Emin Sabitoğlu və beş
ulduz
Şahanə MÜŞFİQ
Siz heç səslərdən ibarət insanlar
tanıyırsınızmı? Elə insanlar ki, onların adı gələndə
gözlərindən öncə qulaqlarının
yaddaşı yenilənir və uzaqdan, lap uzaqdan, sanki dörd
tərəfini kol-kos basmış dar ağızlı quyunun
dibindən qarışıq səslər əl uzadır sənə,
yaddaşının bir küncündən yapışıb
gün üzünə çıxmağa can atırlar.
Başlayırsan qulağının yaddaşını
oyatmağa, sənə doğru əl uzadan əllərin
harayına yetmək üçün yerini-yurdunu bilmədiyin
“quyu”ya tələsirsən. Bir az sonra daha da
diqqət kəsilirsən. Artıq o
qarışıq səsləri bir-birindən ayırmağa
başlayırsan. Görürsən, yox,
bu, nədirsə, şirindi, doğmadı, elə səni
çəkdikcə çəkir özünə. Gözlərindən xahiş edirsən ki, bəlkə
onlar yetə köməyinə. Onlar da
dikilir barmaqlarına. Başa
düşürsən ki, bütün hikmət o quyunun dibindəki
səslərdədir. Gərək
onları çıxarasan ordan. Bir az
da keçir və nəhayət, budur, artıq o səslər
canlı-qanlı “gözünün qabağındadır”. Sən demə, qarışıq dediyin o səslər
müxtəlif mahnıların melodiyalarıdır.
Situasiya sizə də tanışdırmı? Mənim
üçün, adətən, bəstəkarlardır “səslərdən
ibarət adamlar”. Sevdiyim, bəyəndiyim,
mahnılarını dönə-dönə dinlədiyim bəstəkarın
adından, simasından öncə musiqisini xatırlaram.
Emin Sabitoğlu da səslərdən ibarət
adamdır, mənim aləmimdə. Noyabr ayında
dünyaya gəlmişdi Emin Sabitoğlu. Elə
noyabrda da dünyamızı cismən tərk etdi. Onun
adı çəkiləndə burnuna “Ağ çiçəy”in
qoxusu gəlir, “Dan ulduzu” üzünə təbəssüm
edir, “Dağlar” bütün əzəməti ilə
qarşında dayanır, “Bir axşam taksidən” “Uzaq
yaşıl ada”ya düşürsən, “Kəpənək”
qova-qova “Dərələr”də “Çiçək
yağışına” tutulursan, “Gilavar” “Qəlbimin səsi”
ilə yarışa girir, “Sirlə dolu dünya”da “Əsir
payız küləyi”, “Gecə yağışı”nın
altında “Alagözlüm” “Xoşbəxtlik
mahnısı”nı zümzümə edir və bu zaman dilindən
bütün möhtəşəmliyi ilə “Dayan, zaman, dayan”
nidası qopur!
Azərbaycan
musiqi tarixində öz adını qızıl hərflərlə
yazmış Emin Sabitoğlu 600-dən çox mahnı, 9 operetta, 40-a yaxın film, neçə-neçə
tamaşa musiqisi bəxş edib.
Azərbaycan
estrada sənətini Emin Sabitoğlunun
mahnıları olmadan təsəvvür etmək mümkün
deyil. Eləcə də bir sıra
tanınmış sənətçilərimiz var ki,
onların səsini bu musiqilər, bu musiqiləri isə
onların səsi olmadan təsəvvür etmək
müşküldür.
Demək olar ki, bütün tanınmış
müğənnilərimizin repertuarından ən azından
bir dəfə Emin Sabitoğlu “küləyi keçib”. Ancaq elə sənətkarlarımız
var ki, onlar tarixə məhz bu mahnılarla, bu mahnılar da
onların səsləri ilə həkk olublar. Bu yazıda onlardan bir neçəsi haqqında
söz açacağam.
E.Sabitoğlu yaradıcılığının erkən
dövrlərində, hələ gənc ikən işləməyə
başladığı ilk müğənnilərdən biri
Xalq artisti Şövkət Ələkbərova olub. Bəstəkar yaradıcılıqda
ilk addımlarını məhz Şövkət
xanımla birgə atıb, onun üçün bir neçə
mahnı bəstələyib. Bu mahnılara
görə 1968-ci ildə dövrün sanballı ödüllərindən
olan Komsomol mükafatı ilə təltif edilib. “Dərələr”,
“Ağ çiçək”, “Sənin üçün”, “Qəlbimdə
qaldın”, “Güllər”, “Lay-lay”, “Azərbaycan”, “Nə olar”,
“Ey dan ulduzu”, “Ağ xalatlı həkimlər” və başqa
mahnılar üstündən illər, onilliklər keçməsinə
baxmayaraq, hələ də yaddaşlarda, ürəklərdə
yaşayır, sevilir.
Emin Sabitoğlunun mahnılarını ən çox ifa
edənlərdən biri də mərhum sənətkarımız
Xalq artisti Mirzə Babayev olub. Mirzə Babayev, demək olar ki,
bütün ömrü boyu onun mahnılarını oxuyub. Repertuarında bəstəkarın sırf onun
üçün yazılmış əsərləri də
vardı, başqaları ilə birgə oxuduğu mahnılar
da. Məsələn, “Kəpənək”
mahnısını Mirzə müəllim də oxuyub,
Yalçın Rzazadə də, “Dayan, zaman, dayan” bəstəsini
onunla yanaşı, Flora Kərimova da ifa edib. Mirzə Babayevin ifasındakı ən məşhur
Emin Sabitoğlu bəstələri, heç şübhəsiz,
“Deyir, ayrılma məndən”, “Toyun mübarək olsun” (“Bəyin
oğurlanması” filmi), “Kəpənək”, “Şeyda
bülbülümsən”, “Axtar sən məni” və daha bir
neçə nəğmədir. Müğənninin
repertuarında Emin Sabitoğlu bəstələrindən Xalq artistləri
Flora Kərimova və Briliyant Dadaşova ilə birgə ifa
etdiyi duetlər də var. “Səndən xəbərsiz”,
“Düşürsən yadıma” kimi mahnılar bunlara misal ola
bilər.
“Gəzir
ölkələri nəğməm dünyada,
Dünyanın xoşbəxti mənəm dünyada!”
Bəstəkarın insan həyatının nadir
anlarından birinə - xoşbəxtliyə həsr etdiyi bu
gözəl mahnının ən məşhur
ifaçısı Xalq artisti Zeynəb Xanlarovadır. Z.Xanlarova da
çox uzun illər Emin Sabitoğlu ilə yaradıcı əməkdaşlıqda
olmuş, onun mahnılarına öz möhürünü
vurmuş sənətkardır. Hətta vaxtilə Moskvada
mərhum bəstəkarın Zeynəb xanımın
ifasındakı mahnılarından ibarət val
da işıq üzü görüb. “Gözüm yaşla
dolmasınmı?”, “Əsir payız küləyi”, “İnsaf da
yaxşı şeydir”, “Esmira”, “Alagözlüm”, “Nə
danışdın, nə dindin”, “Bilmirəm necəsən”, “Qəlbimin
səsi”, “Eylədi” kimi Emin Sabitoğlu bəstələri bənzərsiz
Zeynəb Xanlarova səsi ilə dillər əzbərinə
çevrilən nəğmələrdir.
Emin Sabitoğlunun ən sıx
çalışdığı müğənnilərdən
biri də Xalq artisti Flora Kərimova olub. Xanım sənətkar
1960-cı illərin sonundan 1980-ci illərin axırına qədərki
uzun bir dövrdə bir sıra Emin Sabitoğlu bəstələrinin
ilk ifaçısı olub. Üstündən illər
keçsə də, hələ də dillərdə gəzən
“Bir axşam taksidən...”, “Bağışla”, “Sənin
üçün”, “Belə ola həmişə”, “Bakı,
sabahın xeyir!”, “Uzaq yaşıl ada”, “Fikir eləmə”,
“Keçə bilmirəm” kimi nəğmələr bu iki sənətkarın
Azərbaycan və dünya incəsənətinə bəxş
etdikləri incilər sayılır. Onların sənət
dostluğu o qədər möhkəm olub ki, uzun müddət
Emin Sabitoğlunun yoxluğunu qəbul edə bilməyən sənətkar
onun yaradıcılıq gecəsində nakam, vəfasız
dünyaya üsyan edərək, qəhərlənir, mahnı
oxuya bilmir və dodaqlarından “qocalıq pis şey imiş!”
- cümləsi süzülür.
Bəstəkarın
qızı professor Ceyran xanım Mahmudova söhbətimizdə
sözügedən və digər müğənnilərlə
atasının iş prosesini belə xatırladı: “Evimiz iki
otaqdan ibarət olduğuna görə Emin Sabitoğlu çox
zaman evdə yox, nənəmgildə - babam Sabit Rəhmanın
evində yaradıcılıq məşqləri
keçirirdi. O dövrdə Televiziya və Radionun səsyazma
studiyasında da məşqlər, səsyazmalar olurdu. Şövkət Ələkbərovanın və
Zeynəb Xanlarovanın isə adətən evlərinə
gedirdi. Mirzə müəllim, əksinə,
bizə gələrdi. Atam yazdığı
mahnıları bizə dinlədər, məndən, anamdan
kiminsə musiqisinə
oxşayıb-oxşamadığını soruşardı.
Əgər elə bir oxşarlıq olardısa,
onda mütləq həmin hissəni dəyişərdi. İşinə ciddi yanaşan hər insan kimi o da fərqlənməyə,
özünməxsus tərz yaratmağa
çalışardı. O dövrdəki bəstəkarların
da hər birinin öz dəsti-xətti vardı”.
Elə Ceyran xanımdan öyrənirik ki, Emin
Sabitoğlunun son əsərlərindən biri Molyerin
librettosuna yazılmış “Meşşanın zadəganlığı”
operettası olur. Təəssüf ki, bəstəkar onu orkesləşdirməyə
vaxt tapmadığından əsər hələ də səhnəyə
qoyulmayıb: “Ancaq notları var. Onu orkesləşdirmək
üçün bəstəkar axtarışındayıq. Bununla bağlı bir çox bəstəkarlara
müraciətimiz olub. Mən çox istərdim
ki, həmin əsər orkesləşdirilsin və səhnəyə
qoyulsun”.
Emin Sabitoğlunun həyat və yaradıcılığının uzun bir dövrü müğənni Xədicə Abbasova ilə bağlıdır. Hətta son dövrlərdə bəstəkar, demək olar ki, bütün mahnılarını məhz Xədicə xanım üçün yazıb. Onun Emin Sabitoğlu yaradıcılığından ilk ifa etdiyi mahnı “Payız gəldi” mahnısı olub. Xədicə xanımın özünün də dediyi kimi, bu fəslin onların həyatında mistik bir rolu var. Müğənni müsahibələrinin birində bu haqda danışarkən deyib: “Mən də, Emin müəllim də payızda doğulmuşuq. İlk dəfə Emin müəllimin mahnısını 10 yaşımda payızda eşitmişəm. Özünü 17 yaşımda Rəşid Behbudov adına Mahnı Teatrında məhz payızda görmüşəm. Beş il sonra İsveçdə qastrol səfərində yenə payızda qarşılaşdıq. Bu payız silsiləsi bizim həyatımızın tilsimi halına gəlmişdi. Bizim toyumuz da payız fəslində oldu. Ancaq həyatımızın ən ağır payızını 2000-ci ildə Emin müəllimi itirəndə yaşadıq. Bizim payızda kəsişən yollarımız payızda da ayrıldı”.
Xədicə Abbasova Emin Sabitoğlu adını ilk dəfə, özünün də dediyi kimi, 10 yaşında Şövkət Ələkbərovanın ifasında “Dərələr” mahnısının müəllifi kimi eşidir və bu musiqiyə aşiq olur. Musiqinin müəllifinin Emin Sabitoğlu olduğunu öyrənəndən sonra isə həmin bəstəkarı təqib etməyə, yeni çıxan bütün mahnılarını dinləməyə başlayır. Ondan sonra Flora Kərimovanın “Bakı, sabahın xeyir!” mahnısı ilə yenidən bu sevgi alovlanır. Beləliklə, bu ad onun həyatına əbədilik daxil olur: “Uzaqdan-uzağa Eminin həsrəti ilə yaşayırdım. 1974-cü ildə ilk dəfə məni ona müğənni kimi təqdim edəndə dedi ki, bu qara qızı hardan tapmısız, bundan müğənni olmaz, səhnəyə yaraşmır. Bundan çox pis olmuşdum. Üstündən beş il keçdikdən sonra İsveçdə keçirilən Azərbaycan günlərində yenidən qarşılaşdıq. Artıq mən dəyişmişdim, böyümüşdüm. Emin müəllimə həmin görüşümüzdə beş il öncəki sözünü xatırlatdım. Beləcə bizim yaxın ünsiyyətimiz, əməkdaşlığımız başlandı. İlk dəfə “Güllər və “Payız gəldi” mahnılarını ifa etdim”.
Emin
Sabitoğlunun son mahnılarından biri “Mən sizə gələcəm”dir.
Sanki əbədi ayrılığın qapıda olduğunu
hiss edən bəstəkar istəkli xanımı və bir
çox nəğmələrinin təkrarsız ifaçısı
Xədicə Abbasovadan həmin mahnını ifa etməsini istəyir.
Xədicə Abbasova aralarındakı o söhbəti belə
xatırlayır: “Sentyabr ayında Bakıda konsert verib
Türkiyəyə qayıdarkən, Emin mənə dedi, mən
həyatda olmayanda sən bu mahnını Azərbaycan
üçün oxuyarsan. Düzü, çox
pis oldum. Ancaq yenə də zarafata salıb dedim ki, ay
Emin, Allah gecindən versin, amma elə bir şey olarsa, mən
bu mahnını sənə oxuyacam ki, mən sənə gələcəm.
Hiss etdim ki, xoşuna gəldi, gözləri doldu. Və mən bu mahnını onun 60 illik yubileyində
səhnədə Emin üçün oxudum”.
Ölümünə bir ay qalmış Emin Sabitoğlu
Rəsul Rzanın sözlərinə “Mən niyə
baxıram yollara yenə” misraları ilə başlayan
mahnısını yazır. Bu mahnını da Xədicə
xanıma təqdim edəndə, artıq dözməyən həyat
yoldaşı, nəsə hiss edibmiş kimi: “Axı, sən
son zamanlar niyə belə mahnılar yazırsan, ürəyim
sıxılır belə sözlərdən” - deyir. Bəstəkar isə onu oxumasında təkid edir və
mahnını yazdırırlar.
Ölümündən 16 gün öncə,
özünün doğum günü ziyafətindən sonra isə
“Əlvida, Xədicəm” mahnısını yazır Emin
Sabitoğlu. Bu, bəstəkarın son əsəri olur. Xədicə
Abbasova onun “Aman ayrılıq”, “Çiçək
yağışı”, “Can Azərbaycan”, “İllər”,
“Aşıq Gəncəli dağlar”, “Bilməz idim”, “Gecə
yağışı”, “Sıravi Əhməd”, “Gəmi gəlir
uzaqlardan”, “Görəydim səni”, “Sirlə dolu dünya”,
“Hara tələsir qatar” kimi məşhur bəstələrinin
də mahir ifaçısıdır.
Emin Sabitoğlu mahnılarını sanki müğənnilərin
səs tembri, diapazonu ilə yanaşı, xarakteri ilə də
uyğunlaşdırırdı. Məsələn, fikrimcə,
“Şeyda bülbülümsən”, “Kəpənək”, “Toyun
mübarək olsun” kimi mahnıları həyatda
çılğın, baməzə, yenilikçi kimi
tanınan Mirzə Babayevdən başqası o cür
şirin, doğma oxuya bilməzdi. Eləcə də “Dərələr”,
“Dağlar”, “Ağ çiçəyim” Şövkət
Ələkbərova təmkininə, “Xoşbəxtlik
mahnısı”, “İnsaf da yaxşı şeydir”, “Bilmirəm
necəsən” kimi mahnılar Zeynəb Xanlarova
şuxluğuna, “Bir axşam taksidən”, “Bağışla”,
“Uzaq yaşıl ada”, “Bakı, sabahın xeyir!” Flora Kərimova
lirizminə, “Mən sizə gələcəm”, “Aman
ayrılıq”, “Payız gəldi” isə Xədicə Abbasova
sevgisinə yaraşardı.
Emin Sabitoğlu yalnız Azərbaycanın deyil,
bütün dünyanın musiqi tarixinə həkk olunan əsərlərin
müəllifi kimi əbədiyyət qazanıb. Əsərləri
oxunduqca bəstəkar yenidən doğulur, dinləndikcə həyatını
davam etdirir. Mahnıda dinləyicilərinə “Mən sizə
gələcəm” deyən bəstəkar sevgi, xeyirxahlıq,
saflıq dolu hər musiqisi ilə təkrar-təkrar evlərin,
könüllərin qonağı olur!
525-ci qəzet 2017.- 25 noyabr.- S.24.