Şeirin kasad bazarı və ya zər qədrini
zərgər bilər
Bəşəriyyət yarandığı, insan
insanlığını dərk etdiyi ilk gündən ritmli,
ahəngdar şeir sənətinə, bədii sözə
maraq böyük olmuşdur. Bunu saysız-hesabsız folklor
nümunələrimiz: əmək, mövsüm və mərasim
nəğmələrimiz, bayatılarımız,
laylalarımız, ağılarımız əyani şəkildə
sübut etməkdədir.
Xalqın yaddaşına hopub əsrlərin o
başından bu başına gəlib çıxan dəyərli
poetik nümunələr həm onda ifadə olunan məzmunun,
həm də düşüncə tərzinin, fikri nə
şəkildə ifadə etmə ustalığının sayəsində
uzunömürlü olmuşdur. Məhz ahəngin,
ritmin, qafiyənin, ümumiyyətlə poetik biçiminin
gözəlliyi lirik parçaların yaddaşlarda əbədi
yaşamasının təminatçısına
çevrilmişdir.
Bu baxımdan müqəddəs dini
kitabımızın, "Qurani-Kərim"in şeirlə
nazil olması faktı da nəzərdən
qaçırılmamalıdır. Yarandığı gündən ta
çağdaş dövrümüzə qədər bircə
sümləsi belə
itib-batmayan, deformasiyaya uğramayan, əlyazmalarının
heç birində variant fərqi tapılmayan "Qurani-Kərim"
Allahın bəşəriyyətə zaman-zaman doğru yol
göstərən möcüzəsi, eyni zamanda poetik kamillik nümunəsidir.
"Qurani-Kərim"də,
eləcə də hədislərdə elmə böyük dəyər
verilirsə, şeir, şairlik sənəti o qədər də
təqdir olunmur.
"Quran"ın "Şuəra surəsində (26)
bu sözlər vardır: 224 -
"Şairlərə sapmışlar, pərəstişkar
adamlar tabe olarlar"; 225 -
"Məgər görməmisənmi bir söz vadisindən
o birisinə keçərkən onlar necə hədlərini
aşırlar (yəni nə həcv, nə də mədhiyyə
qoşmaqda sərhəd gözdəmirlər); 226 - "Eləmədiklərini
"eləmişik" deyərlər"; 227 - Ancaq başqa
şairlər də var, bunlardan deyil onlar. O şairlər ki, iman
gətiriblər, saleh işlər görüblər,
Allahı tez-tez anıblar, zülm çəkəndən
sonra uğur qazanıblar. Zalımlıq eləyənlər
axır görüb biləcəklər hara imiş
qayıtmalı olduqları yerləri" ("Qurani Kərim.
Azərbaycan türkcəsində
açıqlama, Nəriman Qasımoğlunun qələmi ilə.
"Azərbaycan" nəşriyyatı, 1993,
s.187).
Buradan belə aydın olur ki, əsl şairlər iman gətirənlər,
saleh işlər görənlər, Allahın
böyüklüyünü, qüdrətini dərk edənlərdir. Əsl
şairiliyin meyarı isə haqqa tapınmaq, insanları
doğruluğa, düzgünlüyə, kamilliyə, mənəvi
saflığa çağırmaqdır.
Əslində, ədəbiyyat, incəsənət, mədəniyyət
sahəsində böyük uğurlar qazanan sənətkarlar
Allaha bütün varlıqları ilə inanan, haqqa, ədalətə
güvənən insanlar olmuşlar. Xaqani, Nizami, Füzuli kimi sənət
korifeylərimiz ulu yaradanın fəqir bəndələri
olmaları ilə fəxr etmiş, iman sahibləri olmuşlar.
Ayrı-ayrı vaxtlarda İslam Peyğəmbərinin -
Hz.Məhəmmədin özünün də şair
olması vurğulanır. Hətta
bu fakta istinadan onun Peyğəmbər yox, şair olduğunu,
"Qurani-Kərim"i guya özü "uydurduğunu",
özü "yazdığını" iddiaedənlər də tapılmışdır. Lakin zaman hər şeyi yerbəyer etmiş,
"Qurani-Kərim"in bəndənin yaza bilməyəcəyi
Allah kəlamı, Məhəmmədin isə sonuncu Peyğəmbər
olması təkzibolunmaz faktlarla sübut edilmişdir.
Məhəmməd
Peyğəmbərin şeir haqqında "Şeir söz
kimidir. Yaxşısı yaxşı söz
kimi, pisi pis söz kimidir" (Ədəbül-Mufrəd, 865);
"Şeirin bir qismi hikmətdir" (Səhih əl-Buxari,
6145) və sair bu kimi hədisləri göstərir ki,
"Allahdan başqa nə varsa, fanidir" deyən sevgili
Peyğəmbərimiz müqəddəs kitabımızda tənqid
olunan yalançı şairliyi qəbul etməmiş, eyni
zamanda əsl şairlərə və onların iman nuru ilə
yoğrulan dəyərli əsərlərinə yüksək
qiymət vermişdir.
Peyğəmbər
salavatullahın müsəlmanlığı qəbul edən,
eləcə də etiqadı müsəlman əqidəsinə
yaxın olan şairlərin əsərlərini bəyənməsi
ilə bağlı
hədislər mövcuddur. Şərid
deyirmiş ki, mən peyğəmbərin tərkində yol
gedərkən ona Umeyyə ibn Əbu Səlt əs-Şəfəqinin
şeirlərindən yüz beyt oxudum. Mən hər dəfə
bir beyt oxuduqda o mənə "davam et!"
- deyirdi. Nəhayət, mən ona yüz beyt oxudum. Sonra
Peyğəmbər mənə belə dedi: "O, az qala müsəlman
olacaqdı"...
Bütün bunlardan, eləcə də digər hədislərdən
aydın olur ki, Peyğəmbərimiz həqiqi şeiri
sevmiş və ona dəyər vermişdir.
İslam ideylarının yayılmasında imanlı, əxlaqlı
sənətkarların rolunun böyük olması ilə
bağlı tarixi faktlar da az deyildir.
Bu danılmaz həqiqətdir
ki, şeirin təsir gücü olduqca böyükdür.
Şeir insanı düşünməyə, dünyanı dərk
etməyə, fəaliyyətə, qurub-yaratmağa, sevib-sevilməyə, mənəvi-əxlaqi
saflığa, təmizliyə, paklığa da səsləyə
bilər, fəaliyyətsizliyə, pessimizmə, kefə-əyləncəyə,
yüngül həyata, əxlaqsızlığa da. Bu
baxımdan şeirin şərti olaraq iki tipini müəyyənləşdirmək
olar: bir insanı ilahi nuruna yaxınlaşdıran, onu
düşündürən, insanların mənəvi-əxlaqi
tərəqqisinə yardımçı olan şeir, bir də iblisin diqtəsi ilə yazılan,
insanların əxlaqını pozan, onları yüngül həyata, kefə, əyləncəyə səsləyən şeir...Bu
baxımdan şeirin təsir gücünü lazımi istiqamətə
yönəltmək bütün dövrlərdə metodoloji və
ideoloji baxımdan böyük əhəmiyyət kəsb
etmiş və indi də etməkdədir. Şairlərə
xüsusi hörmət, qayğı və diqqət göstərən,
onların yaradıcılığına böyük dəyər
verən hökmdarlar öz hakimiyyətlərini möhkəmləndirmək
üçün zaman-zaman şeirin ecazkar təsir
gücündən istifadə etmişlər.
Şeir fikri yığcam, lakonik şəkildə ifadə
etmək vasitəsi olduğu üçün ona bütün
dövrlərdə böyük əhəmiyyət
verilmiş, əsl şairlər həmişə hörmət
sahibi olmuşlar. Nizami təsadüfi
demirdi ki: "Peyğəmbərlərdən sonra şairlər
gəlir". Məşhur "Peyğəmbər"
şeirini yazan, rus ədəbiyyatının klassiki A.S.Puşkin şairi
hökmdarlardan üstün hesab etmiş, sözləri vəhylərlə,
ilahi kəlamlarla yoğrulan şairləri peyğəmbərlərə
bərabər tutmuşdur.
Peyğəmbərimizin söylədiyi kimi, şeir də
insanlar kimidir.
Onların da əxlaqlısı, əxlaqsızı,
imanlısı, imansızı var. İslami əxlaqı
təbliğ edən şeirlər həmişə xalq tərəfindən
məhəbbətlə qarşılanmışdır və
bu tipli şeirlərin əsrlərin sınağından
çıxaraq gələcək nəsillərə qədər
gəlib çıxmasının ən başlıca səbəbi
də məhz budur.
Bizə
elə gəlir ki, qədim dövrlərdə yaşayan
böyük alimlərin əksəriyyətinin həm də
şair olmaları, şeir yazmaları bu məsələnin təsadüfi
səciyyə daşımamasının göstəricisidir.Ona
görə ki, elmi qənaətlərini yaşatmaq, gələcək
nəsillərə ötürmək üçün dərin
zəka sahibləri öz fikir və mülahizələrini
zaman-zaman nəzmlə ifadə etməyə
çalışmışlar.Şeir, nəzm təkcə
fikri gözəl, lakonik ifadə etmək yox, həm də onu
yaddaşlarda qoruyub saxlamağın etibarlı vasitəsi kimi
diqqət mərkəzində olmuşdur.Fəlsəfi fikirlər,
elmi mülahizələr qədim zamanlardan itib-batmasın deyə
bu və ya digər şəkildə şeirin, nəzmin
strukturuna hopdurulmuşdur.Yaddaşa həkk olunanda orada əbədi
qalan şeir nəzəri fikirlərin, elmi mülahizələrin
etibarlı saxlanc yerinə çevrilmişdir. Çünki
şeir həm də elmi biliklərin
daşıyısısıdır. Böyük Füzuli
bu nəticəyə təsadüfi gəlməmişdi: "Elmsiz şeir əsası yox
divar olur və əsassız divar ğayətdə bietibar
olur". Həyat, kainat haqqında
düşüncə sahibi olmayandan şair çıxmaz.
Şair mütəfəkkir olmasa, onun
yazdıqları da zamanın sınağından
çıxa, insanları düşündürə bilməzdi.
Alimlərin fəlsəfi görüşləri
poeziya vasitəsi ilə nəsildən-nəsilə
ötürülür. Bu fikir də qətiyyən
şübhə doğurmur ki: "Filosof olmayan adam şair ola
bilməz" (S.Kolric).
Görkəmli yapon yazıçısı Rünoske
Akutaqavanın fikrincə, şair hamının
qarşısında ürəyini açan insandır. Bu baxımdan
yanaşdıqda insanın daxili dünyasını, onun hiss və
həyəcanlarını, mənəvi-əxdaqi dəyərlərini
öyrənmək üçün şeirin xidmətləri əvəzsizdir.
Şeir müəyyən mənada şair
ürəyinin poetik kardioqramıdır. Hisslərin obrazlı
ifadəsində, insanın daxili dünyasının, onun hiss
və həyəcanlarının açılmasında
şeirin yerini verə bilən ikinci bir vasitə yoxdur. Bu baxımdan
yaradıcı insanların poeziya, şeir sənəti
haqda fikir və mülahizələri olduqca maraqlıdır:
"Şeirdən və şairdən umduğumuz əsas
şey hisslərimizin poetik ifadəsidir" (A.Bennet);
"Poeziya insan duyğularının ən dərin və
sirli fəaliyyətinin təsviridir" (C.Mill); "Mənim
üçün şeir məqsəd deyil, ehtirasın ifadəsidir"
(E.Po) və s. bu kimi fikir və mülahizələrin
sayını istədiyimiz qədər artıra bilərik.
Şeirin psixoloji təsir gücü ilə bağlı
fikir və mülahizələr də təsadüfi
yaranmayıb.
M.Qorki yazıçını, o cümlədən,
də şairi "insan qəlbinin mühəndisi"
adlandırmaqda haqlı idi. Doğrudan da, əsl
şeir müəyyən mənada psixoloqa bənzəyir,
insana təsir etmək, onun əhvali-ruhiyyəsini düzəltmək
gücündədir. R.Berns təsadüfən
bu qənaətə gəlmirdi ki, "Kədərli
anlarınızda şeir kitablarına müraciət edin!"
Sokratın: "Poeziya öz təbiəti etibarilə
sehr-ovsundur - hər yetənə öz sirrini
açmır" qənaəti də böyük filosofun
uzunmüddətli müşahidələri nəticəsində
yaranmışdı. Şeir təkcə əhvali-ruhiyyəni
düzəltmir, həm də oxucunu öyrədir.Ona görə
ki, "şeir insan biliklərinin tərkib hissəsidir"
(F.Bekon).
Vətənpərvərlik tərbiyəsində,
insanın mənəvi-əxlaqi kamilləşmə prosesində
şeiri əvəz edə biləcək ikinci bir vasitə
yoxdur. "Gözəl şeirlərin müəllifləri
milli qəhrəmanlardan da ölməzdir" (U.Hezlitt). "Şairlər və qəhrəmanlar bir
tayfadandır.Onların arasındakı fərq ideya və əməl
arasındakı fərq kimidir.Qəhrəmanlar şairlərin
seyr etiklərini (yazdıqlarını,
düşündüklərini- R.Y.) həyata
keçirirlər" (A.Lamartin). "Yaxşı
şeir ruhu təlatümə gətirir, beyni sürətlə
işləməyə vadar edir" (R.Şerif).
Həyat hadisələrinin, təbiətin bədii
inikasnı şeir qədər verə bilən ikinci bir vasitə
yoxdur.Görkəmli alimlər, mütəfəkkirlər,
filosoflar, sənətşünaslar bunu dönə-dönə
etiraf etmişlər. Şeir öz ritmi, ahəngi ilə
müsiqini, bənzərsiz təsvirləri ilə rəssamlığı
xatırladır. Bu
baxımdan "Ahəngsiz şeir şeir deyil" (T.Hardi); "Şeir sözlərin
musiqisidir" (T.Füller); "Şeir rəssamlıqdan və
musiqidən də üstündür" (G.Hegel) qənaətləri də göydəndüşmə
deyildir. "Təbiəti ən dəqiq
şairlər təsvir edir" (C.Dreper) fikrində də
müəyyən həqiqət gizlənmişdir.
Poeziyanın xidməti bununla da bitmir.Şeir dili
yaşatmaq, onu cilalamaq vasitəsidir. Çünki "Poeziya ən
yaxşı sözlərin ən yaxşı
düzümü deyil, poeziya dilin ali
mövcudluq formasıdır" (İ.Brodski). Ayrı-ayrı
dövrlərdə şairlərin əsərləri həm
dili zənginləşdirmiş, həm də onu qoruyub
saxlamaq, yaşatmaq vasitəsinə çevrilmişdir.Ədəbi
dilin inkişaf yolunu poetik əsərlərə istinad etmədən
izləmək, hər hansı bir elmi qənaətə gəlmək
mümkün deyildir.
Əsl,
mayası həqiqətlə yoğrulan, ürəklərdə
estetik duyğular oyadan, bəşər övladını
saflığa, paklığa, həssaslığa, vətənpərvərliyə,
humanizmə səsləyən, xalqın əxlaqi dəyərlərinin
daşıyıcısı olan şeir bütün dövrlərdə
insanın mənəvi ehtiyacını ödəmək vasitəsi
olmuşdur. Ona görə ki, "Poeziya insana
hava kimi, su kimi lazımdır. Dövlətlər, sərhədlər,
bütün bunlar yox ola bilər, poeziyaya
ehtiyac, poeziya yanğısı isə heç vaxt yox ola bilməz"
(X.Borxes).
Əsl şairləri xalqın həyatı
düşündürmüş və bəşəriyyətin
taleyüklü problemləri daim
qayğılandırmışdır. Sözün təsir
gücünün böyüklüyünü hiss edən
babalarımız yeni nəslin tərbiyəsində müdrik,
poetik biçimli
kəlamlardan həmişə istifadə etmiş və
bunun bəhrəsini də görmüşlər."Dünya ikiyə bölündü, çatlar
şairin ürəyinə düşdü" (A.Frans) fikrində
şairlərin insan taleyinə nə qədər həssas
münasibət bəsləməsi lakonik, obrazlı şəkildə
öz əksini tapmışdır.
Bu da
danılmaz faktdır ki, tarix boyu insanların mənəvi-əxlaqi
tərəqqisində, elmi-siyasi fikirlərin yayılmasında
şeirin xüsusi rolu və əhəmiyyəti olmuş və
indi də bu proses davam etməkdədir. Poetik
düşüncə təxəyyülün
inkişafına, onun konkretliyinə, dəqiqliyinə daim
yardımçı olmuş və olmaqdadır.
Əlbəttə, dövr, zaman dəyişdikcə, ədəbiyyata,
incəsənətə münasibət də bu və ya digər
şəkildə dəyişir. Qloballaşmadan, mənəvi-əxlaqi
inteqrasiyadan kənarda qalmaq istər-istəməz tərəqqiyə
mane olan amilə çevrilir.
Şeirə münasibət də birmənalı
olmamışdır. Onu təqdir eləyənlər də,
lazımsızlığını vurğulayanlar da az olmamışdır. O da həqiqətdir ki,
Qərblə, dünyanın digər bölgələri ilə
müqayisədə Şərq ölkələrində
poeziyaya maraq daha güclü olmuşdur. Ifrat
aludəçilik, "seyrə balonlarla çıxan əcnəbi"lərdən
fərqli olaraq, ancaq şeir oxuyub onun gözəlliklərini
şərh etməklə gün keçirmək haqlı
şəkildə maarifpərvər
ziyalılarımızın qınaq hədəfinə
çevrilmişdir. Ancaq bu heç də o anlama gəlməmişdir ki,
şeirə qarşı "səlib
yürüşü"nə keçmək lazımdır.
Bəşəriyyətin yaxşı şeirə
həmişə ehtiyacı olmuş və olacaqdır.
Bütün dövrlərdə bu və ya digər şəkildə
şeirə marağın azalması da, şeirin
bazarının kasad olması prosesi də getmiş və bu
proses indi də davam etməkdədir. Nəinki şeirin
bazarının kasad olduğu, hətta "kitabın
kitabının bağlandığı", mütaliəyə
marağın hədsiz dərəcədə
azaldığı bir vaxtda belə şeir əzbərləyənlər
də var, kitab oxuyanlar da. Necə deyərlər,
zər qədrini zərgər bilər.
Şeirin ideoloji, mənəvi-əxdaqi yükü
böyükdür. Hər hansı bir dövrdə yaranan şeir həmin dövrün mədəniyyətin
daşıyıcısı, tərkib hissəsidir...
Bəs elə isə, görəsən, təhsil
sistemimizdə, yeni kurrikulumun tələblərinə uyğun
olaraq şeir əzbərlənməsi niyə vacib şərt
sayılmır? Elə bil ki, şeirə qarşı
"səlib yürüşü" var. Əslində, bu
bizi mənəviyyatımızdan uzaqlaşdırmaq vasitəsi
kimi düşünülmüşdür. B.Qold deyir ki, ən böyük günah oxuduğun
şeiri unutmaqdır. Bu məntiqlə
yanaşsaq, başdan-başa günah içindəyik.Filologiya
fakültəsində oxuyan tələbələrin böyük
əksəriyyəti şeiri sevmir, oxumur, əzbərləmirsə,
onlara yeni nəslin tərbiyəsini etibar etmək olarmı?
Müasir dünyada poeziyaya maraq əvvəlki illərə
nisbətən xeyli azalsa da, məktəblərdə onun tədrisinə,
əzbərlənməsinə o qədər əhəmiyyət
verilməsə də, şeir öz müstəsna əhəmiyyətini,
funksionallığını itirməyib və heç zaman
itirməyəcəkdir. Ona görə uşaqlara şeir əzbərlətmək,
poetik nümunələri təhlil etməyi öyrətmək
onların intellektini, bədii zövqünü,
düşüncəsini və ən nəhayət,
yaddaşını inkişaf etdirmək baxımından son dərəcə
vacib məsələdir. Təkcə bədii
zövqün inkişafı, mənəvi-əxlaqi tərbiyə,
dünyanın poetik dərki baxımından deyil, yaddaşı
möhkəmləndirmək kimi vacib bir prosesdə də şeirin müstəsna əhəmiyyəti
danılmazdır. Özü də bunu təkcə
keçmiş dünyanın mühafizəkarları yox, yeni
dünyanın, yeni düşüncənin öncülləri
də, "inqilabçılar"ı da etiraf edirlər.
Çağdaş
dünya
nəzəri fikrində özünəməxsus imici olan,
semiotikanın, postmodernizmin görkəmli nəzəriyyəçisi
və yaradıcılarından sayılan Umberto Ekonun
ömrünün ixtiyar çağında nəvəsinə
məktubu bu baxımdan çox maraq doğurur. Ömrü
boyu ənənəyə kinayəli bir mövqe bəsləyən,
yenilik, elmi-texniki tərəqqi tərəfdarı olan,
ömrünün ixtiyar çağında da əlindən
planşet düşməyən U.Ekonun bu sahədə fikir və
mülahizələri günümüz üçün
çox aktualdır və müəyyən mənada metodoloji
əhəmiyyət kəsb edir.
Bir zaman özü böyüklərə qulaq
asmadığı kimi U.Eko dəyərlər sisteminin dəyişdiyi
bir zamanda nəvəsinin də onun öyüd-nəsihətini
yersiz sanacağını təəssüflə də olsa dərk
edir. Postmodernizm nəzəriyyəçisi başa
düşür ki, real həyat virtual dünyadan, televiziyalarda
göstərilən yalançı personajlardan, həyatdakı
qızlar "onlayn qızlar"dan müqayisəedilməyəcək
dərəcədə yaxşıdır. Elə buna
görə də o, "başına gələn
başmaqçı olar" prinsipinə istinadən nəvəsinə
real həyata, insanların arasına getməyi tövsiyə
edir.Müstəsna üstünlükləri olan kompüterin
"informasiyaları yadda saxlamaq həvəsini öldürməsi"
və bunun gələcək nəslə göstərəcəyi
təsir yazıçını çox narahat edir. O,
üzünü nəvəsinə tutaraq deyir: "Əgər
sən ümumiyyətlə piyada getməyi tərgitsən, (nəqliyyat
var deyə - R.Y.) onda yalnız əlil arabasında hərəkət
etməyə məcbur olan bir varlığa çevriləcəksən".
Bu
hazırlıqdan sonra U.Eko fikrini belə davam etdirir: "Yaddaş da elə bir növ sənin
ayaq əzələlərin kimi bir şeydir. Əgər
məşq eləməsən o, öləziyəcək və
sən idiota çevriləcəksən".
Vəziyyətdən çıxış yolunu isə
U.Eko şeir əzbərləməkdə görür. Yaddaşı daim məşq
elətdirmək üçün şeir əzbərləməyin
danılmaz faydalarını dərk edən yazıçı
nəvəsinə belə bir resept verir: "Uşaqlıqda
bizi buna məcbur etdikləri kimi hər səhər balaca bir
şeir parçası tap, əzbərləməyə
çalış. Hətta
dost-tanışınla birlikdə "yaddaş
yarışı" da keçirə bilərsiniz".
Daha sonra U.Eko fikirlərini əsaslandırmaq
üçün nəvəsinə xatırladır ki,
kompyüter beyinin modeli kimi düşünülüb, ancaq
insan beyni kompüterdən qat-qat üstündür. Onu xüsusi məşqlərlə
daim genişləndirmək imkanı var. "Sənin beynin
düz 90 yaşınadək sənə xidmət edə bilər"
deyə nəvəsini şeir əzbərləməyə həvəsləndirən
yazıçı yaddaşında tarixi hadisələri
yaşadan insanın digərlərindən daha kamil
olmasını, bir yox, bir neçə ömür yaşamasını
xatırladır. Yeknəsəq, emosiyalardan, həzlərdən
xali mənasız ömür yaşamamaq üçün isə
yadddaşı mütləq inkişaf etdirmək
lazımdır. Bunun üçün isə
ən yaxşı vasitə şeir əzbərləməkdir.
Məktub
bü cümlə ilə bitir: "Qısası, öz
yaddaşını zənginləşdir və sabah "La
Vispa Tereza"nı əzbərləməyə
çalış".
Gəlin
biz də ağılla hərəkət edək,
uşaqlarımızı
idiota çevrilmək, tarixi yaddaşını, kimliyini itirmək
təhlükəsindən xilas edək, balalarımızın
təxəyyülünü zənginləşdirmək
üçün kənardan ülgü kimi gətirilmiş
"hər hansı bir metodiki prinsipi pozmaqdan çəkinməyk",
onların şeir əzbərləmələrinə
qadağalar qoymayaq.
Bütün dövrlərdə yüksək bədii sənətkarlıqla
yazılmış həqiqi şeirə əyqlə,
yaddaşa cila verən bir vasitə kimi
baxılmışdır.
Bütün yollar sonda müqəddəs məbəddən
keçir və mənə elə gəlir ki, Məhəmməd
Peyğəmbərin bu fikirlərini biz gələcək işlərimizdə
rəhbər tutmalıyıq: "Şeir əzbərləyin,
çünki şeir dilinizi düzəldir,
danışığınızı, nitqinizi gözəlləşdirir"...
Müasir dövrümüzdə şeirin dəyərləndirilməsi,
onun təbliği də mühüm əhəmiyyət kəsb
edir.Bu baxımdan "Şeiri təhlil etmək onu yazmaqdan
çətindir" qənaətinə gələn Xətib
Təbrizi çox haqlıdır.
Fikrimcə,
ədəbiyyatşünas bədii əsəri təhlil edərkən
iki suala cavab axtarmalıdı: yazıçı nə demək
istəyir və necə deyir? Sualın birinci tərəfi
məzmunla, ikinci tərfəi isə forma ilə əlaqəlidir.
Başqa sözlə, əsas bədii əsərin
özü, mövzu və problematikasıdı, hansı
estetik prinsiplə yazılması yox...Mənə elə gəlir
ki, "qızılgülü soldurub" onun adı ilə təsəlli
tapmaq odu söndürüb küllə oynamaq kimi bir şeydi.
Əsas qızılgülün özü: gözəlliyi, ətridi,
adı yox... Ömrünün ixtiyar çağında U.Eko nəvəsini
illüziyalar dünyasından (postmodernizmdən) həyata
(realizmə) səsləyir
məncə...
Şeiri
təhlil etmək, dəyərləndirmək, incələmək
üçün incə ruhlu, poetik duyumlu ədəbiyyatşünaslar
lazımdır.Bu olmayanda yüksək peşəkarlıq, nəzəri
hazırlıq belə köməyə gəlmir.Şeir
araşdırıcısı hər sözün alt
qatını, sətiraltı mənasını görməyi,
duymağı bacarmalıdır.Yaxşı şeirlə miyanə
şeiri, bədii sözlə adi sözü bir-birindən
seçməyi bacarmayanların poetik əsərləri
araşdırmaq istəyi Don-Kixotun yel dəyirmanı ilə
vuruşması kimi bir şeydir.
Mayası halallıqla yoğrulan əsl şeirdə
haqqın nuru var. Bu mənada şeir bəşəriyyətə
yol göstərən iman nuru, iman işığıdır. Işıq
istəyən isə daim yanmalıdır. Çünki
yanğı yoxdursa, işıq da yoxdur. Günəş
yanır, işıq saçır, şam yanır,
işıq saçır, ürək yanmasa, işıqlı
şeir də yaranmaz...
Rafiq YUSIFOĞLU
Şair, filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2017.- 3 oktyabr.- S.7.