İmdat Avşarla
Türkiyəyə səyahət
"Səhər-səhər"
rubrikası
İmdat Avşar çağdaş
Türkiyənin istedadlı
yazıçılarındandır.
İmdat Avşar Azərbaycan sevdalısı və ədəbiyyatımızın təbliğatçısıdır.
İmdat
Avşar bir sıra yaşlı və gənc yazıçılarımızın şeirlərini, hekayələrini,
o cümlədən, mənim “Kərəm kimi” sənədli romanımı Türkiyə
türkçəsinə uyğunlaşdırıb.
İmdat Avşar şəxsən mənim əziz dostumdur.
Çox
illər bundan qabaq İmdatla söhbətdə bir niyyətimizdən söz açmışdıq: Birlikdə
iki səyahətə
çıxaq. Başdan-başa Türkiyəni və başdan-başa Azərbaycanı
gəzək. Sonra mən
Türkiyə təəssüratlarım
haqqında, İmdat da Azərbaycanda gördükləri barədə
yazıb bir kitabda nəşr edək. Təəssüf ki, bu niyyət mənim tərəfimdən həyata
keçmədən elə
niyyət kimi də qaldı. Amma İmdat altı-yeddi il bundan
öncə bizim o zaman lap gənc olan yazıçımız
Elçin Hüseynbəyliylə
birlikdə “Övliya Çələbinin iziylə”
ölkəmizin bir sıra bölgələrinə
səfər etdi və bu səyahəti
haqqında “Azərbaycan”
adlı dəyərli
kitab yazdı.
Mənim Türkiyəni Ədirnədən
İqdıracan başdan-başa
dolaşmaq arzum həyata keçməsə
də, İmdat bəylə birlikdə çox səfərlərdə
olduq. Hollandiyada Nazım Hikmətə həsr olunmuş kitabımın təqdimatına
birlikdə qatıldıq,
İstanbulda, Ankarada, Kayseridə, Qırşəhərdə
tədbirlərdə iştirak
etdik, əfsanəvi təbiət mənzərələriylə
insanı heyrətləndirən
Kappadokiyanı, Görəməni
gəzdik.
Bu günlərdə isə Bakıdakı mənzilimi
tərk etmədən İmdatla
daha bir gəziyə çıxdıq.
Çoxdan bəri bütünlüklə
oxumaq istədiyim bir kitabı - İmdat Avşarın “Anamın saatları” kitabını bir nəfəsə oxudum.
Bu qiraəti İmdat
Avşarla Türkiyəyə səyahət də adlandırmaq olardı.
Ədəbiyyat bir xalqı daha yaxından tanımaqçün ən
etibarlı mənbədir.
Türkiyəyə açılan
bütün qapılar
üzümüzə bağlı
olan zamanlar qardaş ölkəylə
daha çox şəhər mövzularında
yazılmış əsərlər
vasitəsiylə tanış olurduq. Rəşad Nuri Güntəkin, Ömər
Seyfəddin, Xalidə
Edib Adıvardan üzü bəri Nazım Hikmətə, Əziz Nesinə və son illərdə Orxan Pamuka qədər
oxuduğum bütün
kitablar bizi böyük şəhərlərə
və ilk öncə əlbəttə, İstanbula
aparırdı (Əlbəttə,
“dağlar dastançısı”
Yaşar Kamalı unutmuram).
İmdatın hekayələr kitabı məni türk köylərində, azəri
türkcəsiylə desək,
kəndlərində, qəsəbələrində
gəzdirdi. Mətnə daldıqca elə bil yazda yaşıl
yamacların, gül-çiçəkli
çəmənlərin qoxusunu duyurdum.
“Dağlar mor bənövşə, gül,
Bəsərəkdə yürüyən
lalə sümbül,
Güldərəni bürüyən çayır
çəmən”.
Aşıq Veysəl şeirindən
boy verirdirsə, İmdatın
nəsrində yaylağın
“qarını-ayazını, qışını-baharını, çiçəyini, böcəyini,
otunu, tikanını” duydum. “Altın çiçək, bənövşəyi
süsən, qız kirpiyi, gəlincik, göybaş bənövşəyi
çiçək. Çiçəklər dərələrdə, təpələrdə,
qarın tutmadığı
daldalarda, dağın
koğuşlarında boy verib
açır. Dəvədabanı,
kəklikotu, yovşan,
çobanyastığı... Qanqal, şəkər tikanı,
çölnoxudu, dəvətikanı...
və quşlar.
Dağların, yaylaqların quşları.
Mir Seyid yaşılbaş
sonalarla, qızıl rəngli anqutlarla, telli durnalarla sulara enir və
bir xınalı kəklik sürüsünə
qoşulub dağlarda süzür”.
Oxuduqca sanki dağların saf havasıyla ciyərdolusu nəfəs alırsan, güllərin, çiçəklərin
min rəngini görürsən,
rayihəsini duyursan, quşların civiltisini eşidirsən. Və bütün bu
təbiət gözəllikləri
kənd uşaqlarının,
o cümlədən, çocuq
İmdatın gözüylə
görülüb, yaddaşında
saxlanıb. “Çoxumuz səfil, pərişan kənd uşaqlarıydıq, dəyişməyə
köynəyimiz, jaketimiz
yoxdu. Həftələrlə məktəbə eyni köynəkdə gedərdik. Yaxalarımız kirdən parıldayardı.
Böyük qardaşlarımızdan,
əmiuşaqlarından qalma pencəklərin
qolu əllərimizi örtərdi, ciblər dizimizə qədər yenərdi. Şalvarımızın beli düşər,
əlimizin biri həmişə belimizdə
olardı. Taxtaya çıxanda
kənardan baxıb gülərdik”.
Çətin, məşəqqətli çocuqluğun bu qədər müfəssəl, əyani təsviri ancaq yaddaşda həkk olunmuş acıların nəticəsidir. Ömür boyu unudulmayacaq acıları xatirəsində yaşatmasaydı, yazıçı İmdat Avşar çox erkən yaşlarında yetim qalmış Mir Seyidin ata həsrətini və arzuladığı velisopedə heç vaxt sahib olmayacağını bu qədər təsirli şəkildə qələmə ala bilməzdi. Təbiətin yalnız çiçəklənən baharını deyil, arvadların başı söhbətə qarışarkən həyətdə vedrədə donan suyun timsalında qışın sazağını da parlaq boyalarla oxucuya çatdıra bilən müəllif Mir Seyidin özünün bir gün itkin düşməsini, sonra da donmuş meyitinin tapılmasını xəsis ifadələrlə və sarsıdıcı təhkiyəylə çatdıra bilir. Ümumiyyətlə, uşaqlara həssas, kövrək, son dərəcə mərhəmətli münasibət kitabın bir çox səhifələrində, incə qələmlə işlənmişdir. “Ağaz atlar” hekayəsi də məhz bu cəhətdən oxucunu riqqətləndirir.
İmdatın hekayələrində Nazım Hikmətin təbiriylə desək, əlvan, çoxsifətli “insan mənzərələri” geniş əks olunub. Ən müxtəlif insan surətləriylə, xarakterləriylə tanış oluruq, saf ürəkli, sadəlövh dindar Rəhman dayıdan ovudulmaz və unudulmaz eşqi yolunda tövbəsini pozan Heydərəcən, xeyirxahlıq etməkdən yorulmayan, usanmayan Həmdi kirvədən, Abdal Adəməcən növ-növ tipajlar gözlərimiz qarşısında canlanır.
Hekayələrin bir məziyyəti də yumşaq, xəfif yumor, yüngül zarafat ovqatıdır. Bu cəhətdən İmdatın hekayələri mənə bizim klassik yazıçılarımızdan Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin bəzi əsərlərini xatırlatdı. İmdatın orijinal yumor hissi elə həmin Abdal Adəmlə bağlı “Evin yıxılsın, Hacı”, habelə “Ürəyində söyən uşaq”, “Türbənin dəlisi”, “Hökümətin imzası”, “Bizim evin qibləsi”, xüsusiylə də kitaba ad vermiş “Anamın saatları” hekayələrində duyulur.
İmdat Avşarın hekayələrini oxuduqca sanki tək Türkiyəyə səfər etmirsən, bir az da bizim öz keçmişimizə Mirzə Cəlilin, Sabirin, hətta Mirzə Fətəlinin təsvir etdikləri dövrlərə düşürsən. Hekayələrdə çağdaşlığın əlamətləri - maqnitofon, avtomobil, velosiped, elektrik və sairə olsa da, psixoloji cəhətdən həmin elə Rəhman dayıyla Mirzə Cəlilin Məmmədhəsən əmisi eyni sosial tipajlardır. Biri arzusuna çatsa, o biri çatmasa da. İmdat Avşarın Azərbaycan sevgisi və ağrılarımızı paylaşması “Qarabağ qaçqınları” hekayəsndə orijinal yozumunu tapmışdır.
İstedadlı yazıçıyla, səmimi dostumla birlikdə qardaş ölkəyə bu qiyabi, amma canlı təəssüratlarla, maraqlı tanışlıqlarla dolu səfərim üçün İmdat Avşara minnətdaram.
11 oktyabr 2017
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2017.- 14 oktyabr.- S.7.