Novator tarzən
ƏMƏKDAR ARTİST HƏMİD VƏKİLOVUN "SƏNƏT TABLOSU"NDAN FRAQMENTLƏR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
ESKİZLƏRİN
DAVAMI. YENİ ÇALĞI ÜSULUNUN -
"HƏMİDVARİ FLOJALET"İN İXTİRASI.
TARIN AYAQ ÜSTƏ İFASININ ÜSTÜNLÜKLƏRİ
"Kim
görüb barmaqlardan
günəş süzüldüyünü?
Kim
görüb barmaqlardan
simlərin üzərinə,
insanın xəyalına,
qəlbinə, gözlərinə -
yaqut səpildiyini,
inci
düzüldüyünü?
Elə isə
diqqətlə bax
işıqlı səhnəyə sən,
xəbər tut dünyamızın
böyük möcüzəsindən!"
B.Adil
... İllər bir-birini əvəz etdikcə Həmidin
ifaçılıq repertuarı da təzə əsərlərlə
zənginləşib. Tarda
çaldığı hər bir yeni əsəri bədii-estetik
dəyərini qoruyub saxlamaq şərtilə öz təfsirində
dinləyicilərə təqdim edib. Bu təzə
əsərlər Həmiddən müxtəlif
çalğı maneralarını, tarda bizə məlum
olmayan, alışmadığımız akkordları, bəzən
də tamamilə yeni üsulların kəşfini və
bunların həyata keçirilməsini tələb edib.
V.Montinin "Çardaş"ı məhz belə
əsərlərdən biri olub.
Dünyada çox geniş yayılmış bu əsəri
tarda ilk dəfə Azərbaycanın məşhur tarzəni,
gözəl sənətkar, unudulmaz Hacı Məmmədov
çalıb.
Daha sonralar digər sənətkarlar da onu öz
repertuarlarına daxil ediblər. Əsərin
orijinalında "flajolet" üsulundan istifadə olunur.
Bu üsulla səslənən musiqi sanki tütək
və ya fitlə çalınırmış kimi bir təsir
bağışlayır. Yazılışından
2 oktava yuxarı çox zil səslənən melodiya tar
üçün köçürmədə əksinə
olaraq 1 oktava aşağı yazılıb və nəticədə
3 oktava aşağı səsləndirilib.
Bu əsəri Həmid də öz repertuarına daxil
etməyə qərar verib. Ancaq onun tar üçün
köçürülməsi ürəyincə olmayıb.
Əsəri orijinalda olduğu kimi çalmaq arzusu ilə axtarışlara
başlayıb.
Əvvəlcə tarda "flajolet" üsulu ilə
çalmağın yolunu tapıb. Amma bununla istədiyi nəticəni
əldə edə bilməyib. Daha sonra tarda
"flajolet" səslənməsini andıran yeni bir
üsulun kəşfinə nail olub. Həmin səslənməni
ağ simdə böyük
çanağın üzərində çalmaqla əldə
edib. Bunun üçün sol əlin baş və üzük
barmağı ilə ağ sim tutulur, şəhadət
barmağı isə normal qaydaya uyğun surətdə simin
üzərinə qoyulur. Bundan sonra isə mizrab
vuruşlarının yardımı ilə ifa həyata
keçirilir.
Musiqi dünyasında elə çalğı alətləri
var ki, onların ifa tərzi (poziyası) həmin alətlərin
quruluşu ilə sıx əlaqədardır. Məsələn,
kamançanı, qanunu ayaq üstə çalmaq bu alətlərin
təbiətinə uyğun deyil. Yaxud
kontrabası normal stulda və ya bardaş quraraq oturub
çalmaq qeyri-mümkündür. Amma elə
çalğı alətləri var ki, onlar müxtəlif
pozisiyalarda - oturaraq və ya ayaq üstə
çalınır. Bunlara misal olaraq balaban, tütək,
ney, zurna, dəf, qarmon, klarnet, fleyta və
s. göstərmək olar.
Bəzi
alətlər isə müxtəlif ifa pozisiyalarına malik
olduqları halda
düşüncəmizdə vahid pozisiyaya tabe olan
alətlər kimi özünə yer tapıb. Bu,
həmin alətlərin ifa tərzi ilə bağlıdır.
Məsələn, saz orkestrdə oturaq şəkildə ifa
olunur, ancaq heç kim
aşığın sazı oturaraq
çaldığını söyləməz. Çünki aşığın əsas ifa yeri
xalq şənlikləri və toy məclisləridir. Geniş kütləyə xitab etmək
üçün aşıq ayaq üstə
çalıb-oxuyur, dastanlar söyləyir və yeri gəldikdə
həm də oynayır. Hər bir alətin
ifa tərzi bir növ onun keçdiyi tarixi yolun
aynasıdır. Bu alətlər
sırasına tarı da daxil etmək olar. Bu alətin keçib gəldiyi yola bir neçə
cümlə ilə qısa da olsa nəzər salaq.
Tar qədim
musiqi alətlərimizdən biridir. Xalq şənliklərində
önəmli rolu olan bu alət lap qədim zamanlarda şah
saraylarında da rəğbətlə qarşılanıb.
Tar XX əsrə qədər sazəndə dəstələrinin
tərkibində aparıcı alətlərdən biri olub.
Doğrudur, bəzən gəlini gətirərkən ayaq üstə,
ya da yeriyə-yeriyə tar çalmaq lazım gəlirdisə
də, 40 günlük, 1 həftəlik, 3 günlük toy məclislərində
tarzən sazəndə dəstəsinin tərkibində
saatlarla bardaş qurub, sonralar isə stulda oturub və vəzifəsini
icra edib. Odur ki, tarzənin ayaq üstə tar
çalması məntiqli deyildi.
Ancaq zaman
ötdükcə Azərbaycan musiqisilə birlikdə tar da
böyük inkişaf yolu keçib. Üzeyir
Hacıbəyli "Leyli və Məcnun" operasında ilk dəfə
olaraq tarı simfonik orkestrin tərkibinə daxil edib.
Bununla da tar solo alət olaraq işıqlı gələcəyə
gedən yola çıxıb. Qurban Pirimov kimi sənət
korifeyinin solo ifaçılıq ənənəsi bir
çox tarzənlərin yetişməsinə zəmin
yaradıb.
Milli
musiqi mədəniyyətimizin varlığında və
inkişafında ifaçılıq sənəti, o cümlədən,
tar ifaçılığı da böyük önəm
daşıyıb. Artıq tar və simfonik orkestr
üçün onlarca konsert, çoxlu pyes və s. əsərlər
yazılıb. Tarda dünya klassik musiqi xəzinəsi
incilərini yüksək səviyyədə ifa edə bilən
tarzənlərimiz dünyanın bir çox ölkələrində,
sanballı konsert salonlarında solo əsərləri
çalmaq zəruriyyəti ilə qarşı-qarşıya
gəliblər.
Bu yerdə
Həmid Vəkilov yenə mənim söhbətimə
qoşulur:
- Belə
vəziyyətdə tarzən səhnəyə çıxarkən
bir çox sualların təlaşını keçirir:
Əcaba, tarım kökdən düşməz ki? Görəsən, stul ifa üçün
rahatdırmı? Oturacaq sərtdirmi,
yumşaqdırmı? Stulun dirsəkləri
varmı, yoxmu? Və ya stul mikrofondan
hansı məsafədədir? İfaya
başladıqdan sonra mikrofonun səs səviyyəsi tarzəni
qane edəcəkmi? İfadan sonra stulu səhnədən
tarzənmi aparacaqdır?..
Bu problemləri aradan qaldırmaq üçün tarı
kifayət qədər rekonstruksiya etmişdim. Bircə
qalmışdı tarın ifa poziyası. Bilirsiniz
ki, tar oturaq vəziyyətdə və ayaq üstə duraraq (mən
buna adət etmişdim) çalına bilən musiqi alətidir.
Gənc yaşlarımdan evdə məşq edərkən
tarı ayaq üstə duraraq, gəzişərək və ya
oturaraq çalırdım. Ayaq üstə
və yaxud gəzişərək məşq etmək qan
dövranının daha yaxşı hərəkət etməsinə,
ifaçının sağlamlığına müsbət təsir
göstərir. Sual verə bilərsiniz ki,
bəs səhnədə ayaq üstə durub tar
çalmağın üstünlükləri
hansılardır?
İfaçı səhnəyə qədəm basarkən
tamaşaçının diqqəti ona yönəlir. Tamaşaçı
ifaçının yerişinə, geyiminə, saç
düzümünə, səliqə-sahmanına, bir sözlə
hər şeyə diqqət yetirir və daha sonra fikirləri
ifaya cəmlənir. Bu anda səhnəyə
stul gətirib aparan səhnə işçisinin hərəkəti
nəticəsində yayınmış diqqətini
ifaçının çalğısına cəmləməyə
çalışan tamaşaçının vəziyyətini
düşünün. Bundan əlavə,
ifaçının oturduğu stul narahat ola
bilər, mikrofondan bəlli bir məsafədə qoyulmuş
olsa belə mikrofonun səs səviyyəsi az və ya çox
ola bilər. Belə bir vəziyyətdə
ifaçı istədiyi qədər mikrofona
yaxınlaşıb uzaqlaşmaq imkanından məhrum olur və
dinləyicilərlə təmasda çətinlik çəkir.
Mən 1982-ci ildə Tbilisidə dövlət tədbirinə
həsr olunmuş konsertdə ilk dəfə tarı ayaq
üstə duraraq skripka kimi çaldım və yuxarıda
saydığım problemlərin bir anda aradan
qalxdığının canlı şahidi oldum.
...Və
bundan sonra dünyanın böyük və əzəmətli
konsert səhnələrində - Almaniya Federativ
Respublikasında, Əfqanıstanda, Fransada, Avstriyada,
Əlcazairdə, Tunisdə, Zambiyada, Yuqoslaviyada, Türkiyədə
və adını demədiyim neçə-neçə xarici
ölkələrdə Həmid tarı ayaq üstə
çalıb. Azərbaycan xalq çalğı
ifaçılığı tarixində ilk dəfə
dünya musiqisinin bir çox incisini, o cümlədən,
F.Mendelsonun skripka konsertini, P.Sarasatenin "Əndəlüs"
romansını, F.Şopenin, D.Şostakoviçin əsərlərini
tar üçün işləyib və öz
repertuarını daha da zənginləşdirib.
İfaçılıq fəaliyyətinin
inkişafı yeni-yeni çalğı üsullarının,
yeni ştrixlərin və tarda çalınmamış
akkordların meydana gəlməsinə zəmin yaradıb. Gənc tarzənin qəlbində
mövcud tar konsertlərindən fərqli bir konsert çalmaq
arzusu tumurcuqlanıb. Yaranacaq yeni əsərdə
onun tarda etdiyi yeniliklər öz əksini tapmalıydı.
Bəm simdən və zəng simlərdən
daha məntiqli və daha fəal istifadə olunmalı, yeni akkordlara,
dördüncü barmaqdan ilk dəfə rəsmən istifadə
edilməsinə və yeni ştrixlərə (mizrablara) yer
verilməliydi.
Bu tumurcuq istəyin çiçəklənməsi
üçün 1983-cü ildə Həmid, bəstəkar
Zakir Bağırova müraciət edib və onu tar və
simfonik orkestr üçün konsert yazmağa razı sala
bilib. Əsər düz 9 aya başa gəlib. Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının xüsusi komissiyası tərəfindən
konsert dinlənib və Cövdət Hacıyev, Arif Məlikov,
Ramiz Zöhrabov, Dadaş Dadaşov, Azər Dadaşov,
Ağaverdi Paşayev və digər dəyərli sənətkarların
müsbət rəyi ilə qiymətləndirilib. Konsertdə
ilk dəfə olaraq flajoletdən, bəm simdən,
nonakkordlardan, dördüncü barmağın rəsmən
işlədilməsindən və s. virtuoz üsullardan istifadə
olunub.
Bir
çox yeniliklərin yer aldığı bu konsert tar
ifaçılığı tarixində yeni bir mərhələnin
başlanğıcı olub. Zakir Bağırovun Həmid
üçün işlədiyi "Tar və simfonik orkestr
üçün konserti"ni SSRİ xalq
artisti Nikolay Nekrasov bəyənib və rus xalq
çalğı alətləri orkestri üçün
işləyib. Bu möhtəşəm əsər 1985-ci ildə
Həmidin özünün ifasında N.Nekrasovun rəhbərliyi
ilə Ümummittifaq Televiziya və Radiosunun akademik rus xalq
çalğı alətləri orkestrinin müşayiətilə
lentə yazılıb və Qızıl fonda
daxil edilib.
1992-ci ildə
Həmid Vəkilov Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında dosent vəzifəsinə layiq
görülüb və elə həmin ildən də
Türkiyə Respublikasının Kültür
Bakanlığının dəvəti ilə "Güzəl
sanatlar" genel müdirliyinin nəzdində solist tarzən
kimi çalışıb. Azərbaycan xalq
çalğı ifaçılığı tarixində ilk
dəfə olaraq postsovet məkanından kənarda - Türkiyədə
simfonik orkestrin müşayiəti ilə konsert verib.
Belə
konsertlərin birində - Ankarada Türkiyə Cümhur
Başqanlığı simfonik orkestrinin müşayiəti ilə
Hacı Xanməmmədovun "Tar ilə orkestr
üçün 2 nömrəli konserti"ni
Həmid ifa etdikdən sonra orkestrin dirijoru, görkəmli
rumın musiqiçisi İonesku Qalatin heyrətini gizlədə
bilməyib və "bravo, heyran qaldım" deyə tarzəni
bağrına basıb.
Çox tezliklə Adanada, Ankarada, İstanbulda və
İzmirdə çalınan bu uğurlu konsertlərin əks-sədası
nəinki yerli tamaşaçılar, eyni zamanda, əcnəbi
ölkə dinləyiciləri arasında da rəğbətlə
qarşılanıb. Həmid az
zaman içərisində qardaş diyarda "Uzman
sanatkar" kimi ad çıxarıb, hörməti əziz
tutulub, hər yerdə şükranla, təşəkkürlərlə
qarşılanıb.
"Uzman sanatkar" xarici ölkə səfirlikləri
tərəfindən müntəzəm olaraq musiqi və xeyriyyə
tədbirlərinə dəvətlər alıb. ABŞ-ın Ankaradakı səfirliyində
kimsəsiz uşaqlar üçün xeyriyyə konsertində
iştirak edən Həmid sürpriz olaraq ilk dəfə burada
Amerika bəstəkarı Skott Coplinin "Rektaym" klassik caz
musiqisini tarda ifa edib və bununla da Azərbaycan xalq
çalğı alətlərində cazın ifasının
təməlini qoyub.
Bundan sonra o, ispan bəstəkarı və
gitaraçısı F.Tarreqanın "Alhambra xatirələri"
əsərini də tar üçün işləyib. Həmid
melodiyanı malik olduğu harmonik səslərlə, eyni
zamanda, müşayiət etmək özəlliyini itirmədən
bu əsəri ilk dəfə özünün icad etdiyi yeni
üsulla - polifonik ifa üsulu ilə tarda çalıb.
Heç
kimə sirr deyil ki, ustad tarzənlərimiz bir-birindən həmişə
özlərinə məxsus ifaçılıq xüsusiyyətləri
ilə, kimisi ştrixlərin-mizrabların çeşid zənginliklərindən,
kimisi "xun"dan, kimisi də vibrasiyalardan daha geniş
istifadə etməklə fərqlənib. Lakin həmin ustad ifaçıların təfsirləri
not yazısında tam dolğunluğu ilə əksini tapa bilmədiyndən
tarixi baxımdan sənədləşməyib. Buna səbəb ştrix, üsul və
üslubları yazıda təcəssüm etdirən işarələrin,
adların müəyyən edilməməsi olub.
Həmid
tara məxsus musiqi əsərlərinin təfsirini
(interpretasiyasını) gələcək nəsillərə
çatdırmaq üçün tar
ifaçılığında mövcud olan ştrix, üslub
və üsulları - "Ayırmasim", "Dəmli
mizrab", "Əndər mizrab", "Ləng mizrab",
"Cırmaqlı barmaq", "Diringə cırmaq",
"Lal barmaq", "Gərmə" və "Qapama"
müəyyənləşdirib və yeni işarələri
bildirən kəlmələrdən bir termin kimi istifadə
olunmasını tövsiyə edib.
Sirr deyil ki, Həmidin səmərəli təklifləri
heç də hamının ürəyincə olmayıb. Kimlərsə
onu alətin milli görkəminin dəyişməsində,
kimlərsə də səslənmə akustikasının
azalmasında və sairədə günahlandırıb.
Lakin Həmid özü də etiraf edir ki,
günü bu gün də o, işlərini tam başa
çatdırmayıb və tarın rekonstruksiya olunmasında
yaradıcılıq axtarışlarını səylə
davam etdirir.
1987-ci ildə Həmidin musiqi-ifaçılıq sənətinin
inkişafında xidmətləri yüksək dəyərləndirilib
və o, "Azərbaycan SSR əməkdar artisti" kimi
yüksək fəxri ada layiq görülüb.
Sənətin dərin sirlərinə bələd olan Həmid
ömrünün ixtiyar çağına çatsa da, sədəfli
tardan ayrılmayıb. Həmişə musiqi ilə yaşayan,
daim axtarışlar edən, yenilikçi sənətkar
böyük müəllimi Mirzə Sadıq Əsədoğlunun
tar məktəbini nəinki davam etdirib, həm də bu məktəbi
daha da zənginləşdirib.
Onun musiqisevərlərin ixtiyarına verilmiş
"Pyeslər" məcmuəsi rəğbətlə
qarşılanıb. Məcmuə N.Əliverdibəyovun "Vals
skertso", P.Çaykovskinin "Sentimental vals", T.Quliyevin
"Qaytağı" əsərlərini əhatə edir. Bu əsərlərin hamısını, habelə
Niyazinin "Arzu"sunu tar ilə fortepiano üçün ilk
dəfə Həmid işləyib. N.Əliverdibəyovun
"Elegiya"sını tarda ilk dəfə o çalıb.
Musiqi yaradıcılığı ilə bərabər,
qırx ildən çox pedaqoji fəaliyyətlə-müəllimliklə
məşğul olan Həmid neçə-neçə
istedadlı tarzənlər yetişdirib.
Onlarla gənc tarzən onun sənət dünyasından
bəhrələnib, musiqi dünyasına ifaçı "vəsiqə"sini
ondan alıb. Bu gün o, tələbələrə
Azərbaycan musiqisinin melodik və ritmik xüsusiyyətlərini,
çalğı imkanlarını, tembrini, səs
palitrasını əyani - estetik əsaslarla izah edən
professional pedaqoqlardandır.
Həmid Vəkilovu tarın tədrisi həmişə
düşündürüb. Təhsil Nazirliyi Elmi-Metodik
Şurasının "İncəsənət və
musiqişünaslıq" bölməsinın məsləhət
gördüyü və tarzən-pedaqoqun yazdığı
"Tarın bəzi ifaçılıq problemləri (metodik
vəsait)" kitabı ali və orta ixtisas musiqi məktəblərində
çalışan müəllimlərə, tələbələrə
dəyərli töhfə olmaqla bərabər, bir daha təsdiq
edib ki, çevik ifası və böyük təsir qüvvəsinə
malik çalğı texnikası, təravətli ahəng,
obrazlı ifadə, hissi dərinlik kimi fərdi
yaradıcılıq siması ilə səciyyələnən
bu virtuoz tarzən özünəməxsus axtarışlı
yol ilə inamla və qətiyyətlə irəliləyir.
MOZAİKA
- AXIRINCI HAŞİYƏ VƏ YA CANIM SİZƏ
SÖYLƏSİN, DAHA NƏLƏR VƏ NƏLƏR...
"Musiqi insan bədəninin bir hissəsidir. Elə bir hissəsidir
ki, ürəkdən sinəyə axıb insanı vəcdəyə
gətirir, ruhlandırır, düşündürür".
İbn Sina, (əlyazmadan).
...Ömrün
o başındakı Həmiddən ömrün bu
başındakı Həmidə nə qalıb görəsən?
Azərbaycan Milli Konservatoriyası xalq çalğı alətləri
kafedrasının professoru, əməkdar artist, Beynəlxalq
müsabiqə laureatı, novator və ustad sənətkar Həmid
Vəkilov zil qara saçları həmişə səliqə
ilə daranmış, baxışlarında qətiyyət
hiss olunan, o balaca oğlana çoxmu borcludur?
Təbii
ki, çox!
Sual verə
bilərsiniz:
-
Yaxşı, onda o Həmiddən bu Həmidə nə
qalıb?
Cavab
şübhəsiz ki, birmənalı şəkildə belədir:
- Əvvəla,
hər böyük yaradıcı insan üçün əvəzsiz
bir vergi; Sənətkar sadəliyi! Həm yetkinlik
dövründə, həm də kamillik və müdriklik
yaşında da dünyaya uşaq kimi baxmaq
bacarığı!
- İkincisi, bütövlük duyğusu. Həm həyatda,
həm də sənətdə. Uşaqlıqdan
xırdaçılıqla arası yoxdur, özü də
bütövdür, sözü də bütövdür!
İndi Həmid Vəkilovun sənətində hamının
bəyəndiyi böyük ifaçılıq məharətinin
və monumentallığın kökü, mayası, canı və
qanı da məhz bu bütövlükdədir!
-
Üçüncüsü, təvazökarlıq. Uşaqlıqdan ölçüsüz tərifdən
xoşallanan deyil. Bəlkə, hələ tərifdən
də çox, hətta
qərəzli-qərəzsiz tənqid də edilib. Fəqət çox vədə susub. Niyə? Ona görə ki, tarzənin dili onun
mizrabıdır!
- Dördüncüsü, etibarlılıq, səmimilik və mehribanlıq. Böyüyün-kiçiyin yerini, duz-çörəyin qədr-qiymətini biləndir.
- Və nəhayət. Həmidi Həmid eyləyən qranit kimi möhkəm bir özül. Sənətinə ölçüsüz-biçisiz məhəbbət!
...İllər də keçəcək, qərinələr də ötəcək. Tarzən Həmid Vəkilov sənəti neçə-neçə sənətsevərin zövqünü, ruhunu oxşayacaq, ona xoş duyğular bəxş edəcək. Çünki bu sənət əbədi sənətdir, yaşarı sənətdir...
..."Hünər yüksəkliklərə qalxmaqda deyil, hünər yüksəkliklərdə məharətlə qalmaqdadır" - Bu sözləri nə vaxtsa Vilyam Şekspir deyib.
..."Günəş şəfəqlərini saçan kimi, mən də öz hisslərimi ən yaxşı nəğmələrimə saçıram" - Bu sözləri də haçansa Mirzə Şəfi Vazeh söyləyib.
..."Mənim hər şeyə - sənətə də, həyata da öz şəxsi münasibətim var. Və bu elə bir münasibət, elə bir düşüncədir ki, bütün həyatım boyu mənə vəfasız çıxmayıb".
Bu sözlər isə tar sənətinin mahir bilicisi və ən layiqli ifaçılarından biri, 68 illik "ömür dənizinin sahilinə çatmış" ustad Həmid Vəkilova məxsusdur.
Bu fikirlərdə böyük həqiqət var.
Sentyabr, 2017-ci il
Rafiq
HACIYEV
Yazıçı-publisist,
Cəfər Cabbarlı Mükafatı laureatı, Azərbaycan
Rəssamlar İttifaqının üzvü
525-ci qəzet.- 2017.- 12 oktyabr.- S.6.