə belə məqamlar var; Əriylə
mehribançılıq edib yelləncəkdə yellənən
Vəfaya ağacdan qəzəblə baxması, yaxud gecə
yağışdan, şimşəkdən qorxub böyüklərin
yatağına gəlib girməsi və ya Vəfanın dərmanı
olan sarağanı dağlardan tapıb gətirməsi və
s. Lakin bu detallar da birmənalı yozuma imkan vermir.
Və bununla da film Çingiz Aytmatovun “Cəmilə” əsərini yada salır. “Cəmilə” əsərində də əri müharibədə olan Cəmilə qaynı, yeniyetmə Seyidin “himayəsi” ilə tarlada işləyir, buğda kisələrini daşıyır, hətta kəndçi Daniyarla məzələnir də. Seyidin dilindən nəql olunan hekayədə balaca oğlanın hissləri o qədər çoxqatlı, təzadlıdır ki; bir yandan gənc və gözəl Cəmiləyə heyrandı, bir yandan onun açıq-saçıqlığına, sərbəstliyinə görə qəzəblənir, bir tərəfdən soyuq, sakit Daniyarı necə özündən çıxarmasına azarkeşlik edir, o biri tərəfdən də əsil kişi kimi böyük qardaşının qeyrətini çəkir, bütün bu qatmaqarışıq hisslər içində hələ təbiətlə də təmasdan qalmır və rəssam olmaq istəyir. “Qırmızı bağ”da da Orxan bu cür qəliz qəhrəmandır. O da bir tərəfdən qürurludu, soyuqqanlıdı, amma Vəfaya isti, ilıq hisslər bəsləyir. Həm Vəfanı qorumaq istəyir, həm də ona sığınmaq, Abbasa qəzəblidi, onu Vəfanın ölümündə günahkar bilir, amma Abbası intihardan, o dünyadan, ölümdən qaytarmaq üçün təcili yardım çağırır, hamıdan gizli dünyası var, ancaq təbiətin də qeydinə qalır, ağacları qıran adamları ayı müqəvvası ilə qorxudur. Bir sözlə, filmdə ən dərin və çoxqatlı adam elə Orxanın özüdür.
...Orxan mənəvi dəyərlərin qoruyucusuna çevrilir sonda. Əlbəttə, sadəcə ağacları yox, həm də “qırmızı bağ”ları mühafizə etməsi ilə... Ümumiyyətlə, ilk baxışdan süjet ailə-məişət təsiri bağışlasa da, “Qırmızı bağ” insanın mənəvi aləminin müxtəlifliyini, dərinliyini, daha doğrusu, həyatın məhz bu mənəvi aləmdən asılılığını göstərir. Təsadüfi deyil ki, bu film 15-ci Dəkkə Beynəlxalq Film Festivalının “Mənəvi filmlər” müsabiqə proqramında “Ən yaxşı bədii film” mükafatına layiq görülüb. Proqramın əsas mükafatı filmə Kanada, İslandiya, İtaliya, Qırğızıstan, Filippindən olan münsiflər heyəti tərəfindən təqdim olunub. Bundan başqa, “Qırmızı bağ” bir çox festivallarda Azərbaycan kinosunu uğurla təmsil edib. Rusiyada 30-cu “Nika” mükafatının “MDB və Baltikyanı ölkələrin ən yaxşı filmi” mükafatına nominant elan olunub. Həmçinin, film Qazaxıstanın 12-ci Avrasiya, Almaniyanın 65-ci Mannheim-Heidelberg, Misirin 38-ci Qahirə, Türkiyənin 5-ci “Van gölü” və Bolqarıstanın 9-cu “Sofia MENAR” Beynəlxalq Film Festivallarında iştirak edib. Bakıda keçirilən 7-ci Avropa Film Festivalında da Azərbaycan “Qırmızı bağ” filmi ilə təmsil olunub.
Filmin sonunda Orxanla Abbas sarağan kollarının arasında hər şeyi eşidir və görürlər. Yəqin elə dünyasını dəyişmiş Vəfanın özünü də... Çünki yalnız birliyin, mənəvi bərabərliyin olduğu yerdə insanlar bir-birini eşidə, görə bilərlər...
Pərvin
NURƏLİYEVA
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
edilir.
525-ci qəzet 2017.- 25 noyabr.- S.15.