Tahir Talıblı: "Tənhalıq da,
dərd də insanın özüylə doğulur..."
Çörək
yeyəndə də, su içəndə də
Yuxu
içində də özgeydin, adam.
Dostlar
arasında, ev içində də
Sən
haqqı göstərən güzgüydün adam.
Söhbətimizə Tahir müəllimin elə bu misraları
ilə başladıq. Diqqətimi çəkən nüans şeirin
yazılma tarixi oldu: "mart-avqust". Bu
göstəricini özü də təsdiqlədi.
"Son altı ayda yazdığım bu şeirdi", -
dedi. "Bir tənha adam" adlanan bu şeirin məzmunu söhbətimizə
körpü oldu.
- Tahir
müəllim, tənhalıq nədi? Necə
olur ki, ətrafı adamla dolu olsa da, insan tənhalaşır?
- XIX-XX əsrlər
arası rus ədəbiyyatında cəmiyyət tərəfindən
qəbul olunmayan, yəni belə demək mümkünsə,
artıq adamların silsilə obrazları
yaranmışdı. Oblomov, Rudin, Peçorin və
başqaları. Bu adamların müsbət
keyfiyyətləri olsa da cəmiyyət tərəfindən
bir mənalı qəbul olunmurdu. Yəni
bu obrazlardakı xarakterik xüsusiyyətlər cəmiyyətdəki
reallıqlarla uzlaşmırdı. Əslində,
bu adamlar cəmiyyətdəki çatı bütövləşdirməyə
xidmət eləsələr belə. Bizim ədəbiyyatımızda
da belə adamların obrazları yaradılırdı. Elə Kefli İsgəndəri misal gətirmək
olar. Onun varlığı, hamıdan fərqli
davranışı, danışıq tərzi, adamlara, olanlara
fərdi münasibəti durğun bir gölə
atılmış daş kimi düşürdü. Ən azından cəmiyyətdə bir təbəddülat
yaradırdı.
Elə
Yusif Səmədoğlunun "Qətl günü"
romanında da belə adamların obrazları var. Deyə bilmərəm,
siz adını tutduğunuz "bir tənha adam"
şeirində bu effekt var, ya yoxdu. Hər halda,
fikirləşirəm ki, belə tənha adamlara, bəlkə
də çoxluq tərəfindən qəbul olunmayanlara həmişə
hər yerdə ehtiyac olur.
O da var
ki, hər bir insan ayrıca fərd olduğu kimi, həm də
təkdi, bəlkə də tənhadı, hər bir kəs
öz fərdi keyfiyyətlərinə, düşüncəsinə
görə də fərqlidi, təkdi. Əslində
bütün təklər bir bütövü yaradır.
Bu bütöv bütövlükdə xalqın
özüdü. Bizim mifologiyamızda,
folklorumuzda bu fərdlilik çox qabarıqdı. Bəzən elə olur ki, insanı öz həmcinsindən
daha çox, dilsiz- ağızsız bildiklərimiz daha
yaxşı anlayır. Evi yağmalanan Qazan xan
qarşısına çıxan ağacdan, sudan,
qurddan qarıcıq anasını, bütöv əyalını,
qul-qarabaşını soraqlayır. Bu motiv Kərəm
dastanından da keçir. Ağacnan,
suynan, küləknən, dağnan xəbərləşmə,
soraqlaşma folklorumuzda geniş yayılmış məsələdi.
Elə şair tapılmaz ki, dağlara şeiri
olmasın. Aşıqların "dağlar" deyin
oxuduqları çox dərin mifoloji köklərə
bağlıdı. Aşıq Ələsgərin
"Qozqara kötüyü" ilə deyişməsi qəribə
deyilmi?
Açığını deyim ki, mən daha çox
dibçək güllərimlə qonuşuram,
danışıram, bir-birimizi yaxşı başa
düşürük. Bir də hələ dili açımamış
nəvələrimlə çox yaxşı anlaşa bilirik,
söhbətimiz maraqlı olur.
- Tənhalıq
seçim ola bilərmi?
- Vallah,
bu suala filosoflar yaxşı cavab verə bilər. Mənə elə gəlir ki, tənhalıq
özü də adamın özüylə doğulandı.
Bir də o var ki, tənhalıq öz içindən
getdiyin ən uzun yoldu. Bu yol sufilər
söyləmiş, adamı tanrıya aparır, amma çox
uzun, bəlkə də dünyanı yüz dəfələrlə
piyada dolanmaqdan daha uzun, daha ağır bir yoldu. Bu yolu gedə bilənlərə şükür.
Bu yol sidqlə gedilən yoldu. Tam
yadımda deyil, belə bir misram olmalıdı: "Yüz yol
var, şeytana çıxır, bircə yol Allaha gedir".
- Sizin
şeirlərinizdə mövzu, yaxud obraz kimi bunlar daha
qabarıqdı: Tanrı, dərd-sevgi və ölüm...
-
Tanrı da, dərd də, elə sevgi özü də,
ölüm də dünyanın ən böyük əbədi
və əzəli olanları, olacaqlarıdı. Əslində, dünyada nə varsa, hər şey
böyük yaradana xidmət üçündü. O
ucanın ətrafında fırlananlardı. Elə
həyatın da, dünyanın özünün də mahiyyəti
belədə açılır, belədə dərkolunma məqamına
çatırsan. Mənim vadıma
qaldıqda, dərd özü də, sevgi də, elə
ölüm də Allahın adlarındandı.
Taxt yazdığın taxtsız olmur.
Baxt
yazdığın baxtsız olmur
Ölüm
heç vaxt vaxtsız olmur
Vaxtlı-vaxtsız ölümünə
şükür.
Təbii ki, düz tapmısınız, mənim üz
tutduğum mövzular bunlardı. Adam elə Tanrıyla
dərdlə, ölümlə danışa bilməlidi.
Deyir: təkcə qırxılıq altında olanda qoyun
canavarı yadından çıxarır. Qalan
vaxtlar canavar yaddaşında ən ötədədi. Allah da, dərd də, sevgi də, ölüm də
yaddan çıxanda fəlakətlər başlayır.
Deyir: Osmanlı padşahlarının sarayında bir nəfərin
vəzifəsi beləymiş, hər səhər sultan yuxudan
oyananda şahın yataq otağına girər və deyərmiş:
"Şahım unutma ki, səndən yuxarıda Allah
var".
Göyün
harasında durub
Yer-göy arası tanrıdı.
Hamımızdan
hesab bulub
Sorğu sorası tanrıdı.
Yan-yana
xalqlar düzülüb
Nizələr oxlar düzülüb.
Sıraynan
haqqlar düzülüb
Haqqın sırası tanrıdı.
Axan bilər
qanda nə var,
Çıxan bilər canda nə var.
Ölümnən
o yanda nə var..
Ordan sonrası tanrıdı.
Dedik ki,
insan öz içiylə ömrü boyü Tanrıya tərəf
yol gedir, ona qovuşmağa can atır, necə ki, dünyada hər
nə var öz bütövünə doğru gedir, necə
ki, damlalar dəryaya can atır. Dünyanın
bütöv və əbədi olanı məhz Tanrıdı.
Yolu düz getməkdən, nəfs adlı bir
şeytanı içindən, çölündən qovmaqdan
bu yolu düz getmək olar. Məhz ölümdən də
Tanrıya qovuşmaq mümkünlüyü var, baxır
hansı ölümlə, necə ölümlə...
Bəlkə
də bu misranın anlamı budu: "Ölümdən o yanda
nə var... Ordan sonrası Tanrıdı".
Başqa yolla Tanrıya qovuşmaq necə ola
bilər?
Şəms Təbrizinin təbirincə desək,
Allahı görmək mümkünsüzdü. Amma kim
onu bulursa, sonsuzadək onda qalır. Ta qədim insanların
inanclarında, filosofların düşüncələrində
daima bir təbəddütat beyinləri məşğul eləyirdi.
İnsanın ölümündən sonrakı
həyatı varmı? Varsa bu, Tanrıya
aid məsələdi. Bu isə düz
yaşamaqdan, nəfs adlı şeytana rəvac verməməkdən
mümkündü. Yenə də Tanrıya deyilən bir
söz:
Xoş
üzünə açır güllər
Ləhcənnən
oxur bülbüllər
Sənnən
əsir əsən yellər
Axan sular axır sənnən.
Deyim ki, dərd özü də insan iradəsidən kənarda
olandı, insanın özüylə doğulandı. Necə ki,
insan yeri-göyü, öz mili kimliyini, valideynlərini
özü seçmir, dərd özü də seçilmir,
özü gəlir, sənlə bir doğulur. Bəli,
heç kim öz dərdini seçmir, bəlkə
də dərd özü adamı seçir. Əslində
heç kəs, ağırlığından öz dərdini
yerdən götürə bilmir, hardasa dərd özü də
millidi, malik olduğun millətinlə bağlı
olanlardı. Təbii ki, bu mövzular
çox su aparandı. Bəlkə də
bu gəzişmələrə, şeirlərimdə daha
çox yer var. Odur ki, bir gəraylıda belə misralar
işlənib.
Hər adam dərdi tanımaz
Dərd
tanımaz hər adamı
Dərdlər
var ki, qəbirdə də
Gəlib yoxlayar adamı.
Böyük
şairimiz Nazim Hikmətdə belə bir misra olmalıdı:
"Beni unut, dərdlərimi unutma!"
-
Sözümüzün bu yerində belə bir sual yaranır,
görəsən Tahir Talıblının dinə münasibəti
necədi?
- Biz epos
yaddaşı olan bir xalqıq. Mifoloji
düşüncəmiz göylərin yeddi qatı dərinliyindədi.
"Oğuznamələr"də elə mətləblər
var ki, səmadan gələnlərdən seçilmir,
"Oğuznamələr"dən gələn bu
sözün hikmətinə baxın, deyir, Atalar sözü
Qurana girməz, ama Quran yanınca yalun-yalun yaluşur. Yəni, "Quran"la qoşa gedir.
Əslində, bayaqkı söhbətimizdə dinlə
bağlı bu suala cavab verdik. Din insanları doğru yola yönəldən,
vəhy vasitəsiylə gələn həqiqətlər və
inanclar məcmuəsidi. Qədim türk inancları,
dünyaduyumu dərk fəlsəfəsi, türk sufi sistemi bir güc kimi böyük bir məntiq
kimi Qurandan keçdi, təsdiqləndi və yaşamaq
haqqı qazandı. Bayaq sufilərin yolundan
söhbət açdıq. Sufinin getdiyi
yol öz içindən, özü də əxlaqla getdiyi təqdirdə
Tanrıya çatacağı yoldu. Bu mənada
sufilik əxlaqla eyniləşir. Əxlaq
sufilərin əqidəsi və sifətidi. Əxlaq sufilərin mahiyyətini ifadə eləyir.
Sufilik həm də gözəl olanlarla eyniləşir.
Gözəl olan hər şey böyük yolun
yolçusu, həm də özüdü. Gözəl
olan bütöv gözəl olandı, həm batini, həm
zahiri gözəl olandı. Gözəllik
bir bütövlük sistemidi. Gözəl
olan hər nə var, hər bir kəs Allahın çevrəsindədi.
Bu çevrədə olanlar mələklər və
mələksimalardı. "Ey mələksima ki, səndən
özgə heyrandır sana, Həqq bilir,
insan deməz, hər kim ki, insandır sana". Deyə
bildiklərimizin, deyə bilmədiklərimizin hamısı
Şeyx Füzulinin bu beytində özünü ifadə eləyir.
-
Özünüz də, elə başqaları da
haqqınızda "az yazıb" deyirlər. Bu söz də bəlkə bir açılım istəyir?
- Hardasa
bir dəfə də demişəm. Şair
çox yazmağa borcludumu, - deyə bilmərəm, amma
yaxşı yazmağa borcludu. Bu o demək
deyil ki, mən yaxşı yazmışam. Gəlin,
Koroğlunun, Qaracaoğlanın, Dadaloğlunun, Kərəmin
Aşıq Abbasın, Qurbaninin, Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığına nəzər salaq. Hərəsindən cəmi-cümü bir
kitablıq söz qalıb. Amma adamı top kimi
atıb-tutur. Min illərin yaşam fəlsəfəsi,
mistik, eləcə də real dünya düşüncəsi,
elm-ürfan bu şeirlərin nüvəsidi.
Xəstə
Qasım qalar naçar,
Sirr sözünü kimə açar?!
Gələn
qonar, qonan qaçar,
Kimdi səndə qalan dünya?!
Bu şeirin izahı bir kitablıq söz aparar. Bayaq da dedik.
Bir var insanın fiziki ömrü bu əbədiliklə
müqayisədə bir anlıqdı, belə demək
mümkünsə, bir də var məntiqi ömrü, bu
ömür əbədidi. Bu şeirdəki
söz yükü min-min illərin ağırlığı
altınnan süzülüb gələnlərdi, elmlə,
ürfanla bağlıdı. Hələ qədim
dünya filosofları, Platonu, Dekartı, Sokratı, Aristoteli
insanın ölümünnən sonrakı həyatı,
insanın ruhi varlığı məsələsi
düşündürürdü. Bayaq islam
dini, dinin fəlsəfəsi haqda qısa da olsa danışdıq.
Elm, eləcə də NASA alimləri 1400 il
əvvəl Quranda olan bilgiləri, insanlara ötürülən
elmi məlumatları, qanunları indi-indi aça bilir. Təbii ki, Quran, eləcə də o biri dini kitablar
vəhylə gəlib. Mən bu fikirdəyəm
ki, Dədə Qorqud həqiqətləri də göydən nəql
olunanlardı, vəhlə gələnlərdi. İndi misallar çəkib izah eləsək
çox vaxt aparar. Söz yox ki, Dədə
Qorqud dünyaya göndərilmiş yüz iyirmi min peyğəmbərdən
biridi. Elmdə bu fikirlərin də
mövcudluğu var. "Gəlimli-gedimli dünya, bir ucu
ölümlü dünya". Ölüm
dünyanın ən böyük həqiqətlərindəndi,
hamının keçəcəyi bir qapıdı. Ölümü dərk eləməklə insan
yaşadığı həyatını, ömrünü
qura və dəyərləndirə bilir.
De
görüm nəyə talibsən,
Dərsini kimnən alıbsan?!
Səksən
yolla boşalıbsan,
Doxsan
yolla dolan dünya
Bu sözün həqiqəti müasir elmi
qabaqlamayıbmı? Belə bir fikir də var, deyirlər, indiyəcən
dünyada səkkiz sivilizasiya mövcud olub, indi doqquzuncunun
içindəyik. Bizim klassik şeirimizdə,
aşıq ağzından deyilənlərimizdə elmsiz
heç nə yoxdu.
Verməyən
canın sənə bulmaz həyati-cavidan
Zindeyi-cavid ona derlər ki, qurbandır sana. (M.Füzuli)
Bu misrada həyat-ölüm qanunauyğunluğu, yüksək məqam Füzulicəsinə ürfani səviyyəyə qaldırılıb.
Bir sözlə, insana bəxş edilən müvəqqəti can, əbədi canı, yəni ölümnən sonrakı həyatı qazanmağa xidmət eləyir.
- Son kitabınızın adını belə qoymusunuz: "Vaxt-vaxtında gəlir". Vaxt doğrudanmı vaxtında gəlir? Vaxt özü nədir?
- Vaxt
doğrudan da vaxtında gəlir. Həm də
adamı tələsdirə-tələsdirə gəlir.
Vaxt vaxtında tutub saxladıqlarındı.
- Bəs
tarix nədi? Şeirlərinizin demək olar ki,
hamısında tarix qoymusunuz...
- Tarix də
vaxt özüdü. Bəli, şeirlərimin həmişə
yazılma tarixini qeyd edirəm. Bu qeyd edilən
tarix vasitəsiylə yaradıcılığımın
xronikası cızılır. Arada
çoxlu yazmadığım yarımçıq illər
qalır. Çox təəssüflənirəm
ki, yazılmayan vaxtı da yazmaq olardı. Biz
mifoloji düşüncəsi, folklor sistemi olan, daşlara
yazı yazan, ilk əlifbaları icad eləyən bir
xalqıq. Biz dastan, epos təfəkkürlü
bir xalqıq. Avropada roman janrının
yaranma tarixinnən min-min illər əzəl roman
janrının babası sayılan dastanlar
yaratmışıq. Dastanlarımızda
açılmayan sirlər, ərşin-gürşün sirri
olan kodlar çoxdu. Bu işlərə
yeni baxışla yanaşmalar gərəkdi. Tək bunu demək yetər ki, bayatı
yaradıcılığı düşüncəmizin bir millət
kimi ən uca yeridi. O cümlədən, mifologiya deyə
xatırladıqlarımız, hansı tarixi gerçəklərin,
yaşadığımız və gördüyümüz həqiqətlərin
indi əl çatmayan, ün yetməyən yeridi,
yaddaşın alt qatına düzülənlərdi.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.- 3 oktyabr.- S.8.