"Dərdin öz
dilində danışa bilsən..."
Ənvər ƏHMƏD
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Saçları sahil qayalarının dırnaqları ilə daranmış, aram-aram, çırpına-çırpına axıb gedən, vətən yarası kimi göynəm sızlayan, poetik ağrılı, misra-misra
yanıb sönən istedadlı bir şair kiprik-kiprik dərdini yazır. Ovuc-ovuc göz
yaşı tökür,
"elim-obam", "yurdum-yuvam"
- deyib nalə çəkir. Şeir oxuyur,
ruhumuzu silkələyir.
Gözümün önündən qoynunda doğulub boy atdığım
Qarabağ, Şuşa,
sinəsində köhlən
atını səyritdiyim,
sazının, sözünün
sehrinə düşdüyüm
müqəddəs ata-baba
vətənimiz Göyçə
keçir. Dərdin də dərdini çəkən şair
- Sona xanım Vəliyeva şeir-şeir alışır,
kövrəlir.
Şeirin ürəyi nə boyda olarmış, ilahi? Vətən sevgisi nə
uca, nə hüdudsuz olarmış, yaradanım? Yurd itkisinə
bu qədər dözmək zərif bir qadın üçün nə ağır yükdür, nə çəkilməz
ağrıdır, kədərdir,
qəmdir.
Gecənin kar vaxtıdır. "Xəzər" televiziyasında
istedadlı xanım telejurnalistin "Könül
dünyamız" verilişi
efirə gedir. Müsahib poetik istedadına
dərin hörmət
bəslədiyim şair
Sona xanım Vəliyevadır. O, şeir
oxuyur. Sükut içindəyəm. Gözümü ekrandan çəkmirəm.
Şair dərdini yavaş-yavaş dağ edir, itkin Vətən
dərdi onu məhşər odunda yandırır.
Müəllifin bir müddət
əvvəl, az qala, hər misrasını, hər bəndini su kimi içdiyim
"Arazbarı" kitabını
yenidən əlimə
götürürəm, şeirləri
bir-bir yenidən gözdən keçirirəm.
S.Vəliyeva hər şerində
Qarabağ, Zəngəzur,
Dərələyəz, Göyçə
üstə köklənir,
Araz sahilindən keçəndə Təbrizin
qoxusunu duyur, kiprikləri ilə sahilləri bir-birinə tikmək istəyir.
"Bir havasız hava çalın" şeirinə baxaq:
Bir havasız hava çalın,
Durub oynayım,
oynayım.
Başımdakı havam yetər,
Süzüm, oynayım, oynayım.
Şeirin aydınlığı, məna
tutumu, fəlsəfəsi
ürəyimi məngənə
kimi sıxır. Qeyri-ixtiyari deyirəm
"Yaran ağrıyır,
Vətən!" Şeirin qolları
üstə Şuşaya
sarı uçmaq istəyirəm. Bulud-bulud doluram,
yağış-yağış Cıdır düzünə
səpələnirəm. Xarı bülbülə dönür,
Şuşanın külünü
gözümə sürtürəm.
Qəm çiçəklik, mən
dəryazam,
Bütövlüyə tamarzıyam.
Ey bəxt verən, qismət yazan,
Zülüm, oynayım, oynayım.
İndi
bizə bu yaraşıq,
Gözü nəmli başı
daşlı,
Qəm kədərlə qarşı-qarşı,
Süzüm, oynayım, oynayım.
Kimin havası çalındı,
Kimin havası alındı,
Torpaq getdi, el talandı,
Dözüm, oynayım, oynayım.
Əlimi
başına qoyum,
Haran ağrımır, ay Vətən?
(Üz döndər biz təpərsizdən)
Bir qarış yer verirmisən,
Ölüm, oynayım, oynayım.
Aşıq gəlsin, ozan qalsın,
Dərd içindən yol aransın.
Yaramın qönçə qaysağın,
Üzüm, oynayım, oynayım.
"Köçəri" çal,
köçən mənəm,
Yurd yerindən
pərən-pərən.
Çal,
gora gedən qız mənəm,
Özüm oynayım, oynayım.
Oxuyuram və oxuduqca sözlər, misralar yaxamdan tutub məni zülmün, dözümün,
ölümün, qəm-kədərin
dərdi, hüzürü
boyunca səpələyir. Bunlar sadəcə
söz düzümü
deyil. Bunlar Vətən itkisinə ürəyinin telləri ilə sarınan bir türk qızının harayıdır,
hayıdır, Göyçənin,
Şuşanın - elləri
ölü yollara dönən gözəl bir şairin can yanğısıdır.
Sona xanımın
poetik dünyası genişdir, zəngindir. Onun şeirlərini oxuyarkən
sözlərinin rənginə
döndüm. Küləklərin əliylə sovrulan Ağdamın külünə
döndüm. Şairin şeir
aləminə diqqət
elədim. Onun şeir zirvəsinə boylanıb,
şəhadət gətirdim.
Bir bənd şeirinin ruhuna bağlanaq:
Nə çiçək dərd
çəkər, nə
kədər yeyər
Bir az sevinc
ilə yaşaya bilsən.
Eh, dərdi yazmağa nə vardı axı,
Dərdin öz dilində danışa bilsən.
Şairin könül ağrılarına
qoşuluram. Elə buradaca Sona xanımın Araz ağrısını sinəmə
çəkirəm. Baxışı
ilə yazdığım
bir bənd şeirimin qəm yükünü onun "Arazbarı" şeirinin
ürəyinə yükləyirəm:
Oxudum Arazbarı,
Araz yarama barı.
Dərdini nərdivan et,
Çıxım Allaha sarı.
Dünyada nə qədər insan varsa, o qədər də dərd var. İnsanların
milyon-milyonu öz dərdini çəkə
bilmir, onu sürüyür. Sona xanım isə
bir şair kimi o taylı, bu taylı vətən
dərdini çəkməkdən
usanmır. Dərdimi bulud-bulud,
leysan-leysan Araza tökür, "Haray Vətən!" - deyib
"Arazbarı" şeirinin
sarı siminə dönür. "Arazbarı"
şeirinin ağrılı
sədaları dünyanın
kar qulağına yumruq kimi çırpılır:
Araz boyu bu nə köçdü?
Məndən, səndən, ondan keçdi.
Göz yaşımı güllər
içdi,
Yarı
bülbül, yarı
Xarı,
"Arazbarı!”
Tarixlərin səsi, ünü,
Çay
da haqsızlıq sürgünü
Tanrı
tikər körpüsünü,
Yarı
dərd-qəm, yarı
barı
"Arazbarı!"
Göyçə, Şuşa, Təbriz dərdi
Köhləndikcə təzələndi.
Sönüb, külündən közərdim,
Odum boyumdan yuxarı,
"Arazbarı!"
Misra-misra hörülmüş bu şeir sanki canlı bir bədən kimidir. Elə bil,
insanla həzin-həzin
danışır, hər
bəndi ayrılıqda
təhlil oluna bilər. Sözlər köz kimi ürəyə yapışır.
Müəllif Araz boyu Vətəndən
Vətənə gedir. Göz yaşını
Arazın lilli sularına qatır. Qatar tövşüyür.
Yükü bir sinədə
döyünən dünya
boyda ağrı-acı
yüküdür. Şair
ona dağ çəkən dərdə
də yas tutur, dərdə ağlayır:
Dərdin
ağlayaraq bu dərdin,
Haqdan gələn haqdı, bilin,
Bəxtinə bəxtsiz millətin
Savaş
düşübdü, düşübdü...
Vətən deyib yola varan
Zülümdə də haqq axtaran,
Şuşaya ilk bayraq asan
Könlümə qardaş düşübdü!..
Şair dərd içində dərd yaşayır. Onun poetik
xəritəsi dərdi,
kədəri boydadı.
Şair
"Ağlama, şəhid
balası" şeirində
atasının məzarı
başında hönkür-hönkür
ağlayıb göz yaşı tökən şəhid balasının
dərdinə acıyır.
Onun atasızlıq ağrısına şərik
olur:
Ağlama,
içim göynədi,
Çəkə bilmərəm bu yası.
Tanrı
taxtında təkdi,
Ağlama, şəhid balası.
Anamızsa qara torpaq,
Müqəddəs örpəyi bayraq,
Bu torpağı, bu bayrağı,
Şəhid qanı qoruyacaq!..
Bölgə-bölgə ölən insanların, qaz ılan qəbirlərin sahibi kimi alovlara qərq olan kəndlərin tutulmayan yası şairi məhşər ayağına çəkir. "Dedilər kəndlər boşalır"- sözü adamı qeyri-adi bir boşluğa atır, elə bil dünya uçub, altında qalmısan. Bir nəfər tapılmır ki, bu qəlbi yaralı kəndə ağı desin, yas tutsun. Dünyanın qulağı kar, gözü kor, üzü bozdu, ürəyi daş kimi bərk, cismi buz kimi soyuqdu. "Kimsə yoxdu ağı desin bu kəndə" şeirinə baxaq. Şair az qalır qollarını dəmir hasar edib, min illik kökündən qopan kəndləri, onun zavallı insanlarını geri qaytarsın. Ehey, elim-obam, soydaşlarım, dayanın, o yurd yerləri bizimdi:
Ana köçüb, bacı köçüb bu kənddən,
Şərbət köçüb, acı köçüb bu kənddən,
Oğulların tacı köçüb bu kənddən,
Kimsə yoxdur, ağı desin bu kəndə!..
Sükut
burda, büsat qurur, toy qurur,
Qapısını yağış döyür,
qar vurur,
Ruzisini qara yellər sovurur,
Kimsə
yoxdur, ağı desin bu kəndə!
Əl saxlayın, ay köçənlər,
ay adam,
Ay yad yerdə Sultan adam, Xan
adam,
Ay öləndə qiblə bilib, üz tutan
Balam deyib qucağında oxudan
Kimsə
yoxdur ağı desin bu kəndə.
Deyirlər dərdə oynamaq olmaz. Olar, dərddən insan havalanar, qan coşar, əlini Allaha sarı qaldırıb, doyunca ağlamaq ürəyin dərdini əridir, insana təsəlli gətirir. Budur, dəliqanlı bir oğlan "Şuşanın dağları" havasına oynayır. Şair buna dözmür. "Qayalar nizəyə dönür, gözlərini oyur. Bir ağac koğuşu oyulan kimi":
"Şuşanın dağları", başı dumanlı,
İçindən sınmış bir cavan oynayır.
Sındıra-sındıra
Gözləri dumanlı, başı havalı,
əlləri havada, ayağı yerdə.
"Şuşanın dağları" qanımı coşdurur,
Toz dumana qarışır.
Elə bil oynaya-oynaya
Şuşaya yaxınlaşır.
Sümüklərim ovulur
Oyum-oyum...
... Sahibsiz dağlar iti neştər kimi
İçini doğrayır.
Tikə-tikə, buğum-buğum!
Bu oğlan oynaya-oynaya
Şuşaya qayıdış muştuluğu gətirir, elə bil!
Əlləri havada
Qışqırır, qıy çəkir.
Salam, Şuşa,
Biz, qayıtdıq, gələ bilərikmi?!
... Göyçədən bir yol başlayır, Nəqşi-Cahanımız
olan yaşı duz
dağının yaşından da qədim Naxçıvanda, baş
tacımız Şuşada bənd
alır, həsrətli Arazı keçib
Təbrizəcən uzanır, Vətən dərdi kimi sinəmizdən, qanımızdan, ruhumuzdan şeir-şeir keçir. Mən bu kiçik yazıda bu ədəbi yolun yolçusu olub onun poetik bulağından bir qurtum içdim və
ürəyim sərinlədi. Şairin poeziya yolunun yolçusu - oxucusu kimi Allahdan ümid
dilədim. Ümid dilədim ki, onun diləkləri çin
olsun, Vətən adlı cənnət beşiyinin başı üstündə
daima gözəl şərqilər oxunsun, yanmış, külə dönmüş kəndlərimiz təzədən sətir-sətir, misra-misra
çiçəklənsin. Bu kitab əslində, poetik bir şeir çələngidir.
Mən oxudum. Siz də
oxuyun - gözləriniz önündə bütün ağrı-acıları, təlatümləri
ilə mənalı və dərin ömür
yolu keçən həqiqi bir şair canlanacaq!..
525-ci qəzet.-2017.-30 noyabr.-S.7.