Özünü yenən adam...
Onun 60 yaşı tamam olur; sakit, səssiz və səmirsiz. Hərçənd
sait səslər üstünlük təşkil etməliydi.
Onun keçdiyi həyat yolunun özü səsli, bir qədər
də ziqzaqlı olub. Gördüyü işin əvəzində
heç nə ummayıb, mümkün olduğu qədər
(bəlkə daha artıq!) vətəndaşlıq
mövqeyi, hədsiz prinsipiallıq göstərib, hər yerdə
doğrunun yanında dayanıb. Azərbaycan
reallığında hər zaman bu cür formada, bu cür
mövqedə olmaq olmur. “Çənlibel” dərnəyinin
yaradıcısı kimi milli hərəkatın əsas
fiqurlarından biri
olub. Tələbə qəbulunda bu gün də
mövcudluğunu qoruyub saxlayan bir sistem yaradılmasında fəal
iştirak edib...
Mənə
elə gəlir ki, yaşanan ömrün müddəti əsas
deyil, əsas olan ömrü necə yaşamaq və
gördüyün iş, yazdığın əsərlərdir.
Bu cəhətdən Vurğun Əyyub əlini
ürəyinin üstünə qoyub rahatlıqla geridə
qalan həyatı ilə öyünə bilər. Bu həyatın təxminən
yarım əsrə qədəri mənim gözlərim
qarşısında keçib. Bilirəm
ki, Azərbaycanın görkəmli ziyalısı müharibə
görmüş Əliş müəllimin ailəsində tərbiyə
alıb. Bütün müsbət keyfiyyətləri,
elmi, savadı, maksimal vətəndaşlığına
görə özünü ona borclu hesab edib. Hələ orta məktəbdə oxuyarkən
dünya ədəbiyyatının dilimizə tərcümə
edilən bütün əsərlərini oxuyub başa
çıxıb. Sonra ali təhsil illəri...
1973-cü ildə Pedaqoji İnstitutun (indiki Azərbaycan
Pedaqoji Universiteti) tələbələri arasında bizdən iki-üç
yaş kiçik (bu səbəbdən də o,
altmışını tələbə yoldaşlarından
iki-üç il gec qarşılayır) Vurğun da var idi. Onun titrək, cingiltili, boğuq səsində
çox iddialı hökmlər səslənirdi. Dövrün hadisələrinə
baxışında və dəyərləndirməsində
mövcud sistemin meyarları ilə yox, milli, demokratik (o zaman bu
söz hələ dəbdə deyildi) mövqe ortaya qoyurdu.
Bu fikirlərin onun qafasından
çıxmasına çoxları təəccüblənirdi.
Ədəbi tənqid və elmə
marağı da o vaxtdan yaranmış, tələbə
yoldaşlarını xeyli qabaqlamışdı. O
zamanlar görkəmli filosof, tənqidçi Asif Əfəndiyevin
“Estetika” klubunun ən gənc və fəal üzvlərindən
idi. Yadıma gəlir ki, hələ
üçüncü kursda oxuyarkən biz yataqxanada yaşayan
tələbə yoldaşları onun məruzəsini dinləməyə
getmişdik. Məruzə Bakı Dövlət
Universitetinin Akt zalında edilirdi. Ağzınacan
professor, müəllim və tələbə heyəti ilə
dolu bir zalda gənc Vurğun M.Füzulinin “Leyli və Məcnun”
əsərində məcnunluq problemini dəyərləndirirdi.
Kürsüdən azca yuxarı çıxan
boyu ilə məruzəsindəki fikirlər salonu heyrətləndirirdi.
Çoxları o gün yeni bir Füzuli və
yeni bir Vurğunla rastlaşdı. Hər halda Asif Əfəndiyevin
tənqid məktəbinin yetirməsi kimi Vurğunun bu fikirləri
bizdə tamamilə yeni bir əhvali-ruhiyyə yaratmış və
uzun müddət onun təsirindən çıxa bilməmişdik...
Yetmişlərin sonu səksənlərin əvvəllərinə
təsadüf edən müəllimliyimiz də bir rayonda
keçib, ikimiz də təyinatla Sabirabad rayonunda əmək
fəaliyyətinə başlamışıq; o
Qalağayında, mən isə Abdulyan (indi Abdulabad) kəndində. Vurğun
burada da boş dayanmır; rayonun ədəbi-mədəni həyatında
yaxından iştirak edirdi. Mütaliəsini
davam etdirməklə yanaşı, rayon mədəniyyət mərkəzində
dram dərnəyinin işində iştirak edir, kiçik tənqidi
məqalələr yazır, çıxışlar edir, bir
sözlə, potensial imkanlarını bu mikromühitdə
reallaşdırmağa çalışırdı. Əslində isə bu mühitə
sığmır, özünə yeni, daha geniş fəaliyyət
meydanı axtarırdı. Onun bu fəaliyyəti
rayonun başçısı Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
Məmməd Məmmədova da gedib çatmışdı.
M.Məmmədov Tovuzdan idi və böyük
nüfuzu vardı; olsun ki, yerli olmalarına görə
Vurğun Əyyuba Kommunist partiyasına keçmək təklif
olunmuşdu. Yəqin ki, təklif ondan gəlmişdi.
O zaman müəllimin partiyaya belə asanlıqla keçməsi
mümkünsüzdü. Lakin ən maraqlı cəhət
Vurğun Əyyubun etiraz şəklində partiyaya keçməkdən
imtina etməsi və onun gələcəyi ilə
bağlı pessimist fikirlər səsləndirməsi
olmuşdu. Halbuki məktəb müəllimləri,
ziyalılar illərlə bu partiyaya keçmək
üçün vaxt və fürsət gözləyirdi.
Onun bu hərəkəti rayonda iş yoldaşları və
dostları arasında, hətta ailədə böyük təəccüblə
qarşılanmışdı. Atası bunun səbəbini
soruşduqda, “əgər Kommunist partiyası
yaxşıdırsa, sən özün orda niyə yoxsan?”
cavabını vermiş və bununla da müzakirə
bitmişdi.
Aspirantura illəri, Axundov adına kitabxana Vurğunun qarşısında yeni üfüqlər açdı, fəaliyyət dairəsi və sferası genişləndi. Onun həyat, mövcud cəmiyyətlə bağlı fikirləri getdikcə öz dairəsini genişləndirdi. Cəmiyyətdəki nüfuzu, ictimai proseslərə marağı və milli etnogenezislə bağlı fikirləri onu “Çənlibel” dərnəyini yaratmasına gətirib çıxardı. Azərbaycanda milli hərəkatın formalaşmasında böyük rolu olan bu dərnəyin yaradılması və proqramının müəyyən edilməsi onun adı ilə bağlıdır. İclaslara sədrlik etmək, mövzuları müəyyənləşdirmək, ona yön və istiqamət vermək Vurğunun üzərinə düşürdü. Özünün sonrakı taleyini də “Çənlibel”dən başlanan yol müəyyən etdi. 80-ci illərin ortalarında “Azərnəşr”in toplantı salonunda keçirilən bir iclasında Sabir Mustafanın o günün reallığında fantastik görünən, bu günün həqiqətini səsləndirdiyi bir fikrinə görə sovet sisteminin qorxu xofundan zalın yarısı gözlərim qarşısında boşalmışdı. İclasa sədrlik edən Vurğun isə bunlardan qorxmur, siyasi, ədəbi-mədəni maarifçilik işini görürdü. Hərçənd, dövrün reallığında bunu etmək çox çətin idi. İctimai-siyasi proseslər onu yavaş-yavaş özünə daha çox cəlb edirdi. Bununla belə, ədəbiyyatşünaslığa aid yazdığı məqalələri problemin qoyuluşu və sanbalı ilə seçilirdi. Nə qədər çətin olsa da, dissertasiya mövzusunu vaxtında tamamladı və uğurla nüdafiə etdi. “Azərbaycan romantiklərinin yaradıcılığında vətəndaşlıq lirikası (1905-1920-ci illər)” mövzusunda yazdığı dissertasiya işi elmi mühitdə böyük səs-küy yaratmışdı. Bu tədqiqat işi romantizmə yeni baxış idi. Tədqiqatçı Azərbaycan romantiklərinin ədəbi-estetik görüşlərində yazıçının mövqeyini, romantizmin vətəndaşlıq məzmunu və keyfiyyətini meydana çıxarırdı. V.Əyyubun bu mərhələdə yazdığı “Vurğunun romantikası”, “Satirikin romantikası” və s. elmi məqalələri də problemin qoyuluşu və həlli baxımından peşəkar bir ədəbiyyatşünas və tənqidçinin ədəbi prosesə, elmə gəldiyini ifadə edirdi. O zaman görkəmli alimlər də gənc Vurğunun elmə böyük iddialarla gəldiyinə dair fikirlər səsləndirmişdilər. Lakin elə bu zaman biz Vurğun Əyyubu 80-ci illərin ortalarında başlayan milli hərəkatın mərkəzində görürük. Özünün milli mövqeyi, obyektivliyi, gerçəkçi düşüncəsi ilə hərəkat, düşünürəm ki, Vurğunun simasında qazanmışdı. Vurğun Əyyub hərəkat içində elmi dərəcəsi olan tək-tük ziyalılardan idi...
Fikrimcə, hər bir insanın həyatı və fəaliyyətində bir zirvə anı olur; Vurğunun bu zirvə nöqtəsi yeni yaranan Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasına bir il rəhbərlik etməsi oldu. Aydın məsələdir ki, bu qurumun yaradılması və fəaliyyəti müstəqil Azərbaycanın ən böyük uğurlarından biridir. Qələbənin müəllifi çox olar deyiblər. Keçən müddət ərzində çoxları bu qurumun yaradılmasını şəxsi uğuru kimi qiymətləndirib. Ali məktəbdə rüşvəti aradan götürməyə və ədalətli qəbul prinsipinə dayanan bu qurumun sağlam özüllə yaradılması əsas şərtlərdən idi. Sovetlərdən yenicə ayrılmış Azərbaycan reallığında bunu etmək mümkünsüz görünsə də, Vurğun Əyyubun prinsipiallığı, saflığı və təmizliyi bu qurumun əsasını, sağlam şəkildə qoyulmasına imkan verdi. Bu, böyük bir inqilab idi; illərlə qəbula qalan müəllimlərin (böyük bir qüvvənin!) qarşısında duruş gətirmək, onların cəmiyyətdəki nüfuzuna qarşı getmək demək idi. Nə yazıq ki, gələcəyi görməyən, ancaq özünü düşünən, onun bu işindən narazı qalanlar, ardınca danışanlar, “çörəyimizi kəsdi”, - deyib lənətləyənlər də oldu. Əslində isə o, Azərbaycan müəlliminin təmiz adını özünə qaytarmış, sovet sistemində dərin kök salmış rüşvət mexanizminin kökünü birdəfəlik kəsmişdi. Hətta uzun müddət cəmiyyətdəki bəzi qüvvələr bu qurumun varlığı ilə barışa bilmir, C.Məmmədquluzadə qəhrəmanlarının “bəlkə də qaytardılar” prinsipi ilə keçmişin qaytarılacağına ümid edirdilər. Burada iki məsələni deməmək olmaz. Birincisi, Vurğun Əyyub bu vəzifədən çıxdıqdan sonra həmişə bir təhsil eksperti kimi Tələbə Qəbulu Dövlət Komissiyasını birmənalı şəkildə müdafiə edib. Bəzən tənqidçilərin haqlı olduğu məqamlarda da qurumu müdafiə etməkdə əsas məqsədi sistemin qorunması və saxlanması olub. Doğrudan da, Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyası müstəqillik dövrümüzün ən təmiz və uzunmüddətli qurumu olaraq cəmiyyət tərəfindən həmişə dəstəklənib. Vurğun Əyyubun da cəmiyyətdəki nüfuzu ən çox buradan qaynaqlanır. İkincisi, bu vəzifəyə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunun dosenti olaraq gedən və vəzifədə olarkən də burada dərs deyən Vurğun Əyyubun vəzifədən çıxdıqdan sonra işsiz qalmasıdır. Bu doğma kollektivin ona qarşı əsası olmayan incikliyinin təzahürü idi. Vurğun Əyyub buranı bitirmiş, aspiranturada oxumuş, buranın müəllimi idi, ona görə də doğma kollektiv ona sahib çıxmalı idi...
Bundan sonra Vurğun Əyyubun həyatında yeni mərhələ başlayır; hərçənd onun yenidən elmə gəlməsi üçün yaxşı şərait yaranmışdı. Mahiyyət etibarilə onun ziyalılığı, siyasi iddiasının olmaması, elmə, ədəbiyyata vurğunluğu da buna imkan verirdi. Ancaq mənim israrlarıma rəğmən Vurğun Əyyub siyasi prosesləri üstün tutdu. Doğrusu, onu siyasi həyatda da yenə öz ampluasında gördüm; təmiz, saf, obyektiv, gerçəkçi, prinsipial. Cəmiyyətdə gedən partiyalaşma institutunun yaradılmasında onun da böyük əməyi oldu. Bu proseslərə savadı, intellekti, prinsipiallığı ilə böyük bir ömür həsr etdi. Gecə-gündüz çalışdı. Lakin mənə elə gəlir ki, Vurğun Əyyub buradan istədiyini əldə edə bilmədi. Onun təmizlik, saflıq anlayışı burada özünü doğrultmadı. Mənsub olduğu partiyanın üzvlüyündən çıxarılması isə siyasətin ona amansızcasına bir istehzası idi...
Yaxşı ki, Vurğun Əyyub paralel olaraq elmi fəaliyyətini də davam etdirdi; 90-cı illərin sonlarından başlayaraq ədəbi prosesə və ayrı-ayrı şair və yazıçılara aid məqalələr yazdı. Hüseyn Cavid, Məmməd Araz, Vaqif Səmədoğlu, Kamal Abdulla və gənclərin yaradıcılığı haqqında yazdığı məqalələrdə ədəbi prosesdəki bir çox məqamlara aydınlıq gətirdi, bütün səhvlərinə rəğmən gəncləri müdafiə etdi. Tanınmış ekspert kimi həmişə təhsildə təmizliyin və obyektivliyin keşiyində durdu, məqalələri, müsahibələri ilə bugünkü və gələcək təhsilin konturlarını müəyyənləşdirməyə çalışdı.
İşsizlik və siyasi həyatın
dönüklüyü Vurğun Əyyubu Türkiyənin Qars
Qafqaz Universitetinə aparıb çıxardı və burada
iki il çalışdı, azərbaycançı öyrəncilər
yetişdirdi. Bu gün o tələbələr hər yerdə
Azərbaycan ədəbiyyatını, mədəniyyətini
təbliğ edir, yaşadır. Bu iki ilin bir ilini biz bir yerdə
çalışdıq. Deyim ki, Vurğun Əyyub bu işindən
böyük bir zövq alırdı, öyrənciləri onu,
o da öyrəncilərini çox sevirdi. Universitetin professor və
müəllim heyəti arasında böyük bir nüfuzu
vardı. Az bir zaman
içərisində Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
bölümü universitetin ən böyük
bölümü oldu, bölüm öyrəncisi universitet
birincisi oldu, bölümə magistratura pilləsi verildi. Orada
gördüyü iş, keçirdiyi tədbirlər Azərbaycanı
tanıtmaq adına bir konsulun
gördüyü iş həcmində idi. Orada
qalıb işləyə də bilərdi, ancaq o bütün
varlığı ilə vətəninə bağlı idi,
onun elmində, təhsilində, ictimai həyatında
yaxından iştirak etmək istəyi onu yenidən vətənə
gətirdi.
Müəyyən fasilədən sonra iyirmi ilə
yaxındır ki, Vurğun Əyyubun ədəbi prosesdəki
çalışmaları davam edir, yüzdən çox məqaləsi
və bir monoqrafiyası dərc edilib. Hələ nə qədər
çap olunmamış tədqiqatları da öz nəşrini
gözləyir. Müstəqil aparılan
bu tədqiqatlarda Azərbaycan tənqidi və ədəbiyyatşünaslığının
müxtəlif problemləri və şəxsiyyətləri
araşdırılır. Lakin iki problem
üzrə araşdırmaları ədəbiyyatşünaslığımızda
yeni bir istiqamətin əsasını qoyub. Vurğun Əyyubun Azərbaycan şeiri (H.Cavid, A.Səhhət,
C.Cabbarlı və b.) və hekayələri (N.Əbdülrəhmanlı,
A.Şərif və b.) üzərində apardığı nəzəri
təhlillər milli ədəbiyyatşünaslığımızda
yeni təhlil metodologiyasından xəbər verir. Ədəbiyyatşünasın ayrı-ayrı
şeir və hekayələri mövzu, problematika, ideya,
süjet xətləri və sənətkarlıq
baxımından təhlilləri yeni olmaqla yanaşı,
peşəkar yanaşmanı əks etdirir.
Mən burada Vurğun Əyyubun tərcümeyi-halının bəzi məqamları üzərində dayana bildim. Cəmiyyətimiz üçün aydın portretinə inanmıram ki, yeni ştrixlər əlavə etdim. Çünki cəmiyyət onun portretini yaxşı tanıyır. Bu obraz heç vaxt onların yaddaşından silinməyəcək. Apardığı dövlət işinə kölgə sala bilər deyə bacısını qəbul imtahanı vermək üçün sənəd verməyə qoymayan (hərçənd, Vurğun o zaman bacısına haqsızlıq etmişdir) Vurğun Əyyub böyük bir vətəndaşlıq missiyası həyata keçirib, təhsil sistemində öz imzasını qoyub. İdeyaları və idealları uğrunda nəfsinə, özünə qalib gəlmək və özünü yenmək hər adama nəsib olmur. Məncə, Vətəndaşlıq da elə burdan başlayır...
Bədirxan
ƏHMƏDOV
525-ci qəzet.- 2017.- 21 oktyabr.- S.16.