Tariximizin təkrarsız qəhrəmanlıq
səhifələri
1918-1920-ci İLLƏRDƏ NAXÇIVANIN MÜDAFİƏSİNDƏ ŞAHTAXTİNSKİLƏRİN XÜSUSİ ROLUNA DAİR QEYDLƏR
1918-1920-ci illərdəki hadisələr, xüsusən
Naxçıvanın yağılardan müdafiə olunması
tariximizdə taleyüklü, zəfər dolu səhifələrdir.
Bu illərdə hər bir naxçıvanlının
hünəri təqdirəlayiqdir. Amma burası da var ki,
xalqı başına yığa biləcək hərbçilərin,
döyüşçülərin, həyatını
onların mənsub olduqları sülalələrin
keçdikləri tarixi yolları daha dərindən
araşdırmaq lazım gəlir. Çünki
hər tərəfdən mühasirəyə
alınmış Naxçıvanı yağılardan
müdafiə etmək, xalqı arxasınca apara bilmək
bütün zamanlarda əsl qəhrəmanlıq sayıla bilər.
Ona görə də artıq neçə illərdir
ki, Naxçıvanskilər, Şahtaxtinskilər, İrəvanskilər
və Makinskilər haqqında yazmağı vacib
sayırıq.
Naxçıvanskilər və ŞahtaxtinskilərKəngərlilər,
İrəvanskilər Ziyadoğlu Qacarlar, Makinskilər isə
Bayatlardır.
Bunlar hamısı qədim oğuz türk
tayfasıdır. Bu qədim türk
sülalələri çox qədim zamanlardan
Naxçıvanın və İrəvanın sakinləridir.
Onları dünyanın harasına məcburi surətdə
köçürüblərsə, fürsət tapan kimi
döyüşə-döyüşə yenə də öz
vətənlərinə qayıtmış və doğma
Naxçıvanın müdafiəsində qəhrəmanlıq
səhifələri yaratmışlar. Bəzən
bir-birini əvəz edən hakimiyyət dəyişiklərində
torpağı müdafiə edən cəsur, mətin hərbçilər
haqqında iftira yazanlar tapılsa da, yel qayadan heç nə
apara bilməyib. Zaman hər bir qaranlıq
məsələni vaxtı çatınca
aydınlaşdırıb, biz tədqiqatçılara isə
qələmə almaq nəsib olub.
Yenə də
zəfər dolu doğma tariximizin axtarış
yollarındayıq... 2010-cu il may
ayının 13-də bir daha tariximiz sevincli bir günü təqvimə
yazdı: Kəngərli rayonunun Şahtaxtı kəndində
Şahtaxtinskilərin ev-muzeyi istifadəyə verildi. 2010-cu il
fevralın 9-da Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi
Sədrinin imzaladığı tarixi sərəncamı
Şahtaxtinskilərə əbədilik, həm də ikinci ömür
bağışladı.
26 fevral 2006-cı ildən başlayaraq bu nəslə mənsub
olan görkəmli ictimai xadim, publisist və maarifçi Məhəmmədağa
Şahtaxtinskinin elmi irsi çap olunmaqdadır.
Zəfər və faciə dolu yolları olan
Şahtaxtinskilər haqqında
axtarışlarımızı dərinləşdirdikcə
tariximiz daha da zənginləşir. Dövlətimizin
tariximizə və onun öyrənilməyən səhifələrinin
araşdırılmasına göstərdiyi böyük
qayğını bir daha mayın 13-də ürəkdolusu
sevinclə yaşadıq.
Belə bir sevincin aurasında mətləbimizi yazmaq
üçün tariximizin qəhrəmanlıq dolu səhifələrindən
birini vərəqləyək. Birinci Dünya
müharibəsi başlayanda Naxçıvanda
Şahtaxtının və Culfanın mövqeyi əvəzsiz
idi. Çünki Yaxın Şərqi və
Orta Şərqi birləşdirən körpülər, rahat
keçidlər burada yerləşirdi. Bundan
savayı Qafqazı bu Şərq ölkələri ilə
birləşdirən ən kəsə, etibarlı hərbi
yollar Naxçıvandakı Şahtaxtı və Culfa
körpülərindən istiqamətlənirdi. Şahtaxtının həm də tarixi mövqeyi
vardı. Onun sinəsində dünyaya
göz açan Şahtaxtinskilər həm Qərb və həm
də Şərq ölkələrində bu tarixi mövqeyi
uca zirvələrə qaldıra bilmişdilər. Ən maraqlısı isə onlar bu tarixi mövqeyi
bir neçə sahələrdə qoruyub saxlaya bilmişlər.
1914-1917-ci
illərdə Şahtaxtinskilərin Rusiyanın və Qərbi
Avropanın ən məşhur elm ocaqlarında təhsil alan gənc
övladları yeni bir demokratik ruhla doğma yurdlarına tətilə
gəlir və buradakı siyasi hadisələrin əsl
iştirakçısına çevrilirdilər. Onu da deyək ki, onlarda bu azadlıq duyğusu ulu əcdadlarından
gəlirdi. Bu işdə onlara nümunə ola biləcək məşhur qohumları Məhəmməd
ağa və onun əmisi Nəcəfqulu ağanın oğlu
II İsa Sultan mənəvi ataları idilər. II İsa Sultan 1894-cü ildə Qarsda vəfat edib,
Tiflisdə dəfn olunmuşdusa da, əməlləri doğma
kəndi Şahtaxtında davam edirdi.
II İsa Sultanın əmisi Məhəmmədtağı
Sultanın oğlu Baxşəli ağa 1859-cu ildə
Qafqazın mötəbər, zəngin şəxslərindən
və məşhur hərbçilərindən olan Məhəmmədtağı
Sultanın ailəsində, Şahtaxtı kəndində
doğulub. Hələlikdə öyrəndiyimiz dəqiq məlumatlar
budur ki, o, 1898-ci ildə sosial-demokrat partiyanın üzvü
olub. Həştərxanda və Culfada
gömrükxana məmuru vəzifəsində
çalışmışdı. 1908-ci
ildə çar hökuməti onu həbs etmiş və
işdən çıxartmışdı. 1914-cü ildə İrəvan şəhərində
Müsəlman Xeyriyyə Cəmiyyətinin sədri
seçilmişdi. Öyrəndiyimiz arxiv sənədlərindən
görünür ki, Baxşəli ağa 1917-1918-ci illərdə
yenə də Culfa gömrükxanasında işləyirmiş.
Culfada işləməsinə baxmayaraq, onun
Şahtaxtı kəndində və İrəvan şəhərində
mülkləri var idi.
Tarixi mənbələrə
görə, Baxşəli ağa əmisi Hacı Vəli
ağanın qızı Sona xanım ilə ailə qurub. Çünki bir çox sənədlərdə
Sona xanımın adı tez-tez çəkilir. İrəvanda və Naxçıvanda
yaşaması haqqında məlumatlar vardır. Onların nikahından Nemətulla ağa (1885-1954), Əsədulla
ağa (1885-1939), Məmmədtağı Sultan (1892-1918), Həbibulla
ağa (1900-1986), Ətaulla ağa (1901, yaxud 1904-1974),
Hüseyn ağa (1893-1918) adlı oğlanları, Məhcəbin
və Məhluqə adlı qızları olmuşdur.
Nemətulla ağa Peterburq Ali Politexnik məktəbində
Skryabinlə (Molotovla) 1916-cı ildə bir yerdə
oxumuşlar. 1917-ci ildə Naxçıvana gəlmiş və
Naxçıvanın ermənilərdən müdafiə
olunmasında yaxından iştirak etmişdir. O, sovet
hökuməti illərində Azərbaycan Sənaye
İnstitutunda metalların texnologiyası kafedrasının müdiri
olmuşdur. Qeyd edək ki, bu sahə üzrə
Azərbaycanda ilk mütəxəssis olub.
Əsədulla ağa 1885-ci ildə Şahtaxtı kəndində
doğulub. Kiyev Tibb İnstitutunu bitirib. Uzun
illər Gəncədə işləmişdir. O, həm
də folklorçu və tərcüməçi olmuşdur.
Məmmədtağı Sultan 1892-ci ildə doğulub. Tiflisdə və
Rusiyanın hərbi məktəblərində təhsil
alıb. Tiflisdə oxuyarkən çex
qızı Olqa Stefanovna Bosiko (Kuzmina) ilə ailə qurmuş
və Gülnaz adlı qızları olmuşdur.
Naxçıvanın daşnaklardan müdafiə
olunmasında fəal iştirak edən Məmmədtağı
Sultanı quldurlar ataları Baxşəli ağanın
gözləri önündə amansızcasına Dərəlikdə
(Culfa)
öldürmüşlər.
Hüseyn ağa 1893-cü ildə Şahtaxtı kəndində
dünyaya gəlmiş, İrəvan gimnaziyasında, sonralar
isə Sankt-Peterburqda oxumuşdur. Hüquqşünas kimi
Naxçıvana dönən Hüseyn ağa da digər
Şahtaxtinskilərlə birlikdə Naxçıvanın
müdafiəsində cəsurluqla döyüşənlərdən
biri olmuşdur. O, sosial-demokrat olmuş və dostu Hüseyn
Mamayevin yazdığına görə, 1915-ci ildə Moskva
universitetində oxumuşdur. Sənədlərin
dili ilə desək, 1917-ci ildə Peterburqdan İrəvana
dönmüş və burada "Gecə kursları"nda dərs
demişdir. Onu sovet hakimiyyəti illərində
bolşevik kimi təqdim etsələr də, bu, doğru deyil.
Çünki o, müstəqilliyin əsl təbliğatçılarından
biri olmuşdur. Hüseyn ağa İrəvanda,
Şahtaxtıda xalqa izah edirdi ki, oktyabristlərin və kadetlərin
qurduqları Tuçkovlar və Milyukovlar hökumətinə
inanmayın, sözlərində səmimi olsalar da, onlar
müharibə hökuməti qurmuşlar. "Müharibə
hökuməti isə xalqa sülh və çörək, həmçinin
azadlıq verə bilməz. Bu hökumət
"Polesyeni, Türkiyəni talan etmək, İstanbulu ələ
keçirmək, Polşanı, Hollandiyanı, Litva ölkəsini
və başqa ölkələri işğal etmək istəyən
soyğunçuluq hökumətidir" - deyən Hüseyn
ağanı hər yerdə çar tərəfdarları və
xəfiyyələri təqib edirdilər. O, Şahtaxtı
kəndinin mərkəzində təşkil etdiyi
çıxışlarda belə şüarları tez-tez səsləndirirdi:
"Yox olsun müharibə! Yaşasın
sülh!"
O da digər
qardaşları kimi əyninə əsgər paltarı geyinərək
erməni daşnakları ilə döyüşürdü.
Tarixi sənədlərə görə, "Müdafiye-məzluman
təşkilatı"nı
yaratmışdı. Onu da atası və
qardaşı ilə birlikdə Dərəlikdə
amansızlıqla qətlə yetiriblər. Qeyd etmək yerinə düşər. 1919-cu ildə Bakıda nəşr edilən "Zəhmət"
qəzeti (oktyabr) böyük ürək ağrısı ilə
onların faciəli qətlə yetirilməsi ilə
bağlı yazı dərc edib. Hüseyn
ağanın tələbəlik dostu M.Ə.Nasir adlı bir nəfər
sonralar onun haqqında 1967-ci ildə "Şərq
qapısı" qəzetində kiçik bir xatirə dərc
etdirib.
Bir sıra tədqiqatçılar Baxşəli
ağanın Culfanın Yaycı kəndində,
oğlanlarının isə Ərəzində dəfn
olunmasını yazmışlar. Amma axtarışlar
göstərdi ki, bu həqiqət deyil. Buna
aydınlıq gətirmək istərdik. Bu
hadisə ilə bağlı axtarışlardan sonra təkrar
yazımız olacaq. Çünki bu hadisə
haqqında müxtəlif versiyalar bəzi kitablarda
yazılıb. Axtarışlar aparıb əsl
həqiqəti demək daha düzgün olardı. Culfadan Naxçıvana faytonla qayıdan atanın və
üç oğulun qarşısını quldurlar kəsərək
(muzdlu, xüsusi hazırlanmış) Dərəlikdə, Darbənd
deyilən bir yerdə qətlə yetiriblər. Onların ailəvi dostları Qurbanəli Şərifzadənin
oğlu Əziz Şərif bu amansız faciə haqqında
ilk dəfə yazıb. Amma o da onların
dəfn olunduqları yer haqqında heç nə yazmayıb.
Bu məsələdə Kamil ağa
Şahtaxtinski bizə köməklik elədi. Onun anasının dediyinə görə, iki
oğulu və atanı birlikdə Culfanın Camaldın kəndində
torpağa tapşırıblar. Hətta
sonralar Baxşəli ağanın nəvəsi məşhur rəssam
Elmira xanım Şahtaxtinskaya da oraya - əzizlərinin məzarları
üstə gəlirmiş.
Bunları öyrənəndən sonra Camaldın kəndinə gedib bu əhvalatı ata-babalarından eşidən 76 yaşlı Tarqulu müəllimi axtarıb tapdıq. Onun söhbətindən məlum oldu ki, ana babası Əhməd Xudaverdi oğlu əhvalatı bilən kimi öküz arabasında ata və oğulları kəndə gətirib və köhnə qəbiristanlıqda dəfn ediblər. Naxçıvanda qızğın döyüşlər getdiyindən cənazəni Şahtaxtı kəndinə aparmaq mümkün olmur. Kəndin ağsaqqalları bu qətlə yetirilənlərin çox məşhur və zəngin olduqlarını bilirmişlər. Tarqulu müəllimin dediyinə görə, faytonda olan oğlanlardan biri Nehrəm tərəfə, dağlara qaçdığından onu öldürə bilmirlər. Kamil ağanın dediyinə görə bu, Baxşəli ağanın oğlu Əsədulla, yaxud Nemətulla ağa olub. Onlar əkizdirlər.
1990-cı ilə qədər məzarlar dururmuş. Sonralar üstü uçub dağılıb. Mənim xahişimlə Tarqulu müəllimlə və Nəbi Mehdiyevlə məzarın olduğu yerə getdik. Amma müəyyən etmək çətindir. Yazını çapa hazırlayarkən Nəbi akademiyaya gəlib bildirdi ki, kənd ağsaqqalları köhnə qəbiristanlıqda məzarların yerini tapıblar. Bu xəbər bizi çox sevindirdi. Baxmayaraq ki, keçən yüzilliyin 60-cı illərinə qədər quldurların varisləri Şahtaxtinskilərə məxsus qızıl, gümüş əşyaları gizlində satırmışlar. Amma həyatlarını xalqına həsr edən Şahtaxtinskilərə insanlar o qədər ehtiram göstərirlər ki, onların uyuduğu məzarların yerini axtarıb tapırlar. Bizcə, bu, tariximizə böyük sevgi və ehtiramdır. Hər bir kənddə, eldə-obada Naxçıvanın müdafiəsi üçün döyüşənlərin xatirəsi əziz tutulur və sevgi ilə anılır.
Musa RƏHİMOĞLU (QULİYEV)
AMEA Naxçıvan bölməsi Tarix, Etnoqrafiya və Arxeologiya İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 17 oktyabr.- S.6.