Görkəmli alimin böyük töhfəsi
PROFESSOR QƏZƏNFƏR PAŞAYEVİN "HÜSEYN KÜRDOĞLUNUN POETİK DÜNYASI" KİTABI BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR
Filologiya elmləri doktoru, professor Qəzənfər
Paşayev görkəmli ədəbiyyatşünas,
dilşünas, folklor bilicisi və tərcüməçi
kimi vətənimizin sərhədlərindən uzaqlarda da
tanınan, dəyərləndirilən alimlərimizindən
biridir.
Xalq
yazıçısı Elçin tanınmış alimin 80
illiyi münasibəti ilə qələmə
aldığı son dərəcə gözəl və mənalı
yubiley məqaləsində aşağıdakıları
vurğulayır: "Bir tərəfdən "Nəsiminin
İraq divanı", yaxud "Füzulinin həyat və
yaradıcılığı", o biri tərəfdən
Hüseyn Arif, Hüseyn Kürdoğlu, İsi Məlikzadə,
Tofiq Bayram, Fikrət Qoca, Əlibala Hacızadə və
başqa müasir yazıçı və şairlər
haqqında kitablar. Ancaq bu da hələ
hamısı deyil. Baxın: bir tərəfdən
professional dilçi alimin qələmindən
çıxmış "Kərkük dialektinin
fonetikası" elmi monoqrafiyası, o biri tərəfdən isə
yenə də professional sənətşünas-folklorşünas
kimi Azərbaycan aşıq
yaradıcılığının tədqiqatçısının,
aşıq sənəti ilə bağlı nüfuzlü
söz sahibinin məqalələri, rəyləri, tərtibləri.
Mən Qəzənfər Paşayev yaradıcılığı
ilə bağlı müxtəlif elmi-ədəbi-publisist istiqamətli
qütbləri (hamısında da diletantlıq yox,
professionallıq!) yenə da sadalaya bilərdim, ancaq güman
edirəm ki, elə bu saydıqlarım da onun
yaradıcılığının miqyası haqqında təsəvvür
yaradır. Elmi ictimaiyyət Qəzənfər
Paşayevi "Kərkük folklorşünaslığının
banisi" adlandırır və bu, həqiqətdir. Kərkük
azərbaycanlılarının yenidən azərbaycançılıq
düşüncəsinin faktına çevrilməsində
bu ədibin həlledici xidmətləri var". (Elçin. Siz kimsiz, Qəzənfər
Paşayev? "Ədəbiyyat qəzeti",
29 iyul, 2017-ci il).
"Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası"
kitabı ustad ədəbiyyatşünas alimin növbəti
möhtəşəm yaradıcılıq uğuru və ədəbiyyatşünaslıq
elmimizə ciddi töhfəsi kimi diqqətəlayiqdir. Zatən, milli
şeirimizin mənəvi-estetik axtarışlarının
keyfiyyətcə köklü dəyişməsində və
yenilənməsində Hüseyn Kürdoğlunun özünəməxsus
xidmətləri mövcuddur. Azərbaycan
poeziyasının şəklən və bədii cəhətdən
dəyişməsi, zənginləşməsi və yeni bədii
ifadə imkanları qazanmasında Hüseyn Kürdoğlu
yaradıcılığı xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Elə ilk qələm təcrübələri
ilə oxucuların və ədəbi ictimaiyyətin
etimadını qazanan Hüseyn Kürdoğlu 60-cı illərin
əvvəllərində yazdığı "Azəri"
şeiri ilə böyük ad-san qazandı. Bu şeir öz siqlətinə və mənəvi-estetik
dəyərinə görə 60-70-ci illərdə bu
mövzuda yaranmış və kifayət qədər
şan-şöhrət qazanmış əsərlərlə
müqayisə edilə bilər. O zamanlar çox gənc
olan şairin "Azəri" şeiri, xüsusən, Bəxtiyar
Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin,
Əli Kərimin, Xəlil Rza Ulutürkün, Məmməd
Arazın, Nəriman Həsənzadənin bu mövzudakı
şeirləri ilə eyni səviyyədə duran əsərlərdən
biridir. Hüseyn Kürdoğlu bu gözəl
şeirində özünün və
yaşıdlarının yeni mənəvi-estetik
konsepsiyasını, vətənə münasibətini və
vətəndaşlıq görüşlərini son dərəcə
emosional tərzdə, təkrarsız bir üslubda və
ilhamla ifadə etmişdi. Öz əsərlərində
mili-estetik yaddaşı və yaşantıları
yaşatmağa, əks etdirməyə üstünlük verən
gənc şair sanki özünün baş poetik kredosunu və
gələcək yaradıcılıq yolunu bu fundamental
şeirdə ifadə etməyə, ümumiləşdirməyə
can atmışdı. Həqiqətən, "Azəri"
şeiri yeni
poetik yolun və epoxanın yol xəritəsi səviyyəsinə
yüksəlmiş bədii-tarixi sənədlərindən
biri kimi əbədiyyətə vəsiqə
almışdır:
Mənim
bir alovlu təbiətim var,
Torpağım azəri, elim azəri.
Atəşdən
yaranıb şeirim-sənətim,
Ürəyim azəri, dilim azəri.
Günəşə
sığındım əzəldən bəri,
Muğanım azəri, Milim azəri.
Qəlbimdən
qoparıb saza qoşduğu
Koroğlu cəngili telim azəri.
Düşmən
dodağını yandırıb yaxar,
Bulağım azəri, gölüm azəri.
Azad
gülşənimə yad əli dəyməz,
Çiçəyim azəri, gülüm azəri.
Suların
bağrından od çıxarıram,
Dəryanın altında selim azəri.
Bu odlar
yurdunun pərvanəsiyəm,
Yanıb
kül olsam da, külüm azəri!
Professor Qəzənfər
Paşayevin "Hüseyn Kürdoğlunun poetik
dünyası" monoqrafiyasında məhz bu böyük və
bənzərsiz məhəbbətin, özünəməxsus
və orijinal poetik yolun yaranma və inkişafından, bu poetik
tarixin doğuluş və təkamül xüsusiyyətlərindən, bu
çətin yolda şairin əldə etdiyi mühüm və
yadda- qalan uğurlardan bəhs olunur.
Ümumən,
başlanğıc tarixi 50-ci illərin ikinci yarısına təsadüf
edən milli şeirimizdə oyanış və yenilənmə
prosesi, əsasən, üç istiqamətdə təzahür
edirdi: 1. 20-30-40-50-ci illərdə doğulub şəkillənmiş,
artıq formalaşmış yeni sovet estetik təcrübəsinin
ciddi və israrlı surətdə inkarı; 2. Həmin
dövrlərdə gənc sovet şairləri tərəfindən
inkar edilmiş, mövcud ideoloi-siyasi rejimin təzyiqi, təsiri
ilə bədii praktikadan sıxışdırıb
çıxardılmış, əslində yeni poetik sistem tərəfindən
inkar və imtina edilmiş milli, klassik və şifahi şeir
mədəniyyətinin yenidən bədii prosesə
qaytarılması və təsdiqi; 3. Sovet cəmiyyətində
50-ci illərin sonu və 60-cı illərin əvvəllərindən
etibarən dərinləşməyə və geniş vüsət
almağa başlayan qlobal miqyaslı təzələnmənin
və milli-mənəvi özünəqayıdışın
realist inikası və ifadəsi.
Hüseyn Kürdoğlu yaradıcılığı
öz parametrləri və bədii-estetik məzmunu ilə daha
çox ikinci təmayülə uyğun gələn, onun tələb
və kriteriyalarına cavab verən orijinal poetik hadisələrdən
biri idi.
Çünki ilk şeirlərini hələ 50-ci illərin
ortalarında çap etdirən, ilk kitabı isə 60-cı
illərin əvvəllərində işıq üzü görən
H.Kürdoğlu şeiriyyətini səciyyələndirən
əsas xüsusiyyətlər məhz yazılı ədəbiyyatımızın
min illik ənənələrinə, klassik poetikamızın
vəzn və bədii biçimlərinə, eyni zamanda
şifahi və aşıq şeirinin dərinliklərinə
və incəliklərinə bələd olması,
bütünlükdə Azərbaycanın şeir mədəniyyətini
öz yaradıcılığında bütün gözəllikləri
və meyarları ilə birlikdə, küll halında cəsarətlə
nümayiş etdirməsi idi.
Görkəmli şairin bədii təfəkkürümüzün
inkişafındakı xidmətləri ədəbiyyatşünaslığımızda,
həm də ustad sənətkarlar tərəfindən yetərincə
dəyərləndirilib. Bəxtiyar Vahabzadə, Qasım Qasımzadə, Məmməd
Aslan, Məmməd Araz, Xəlil Rza Ulutürk, Nəriman Həsənzadə,
İlyas Tapdıq, Adil Cəmil və başqa görkəmli sənətkarlar
H.Kürdoğlu yaradıcılığına həsr etdikləri
məqalələrində onun ədəbiyyatımızdakı
mövqeyini yüksək qiymətləndirmişlər. Amma şair yaradıcılığını
küll halında və hərtərəfli araşdıran
fundamental bir kitaba həmişə ehtiyac duyulurdu. Prof. Q.Paşayevin "Hüseyn Kürdoğlunun
poetik dünyası" monoqrafiyası məhz belə bir mənəvi-estetik
ehtiyacdan doğulmuş mühüm elmi əsərdir.
Ədəbiyyatşünaslığımızın
patriarxı və ağsaqqalı tərəfindən
yazılmış bu kitabın məziyyət və keyfiyyət
göstəricilərindən geniş bəhs etmək olar. Mübaliğə
etmirik, Q.Paşayevin monoqrafiyasını bütün
uğurları və özəllikləri ilə birlikdə dərindən
təhlil etmək və dəyərləndirmək
üçün elə həmin kitab həcmində bir əsər
ortaya qoymaq lazımdır. Müəllif H.Kürdoğlunun
bütün
yaradıcılığını əhatə etmək
üçün maraqlı və son dərəcə səmərəli
tədqiqat üsullarını məharətlə tətbiq
etmiş və nəticədə istetdadlı şairin poetik
dünyası barəsində unudulmaz elmi təəssürat və
təsəvvürlərlə zəngin, yaddaqalan bir tədqiqat
əsəri yaratmağa müvəffəq olmuşdur.
Nəzərdən keçirdiyimiz kitabın əsas
xüsusiyyəti - onda şairin həyat və
yaradıcılığının eyni dərəcədə
uğurla və həmahəng tərzdə öyrənilməsidir. Səmimi
etiraf edim ki, hətta böyük sənətkarlarımız,
klassiklərimiz haqqında yazılmış bir çox əsərlərdə
belə bu səviyyədə elmi nəzəri ümumiləşdirməyə
rast gəlmirik. Əksər monoqrafik tədqiqatlarda
elmi problemlərin qoyuluşuna və aşkarlanmasına
alüdəçilik şair və
yazıçılarımızın tərcümeyi-halının,
həyat yolunun elmi surətdə izlənməsinə və
işıqlandırılmasına müəyyən dərəcədə
maneəçilik törədib. Bəzən
isə həyati məlumat və bioqrafik təfərrüatlar,
tərcümeyi-halla bağlı faktlara və məqamlara həddindən
artıq geniş yer vermək monoqrafik əsərlərin elmi
vüsətinə və səviyyəsinə kölgə
salır. "Hüseyn Kürdoğlunun
poetik dünyası" kitabında məhz bu elmi cəhətlərə
və tədqiqat texnologiyalarına həssaslıqla
yanaşılmış, klassik ədəbiyyatşünaslığımızın
ən yaxşı və qabaqcıl ənənələri
gözlənilmişdir.
II
Ötən əsrin 50-ci illərinin ikinci yarısı və 60-cı illərdən etibarən poeziyamıza böyük bir şairlər nəsli təşrif buyurdu. Yeni estetik dünyagörüşünə malik bu gənc qələmlər özlərinin bədii kəşfləri və yeni poetik obrazları ilə milli şeir sənətimizi xeyli dərəcədə zənginləşdirdilər. Hüseyn Kürdoğlu məhz bu poetik nəslin istedadlı və parlaq üsluba malik nümayəndələrindən biri kimi milli bədii yaddaşımıza həkk olunmuşdur. Ustad ədəbiyyatşünas alim, filologiya elmləri doktoru, professor Qəzənfər Paşayevin "Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası" (Bakı, "Sabah" nəşriyyatı, 2017) kitabı zəmanəmizin böyük şairlərindən biri haqqında ədəbi ictimaiyyətə və oxuculara geniş və səviyyəli bir məlumat verir. Hüseyn Kürdoğlunun həyatı və bədii fəaliyyətini, bütün yaradıcılıq yolunu ətraflı işıqlandıran bu gözəl kitabda şairin poetik obrazı dolğun şəkildə əks etdirilib. Həm klassik poetikamızın, həm də şifahi xalq şeirinin və aşıq poeziyası ənənələrinin təkrarsız davamçısı olan Hüseyn Kürdoğlu yaradıcılığının bu məziyyət və keyfiyyətlərini yəqin ki, prof. Q.Paşayev qədər heç kim dərindən və yüksək intellektual səviyyədə təhlil edib, dəyərləndirə bilməzdi.
(Ardı var)
Yaşar QASIMBƏYLİ
Filologiya elmləri doktoru, AMEA-nın baş elmi işçisi
yashargasimov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2017.- 19 sentybar.- S.7.