Yarımçıq
xatirələr
Azərbaycan kinosu - 120
“Qonşun pisdir, köç qurtar...” - söyləyib
atalar. Min illərin sınağından
çıxmış folklorumuz hər şeyi dəqiq deyir.
Bütün həyat və yaşam fəlsəfəsi
var burda.
Bəzən romana sığmayacaq ideya bir cümləlik
məsəllə, kiçik bir bayatıyla o qədər dəqiq
ifadə olunur ki, sadəcə, heyrət edirsən. Bəli, həyat
o qədər qısa və fanidir ki, onu pis qonşuyla
mübarizəyə, ya da onun tərbiyəsinə sərf etməyə
dəyməz. Yaxşısı budur,
köç qurtar. Bunu yaza-yaza nədənsə
köçəri xaqlar haqqında düşünürəm,
bəlkə bütöv bir tayfanın yerini dəyişməsi,
qurduğu yurdu-yuvanı boş qoyub, isti ocağı atıb,
baş alıb getməsi, quru yerdə yurd qurması, ev tikməsi elə buna görə imiş? Pis
qonşuya görə... Amma axı çağdaş zamanda,
dünyanın ciddi şəkildə “çəpərləndiyi”,
sərhədlərin az qala xətkeşlə
ölçüldüyü vaxtda necə gedəsən, hara
gedəsən? Həm də bu qonşu sənin olana,
babalarının mirasına göz dikirsə, əl
uzadırsa, işğal edirsə... Mübarizə
aparmaqdan, qan tökməkdən, dalaşmaqdan, vuruşmaqdan
başqa yol yoxdu. Sadədən sadə
insan xislətidir bu; sahibkarlıq duyğusu, sənin olanı
qoruma instinkti, əlindən alınana görə qisas hissi.
Ona görə də zaman-zaman sənətin diqqət
mərkəzinə gəlir bu mövzular. Amma
hansı şəkildə? Qəddarlığı,
amansızlığı təbliğ edərəkmi?
Yox, əsl sənət əsərində ideya qəddarlıq
ola bilməz, sənət insansevərliyi,
sülhü tərənnüm etməlidir.
Elxan Cəfərovun “Yarımçıq xatirələr”
filmi də hər şeydən əvvəl
insanlığın, sülhün təbliğatçısı
kimi maraqlıdır. Film müharibədən bəhs edir, amma
müharibəyə qarşıdır, müharibəni şər,
şeytan əməli kimi göstərir.
“Yarımçıq xatirələr” faşizm üzərində
qələbənin 70 illiyinə həsr olunub. Hələ
İkinci Dünya müharibəsi zamanı Brest
qalasının müdafiəsində iştirak edən,
almanlara əsir düşən, sonra böyük şücaət
göstərib əsirlikdən qaçan, partizanlara qoşulub
faşistlərə qarşı vuruşan Azər indi də
Qarabağ uğrunda ermənilərə qarşı
döyüşür. Erməni ordusunda
muzdla çalışan rus əsgərləri və zabit
Vanya Azəri öldürürlər. Vanya
öldürülən adamın veteran olduğunu biləndə
erməni əsgərlərinə qəzəblənir və
Azərin qələmə aldığı xatirələrini
götürüb oxuyur. Məlum olur ki, Böyük Vətən
müharibəsində Azər onun babası ilə birgə
döyüşüb... Ona görə də
Vanya həyatını təhlükəyə ataraq Azərin
cəsədini Azərbaycan tərəfinə təhvil verir və
elə bu zaman erməni gülləsindən həlak olur.
Filmin
rejissoru Elxan Cəfərov, ssenari müəllifləri Konstantin Vorobyov və Yavər
Rzayevdir. Həm Elxan Cəfərov, həm də Yavər Rzayev
yaradıcılığı üçün xarakterik
mövzudadır “Yarımçıq xatirələr”. Elxan Cəfərov Qarabağ mövzusunda
yazıçı Aqil Abbasın ssenarisi əsasında çəkdiyi
“Dolu” filmi ilə müharibə motivli filmlərimizin ən
yaxşısını ortaya qoymuş olub. Yavər Rzayevin isə “Sarı gəlin” filmi iki
qonşu xalqın - ermənilərlə azərbaycanlıların
düşmənçiliyinə ayrı yöndən
baxmağa çağırışdır. Yəni
ömrü boyu qonşu olan, yanaşı yaşayan, eyni
torpağı əkib-becərən, bir-birinin xeyrində-şərində
iştirak edən insanlar əbədi düşmən ola bilməzlər. Bunu anlamaq
üçün “Sarı gəlin” filmində azərbaycanlı
Qədirin erməni Artavasa münasibətini, Artavas qətlə
yetirilmiş uşaqlara görə ağlayanda, onu sakitləşdirməsini
seyr etmək yetərlidir. Bir sözlə,
“Yarımçıq xatirələr” müəlliflərin həm
“Dolu”, həm də “Sarı gəlin” filmlərində irəli
sürdüklərin ideyaların davamı kimi qavranılır.
Rejissor Elxan Cəfərovun və operator Nadir Mehdiyevin
birgə uğurlu işini “Dolu” filmində də seyr
etmişdik. Və mənə görə “Yarımçıq
xatirələr” filminin uğuru məhz ab-havanın, rənglərin
düzgün seçimindədir. Yəni
filmin lap ilk kadrlarından müharibəni əks etdirməsi,
ağrının, əzabın, itkinin, ölümün ifadəsi
yalnız süjetdən yox, ümumi ovqatdan, ab-havadan duyulur.
Film Belarusun Brest, Minsk şəhərlərində, Vileyka qəsəbəsində
və Azərbaycanda lentə alınıb. Amma
Azərin gündəlikləri vasitəsiylə Böyük Vətən
müharibəsi illəri əks olunanda da, hadisələr
Qarabağda cərəyan edəndə də özünü
məhz orda, o illərin, hadisələrin içərisində
hiss edirsən. Bu da heç şübhəsiz,
müəlliflərin zəhməti və peşəkarlığı
sayəsindədir.
Azərin gəncliyini Bəhruz Vaqifoğlu, yaşlı
vaxtını Qurban İsmayılov ifa edirlər. Ötən həftə
haqqında yazdığım “Çölçü” filminin
də qəhrəmanını Bəhruz Vaqifoğlu
canlandırır. Nədənsə mənə
onun cavan çölçünü ifası bu filmdə Azəri
ifasından daha təsirli, daha ifadəli görünür.
Bəlkə, əslində, Azər obrazı
daha qəliz oyun tələb edir, ona görə. Amma hər halda filmdə əsas üstünlüklərdən
biri də aktyor oyunu məqamıdır. Erməni
qızı Jannanı ifa edən Gülzar Qurbanovanın,
Vanyanı oynayan Mixail Kaminskinin, Səmədi canlandıran
Şamil Süleymanovun üz-gözündən müharibə
yağır. Xatırlayıram ki, “Dolu”
filmində də məni ən çox gənc oğlu
müharibədə həlak olan ananı ifa edən Gülzar
Qurbanovanın üzünün ifadəsi təsirləndirmişdi.
Bu filmlərdə müharibə sadəcə,
döyüş səhnələri, atışma səsləriylə,
ölümlərlə, dağıdılmış, viran
qoyulmuş məkanlarla yox, həm də insanla, onun xarakteri,
siması, necəliyi ilə ifadə olunur.
Bir vaxt Holokostla ciddi maraqlanırdım, bu haqda filmlərə
baxır, yazılar oxuyurdum. O zaman məni ən çox təsirləndirən,
düşündürən məqamlardan biri Holkostda bir-birinə
vurulan, sevən cütlüklər olmuşdu. Aman Allah, o
cür şəraitdə sevmək olarmış... Qorxu, vahimə içində, hər an ölüm,
işgəncə təhlükəsi ilə üz-üzə
ürəkdə ayrı bir həyəcana da yer
qalırmış. “Yarımçıq
xatirələr”in çatdırmaq, göstərmək istədiyi
həm də budur. İnsan hər yerdə
insandır. Ən qəddar şəraitdə
belə o insanlıq, ilahi hisslər özünü göstərəcək.
Erməni snayperi Jannanın (Gülzar Qurbanova) rus kapitan Vanyana
vurulması, yaxud İkinci Dünya müharibəsi zamanı
rus qızının Azəri sevməsi, ondan sevgi haqqında
soruşması, onun üçün uşaq doğmaq istəməsi
bunu ifadə edir.
Dünya kinosundan faşistlərin qəddarlığı,
əsirlərə qarşı davranışı haqqında
kadrlara çox baxmışıq. Amma milli kinomuzda bu
cür dəqiq kadrların, tam bir əsir düşərgəsi
ab-havasının ifadəsi yenidir. Musiqi həvəskarı
alman zabiti skripkada ifa edir, melodiya bitənə kimi neçə
əsir asılaraq edam olunur. Musiqi bitəndən
sonra edam aktı dayandırılır. Müharibədə qəddarlığın
heç bir məntiqi yoxdur - mesajıdır bu əslində.
Şamil Süleymanovun ifa etdiyi Səməd
obrazı isə ayrıca bir xarakterdir. Səmədin
musiqi həvəskarı olan alman zabiti üçün
skripkanı kamança kimi çalması, onu təsirləndirməsi
filmin ən uğurlu kadrı sayıla bilər. Skripkanın - kamançanın səsi, Səmədin
ifası alman zabitini təsirləndirsə də, faşistlər
haqqında deyilmiş ağır sözlərə görə
güllələyib öldürür Səmədi zabit.
Bu məqamda Mirzə Cəlilin
“Kamança”sı yada düşür. O zaman
Qarabağda yaşayan və erməni-azərbaycanlı
münasibətlərinin gərginliyini şəxsən
müşahidə edən yazıçı millətimizə
xas humanizmi bu əsəri ilə ən dəqiq şəkildə
ifadə edib. Erməninin ifa etdiyi kamança
havasının təsiriylə qəzəbin, nifrətin
soyuması, Qəhrəman yüzbaşının ermənini
buraxması, öldürməməsi hər şeyi deyir.
Necə ki, “Yarımçıq xatirələr”də
alman zabitinin Səmədi bağışlamaması,
öldürməsi də hər şeyi deyir. Və Azərin
gündəliklərində “Biz alman xalqına qarşı
vuruşmuruq, faşizmə qarşı vuruşuruq” -
yazması da son dərəcə dəqiq məqamdır. Axı dünyaya Bethoveni, Baxı, Şumanı,
Bramsı, Höteni, Heyneni və dünya sənətinin incilərini
yaradan neçə-neçə başqa sənətkarları
bəxş edən milləti bütöv şəkildə
necə qəddar, amansız saymaq olar?! Müharibə
bütöv millətin yox, şərin, bu şəri,
şeytan əməlini daşıyanların
günahıdır.
Filmin sonunda rus zabiti Vanya səhvən
Jannanın gülləsindən həlak olur. Ona aşiq
olmuş Jannanın. Sən demə, doğrudan da Janna adlı
snayper varmış ermənilərdə, özü də
Gülzar Qurbanovanın yaratdığı obraza çox bənzəyirmiş.
Filmdə Janna da
ölür. Və qəribə bir acizlik hiss edir adam... Çıxış yolu
barışdadır, biz bunu dərk edirik, bəs onlar, ermənilər
anlayırlarmı? Yox, ən azından elə
youtubda filmin altındakı erməni şərhlərindən
bunu görmək olar. “Yarımçıq
xatirələr”ə milyonlarla baxış sayı var, son illərdə
ən çox baxılan, bəyənilən filmlərimizdəndir.
Özü də rus saytları, bəlkə rus
zabitinin qəhrəman obrazına, şücaətini görə,
bu filmi çox təbliğ ediblər. Filmə
yazılan şərhlərin özü də ayrıca sənət
əsəridir, yaxud sənəti düşündürə
biləcək mövzudur.
Hələ
80-ci illərdə Məmməd Araz “Qonşu çəpəri”
şeirində yazırdı:
Bizim
bağa su axıdır açdığın bərə,
Bizim tutdan sizin bağa kölgə düşəcək.
Gözümüzü
gözümüzdən qorusaq belə,
İtlərimiz macal tapıb həvirləşəcək.
“Sarı gəlin” filminin də sonunda azərbaycanlı ilə erməni saxlaya, dayandıra bilmədikləri qatarda yanaşı, yorğun oturub gedirlər. Qədir “Sarı gəlin sizə rast gəlsə kimliyini soruşmayın” - deyir sonda. “Sarı gəlin” mahnısı iki millət arasındakı mübarizənin, savaşın simvoluna çevrilib sanki. Və azərbaycanlının “ondan heç nə soruşmayın” deməsi savaşdan yorğunluğu, sülh arzusunu göstərir. Beləliklə, biz bunu anlayırıq, Mirzə Cəlil “Kamança” ilə, Məmməd Araz “Qonşu çəpəri” ilə, Yavər Rzayev “Sarı gəlin”lə, Elxan Cəfərov “Yarımçıq xatirələr”lə bunu deyir, bunu anladır, sülhü, barışı təbliğ edir. Bəs onlar? Ermənilər? Ehhh...
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2017.- 21 oktyabr.- S.10.