Portret cizgiləri: Bu,
Musa Ələkbərlidir...
Yetmişinci illərin əvvəlləriydi. Nəinki Yerdən, Göydən
də şeir havası gəlirdi.
Poeziya gecələrində sinəsini kürsüyə
dirəyib şeir deyənlərin sayı indiki kimi çox
deyildi. Amma şeir gecələri kiminsə tərifinə,
boyundan yuxarı tullanışına deyil, oxucuların, poeziya
həvəskarlarının ruhuna, könlünə, həyat
sevgisinə köklənirdi. Musa Ələkbərli
də o şeir gecələrinin
iştirakçılarından biri idi, elə olurdu ki, ona da
bir-iki şeirini oxumağa imkan verirdilər. Və beləcə illər keçdi, Musa Ələkbərli
də poeziyada öz sözünü deyə bildi və o,
şeir gecələrinin qəhrəmanlarından birinə
çevrildi. Universiteti bitirəndən
sonra isə uzun müddət "Gənclik" nəşriyyatında
çalışdı. Elə indi də nəşriyyat
işçisidir, "Şur" nəşriyyatının
direktorudur.
Musa necə şairdir? Bu sual mənim
üçün Gün kimi aydındı. Musa bu millətin, bu xalqın tanınmış
şairlərindən biridir. Mən onu
heç kimlə müqayisə eləmərəm ki, kiməsə
oxşayır. Yox, Musa Ələkbəri
heç kimə bənzəmir, son dərəcə
özünəməxsus şairdir. Həm
də ən başlıcası, Vətənini,
torpağını, kəndini sevən şairdir. Onun xalqımızın igid oğlu Mübariz
İbrahimova həsr etdiyi poeması bu vətənpərvərlik
hissinin poetik təcəssümüdür. Musanın Azərbaycanın təbiətinə, onun
çaylarına, meşələrinə, dağlarına həsr
elədiyi şeirləri sanki rəssam lövhələridir.
Musa Ələkbərli ənənədən dördəlli
yapışan, xalq şeirinə, heca şeirinə möhkəm
bağlı olan şairlərimizdəndir. Heç kimi təqlid
etməyən, poeziyada yalnız öz
cığırını tutub gedən Musa yaxşı bilir
ki, ondan qabaqda kimlər var və ustadların arxasınca
qoşmaq üçün o da öz sözünün,
özününkü olan misraların qədr-qiymətini bilməlidir.
Şeirlərinin
birində yazıb:
Sazaqlı
bir külək əsir canımda,
Gözümdə hər nə var dərddir, ələmdir.
Belə
pis günümdə, çətin anımda
Son ümid işığım kağız-qələmdir.
Bu dərdsiz
heç nəyəm mən elə bil ki,
Ağrı da, acı da həyat üçündü.
Şeir məndən
ötrü sənət deyil ki,
Şeir məndən ötrü ömürdü,
gündü.
Musanın bu əlli illik şeir
yaradıclığına nəzər yetirəndə
baxıb görürsən ki, bütün şairlərimizi
düşündürən mövzulara o da müraciət
edib. Amma fərq orasındadır ki, Musa öz
sözünü deyə bilib. Öz
kökünə-soyadına, ocağına-suyuna
bağlıdır Musa. Özü şəhərdə
yaşasa da, sir-sifətindən, yerişindən,
danışığından, hətta şeirlərindən
doğulduğu kəndin qoxusu gəlir
Musanın "Necə yazım, axı bahar
şeirini" çox sevirəm. Bu şeirdə bir həsrət var,
elə bir həsrət ki, kəndindən, o kəndin
baharından, gülündən, çiçəyindən
ayrı düşən bir insanın könül
harayını duyursan: "Bu yol ayrıcında bitən tək
ağac" şeiri, o ağacla insan ömrü arasında
bir bənzəyiş görürəm. "Ay
işıqlı adam" şeirini
oxuyuram, gözəl insanlar, nurlu ürək sahibləri yada
düşür. "Yazıçı
Şahmarın xatirəsinə"...bu şeirdə isə həyatdan
nakam gedən istedadlı qələm dostumuz Şahmar
Hüseynovu xatırlayıram. Və nəhayət,
neçə-neçə şeirdən sonra bu misralar:
Dost, bu
Qarabağdı, qara baxt deyil,
Soruş
ürəyindən: vaxtdı, vaxt deyil?!
Hər
şeyin olsa da, yaşamaq deyil
Dünyaya qeyrətsiz gəlib yaşamaq.
Gözümdən,
könlümdən yağan dolu var,
Yurdun Təbrizəcən neçə qolu var?!
Torpağı
gedənin bircə yolu var:
Yaşayıb
ölmək yox, ölüb yaşamaq!
"Dünya sevgidən doğulub" Musa Ələkbərlinin
bir şeir kitabının adı belədir və kitabın
adı da təsadüfi qoyulmayıb. Musanı həm də
sevgi şairi kimi tanıyırlar. Yenə
xatırlayıram yetmişinci-səksəninci illərin o
şeir gecələrini, elə bilirəm Musa yenə
kürsüyə qalxacaq və yenə sevgi şeirləri
oxuyacaq:
Ürəyimdə
bir həsrətin göynəyi,
Gecə-gündüz göyüm-göyüm göynəyir.
Biləmmədim
heç yer nədir, göy nədir,
Həyat
bildim mən bu dərdi, ələmi,
Məhəbbətdən çox yazıram, eləmi?!
Bu misralarla M.Ələkbərli elə bil, bir çox
oxucuları da düşündürən bir mətləbə
toxunmuş olur - bütün yaradıcılığın
boyu eyni mövzudan uğurlu şeirlər yazmaq olarmı? Bu sual dahi Məhəmməd
Füzuliyə aid olsaydı, Musanın özü də buna
belə cavab verərdi ki, bəli, yazmaq olar. Özü də hər yeni şeirdə poetik
hünər göstərməklə. Bu mənada
Füzuli özündən sonrakı çox-çox
şairi onun kimi hünər göstərməyə
şövq etdi, amma heç kim o hünər
zirvəsinə yüksələ bilmədi və Füzulidən
sonrakı bütün şairlər üçün
Füzuli sevgisi bir poetik meyar rolunu oynadı. "Tərk eyləməzəm
bəlayi-eşqi" - bu misra sanki Azərbaycan poeziyasında
sevgidən - bu ali hissdən söz
açan şairlərin şeirlərinin epiqrafına
çevrildi. O cümlədən, Musa Ələkbərlinin də...
Musanın gənclik illərində yazdığı
şeirlərinin əsas mövzusu bir kəndli
balasının romantik duyğularını əks etdirirdi.
Hələ həyatın keşməkeşləri və
üzüntüləri ilə rastlaşmamış bir gənc
şəhərdə bir qıza vurulur (çoxumuzun
başına gələn bir sevda!). Çox zaman bu qız
şəhərli olurdu. Bu şəhərli
qızı ilə kəndli balasının sevgi macərası
əksər hallarda uğursuzluqla nəticələnirdi və
əlbəttə... kimisə burada günahkar saymaq doğru
olmazdı. Müəyyən məişət
fərqləri, sevənlərin gələcək taleyi ilə
bağlı maneələr bəzən qarşıda bir sədd
kimi ucalırdı və o səddi aşmaq mümkün
olmurdu. Ortada nə qalırdı? Təmiz, pak bir sevgi.
Özləri
sığışmır vaxta-vədəyə,
Təkcə sevgiləri vaxtına düşür.
Nədənsə
qızların ən insafsızı,
Elə
şairlərin baxtına düşür..
Elə bilirəm, Musanın sevgi şeirlərinin
bütün məğzini, mahiyyətini həmin bu
üç bənd təşkil edir. Təkcə
Musanınmı? Mən Musadan yaşlı olan, Musa
yaşına gəlib çatan və ondan sonrakı ədəbi
nəslin də sevgi şeirlərində elə bu həsrəti,
bu yanğını görmüşəm: Şairlər
qovuşmur ilk sevgisinə. Amma bu ilk sevgidən gözəl
sevgi şeirləri də yaranır, sanki bir konveyer altından
çıxan bəsit şeirlər də... Paradoksdur,
eləmi? Məsələ burasındadır
ki, çox zaman ilk sevgisinə qovuşmayan şairlər o həsrəti,
o yanğını poeziya dililə ifadə etməkdə
acizlik göstərirlər, yaxud standart, şablon, yüz dəfələrlə
işlədilən ifadələrə üz tuturlar.
Musa Ələkbərlinin "Ürəyimin
qapısından keçənlər" kitabının ilk
oxucusu mənəm. Bu kitabdakı şeirlərin
hamısı ithaf şeirləridir və mən ömrümdə
birinci dəfə belə halla qarşılaşıram.
Böyük sənətkarlara, elm adamlarına,
maarif xadimlərinə, dostlara, qohumlara həsr edilib bu
şeirlər. Mən ithaf şeirlərini,
daha doğrusu, o ithaf şeirlərindəki bəzəmələri
sevmirəm. Amma Musa bu tipli şeirləri mənə
sevdirdi. Çünki bu şeirlər birnəfəsə,
müəyyən məqsədlə yazılmayıb. İllərin, ötüb keçən günlərin
xoş təəssüratlarının ifadəsidir. Altmış səkkiz yaşlı Musa əlli ildir
ki, bu ədəbiyyatdadır və sənəti ilə Azərbaycan
mentalitetinə şöhrət gətirən şairlərlə,
ədiblərlə dostluq edib və o sənətkarlar da Musa
Ələkbərlinin poeziyasını yüksək qiymətləndiriblər.
Ona görə də Musanın ithaf şeirlərini
mən onun mənəvi borcu, böyüklərə
ehtiramı kimi dərk edirəm. İthaf
şeirlərində haqqında söz açdığın
insanların mənəvi keyfiyyətlərinə, xalqla
bağlılığına, Vətən sevgisinə, həm
də bir şəxsiyyət kimi bənzərsizliyinə
öz ürək sözlərini ifadə edirsən. Həmin şəxsiyyətlər haqqında elə
söz açmalısan ki, o, sənin şeirində bədii
bir portret kimi canlanmalıdır.
Musanın yad etdiyi, xatirəsini əziz tutduğu şəxsiyyətlər
onun ədəbi yaddaşında iz tutan böyük sənətkarlardır.
Molla Vəli
Vidadi, Məhəmməd Hadi, Səməd Vurğun, Nazim Hikmət,
Mikayıl Müşfiq, Əli Vəliyev, Rəsul Rza,
İlyas Əfəndiyev, Əliağa Kürçaylı, Zəlimxan
Yaqub, İbrahim Göyçaylı, Şahmar Əkbərzadə,
Eldar Baxış... Bu sənətkarların hər
biri Musanın ədəbiyyat dünyasının əbədi
sakinləridir. Və onların hər biri
haqqında Musa orijinal söz deyir. Çalışır
ki, dediyi söz həmin sənətkarın ömür yolunu,
onun sənətinin böyüklüyünü ifadə etsin.
Dərdinin,
qəminin günahı-sevgi,
Yoxsulluq,
qəriblik, ilahi sevgi...
Tarixə
nəqş etdi bu ahı sevgi,
Köçdün yaddaşlara xəstə Vidadi.
Molla Vəli
Vidadinin şair portreti bundan sonrakı misralarda daha da
dolğunlaşır və sonda o böyük şairə məhəbbətin
poetik ifadəsi səslənir: "Musa da qəlbini
qızılgül kimi Gətirib məzarın üstə,
Vidadi!". Musa Səməd Vurğun sənətinin
böyüklüyünü "Çoxdu yurdun
vurğunları" şeirində poeziya həqiqətinə
çevirib:
Hər
yazılan şeir olmur,
Hər tikilən məbəd deyil.
Şairlik
haqq vergisidir,
Peşə deyil, sənət deyil.
Çoxdu
yurdun vurğunları-
Heç
birisi Səməd deyil!!!
"Şeirimizin tut ağacı" şeiri isə Xalq
şairi Rəsul Rzaya həsr olunub və çox
maraqlıdır ki, ömründə nadir hallarda sərbəst
şeir yazan Musa Ələkbərli bu şeiri elə Rəsul
Rza stilində yazıb.
Xalq şairi, Azərbaycan şeirinin Prometeyi Bəxtiyar
Vahabzadəyə bir neçə şeir həsr edilib və hər
şeirdə Musa bu böyük şəxsiyyətin milli və
bəşəri obrazını yaradıb.
Dindirsən
min yerdən dərdi açılar,
Gözündən
od yağar, alov saçılar.
Vallah, o
çəkdiyin ağrı-acılar
Min
şair ömrünə dəyər, Bəxtiyar!
Musa Ələkbərli bütün varlığı ilə
ədəbi aləmə bağlıdır, burada baş verən
bütün olayları izləyir, öz qələm
dostlarının (özündən yaşlıların və
özündən cavanların) sevincinə şərik olur, qəminə,
kədərinə üzülür. Xalq şairi, Azərbaycanın
müstəqilliyi uğrunda mübarizələrin fəal
iştirakçısı, şeirlərində od, alov püskürən Xəlil Rza
Ulutürkün həbs edilməsi onu da yaman
sarsıtmışdı. "Bülbül kimi
qəfəsdəsən, Dar ayaqda susma, barı! Mübarizə yenə qalır, Sən də sussan Vətən
yaman günə qalır"- bu, o illər idi ki, bütün
Azərbaycan ziyalıları Xəlil Rzanın Azərbaycana gəlişini
gözləyirdilər.
Musa Ələkbərlinin "ürəyinin
qapısından keçənlər" təkcə ədəbiyyat,
söz xiridarları deyil. Həm də rəssamlar,
incəsənətin digər sahəsində
çalışan tanınmış sənət adamları,
elm xadimləri, müəllimlər və Musanın şəxsən
tanıdığı adi insanlardır. Zeynəb
Xanlarova, Qoşqar Əhmədli, Qulu Xəlilov, Fərhad
Zeynalov, Oqtay Rza, Nəzakət Məmmədova, Salatın
Əsgərli, Rafiq Ələkbərli, Aydın Əbilov, Fərqanə
Mehdiyeva, Zirəddin Qafarlı, Vasif Süleyman, Barat Vüsal və
daha kimlər...daha kimlər.
Təfərrüata, geniş təfsilata ehtiyac duymuram. Amma
yazımın sonunda Musa Ələkbərlinin öz atasına
və anasına həsr elədiyi şeirlərdən də
bu yazıya köçürürəm.
Atası
haqqında: "Təzə pərvazlanan körpə bir
quşam,
Sənin arzun idim gəldim həyata.
Nə
yaxşı mən sənin oğlun olmuşam,
Nə
yaxşı sən mənim atamsan, ata!
Anası
haqqında:
Arxamda
dağım mənim,
Saçları ağım mənim.
Gözlərində
göllənən,
Bayatım,
ağım mənim!
Qoy
tanrıya çatmasın
Varsa günahım mənim.
Bu
allahsız dünyada
Anam - Allahım mənim!
Mən Musa Ələkbərliyə yeni yara
dıcılıq uğurları arzulayıram. Qoy, şair
dostlarım da Musa kimi öz ürəyinin qapısından
keçən gözəl insanları unutmasınlar!
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 6 sentyabr.- S.7.