Üzeyir bəyin qəribə taleyi
"Səhər-səhər"
rubrikasında
“Keçən
keçdi, olan oldu” anılar, düşüncələr
romanından parça
1938-ci
ilin dekadası Üzeyir bəyin taleyində bir növ
dönüş ili oldu. “Koroğlu”
operasının böyük uğuru və özəlliklə
də Stalinin bu operanı bəyənməsi bundan sonrakı illərdə
bəstəkarın ictimai mövqeyini xeyli möhkəmləndirdi.
Amma rəsmi təqdir zirvəsinə qədər
Üzeyir bəyin başı çox bəlalar çəkmişdi. Sovet dövründən əvvəl
maddi çətinliklər, saxladığı böyük
ailənin ehtiyacları, operalarına və operettalarına paxılların,
yarımçıqların cahil hücumları, sovet
dövründə isə daima başının üstündən
Demoklis qılıncı kimi asılmış təhlükələr...
Axı, ömrünün ən fərəhli illərində
- 1918-1920-ci illərin müstəqil Cümhuriyyət
dövründə qardaşı
Ceyhun bəylə “Azərbaycan” qəzetinin redaktorları
olublar, bu qəzetdə
bolşeviklərə, Rusiyaya, Leninə qarşı kəskin
yazılar yazıblar. Həm də Üzeyir bəy Müsavat
partiyasının üzvü,
müstəqil Azərbaycanın dövlət himninin müəllifi, Əhməd
Cavadın sözlərinə “Çırpınırdı
Qara dəniz baxıb türkün bayrağına”
mahnısının bəstəkarı
idi. Və bütün bunlardan əlavə Ceyhun
bəyin Parisdə siyasi mühacir
kimi fəaliyyətini davam etdirdiyini yada salanda Üzeyir bəyin bu
amansız dövrün əcəl
dəyirmanından salamat çıxmasına təəccüb
qalır və sevinirsən.
Bəstəkarın çətin həyat yolunu “Üzeyir ömrü” filmində
göstərməyə çalışdım. Şübhəsiz,
sovet vaxtında Moskvanın Mərkəzi Televiziyasının
sifarişiylə çəkilmiş və ilk dəfə onun
Birinci proqramıyla nümayiş etdirilmiş filmdə Üzeyir
bəyin ictimai həyatı haqqında tam həqiqəti
söyləmək mümkün deyildi. Nəinki həyatının
çox mühüm
dövründən - 1918-1920 illərdəki fəaliyyətindən söz
açmaq olmazdı, heç sovet dönəmində Stalinlə
görüşlərinin, söhbətlərinin (bu barədə
Üzeyir bəy özü yazıb), Stalinə kantata həsr
etməsinin də
üstünü vurmaq olmazdı. Amma bütün bu məcburi
qadağalar nəzərə alınsa da, “Uzeyir ömrü” filmində Hacıbəyli
dühası haqqında tam təsəvvür yaratmağa
çalışdıq. Çünki onun publisist fəaliyyəti,
ictimai həyatı, siyasi mövqeyi, bioqrafiyasının
müxtəlif dönəmləri nə qədər əhəmiyyətli
olsa da, Üzeyiri Üzeyir edən onun musiqisidir. Bəstəkarın
ölməz musiqisi isə filmdə
ən parlaq nümunələriylə - “Leyli və Məcnun”,
“Əsli və Kərəm”, “Arşın mal alan”, “ O
olmasın, bu olsun”, “Koroğlu”, “Sənsiz” və “Sevgili
canan”la təmsil olunur.
Amma... müəyyən fənd işlədərək
filmə hətta anonim şəkildə Ceyhun bəyin
obrazını da salmışdıq. Məlum olduğu kimi, “Leyli və Məcnun”un
ilk tamaşasında
İbn Səlam rolunu Ceyhun bəy ifa edib. Bizim filmdə
də İbn Salam
rolunu oynayan aktyor
operanın yaranma prosesində
başqa müəlliflər və aktyorlarla birlikdə adı çəkilmədən iştirak edir. Bunu
yalnız Niyazi tuta bildi. “Üzeyir ömrü” kinolentinin
konsultantı kimi filmi ilk dəfə ona göstərdim.
O səhnələr ekranda canlananda qulağıma
pıçıldadı: Bilirsən İbn Salamı kim
oynayıb? - Bilirəm - dedim. Bundan sonra isə nə o, nə
mən bu barədə
bir kəlmə də kəsmədik.
Üzeyir
bəyin
baldızı oğlu və yaxın köməkçisi
Ramazan Xəlilov Üzeyir bəyin
öz söhbəti əsasında
xatırlayırdı ki,
Stalin bəstəkarla
görüşü zamanı onun
xaricdə yaşayan qardaşı Ceyhun bəylə
maraqlanıb. Üzeyir bəy: Neçə ildir heç bir əlaqəmiz
yoxdur - deyib. Stalin: Nahaq yerə... məktub yazın ona,
SSRİ-yə gəlmək istəsə, gəlsin,
qorxmasın - deyə təklif edib.
Məşhur
rus yazıçıları Kuprinin, Aleksey Tolstoyun mühacirətdən
vətənə qayıtmaları və rahat yaşamaları bu təklifin fantaziya olmadığına əsas verir. Üzeyir bəyin təklifə
münasibəti necə olub, bilmirəm. Onu da bilmirəm ki, belə bir məktubu
yazıb, ya yox. Çox güman ki, böyük rəhbərin
iltifatına baxmayaraq, yazmayıb, düşər-düşməzi
ola bilərdi. Hər halda Ceyhun bəy SSRİ-yə
gəlmədi və düz də elədi.
Stalinin
Üzeyir bəyə
xoş münasibətinin səbəbləri
haqqında düşünəndə ağlıma müxtəlif
fikirlər gəlir. Əvvəla, Sovet
quruluşunun heç bir məntiqə sığmayan qəribə
davranışları vardı. İkincisi, mənim
heç bir konkret fakta əsaslanmayan
öz fərziyyəm də var. Deyirlər ki, Stalin İohan Ştrausun həyatından
bəhs edən “Böyük vals” filmini çox sevirmiş və
dəfələrlə baxmaqdan doymurmuş. Onu
da deyirlər ki, məhz bu səbəbdən İkinci
dünya müharibəsi zamanı sovet qoşunlarının
Vyananı darmadağın etməsinə imkan verməyib.
Fərz eləyirəm ki, Qafqazda keçən cavanlıq illərində
Stalin “Arşın mal alan” tamaşasını da görüb, bəyənib
və yadda saxlayıb. Stalinin yaddaşında qalan
“Arşın mal alan” bəlkə də
Üzeyir bəyi taleyin keşməkeşlərindən xilas
edib.
Bu xoş
münasibətlər zəminində Stalinin “Koroğlu”
operasını da, sonralar “Arşın mal alan” filmini
da dəyərləndirməsi təbiidir.
Qafqaz mühitində böyümüş, o cümlədən,
qulaqları Şərq melodiyalarına alışmış Stalinə bu əsərlər
xoş gəlməyə bilməzdi.
Niyazi Üzeyir bəyin bir söhbətini
danışmışdı mənə. “Koroğlu” tamaşasından sonra Stalin
başda olmaqla, Siyasi büro üzvləri Üzeyir bəylə
görüşürlər və
rəhbərin operaya münasibətini bilən Voroşilov
qabağa düşür, bəstəkara: - Yaxşı olar
bir cüt də belə opera yazasınız - deyir. Bu zaman Stalin kəskin şəkildə:
- Yox - deyəndə Üzeyir bəy təlaşlanır.
Qısa pauzadan sonra İosif Vissarionoviç: - İki cüt
belə opera -
deyə əlavə edir.
Moskva mətbuatı, bəstəkarlar,
musiqişünaslar şah operamızın başına təm-təraqlı
təriflər yağdırırdılar. Totalitar rejimdə
sənət əsərinin dəyəri nə qədər
yüksək olsa da, son həddə onun taleyini rəsmi
dövlət təqdiri təyin edir. “Koroğlu”nu
Stalin özü bəyənmişdi. O dövrdə bundan yüksək
mükafat ola bilməzdi. Amma qısa müddət ərzində
Üzeyir bəy dövlətin rəsmi ənamlarını
da qazanmışdı. SSRİ Xalq artisti adına,
əvvəlcə “Koroğlu” operasına görə, sonra
“Arşın mal alan” filminə görə iki dəfə
Stalin mükafatına layiq görülmüşdü, Lenin
ordeniylə təltif olunmuşdu, SSRİ Ali Sovetinə deputat,
Azərbaycan Elmlər Akademiyasına həqiqi üzv
seçilmişdi. Bütün bunlardan başqa, şübhəsiz, Stalinin göstərişiylə
keçmiş müsavatçı nizamnaməyə uyğun
olaraq namizədlik mərhələsini keçmədən
birbaşa Kommunist partiysına üzv qəbul edilmişdi.
İnsaf
naminə deməliyəm ki, Üzeyir taleyinin faciəyə düçar olmayıb parlamasında
Stalinlə barəbər iki Azərbaycan rəhbərinin - Nəriman
Nərimanovun və Mir Cəfər Bağırovun da xidmətləri var. Nərimanov
iyirminci illərdə Üzeyir bəyin adını ÇeKa
cəlladı Pankratovun güllələnmə
siyahısından çıxarmaqla, Bağırov da onu 37-ci
il repressiyalarından qoruyub saxlamaqla... Axı, Üzeyir bəyin
taleyi də “Koroğlu” ssenarisini yazmaq niyyətində olan və
hətta kinofabrikayla
müqavilə bağlamış Hüseyn Cavidin
taleyi kimi ola bilərdi. O illərdə Hüseyn Cavidin
nüfuzu Üzeyir bəyinkindən əskik deyildi. Üzeyir bəyin milli-patriotik ruhlu “Koroğlu”su isə
Bağırovun razılığı olmadan nəinki Moskvaya
aparıla bilməzdi, bəlkə heç səhnədə də
qoyulmazdı.
Sovet quruluşunun izaholunmaz
cəhətləri də vardı. Bir tərəfdən milli hissləri boğur, sənətdə
milli təmayüllərin qarşısını
amansızcasına alır, digər tərəfdən də müttəfiq respublikalarda ədəbiyyatın
və incəsənətin inkişafına qayğı
göstərirdi. Sovet həyatını təbliğ edən
müasir əsərlər bir yana, xalqların qəhrəman
keçmişini, tarixinin qürur verən şəxsiyyətləri
haqqında dram, opera əsərlərinin meydana çıxması
üçün şərait
yaradır və yetərincə maddi vəsait
ayırırdı. Sovet dövrünün müxtəlif illərində yaranmış “Koroğlu”
operasından başqa, “Qız qalası”, “Yeddi gözəl”,
“Məhəbbət əfsanəsi”
baletlərini, “Vaqif”, “Fərhad və Şirin” pyeslərini,
“Babək”, “Dədə Qorqud”, “Nəsimi” filmlərini
xatırlamaq yetərlidir.
Milli siyasətin
zahiri görsənişi üçün təbliğat vasitəsi olsa
da, müttəfiq respublikaların Moskvada keçirilən
dekadalarına minlərlə iştirakçı gedir, öz
xalqlarının sənət uğurlarını ən parlaq
şəkildə nümayiş etdirirdilər.
Mir Cəfər
Bağırov da belə bir dekadaya şah əsərsiz, tədbirin
gözü, zirvəsi, ən miqyaslı örnəyi olmadan gedə
bilməzdi - belə əsər isə məhz “Koroğlu”
operası idi.
“Koroğlu”
operasının məhz o dövrdə, XX əsrin
ortalarında dəhşətli repressiya illərində
yaranması xalqın milli varlığının təsdiqi
idi və bu varlıq İmperiyanın paytaxtında,
İmperatorun hüzurunda nümayiş etdirilirdi.
XX əsrin son onilliyində isə başı min bəla çəkmiş
Azərbaycan xalqı torpağının
bütövlüyü, ləyaqəti, müstəqilliyi
uğrunda mübarizəyə
qalxarkən milləti meydana
çağıran yenə də Üzeyir musiqisi oldu -
izdihamlı mitinqlərin əvvəlində “Koroğlu” operasının
uvertürası səslənirdi.
“Koroğlu”,
şübhəsiz, opera sənətimizin tacıdır. Amma
şah taclarından fərqli olaraq yeganə tacı deyil.
Üzeyir bəy haqqında bir neçə məqalə
yazmışam. Onların birində irəli
sürdüyüm fikri bir daha burda təkrar etmək istəyirəm.
“Koroğlu”
operası vaxt etibariylə Azərbaycanın
son operası olan zaman
Üzeyir bəy bir məqaləsində həm
ilk operamızın - “Leyli və
Məcnun”un, həm də son operamızın müəllifi
olduğunu xatırladaraq yazırdı ki, bu opera sənətimizin
keçdiyi inkişaf yolunun yeni mərhələsidir. Bəlkə
də bir qədər qeyri-təvazökar səslənəcək,
amma mən bəstəkarın bu fikriylə
razılaşmıram. Mənə görə, “Leyli və Məcnun”u
“Koroğlu”ya nisbətdə musiqimizin daha bəsit, daha
aşağı, ilkin səviyyədə duran nümunəsi saymaq
düz deyil və “Leyli və Məcnun”dan “Koroğlu”ya gedən
yol da inkişaf yolu yox, paralel yoldur. Yəni, janr etibariylə
Muğam operalarımız və tutalım “Koroğlu”, “Nərgiz”,
“Sevil” - musiqi sənətinin
başqa-başqa, fərqli, bir-biriylə müqayisə edilməz
növləridir. “Leyli və Məcnun” sonrakı illərdə
Azərbaycan melosu əsasında bəstələnmiş Avropa tipli operalarımıza nisbətən
keçilmiş mərhələ olsaydı, bu günə qədər
repertuarda ən sabit bir əsər kimi yaşamaz və
yeni-yeni nəsillərin marağına səbəb olmazdı.
Təəssüf
ki, bu paralelin - Muğam və Avropa tipli operaların bir qolu - yəni musiqimizdə
yaranmış unikal bir janrın
- Muğam operasının yolu qısa oldu, yalnız bir
neçə örnəklə məhdudlaşdı və
davam etdirilmədi. Amma Azərbaycan musiqisi dünyaya açıldıqca
aydın olur ki, Üzeyir dühasının kəşfi olan
Muğam operası Qərb və Şərq ölkələrində heç də “Koroğlu”dan az maraq
doğurmur, əksinə, bəlkə daha artıq
heyranlıqla qəbul olunur, natanış bir sənətin
parlaq örnəyi kimi daha çox diqqət çəkir. Lakin şübhəsiz, Üzeyir bəyin “Leyli-Məcnun”dan
“Koroğlu”ya gələn yolu tərəqqi kimi mənalandırmasına
da haqq qazandırmaq olar. Axı 20-30-cu illərin musiqi
diskussiyalarında Muğam operalarını da, ərəb
əlifbası və çadra kimi tarixin arxivinə verilməsi
tələb olunurdu. Üzeyir bəy bu ifrat tələblərə
“Koroğlu” operasını yaratmaqla cavab verdi.
20-ci illərin musiqi
mübahisələrinin, opera haqqında diskussiyaların mərkəzində
duran nə idi? Yalnız tardan, kamançadan,
muğamdan yapışıb qalmaq olmaz, musiqimiz dünya sənət
vasitələrini mənimsəməlidir, not sisteminə yiyələnməli,
xor, simfonik, kamara-vokal janrlarını, müasir opera və
balet formalarını yaratmalı, inkişaf etdirməlidir.
Bu, aydın həqiqətdir. Diskussiyalarda bunu
hamı qəbul və təsdiq edir, amma bu yolla irəliləməkçün muğamı qurban vermək,
tarı susdurmaq lazımdırmı, vacibdirmi, mütləqdirmi?
“Oxu tar,
oxu tar, səni kim unudar?”, yaxud “Oxuma tar, səni
istəmir proletar”?
Tara
qarşı bu mübarizəni, onun yasaq olunmasını adətən
o vaxtki Maarif komissarı ədəbiyatçı-tənqidçi Mustafa
Quliyevin adıyla bağlayırlar. Amma insaf xatirinə demək
lazımdır ki, Mustafa Quliyev tarın ümumiyytlə
qadağan olunmasını deyil, sadəcə konservatoriyada tədris edilməməsini
(onu da müvəqqəti bir vaxt ərzində) təklif
edirmiş. Əlbəttə, bu təklifin özü də radikal bir təşəbbüs
idi və Maarif
komissarının göstərişi
icra olunanda mətbuat
şadyanalıqla car çəkirdi:
“Tar konservatoriyadan qovuldu”.
Məqsəd
tarı çıxdaş etməklə Avropa musiqi alətlərinə
maraq oyandırmaq imiş. Ancaq əslində, gərəkli bir məqsədə çox
yanlış yolla gedilirmiş. Sonralar özü də repressiya
qurbanı olmuş Mustafa Quliyevin xatirəsinə həsr etdiyi
yazıda Rəsul Rza bu məsələyə diqqət çəkir:
“Onun
iş və xarakterində rus tənqidçisi Pisarevə,
Nazım Hikmətə, Mayakovskiyə bənzər bir cəhət
vardı. O, bəzi tənqidlərində Pisarev kimi sərt
idi. Amma bu ayrı hallarda, ədəbi faktlara qarşı amansızlıq
bütünlüklə xalqa, onun taleyinə, inkişafına olan böyük məhəbbətdən,
bütünlüklə ədəbi prosesə qayğı, qəhmərlik,
can yanğısından doğurdu.
Mustafa Quliyevin
papaq, tar və sairə haqqında bəzi fikirləri
inkar pafosundan doğan bir ifrat idi... Mustafa Quliyev sağ olsaydı, mən
inanıram ki, o, istər musiqi mədəniyyətimiz, istərsə teatr sənətimiz, ədəbiyyatımız,
maarifimiz haqqında bəzi fikirlərini dəqiqləşdirər,
təshih edər, bəzi ifratlardan özü geri durardı”.
Mustafa
Quliyevin təmsil etdiyi
tamayüllə bağlı bəzi fikirlərimi də
bölüşmək istəyirəm. əslində,
bu təmayül Mirzə Fətəlidən başlayır və
ən ümumi şəkildə desək - milli mədəniyyəti, təfəkkür
tərzini Qərb meyarlarına
yönəltmək təşəbbüsündən
doğur. Bu təmayül müxtəlif şəkillərdə
Həsən bəy Zərdabinin
qəzet və teatr fəaliyyətində, Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadənin mübarizəsində, “əcnəbi
seyrə balonlarla çıxır, biz hələ avtomobil minməyiriz” yazan Sabirin ağrısında davam edir. Əli bəy Hüseynzadənin
ilk dəfə ortaya atdığı, Ziya Göyalp tərəfindən
də qəbul olunduğu “İslamlaşmaq, türkləşmək,
çağdaşlaşmaq (yaxud qərbləşmək)”
düsturunun üçüncü maddəsi də elə bu təmayülə
uyğundur. Amma məsələ ondadır ki, bu düsturu
bilib bilməməsindən asılı olmayaraq Mustafa Quliyev bu
üçlüyün müasirləşmə (yaxud
avropalaşma) maddəsinin təsdiqinə
çalışsa da, birinci iki maddəsini heç cür qəbul
etməzdi. Bu təmayül, əlbəttə başqa şəkildə,
Azərbaycan ictimai və bədii fikrində sonrakı illərdə
də davam etdi və buna görə
kosmopolitizmdə və nihilizmdə suçlanan Mikayıl Rəfiliylə Cəfər Cəfərov təqiblərlə,
təzyiqlərlə üzləşdilər,
hər ikisi müxtəlif vaxtlarda Yazıçılar
İttifaqının üzvlüyündən xaric olundular. M.Rəfilini gah “Kitabi Dədə Qorqud”dan
yazdığı üçün millətçilikdə,
pantürkizmdə, gah da gənclik illərində ifrata vararaq
Azərbaycan klassiklərinə deyil, Qərb
yazıçılarına üz tutduğu üçün
kosmopolitizmdə ittiham edirdilər. Cəfər Cəfərovun
ədəbiyyatda, teatrda əyalətçiliyə, bəsitliyə,
bayağılığa qarşı dediklərini milli dəyərlərə
qarşı təhqir kimi qələmə verir, ilk dəfə
Azərbaycan teatrının sanballı tarixini yazmış
alimi nihilist deyə damğalayırdılar. Cəfər Cəfərovun
musiqidə Qara Qarayevi, rəssamlıqda Tahir Salahovu, teatrda
Tofiq Kazımovu daha artıq bəyəndiyinə görə
“dostbazlıqda” günahlandıranlar da tapılırdı.
Yeri gəlmişkən, Cəfər Cəfərovun bir söhbəti də düşdü yadıma. Cəfər müəllim deyirdi, “bir dəfə Üzeyir bəydən o dövrün (sovet illərindən qabaqkı dövrün - A.) cəmiyyətləri haqqında soruşdum. - Çox ciddi çətinliklər vardı - dedi - bəzi dələduzlar əliəyrilik də edirdilər, amma o, başqa bir dövr idi, nə istəsək yazırdıq, oynayırdıq, tam sərbəst və asudə idik”.
Üzeyir Hacıbəylinin vəfatı ilə əlaqdar onun uzaq gənclik illərinin dostlarından Məmməd Əmin Rəsulzadənin dedikləri çox dəqiqdir:
“Başda bir həvəskar olaraq işə başlayan Hacıbəyli sonra kəndi kəndini (özü özünü) yetişdirmiş, musiqi təhsilini tamamlamış, nəticədə sözün Avropa mənasıyla avtoritetini (nüfuzunu) hər kəsə tanıtmış bir kompozitor olmuşdur. Yazıq ki, bolşevik rejimi Azərbaycanın bu müstəsna zəkasını da kəndi diktatorluğu altına almış və onu bayağı mənfəətləri üçün sömürə bulduqca (istismar etdikcə) sömürmüş və verdiyi bir takım rəsmi və siyasi vəzifə və ünvanlarla onu “mənimsəmişdir”. Fəqət, beyhuda, dəmir pərdə arxasında kəndisinə süni marşlar yazdırılsa da, Moskvada omuzu (çiyni) diktatorun əliylə oxşadılsa da, tabutu başında Azərbaycan mənəviyyatı ilə ilgiləri (əlaqələri) olmayan kommisarlar növbədə dursalar da, Hacıbəyli Üzeyiri Azərbaycandan, Azərbaycan kulturundan və Azəri türk tarixindən kimsə ayıramaz. O, milli Azərbaycan varlığının məsnədləri (dayaqları) arasında qalacaq ayrılmaz bir dəyərdir”.
Üzeyir bəy cismani cəhətdən sovet cəmiyyətində yaşayırdı, sovet bəstəkarı sayılırdı, bu quruluşun soyuğunu da, təqdirini də görmüşdü. Bu mühitdə yaradırdı, istedadının gücüylə bu dövrdə də “Koroğlu” operası, “Sənsiz”, “Sevgili canan” qəzəlləri, Firuzənin ariyası kimi ölməz əsərlər bəxş etmişdi musiqi sənətinə. Ürəyi isə uzaqlarda, gənclik ideallarının çırpındığı zamanlarda idi. “Nicat”, “Səfa” cəmiyyətlərinin, Hacıbəyov qardaşları truppasının maddi çətinliklərlə, sıxıntılarla üzləşdiyi, fəqət sərbəst, asudə ömür sürdüyü, ümid və fərəh dolu günlərdə, gedib bir daha qayıtmayacaq illərdə idi...
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2017.- 16 sentybar.- S.11.