Etnosdan eposadək
DÖVRLƏŞMƏ
KONSEPSİYASI VƏ İNKİŞAF
MƏRHƏLƏLƏRİ
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
Azərbaycan tarixşünaslıq elmindəki orta əsrlər
bölgüsü ədəbiyyatçıların
düşündüyü qədim dövrləri də
özündə cəmləşdirir.
Tarixçilər orta əsrlər dedikdə təxminən
IV əsrdən başlayaraq XVIII əsrin axırlarına qədərki
böyük bir dövrü nəzərdə tuturlar. Tarixçilərə
görə, qədim dövr isə bizim eradan qabaqkı
zamanlardan başlayaraq yeni eranın IV əsrinə qədər
davam edir. Yeri gəlmişkən, sovet
dövründən qalan və əsasən ictimai-iqtisadi
formasiyaların marksist təsnifatına əsasən müəyyən
olunan “qədim dövr” anlayışına və ümumən
tarixi dövrləşdirmə probleminə yenidən
baxılmasına ehtiyac vardır. Quldarlıq
mərhələsinin qədim dövr, feodalizm erasının
orta əsrlər hesab edilməsi heç də dünyanın
bütün ölkələrində eyni səviyyədə
mövcud reallıqla üst-üstə düşmür.
Ədəbiyyat baxımından isə qədim dövr
tarixin qədimliyi ilə yanaşı, mifoloji mətnlərin
və şifahi ədəbiyyatın yaranmağa
başladığı ilkin çağları və bu prosesin
ardıcıl olaraq davam etdiyi əsrləri özündə
birləşdirir. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələrinin, xüsusən miflərin - əsatirlərin
və azhecalı xalq şeiri nümunələrinin
yaranması qədim dövr mərhələsinin tarixin
başlandığı çağlardan etibarən
formalaşdığına şahidlik edir.
Tədqiqatlarda mifoloji mətnlərin “protodil”,
“protoyazı”, “əcdad dili” dövründən
formalaşmağa başlaması haqqındakı fikirlər
türk mifologiyasının, o cümlədən,
xalqımıza aid əsatirlərin ən qədim tarixi
dövrlərdə yarandığını göstərir. Son vaxtlarda Azərbaycanın
ayrı-ayrı bölgələrindən, xüsusən
Naxçıvan ərazisindən Həzrəti Nuh peyğəmbərlə
əlaqədar əsatirlərin yazıya alınması və
təhlili ölkəmizdə mifoloji təfəkkürün bəşəriyyətin
ilkin çağları ilə bağlı olduğunu nəzərə
çarpdırır. Tanrıçılıq dünyagörüşü
üstündə köklənmiş türk mifoloji sistemi və
onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Azərbaycan
mifologiyası mənşə baxımından “tarixin sübh
çağı”nın
alatoranlıqlarına işıq salır. Belə
ki, əski ovçuluq və təqvim miflərində ulu əcdadlarımızın
ibtidai həyat tərzinin, inanclarının, ayin və mərasimlərin
izləri yaşamaqdadır. Bir qədər
sonrakı dövrlərdə yaranmış mifoloji rəvayət
və əfsanələrdə artıq cəmiyyətlə əlaqədar
müəyyən məqamlara rast gəlinir ki, bu da Azərbaycanda
ictimai mühitin və şifahi bədii təfəkkürün
artıq bir-biri ilə üzvi əlaqədə inkişaf etməkdə
olduğunu nəzərə çarpdırır. Əsatir, mif daha dərin mənada etnosun mahiyyətini
ifadə edən əsas vasitələrdən biri olmaq
funksiyasını həyata keçirir. Əsatirdə
etnos özünü sadəcə biruzə vermir, tam ifadə
edir. Bu mənada Azərbaycan əsatiri
milli mənəvi kimliyin ən qədim pasportudur.
Qədim dövrlərdə təkcə əsatirlərdə
deyil, əksər janrlarda yaranmış bədii nümunələrdə
“insanın ətraf aləmlə qarşılıqlı
münasibətlərinin sözlə ifadəsi” (Kamil
Hüseynoğlu) olan mifoloji baxışlar öz əksini
tapmışdır. Şeir şəklində yaranan ovsunlarda
və ağılarda, sehirli nağıllarda, mövsüm və
mərasim nəğmələrində, sayaçı
sözlərində və holavarlarda ibtidai insanların həyat
hadisələri və təbiət qüvvələri ilə
əlaqədar dünyabaxışı, inam və etiqadları
ifadə edilmişdir. Tərəddüd
etmədən demək olar ki, ilkin xalq şeiri nümunələri,
mövsüm və mərasim nəğmələri protoazərbaycanlıların
həyata və təbiət hadisələrinə mifoloji
baxışlarının poetik əks-sədasından
yoğrulmuşdur. Nəinki şifahi şəkildə
yaranan ədəbiyyatın kiçik janrlarında, hətta
nağıllarda və qədim dastanlarda da mifoloji qat
aparıcı olmuş, ideyanın əsas
daşıyıcısına və
açılışına xidmət etmişdir. Bu mənada bədii düşüncənin
beşiyi hesab olunan mifoloji mətnlər (əsatirlər) ən
qədim şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri
olub, bəşəriyyətin ilkin çağlarında
ibtidai insanların təbiət hadisələri
qarşısındakı heyrətinin bədii ifadəsinin əks-sədası
kimi yaranmışdır.
Azərbaycanda ilk xalq şeiri nümunələri hələ
Eneolit dövründən etibarən yaranmağa
başlamışdır. Bu, ölkəmizdə
şifahi poetik təfəkkürün qədimliyini müəyyən
edir. Ovsunlar, sınamalar, fallar, andlar,
dualar, alqış və qarğışlar, manilər ən
qədim şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri
hesab olunurlar. Bu janrların əksəriyyəti
azhecalı şeir şəklində formalaşmışdır:
“Neolit və daha qədim dövrlərə aid ovsunların
(xalq şeiri nümunələrinin - İ.H.) misraları
üç hecalı, eneolit dövrünə aid nümunələrdə
üç və dörd hecalı, tunc dövrünə aid
nümunələrdə isə beş və
daha çox hecalıdır” (B.Tuncay). Eyni
zamanda, ədəbiyyatşünaslıq elmi haqlı olaraq bu qənaətdədir
ki, “ilk dəfə qısa vəznlərin (ölçülərin
- İ.H.) vücuda gəlməsi pək təbii idi. Çünki çox bəsit bir dərəcədə
olan dil birdən-birə güclü və mürəkkəb
parçalı (duraqlı) vəznləri yaratmazdı”
(Əmin Abid). Son illərdə folklorşünaslar
azhecalı xalq şeiri nümunələrini toplayıb
yazıya almaq və kitab halında nəşr etdirməklə
Azərbaycan şifahi ədəbiyyatının bu qolunun
varlığını və zənginliyini isbat etmişlər.
“Bir-iki / Qırmadı. Üç-dörd
/ Vırmadı. Beş-altı /
Xurmadı. Yeddi-səkkiz / Qurmadı.
Doqquz-on / Durnadı - kimi üçhecalı
şeir nümunəsi xalq şeirinin ilkin yaranma mərhələsinin
xüsusiyyətlərini bütün reallığı ilə
əks etdirir. Bir qədər sonra formalaşmış
dördhecalı misralar zaman-zaman xalq şeirinin inkişafda
olduğunu göstərən faktorlardan biridir:
Qodu
daşı
Budu daşı.
Buludların
Gudu
daşı
Bişirmişəm
Xəmir aşı
Qonaq gəlsin
Hodubaşı.
... Qodu kəssin
Yağışı.
Hələ qədim dövrlərdə xalq şeiri 5
hecalı misralarla oturaq bir sistem qazanmışdır. Beşhecalı
şeirlər olan oxşama janrında yaranmış poetik
formalar xalq şeirinin inkişafında növbəti addım
olmuşdur. Ailə-övlad münasibətlərinin
oxşama janrında olan şeirlərdə mənalandırılması
həm də qədim dövrlərdə Azərbaycan cəmiyyətində
ailə anlayışının möhkəmləndiyini
göstərir. Bütövlükdə isə
qədim dövrdə 7 hecalı şeir sisteminin yaranması
ilə azhecalı şeir modelitam kamala
çatmışdır. Beləliklə,
qədim dövrdə azhecalı şeir cütmisralı qafiyələnmədən
yeddi hecalı dörd misralı bəndlərə qədər
böyük təkmilləşmə prosesi keçmişdir.
Uzaq tarixi keçmişdə yaranmış
sayaçı sözləri, holavarlar, ağılar,
bayatılar, laylalar... 7 hecalı şeirin fərqli poetik
formalarda təzahür etdiyini göstərir. Bütövlükdə 7 hecalı şeirin müxtəlif
janrlarının yaranması və inkişaf etməsi ilə
artıq şifahi xalq ədəbiyyatı tam
formalaşmışdır. Əsatirlərdən
fərqli olaraq, ayrı-ayrı janrlarda yaranmış
azhecalı şeirlər daha fəal şəkildə
ağızdan-ağıza, dildən-dilə keçərək
yayılmış, şifahi ədəbiyyatın özünəməxsus
obrazını canlandırmışdır.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin qədim
dövrü şifahi xalq ədəbiyyatının ilkin
nümunələrinin yarandığı çağlardan
başlayan və yazılı ədəbiyyatın
formalaşmağa başladığı VII əsrə qədərki
dövrləri özündə birləşdirən
böyük bir epoxadan ibarətdir. Azərbaycanda bu,
böyük sivilizasiyanın başlanğıcı olan Nuh
peyğəmbər əyyamından bizim eranın VII əsrinə
qədərki dövrlərin şifahi söz sənəti
nümunələrindən ibarət olan zəngin ədəbiyyat
xəzinəsidir. Bu mənada ədəbiyyat
tarixinin dövrləşdirilməsi baxımından “qədim
dövr” anlayışı şərti olaraq hər xalqın
şifahi xalq ədəbiyyatının tarixinə dair real
faktların nəzərə alınması ilə fərdi
qaydada müəyyən olunmalıdır. Bu
baxımdan dövrləşdirmə üzrə təsnifatda
tarixilik, müddət mənasında Azərbaycan ədəbiyyatının
“qədim dövrü”nün bəxti gətirmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatının şifahi qolu
Nuh əyyamından başlamış yazılı ədəbiyyatın
ilk örnəklərinin meydana çıxdığı VII əsrə
qədərki çoxəsrlik böyük bir dövrü əhatə
edir. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
əsas janrlarının demək olar ki, əksəriyyətində
qədim dövrə aid bədii nümunələr vardır.
Azərbaycan xalqının ulu əcdadlarının
mifoloji-poetik təfəkkürünün məhsulu olan mərasim
folkloru örnəkləri də yazılı ədəbiyyatdan
qabaqkı dövrlərdə yaranmışdır. Azərbaycan mərasim
folklorunda geniş yer tutan günəşiçağırma
və ya yağışyağdırma şeirləri həmin
hadisələrdə bağlı mərasimlərə dair
mifoloji düşüncənin qafiyələnmiş nümunələridir.
“Günəşi dəvət” adı ilə qeydə
alınmış xalq şeirində mifoloji
dünyagörüşlə əlaqədar günəşçıxarma
mərasimi sadə xalq dilində yüksək poetik səviyyədə
ifadə olunur:
Gün
çıx, gün çıx!
Kəhər
atı min, çıx!
Oğlun
qayadan uçdu,
Qızın
təndirə düşdü,
Keçəl
qızı qoy evdə,
Saçlı
qızı götür, çıx!
Gün
getdi su içməyə,
Qırmızı
don biçməyə.
Gün
özünü yetirəcək,
Qarı
yerdən götürəcək,
Keçəl
qızı ötürəcək,
Saçlı qızı gətirəcək.
Yağışyağdırma və yağışkəsmə
mərasimlərini ifadə edən xalq şeiri nümunələrində
də bu təbiət hadisəsinə dair xalqın arzusu, istəyi
və inamı ifadə olunmuşdur. “Çax daşı,
çaxmaq daşı, Allah versin yağışı” -
misralarındakı hiss-həyəcan qədim insanların təbiət
qarşısındakı
çağırışlarıdır. “Daş
başım, yaş başım, yaşdandı
üst-başım” misraları isə artıq insanların
istəklərinin gerçəkləşdiyini göstərir.
“Qodu daşı, odu daşı, Qodu kəssin
yağışı” nəğməsi təbiəti ovsunlamaq
üçün oxunan duadır. “Səməni”,
“Kosa-kosa” kimi mövsüm nəğmələrində də
mifoloji baxışın əks-sədası vardır. Bütün bunlar Azərbaycan ilkin azhecalı xalq
şeiri nümunələrinin mifoloji baxışların
poetik ifadəsindən yoğrulduğunu nümayiş etdirir.
İdeya-məzmuna görə azhecalı xalq
şeiri nümunələri qafiyələnmiş əsatirlər
təəssüratı yaradır.
Mifoloji rəvayətlə xalq şeirinin sintezi qədim
dövrlərdə Azərbaycanda epos təfəkkürünü
formalaşdırmışdır. Əsas xüsusiyyəti
“boy boylamaq (nağıl etmək) və soy söyləmək
(vəsf, tərənnüm etmək, şeir söyləmək)
olan Azərbaycan eposu qədim dövrdə özünün
möhtəşəm ədəbi abidəsini - “Kitabi-Dədə
Qorqud” dastanını meydana çıxarmışdır.
Mifoloji mətnlər və qədim xalq şeiri
örnəkləri dastana keçid baxımından möhkəm
mənəvi körpüdür. Akademik Kamal Abdullanın
haqlı olaraq qeyd etdiyi kimi, “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanının “quruluşunda həm ilkin, ibtidai, bizə tanış olmayan, yaxud az tanış olan bədii
poetik elementlər və imkanlar (mifoloji dünyagörüş
- İ.H.), həm də bununla yanaşı, daha müasir,
artıq ədəbi-bədii şüurumuza tanış olan
klassik poetik nümunələr özünü göstərir”.
Dastanda mifoloji qatla məcazi qatlar arasında keçid o qədər
harmonik şəkildə baş vermişdir ki, oxucu
“üz-üzə olan bu qatları çox vaxt bir-birinin
içində” hiss edir. Bu isə “Kitabi-Dədə Qorqud”un bir dastan kimi mövzusu, ideyası və qəhrəmanları
ilə bərabər, həm də mükəmməl bir poetik
sistemə malik olduğunu göstərir. Ona
görə də Azərbaycanda olduğu kimi, ümumtürk
şifahi xalq ədəbiyyatı məkanında da mükəmməl
epos nümunəsi kimi “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı ən
uca zirvədə dayanır. Haqlı olaraq
belə bir qəti fikir formalaşmışdır ki, “Kitabi-Dədə
Qorqud” Azərbaycan epos sənətinin ən möhtəşəm
abidəsidir. Eyni zamanda, “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanı dünya epos mədəniyyətinin də əfsanəsidir.
Bununla belə, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanı Azərbaycan-türk
epos təfəkküründə “Alp Ər Tonqa”, “Gültəgin”,
“Tonyukuk”, “Oğuz kağan”, “Göytürk”, “Oğuznamə”lər
kimi ortaq türk dastanlarından ümummilli bütövlüyə
doğru inkişaf edən etnik-mədəni proseslərin
möhtəşəm bir yekunudur. Etnik cəhətdən
də, coğrafi baxımdan da “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanı ümumtürk xarakteri ilə yanaşı, daha
çox Azərbaycan hadisəsidir.
Azərbaycanda bədii təfəkkürün
formalaşmasında xalq ədəbiyyatı ilə
yanaşı, Gəmiqaya-Qobustan qayaüstü rəsmlərinin
də özünəməxsus rol oynadığını,
“iz” açdığını qeyd etmək lazımdır. Tədqiqatçılardan Vəli
Əliyev, Əbülfəz Hüseyni, Vəli Baxşəliyev,
İsaq Cəfərquliyev, Əbülfəz Quliyev və
başqaları Gəmiqaya-Qobustan qayaüstü rəsmlərində
türk yazı sisteminin izlərinin olmasını dəfələrlə
etiraf etmişlər. Hətta dilçi-tədqiqatçı
Əjdər Fərzəli tərəfindən Azərbaycan
elmində Gəmiqaya-Qobustan əlifba sistemi haqqında nəzəriyyə
irəli sürülmüşdür. O, qayaüstü təsvirlərdə
istifadə olunmuş cizgilər ətrafında
apardığı müşahidələrə istinad edərək
Gəmiqaya-Qobustan mədəniyyətlərində yüzə
yaxın piktoqrafik işarə əsasında 32 hərfdən:
23 samit və 9 sait səsdən ibarət olan fonetik əlifbanı
müəyyən etmişdir. Əjdər Fərzəlinin
fikrincə, “Gəmiqaya-Qobustan əlifbası Azərbaycan
xalqının zəngin mədəni keçmişinin parlaq
aynası, tarixi nailiyyəti, onun ən qədim
çağlardan öz doğma torpağında sakin
olduğunu, əzəldən türksoylu xalq kimi heç vaxt,
heç bir assimilyasiyadan törəmə
olmadığını təsdiq edir və bu sahədə
bütün şübhələri darmadağın edən
danılmaz, dəqiq elmi sübutdur”. Bu mənada
“Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərini həm də
qayaüstü mətnlər kimi oxumaq mümkündür.
Belə olduqda, Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərindəki
bir-birini tamamlayan qayaüstü mətnlər bir neçə
nəhəng abidənin hekayəti təsiri
bağışlayır. Deməli, Gəmiqaya-Qobustan
abidələrini Azərbaycan ədəbiyyatının
“Gilqamış” eposu adlandırmaq olar. Qədim şumerlər
özlərinin bədii düşüncələrini gil lövhələr üzərində
yazdıqları kimi, protoazərbaycanlılar da həyata və
təbiət hadisələrinə münasibətlərini
qayaüstü rəsmlərdə əks etdirmişlər.
Ümumiyyətlə, Gəmiqaya-Qobustan qayaüstü rəsmlərini
sistemləşdirmək, oxşar süjetlərə aid rəsmləri
yan-yana düzüb bütövləşdirməklə
möhtəşəm bir eposu formalaşdırmaq
mümkündür. Heç cür ola bilməz ki, Gəmiqaya-Qobustan
qayaüstü rəsmlərini, əlifbasını və “mətnlərini”
yaradan xalq onun şifahi və yazılı bədii təfəkküründə
iştirak etməmiş olsun. Tədqiqatçılar Gəmiqaya
rəsmlərindən “Tenqrı” sözünü oxumuş,
burada “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanındakı “Ağ sunqur
quşunun erkəyi” ifadələri ilə səsləşən
bir cümləni bərpa etmişlər. Bundan
başqa, qayaüstü rəsmlərdə piktoqrafik işarələri
öyrənən araşdırıcılar Qobustan
qayalarında Novruz bayramı mərasimlərini əks etdirən
süjetləri qeydə almışlar. Eyni
zamanda, Novruz sözünün mənşəyinin Nuh peyğəmbərin
adı və əfsanəvi səfəri ilə bağlı
yarandığını irəli sürən, bu sözün
“Nuh-ruz, Noy-ruz, Nou-ruz, Nov-ruz” şəklində meydana
çıxdığını göstərən versiyalar da
mövcuddur.
Gəmiqaya-Qobustan
mədəniyyətinin öyrənilməsi eyni zamanda, Novruz
sözünün etimologiyasının Nuh peyğəmbərin
bəşəriyyəti Dünya tufanından xilas etməsi ilə
başlanan Yeni gün, yeni həyat, yeni dövr, yeni Zaman demək
olduğuna dair araşdırmalar meydana
çıxmışdır. Novruz
sözünün etimoloji izahında mübahisəli
görünən “ruz” komponentinin “yaz” sözü ilə əlaqədar
olmasına dair baxışlar elmi dövriyyəyə daxil
olmuşdur. Nəticədə “Novruz” sözünün
“Nuh yazı”, yəni Nuh peyğəmbərin əfsanəvi səfəri
zamanı Dünya tufanının başa çatmasını
bildirən yaz (Qaranquş-göyərçin əhvalatı -
İ.H.) demək olduğu ehtimalı elmi ictimaiyyətə
çatdırılmışdır. Elmi ədəbiyyatlarda
Nuh peyğəmbərin əfsanəvi gəmisinin gecə ilə
gündüzün bərabərləşdiyi gündə
torpağa enməsi dəqiqləşdirilmişdir. Bu mənada Novruz bayramı bəşəriyyətin
ümumdünya tufanı kimi böyük bir bəladan xilas
olduğu günün, insanlığın həyatında yeni
bir eranın başlanmasının bayram edilməsi deməkdir.
Bütün bunlar Gəmiqaya-Qobustan rəsmlərinin
həm də bəşəriyyətin ilkin
çağlarını ayin və mərasimlərini əks
etdirən yazılı mətnlər olduğunu ehtimal etməyə
əsas verir. Lakin müəllifini müəyyən
etmək mümkün olmadığı üçün bu
qayaüstü yazıları şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələrinin daş kitabələri kimi təsəvvür
etmək lazımdır. İnanırıq
ki, nə vaxtsa, həmin qaya parçalarını birləşdirməklə
mətnləri uzlaşdırıb, birləşdirib “Gəmiqaya-Qobustan”
eposunu oxumaq mümkün olacaqdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, qədim dövrdə Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatının demək olar ki, əksər
janrlarında ilkin və yetkin bədii nümunələr
yaranmışdır. İlk ibtidai insan birlikləri cəmiyyətində
meydana çıxmış holavarlarda və sayaçı
sözlərində qədim əcdadlarımızın
artıq oturaq həyatının, əmək fəaliyyətinin
poetik əks-sədası ifadə edilmişdir. Azərbaycan atalar sözləri və məsəllərinin
də ən qədim çağlarla bağlı olan nümunələri
vardır. Xalqın bədii təfəkkürünün
kamillik səviyyəsini əks etdirən nağıllarda qədim
dövrlərlə səsləşən süjetlər və
qəhrəmanlar mövcuddur. Xüsusən,
sehirli nağıllar birbaşa mifoloji düşüncə ilə
bağlı olub, ulu əcdadlarımızın həyata və
təbiət hadisələrinə münasibətlərini
yüksək bədii səviyyədə əks etdirir.
Beləliklə, Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatında
şifahi ədəbi düşüncə xalqın bədii
təfəkkürünün ilkin cücərtiləri olaraq
yaranan mifoloji əsatiri mətnlərdən və azhecalı
xalq şeirlərindən epik təfəkkürün kamil
nümunəsi sayılan nağıllara və klassik folklor
abidəsi olan epos möhtəşəmliyinə qədər
inkişaf etmişdir. Bu dövr Azərbaycanda ulu əcdadlarımızın
ilkin məskunlaşması, etnosun formalaşması
zamanından “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında təsvir edilən
Qalın Oğuz Eli Tayfa Birliyinin yaranması mərhələsinə
qədər çoxəsrlik böyük yol
keçmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatının qədim
dövrü şifahi söz sənətinin ilkin nümunələrinin
yaranması, formalaşması və hərtərəfli şəkildə
inkişaf etməsi ilə səciyyələnir. İbtidai
insanların inanclarının bədii ifadəsi və mərasim
məşğuliyyətlərinin poetik əks-sədası ilə
yaranan bu ədəbiyyat “Kİtabi-Dədə Qorqud” dastanı
kimi möhtəşəm ədəbi abidə ilə mənsub
olduğu xalqın milli varlığını və şifahi
yaradıcılıq təfəkkürünün
böyük vüsətini isbat etmişdir. Nəticə etibarilə Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı
həm də xalqın milli yazılı ədəbiyyatının
möhkəm bünövrəsindən və etibarlı təməllərindən
ibarət olan mükəmməl sənət hadisəsidir.
Azərbaycan xalqının yazılı ədəbiyyatın
meydana çıxmasından sonrakı bütün inkişaf
mərhələlərində də daim şifahi xalq ədəbiyyatı
nümunələri meydana çıxmışdır. Şifahi xalq ədəbiyyatı
yazılı ədəbiyyatla yanaşı inkişaf
etmiş, yazıçı və şairlərin əsas
istinad mənbələrindən birinə çevrilmişdir.
Folklorşünaslıq
elmində Azərbaycan ədəbiyyatının mənşəyini,
bünövrəsini, formalaşma proseslərini əhatə
edən şifahi xalq yaradıcılığının əhəmiyyəti
mühüm bir tarixi mərhələ səviyyəsində dəyərləndirilir:
“Azərbaycan türklərinin tarixən çox əski olan zəngin
folklor irsi vardır. İnamla demək olar ki,
xalqımızın yazıyaqədərki mənəvi mədəniyyətini
xüsusi şəkildə qoruyub saxlamış bu irs sabit
şəkil alanacan qərinələr boyu təkmilləşmə,
formalaşma yolu keçmiş və bu yolda sosial-siyasi həyatımızdakı
təbədüllatların ən ümdə cəhətlərini
özündə yaşatmışdır” (Bəhlul Abdulla).
Deməli, təsnifat baxımından qədim dövr Azərbaycan
ədəbiyyatı xalqımızın şifahi xalq ədəbiyyatının
yaranması, formalaşması, təkmilləşməsi,
sistemləşməsi və inkişafı dövrünün
ədəbiyyatıdır. Bu mərhələdə
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının əsas
janrları yaranıb formalaşmışdır. Xalq yaradıcılığının timsalında
ümumiyyətlə, bədii düşüncə mənasında
ədəbiyyat anlayışı özünü qəti
olaraq təsdiq etmişdir.
Bu dövr Azərbaycan xalqının yazıyaqədərki
zəngin şifahi ədəbiyyatını özündə
cəmləşdirir. Ədəbiyyat tarixinin bu mərhələsi
Azərbaycan yazılı ədəbiyyatına giriş
funksiyasını yerinə yetirir və bir növ böyük
ədəbiyyatın bədii müqəddiməsi xarakteri
daşıyır.
Beləliklə, qədim dövr Azərbaycan şifahi xalq
ədəbiyyatı milli ədəbi fikrin böyük təməllərini
formalaşdırmış, nəticədə yazılı ədəbiyyatın
meydana çıxması üçün münbit zəmin
hazırlamışdır. Şifahi ənənədə
əsatirdən - etnosdan eposadək keçilmiş yol bədii
təfəkkürün ilkin nümunələrindən epos
möhtəşəmliyi səviyyəsinə qədərki
inkişafını əks etdirir. Ən
başlıcası isə şifahi bədii düşüncənin
ibtidai başlanğıcından kamillik mərhələsinədək
olan təkamül prosesləri sadəcə ədəbiyyatın
deyil, geniş mənada bu zəmində mənsub olduğu
qövmün də özünəməxsus xüsusiyyətlərə
malik bir xalq kimi artıq var olmasının isbatıdır.
Ədəbiyyatı yaradan xalqın inkişaf səviyyəsi
həm də onun hansı səviyyədə ədəbiyyat
yaratmaq istedadı ilə müəyyən olunur. Təkcə “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanları Azərbaycan
xalqının qədim dövr inkişaf səviyyəsinin
miqyasını təsəvvür etmək üçün bəs
edər. Qədim dövr Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatı onu yaradan xalqın taleyinin və
təkamül proseslərinin güzgüsüdür. Şifahi xalq ədəbiyyatı mənsub olduğu
xalqın zəngin xəzinəsi, əsatir isə onun
açarıdır. Əsatir və xalq
şeiri qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatının
pyedestalı, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanları isə heykəlidir.
Etnosdan eposadək yaşanan ədəbi-tarixi proses soy kökdən
milli varlığa, əsatirdən dastana qədərki təkamül
proseslərinin epopeyasıdır.
“Kitabi-Dədə Qorqud” dastanları qədim dövr Azərbaycan
şifahi xalq ədəbiyyatının möhtəşəm
yekunu, şifahi və yazılı bədii düşüncənin
bütün dövrlər üzrə hərəkətverici
qüvvəsidir. Bütövlükdə şifahi xalq
yaradıcılığı yazılı ədəbiyyatın
əsas və tükənməz donorudur. Qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatının böyük
enerjisi və zənginliyi dəyirman pəri kimi milli bədii
təfəkkürü daim irəli aparmağa uğurla xidmət
edir. Məhz qədim Azərbaycan şifahi
ədəbiyyat ənənəsi yazılı ədəbiyyatın
möhkəm bünövrəsidir. Azərbaycan
yazılı ədəbiyyatı həmin möhtəşəm
bünövrə üzərində
ucaldılmışdır. Azərbaycan
yazılı ədəbiyyatının VII-X əsrləri əhatə
edən ortaq başlanğıc dövrünün Orxon-Yenisey
daş kitabələri ilə Gəmiqaya-Qobuslan mədəniyyəti
və “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanları arasında möhkəm
daxili mənəvi bağlılıq vardır. XI-XII əsrlərin intibah dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında,
xüsusən Nizami Gəncəvinin
yaradıcılığında “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanlarından gəlmə motivlər görmək
mümkündür. Bütün bunlar Azərbaycan
ədəbiyyatının çoxəsrlik tarixi inkişaf
yolunda ayrı-ayrı dövrlərin və mərhələlərin
birinin digərindən doğduğunu və üzvi surətdə
tamamladığını nümayiş etdirir. Qədim dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
milli ədəbiyyatın ilkin və zəngin bir inkişaf mərhələsi
olub etnosdan - eposaqədərki inkişaf proseslərini əks
etdirən şifahi ədəbiyyatın möhtəşəm
salnaməsi olmaqla birlikdə, həm də özündən
sonrakı dövrlərin inkişafında hərəkətverici
donor kimi fəal iştirak edir.
2017
525-ci qəzet 2017.- 25 noyabr.- S.8;16.