Milli mədəni irsimizlə
bağlı sanballı nəşr
"AZƏRBAYCAN MUSİQİ TARİXİ"NİN İKİNCİ CİLDİ TƏQDİM OLUNDU
Dünən Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında
(AMEA) çoxcildli "Azərbaycan
musiqi tarixi" kitabının ikinci cildinin təqdimat mərasimi keçirilib.
Təqdimatda AMEA-nın əməkdaşları,
tanınmış ziyalılar
və media nümayəndələri
iştirak ediblər.
Tədbirdə kitabın layihə rəhbəri və elmi redaktoru akademik Zemfira Səfərovanın musiqi
tarixinin araşdırılması
istiqamətindəki çoxşaxəli
fəaliyyətindən söz
açılıb, tədqiqatları
yüksək qiymətləndirilib.
AMEA-nın vitse-prezidenti İsa Həbibbəyli çoxcildli "Azərbaycan
musiqi tarixi" kitabını çağdaş
ümumtürk mədəniyyətində
ən önəmli hadisələrdən biri kimi səciyyələndirib:
"Bu gün biz müstəqillik
dövrümüzün ən
önəmli tarixi faktlarından birinin təqdimat mərasimini keçiririk. Bu kitab
həm böyük kollektivin birgə əməyi, həm də çoxillik axtarışların nəticəsində
araya-ərsəyə gəlib.
Zemfira xanım uzun illərdir ki, Azərbaycanın musiqi tarixini ciddi və sistemli şəkildə araşdırır,
öyrənir. O, təkcə
Azərbaycanda deyil, eləcə də bütün dünyada musiqişünaslığın öncül nümayəndəsi,
görkəmli tədqiqatçı
hesab olunur. Onun bu sahəyə həsr olunmuş məqalələri, araşdırmaları
tez-tez dövri mətbuatda çap edilir. Bu çoxcildlikdə
milli musiqimizin, qopuzdan başlamış müasir əsərlərə
və ifalara qədər, uzun və zəngin inkişaf yolu öz əksini tapıb. Bu kitab
ümumtürk musiqi tarixinin üstün nüsxəsi, musiqi tariximizin mühüm hadisəsidir".
Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
(ABİ) sədri, Xalq
artisti Firəngiz Əlizadə görkəmli
alim Z.Səfərovanın
klassik Azərbaycan musiqisini Şərq musiqi kontekstində tədqiq etməsini yüksək qiymətləndirib,
ona və nəşrin yaradıcı
kollektivinə uğurlar
arzulayıb: "Zemfira
xanım keçirdiyi
bütün tədbirlərdə
bizi yeni tapıntıları, araşdırmaları
ilə heyrətə salır. Heç təsadüfi deyil
ki, o, uzun illərdir böyük bir kollektivə rəhbərlik edir və o həmin kollektivin sayəsində yeni-yeni kitablar yazılır, araşdırmalar
aparılır və böyük musiqişünaslar
ordusu yaranır.
Bu kitab Azərbaycan
musiqi tarixinin böyük bir salnaməsidir. Burada musiqi
tariximizlə bağlı
bilinməyən, ya da dəqiqliyi şübhəli olan faktlara aydınlıq gətirilib. Və bu
faktlar bizim musiqimizlə bağlı bilgilərimizi artırır,
dolğunlaşdırır".
Ailə,
Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin sədri,
professor Hicran Hüseynova
bildirib ki, kitab Azərbaycan mədəniyyət tarixinə
dəyərli töhfə
olmaqla bərabər, çox mühüm praktiki əhəmiyyətə
malikdir: "Musiqimizə,
musiqi tariximizə göstərilən bu diqqət, qayğı çox sevindirici haldır. Bu əsər
təkcə bu tarixi əks etdirən dəyərli material
deyil, həmçinin
gənclər, mədəniyyət
və incəsənət
tədqiqatçıları üçün dəyərli
mənbədir. Kitab Zemfira
xanımın çoxillik
gərgin fəaliyyətinin,
davamlı zəhmətinin
bəhrəsidir. Onun 30 kitabı,
200-dən artıq məqalələri
məhz musiqişünaslıqla
bağlı olsa da, ümumilikdə Azərbaycan mədəniyyətinin,
incəsənətinin inkişafına
bilavasitə təsir göstərir".
Kitabın rəyçisi, professor
Tariyel Məmmədov nəşrin məhdud tirajla çapından söz açıb, daha geniş oxucu auditoriyasına təqdim olunması üçün elektron formada hazırlanmasının
vacibliyinə diqqət
çəkib.
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Ülkər Talıbzadə "Azərbaycan
musiqi tarixi" kitabının üçüncü
cildinin də nəşrə hazırlandığını
deyib.
ABİ-nin katibi, Üzeyir
Hacıbəylinin Ev Muzeyinin direktoru Sərdar Fərəcov Z.Səfərovanın elmi
yaradıcılığının əhəmiyyətindən, təqdim
olunan əsərlərin
məziyyətindən, Azərbaycan
musiqi tarixinin öyrənilməsində bu
kimi sanballı kitabların müstəsna
rolundan söz açıb.
Sonda bu nəşrlərin ərsəyə gəlməsində
əməyi olanlara, tədbirin təşkilatçılarına
və iştirakçılara
minnətdarlığını bildirən Z.Səfərova
kitab haqqında da məlumat verib: "Çox təəssüf edirəm
ki, musiqişünaslıq,
adətən, digər
sahələrlə müqayisədə
bir qədər kölgədə qalır.
Həmişə bəstəkarlar, ifaçılar önə
çıxsa da, onlar haqqında yazan, araşdıran musiqişünaslar diqqətdən
kənarda olur. Azərbaycan musiqi tarixini yazmaq mənim ən böyük arzum idi. Çünki tarixinə sahib çıxmayan
xalqın yaratdıqları
əsərlərə əl
uzadanlar çox olur. Birinci cilddə ən
qədim dövrdən
XX əsrə qədərki
musiqi tariximiz əhatə olunmuşdu.
Bu cilddə isə
musiqi tariximiz Üzeyir Hacıbəylidən
başlayır. Burada XX əsrin
əvvəllərindən fəaliyyətə
başlamış bəstəkarlarımızın,
xronoloji sıra ilə, yaradıcılıq
portretləri, onların
həyat və fəaliyyəti araşdırılıb".
Layihənin rəhbəri
onu da qeyd
edib ki, musiqi tariximizin bəhs edilən dövrü böyük bəstəkarlarımız Üzeyir
Hacıbəyli, Müslüm
Maqomayev, Zülfüqar
Hacıbəyov, Asəf
Zeynallı və o vaxt Bakıda yaşayıb fəaliyyət
göstərən məşhur
sovet bəstəkarı
M.R.Qliyer, görkəmli
bəstəkarlarımız Əfrasiyab Bədəlbəyli,
Niyazi, Səid Rüstəmov və Azərbaycanın ilk qadın
bəstəkarı Ağabacı
Rzayevanın adıyla
bağlıdır.
Tədqiqatın girişində və sonrakı hissələrində
mədəniyyətimizdə, musiqimizdə baş verən hadisələrin aydın inikası, əsasən opera və
operetta kimi janrlar haqqında mübahisələrin,
diskusiyaların geniş
müzakirəsi və
təhlili təqdim edilir. Kitabda bu dövrün
görkəmli ifaçıları
H.Sarabski, Bülbül,
Ş.Məmmədova, Q.Almaszadə,
R.Behbudov və başqaları haqqında
məlumat verilir, nadir
fotolar, musiqi nümunələri təqdim
olunur.
Kitabı
vərəqlədikcə dahi
bəstəkarlarımızın, Azərbaycan musiqisinin ölməz nümayəndələrinin
həyat və yaradıcılığını əks etdirən oçerklərlə tanış oluruq. Hər bir müəllif tədqiq etdiyi sənətkar haqqındakı
araşdırmasında maraqlı
məlumatlara yer verib.
İlk oçerkin müəllifi
Z.Səfərova dahi Üzeyir Hacıbəyli haqqında yazır:
"XX əsrin xalqımıza
bəxş etdiyi ən böyük şəxsiyyətlərdən, ən böyük simalardan biri Üzeyir Hacıbəylidir.
Ona Şərq və Qərb musiqi mədəniyyətləri arasında
keçilməz səddi
aradan götürmək,
Azərbaycan musiqisinin
gələcək inkişaf
yolunu və estetik prinsiplərini müəyyənləşdirmək nəsib olmuşdur. Yer kürəsində milyonlarla insan Ü.Hacıbəyli musiqisinə
qulaq asaraq bütün kökləri
ilə öz xalqının folkloruna bağlı
olan və dünya musiqi mədəniyyətinin nailiyyətlərini
mənimsəyən sənətkarın
yaradıcılığına bələd olurlar. Bu yaradıcılıqla Şərqin və Qərbin musiqi ənənələrinin vəhdəti
parlaq bədii obrazlarla əks olunmuş, yüksək humanizm idealları, xeyirxahlıq, xalqlar dostluğu tərənnüm
edilmişdir".
Kitabda Üzeyir
Hacıbəylidən sonrakı
oçerk dahi bəstəkar, maarifçi,
ictimai xadim Müslüm Maqomayev haqqındadır. Ülkər Talıbzadənin qələmə
aldığı oçerkdə
bəstəkarın həyat
və yaradıcılığı
ilə yanaşı,
"Şah İsmayıl"
və "Nərgiz"
operaları haqqında
geniş məlumatlar
var. Burada xüsusi qeyd edilib ki,
Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığının
toplanmasında, Üzeyir
Hacıbəyli ilə
birgə, M.Maqomayev də əvəzsiz xidmətlər göstərib:
"Bəstəkar ümumiyyətlə
300-dən artıq xalq
mahnısı toplayıb
nota salmış, bəzilərini
isə səs və orkestr üçün işləmişdir.
Onun şəxsi arxivində
100 mahnı və rəqs havasından ibarət, nəşrə
hazırlanmış "Azərbaycan
el musiqisi. Xalq mahnıları"
toplusu (1927) saxlanılır.
Burada toplanan mahnılar janr və mövzu baxımından müxtəlif
olsa da, çox hissəsini məhəbbət lirikası
təşkil edir:
"Küçələrə su səpmişəm",
"Gül bağçalar",
"O xal nə xaldır", "Səndən
mənə yar olmaz" və başqaları".
R.Rzaquliyeva istedadlı musiqiçi-bəstəkar Asəf Zeynallı haqqında oçerkində deyir: "A.Zeynallının musiqisi xəlqidir... O, öz yaradıcılığında Avropa musiqi mədəniyyətində dərin həyatı ümumiləşdirilmələrinin ifadə vasitəsi kimi təsdiqini tapan klassik və milli-xalq anlamlarının qarşılıqlı əlaqəsi ideyasını həyata keçirirdi".
G.Vəzirova bəstəkar, dirijor, ictimai xadim Əfrasiyab Bədəlbəyli haqqında dəyərli tədqiqat nümunəsi ərsəyə gətirib. Bu araşdırma nəticəsində öyrənirik ki, Ə.Bədəlbəyli uzun illər bəstəkarlıq və dirijorluq, pedaqoqluq fəaliyyəti ilə yanaşı, publisistikayla da məşğul olub: "Əfrasiyab Bədəlbəyli dəfələrlə bəstəkarların ümumittifaq və respublika qurultaylarına nümayəndə seçilmiş, həmçinin, "Ədəbiyyat və incəsənət", "Elm və həyat" qəzetlərinin redaksiya heyətinin üzvü olmuşdur. Bu nəşrlərin səhifələrində onun rəyləri, Azərbaycanın musiqi həyatını əks etdirən tənqidi və problemli məqalələri dərc olunmuşdur".
Azərbaycan musiqisində ilk qadın bəstəkar, Əməkdar incəsənət xadimi Ağabacı Rzayevanın həyat və yaradıcılığı haqqındakı araşdırmalar da xüsusi diqqət cəlb edir. H.Babayevanın qələmə aldığı oçerkdə xanım bəstəkarın mahnı, romans və digər janrlarda yazdığı əsərlərdən söz açılır. Tədqiqatçı yazır: "Ağabacı Rzayevanın ən gözəl mahnılarında dövrünün, müasirlərinin həyatı, fəaliyyəti, hiss və həyəcanları əks olunmuşdur. Sadə insanların - neftçilər, pambıqçılar, əmək qəhrəmanlarının obrazları canlandırılmışdır. "Çoban Qara", "Muğan qızı", "Neftçi Qurban", "Neftçilər mahnısı" buna gözəl misaldır". Yazıda qeyd edilir ki, bu günə qədər el şənliklərimizdə, toy-düyünlərdə gəncləri sevindirən "Evimizə gəlin gəlir", "Toy mahnısı", "Barmağıma üzük tax" mahnıları da Ağabacı Rzayeva yaradıcılığının bəhrəsidir.
Qeyd edək ki, tədbirdə akademik Z.Səfərovanın "Azərbaycan musiqi elmi" əsəri də təqdim edilib.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.-
4 oktyabr.- S.6.