Müstəqillik illəri
publisistikamızda Natəvan Dəmirçioğlu imzası
Müstəqillik illəri ədəbi prosesin
aparıcı janrlarından hesab olunan publisistikamızın
inkişafında öz xüsusi dəsti - xətti ilə
seçilən imzalardan biri də Natəvan Dəmirçioğludur.
Müstəqilliyimizin ilk illərindən başlayaraq N.
Dəmirçioğlunun publisistikası artıq öz istiqaməti,
ideya, dil və üslub orijinallığı ilə diqqət
çəkdi.
Əsərlərinin əsas ideya motivlərini
bütünlüklə azərbaycançılıq,
türkçülük, turançılıq təşkil
edir. Milli-mənəvi dəyərlərin qabarıq
şəkildə qorunub saxlandığı, milli təfəkkürünün
inkişafında təqdirəlayiq hesab olunan bu publisistikada,
eyni zamanda yüksək elmi erudisiya, məntiqi mühakimə
gücü, elmi-tarixi faktların dəqiqliyi, dil zənginliyi
və s. sintez şəklində vəhdətdə təqdim
olunur. Müstəqillik dövrü onun publisistik
yaradıcılığına daxil olan
aşağıdakı əsərlərin adını çəkmək
olar: "Gerçək Lider", "Azərbaycançılıq
konseptual ideya kimi", "Türk dünyasının altun
parçası", "Milli birlik milli qurtuluşun
özülüdür", "Ürəyimdən çəkilib
Təbrizə yol", "Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ibrət dərsləri", "Güneydən düşən
kölgələr" və s.
"Gerçək lider" məqaləsində N. Dəmirçioğlu
ulu öndər Heydər Əliyevin mükəmməl və
dolğun obrazını yazıçı-publisist nöqteyi nəzərindən
yanaşaraq təqdim edib. Onun rəhbərlik səriştəsini
və təcrübəsini özünün müşahidələri
kontekstindən açıqlamağa çalışıb,
siyasi publisistikanın örnək nümunəsini yarada bilib.
Müəllif gerçək liderə xas olan ən ali keyfiyyətlərin məhz Heydər
Əliyev şəxsiyyətində bütövləşdiyini
məntiqi əsaslarla, faktlarla təsdiqləməyə nail
olub. Bu keyfiyyətlərin Heydər Əliyev şəxsiyyətində
vəhdət təşkil etdiyini qürurla dilə gətirən
publisist yazır: "Ümummilli lider Heydər Əliyev
yaşadığı iki fərqli sistemdə və hər iki
fəaliyyət dövründə ona ölməzlik gətirən
işlər gördü..."
N. Dəmirçioğlunun
üstün cəhətlərindən biri də budur ki,
publisistikanın bütün janrlarına müraciət edib,
elmi, siyasi, bədii publisistikanın uğurlu nümunələrini
böyük sənətkarlıqla ortaya qoyub. Onun
publisistikasında düşüncə tərzi, üslubu,
dünyabaxışı, həyata, insanlara münasibəti
son dərəcə orijinal və özünəməxsusdur.
Publisistikası öz koloriti, gerçək həyatı
əks etdirməsi baxımından diqqəti cəlb edir.
Heç təsadüfi deyil ki, akademik Nizami Cəfərov onu
"fəlsəfi təfəkkür sahibi"
adlandırır, professor Nizaməddin Şəmsizadə
"milli müəyyənlik və psixoloji dərinlik" sənətkarı
kim qiymətləndirir. Publisistikasında kifayət
qədər kəsərli çıxış edən N. Dəmirçioğlunun
aydın, səlis, məntiqli və bir qədər elmi
üslubu diqqətçəkən məqamlardandır.
"Azərbaycançılıq konseptual ideya kimi"
adlı məqaləsi müstəqillik illərində
publisistik janrın inkişafı üçün xüsisi əhəmiyyətə
malikdir. Siyasi
intuisiya, dərin politik təfəkkür, publisistik
düşüncə məhsulu kimi özünəməxsus
xüsusiyyətlərə malik olan əsər azərbaycançılığımızın
fərqli bir tərif-formulu ilə başlanır: "Azərbaycançılıq
ümumilli məfkurə olaraq, milli birliyin təminatı, Azərbaycanın
dünyaya inteqrasiyası, mədəniyyətimizin
bütövləşməsi, vahid Azərbaycan
ideyasının yayılması kimi mühüm məsələləri
özündə birəşdirir. Ölkəmizdə
azərbaycançılıq ideyası dövlətçilik
təfəkkürünə əsaslanır".
Müəllif milli dövlətçilik konsepsiyasına
müxtəlif prizmalardan yanaşaraq onun ən mühüm
keyfiyyəti kimi milli müstəqilliyimizin göz bəbəyi
kimi qorunmasını, harada yaşamasından asılı
olmayaraq bütün xalqımızın yumruq kimi bir
olmasının vacibliyini önə çəkir. O,
azərbaycançılığın köklərini dərinliyi
ilə araşdıraraq məhz Ulu öndərin
ideyalarından bəhrələnir, azərbaycançılığı
diaspor siyasətimizin də mühüm tərkib hissəsi
hesab edərək yazır: "Azərbaycanın diaspor siyasətinin
əsas istiqamətləri nədən ibarətdir: Xarici
ölkələrdə yaşayan azərbaycanlıların təşkilatlanmasını
formalaşdırmaqdan, onların yaşadıqları cəmiyyətin
ictimai-siyasi həyatında fəal iştirakına
yardımçı olmaqdan, tarixi Vətənlə əlaqələrinin
genişləndirilməsinə şərait yaratmaqdan və Azərbaycan
həqiqətlərinin dünyaya
çatdırılmasında onların iradəsini səfərbər
etməkdən..."
Müəllif
daha sonra yazır: "Ümummilli Liderin Azərbaycan diasporu ilə
bağlı ideyalarının həyata keçməsi sonralar
Prezident İlham Əliyevin də başlıca vəzifələrindən
birinə çevrildi. Onun təşkilatçılığı
ilə 2006-cı ilin mart ayında Dünya Azərbaycanlılarının
İkinci Qurultayı keçirildi. Bu tədbirdə
cənab İlham Əliyev Ulu Öndərin ideyalarını
daha da inkişaf etdirərək təkcə dünya azərbaycanlılarının
gücünün birləşdirilməsi ilə kfayətlənməməyi,
Azərbaycan və Türk diasporlarının
gücünü birləşdirərək məkrli
düşmənə qarşı vahid cəbhədə
mübarizə aparması ideyasını irəli
sürdü. Beləliklə, Ümummtürk
Diasporu ideyasının əsasını qoydu".
Azərbaycançılıq
dedikdə xalqımızın öz milli mənsubiyyətinin
qorunması, milli-mənəvi dəyərlərimiz, ailəyə,
vətənə yurda bağlılıq, qohumluq münasibətlərinin
möhkəmliyi və bu kimi, zamanın, dövrün
sınağından çıxaraq indi də azərbaycançılıq-dövlətçilik
xəttinin əsasında dayanan cəhətləri
vurğulayan müəllif haqlı olaraq bu məsələlərin
ümumtürk ruhundan, Şərq ənənələrindən
bəhrələndiyini də yüksək inamla ifadə edir.
Məhz bu ənənələrimizin multikultural dəyərlərlə
sintezləşərək, Qərb-Avropa mədəniyyətləri
ilə yaxınlaşaraq yeni keyfiyyətlər qazanacağından məmnunluqla söz
açır. Ulu öndərin diaspor məsələləri
ilə bağlı proqram xarakterli fikirlərini
ümümtürk birliyinin əsası hesab edən N. Dəmirçioğlu
haqlı olaraq milli birliyimiz və həmrəyliyimizi əsas
götürərək yazır: "Hazırda Azərbaycançılıq
konseptual ideya kimi dövlətçiliyimizin əsaslarından
biridir. Dünya azərbaycanlıları bu ideya ətrafında
daha sıx, məqsədli şəkildə birləşməklə
daha böyük gələcəyə yön alacaq".
"Türk dünyasının altun
parçası" adlı məqalə başdan-başa vətənpərvər
bir ziyalının vətən təəssübündən
qidalanıb.
Girişdə müəllif vətənimiz Azərbaycanınn
qeyri-adi gözəlliklərini təsvir edərək
yazır: "Böyük türk dünyasının bir
parçası Azərbaycan! Altun bir parça! Yeraltı
və yerüstü sərvətlərinin dəyərinə
görə dünyanın heç bir ölkəsi onunla
müqayisə oluna bilməz. Yerləşdiyi
strateji mövqeyə, coğrafi ərazəyə görə
dünyanın fövqəldövlətlərinin
maraqlarının kəsişdiyi bir diyar (baxmayaraq ki, bu,
xeyirli olduğu qədər də təhlükəlidir.
Amma siyasi yetkinlik nəticəsində bundan çox yararlanmaq
olar)... İnsanlığa məlum olan 11 iqlim
zolağının 9-nun Azərbaycanda olması onun ən
birinci qəribəliyidir".
Tarixi
keçmişimiz, milli ədəbiyyatımız, folklor
qaynaqlarımız, dünya səviyyəli musiqi əsərlərimiz,
qədim və möcüzəli memarlıq nümunələrimiz
xalçalarımız, tikmələrimiz, sırf Azərbaycan
sənət məktəbinə aid zərgərlik nümunələri,
geyim çeşidlərimiz barədə böyük
şövqlə söz açan publisist təkcə elə
bu əsəri ilə sanki Azərbaycanımızın dünəni,
bu günü və gələcəyi haqqında parlaq salnamə
yaradır. Müəllif haqlı olaraq hər
biri xüsusi tədqiqat obyekti olan misilsiz sənət örnəklərində
bu qədər rəmzlərin varlığının,
şübhəsiz ki, dərin, zəngin dini, dünyəvi və
səmavi zəkaya malik bir millət olmağımızdan xəbər
verdiyini aydın və tutarlı məntiqlə əsaslandırıb.
Milli-mənəvi dəyərlərə
yüksək hörmətlə yanaşan N. Dəmirçioğlu
milli dəyərlərin itirilməsini elə xalqın məhvi
kimi qəbul edərək tanrının bu töhfələrini
qorumağı əbədi borc kimi qiymtləndirir.
Maddi-mənəvi
dəyərlərimizdən - Qobustan qayalarının tarixi qədimliyindən,
türkün möhtəşəm söz abidəsi
sayılan "Dədə Qorqud" eposundan, tariximizdən, mədəniyyətimizdən
böyük qürurla söz açan müəllif yazır:
"Qalalarımız, saraylarımız, qəsrlərimiz, məqbərələrimiz,
türbələrimiz bu yolun davamıdır.
Söz sənətində də xalqımızın qədimliyi,
ululuğu, əvəzsiz mənəvi keyfiyyətləri yer
alır. Dünyanın ən qədim və dəyərli
dastanlarından biri "Dədə Qorqud" kitabı dil və
söz abidəmizdir. Sənət
görüşləri öncül, dili zəngin olan
xalqın ruhu yüksəkdir, şəksiz. Yüksək ruh ağır anlarda qəhrəmanlıq
məqamındadır. Bu yurd zaman-zaman
sınanan xalq qəhrəmanlarını, igidləri yetirib.
Millətin millət olması Tanrı
hökmündədir".
Əsər başdan-başa bir ziyalının vətəni
haqqında deyə biləcəklərindən ibarətdir və
bütün təffərrüatları ilə
maraqlıdır. Burada tariximiz, mədəniyyətimiz, incəsənətimiz,
musiqimiz, abidələrimiz elmi-publisistik bir dillə oxucuya
çatdırılır. Əsərin
dili olduqca səlis, sadə, eyni zamanda, məzmunu elmi-tarixi
faktlarla zəngindir.
Müəllif yazır: "Nə olsun Azərbaycanın bir çox sənət inciləri xaricə daşınıb aparılıb. Dünya muzeylərinin yerli malı kimi, ya elə bizə yad xalqların sənəti kimi tanıdılıb. Amma illər, əsrlər boyu yaşayan sənət yaddaşı dil açıb danışır ki, xarici muzeylərdəki Şeyx Şəfi xalçası, Şah İsmayıl Xətainin şah taxtı, Gəncənin qızıl qapıları, adilikdən çox-çox uzaq zərif ipək örtüklər Azərbaycan sənətinin titanik nümunələridir... Burdaca bir neçə faktı sadalayaq. Bakıda Həsənbəy Zərdabi Rusiyanın ilk müsəlman qəzetini - "Əkinçi"ni çıxarıb; Şərqin ilk dramatik teatrını Azərbaycanın böyük yazarı Mirzə Fətəli yaradıb; Bütün Şərqə səs salan, ilk öncə yeganə olan satirik jurnal da Azərbaycanda nəşr olunub - "Molla Nəsrəddin"; bütün Yaxın və Orta Şərqdə müsəlman dövlətləri içərisində birinci demokratik respublikanı da Azərbaycan siyasiləri qurdular və Məhəmməd Əmin Rəsulzadə onun rəhbəri oldu; Böyük Şərqdə ilk muğam operasını Azərbaycan oğlu Üzeyir bəy Hacıbəyli yaratdı - "Leyli və Məcnun"; Bəs müsəlman dövlətləri içərisində ilk balet əsəri harda yaradılıb? Nə xoşdur ki, bunu da Azərbaycan bəstəkarı Əfrasiyab Bədəlbəyli yaratdı - "Qız qalası" baleti; Türk dünyasında ilk qadın bəstəçinin operası da Azərbaycana məxsusdur - Şəfiqə Axundovanın "Gəlin qayası" operası!..."
Təkcə elə bu sətirlər kifayətdir ki, hər hansı bir əcnəbi bizim ölkəmiz haqqında geniş və zəngin təsəvvürə malik olsun. N. Dəmirçioğlunun publisistikasında diqqətçəkən əsas məqamlardan biri də odur ki, müəllif müstəqillik illərində xalqımızın üzləşdiyi məlum ağrı-acıları da, iqtisadi-siyasi təbəddülatları da təbii qarşılayaraq ölkəmizin dünya birliyində öz layiqli yerini alacağından, çiçəklənən, möhtəşəm bir dövlət olacağından da əminliyini qeyd edir və oxucusunu da buna inandırmağa çalışır.
"Milli birlik milli qurtuluşun özülüdür" adlı, azərbaycançılıq ideologiyasını özündə əks etdirən məqaləsində müəllif hər vasitə ilə milliliyimizi önə çəkir, bir xalq olaraq bizi azərbaycançılıq ideologiyasının ətrafında sıx birləşməyə səsləyir. Xalqımızın dünyada öz sözünü deməsinə yalnız və yalnız milli birlik vasitəsilə nail olmağın mümkünlüyünü əminliklə vurğulayır. Görkəmli publisist haqlı olaraq birləşmək, təşkilatlanmaq və mütəşəkkil qüvvəyə çevrilməyi milli qurtuluşun özülü hesab edir: "...Güclü diasporu olmaq üçün nə lazımdır? - Birləşmək, təşkilatlanmaq, mütəşəkkil qüvvəyə çevrilmək. Bir də milli ideologiya. Bu ideologiya var: azərbaycançılıq ideologiyası! Onun ətrafında birləşən xalqımız milli birliyə nail ola bilər".
Müstəqillik dövrü N. Dəmirçioğlunun dövrü mətbuatda işıq üzü görmüş çoxsaylı müsahibələri də publisistik janrın bir qolu kimi diqqətəlayiqdir.
Leyla MƏMMƏDƏLİYEVA
Azərbaycan Universitetinin doktorantı
525-ci qəzet.- 2017.- 31 oktyabr.- S.4.