Yüksək peşəkarlıq... İctimai məsuliyyət... Və dərin səmimiyyət
Elə insanlar,
şəxsiyyətlər var
ki, onlar dünyaya yeni ideya-fikir, mənəvi-əxlaqi
miqyas təsəvvürləri
yaratmaq missiyası ilə gəlirlər. Və bu
missiyanı o qədər
təvazökar bir peşəkarlıq, ictimai
məsuliyyət və
səmimiyyətlə həyata
keçirirlər ki, istər-istəməz həyatın
təsadüfi inqilablarla
deyil, əbədi (və zəruri) təkamüllə irəlilədiyinə
inanmalı olursan.
Azər Paşa Nemət öz mənalı, məzmunlu, böyük yaradıcılıq uğurları
ilə zəngin həyatının yeddinci
onilliyini bitirib səkkizincisinə qədəm
qoyur. Və onu az-çox tanıyanlar yaxşı bilirlər ki, təmkinli, ağır-səngin,
ağayana hərəkətli
bu insanın daxilində, ruhunda nə qədər güclü mənəvi tufanlar, nə qədər hərarətli
ideya təlatümləri
var... Həyat elə gətirib
ki, mən Azər Paşa müəllimlə həm
Azərbaycanda, həm
də onun hüdudlarından kənarda
müxtəlif səviyyəli
məclislərdə olmuşam,
fərqli mövzularda
söhbətlər eləmişik,
hərdən bir yaradıcılıq əməkdaşlığını
da sınaqdan keçirmişik. Və
görmüşəm, onun
ziyalı şəxsiyyətini
müəyyənləşdirən elə mühüm keyfiyyətlər mövcuddur
ki, onlar barədə bir-iki kəlmə söz demək lazımdır: birincisi, yüksək peşəkarlıq, ikincisi,
dərk olunmuş ictimai məsuliyyət, üçüncüsü isə
dərindən gələn
səmimiyyətdir.
Azər
Paşa Nemətin peşəkarlığının miqyasına ən azı bunlar daxildir: teatr rejissorluğu, rəssamlığı
və musiqiçiliyi,
ölkədə teatr
quruculuğu, teatr işi ilə bağlı təşkilati
və elmi-pedaqoji fəaliyyət... Və bu sahələrin hər birində böyük uğurlara imza atmış görkəmli sənətkarın
həmin uğurlarının
əsasında, heç
şübhə etmirəm,
məhz dərin səmimiyyət dayanır
ki, fikrimcə, bu səmimiyyətin də məzmun-mündərəcəsini
dolğunlaşdıran, ona
mükəmməllik gətirən
bir dəyər də var: Azər
Paşa Nemət, sözün dərin mənasında, ictimai xadimdir.
Təbiətən ünsiyyətcilliyi, görünür, ilk növbədə
ondan irəli gəlir ki, Bakıda, görkəmli teatr rejissoru, Əməkdar incəsənət
xadimi Zəfər Nemətovun ailəsində
anadan olub, paytaxtın qaynar yaradıcılıq mühitində
boya-başa çatıb
və belə bir həqiqəti çox gənc yaşlarından dərk edib ki, yaradıcılıq
özünün bütün
təzahürlərində ictimaidir...
Azər Paşa Nemət öz rejissorluq fəaliyyətinə keçən
əsrin yetmişinci illərinin əvvəllərində
Azərbaycan Dövlət
Gənc Tamaşaçılar
Teatrında başlayıb,
"Keçən ilin
son gecəsi" (Anar),
"Öz adamımızdır,
düzəlişərik" (A.Ostrovski), "Buratino"
(A.Tolstoy), "Danabaş
kəndinin məktəbi"
(C.Məmmədquluzadə), "Fudri dağında qonaqlıq" (Ç.Aytmatov)
və bu kimi başqa, həm ideya-məzmun, həm də poetik forma baxımından
fərqli əsərlər
onun novator rejissor təfsirində tamaşaçılara təqdim
edilib. Gənc rejissorun 1974-1976-cı illərdə Leninqrad
(Sankt-Peterburq) Dövlət
Gənc Tamaşaçılar
Teatrında rejissor-stajor
olaraq çalışması
da onun yaradıcılıq
tərcümeyi-halını zənginləşdirən hadisə
olub.
Azər Paşa Nemətin Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı səhnəsində
hazırladığı tamaşalar,
xüsusilə V.Şeksprin
"Hamlet", Elçinin "Ah, Paris,
Paris!", "Mənim sevimli
dəlim", "Diaqnoz
D (Mənim ərim dəlidir)" əsərlərinin
rejissor həlli ümumən Azərbaycan teatrı tarixinin yaddaşında əbədi
olaraq qalmışdır.
Niyə?..
Hər şeydən
əvvəl ona görə ki, bu tamaşaların müəllifi milli mövqedə möhkəm
dayanmaqla modern teatr texnologiyalarını ustalıqla
mənimsəyə bildi,
mövcud aktyor potensialından, səhnənin
eninə-uzununa məkan
imkanlarından, işıq-qaranlıq
effektlərindən, musiqidən
zərgər dəqiqliyilə
istifadə edərək
tamaşaçıları həm həyəcanlandırdı,
həm də düşündürdü.
Azər
Paşa Nemət rejissorluq yaradıcılığına
başladığı ilk illərdən
pedaqoji fəaliyyətlə
də məşğul
olmuş, böyük
teatr xadimlərindən,
xüsusilə professor Mehdi
Məmmədovdan aldığı
peşəkarlıq dərslərini
uzun illərdir ki, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində bir
professional - professor olaraq tələbələrinə
öyrədir. Tədris
etdiyi rejissorluq sənəti fənninin istər nəzəri, istərsə də təcrübi əsaslarını
mənimsəyən tələbələri
arasında həm Xalq artistləri, həm də Əməkdar artistlərin
olması sübut edir ki, pedaqoji
fəaliyyət Azər
Paşa müəllim
üçün sadəcə
həvəs məsələsi
deyil, onun yaradıcılıq tərcümeyi-halının
üzvi (və strateji) tərkib hissəsidir.
Azər
Paşa Nemət ölkənin mədəni,
ictimai, ideoloji həyatında fəal iştirak edən vətənpərvər, geniş
dünyagörüşlü ziyalıdır... On beş ildən çoxdur ki, Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqına
rəhbərlik edir. Və bu illərdə ölkənin teatr həyatında kifayət qədər böyük işlər görülmüş,
Azərbaycan teatrı
eyni zamanda, müxtəlif beynəlxalq
festivallarda uğurla çıxış etmiş,
nüfuzlu mükafatlar
qazanmışdır.
Azər Paşa Nemətin genişmiqyaslı fəaliyyəti
həmişə yüksək
qiymətləndirilmişdir. O, əməkdar
incəsənət xadimidir,
xalq artistidir, Şöhrət ordeninə
layiq görülmüşdür...
Görkəmli rejissorun son illərdə
hazırladığı "Boy çiçəyi" (2011), "Şah Qacar" (2013),
"Ölülər" (2016), "Almaz" (2017) tamaşaları
bir sıra baxımlardan böyük maraq doğurmaqdadır... Birincisi odur ki, klassikaya
- Azərbaycan tamaşaçısının
səhnədə dəfələrlə
görmüş olduğu
əsərlərə müraciət
edilir ki, bu, tamamilə təbii olaraq, rejissorun məsuliyyətini
hər cəhətdən
artırır. İkincisi,
həmin əsərlərin
çoxunda müasir mənəvi-ideoloji standartlara
uyğun gəlməyən
müəyyən məqamlar
vardır ki, əgər belə demək mümkünsə,
az və
ya çox dərəcədə (əlbəttə,
klassik müəllifin
məqsəd-məramını zədələmədən) "redaktə" tələb
edir. Və üçüncüsü, hansı
əsərə müraciət
olunmasından, dövrün
ideya-estetik normativlərindən
asılı olmayaraq əsl rejissorun öz üslubu ("mən"liyi, hətta
"mənəm"liyi!) var
ki, bu, özünün
ifadəsini Azər Paşa Nemətin son illərdəki rejissor təfsirində necə tapır?
Mən bu məsələlərə,
təbii ki, xeyli dərəcədə
subyektiv münasibətimi
bildirmək istəyirəm,
ancaq güman edirəm ki, bu münasibətlər obyektivlikdən o qədər
də uzaq deyil...
Birincisi, Azər Paşa Nemət yaradıcılığının
məzmun-mündərəcəsi etibarilə mütəfəkkir
sənətkardır. Və onun
yüksək peşəkarlığının
üzvi tərkib hissəsidir ki, hansı dövrdə, hansı ictimai-siyasi şəraitdə (və məkanda) yaranmasından asılı olmayaraq dramaturji mətn seçiminə öz ideya-estetik marağının
(və bu marağın ictimai aktuallığının) səviyyəsindən
yanaşır, nəticə
etibarilə, öz əsərini yaradır.
Əgər son illərdə
daha çox milli klassikaya müraciət etdisə, deməli, rejissorun "müəllif-tamaşaçı" dialoqu başqa sferalarda (məsələn,
xarici klassikaya, milli müasirliyə və s. müraciətdə)
yox, məhz burada alındı... İkincisi, milli klassikanın "redaktə"si problemini Azər Paşa Nemət özü kimi peşəkarlarla əməkdaşlıq kontekstində
həll etməyin uğurlu nümunəsini təqdim edə (və bu istiqamətdə
tamamilə yeni bir təcrübə gerçəkləşdirə) bildi. İlyas Əfəndiyevin "Boy çiçəyi"ni görkəmli dramaturqun görkəmli varisi Elçin, digər əsərləri
isə istedadlı dramaturq Əli Əmirli müasirləşdirdi.
Və etiraf etmək lazımdır ki, həmin müasirləşdirmə, yaxud
"redaktə"lər kifayət
qədər cəlbedici
(və uğurlu) alındı...
Və nəhayət, üçüncüsü...
Azər Paşa Nemətin sənətkar iddiaları
- rejissor "mən"i
(və "mənəm"liyi!)
özünü, fikrimcə,
mahiyyəti etibarilə
humanist aristokratiklikdə tapdı.
Tamaşalara baxan hər kəs ya analitik, ya
da təhtəlşüur
təfəkkürlə hiss etməyə bilməz ki, həmin tamaşaların müəllifi
həm humanist, həm
də aristokratdır:
humanistdir o mənada ki, dövründən-zamanından,
coğrafiyasından-şəraitindən,
zümrəsindən-siyasi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq insanda insanlığı axtarır; aristokratdır
o mənada ki, həyatın prozaik xırdalıqlarından mətləb-mahiyyətinə,
dedi-qodusundan fəlsəfəsinə
çəkir...
Bu günlərdə Azər
Paşa Nemətin növbəti (və doğrudan da, gözəl), bir tamaşasına baxdıq. Xalq yazıçısı
Elçinin "Cəhənnəm
sakinləri" faciə-absurdu
əsasında hazırlanmış
bu tamaşada 1930-cu illərin repressiyalarından
danışılırdı. Və tamaşanın ən uğurlu cəhəti o idi ki, konkret dövrün
konkret hadisələri
cəmiyyətin (insanlığın)
zaman və məkan hüdudlarına sığmayan fövqəlməkan
və fövqəlzaman
problemi səviyyəsindən
ümumiləşdirilərək təqdim olundu... Fasilədə Azər Paşa müəllimi təbrik etməklə yanaşı, həm də soruşdum ki, bir neçə
mənzili (və onların qapılarını)
bir səhnə məkanına necə yığa bildiniz?.. Heç düşünmədən:
"Mən uzun illər kommunal mənzilli evdə yaşamışam”, - dedi,
- “bir, iki, ya üç zəngin vurulma ardıcıllığından bilirdik ki, kimi
axtarırlar".
Bəlkə, kimsə "mən bu texnologiyanı Moskvada,
Parisdə, yaxud Londonda
öyrənmişəm" deyərdi, ancaq
Azər Paşa müəllimin belə
mötəbər mənbələrə istinad
etməyə heç bir
ehtiyacı yoxdur. Onun üçün ən mötəbər mənbə
özünün həyatı, taleyi, tərcümeyi-halıdır... O həyatı,
taleyi, tərcümeyi-halı ki, yeddinci onilliyini
bitirib səkkizincisinə qədəm qoyur.
Nizami
CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2017.- 24 oktyabr.- S.7.