Görkəmli alimin böyük töhfəsi
PROFESSOR QƏZƏNFƏR PAŞAYEVİN "HÜSEYN KÜRDOĞLUNUN POETİK DÜNYASI" KİTABI BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR
(Əvvəli
ötən sayımızda)
"Hüseyn
Kürdoğlunun poetik dünyası" kitabına ön
söz yazmış akademik İsa Həbibbəyli tədqiqatın
orijinal üslubda yazılmasını və özünəməxsus
struktura malik olmasını ayrıca vurğulayaraq
aşağıdakıları qeyd edir: "Professor Qəzənfər
Paşayevin "Hüseyn Kürdoğlunun poetik
dünyası" monoqrafiyasının strukturu da yeni və
orijinaldır. O, ədəbiyyatşünaslıq elmində ənənə
şəklini almış "Şairin lirikasının janr
(yaxud sənətkarlıq) xüsusiyyətləri" məlum
modelindən imtina edərək, Hüseyn Kürdoğlunun
şeir yaradıcılığının daxili imkanlarına
əsaslanmaqla onun lirikasında aparıcılıq təşkil
edən hər janrı ayrıca bölmədə təhlil
edib dəyərləndirmişdir".
Həqiqətən, Hüseyn Kürdoğlunun
"Mühiti, həyatı və
yaradıcılığının ilk illəri" və
"Şairin poetik dünyası" adlanan bölmələrdən
başqa, yerdə qalan bütün bölmələr konkret
janrların sənətkar
yaradıcılığındakı mövqeyinə və
inikasına həsr olunub. Monoqrafiyada şairin həyat
və yaradıcılığı ardıcıllıqla nəzərdən
keçirilib. Professor Q.Paşayevin tədqiqat
üsulu özünün səmərəliliyinə və
poetik özünəməxsusluğun
araşdırılmasına yönləndirildiyinə görə
diqqəti cəlb edir. Monoqrafiyanın böyük şairin "Mühiti,
həyatı və yaradıcığının ilk illəri"
hissəsində müəllif şair bioqrafiyasının
formalaşma mərhələlərini həm bədii
yaradıcılıq, həm də həyat və tərcümeyi-hal
faktları əsasında müqayisəli şəkildə nəzərdən
keçirir. Burada müəllifin misal gətirdiyi fakt və
təfərrüatlar isə gələcək şairin
böyük müasirləri Bəxtiyar Vahabzadə, Qasım
Qasımzadə, Tofiq Hacıyev, Yaşar Qarayev, Şamil
Salmanov, Bəkir Nəbiyev, Famil Mehdi və
başqalarının xatirə və məqalələri, həyati
təəssürat və yaşantılarına əsaslanaraq
vurğulanır. Müəllif şair
yaradıcılığının, həyat yolunun dərindən
araşdırılmasından sonra tam səmimiyyətlə və
qətiyyətlə bu fikrə gəlir: "Xalq
qarşısında, ədəbiyyatımız
qarşısında böyük xidmətləri olan bu
görkəmli insanlardan Yaşar Qarayev, Tofiq Hacıyev, Ayaz Vəfalı
və ən çox da Hüseyn Kürdoğlunun
yaradıcılığına əsərlər həsr
etmişəm. Bu kitabım isə Hüseyn
Kürdoğlu şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına məhəbbətin bəhrəsidir".
Çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızda
ciddi maraq doğuran "Hüseyn Kürdoğlunun poetik
dünyası" kitabındakı aşağıdakı səmimi
etiraf və ürək sözlərini də mən yüksək
qiymətləndirirəm. Professor Q.Paşayev yazır: "Tam
səmimiyyət və məsuliyyətlə deyirəm ki,
Hüseyn Kürdoğlunun əsərlərini diqqətlə
nəzərdən keçirəndə gördüm ki, hər
şeiri ilk misrasından son misrasına qədər sənət
nümunəsidir". Müəllifin bu dəyərləndirməsinə
yəqin ki, təkcə mən yox, eyni zamanda, onlarla, yüzlərlə
poeziya sevərlər və mütəxəssislər də
qoşulmağa hazırdır.
"Şairin poetik dünyası" bölməsi həcminin
böyüklüyünə və monumentallığına
görə seçilir.Tədqiqatın bu hissəsində təcrübəli
alim Hüseyn Kürdoğlunun ana təbiətə və vətəninə,
öz mühitinə və müasirlərinə münasibətini
işıqlandırmağa çalışır. Kitabda haqlı olaraq
H.Kürdoğlunun Azərbaycanla
bağlılığını və onun şeirlərinin vətənpərvərlik
cövhərini açmaq üçün akademik
T.Hacıyevin aşağıdakı fikirləri misal gətirilir:
"Üç-beş əsr sonra Hüseynin şeirlərindən
Azərbaycan etnoqrafiyasının XX əsrini öyrənəcəklər".
Bu fikrin təsdiqi kimi şairin şeirlərindən
Azərbaycan təbiətinin və həyatının parlaq əksi
olan bir-birindən gözəl şeir nümunələri təhlilə
cəlb edilir. "Anam xalça toxuyur", "Yaz rəngi",
"Cəbrayıl çinarı", "Qaraqoyunluda",
"Kəlbəcər muzeyi", "Kəpəz bənövşəsi",
"Laçın bənövşəsi", "Bərdə
bənövşələri" və s. şeirləri
şair vətənpərvərliyinin dərəcəsini
nümayiş etdirir. Ustad şair
yaradıcılığnın vətənpərvər mahiyyətini
və sözün əsl mənasında ümummilli
miqyasını müəllif aşağıdakı
mülahizələrində sərrast səciyyələndirir:
"Çəkinmədən deyə bilərik ki,
Kürdoğlu xalq dili ilə ədəbi dilin
qovşağında poeziyada, sözdən heyrətamiz bir abidə
ucaltmışdır. Buradan vətənimizin hər
guşəsi - şəhərləri, kəndləri,
dağları, ormanları, çayları, şəlalələri,
çəmənləri, bulaqları, yurdsevər insanları,
qürur mənbəyi olan görkəmli şəxsiyyətləri
ap-aydın görünür. Ümumiyyətlə,
Kürdoğlu yaradıcılığında dünyanın
on bir iqlim zonasından doqquzunu cəm edən vətənimizin
füsunkar gözəllikləri incə bədii boyalarla vəsf
edilmişdir".
Professor Q.Paşayev H.Kürdoğlunun bədii aləmini
məharətlə və özünəməxsus bir peşəkarlıqla
təhlil edir.
Məsələn, böyük şairin
yaradıcılığında mühüm yer tutan cəmi
bir neçə şeirdən ətraflı bəhs etməklə
onun bədii və obrazlar aləmi haqqında dolğun təsəvvür
yaratmağa müvəffəq olur. Təcrübəli ədəbiyyatşünas
alimin bu fikirlərini sizin də diqqətinizə
çatdırmaq istəyirik. O, yazır:
"...Hüseyn Kürdoğlunun hər birində bir dünya
fikir olan, kiçik həcmli, dərin mənalı ikicə
şeiri - "Həyat ağacı" və "Gəlib-getmişəm"
kifayətdir ki, ədəbiyyat tarixinə düşsün. Şairin gücü, qüdrəti, əzəməti,
möcüzəsi, həyata baxışı, zaman-insan
probleminə münasibəti bu poetik nümunələrdə
özünü bariz şəkildə göstərir. XX
yüzil poeziyamızda özünəməxsus mövqeyi olan
bu əzəmətli şeiri gəlin yenidən və birlikdə
oxuyaq:
Barlıdır,
ucadır həyat ağacı,
Bəhəri həm şirin, həm də ki, acı.
Dırmanıb
çıxırıq, ucalırıq biz,
Başına çatmamış qocalırıq biz.
Ordan xəyal
kimi düşürük bir-bir,
Ağacın dibində ölüm müntəzir.
Göydə
tutur bizi, gömür torpağa,
Təzə gələnlərsə çıxır
budağa.
Bu cür
ülfətdədir ölümlə həyat,
Ağacın
başına çıxan yox, heyhat!
İnsan həyatınn əvvəli və sonu, mənası
və məzmunu heyrətamiz bir məharətlə ümumiləşdirilib. Klassik və
çağdaş şeirimizdə bu dərəcədə dərinliyə
və geniş ehtiva miqyaslarına malik barmaqla sayıla bilən
poetik nümunələr mövcuddur. Bu şeirdə
klassik və aşıq şeirimizin insan və dünya fəlsəfəsi,
Nizami və Nəsiminin, Füzuli və Vaqifin, M.Ə.Sabirin və
M.Hadinin misilsiz humanist fəlsəfi kədəri, Hüseyn
Cavidin insanlıq və dünya haqqında tragik iztirabları,
Səməd Vurğunun məşhur "Dünya" və Məmməd
Arazın "Dünya sənin, dünya mənim, dünya
heç kimin" poetik düşüncələrinin
gücü, enerjisi başqa bir estetik keyfiyyətdə və
görüntüdə yüksək səviyyədə öz
əksini tapıb.
Akademik
İsa Həbibbəylinin "Həyat ağacı"
şeiri haqqında fikirləri yuxarıdakı mülahizələri
daha da qüvvətləndirir: "Hüseyn Kürdoğlu və
onun təmsil etdiyi ədəbi nəsil isə vəzni dəyişməyərək
şeiri insanın həyatı və mənəviyyatına
yaxınlaşdırmaq vəzifəsini həyata
keçirirdilər. Bu ədəbi nəslin şeirində tərənnümdən
gələn romantik əlamətlər müəyyən səviyyədə
davam etməklə bərabər, həyatın və
insanın nəbzi döyünən duyğu və
düşüncələr də öz əksini
tapmışdır. Hüseyn Kürdoğlunun
"Həyat ağacı" qismindən olan çoxsaylı
şeirləri artıq poeziyada da gerçəkliyi
müdriklik səviyyəsində tərənnümün
oturuşduğunu göstərir. Bu məqamda
Hüseyn Kürdoğlunun şair xəyalı cəmiyyətdəki
ideoloji mühitdən deyil, folklordan, klassik ədəbi ənənələrdən
və həyatın dərslərindən ilham
almışdır. Bu mənada Hüseyn
Kürdoğlunun "Həyat ağacı" şeiri XX əsrin
altmışıncı illərindən sonrakı poeziya
ağacının real mənzərəsini dolğun şəkildə
mənalandırır".
III
"Hüseyn Kürdoğlunun poetik dünyası"
kitabında yaddaqalan və mühüm bölmələrdən
biri "Dördlük tarixində era yaradan şair"
adlanır. Sərlövhədən göründüyü kimi,
müəllif bu hissədə ustad şair dördlüklərinin
yaranma tarixindən, formalaşmasından və özəl
xüsusiyyətlərindən bəhs edir. Görkəmli
ədəbiyyatşünasın bu məsələ ilə
bağlı fikirləri diqqətəlayiqdir: "Bütün
vücudumla hiss etdim ki, bu böyük şairin poeziya
gülzarında insan qəlbinə məlhəm olan, sevincinə,
kədərinə həyan olan hər şey var. Dərk etdim
ki, istedadlı şair sözün intəhasız
imkanlarından istifadə edərək poeziyadan bir aləm
yaratmışdır. Onun Azərbaycan ədəbiyyatında
əhəmiyyətli yer tutan cinaslı və cinassız
dördlükləri bir kitaba sığmaz". Professor Q.Paşayev şair dördlüklərini təhlil
etməyə girişməzdən əvvəl öz həmkarlarının
və yaxın müasirlərinin bu barədəki
mühüm fikirlərini oxucularla bölüşür.
Məsələn, müəllifin H.Kürdoğlu yaradıcılığını dərindən araşdırmış akademik Bəkir Nəbiyevdən gətirdiyi aşağıdakı mülahizələr ciddi əhəmiyyətə malikdir: "Çağdaş ədəbiyyatımızda qəzəl Ə.Vahidin, süjetli lirika Ə.Cəmilin, sonet A.Babayevin, səkkizliklər T.Bayramın, rübai Qabilin, mənzum təmsil H.Ziyanın, bayatı isə H.Kürdoğlunun adı və yaradıcılığı ilə qırılmaz tellərlə bağlıdır". Həqiqətən də, 60-cı illərin poetik prosesində fəal iştirak edən H.Kürdoğlu şeiriyyəti bir çox cəhətlərinə görə, xüsusən, bədii forma və janr zənginliyinə görə öz müasirlərindən ciddi surətdə fərqlənirdi. Biz altmışıncıların yaradıcılığındakı estetik keyfiyyət və xüsusiyyətləri dəyərləndirərkən haqlı olaraq onları həm yenilikçi, həm də ənənəçi bir poetik nəsil kimi səciyyələndiririk. Əslində, altmışıncıların ənənəçiliyinin nüvəsində və mahiyyətində də yenilməz bir yenilikçilik enerjisi mövcud idi. 20-30-40 və 50-ci illərin siyasi rejiminin kəskin təzyiqi və təsiri altında gerçəkləşmiş estetik axtarışları və proseslərində milli-poetik ənənənin, demək olar ki, bir çox və əsas komponentləri inkar olunmuş, bədii təcrübədən kənarlaşdırılmışdı. Milli poetik ənənəni dirçəltmək, klassik şifahi və yazılı şeirimizin təcrübəsinə qayıtmaq, bədii praktikada onun janr əlvanlığını və zənginliyini bərpa etməyin özü də bir yenilikçilik və novatorluq cəsarəti tələb edirdi. Bu mənada ustad Əliağa Vahidlə yanaşı, gənc H.Kürdoğlunun da klassik poetikaya cəsarətlə üz tutması dövrün yeni və qabaqcıl ədəbi uğurlarından biri sayılmalıdır.
(Ardı var)
Yaşar
QASIMBƏYLİ
Filologiya
elmləri doktoru, AMEA-nın baş elmi işçisi
yashargasimov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2017.- 20 sentyabr.- S.6.