"Qorxulu" tamaşanın uğurlu
premyerası
XALQ YAZIÇISI ELÇİNİN "CƏHƏNNƏM SAKİNLƏRİ" ƏSƏRİ MİLLİ DRAM TEATRINDA MARAQLI VƏ BAXIMLI SƏHNƏ HƏLLİNİ TAPIB
"Yaşamak şakaya gelmez, büyük bir ciddiyetle
yaşayacaksın"- demişdi Nazim Hikmət bir zamanlar.
Öncə şairin nə demək istədiyini
anlamamışdım. Axı, yaşamaqla kim zarafat edir ki? Bu dünyaya gələn hər kəs, hətta ən
xırda böcəklərə qədər bütün
canlı varlıqlar var qüvvəsi ilə yaşamaq,
yaşamaq istəmirmi?! Hətta yaşamaq
uğruna güclülər zəifləri, böyüklər
kiçikləri əzir, məhv edir.
Bir də var yaşamamaq xofu, başqa sözlə,
ölüm qorxusu. Yaşından, sənətindən, dinindən,
dünyagörüşündən asılı olmayaraq,
bütün insanları öz ağuşuna alan
ən müdhiş qorxu. Epikur deyirdi: "Ölüm gələcək
deyə acı çəkmək ən böyük
axmaqlıqdır. Ölüm varkən biz yoxuq.
Biz var olanda isə ölüm olmur. Onunla heç vaxt
qarşılaşmayacağıq". Düşünsək,
məntiqlidir. Hətta bir az da cəhd
edib özümüzü bu sözlərin həqiqiliyinə
inandırsaq, bəlkə müəyyən mənada
ölüm qorxumuza qalib də gələ bilərik. Ancaq nə yazıq ki, bu qələbə ən
çoxu ölümün ilk zəif nəfəsi
üzümüzü yalayana qədər çəkəcək.
Onu hiss etdiyimiz andaca yenidən bütün bədənimizi,
ruhumuzu bu qorxu saracaq. Ölümdən kim
qorxmur ki?!
Bəs, maraqlıdır bu qorxu insana nələri etdirə
bilər? Nə vaxtsa bu sualı öz-özümə verəndə
bilmirdim, bir gün cavabını baxacağım hansısa
tamaşanın qəhrəmanlarından öyrənəcəyimi.
Söhbət Xalq yazıçısı
Elçin Əfəndiyevin bir neçə gün öncə
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
premyerası keçirilən "Cəhənnəm sakinləri"
pyesinin tamaşasından gedir. 145-ci teatr
mövsümünün ilk premyerası olan tamaşanın
quruluşçu rejissoru və rəssamı Xalq artisti Azər
Paşa Nemətov, rejissoru Anar Sadıqovdur.
Çoxdanın tanışına, doğmasına
çevrilən işıqlı zal ağzınacan dolu idi. Həmin gün, Mədəniyyət
və Turizm naziri Əbülfəs Qarayev başda olmaqla,
ölkənin tanınmış ziyalıları, mədəniyyət
və incəsənət xadimlərindən sıravi vətəndaşlara
qədər hər kəs tamaşanı izləmək
üçün Dram Teatrına gəlmişdi. Gözüm
əsərin müəllifini axtarırdı. Nəhayət, Elçin müəllim də zala
daxil oldu. Tamaşa öncəsi ondan fikirlərini,
əsərdən gözləntilərini öyrənmək
istədik.
Premyeradan
əvvəl jurnalistlərə müsahibə verən Xalq
yazıçısı Elçin dedi: "Bu gün mənim
üçün çox xoş gündür. Pyeslərim
nəinki Azərbaycanda, dünyanın ən böyük
teatrlarında tamaşaya qoyulur. Amma səmimi
şəkildə deyim ki, mənim üçün ən
böyük yaradıcılıq hadisəsi - pyeslərin səhnə
həyatı ilə əlaqədar deyirəm - ən
böyük hadisə məhz bu teatrda olur. Bura bizim müqəddəs sənət
ocaqlarımızdandır. Bu tamaşa ilk dəfə
Bakıda rus dilində göstərilib.
Başqa teatrlarda Azərbaycan dilində təqdim olunub. Amma Akademik
Milli Dram Teatrında ilk dəfə səhnəyə qoyulur.
Bu, mənim Azər Paşa Nemətovla
dördüncü yaradıcılıq işimdir. İlk işlərimiz 90-cı illərə təsadüf
edir. Aradan 20 ilə yaxın zaman
keçir. Mənim üçün
çox xoşdur ki, biz yenidən yaradıcılıq
işinə başlamışıq. Ümid
edirəm ki, "Cəhənnəm sakinləri"
tamaşaçıların xoşuna gələcək".
Tamaşa öncəsi həyəcanlı və səs-küylü
zal insana qəribə hisslər yaşadırdı. Qulaqlarıma dolan
uğultunu qovmağa çalışırmış kimi əlimi
yelləyəndə gözüm əlimdə bərk-bərk
tutduğum biletin üstündəki yazıya sataşır:
"Cəhənnəm sakinləri"... Bir
anlıq biletin tamaşaya deyil, cəhənnəmin
özünə olduğunu düşünüb,
ağlıma gələn fikirdən özüm də diksinirəm.
Üçüncü zəngdən sonra, nəhayət,
işıqlar sönür və bizim teatr yolçuluğumuz
başlayır.
Bizləri
anbaan cəhənnəmin ən vahiməli qatlarına
"aparan" əsərin ideyasını tək sözlə
belə ifadə etmək olar: QORXU!
Tamaşa insanların gülüş, sevinc səsləriylə
başlayır. Pərdə açılanda
qarşımızda cürbəcür təamlarla bəzədilmiş
böyük bir masa, onun da arxasında əllərində kabab
şişləri, içki şüşələri olan
adamlar görürük. Onların söhbətindən
anlayırıq ki, Yeni il bayramını
qeyd edirlər. Bəs, görəsən, hansı ili yola salıb, neçəncini
qarşılayırlar? Elə əsas məsələ
də bundadır. Bir azdan səhnəyə
çıxan Xalq artisti Məleykə Əsədovanın
canlandırdığı xanımın dilindən öyrənirik
ki, insanları bu qədər sevindirən hadisə
özüylə repressiya adlı dərd-bəla, milli fəlakət,
faciə gətirən 1937-ci ilin bitməsidir. Deməli, əsər 1937-ci ildə milli fəlakət
və faciə şəklində bütün ölkəni əhatə
edən repressiya hadisələrindən bəhs edir.
Bir-birinə qonşu olan dörd ailə sevincək yeni
ilin gəlməyini gözləyirlər. Təzə
ildən qabaq qapılarını döyən isə cəlladları
olur. Bir il boyunca bütün ölkədə
daşı daş üstündə qoymayan repressiya
qasırğası ilin son günündəcə
özünü bu qapılardan içəri salmağı
bacarır. Gecənin bir yarısında qorxunc
maşın səsi gülüş səslərini iti
bıçaq kimi kəsir. Növbəylə
üç qonşu ailənin başçıları
hökumət nümayəndələri tərəfindən
"Xalq düşməni" adıyla həbs olunur. Elə bütün məsələlər də
bundan sonra başlayır.
Sona yalnız bir ailə qalır. Elə ilk dəqiqələrdən
ailənin başçısı, yəni ər
gözümüzə çox narahat dəyir. Sanki bildiyi, ya da gizlətdiyi nəsə var. Qadın
isə qorxu, təlaş içərisində ilin nəhayət
bitməsini, bu fəlakətlərin sona çatmasını
arzulayır. Birdən heç gözləmədikləri
anda evlərində çağırılmamış qonaq
peyda olur. Ər-arvada görə
Şeytanın özü olan bu qonaq yavaş-yavaş
bütün gizlinləri açıb tökür.
Əsərin gedişatında insanlara qarşı həyata
keçirilən sərt təqib, mənəvi təzyiq ər
və arvadı üz-üzə qoyur, onlar böyük qorxunun
əsarəti altında satqına çevrilirlər. Günahlarını
bir-birindən gizlətməyə çalışsalar da,
günlərin birində evlərində peyda olan
çağırılmamış qonaq (ər-arvada görə
Şeytan) onların əsl mahiyyətini üzə
çıxarır, qorxunun insan həyatında hansı faciələrə
səbəb olduğunu göstərir.
Sən demə, bu ər-arvad uzun müddətdir ətraflarındakı
çox insanın nahaq həbs olunmasında, güllələnməsində
günahkar imiş. Ər, Stalinə sadiqliyini sübut etmək
üçün yazdığı məktubda heç olmayan
mövzularda insanlara böhtan atıb, onları şərləyib,
lazım olanda lap üzlərinə də dururmuş. Qadın isə ona verilən göstərişlərlə
neçə ziyalı, cəmiyyət arasında
sayılıb-seçilən xanımın həbsində
yalan ifadələr veribmiş.
Qonağın söylədiyi həqiqətlər bir
gün bundan öncəyə qədər bir-birini sevən,
bir-birinə sığınan, xoşbəxt həyat sürən,
bir-birinə ən doğma insanları iki yad insana, hətta dəqiqələr
keçdikcə düşmənə çevirir. Onlar öz həyatları
üçün qorxduqlarından etdikləri əməllərə
görə bir-birini günahlandırmağa başlayırlar.
Gözümüzün qabağındaca bircə anda məhv
olan o sevgi, nədənsə, məni diksindirmir. Nə dostlarına,
iş yoldaşlarına şər atan kişiyə
acığım tutur, nə də bir süfrə arxasında
oturduğu, çörək kəsdiyi xanımların
üzünə duran qadına. Çünki
zehnimin ta dərinliyində onları anlamaq gücü tapa
bilirəm. Bir anlıq 2017-ci ili, teatr
salonunu tərk edib 1937-ci ilə, o qadınla kişinin evinə
qədər gedib çıxıram. Və
görürəm ki, 80 illik məsafədən onları
anlamaq qeyri-mümkün imiş. Onlara haqq
qazandırmaq deyil, onları sadəcə anlamaq
lazımdır. Bunun üçün isə 80 illik yolu
geri qayıtmaq...
Ərlə arvad özlərini təmizə
çıxarmaqdan ötrü tez-tez bu işləri biri digərini
qorumaq üçün etdiklərini deyirlər. Ancaq əslində,
qarşısındakını deyil, özünü
qorumaqdır məqsəd. Axı, kim
yaşamaq istəmir ki? Kim ölümdən
qorxmur?
Onların vicdan əzabı çəkdiyi isə hər
hallarından bəllidir. Dramaturq incə detallarla, lazımi yerdə,
lazımi toxunuşlarla bu gerçəyi bizə göstərə
bilir. Məsələn, Qəribzadənin
arvadının üzünə duran qadın ərinin "o,
səni tanıdı?" - sualına
cavab olaraq deyir:
-
Üz-gözü o halda idi ki, heç başını da
qaldırmadı. Heç bilmədim,
üzünə duranın mən olduğumu bildi, ya yox.
O gündən sonra gecələr yata bilmirəm, Allaha dua edirəm
ki, kaş o məni tanımayaydı.
Və ya ər
tez-tez təkrar edir:
- İndi mən ancaq özümü, öz ailəmi
düşünmək, bizi xilas etmək məcburiyyətindəyəm.
Qonağın dediyi sözlər isə sanki bütün
həqiqətlərə gün işığı tutur. O deyir ki, indi elə bir zəmanədir
ki, qurbanla cəlladı ayırd etmək mümkün deyil. Bir müddət öncə onların üzlərinə
durduğu və buna görə güllələnən Qəribzadə
indi qurbandır. Ancaq o, 1931-ci ildə Azərbaycan
SSR-in baş prokuroru işlədiyi doqquz ay ərzində 34 nəfərin
güllələnməsi haqqında sənəd imzalayıb.
Deməli, Qəribzadə həm də cəlladdır.
Bəs onda günahkar kimdir? Günahkar
rejim, cəmiyyət, həyat, dünya və insanın
içərisindəki yaşamaq yanğısı,
ölüm qorxusudur...
Tamaşa həmçinin, zəngin və maraqlı səhnə
dekorasiyası, məharətli aktyor çıxışı
ilə də yadda qalır. Bütün tamaşa
boyunca hadisələr bir evdə baş versə də,
detallardan istifadə, aktyorların çevikliyi insanı
yorulmağa qoymur.
Yeni səhnə əsərində Xalq artistləri Məleykə Əsədova (Qadın), Nurəddin Mehdixanlı (Qonaq), Əməkdar artistlər Elşən Rüstəmov (Kişi), Mirzə Ağabəyli (Qonşu), aktyorlar Vüsal Mustafayev, Elçin Əfəndi, Ləman İmanova, Rüstəm Rüstəmov, Rada Nəsibova, Ramin Şıxəliyev, Xədicə Novruzlu iştirak edirlər.
Qadının özü və əri üçün qorxusu, çırpınışı, lazım olan məqamda Şeytan dedikləri qonağı öldürməyə cəhd etməsi, hətta tikə-tikə doğramaq üçün baltanı əlinə alması Məleykə Əsədovanın ifasında daha da inandırıcı təsir bağışlayır. Tamaşaçı onun qorxusuna qorxur, onun qəddarlığına təəccüblənir, bəzi hallarda isə onun çıxılmazlığına gülür.
Nurəddin Mehdixanlı isə qonağın əsl Şeytani obrazını gözümüzün önündəcə canlandırır, tamaşaçını gah güldürür, gah qorxudur, ancaq bütün hallarda düşündürməyi bacarır.
Ərlə arvad qonağı şeytan adlandırsalar da, əslində, onların ölüm qorxusu getdikcə daha da vəhşiləşmələrinə, şeytandan betər qəddarlaşmalarına səbəb olur. Belə ki, onlar üzlərinə deyilən həqiqəti eşitməmək, ya da ört-basdır etmək üçün qonağı öldürmək, hətta qadının təkidi ilə tikə-tikə doğramaq da istəyirlər. Ancaq təbii ki, bu istəkləri baş tutmur.
Nə yazıq ki, qəhrəmanların qorxduğu hadisə başlarına gəlir. Öldürdüklərini zənn etdikləri qonaq bir andaca qeyb olandan sonra o vahiməli maşın səsi son dəfə onların qapısının ağzında eşidilir. Bir neçə dəqiqə öncə onların bütün əməllərini üzlərinə deyən o qəribə məxluq bu dəfə polis cildində qapıda peyda olur. Səbəb isə aydındır, əri "xalq düşməni" adıyla həbs etmək. Fikrimcə, iki saatlıq tamaşanın bütün mahiyyəti lap sonda, qadının fəryadında açılır. Əri üçün çırpınan, onu həbs etməmələri üçün yalvaran qadına polis "darıxma, bir azdan sənin də arxanca gələcəklər" - deyəndə, sevgili əri qadının yadından çıxır və ağlayıb fəryad qoparır: "Mən yaşamaq istəyirəm!!!"
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.- 10 oktyabr.- S.7.