Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
AZƏRBAYCANDA
Quba və
Göyçayda
Bakıdan gedən xüsusi təftiş heyəti Quba
vilayətinin Kommunist firqəsi komitəsini heyəti-ümumiyyəsilə
fəsx etmişdir. (“Zarya Vostoka”, ¹ 188)
Quba vilayətinin idarəsi üçün Bakıdan
fövqəladə bir heyətlə xüsusi bir əmələ
müfrəzəsi göndərilmişdir.
Quba təşkilatının milliyyətpərvərlər
əlində olduğu və kommunizm prinsipinə tamamilə
zidd tətbiqatda bulunduqları meydana
çıxmışdır.
Eyni qəzetənin yazdığına görə (“Zarya
Vostoka”, 18-V/¹ 188) Göyçay Komitə və Sovet təşkilatlarında
ilğa edilərək məsul məmur və əzaları əzl
edilmişlərdir.
Yapılan təhqiqat nəticəsində bütün
müəssisələrin milliyyətçi ünsürlər
əlində olduğu məlum olmuşdur. O cümlədən, sabiq zənginlərdən
Kərbəlayev Göyçay vilayətinin maliyyə
şöbəsi müdürü, sabiq tüccardan və
intixab haqqına malik bulunmayan Yunusov xalq müstəntiqi,
Hüseynov müddəiyi-ümumi (prokuror) katibi, Müdafiə
Vəkilləri Cəmiyyətinin əzaları Rəsulzadə
və Cəbrailbəyli kibi milliyyətçilərdən
ibarət olmuşdur. Göyçay kooperativi
milliyyətçi Ağayevin əlində, Azərbaycan Ziraət
Bankının şöbəsi müdiri sabiq zənginlərdən
Ağaəfəndi Əfəndizadə əlində
olmuşdur.
Bütün bu milliyyətpərvər ünsürləri
himayə edən Azərbaycan Kommunist Firqəsi Göyçay
Komitəsi rəisi Mürsəlzadə olmuş imiş.
Əzl və
ixrac edilənlər
Bakı qəzetələri Kommunist firqəsindən və
mühüm məmuriyyətdən əzl edilənlərin
listesini yazmaqla davam ediyorlar. Əzl və ixrac edilənlərdən
ən mühümləri bunlardır:
1-
Böyük Ağa Talıblı -
Azərbaycan Kommunist firqəsinin əski əzalarından
olmuş, istilayı mütəaqib bir çox
komissarlıqlarda bulunmuş. Mavərayi Qafqasiya
Federasyonunda maliyyə və köylü-əmələ
müfəttişligi komissarı olmuşdur. Son zamanlarda Talıblı Azərbaycan Mərkəzi
Statistik İdarəsinin müdürü, türkcə
“İqtisad” məcmuəsi məsul müdürü və Azərbaycan
Kommunist Firqəsi Mərkəzi Komitəsi əzası bulunuyordu.
2-
Çingiz Yıldırım -
Və yaxud Çingiz Sultanov feodal sinifinə mənsub
olan istilayi mütəaqib Azərbaycan Sovet Cümhuriyyətinin
bəhriyə komissarı olmuşdu. Son zamanlarda Azərbaycan
Ali İqtisad Şurası rəyasətindən
posta-teleğraf komissarlığına nəql edilmiş,
oradan da vəzifədən və firqədən olmaq üzrə
tamamilə dışarı atılmışdır.
3- Mir Bəşir
Qasımov -
Bakı mədən
və fabrikalarında çalışan İran azərbaycanlısı
bir əmələ plan Mir Bəşir 2 sənə əvvəlinə
qədər Azərbaycan rəyasəti cümhur məqamı
olan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi rəis
müavinligində bulunmuşdur. Son zamanlarda Səlyan
icraiyyəsi rəisi ikən Qarabağ İcra Komitəsi rəyasətinə
təyin edilmişdi.
4- Əsəd
Qarayev -
Azərbaycan Kommunist Firqəsi Ağdam Komitəsi və
Ağdam vilayət icraiyyəsi rəisi bulunan Əsəd vəzifədən
əzl və firqədən xaric edilmişdir.
5-
Sadıqov -
Azərbaycan Kommunist firqəsi mərkəzi heyəti əzalarından
və Azərbaycan “Hilal Əhmər” cəmiyyəti
mübaiyat qismi müdürü və müddəiyi-ümumi
müavini Sadıqov firqədən ixrac və vəzifədən
əzl edilmişlərdir.
Talıblı ilə Sadıqov məhkəməyə cəlb
edilmişlərdir. Çingiz Yıldırımın
komissarlıq yapdığı posta-teleqraf
komissarlığı məmurları Çingizin təhdi-məsuliyyətə
alınmasını tələb eyləmişlərdir.
(“Kommunist”, ¹ 185, 189; “Zarya Vostoka”, ¹ 183, ¹ 185, ¹ 188)
Qəzalarda
Azərbaycan qəzalarında firqə və sovetlərin
təmizligi davam ediyor. Bakı və Tiflis qəzetələrinin verdikləri məlumata
görə:
Səlyan
qəzasının firqə katibi-ümumisi Həsən Səfərov
Azərbaycan Kommunist Firqəsi Mərkəzi Komitəsinin
Nuxa-Zaqatala mötəmədi Qaziyev, Muğan mötəmədi
Məhərrəm Əlizadə, heyəti mərkəziyyə
əzası Mirzə Rizazadə, Naxçıvan vilayəti
Kommunist firqəsi rəisi Hacı Baba Ələkbərzadə,
Cəbrail qəza komitəsi rəisi və Azərbaycan
Kommunist Firqəsi kontrol heyəti əzasından İsmayıl Əli oğlu
Mürşidov, Lənkəran mötəmədi Hacı Murad
Ağayev firqədən və vəzifədən əzl
edilmişlərdir.
Kommunist vəhşiligi
“Zarya Vostoka” (¹ 183) qəzetəsinin verdigi məlumata
görə Qarabağ vilayətinin Karyagin qəzasında
kommunist təhsil məmurları köylülər üzərində
qeyri insani vəhşətlər icra etməkdədirlər. Azərbaycanın hər
yerində olduğu kibi burada da köylülər “ziraət
vergisi, qazanc vergisi, istehsal vergisi və s. və s. vergisi verməkdən
imtina ediyorlar. Məhəlli kommunist təşkilatının
əmrilə köylülər ağaclara bağlanaraq
döyülməklə, bodrumlara atılaraq sənələrlə
ağır işkəncələrə məruz
tutulmaqdadırlar. Sənələrlə davam edən bu
vəziyyətə Kommunist firqəsi, icra heyəti, ədliyyə
məmurları və s. göz yummuşlar, mərkəzə
şikayət edənlər ölüncəyə qədər
döyülmüş, hətta
öldürülmüşdür”.
İxtilas
Azərbaycan əmələ-köylü müfəttişligi
Azərbaycan balıq tresti müəssisəsində
böyük miqyasda bir ixtilas (mənimsəmə) kəşf
etmiş olduğundan balıq trestinin bütün məsul məmurları
həbsə atılmışlardır. (“Zarya Vostoka”, ¹ 183)
Petrol
hasilatı
Azərbaycan Neft Komitəsinin “Petrol məhsulatı
emalat” şöbəsini idarə edən prof. İ.İ.Elinin
verdigi məlumata görə 1929-1930 sənəsi istehsal
müddətində Azərbaycan petrolundan Bakı fabrika və
emalatxanələrində 8.200.000 ton məhsulat emal ediləcəkdir. Petrol məhsulatlarından
makina yağının ildən-ilə azaldığı və
1930 sənəsində 1.200.000 ton təşkil edəcəgi
də ayrıca qeyd olunmaqdadır. (“Zarya Vostoka”, ¹ 178)
Quluyev
Xaliq
Səlyan Muğan vilayəti polis (milis)
müdüri-ümumisi Xaliq Quluyev, sovet əleyhdarı və
burjua sinfinə mənsub zümrələrlə sıxı
münasibətdə olub kommunizm əleyhinə
çalışdığı üçün vəzifəsindən
və Kommunist firqəsindən əzl edilmişdir. (“Kommunist”, ¹ 185)
Orduda təmizlik
Azərbaycan qızıl divizionunda olan Kommunist firqəsi
təşkilatında avqustun ortalarında yoxlama icra
edilmişdir.
Komandan heyətindən 15 kommunistin təhqiqat nəticəsində
milliyyətpərvər olduqları, Azərbaycan qızıl
divizionunda kommu-nizm idarəsini yaymaqla müvəzzəf ikən
sovet əleyhdarlığı yapdıqları, ideoloji
imtahanında kommunizmi qətiyyən anlamadıqları meydana
çıxdığı üçün Kommunist firqəsindən
ixrac edilmişlərdir. İxrac edilənlər
arasında politkom Qasımov dəxi vardır. (“Zarya
Vostoka”, ¹ 186)
59-ların
işi
Azərbaycan
ali məhkəməsində 59 adamın
işinə baxılmağa başlanmışdır. Məhkəmədə 100 şahid iştirak ediyor.
Məznunlar arasında Azərbaycan Neft Komitəsinin
toprak şöbəsi müdürü, Suraxanı,
Əmircan, Bülbülə, Ramana icraiyyələrinin rəisləri
dəxi vardır.
59-lar Bakı petrol sahəsində, petrol
üçün istifadə edilən ərazi
üçün sabiq sahiblərini ərazinin müqabilini
ödəmiş, Azərneft kassasına 10 minlərcə ziyan
vurmuşlardır.
59-lar, sosyalize edilmiş yerləri yenidən satın
almaqla bərabər, bir çox “ölü yerlər”
üçün də böyük miqdarda paralar sərf
etmişlərdir.
Yuxarıda adları keçən köylərin
köylüləri də məhkəməyə cəlb
edilmişdir.
(“Zarya Vostoka”, ¹ 186)
Günün
qəhrəmanları
Əski kommunistlərin heyəti mərkəziyyə,
Bakı və qəza komitələrilə komissarlıqlardan,
sovetlərdən və məsul vəzifələrlə
kommunist partisindən atılmaları üzərinə Azərbaycanda
meydan tamamilə ruslara qalmışdır. Azərbaycan
müqəddəratı bu günə qədər felən
olduğu kibi, rəsmən dəxi ruslar əlindədir.
Azərbaycan qəzalarına Bakıdakı rus əmələsindən
mürəkkəb, qəza və köy sovetlərini idarə
etmək üçün, “əmələ müfrəzləri”
göndərilməkdədir.
Türklərdən
bu gün “günün qəhrəmanları” Ruhullah Axundov, Həbib
Cəbiyev, Sultan Məcid Əfəndizadə, Əli Yusif Cəfərov,
Teymur Hüseynov və Dadaş Bünyadzadədir. Qəza komitələrini təmizləyən və
3 kişidən ibarət heyətin 2 əzası Teymur
Hüseynov ilə Əli Yusif Cəfərovdur. Heyətin başında Moskvadan təyin edilmiş
Nikitin nam bir rus durmaqdadır.
“Odlu-Yurd”,
Birinci təşrin (oktyabr) 1929, ¹ 8
Çingiz
İldırımın aqibəti
Keçən
nüsxələrimizin birində təmizlik nəticəsində
azad edilənlər miyanında posta teleğraf komissarı
Çingiz İldırımı da qeyd etmişdik. Qafqasiya
sovet mətbuatının verdigi mütəmmim məlumata
görə Mərkəzi Kommunist firqəsi təmizlik yapan
komisyonun Çingiz İldırımın firqədən
çıxarılması, Azərbaycan və Zaqafqasya
İcraiyyə Komitəsi əzalığından və ələlümum
bütün vəzifələrdən azad edilərək məhkəməyə
verilməsi haqqındakı qərarını təsdiq
etmiş və yerinə əmələdən yetişmə
bir rusu təyin etmişdir. Çingiz rus
bolşeviklərinin Azərbaycanı istilalarına surəti məxsusa
da hizmət etmiş bir adamdır.
“Odlu-Yurd”,
təşrini sani (noyabr) 1929, ¹ 9
Müfrəz
- dəstə
Əzl -
işdən çıxarma
Məznun
- təqsirləndirilən
Mütəaqib
- ardınca, arxasınca
Mötəməd
- nümayəndə, vəkil
İxtilas
- mənimsəmə, oğurluq
MƏTBUAT
VƏ KİTABİYAT
Əcayib
etirazlar
“Dni” qəzetəsində
intişar edən A.Hondkaryanın məhud
məqaləsinə Ukrayna istiqlalçılarının
Parisdə təb olunan “Trizub” məcmuəsində
yuxarıkı başlıq altında qayət gözəl bir
cavab verilmişdir. Pək yerində bulduğumuz bu kəskin
cavabı eynən nəql ediyoruz:
“Dni” qəzetəsinin
59 nömrəli nüsxəsində “həqiqi ruslardan” erməni
A.Hondkaryan “Türkiyə hizmətində” nam məqaləsində
Türk millət xadimlərindən İdil-Ural müməssili
Ayaz İshaqi ilə Azərbaycan firqəsi “Müsavat” lideri Rəsulzadə
bəylərə Rusiyaya məhkum millətlər konqrası
haqqında verilən muxtarayi imza etdiklə-rindən dolayı
hücum etməkdədir.
Birinci etiraz - Rus vətənsevərliginin və rus mənafeini
güdmənin bu adamlarda olmadığınadır. Çox
haqlı və diqqətə dəgər bir etiraz. Fəqət Hondkaryan kiçicik bir nəsnəyi
unutmuşdur. Nə Ayaz İshaqi, nə də Rəsulzadə
rusiyalı degildirlər və rus vətənsevərliginin
onlara bir şərəf vermədigi kibi, Hondkaryanın kəndisi
də verəməz!
İkinci etiraz - Bu adamların türkofilliklərinə
Türkiyəyə qarşı təvəccöhlərinədir. Hondkaryan bu
etirazı kəndi millətdaşlarından ermənilərə
etsəydi anlardıq. Bir erməni
üçün türk mühübbi olmaq, bəlkə də
milli erməni mənfəətilə qabili-təlif olamaz.
Fəqət ötəkilərin
münasibatı böyləmidir? Bunlar eyni
irqdən olub o dərəcədə qarabətə malikdirlər
ki, hətta lisanları ilə dinləri də eynidir. Ortodoks ruslarmı, yoxsa irqdaş və dindaş
türklərmi tatarlara (məqsəd Rusiyadakı türklərdir)
daha yaxındır?
Avstriya-Macarıstan imperatorluğu əsarətində
bulunduqları zaman çexlərlə slovaqlar üçün
rusofillik nə qədər təbii isə tatarlar
üçün də türkofillik o dərəcə təbiidir. Çexlərin
“böyük Rusiya” ilə birləşmək xəyalını
daşıyan adamları vardı və germanlığın
“Dranq nach osten” siyasətinə ancaq bu surətlə
qarşı qoyula bilinəcəgini ümid ediyorlardı.
Şübhəsiz bunlar Avstriya gözündə
vətən xaini adamlardı, fəqət çexlər
gözündə isə bunlar ancaq kəndi qüvvətlərinə
degil Rusiya qüvvətilə yardımına güvənən
sadədillər idi.
Hondkaryan
İshaqinin sözlərini nəql ediyor: “Müharibə əsnasında
Rusiya türkləri bəzi üsyanlar
çıxarmışlar. Türk cinsindən
olan bəzi zabitlərlə əskərlər Türkiyə cəbhəsindən
Avstriya və Almaniya cəbhəsinə nəql olunmuşlar və
bəzən də kəndi arzularilə Türkiyəyə əsir
düşmüşlərdir. Hondkaryanı dəhşət
alıyor: “demək ki, Rusiyaya qarşı xəyanət, ordu əqabəsində
üsyan və düşmən cəbhəsinə firar
varmış!”.
Sanki müharibə əsnasında bütün cəbhələrdə
çexlərin alaylarla Rusiya tərəfinə keçdiklərindən
Hondkaryanın xəbəri yox?
Böyük müharibədə cəbr və qüvvətdən
başqa hanki saik rus olmayan millətləri rus imperyalizmini
müdafiəyə sövq edə bilirdi? İdil boyu
tatarlarına bu Rusiya nə vermişdir? Hanki
hissiyyat ilə və hanki xatirə naminə bunlar Rusiya
hüdudunu müdafiə edəcəklərdi?
Əski
tarixdən xatırlanacaq Yavuz İvanın Kazan təxribi,
qızıl ordunun imhası - hər rusun köksünü
qabardaraq ona bir nəşə verir: fəqət bu hadisə
bir Kazan tatarının qəlbinə acı hissiyatdan başqa
nə təlqin edə bilir?
Bilxassə
ki - denasyonalizasyon, milli inkişafa məmaniət, iqtisadi təzyiq
siyasəti rusdan olmayanları ikinci mövqedən bir vətəndaş
halına qoyduğu, qeyri rus millətlərdə tarixin
buraxdığı bu kibi acıları unutdurmaq mahiyyətdə
də degildi!
Hondkaryan Rusiya mənafeini böyük bir hərarətlə
qoriyor. Hondkaryanın yazdığını hakimiyyət və
ağalıqdan vaz keçəməyən hər hanki bir rus
dəxi yaza bilir. Bu bəlkə də təbii
olurdu. Hondkaryan ermənidir. Rusiya imperyalizminin onun ağzı ilə müdafiə
olunuşu yapmacık kibi görünüyor. Onun bu hərəkəti ancaq bir nifrət və
istiqrah ilə qarşılana bilir. Çünki
kəndi millətini istila edən yabançı bir millətin
dəlqəvuqluğunu yapanlar bundan başqa bir müamiləyə
layiq degildirlər.
“Odlu-Yurd”,
birinci kanun (dekabr) 1929, ¹ 10
Mühibb
- məhəbbət bəsləyən, sevən
Əqalə
- arxa tərəflər
Firar -
qaçma
Saiq - səbəb,
keyfiyyət
İstiqrah
- ikrah
İXTİLAL
VƏ DİKTATORLUQ
İxtilal
və əksi-ixtilal, inqilab, diktatorluq və demokrasi hakimiyyəti...
Bolşeviklər, Kommunist firqəsinin diktatorluğu əleyhində
olan hər bir hərəkata “ixtilal əleyhdarlığı”
- deyə bir damğa vururlar. “Çeka”ya, Q.P.U.-ya
14-cü ildir qan və ölüm metoduna istinadən yox dərəcəsində
olan bir əqəliyətin hakimiyyəti mütləqasını,
kommunist oliğarşisini davam etdirmək istəyən
kommunistlərə görə bir səltənətçi
monarşist ixtilal və inqilab əleyhdarı olduğu kibi bir
sosyalist, hətta demokratik bir cümhuriyyətçi mürtəce
bir ixtilal əleyhdarından başqa bir şey degildir.
“Kontr
revolyusioner - ixtilal əleyhdarı!...” Bu artıq kommunist əleyhdarı hər kəsə
verilən ümumi bir isim olmuşdur. Hətta kommunistlərin
nəzərində monarşistlər kibi ixtilal əleyhdarı
ədd olunan Türkiyə Cümhuriyyəti demokrat mühərrir-lərindən
bəziləri kommunistləri, yalnız kommunistləri
“ixtilalçı” olmaq üzrə qəbul edər, digərlərinə,
hətta kəndlərindən daha sol və radikal cümhuriyyətçilərə,
bolşevik baxışı ilə “ixtilal” əleyhdarı
damğasını vurmaqda tərəddüd göstərmiyorlar.
Halbuki ixtilal, hər bir rejimi dəyişmək
üçün vaqe olan bir təşəbbüsdür. İxtilalın,
yalnız müxtəlif rəngləri vardır. Bunlardan yalnız hürriyyət, demokrasi,
cümhuriyyət, səadəti ümumiyə və ədalətin
təsisinə mütəvəccöh olanlarına elim
lisanında həqiqi ixtilal və inqilab ismi verilmişdir.
Rusiyada hürriyət, ədalət, cümhuriyyət
və demokrasi hakimiyyəti degil, tam mənasilə bir
diktatorluq vardır. Əcəba hürriyəti boğan, hər kəsi basıb kəsən və
yalnız imha və işkəncə makinjasına istinadən
hakimiyyətini mühafizə edən diktatorluq, hürriyət
və demokrasi naminə mücadilə edənlərə
“ixtilal əleyhdarı” deyə bilirmi?
Müstəbidlər, heç olmazsa, ixtilalı rədd
edərlərdi. Komunislər isə “ixtilal” kəlməsini
bənimsəyərək onunla ehtikar yapıyor və “ixtilal”
bayrağı altında insanlığı, hürriyəti, ədalət
və demokrasiyi amansızcasına boğuyorlar. Əcəba diktatorluq nədir? Və inqilab ilə
onun nə kibi əlaqəsi ola bilir?
Bu sorğuya Alman sosyalistlərindən məruf Kautski
yeni nəşr etmiş olduğu “Bolşevizm
çıxmazda” nam əsərində qəti bir lisanla cavab
verməkdədir.
Kautski
çox diqqət və müəyyən bir metod və sistem
üzərinə bolşevik diktatorluğunu, onun siyasi, ziraət
və sənaye sahəsindəki fəaliyətini,
köylüyə və əmələyə olan münasibətini
təhlil edərək, hər sahədə yalnız bir nəticəyə
gəliyor və diktatorluğun ixtilal və inqilab əleyhdarlığı
olduğunu qəti bir lisanla iddia ediyor.
Sovet diktatorluğu, hürriyət, ədalət və
insanlıq naminə nə varsa boğub məhv etdigi
üçün tam mənası ilə bir irtica, bir istibdad və
ixtilal əleyhdarlığı olduğu kibi, diktatorluq ilə
mücadilə edən həqiqi demokratlar və radikal
cümhuriyyətçilər ixtilalın həqiqi müməssillərindən
başqa bir şey degildirlər.
Rus sosyalistlərinin Kommunist firqəsinin diktatorluğuna
iki türlü baxışları vardır. Bir qismi
bolşevizmi devirməgə mətuf hərəkatları
müzur və ixtilal əleyhdarlığı ədd ediyor,
digəri isə onunla müsamehayi daha təhlükəli və
demokrasiyə xəyanət biliyorlar, müsahiməyi daha təhlükəli
və demokrasiyə xəyanət biliyorlar. Kautskinin əsəri ruslar arasındakı bu
ixtilaflı məsələyi yenidən meydana
çıxarmışdır. Diktatorluğun
təkamül yolilə demokratizə edilməsini bəkləyənlər
diktatorluğun zorla devrilməsini istəyənlərlə bərabər,
rus olmayan millətlərin bolşeviklərin diktatorluğunu
sarsan mücadilələri qarşısında şimdiki
istibdad rejimini müdafiəyə qədər gediyorlar.
Rusiyanın vəhdəti, rus imperyalizminin
hökümranlığı naminə sosyalist Dan və
Abramoviç Stalini, ixtilalçı Kerenski isə Kirili belə
“ixtilalçı” ədd ediyorlar.
Çünki rus zehniyyəti böylədir, başqa
türlü olamaz.
Rus olmayan
millətlərin istiqlal, cümhuriyyət və demokratik hərəkətləri
qarşısında onlar “ixtilal” naminə imperyalist
olmağı daha “insani” ədd edərlər.
M. (Mustafa
Vəkilli)
“Odlu-Yurd”,
İkinci Kanun (yanvar) 1930, ¹ 24
Mətuf
- əyilmiş, bir tərəfə doğru dönmüş
Müsamihə
- bağışlama, əfv etmə
Acı xatirələrdən
Ana
”Osobı otdelə” (“Çeka”dan daha müdhiş bir
yer) götürdülər. Soyuqlu bir gün.
Sabah erkən baxdım, gənc, əsmər, zəif
bir qadın, bir məmurla qoşa-qoşa gediyor. Minlərcə
edamlar əmri vermiş ölüm konselyariyasına sevinərək
gediyor.
Bu qadının böylə gedişi bəni çox
maraqlandırdı. Bunun kim olduğunu sordum, dedilər
ki:
Bu bir Azərbaycan zabitinin qarısıdır. Qocasını
bolşeviklər başqa bir şəhərdə tovqif
etmişlər və sonra da öldürmüşlərdir.
Bu qadın qocasına təsəlliamiz bir məktub
yazmış.
Bolşeviklər qadını məktub
yazdığı üçün və ixtiyar
qayınatasını da məktubu göndərdigi
üçün tovqif etmişlərdir. Qadının
bir südəmər çocuğu vardır. Gündə 3 dəfə çocuğa məmə əmməgə
götürüyorlar.
Gənc ana da yavrusunu görmək üçün
böylə qoşuyor.
Bu
qadın qaç gün böylə qoşaraq gediyordu!..
Onu hər
gün çocuğuna götürən məmur bir gecə
yanına gəldi, ona amiranə 3 kəlməlik bir söz
söylədi:
- Əcələ
əşyanı topla!
Qadın əşyasını topladı və getdi.
Bu 3 kəlmədən ibarət olan cümlə ilə
gedənlərin yüzdə doxsanının ölümə
getdigini bildigimiz halda bu gənc ananın dəxi ölümə
getdiginə bir dürlü inanamıyorduq.
O biri
gün sabahları qadını çocuğuna götürən
məmurun çocuğu götürən adama söylədigi
3 kəlmə:
-
Çocuğu daha gətirmə!
Cümləsi
bu gənc ananın edam edildiginə bir
işarət idi.
İxtiyar baba və qayınata həbsxanənin bir
köşəsində oturaraq heç bir söz söyləmədən
ağlıyorlardı. Göz yaşları ağ
saqqalından üzərinə tökülüyordu.
Məhbuslar da onun ətrafına toplanmış,
heç bir söz söyləmədən bəzisi kinli-kinli
baxıyor, bəzisi də ağlıyordu.
Ölüm
dügünü
Bəni bir böyük həbsxanəyə
götürdülər.
Bəndən
əvvəl gəlmiş arkadaşların bulunduqları odaya
girdim, 6 kişilik odaya 12 kişi yerləşdirilmişdi.
Axşam oluyordu.
Part, part,
part dəhşətli bir avtomobil gurultusu
- Bu nə?
-
Ölüm avtomobili.
-
Ölüm avtomobili nə demək?
- Əskəri inqilab məhkəməsinin rəisi yəhudi
Hacı İlyasın avtomobili.
- Gurultusu
neçün?
- Edama
götürülənlərin səsləri eşidilməmək
üçün.
Arkadaşlar bu sözü der-deməz, birisi təpsi,
biri bakir tabaq və digərləri də başqa şeylər
alaraq çalmağa və şərqi oxumağa
başladılar.
Bən şəşələndim və bu nə oxumaq
deyə sordum.
Bənə
sən də oxu! - dedilər.
- Şimdi ölümə məhkum olanları avuldan
çıxaracaq və həbsxanənin arxa-sında, dəniz
sahilində qurşuna düzəcəklərdir.
Onların
avuldan gedərkən bağırtılarını və edam edilərkən yalvarmalarını və
dualarını və qurşunların səslərini
eşitməmək üçün hər gün böylə
yapmaq məcburiyyətində olduqlarını əlavə
etdilər.
Bən oxuyamadım, çünki edama götürülənlərin
səsi avuldan və sonra yenə onların və onları
öldürən qurşunların səsləri
dışarıdan eşidiliyordu.
Bu ölüm dügünü hər axşam davam
ediyordu.
Havalar
sıcaqlaşdıqca dərin gömülməmiş edam edilənlərin fəna qoxusu həbsxanəyə
gəliyordu.
Bir gün məhbuslar Hacı İlyasdan ufaq bir ricada
bulundular.
Edam edilənlər
daha uzaq bir yerdə edam edilsinlər ki, məhbuslar
onların və onları öldürən qurşunların səslərini
eşitməsinlər və bir də ölüləri bir az dərincə
gömsünlər.
Hacı
İlyas qızaraq dedi ki, bu sizin
qarışacağınız iş degildir. Bən
istərəm burada öldürür və burada da buraxaram.
Dəmirçioğlu
(Məmmədəli Rəsulzadə)
“Odlu yurd”
27 nisan (aprel) 1930, ¹14
Son
poçta
Mirzoyanın
əzli
Son poçta ilə aldığımız məlumata
görə Azərbaycanın diktatoru Levon Mirzoyan vəzifəsindən
əzl edilərək Moskvaya
çağırılmışdır.
Mirzoyan rəsmən Azərbaycan əmələ və
profesyonal birliklərilə Azərbaycan Kommunist firqəsi
Bakı komitetinin rəisləri bulunuyordu.
Həqiqət halda isə Levon Mirzoyan Azərbaycan
Kommunist firqəsinin rəsmi rəisi və məruf Kirovdan
sonra felən diktator vəziyyətində idi.
Mirzoyan
son zamanlarda Azərbaycan türk kommunistlərinə, bilxassə
Azərbaycan kommunist gəncliginə qarşı düşmənanə
bir vəziyyət almış, son konqre və kampaniyalarda Azərbaycan
türk kommunistlərinin həmən ümumiyyətləri
etibarilə milliyyətçi və Azərbaycan seperatisti
olduqları tezisini meydana atıyordu.
Rus
mühacirətinə müqavimət edən və guya Azərbaycanı
müstəqil bir industire məmləkəti yapmaq istəyən
Azərbaycan kommunistlərinin hərəkətini
“müsavatçılıq” deyə adlandırmış və
bu hərəkatla şiddətli mücadilə eyləmək
lazım gəldigini qeyd edərək “təmizligə”
başlamışdı.
Mirzoyan
çıxışlarında və əqd etdigi konqrelərdə
“milliyyətçi köylü Azəri-türk dənizi ilə
bürünmüş proletar Bakının təhlükədə
olduğunu” bəyan edərək Azərbaycan qəzalarındakı
kommunist təşkilatçıları ilə köy və
şəhər sovetlərini Bakı rus əmələsindən
təşkil olunacaq “proletar müfrəzələri” (dəstələri)
kontrol və idarəsinə verməgi lazım bilmiş, bu
xüsusda martda vüqu bulan Azərbaycan Kommunist firqəsi
konqresində bir qərar çıxarmağa dəxi müvəffəq
olmuşdu.
Son təmizlik hərəkatında Mirzoyanın təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Kommunist firqəsindən əski türk
kommunistlər tərd (uzaqlaşdırma) edilərək məsul
məqamlar rus, erməni və yəhudilərə
verilmişdir.
Moskvaya çağırılan Mirzoyanın yerinə
şimdiyə qədər Moskvada bulunan sabiq daxiliyyə
komissarı və “Çeka” rəisi Bağırovun təyin
olunacağı söylənməkdədir.
“Odlu
yurd”, avqust 1929, ¹6
Son
poçta
Qəzetələrdə
Son
poçta ilə aldığımız Bakı qəzetələrinin
yazdıqlarına görə (“Kommunist” ¹182) son təbəddülatilə
əlaqədar olaraq “Bakinski raboçi” ilə türkcə
“Kommunist” qəzetələrinin heyəti-təhririyyə və
məsul müdirləri dəxi vəzifələrindən əzl
edilmişlərdir. “Bakinski raboçi”nin məsul müdiri
Lifşitsin yerinə 3-4 ay əvvəl maarif
komissarlığından əzl edilən sol kommunistlərdən
Ruhullah Axundov, “Kommunist” qəzetəsi məsul müdirləri
Əhməd Bedi ilə Yusif Qasımo-vun yerinə də eyni qəzetənin
sabiq müdiri trotskiçi Həbib Cəbiyev təyin
edilmişlərdir.
Azərbaycan
Kommunist firqəsi kontrol heyəti
Azərbaycan Kommunist firqəsi mərkəzi kontrol
komisyonu rəyasətinə Rusiya əski bolşeviklər cəmiyyəti
katibi Nemsov, katibliginə Vano Strua təyin edilmişdir. Mərkəzi
komisyonun 15 əzasından 10-u rus, 5-i də türk əmələdir.
Türklər arasında əski kommunistlərdən
kimsə yoxdur. Kontrol komisyonu icra heyəti
rəya-sətinə Anaşkin təyin edilmişdir.
26.000
türk qadını
1933 sənəsinə qədər Azərbaycan
ağır dövlət sənayesində 26.000 türk
qadın işçi bulunmasına qərar verilmişdir.
3-cü sənaye
istiqrazı
Rusiyanın tərtib etdigi üçüncü sənaye
istiqrazından bu sənə Azərbaycanda 14.500.000 manat
toplanmışdır.
63%
Naxçıvan və Lənkəran vilayətləri
xaric olmaq üzrə bütün Azərbaycan daxilində
xüsusi ticarət ərbabının 63%-i ticarətdən məhrum
edilmiş və sərvətləri haciz edilmişdir. Bu vaxta qədər
topraqları zəbt edilən hallı köylülərin
miqdarı, Naxçıvan xaric olmaq üzrə 19.415-ə baliğ
olmuşdur.
Çikalo kimdir?
Azərbaycan
diktatorluğuna təyin olunan N.F.Çikalonun kim
olduğu haqqında son poçta ilə
aldığımız Bakı qəzetələri ətraflı
məlumat verməkdədirlər. Çikalo
1897 sənəsində Odessa şəhərində
doğulmuş, ixtilaldan sonra 1917 sənəsində Kommunist
firqəsinə daxil olmuşdur. Gəncligini Qroznı
(Dağıstan), Tiflis və Batumda keçirmiş olan
Çikalo 1923 sənəsinə qədər Dağıstan
Kommunist firqəsi katibi-ümumisi, 1924 sənəsinə qədər
Rusiya Kommunist firqəsi Cənubi-Şərq şöbəsi
müdiri, 1925 sənəsində Şimali Qafqasiya Ölkə
Kommunist firqəsi katibi, 1927 sənəsindən Bakıya gələnə
qədər Türküstan Kommunist firqəsində və
Özbəkistan Kommunist firqəsi mərkəz komitəsi
katibi olmuşdur.
Köylüləri
dögüyorlar
Moskvada
çıxan “Krasnaya qazeta”nın
yazdığına görə Azərbaycanın Bakı vilayəti
daxilində köylərdən zorla silah toplanmasına
başlanmışdır. “Cəza dəstələri”
silahı olmayan köylüləri ağaclara sararaq
dögüyor və işgəncələr altında silah
verməgə məcbur ediyor.
Silahsız köylülər var-yoxlarını sataraq ətrafdan
silah alıb sovet hökumətinə təslim etməgə məcbur
oluyorlar.
Ümumiyyətlə Bakı, Şamaxı və Quba qəzalarında
gündən-günə artan köylü müxalifləri
sovet hökumətini əndişəyə
salmışdır.
Yağma
Bakıda
çıxan “Kommunist” (¹163) qəzetəsinin
yazdığına görə bu il kanuni-əvvəldən
bu vaxta qədər Xəzər dənizi təriqilə
Rusiyaya 5.460.000 ton petrol və məhsulatı sövq
edilmişdir.
Ziraət
vergisi
Azərbaycanın
köy ziraət vergisi olmaq üzrə bu il
Azərbaycan köylərindən 4.730.000 manat vergi
toplanmışdır.
Azərbaycanın nüfusu
“Zarya Vostoka”nın (¹184) verdigi son məlumata görə son statistikaya görə Azərbaycanda türklər ümum əhalinin 74,7%-ni təşkil ediyorlar. Böyük şəhər əhalisinin 54,7%-ni, qəza şəhərlərilə qəsəbələrin 85,9 faizi türkdür. Azərbaycan dövlət müəssisələrindəki məmurların 56,6 faizini türklər təşkil etməkdədir.
“Odlu
yurd”, eylül (sentyabr) 1929, ¹7
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2017.- 21 oktyabr.- S.20-21.