Kinomuzun doğma "ögey ana"sı
XALQ ARTİSTİ NƏCİBƏ MƏLİKOVANIN QƏRİBƏLİKLƏRLƏ DOLU İNSAN VƏ SƏNƏTKAR TALEYİ
Uşaqlığımızın
"ögey ana"sı idi O. Gözəl simalı,
süzgün baxışlı, ürkək
gülüşlü, yumşaq qəlbli cavan bir qadın...
Əzazil
və deyingən qaynanayla dil tapmağa çalışan, onu
qəbul etməyən ögey oğlunun tərbiyəsi ilə
ciddi məşğul olan, yeri gələndə danlayan, pis
qiymətlərini atasına göstərib onun yol çəkməyə
getməsinə mane olan, yeri gələndə isə öz
qanını bircə an göz qırpmadan
onun üçün verən ögey ana. Son
nöqtədə fərqinə vardım "ögey"
sözünün bu qədər söz arasında necə
yaraşıqsız durduğunu. Kinoda Dilarəyə, həyatda
Nəcibəyə yaraşmadığı kimi...
Əvvəllər Dilarədəki sehri çözməyə
çalışarkən düşünərdim ki, yəqin
cəmiyyətin beynindəki "ögey ana" sindromunu
dağıtdığı üçündür bunca sevgi və
maraq. Axı, biz öyrəşmişdik həyat
yoldaşının övladına pis davranan, öz
övladını ondan üstün tutan analara, atalara.
Birdən-birə ağ xalatlı Dilarə
bütün ölkəyə qan bağının bir heç
olduğunu, övlad sevgisinin, analıq hissinin dünyaya gətirməklə
olmadığını göstərdi.
Əlbəttə, qəhrəmanın məziyyətlərindən
əlavə, ona can verən aktrisanın məharətini də
gözardı etmək olmaz. Nəcibə Məlikovanın
filmdəki yanğısını, o gözəl gözlərindəki
iztirabı, çarəsizliyi görmüsünüzmü?
İllər keçir, filmə təkrar-təkrar
baxarkən hiss edirdim ki, bu iztirab bircə aktrisa məharəti
olaraq bəsitləşdirilə bilməz. Bu, daxildən, ürəyin ən dərin
qatlarından süzülüb gələn ağrının
ekranlaşmış variasiyası idi.
Sonralar
sevimli aktrisamız Nəcibə Məlikovanın həyat hekayəsini
öyrəndikcə öz həyatının Dilarənin həyatından
daha ağır olduğunu gördüm...
1921-ci il
oktyabrın 25-də köhnə Bakının kiçik
Buzovna kəndində söz ustadı Haşım bəy
Saqibin ailəsində, adətən, xalq arasında deyildiyi kimi,
"ay parçası" bir qız uşağı
doğulur. Gələcəkdə müxtəlif
rejissorların Yaqut, Xumar, Firəngiz, Edilya, Şölə,
Dilarə, Cahan, Nərgiz, Zərrintac, Aygün, böyük
bir xalqın əsl Sənətkar, dövlətinsə Xalq
artisti adlandıracağı körpəyə valideynləri Nəcibə
adını qoyurlar. İki qız övladı
olan ailəyə üçüncü qız kimi doğularaq
onları sevindirirmi, bilmirəm, amma yenə də zaman
özü Allahın bu ailəyə necə bir mükafat bəxş
etdiyini sübuta yetirəcəkdi. Uşaqlığı
ölkənin ən çətin, qorxu dolu dövrünə
düşən bu qızın ömrünə narahatlıq,
təlaş sanki o günlərdən yazılmağa
başlayıbmış. XX əsrin 30-cu illərində
böyük bir imperiyanı ağuşuna alan
repressiya burulğanı bu ailənin də qapısından yan
keçməmişdi. Onun doğmaca
dayısı Ruhulla Axundov (Sidqi Ruhulla) da əksər
nüfuzlu ziyalılar kimi "Xalq düşməni"
adı ilə həbs olunmuşdu. Taleyin oyunu bu idimi
görəsən, "Xalq düşməni"
damğasına məhkum edilənin ailəsində Xalqın
artisti yetişirdi...
Sonralar bu damğa bütün ailə kimi onu da qarabaqara
izlədi, bir kabusa dönüb həyatının
ortasınaca həkk oldu. Ta ki bu yalan ifşa olunana, o insanlar bəraət alana qədər. Uşaqlığından
həkim olmaq arzusu ilə yaşayan qızcığazın bu
arzusu dayısının haqsız həbsi ilə ürəyindəcə
ölüb gedir. Çünki "xalq
düşməni" adı ilə həbs olunanların ailə
üzvlərinin heç bir dövlət orqanlarında işləməyə,
övladlarının elm ocaqlarında təhsil almalarına
ixtiyarı yox idi. Bu qanun bircə aktyorluq sənətinə
tətbiq edilmirdi. Beləcə, Azərbaycan
səhiyyəsi bir həkim itirərkən, Azərbaycan səhnəsi
böyük bir sənətkar qazandı.
Teatr texnikumunda Fatma Qədridən sənətin sirlərini
öyrənən gənc aktrisa Gəncə teatrında
işləməyə başlayır. Bu teatr onun həyatının
sevgisi, övladının atası ilə
tanışlığına vəsilə olur. Gəncədə tanınmış ailənin
oğlu Nüsrəddin teatrın gənc və gözəl
aktrisasına vurulur. Ondan öncə bir dəfə evlənib
bir oğlu olandan sonra ayrılan bu yaraşıqlı kişi onu sevən, dərdindən ölən
onlarla, yüzlərlə pərəstişkarına
gözünün ucu ilə də baxmayan qızın
könlünü qazana bilir. Beləcə, Nəcibə
Məlikova sənətindən ayrılıb Nüsrəddinin
həyat yoldaşı, balaca Fuadın ögey anası, bəyzadə
Xanımın gəlini olur. Təəssüf
ki, ərindən gördüyü sevgini ailədə görə
bilmir. Gəlininin aktrisa olmasını qəbul
etməyən qaynana onunla yola getmir, Fuada ögey münasibətlə
günahlandırır. Bu izdivacdan Saqib
adlı oğlu dünyaya gələn gəlin isə hər
iki uşağa özünün balası kimi sahiblənir.
Təəssüf ki, onun ailə səadəti də
çox çəkmir. Gəncədə
bütün qızların, qadınların heyran olduğu, ələ
keçirməyə çalışdığı ərinin
xəyanəti əzazil qaynananın tənələrindən,
zülmlərindən daha çox yaralayır onu və
oğlu Saqibi də götürüb evi tərk edir. Nəcibədən sonra üçüncü dəfə
də ailə quran və bu izdivacdan iki qızı dünyaya gələn
Nüsrəddin isə çox keçmir ki, faciəli şəkildə
dünyasını dəyişir.
29 yaşında dul qalan gənc və gözəl gəlin
daha ailə qurmur, bundan sonrakı həyatını sənətinə
və oğlanları Fuadla Saqibə həsr edir.
Beləliklə, Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
bir ulduz parıldamağa başlayır - Nəcibə Məlikova. Azərbaycan
teatr sənəti gözəl üzlü xanımdan əlavə,
istedadlı, bacarıqlı aktrisa qazandı. Onun bu teatrın səhnəsində
yaratdığı obrazlardan birinin xarakterinin cəmiyyətə
uyğun olmamasından hiddətlənən
tamaşaçılar "rədd ol səhnədən!",
"sənin kimilərə bizim aramızda yer yoxdur!"
nidalarını səsləndirirmişlər. Bir aktrisa, bir sənətkar üçün bundan
böyük qələbə varmı? Teatra
gəldiyini dərk edən insanı teatr zalından alıb
oynadığı pyesin içərisinə daxil etmək,
canlandırdığı obraza qarşı qəzəb, nifrət
yarada bilmək neçə aktyora, aktrisaya nəsib olur ki?!
Təbii ki, həmişə olduğu kimi, onun da
yaşadığı dövrdə gənclik, gözəllik,
istedad və uğur çoxlarını narahat edir,
paxıllığa, qısqanclığa səbəb olurdu. Arxasınca
danışılan dedi-qodular, tamaşaya on dəqiqə
qalmış kəsik-kəsik edilən səhnə
paltarı, dabanı sındırılan ayaqqabı,
qarşılaşdığı hər cürə çətinlik
onu yolundan döndərmir, əzmlə
çalışmağına və gündən-günə
parlamağına mane ola bilmir.
Səhnədəki uğurları onu ekranlarda da izləyir. Çəkildiyi
kinolarda yaratdığı obrazlar əbədiyyən
xalqın yaddaşında iz salır. "Ögey
ana" filmindəki Dilarə obrazı isə onun
yaradıcılığının şah əsəri hesab
olunur. Aktrisa özü də bu rolunu digərlərindən
fərqləndirər, daha çox sevərmiş. Axı, Dilarə onun özü idi. Hələ o Nüsrəddinlə evli ikən
günlərin birində onlara qonaq gələn böyük sənətkar
və kino xadimi Adil İsgəndərov Nəcibə
xanımın qaynanası Xanımı tanıdıqdan, gəlinin
əzablı yaşayışını daha yaxından gördükdən
sonra onun həyatını kinolaşdırmaq qərarına gəlir.
Tez bir zamanda Nəcibənin həyatından
götürülmüş ssenari ona təqdim edilir. O isə
həqiqət tam bəlli olmasın, Dilarənin həyatdakı
prototipi tanınmasın deyə ssenaridə bəzi dəyişikliklər
edərək filmdə rol almağa razılıq verir. Həyat yoldaşı həqiqətən yol mühəndisi
olur, ancaq dövlət orqanlarında çalışır,
İsmayıl oğulluğu Fuadın, Cəmilə isə
oğlu Saqibin obrazıdır. Kinoda Cəmilə
Dilarənin ilk evliliyindən olduğu halda, Saqib Nüsrəddinin
öz oğlu olur. Dilarənin həkimlik sənəti
isə Nəcibə xanımın uşaqlığından
ürəyində dəfn etdiyi arzusu idi. Belə
xırda dəyişikliklərlə Nəcibə xanım
öz obrazını canlandırır. Beləliklə,
həyatın ögey anası mavi ekranlarda yenidən
doğulur. Öz həyatını
oynadığı, öz hisslərini sərgilədiyi
üçün obraz illər keçməsinə baxmayaraq,
öz canlılığını, təbiiliyini itirmir və
hələ də sevə-sevə izlənilir.
Səməd Vurğunun "Aygün" poeması əsasında
çəkilən "Aygün" filmi də aktrisanın həyatı
ilə çox səsləşir. Sənətini və ərini
sevən, xəyanətə görə bir uşaqla sevgisini tərk
etməyə məcbur olan, qəlbinin qapılarını
sevgiyə bağlayıb heç zaman ərə getməyən
Aygün elə Nəcibə Məlikovanın özü idi.
Ona görə Aygün də onun
özünün sevimli qəhrəmanları sırasına
daxil olur.
Beləcə bir-birinin ardınca "Arşın mal alan"da Cahan, "Əhməd haradadır?!"da Nərgiz xala, "Qanun naminə"də Zərrintac, "Leyli və Məcnun"da Sənəm obrazı ilə tamaşaçıların görüşünə gəldi Nəcibə xanım. Maraqlıdır ki, xarakter etibarı ilə bir-birindən kəskin fərqlənən bu obrazlar eyni aktrisanın vücudunda birləşə, bütünləşə bildilər. Aktrisa həyat verdiyi hər personajının özünəxas xüsusiyyətlərini böyük məharətlə tamaşaçısına ötürməyi bacarırdı. Bəyzadə, xanım-xatın Cahan ("Arşın mal alan") qoçaq Nərgizlə ("Əhməd haradadır?!") müqayisə oluna bilərmi? Onun yaratdığı hər obraz öz təbiiliyi, şirinliyi ilə seçilir.
Hindistanda qastroldaykən ağacdan üstünə tullanan meymundan qorxub şəkərə tutulan aktrisa sonrakı 27 ilini bu xəstəliklə çarpışmada keçirir. Bütün ömrünü sənətinə həsr edən aktrisanın son rolu isə Dram teatrının səhnəsində "Tənha iydə ağacı" olur. Bu vaxt artıq xəstəliyinin şiddətli dövrünü yaşayan, gözləri zəifləmiş Nəcibə xanım bütün təlaşına baxmayaraq, son rolunun da öhdəsindən böyük məharətlə gəlir. Elə o tamaşadan sonra vəziyyəti ağırlaşır və bir daha səhnəyə çıxmır. Səhnəmizin və kinomuzun gözəl üzlü, gözəl qəlbli, nadir istedad sahibi aktrisası 1992-ci ilin iyunun 27-də 70 yaşında - bütün həyatını anasının adını verdiyi nəvəsi Xoşsimaya danışandan sonra gözlərini bu dünyaya əbədi yumur. Son nəfəsində yada saldığı, görmək istədiyi adam isə ilk və tək sevgisi Nüsrəddin olur.
Ömrünü sənətdə keçirən, amma şəxsi həyatını ürəyincə yaşamayan insanlar sonradan təəssüflə xatırlanır, onların haqqında çox zaman "bu dünyada bir gün görmədi" - deyirlər. Ancaq bu fikir çox şərti və nisbidir, çünki sənətkar ömrü haqqında bunu demək heç yerinə düşmür. Həmin insanlardan olan Nəcibə Məlikovanın çəkildiyi filmlər, oynadığı tamaşalar ekranda göstərilərkən hər dəfə o, sanki yenidən doğulur. Daima böyük ehtiramla xatırlanır. Çünki Xalq artisti Nəcibə Məlikovadan yaratdığı misilsiz obrazlar, xoş xatirələr və sevgi dolu sözlər yadigar qalıb.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.- 26 oktyabr.- S.6.