Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
ƏDƏBİYYATDA
HEGEMONİ QAVĞASI
“Odlu yurd”un 11 və 12-ci nüsxələrində Azərbaycanda
ədəbi hakimiyyət qavğası ətrafında
yazdığımız məqalələr Azərbaycan
proletar yazıçılarını ciddən əsəbiləşdirmişdir.
Qızıl ədəbiyyatın ön sıra münəqqid,
ədib və şairlərindən Nəzərli, Əli
Nazim, Ab. Şərif, Süleyman Rüstəm və digərləri
qələmə sarıldılar, şeirlərilə:
Daxildə
və xaricdə düşmən ölməmiş hələ,
Bizə hər addımda qurmaq istəyir tələ.
deyə
fəryad qoparmağa, tənqidlərilə, hətta “Quba
meydanı söyüşlərilə” içlərini
boşaltmaya başladılar.
Nəzərli
keçən il birinci təşrində vüqu bulan Azərbaycan
proletar ədəbiyyatı konqresində söylənən rəsmi
və səlahiyyətdar sözlərin və Əli Nazimin təhlil
nəticəsində çıxarmış olduğu məna
xilafına olaraq “Od gəlini” ilə iftixar etməgə
başladı. Vaxtilə Cəfər
Cabbarlının bu pyesini Mustafa Quliyev “Allah və din əleyhində
olduğu üçün” təqdir etmişdi. Halbuki
Əli Nazim islamiyyətin Azərbaycanı istila edən
dövrlərində, ərəbliyə qarşı vaqe olan
üsyan və qiyam zamanlarını təsvir edən və
tarixi mövsuqiyyəti romantizm içərisində qeyb
olmuş olan “Od gəlini” əsərini heç də “Allah və
din” əleyhində görməmişdi. Biləks
Cəfər Cabbarlı islamiyyətə qarşı bir
müqavimət qəhrəmanı çıxarıyorsa da, fəzilət,
əxlaq, səciyyə, qəhrəmanlıq xüsusunda, zəfər
və qalibiyyət cəbhəsində daima islamları
yüksəltiyor. Hər iki tərəfin türk olaraq
alınmasında və ərəblər naminə hərb edən
türk komandanın Azərbaycan naminə müqavimət edən
türk komandanla “türk olduqları üçün dini
mücadiləyə girişməmək və milliyyət
naminə birləşmək” təklifləri
qarşısında qalmasını Əli Nazim Cəfərin
türkçü və milliyyətçi olmasilə izah
etmişdi.
Əsəri
marksist bir görüşlə bu surətdə uzun-uzadıya
təhlil etmiş olan münəqqid “yoldaş” “Od gəlini” əsərini
proletar ədəbiyyatından xaric və müzürr bir əsər
olaraq təqdim edərkən, Nəzərli onu “Oktyabr
inqilabının” yaratmış olduğu şah əsər
kibi tərif ediyor və buna cavab olaraq “Od gəlini”ni göstərməkdədir.
Biz məqalələrimizdə millətsevən,
xalqçı və proletar kibi üç qrup
yazıçıların arasında yerdəyişmə və
birləşmə vücuda gəldigini, konqre qərarlarına
istinadən qeyd etmişdik. Xalqçılar və
proletarların da mühüm bir qismi aktiv mücadiləçi
olan millətsevən yazıçılarla birləşmiş
və vahid milli bir cəbhə yaratmışlardır. Bu birləşmə təşkilat mənasında
degil ki, Əli Nazim kommunist olmayan yazıçıları
“Çeka” ilə təhdid edərək müştərəkən
“müsavatçı olmadıqlarını elana” dəvət
ediyor. Bu birləşmə sırf ideoloji
cəhətdən Azərbaycanda cərəyan edən
mücadilə və hərəkatlara, həyat və şəraitə
olan baxışların, anlayışların,
görüş və duyuşların birləşməsi mənasında
söylənmişdir.
Bu
baxışla Mehdi, Necdət, Almas və s.
başlamış cığırdaş adlanan və
ortayı işğal edən Cəfər Cabbarlıya və
oradan da sağ cinahı təşkil edən Ə.Cavadlara qədər
görüş və duyuşların birləşdigi
görülməkdədir. Bunu “Kommunist” qəzetəsinin
12 avğustos nüsxəsində bənə cavab şəklində
bir məqalə həsr edən Ə.Nazim və Ab. Şərif
dəxi gizlətmiyorlar.
Daha
keçən sənə ikinci təşrinin (noyabrın) 5-də
“Kommunist” qəzetəsində Sanili (Hacı Kərim Saniyev) Azərbaycan
proletar gənclərinin çox sıcaq qana malik
olduqlarından kommunizm yolundan sapdıqlarını qeyd edərək
diyordu ki:
“Azərbaycanın əməkçi və
işçiləri arasından çıxmış
sağlam fikirli ədiblər və şairlər getdikcə
artmaqdadır.
Fəqət bu yeni yüksələn gənclər
müsavatçıları iyi tanımıyorlar. Rus proletar ədəbiyyatında mövcud olan
velikorus şovinizmi, əski hakimiyyət xülyaları, Azərbaycan
proletar ədəbiyyatında dəxi əski bir hərəkat
yaradır. Bu hərəkatı Cavadlar dərinləşdirir,
rus təhlükəsinə qarşı Müsavat Azərbaycanın
həqiqi istiqlalçısı kibi idealizə olunuyor.
Proletar gənclər Cavada nəzirələr yazıyorlar: Almas İldırımlar, Adil Necdətlər,
Müşfiqlər, Hüseynzadələr proletar
yazıçıların ən qüvvətli simaları olan
bu gənclər kövn milliyyətçi olaraq proletar
yazıçılar cəmiyyətilə kommunist firqəsindən
belə istefa veriyorlar”.
S.Rüstəm
isə bu məlumatı təkmil edərək hali-hazırda
belə proletar yazıçılar cəmiyyətində
Cavadı müdafiə edənlər mövcud olduğunu qeyd
edərək diyor ki:
“Bəzi gənc yazıçılar Cavadı müdafiəyə
qalxışıyorlar. Cavada səcdə edən gənclər
tezkən öz yanlışlıqlarını
düşünərək özlərini sağlam yola
salmalıdırlar. Yoxsa Almas İldırımın
düşdüyü vəziyyətə düşərlər.
Bən bəzi gənclərdən Cavadın
çap olunmamış şeirlərini çox
eşitmişəm. Cavad ədəbiyyat
sahəsində bəzi gənclərimizi zəhərləməyə
müvəffəq olmuşdur. Almas
İldırım Cavadın qurbanıdır. Cavad onun beynini o
qədər zəhərləmişdir ki, nəticədə Almas İldırım komsomol təşkilatından
da uzaqlaşdı. O, Cavadın qeyri-mətbu yazılarına nəzirələr
yazdı. Almas İldırım tək
degildir. Hali-hazırda cəmiyyətimizdə əza
olan bir qaç gənc dəxi öylədir. Onlar şimdiyə qədər bu xəstəlikdən
qurtaramamışlardır”. (“Kommunist”, ¹258-2764)
Keçən sənəki konqredə Əli Nazim
cığırdaşların (xalqçılar) bəlli-başlı
müməssillərini tənqid edərək bərbad eyləmişdi. Mustafa Quliyev o ictimada
Əbdürrəhim, Cəlil Məmmədquluzadə,
Hüseyn Sadiq, Cəfər Cabbarlı, Süleyman Sani, Abdullah
Şaiq bəyləri sayaraq demişdir ki:
“Bunlar bizə
cığırdaş ola bilməzlər,
çünki bunlar daha heç bir əsas məsələdə
burjua-liberal görüşündən iləri gedə bilməmişlərdir”.
(“Kommunist”, 3.11.1929 ¹258)
Əli Nazim bu “burjua-liberal” ruhunu tərənnüm edən
“cığırdaşları” proletarlaşdırmaq
lüzumundan bəhs etmişdi. Fəqət ona cavabən Sanili
demişdir ki:
“Bizdə gənc proletar yazıçıları daha bu
vaxta qədər kəndiləri işçi-köylü
oxuyucular üçün bir şey verə bilməmişlərdir. Bilxassə
cığırdaşlar üçün məfkurəvi cəhətdən
nümunə ola biləcək ciddi bir əsər
daha ortada yoxdur”.
Keçən sənənin konqresi münasibətilə
bir məqalə yazan M.Arif proletar ədəbiyyatını
yalnız kəmiyyətcə degil, keyfiyyətcə də
yoxsul olduğunu qeyd ediyordu. (“Kommunist”, ¹2752) Əli
Nazim isə bu məsələ üzərində daha əsaslı
duraraq proletar ədib, şair və
yazıçılarının yaratdıqları əsərləri
yüngül, bəsit, ibtidai bir halda görüyor.
(“Kommunist”, 21.10.1929) Əli Nazim proletar
yazıçıları yalnız ədəbiyyat sahəsində
degil, hətta adi, ümumi, hər insana lazım olan məlumatca
dəxi ibtidai görməkdə idi.
Konqredə Mustafa Quliyevin nitqi çox mənalı idi. O, ümumi kütübxanələrdə
yapılan bir statistiki qeyd ediyordu və bu statistik üzərinə
kimsənin kommunist əsərləri
oxumadığını, bunun üzərinə də kimsənin
proletar və kommunist əsərləri, kolxoz, sovxoz və s. hərəkatları
təsvir edəcək ədəbi əsərlər
yazmadıqlarını, xalqı tətmin edəcək əsərlər
yazmaqla proletar yazıçıların dəxi millətçilər
nüfuzuna düşməgə başladıqlarını
qeyd ediyordu.
Bütün bu hərəkatların xaricə təsir
etməsi proletar ədiblərini və qızıl şairləri
qızdırmışdır. Xayır, proletar ədəbiyyatı
vardır, iştə Cəfərin “Od gəlini”, iştə
Cavadın “Kür”ü, “Gürcüstan”ı ... deyə
bağırıyorlar. Fəqət bunu
yaparkən “yalançının hafizəsi
olmadığı üçün” iki sözləri bir-birini
tutmuyor. Mustafa vaxtilə “Od gəlini”nı
idealizə eyləmişkən, sonra “təkfir” ediyor. Əli Nazim bu əsəri kommunizm əleyhində
milliyyətçi-islamçı bir əsər olaraq tələqqi
edərkən, Nəzərli “Oktyabr məhsulu” ədd ediyor.
Ab. Şərif “ordusuz qalan Müsavat münəqqidlərinə”
cavab verən bir məqaləsində diyor ki:
“Oktyabr
bir qrup yazıçılarımızın psixo-ideolojisində
olduqca böyük inqilab yaratdı: oktyabrdan sonra əski
yazıçılarımızın böyük bir qismi
proletar inqilabına yaxınlaşdıqları halda, digər
bir qismi “Müsavat” kibi əksinqilab firqələrin qoynuna
atılmaqdan geri durmadı”. (“Kommunist”, ¹183, 1930)
Proletar inqilabını “təmiz ürəklə” qəbul
edənlər arasında hekayələrilə bərabər
Seyid Hüseyni, “Od gəlini” ilə bərabər Cəfər
Cabbarlıyı dəxi qeyd etməkdir. Bu surətlə bu
yazıların Müsavat dəyirmanına degil, bolşevik dəyirmanına
su tökməkdə olduqlarını iftixarla yazan mühərrir
məqalənin sonunda diyor ki:
- “Ölkəmizdə inqilabın getdikcə dərinləşməsi
və genişlənməsi bütün inqilab ədəbiyyatımızın
qarşısında son dərəcə böyük vəzifələr
qoyduğu halda, əski yazıçılar kadromuzun olduqca
mühüm bir qismi nə mövzu, nə də
yaradıcılıq üsulu etibarilə bir yenilik
yaratmıyor.
Köhnəpərəstləri tənqid və
qadın hürriyyəti uğrunda mübarizə kibi bir qədər
liberal mövzulardan iləri getmiyorlar”.
Ab. Şərif bu mövzulara da “inqilabi bir qiymət”
veriyor.
“Fəqət bu mövzular ilə bərabər şəhər
və köydə böyük ziddiyyətlər ilə
doğan yeni həyat mənzərələrini görmək,
işçi-köylü kütləsi içindən
çıxan yeni insanları təsvir eyləmək,
ümumiyyətlə bizdə doğan yeni həyatın və
sosyalizm quruluşunun müsbət və sinfi tiplərini daha
geniş surətdə göstərmək lazımdır. Bəzi ədiblərimiz
böylə aktual məsələlərə olduqca dar və
səthi liberal bir baxışlarla yanaşmaqla yalnız yoxsul
və bədbəxt insanlara qarşı bir mərhəmət
oyatmağa çalışıyorlar...”
Mühərrir buna misal olaraq muzdurlar həyatından
hekayə yazan Abdulla Şaiq bəyi alıyor. Abdulla Şaiq muzduru bədbəxt
bir tip olaraq təsvir etmiş, halbuki Şərif yeni həyat
quruluşuna aktiv iştirak edən onlar və yüzlərlə
yoxsul muzdurların təsvir edilməsini onların “xoşbəxt”
olaraq göstərilməsini istiyor.
Çıxmıyor, nə yaparsan. Onlar həyatı
öylə görüyorlar. Və bu da
Əli Nazimin yeni bir ünvan tapdığı “rekonstruksiyon
dövrü”nün ədəbiyyatındakı xüsusiyyətidir.
Əli Nazim “Rekonstruksiyon dövrü sinfi mübarizə
və bugünkü ədəbiyyatımız” adlı məqaləsində
(“Kommunist”, 12 avqust 1930) “Müsavatçıları təhqir
etməməgi tələb edən proletar mühərrirlərindən
Mehdi Hüseynzadəyə qarşı müdhiş bir
küfür ağzı açmışdır. Milliyyətçi-xalqçı
ədəbiyyatın insani hisslərinə, mərhəmət,
şəfqət, məhəbbətlərinə qarşı
müdhiş bir kin, nifrət və xüsumət tələb
ediyor. “Pravda” 28 avqust tarixli nüsxəsindəki bir məqalədə
diyor ki:
- İmhasına qərar verilmiş olan köyün və
şəhərin kiçik burjuası, ədəbiyyat sahəsində,
onlara qarşı yürütdügümüz kin, xüsumət,
nifrət siyasətinə qarşı, bu siniflər kəndi ədəbiyyatlarında
tam başqa bir vəziyyət aldılar. Kommunist firqəsinin
köyün və şəhərin hallı siniflərinin bir
sinif olaraq imha eyləmək şüarına bu siniflər kəndi
ədəbiyyatlarında insanpərvərlik, bəşəri
məhəbbət və göz yaşları ilə cavab
veriyorlar. Onlar məğdur, məzlum, məhkum
dünyalar təsvir edərək anti-bolşevik fikirlər
idealizə ediyorlar.
Ab. Şərif Abdulla Şaiqdə dəxi bu xüsusiyyəti
görüyor.
Əli Nazim bu “burjua mərhəmətlərinə” kin, nifrət,
küfür və hətta “Çeka” təklif eyləməkdədir...
Hər
bir şeydən ümidi kəsilmiş insanlar kibi...
M.B.Məhəmmədzadə
“Odlu
yurd”, təşrini-əvvəl (oktyabr) 1930, ¹21
Mövsuqiyyət
- inanma
Mühibb
- sevən
Təəmmüm
- hamıya aid olan
İmha -
məhv etmə
MƏSUD
XATİRƏLƏRDƏN
28
Mayıs - bu müqəddəs bayram münasibətilə bir
xatirə və həm də xoş bir xatirə yazmaq
lazım. Kiçik, fəqət kiçikligi ilə
bərabər gözəl və pək sərvətli məmləkətimizin
gözəl xatirələri çox çoxdur. Bu xoş xatirələr, gözəl mənzərələr
birər-birər xəyalımda mücəssəm oluyor.
Fəqət dərhal bu xoş mənzərələrin
arxasınca şimdi qanlar, atəşlər içərisində
istiqlal uğrunda mücadilə edən vətənimin acı
mənzərələri gəliyor və xoş mənzərələri
örtmək istərkən bən xəyalımı
çabuk başqa tərəfə sövq ediyoram.
Bu xəyallar arasında nədənsə əski bir
xatirəyi anlatan bir rəsm qarşımda təcəssüm
ediyor. Bu rəsm Bakının Qoşa qala qapısı
qarşısında son Bakı xanının Mirzəsi tərəfindən
Bakıyı mühasirə edən və xalqın
“Çubuqtur” dedigi general Sisyanovun öldürülməsini
göstəriyor. Bu həyatın arxasınca
gənc məmləkətimizin gənc ordusunun eyni məhəldən
dəmir addımlarla yürüdüklərini
görüyoram. Qulağım: “Canım qurban olsun Azərbaycana!”
sözlərilə bitən türküləri eşidiyor.
Bənə
öylə gəliyor ki, 100 il əvvəl
Qoşa qala qapısında və qala bürclərində durmuş
adamlar gənc Cümhuriyyətimizin gənc, fəqət gəncligi
qədər qəhrəman ordusuna baxıyorlar...
Sonra
Bakının sahil boyu... Orada Gəncədən Bakıya gələn
əskəri hissəmizin ilk rəsmi keçidi...
Bütün millət ərkəkli-qadınlı, gəncli-ixtiyarlı,
həpsi ordumuzu görməgə qoşuyor. Alqışlar, sevinc
yaşları, şimdi oluyor kibi...
Bu həyatın
arxasınca həmən cəddədə bolşeviklərin
arabalarla, avtomobillərlə evlərin və ticarətxanələrin
mallarını vaporlarla götürdükləri
gözümün önünə gəliyor...
Yenə bolşevik rejimi altında, heç bir zaman
unutmayacağım kibi 28 Mayıs bayramını
xatırlayıram. Bu ilk xristiyanların Romada gizli toplantılarını,
gizli ibadətlərini o qədər xatırlatıyor ki... Gizli olaraq toplantılar müqəddəs 28 Mayıs
bayramını çox ehtiyatla qutluyorlar.
Xəyalımı yenə yapıncıya
bürünmüş, başında qıllı papaq, əlində
xalq əfsanəsində qeyd olunduğu kibi aynalı tüfəng
olduğu halda, təpələrdə, ormanlarda qızıl və
vəhşi yağı ilə hərb edən, Azərbaycanın
yabançı qüvvətlərə qarşı ənənəvi
mücadilələrini davam etdirən vətən igidlərinin
yanına gediyor. Dağların başında,
yalçın qayalar arxasında soyuq, aclıq, ehtiyac kibi
möhnətlərə qatlanaraq düşmənlə hərb
ediyorlar. Ölüyorlar, fəqət təslim
olmuyorlar. Öldürüyorlar...
Bu son səhnə bəni sevindiriyor. Qəlbimi
imanla dolduruyor.
Bu imanla 28 Mayıs bayramı ediyoram. İnanıyoram
ki, ölmək bilməyən qurtaramaz.
Ölməgə qərar vermiş, onu felən tətbiq
edən bir millətin dəxi mütləq qurtaracağına,
hürriyyətə qovuşacağına imanın qanedir.
lll
Günəşli bir cümə.
Xalqda o
gün heç görünməyən bir hərəkət
bir həyəcan vardır, cəddələr və sokaklar
dolu... Həpsi şəhrin yuxarı tərəflərinə
yürüyorlar, bunlar nərəyə böylə?
Şəhrin üzərindəki ən yüksək yerə
toplanıyorlar. Bütün Azərbaycan vəkil və məbusları
dəxi həp buradadırlar. Bən də
o yüksək yerdəyəm.
Bu zirvədən şəhərin hər tərəfi və
günəşin şüası altında altun kibi parlayan
Quzğun dəniz də uzaqlarda gözüküyor. Qələbəlik
getdikcə artıyor. Hər kəs buraya gəlməgi
kəndisinə müqəddəs bir borc biliyor. Hələ qadınlar görülməmiş bir
kütlə halında gəliyor, böyük meydanın bir tərəfində
duruyorlar.
Burası nədir?
Burada bu gün Azərbaycanı kəndi qanları ilə
qurtarmış Türkiyə məhmədciklərinə
şəhərin hər tərəfini görəcək və
şəhərin hə tərəfindən görüləcək
bir abidə yapılacaqdır.
Abidənin planı hazır, təməl daşı
konuluyor. Mərhum Nəsib bəyin qalın səsi
böyük çənlərin səsi kibi insan qəlbinin ən
dərin guşəsinə qədər hülul ediyor. Ən sərt ürəkləri yumşatıyor.
Emin bəy nitqə başlıyor. Yeni
dalğalanmaya başlayan bir dəniz kibi get-gedə coşuyor.
Kəndi nitqindən kəndisi mütəəssir
olduğu kibi başqaları da mütəəssir oluyorlar.
Bu əzim qələbəlik içində tam bir
sükunət hökmfərmadır. Fəqət
ara-sıra qadınların ağlamaq səsləri bu səmimi
sükunəti ixlal ediyor. Yüksələn
günəş abidəyi təqdis ediyormuş kibi kəndi
işığını ziyarətçilərin və abidənin
üzərinə bol-bol sərpiyordu.
Fəqət nə yazıq, bu abidə yapılmağa
başlarkən Şimaldan qalın müzlim bir bulud gəliyor,
günəşin qarşısını tutuyor, hər tərəfi
zülmət istila ediyor və o müqəddəs abidə
yapılamıyor.
Biz əminiz ki, bulud nə qədər müzlim
olursa-olsun, günəşin önünü daima qapayamaz. Günün
birində müzlim bulud çəkilincə günəş
yenə əskisi kibi parlar və o müqəddəs abidə
yapılar.
Dəmirçi
oğlu
(Məmməd
Əli Rəsulzadə)
“Odlu-Yurd”,
28 Mayıs 1930, ¹ 16
Məsud
- xoşbəxt, bəxtəvər
Müzlim
- qaranlıq, mənhus, mənbur
AZƏRBAYCAN
HƏYAT VƏ MƏTBUATINDAN
Azərbaycanda
sinif mücadiləsi “Teatro ətrafında bir münaqişə”,
“Proletar ədəbiyyatı” məhsulları
Bir müddət əvvəl Bakıda Azərbaycan Mərkəzi
Kommunist firqəsinin sənəlik ictimai vüqu bulmuşdu. Məzkur ictimada ələlxüsus
Azərbaycan Kommunist firqəsi məsul katibi Çikalo Azərbaycanın
iqtisadi, ictimai və siyasi vəziyyəti haqqında məruzədə
bulunmuş və Kommunist firqəsinin Azərbaycandakı
“müvəffəqiyyətləri”ni sayıb
tökmüşdür. Məruzəsində ən
mühüm yeri sinif siyasətinə verən Çikalo
böyük bir təlaşla Azərbaycanda sinif düşmənliginin
və bu düşmənlik nəticəsində hüsula gələn
şiddətli mücadilələrin kəskin bir şəkil
aldığından bəhs etmişdir. Çikaloya
görə bütün Sovetlər İttihadında olduğu
kibi Azərbaycanda dəxi son zamanlar sinif mücadiləsi gərgin
bir şəkil almışdır. Sinif
mücadiləsinin şiddət kəsb etməsinə səbəb
bir tərəfdən ötədənbəri Qarabağ,
Şirvan, Gəncə kibi bir çox Azərbaycan qəzalarında
təəssüs etmiş çetələrin fəaliyyətə
keçmələri, digər tərəfdən köy
qolçomaq zümrəsinin şiddətli müqavimət və
aktiv mücadilə etməsidir. Qolçomaqların
şiddətli müqavimətindən bəhs edən
Çikalo diyor ki: “Qolçomaqların fəaliyyəti köy
həyatının bütün sahəsini istila etmişdir. Onlar gərək ərzaq (taxıl)
hazırlığı və gərəksə əkin işləri,
vergi və istiqraz məsələlərində hökumətin
tədbirlərinə qarşı çıxıyor və
şiddətlə müqavimət ediyorlar. Qolçomaqlar yalnız bununla qalmamış, Azərbaycanın
bütün köylərində Sovet müəssisələrinə
soxularaq idarəyi kəndi əllərinə
almışlardır”.
Köylü müqavimətini bu surətlə təsvir
edən Çikalo sözü köylərdə kommunistlərə
qarşı yapılan terror hərəkətlərinə
keçiriyor və əlavə ediyor ki, “Qolçomaq, inqilab əleyhdarı
və sair bu kibi ünsürlər tərəfindən
kommunistlərə qarşı icra edilən terrorlar gündən-günə
artmaqdadır, bir ay zərfində yalnız bir qəzada 20-dən
fəzlə kommunist öldürülmüşdür”.
Çikalo köylərdə bulunan bu kibi
“yabançı ünsürlər”in əmələlər
içərisində dəxi qüvvətlə kök
saldığını və tıpqı qolçomaqlar kibi əmələlərin
də hökumətin köy siyasəti əleyhində
çıxışda bulunaraq hökumət əleyhinə
şiddətli propağandalar yapdığını qeyd
ediyor.
Məruzəsində ərzaq böhranı məsələsinə
təmas edən Çikalo əmələlərin dərin
bir böhran içərisində imrari-həyat etdiklərinə
işarət edərək, bu iştə ərzaq təchizatilə
əlaqədar Sovet müəssisələrini qəbahətli
buluyor və diyor ki, “Köy və şəhərlərdə
bulunan ərzaq müəssisələrimizin şimdiyə qədər
heç bir hazırlıqda bulunmaması və əmələ
sinfini ərzaqla təchiz etməməsi bir rəzalət və
tam mənasilə bir cinayətdir”. Fəqət qəbahəti
ərzaq müəssisələrində görməklə əmələ
zümrəsinin gönlünü almaq istəyən
Çikalo böhranın əsil səbəbini bilməz
degildir. Zənn edərsək mütəəddid
çıxışlarında göstərdikləri kibi əmələlər
ümumi böhranın əsil səbəbini Sovet hökumətinin
yanlış köy siyasətində görmüş və
böhrandan qurtulmaq üçün, köylünün
hökumət tərəfindən təzyiqi əleyhində
bulunmuş və mümkün mərtəbə
köylüyü müdafiədən çəkinməmişlərdi.
Məruzəsinin sonunda Mavərayi Qafqasiya Kommunist firqəsinin
qərarlarından bəhs edən Çikalo bu qərar
mövcibincə bir çox sənaye sahələrinin Mavərayi-Qafqasiya
Federasyonu idarəsinə veriləcəyini, yəni mərkəzləşəcəgini
qeyd etmişdir. Çikaloya görə iqtisadiyyatın təqviyəsi
(?) üçün yapılacaq olan bu təmərküz siyasəti
heç şübhəsiz bəzi milliyyətçi
ünsürlərin müqavimətinə məruz
qalacaqdır. Bunun üçün də
“bilcümlə firqə təşkilatları gərək
hakim rus milliyyətçiligi (rusçuluq) və gərəksə
məhəlli milliyyətçiliklə qəti bir mücadilə
yapmalıdır”.
lll
Bakıda
intişar edən “Kommunist” qəzetəsində
son zamanlarda şayani-diqqət bir qələm münaqişəsi
yürüdülməkdədir. Münaqişənin
mövzusunu işçi teatrosu təşkil ediyor. Məsələ
şudur: işçi teatrosunun xalq tərəfindən rəğbət
görməməsinin əsil səbəbini araşdırmaq. Bu məqsədlə toplanan əlaqədar zəvat
bütün səbəbini səhnəyə vəz edilən
piyeslərin bədii, orjinal əsərlər olmayıb, tərcümə
və sırf propağanda piyesləri olduğu keyfiyyətində
görmüş və xalqı teatroya cəlb etmək
üçün mütləq orjinal və bədii qiymətə
haiz əsərlər oynamalıdır demişlərdir.
Son zamanlarda Əbdülhaq Hamidin “Duxtəru Hindu”sunu oynamaq surətilə
böyük bir rəğbət gördüklərinə
istinadən tezlərini müdafiə edən bu zümrə əleyhinə
kommunist keçinən bəzi dolqoviklər şiddətlə
hücum etmiş və bu tədbir və fikri “proletar məfkurəsi”
üçün vahim bir yol bulmuşlardır. Bu cümlədən
olaraq “Kommunist” qəzetəsində “Tənqidçi”
imzası ilə “Qorxunc bir təmayül” ünvanlı bir məqalə
dərc edilmişdir.
Orjinal əsərlərin oynanılmasını müdafiə
edən zümrəyə qarşı yazılan bu məqalədə
dəxi əsas etibarı ilə bu fikir rədd edilməyərək
yalnız bu yolun “proletar məfkurəsi”ni istiqamətindən
çevirəcəgi üçün vahim olduğuna işarə
ediyor və deniliyor ki, “Bu fikir bütün əfkarı
ümumiyyəyi istila edərək təəmmüm etmiş
olursa işçi teatrosu çox şeylər qeyb etmiş
olacaqdır. Çünki bu gün məzkur teatroya gələn
az isə səbəbi xalq kütləsinin
inqilabi əsərləri sevməməsidir. Digər
teatrolarımızda dəxi müşahidə edilən bu həqiqəti
etiraf etmək lazımdır. Xalq inqilabi əsərlərdən
xoşlanmadığı üçündür ki, teatroya gəlmiyor.
Təsəvvür edilsin, inqilabın 10-cu sənəsində
xalq inqilabdan və inqilabi əsərlədrən
xoşlanmıyor və bu kibi əsərləri sevmiyor. Bunu bir kommunist ağzından eşidiyoruz. Vəziyyət böylə ikən xalq kütləsinin
inqilab tərəfdarı, komunizm mühibbi olduğundan,
proletar ədəbiyyatının mövcudiyyətindən bəhs
edilə bilirmi? İnqilaba nifrət edən
bir kütlənin “proletar” ruhlu olduğuna nasıl, hanki məntiqlə
hökm edilə bilir? Fəqət
bolşevik məntiqi bunu aramaz, çünki o hər şeyin
silah gücü ilə, terrorla yapılacağına qanedir.
Məqalə sahibi xalqın bu nifrətinə rəğmən
teatronun heç bir zaman kəndi “proletar” xəttini dəgişdirmək
təşəbbüsündə bulunmamasını təklif
ediyor və “inqilabi repertuar əsasından sapmak demək, xalq
kütləsinin tələb və arzusuna ittiba və onun
arxasınca getmək deməkdir”. Diyor ki bu
da teatroyu bir propağanda ocağı yapmaq surətilə
xalqın qafasını komunizm həzəyanları ilə
doldurmaq, xalqı zorla “proletar ruhlu” yapmaqdan başqa bir şey
degildir. Fəqət nə olursa-olsun xalq
zövqünün önünə keçiləmiyəcəgindən
bu tədbirin müvəffəqiyyətli nəticələr
vermiyəcəgi təbiidir.
* * *
Son
zamanlarda milli ədəbiyyata qarşı gərək qəzetə
və gərək konqralar vasitəsilə mücadilə səhnəsinə
atılan qızıl “şair” və “ədiblər”
bolşevik ağalarının ağzına bir şey atmaq və
bu surətlə “proletar ədəbiyyat”ı yaratmaq
üçün bir taqım əsərlər nəşr
etmişlərdir.
Mustafa Quliyev “Yüksəliş” ünvanilə “Kommunist” qəzetəsinə yazdığı bir məqaləsində bu vadidə yazılmış əsərlərdən dərin bir vəcd və həyəcanla bəhs etməkdədir. Quliyevin keyfi hökmunə görə Azərbaycan ədəbiyyatı artıq milli, inqilab əleyhdarlığı kibi təmayüllərdən sıyrılmaqda və həqiqi “proletar” çöhrəsini bulmaqda imiş. Quliyev misal olmaq üzrə şair yamağı Süleymanın “Müsavatçılara cavab” namı altında nəşr etmiş olduğu şeirləri zikr ediyor və mahiyyətini hənuz bilmədigimiz bu şeirlər haqqında diyor ki: “Bu şeirlərlə Süleyman düşmanlarımızı qırbaçlıyor. Onların qardaş qırğını, zülm, təhəkküm ilə dolu hakimiyyətlərini xatırlayaraq acizliklərinə gülüyor. Məzkur şeirləri “Müsavat” fəaliyyətinə bir cavab kibi tələqqi edən Mustafa əlavə ediyor ki: “Müsavatçılar bəzi yazıçı və şairlərə adsız kəat və şeirlər göndərərək 3 rəngli bayrağı, turançılığı mədh ediyorlar. Müsavat əfsunçusu gəncləri vətən, millət və istiqlal fikirlərilə əfsunlamağa çalışıyorlar. Süleymanın şeirləri bunlara iyi bir cavabdır”.
Qulyev bundan başqa daha bir qaç “proletar” şairinin əsərlərindən bəhs edərək artıq Azərbaycanda proletar ədəbiyyatının vücudə gəldiginə qani bulunuyor. Fəqət bizcə bu kibi ismarlama yazılar fərdi bir qənaət məhsulu olduğu üçün Azəri xalqının məşəri vicdanının bir əksi olan milli ruh əsərlər yanında pək sönük qalır. Çünki xalqın istədigi, xalqın zövqü tamamilə başqa, buna müqabil bilməcburiyyə təlqin edilmək istənilən fikir də başqadır. Binaənileyh xalqın əsil yaradıcılığı olmadan ismarlama surətilə vücuda gətirilmək istənən “proletar ədəbiyyat”ı hər zaman olduğu kibi yenə də qüvvətli və hakim bir milli ədəbiyyat yanında inkişafdan məhrum qalacaqdır.
Y.Əli
“Odlu-Yurd”,
Mart 1930, ¹ 13
İttiba
- boyun əymə, itaət etmə
Həzəyan
- mənasız, havayı, hədyan
Təxəssüs
- ixtisaslaşmış
Vadid -
yeni baxış
Vəcd -
cuşa gəlmə
Məşər
- duyma, dərk etmə
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2017.- 14 oktyabr.- S.20-21.