Axınla aşağı
Azərbaycan kinosu - 120
Rahatlıq insanın təbii arzusudur. Lap ən zəhmətsevər
adamın belə. Axı nə qədər köklənsən
də, nə qədər özünü məcbur edib ayaqda
durmağa, yolundan dönməməyə çalışsan
da, lap gücünü son damlasına kimi işlətməyə
hazır olsan da, yenə də yorulursan... Bilinmir nədən,
kimdən, nə üçün... Sadəcə
istəmirsən, vəssalam. O
alışdığın yolu getmək
üzücüdü, mübarizə mənasızdı,
çalışmaq nəticə vermir... Əlini-qolunu
yanına salıb oturmaq istəyirsən... Ya da ən
yaxşı halda axına qoşulub getmək... Şübhəsiz
ki, üzüaşağı, dibə doğru!
Asif Rüstəmovun “Axınla aşağı” filmi həyatını
sadəcə, sürən, axınla aşağı gedən
Əlinin həyatını, xarakterini əks etdirir. Əslində, bir anlıq
adamda sual yaranır, bu ki, banal bir həqiqətdir,
arvadını incidən, övladını anlamayan, ya da həyatda
heç nəyə müqavimət göstərməyən nə
qədər adam var. Sənət də belələrini
diqqət mərkəzinə o qədər çəkib ki... Elə isə bu filmin qeyri-adiliyi nədədir?
Heç şübhəsiz ki, elə
reallığı bu cür sadə, açıq şəkildə
ifadə etməsində.
Əli (Namiq Ağayev ifa edir) Mingəçevirdə
avarçəkmə məşqçisidir. Şagirdləri
arasında oğlu Ruslan (Elmin İmamverdiyev) da var. Amma oğlu
onun ümidlərini doğrultmur, zəiflik göstərir.
Əlinin xanımı Leyla (Mehriban Zəki) isə
daxilən güclü, amma zahirən həyatı ilə
barışmış bir qadındı. Yəni
əslində, elə o da axınla aşağı getməyə
məhkumdur. Çünki əgər el-aləm
onun həyat yoldaşının polyak xanım məşqçi
(Aleksandra Andreyevska) ilə eşq macərasından
danışırsa və o, belə söz-söhbətlərə
də alışıbsa, neyləməli? Nəyi
dəyişmək mümkündür ki?! Heç nəyi!
Elə film də çarəsizliyin
yaratdığı qapalı dairəni göstərir. Hər
şey Ruslanın ölümü, çayda batması ilə
gərginləşir, amma axınla aşağı gedən adam üçün belə gərginlik
çox sürə bilməz. Ona görə də Əli
tapılan meyitin üzünə belə baxmadan oğlu
olduğunu təsdiqləyir... Çünki hər
şeyin bitməsini, yenə o monoton həyatına, gündəlik
işlərinə qayıtmasını istəyir. Və
tezliklə qayıdır da...
Filmin ssenari müəllifləri Asif Rüstəmov və
Otar Pertaxia, operatoru Ayhan Salar, bəstəkarı Xəyyam Mirzəzadə,
rəssamı Rafis İsmayılovdur. Əsasən Mingəçevirdə
çəkilən “Axınla aşağı”nın
bəzi kadrları Bakıda və İsmayıllıda lentə
alınıb. Mənzərələrin
estetikliyi, qeyri-adi dərəcədə gözəlliyi
tamaşaçını çaşdırır, National
Geoqrafikin təbiət mənzərələri əks
olunmuş verilişlərini xatırladan səhnələr kinomuz
üçün yenidir desək, yanılmarıq. Bir sözlə, bu gözəl və cazibədar təbiət
Azərbaycana aiddir və bu gözəllik içərisində
yaşayan insanlar ondan qətiyyən zövq ala bilmirlər.
“Axınla aşağı” tipik Azərbaycan kişisi
obrazını gözlərimiz önünə gətirir. Əli uğursuz,
sıradan, bir az da qorxaq adamdır.
Polşalı məşqçi qadınla necə deyərlər,
“gününü görür”... Hirsini tökməyə,
qəzəbini soyutmağa isə ailəsi var. Oğlu Ruslan,
xanımı Leyla. İstəyəndə
onları zəhərləyib sakitləşə bilir. Leylanı ifa edən sevimli aktrisamız, əməkdar
artist Mehriban Zəkinin oyunu xeyli
düşündürücüdü. Ümumiyyətlə,
film boyu rejissorun “sakit danışığ”ını
eşitmək olar, bütün mətləblər sakit-sakit
deyilir, hətta qəhrəmanlar əsəbləşəndə
də, çığıranda da sakit edirlər bunu. Təbiət mənzərələrində də,
suyun səsində, avarların çəkilməsində də
bu həzinlik duyulur. Müəlliflərin
məqsədi də bütün bu həzinlik, gözəllik,
sakitlik içərisindəki ağrını, bəlanı,
dərdi göstərməkdi. Bu mənada
həm Mehriban Zəkinin, həm də Namiq Ağayevin oyunu
xarakterikdir. Mehriban Zəki sadə bir evdar
xanımın timsalında əslində, hər şeyi
görən, duyan, anlayan, həm də ağrısını
içində çəkən qadın obrazını
yaradıb. Ümumiyyətlə, aktrisaya
xas olan sakit danışıq, emosiyalarını xəsisliklə
ifadə, alt qatda gizlədilmiş ağrının bir hissəsinin
göstərilməsi Leyla obrazına tam uyğun gəlir.
Ən maraqlısı isə bu evdar
qadının daha sərbəst, daha açıq, zahirən
daha sevimli polyak qadınla üz-üzə gəlməsidir.
Leylanın “babetta” saç düzümü, heç nə ilə
seçilməyən geyimi, üzündəki ifadəsizlik
sadəliyi, hətta bir az da bəsitliyi
göstərir. Amma rusca danışması, polyak qadınla
deyişməsi və onu mat qoyması... “Gəldim
onun növbəti qurbanına baxım” - deməsi. Bax, düşündürən də elə budur.
Zahirən sakit, müqavimətsiz bir qadının içindəkilər...
Hətta oğlunun öldüyünü də biləndə
üzə çıxmayan ağrı...
Əlini canlandıran Namiq Ağayevin isə oyunu tam tərsidir. Hər şey
üzündə, gözündə yazılıb bu adamın.
Qorxaqlığı da, kompleksləri də,
yalançı cəsarəti də, hətta
vicdansızlığı da. Aktyorun da ən
böyük xidməti bu müxtəlif hisslər
qammasını, xarakter cizgilərini ifadə etməsində,
göstərməsindədi. Əslində,
Əlinin həyatı öz axarı ilə gedirdi.
Əgər o məşum yarış olmasaydı, əgər
oğlu Ruslanı başqasıyla əvəz etməsəydi...
Filmdəki hadisələr məhz bu yerdə gərginləşir.
Stress keçirən Ruslan dostlarıyla çaya çimməyə
gedir və boğulur suda. Bəlli olmur, bu,
acı təsadüfdü, ya o, bilərəkdən intihar
edir. Hər halda müəlliflər bununla
ciddi bir ideyanı irəli sürmüş olurlar. İnsan əvəz edildiyini görüncə geri
çəkilir, üz döndərir, gedir və daha
qayıtmır. Axı doğrudan da
çağdaş dünyanın dəbdə olan ifadəsi ilə
desək, “alternativ” əl altındadırsa, o zaman
varlığını izah eləməyin, sübut eləməyin
mənası qalırmı? Bir də
müəlliflər bu hadisəni Əlinin katarsisi
üçün priyom olaraq seçiblər. Yəni əslində,
ümumi ağrı, itki, birgə iztirab Əlini
saflaşdırmalı, dəyişməli, ailəsi ilə,
Leyla ilə yaxınlaşdırmalı,
doğmalaşdırmalı idi bəlkə... Amma!
Leyla ilə Əlinin münasibətləri Ramiz
Rövşənin “Qara paltarlı qadın” şeirini yada
salır. Bəlkə əslində, baş verənlər Azərbaycan
reallığı, ailələri üçün xarakterik
hadisədir, ona görə. İllər
boyu dərd verdiyi qadının çox şeyə göz
yumması, hətta hamının danışdığı
dedi-qoduları da qulaq ardına vurması, oğlu öləndən
sonra da Əlini ittiham etməyib onu incitməməsi fədakar
bir insan xarakterinin cizgiləridir. Bu mənada “Qara
paltarlı qadın”, yəni dərdli qadın obrazı,
simvolu yerinə düşür...
Film boyu “Axınla aşağı” ifadəsi simvol olaraq
istifadə edilir. Ruslanın meyitini axtaran kişi “yəqin
su cəsədi aşağı aparıb” - deyir. Bəli, axına qoşulub getmək
cansızlığın, ruhsuzluğun, heçliyin simvoludur.
Amma Əli üçün varlıqla yoxluq elə
ciddi fərqlənmir. Həyat
“ömrünü sürmək”, “gününü keçirmək”
ifadələriylə sinonimdir.
Üzünü
belə görmədiyi meyiti oğlu kimi “tanıyandan” sonra belə,
çox az şey dəyişir. Müəlliflər Əlinin yolda maşını
saxladıb böyürtkən almasını da, sonra
oğlunun öldüyü sahilə gəlib oturub ətrafa
baxması və əlləri böyürtkən
qırmızısına batmış halda gözəl təbiəti
seyr etməsini də simvol olaraq istifadə ediblər.
Polyak məşqçinin onu yaşatmaq cəhdlərinə,
götürüb özüylə xaricə aparmaq, orda
karyerasını qurmaq arzusuna “yox” cavabı verəndən,
oğlunun ölümündən və cəsədinin
“tapılmasından” sonra yenidən yaşamaq, həyata davam
etmək lazımdır. Böyürtkəni gözünə
təpərək çaya, suya, yaşıllıqlara baxan
Əli “buralar nə gözəlmiş” - deyir və onun “qana”
- qırmızıya bulaşmış əlləri,
ağzı iri planda görünür. Ailəsinin, əzizlərinin
faciəsi olan bu adamı bundan yaxşı göstərmək
olmazdı...
Bir ildən sonra isə şagirdləriylə yeni bir qələbəsini,
uğurunu qazanan Əli sevincindən qanad açıb
uçur sanki və elə onun gülüş, məmnunluq
dolu siması ilə film bitir. Axı axınla
aşağı gedən adamların həyatları necə,
hansı səbəbdən dəyişə bilər? Həm də ölüm-itim kimi “ötəri” maneələr
belə, aşağı axının qarşısını
ala bilərmi? Yox, əlbəttə.
Elə Əli üçün də “Həyat davam edir”...
“Axınla aşağı” filmi son illərdə ən
çox uğur qazanan ekran əsərlərimizdən biridir. Tamaşaçılara
təqdim olunduğu gündən kinoşünasların da,
sadə tamaşaçıların da rəğbətini
qazanıb. Film Asif Rüstəmovun
tammetrajlı bədii film kimi debütüdür. Elə bu nominasiyada da Qızıl Pəri
mükafatına layiq görülüb film. Həmçinin, ABŞ-da Seefest Beynəlxalq Film
Festivalında “Ən yaxşı debüt filmi”
mükafatını qazanıb.
Sənətin tərbiyəvi əhəmiyyəti olmalıdımı? Ümumiyyətlə, sənət tərbiyə etməlidimi? Birbaşa yox əlbəttə. Amma ruhu, ovqatı elə sənət tərbiyə edir. Və “Axınla aşağı” filminin alt qatında axına qarşı gedənlərə kiçik bir tərbiyəvi mesaj var. TƏSLİM OLMAQ QADAĞANDIR! - mesajı...
“Get dolangilən, xainsən hələ” işıq üzü görüb
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda (AMEA) “Plyus bədii yaradıcılıq” seriyasından ikinci kitab çap olunub. Görkəmli elm xadimi Məmməd Cəfər Cəfərovun “Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası bu silsilədə işıq üzü görüb. Akademik İsa Həbibbəylinin müəllifin şəxsi arxivindən əldə etdiyi pyes ilk dəfə olaraq oxuculara təqdim edilir, tragikomediya akademik İsa Həbibbəylinin tərtibi və “Akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun dram əsəri: “Get dolangilən, xainsən hələ” başlıqlı geniş ön sözü ilə nəşr olunub.
Akademik Məmməd Cəfər Cəfərov elmi fəaliyyəti ilə birlikdə bədii yaradıcılıqla da məşğul olub, satirik hekayələr və pyeslər yazıb. Akademik İsa Həbibbəyli görkəmli alimin “Xatirələr” memuarını, böyük demokrat yazıçı Cəlil Məmmədquluzadənin həyatı və mübarizəsindən bəhs edən “İnsanlar və talelər” kinodramını nəşr etdirib. Onun çapa hazırladığı “Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyasında elmi-tədqiqat institutlarından birində baş verən hadisələrin fonunda keçmiş sovet cəmiyyətindəki ziddiyyətlər açılıb göstərilir, yeniləşmə zərurəti irəli sürülür. 1965-ci ildə yazılmış əsər ideya-bədii xüsusiyyətlərinə görə Azərbaycan dramaturgiyasının mühüm yaradıcılıq nailiyyətlərindən biri hesab olunmağa layiqdir.
Kitabın redaktoru filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Vüqar Əhməd, ikinci səhnəsinin əski əlifba ilə yazılmış mətnini latın qrafikasına çevirən isə filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Zəhra Allahverdiyevadır.
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2017.- 28 oktyabr.- S.15.