Elçilik
Hekayə
-
Professor, bu nədir? Deyəsən, müğənnilərin
reklamını indi də dərsliklərə
köçürməyə başlamışıq?
Nazir
müavini Elçin Qoşqarlının kinayəsi professor
Telman Vəliyevin kefinə soğan doğrasa da o,
özünü sakit aparmağa çalışdı:
- Burada
pis nə var ki, Elçin müəllim? Günay
Şirinsəs Azərbaycanın ən məşhur
müğənnilərindəndir. Doğrudur,
mən Sorbon universitetində oxuyanda o hələ
uşaqdı, ancaq indi, maşallah, sənətiylə aləmə
səs salıb. Müasir Azərbaycan mədəniyyətini
dünyaya belə müğənnilər tanıdır.
Elçin
Qoşqarlı özündən on yaş böyük
professorla nə qədər nəzakətlə
danışmağa çalışsa da, bədənini
gözəlləşdirməkçün plastik əməliyyatlarda
düşüb qalan, çoxsaylı kişilərlə
hansı ekzotik məkanlarda təmasda bulunmasından mətbuata
utanıb-çəkinmədən ağızdolusu
danışan, ən abırsız duruşlardakı lüt
anadangəlmə fotolarını rəngli nəşrlərdə
kütləviləşdirib yayan bir pozğun müğənnini
pofessorun inadla müdafiə etməsinə dözmədi:
- Vallah,
“dünya” deyəndə haranı nəzərdə
tutduğunuzu bilmirəm, ancaq şəxsən mən onun
hansısa xarici ölkədəki konsertini xatırlamıram.
Azərbaycan mədəniyyətinin təbliği belə
“müğənni”lərin umuduna qalıbsa, vay bizim
halımıza!
Nazir
müavininin haqlı iradından nəticə
çıxarmayan professor yenə
cığallığından əl çəkmədi:
-
Günay Şirinsəs sərbəst davranışlı sənətçidir.
Avropada belələrini yüksək qiymətləndirirlər.
Mən Sorbon universitetində oxuyanda
görürdüm ki, qocaman müəllimlərim də, gənc
tələbə yoldaşlarım da o cür müğənnilərə
üstünlük verirlər.
Hirsini
güclə boğan Qoşqarlı onu fikrindən
daşındırmağa çalışdı:
- Ancaq Azərbaycanda elə deyil. Mən də Bakı Dövlət
Universitetində oxuyanda görürdüm ki, həm
yaşlı professorlarımız, həm də gənclərimiz
Yavər və Münəvvər Kələntərli
bacılarını, Şövkət Ələkbərovanı,
Sara Qədimovanı, Həqiqət Rzayevanı, Tükəzban
İsmayılovanı, yüzlərcə başqa
xanım-xatın müğənnimizi ürəkdən sevir,
onlara dərin hörmət bəsləyir, çünki bu sənətkarlar
hər bir baxımdan mədəniyyət azmanlarıdır. Onlar Azərbaycan incəsənətini
dünyanın hər guşəsində ləyaqətlə təmsil
ediblər, ölkəmizə həmişə
başucalığı gətiriblər. Xalqımız
onlara və onların yetirmələrinə indi də sonsuz
ehtiram bəsləyir.
Telman Vəliyev
öz mövqeyindən asanlıqla çəkilənlərdən
deyildi:
- Biz
Avropa dilləri üzrə dərsliklər
hazırlayırıq. Deməli, onlarda daha
çox Avropanın zövqünü nəzərə
almalıyıq. Avropanın zövqünü bilməkçünsə
hökmən orada yaşamaq, oxumaq gərəkdir…
Nadancasına
“dediyim dedikdir, çaldığım düdükdür”
deyib duran professorun son həqarəti Elçin
Qoşqarlını artıq özündən
çıxardı:
-
Düzdür, mənə sizin kimi Avropada yüksək təhsil
almaq xoşbəxtliyi nəsib olmayıb, ancaq mən təsəvvürünüzdəki
Avropa zövqünün meyarlarını sizdən heç də
pis bilmirəm. O meyarlarınsa bizim təhsil sistemimizə fayda
verəcəyinə ciddi şübhəm var. Bütün dərsliklərimiz
yad ölkələrin və millətlərin deyil, yalnız və
yalnız Azərbaycan dövlətinin, öz millətimizin mənafeyini,
zövqünü əks etdirməlidir. Dərslik
hansı dilə aid olur-olsun, oradakı materiallar ən
çox Azərbaycandan danışmalı, Azərbaycanın
tarix, mədəniyyət və mənəviyyatını əks
etdirməlidir. Bu tələbi sizinlə
müzakirə etmək fikrim yoxdur, çünki onlarca alim və
müəllimin müzakirəsindən sonra qəbul edilmiş
rəsmi proqramda yetərincə əsaslandırılıb.
Sizin hazırladığınız dərsliksə,
məni bağışlayın, sanki ömründə “Azərbaycan”
adı eşitməmiş bir avropalının qələmindən
çıxıb, Avropaya turist gəzintisinə gedənlərə
bələdçilik üçün hazırlanıb.
Professor nəsə demək istədi, Elçin
Qoşqarlı “sözümü kəsməyin” anlamında əlini
qaldırıb davam etdi:
- Yoxsa
doğru demirəm? Bu əlyazmada yalnız sizin
oxuduğunuz ölkədən söz açılıb,
yalnız oranın yazıçılarının əsərlərindən
parçalar verilib. 200 səhifəlik əsərdə
Azərbaycanla bağlı yeganə şey müğənni
Günay Şirinsəs haqqında yarım səhifəlik
materialdır. Yəni doğrudanmı
düşünürsünüz ki, biz yüz minlərcə
orta məktəb şagirdimizə Günay Şirinsəsi
örnək göstərəcək, onları bu yüngül
əxlaqlı müğəniyyə oxşamaq ruhunda tərbiyə
edəcəyik?!
Hörmətli professor, siz rəsmi proqramı
saymazcasına qırağa tullayıb öz
zövqünüzə uyğun bir dərslik
yaratmısınız. Bundan sonra bizim ikicə yolumuz qalır - ya
siz öz zövqünüzdən imtina edərək bu əsəri
bütünlüklə dəyişdirməli və proqrama
uyğunlaşdırmalısınız, ya da biz onu
götürməyəcəyik. Fikirləşməkçün
sizə sabahadək vaxt verirəm.
-
Elçin müəllim, axı...
Professor Vəliyevin sözü ağzında qaldı. Elçin
Qoşqarlının sərt hərəkətlə ayağa
qalxıb qarşıdakı pəncərənin arxasında
dayanması “bu haqda daha heç nə eşitmək istəmirəm”
mənasına gəldiyinə görə əlyazmanı dinməz-söyləməz
diplomatına qoydu və qapıya doğru addımladı.
Çıxmazdan öncə ürəyini boşaltdı:
- Mən
çox təəssüflənirəm ki, yüksək vəzifəli
dövlət adamlarımız arasında sizin kimi primitiv
dünyagörüşlü, feodal təfəkkürlü məmurlar
hələ də qalmaqdadır. Cavabınızı indidən
deyirəm - mən öz beynəlxalq standartlı dərsliyimi
sizin səviyyənizə endirməyəcəyəm!
lll
Professor Telman Vəliyev çox savadlı adamdı. Parisdə
Sorbon Universitetini bitirmişdi və bunu tez-tez
başqalarına xatırlatmağı çox
xoşlayırdı. Yalnız dərs dediyi ali məktəbdə yox, bütün
respublikada öz ixtisasının ən yaxşı bilicilərindən
sayılırdı. Bu üzdən də nazirlik
orta məktəbin bir sinfi üçün xarici dil dərsliyi
hazırlamağı ona tapşırmışdı.
Bəli, professor çox savadlıydı. Avropa dillərinin
çoxunu əla bilir, Avropayla bağlı istənilən
suala anındaca cavab verirdi. Özü də,
təkcə savadıyla qurtarmırdı - o, həm də hədsiz
səliqəli və mədəni bir insandı. Geyiminə, üst-başına,
danışığına, hərəkətlərinə
pedantcasına diqqət yetirərdi. Müəllim
yoldaşları da, tələbələri də ona
ağır bir adam kimi hörmətlə
yanaşardı.
O, həm
də olduqca yaraşıqlı bir kişiydi. 51
yaşı olsa da, uca boyuna, şax yerişinə, ortadan
ayırdığı gur qara saçlarına,
qırmızı yanaqlarına baxan ona heç 35 yaş da
verməzdi. Tələbə qızların əksəriyyəti
onun dərslərinə ayrıca həvəslə gedirdi...
Ancaq professor Vəliyevin bağışlanılmaz bir
ayıbı vardı - milli duyğulardan, milli təəssübkeşlikdən
tam uzaq, nihilist, kosmopolit bir insandı. Öz millətinin dilinə, adət-ənələrinə,
tarixinə, mədəniyyətinə yuxarıdan
aşağı baxar, özünü ali təhsil
aldığı ölkənin vətəndaşı kimi
aparar və bununla fəxr edər, orada mənimsədiyi mənəvi-əxlaqi
dəyərləri hər şeydən üstün
tutardı. Onun gözündə dünyanın ən
mədəni millətləri avropalılar, ən mədəni
ölkələrisə Avropanınkılardı.
Professorun Avropa mərəzinə tutulmasında,
görünür, arvadı Jozefinanın da mühüm rolu
olmuşdu. Hələ Parisdə oxuyarkən oturub-durduğu
onlarca qızdan biri olan maneken Jozefinanın da üzü
çox üzlər görmüşdü. Ancaq o, təsadüfi bir tanışlıqdan sonra
Telmana dəlicəsinə vurulmuş, bütün sevgililərindən
əl çəkmiş, onu əlində möhkəm
saxlamışdı. Telman Parisdə elə
onun hesabına tələbə kimi yox, ağa kimi
yaşamışdı. Bakıya qayıtdıqdan az sonra Jozefinanı da çağıran Telman
ata-anasının ciddi etirazına baxmayaraq, onunla ailə
qurmuşdu. Azərbaycana yalnız sevgilisinə
qovuşmaqçün gələn və bu üzdən hətta
Parisdəki gəlirli işindən, oranın cah-cəlallı
yaşayışından belə keçən Jozefina bir azdan
hər şeyi yoluna qoydu - çox keçmədən
özü də, Telman da tez-tez Parisdə görünməyə
başladılar. Bir neçə ilin
içində professor olan Telmanı elmi məruzələr,
mühazirələr oxumaqçün vaxtaşırı Parisə
çağırırdılar. Jozefina
artıq professorun idealına çevrilmişdi. O, hər
işdə arvadını yamsılayır, yalnız onun
zövqünü oxşamağa çalışırdı.
Jozefinadan professorun yalnız bir övladı olmuşdu -
qızı Kozetta. Gözəllikdə atasına çəkən
hündürboy, qaraqaş, qaragöz, uzun hörüklü bu
qız çox oğlanların ürəyinə od salsa da, indiyədək heç kəsə
könül verməmişdi. O, barlarda, diskotekalarda
oğlanlarla oturub-durmağı xoşlayır, ancaq ailə
qurmağa tələsmirdi. Fransız, ingilis, rus
dillərini əla bilən, atasının dilinisə kart-kurt
anlayan 22 yaşlı Kozetta evdə yalnız fransızca
danışırdı. O, yenicə universiteti bitirib
xarici firmalardan birində işə düzəlmişdi. Firmanın 27 yaşlı vitse-prezidenti elə ilk
gündən onun xoşuna gəlməyə
çalışırdı.
Qızını həddən çox istəyən
professor onun, özü kimi ziyalı bir ailədə gəlin
olacağı günü səbirsizliklə gözləyir, nəvələrini
atıb-tutmağı tezləşdirməyi Tanrıdan diləyirdi.
lll
- Ay kişi, korsan, maşının altına niyə
girirsən? Balalarımı yetim qoymaq istəyirsən?
Ölmək fikrin varsa, get, özünü tulla
dənizə, daha məni niyə bədbəxt edirsən?
Tükürpədici əyləc qıcırtısı və sürücünün qəzəbli qışqırığı professoru sanki yuxudan oyatdı. Az qala qoluna söykənmiş, kəskin tormozdan təkərləri hələ də tüstülənməkdə olan nəhəng yük maşınının, başının üstünü kəsdirdiyini görən kimi sarılığını uddu, bu boyda əjdahanın altından necə sağ çıxdığına təəccübləndi. Üzünə meyit rəngi çökdü. Dizləri əsməyə başladı. Çox çətinliklə özünü səkiyə yetirib yaxınlıqdakı mağazanın divarına söykəndi. Tam keyləşmişdi, nə baş verdiyini hələ də anlaya bilmirdi. Küçədən keçənlər başına toplaşdılar.
Özü də hədsiz təlaş
keçirmiş sürücünün qəzəbi onun
sarsıntılı halını görən kimi soyudu.
Maşından düşüb adamları aralaya-aralaya
qabağa keçdi, əlindəki su şüşəsini
ona uzatdı. Sərin
sudan iki-üç qurtum içən professor bir az toxdadı.
Başını aşağı dikib günahkarcasına
yavaş-yavaş dilləndi:
- Allah
balalarını saxlasın, qardaş! İkimizin
də anası namaz üstündəymiş. Bağışla, durduğun yerdə səni də
xataya salacaqdım. Fikirliydim...
Sürücü Allah adamıymış. “Eybi yox, adam
başına iş gələr” deyə onu ovutmağa
çalışdı. Bir taksi saxlayıb
evlərinə göndərmək istədi, ancaq professor
qoymadı. Sürücünün
qayğıkeşliyi onu yaman kövrəltdi. Cibindən
vizit kartını çıxarıb ona uzatdı və
gülümsəyərək dedi:
-
Vaxtın olanda məni taparsan, bir dərdləşərik.
...Nazir
müavininin kəskin sözləri onun mənliyini
qılınc tək doğrayıb-tökmüş, əsəblərini
yerindən oynatmışdı. Özündə-sözündə
deyildi. Küçəylə addımlasa
da, heç kəsi, heç nəyi görmür, heç nəyi
eşitmirdi. Nazirlikdən burayacan yeddi
küçə keçib gəlsə də, heç nə
xatırlamırdı. Düzünə
qalsa, bu yerişlə maşın onu elə ilk küçədəcə
vurmalıydı.
...Artıq
sürücü də maşını sürüb
getmiş, adamlar da dağılmışdı. Yavaş-yavaş
qonşuluqdakı çayxanaya getdi. Çay
içib dincəlmək istədi. Elə
birinci stəkanı qurtarıb nəlbəkiyə qoyanda cib
telefonu zəng çaldı. Jozefinaydı.
Bildirdi ki, Kozettaya elçilər gəlib,
özünü təcili evə çatdır.
Xoş xəbərdən necə sevindisə yarımca saat qabaq keçirdiyi dəhşətli sarsıntını büsbütün unutdu. Qanadı olsaydı uçardı. Kozettanın toyunda oynayacağını, tezliklə baba olacağını gözünün qabağına gətirib şadlığından gülməyə başladı. Çayçını çağırdı, pulunu onqat ödəyib elə gülə-gülə də bayıra qaçdı. Ondan heç çıxmayan iş - fıştırıqla taksi saxlatdı.
Qapıdan girən kimi indiyədək tanış olmadığı kəskin fransız ətri burnunu qıcıqlandırdı. Bahalı ətirdən bildi ki, gələnlər qadınlardır, özü də “elə-belə” adamlar deyil.
Jozefina bildirdi ki, elçilər Kozettanın işlədiyi firmanın vitse-prezidentinin anası və xalasıdır.
Başına gələnləri arvadına danışmağı sonraya saxlayan professor qonaq otağına keçdi. İçəri girən kimi donub qaldı - stolun başında onun pərəstiş etdiyi müğənni Günay Şirinsəs başqa bir “bahalı” qadınla yanaşı əyləşmişdi. Onu görən kimi müğənni ayağa qalxıb sanki yüz ilin tanışıymış kimi ərklə dilləndi:
- Ay qohum, harada qalmısan? Əşi gəl çıx da, gözümüzün sapını saraltdın ki!
İrəli yeriyib əllərini pofessorun boynuna doladı, bərk-bərk qucaqlayıb qalın dodaqlarıyla hər iki yanağından marçamarç öpdü, sonra da ətirli yaylığını çıxarıb gülə-gülə onun üzündəki dodaq boyasının yerlərini sildi.
Müğənninin par-par parıldayan donunun açıq yaxası o qədər aşağı sallanmışdı ki, hətta Avropa zövqlü Vəliyev kimi bir adam onun sinəsinə baxmaqdan çəkinərək baxışlarını qırağa sürüşdürdü. Gördüyündən gözü qorxan professor oğlanın anasına çox yaxınlaşmaqdan ehtiyatlandı, uzaqdan əlini uzadaraq görüşdü və tez də aralanıb küncdəki kresloda əyləşdi.
Müğənni Günay Şirinsəsin alışıb-yanan ehtiraslı gözlərindən oxunurdu ki, professora vurulub və ondan aldığı öpüşlərdən doyana oxşamır...
- Hə, Telman müəllim, Cema xanım bizim Alikin anasıdır, mən də xalası. Gəlmişik ki, Allahın buyruğu, peyğəmbərin şəriətiylə qızınız Kozetta xanımı bəyimizə istəyək. Bilirik ki, siz çox müasir adamsınız və ailəniz də mədəni Avropanın bir parçasıdır, ona görə də sizinlə qohum olmağı özümüzə fəxr bilirik. Bu xəbərsiz gəliş hələ hesabdan deyil. İnşallah, “həri”ni alandan sonra qohum-qardaş yığışıb ən bahalı restoranda elə bir nişan keçirəcəyik ki, o cür təmtərağı gərək Bakıda ruzigarın gözü indiyədək görməmiş olsun! Məclisi də şəxsən özüm aparacağam!
Sözünü qurtaran Günay Şirinsəs professora bic-bic göz vurdu və işvəkarcasına qımışdı.
Əxlaq məsələlərində özünü həmişə “Avropa standartlarına uyğun” aparan, Azərbaycanın “feodal” əxlaq normalarına, “patriarxal” adət-ənələrinə gülən, bu üzdən yaxınlarının, dost-tanışlarının qınağıyla qarşılaşan professor Telman Vəliyev kimi “tolerant” bir adam Günay Şirinsəsnin sürəkli ehtiraslı baxışlarından özünü çox rahatsız hiss etdi. İndiyədək “normal şey” saydığı müğənninin çılpaq fotoları kino lenti kimi gözləri qarşısında canlandı. Bir an ona elə gəldi ki, həmin çılpaq şəkillərin hərəsi bir canlı qadına çevrilir, hay-küylə ayağa qalxıb onun üstünə cumur, elə bu kreslodaca yerbəyerdən ona sarılır… Ən pisi də odur ki, onları özündən aralaya bilmir, çünki artıq müğənniylə qohumdur və onun qəlbinə dəymək qohumluğa xələl yetirər. Xəyalına gətirdi ki, Kozetta gecə-gündüz Şirinsəsin evindədir, özünü, ailəsini onun tərbiyəsinə uyğunlaşdırıb. Kozettanın qayınanası da Günayla eyni ananın südünü əmdiyinə görə onunla bir xasiyyətdə, bir zövqdədir...
Birdən sanki professorun gözləri qaraldı, otaq onun başına fırlanmağa başladı. Elə bildi ki, oturduğu kreslo altından qaçır. Havasının çatmadığını, boğulduğunu hiss etdi, əl atıb qalstukunu çıxardı, köynəyinin yaxasını açdı. Özündən asılı olmayaraq “rədd olun buradan!!!” deyə necə dəhşətlə bağırdısa Jozefina qaça-qaça yan otaqdan gəldi. O, içəri girəndə əri huşsuz halda kresloda uzanmışdı...
lll
Vaxtında gələn “təcili yardım” müayinədən sonra professorun ciddi xəstəliyinin olmadığını, ancaq möhkəm əsəb sarsıntısı keçirdiyini bildirmiş, əsəblərini sakitləşdirmək üçün iynələr vurmuş, o da daş kimi yatmışdı.
Gözlərini açanda artıq günortaydı. Saata baxıb cəld ayağa qalxdı. Telefonu əlinə götürdü. Jozefina içəri girəndə şəhadət barmağını dodaqlarının üstünə qoydu. Kimləsə danışmağa başladı:
- Dünənki sözlərimə görə çox üzr istəyirəm. Siz haqlısınızmış! Mən öz balama rəva görmədiyimi yüz minlərcə övladımıza layiq bilmişəm. Yeni bir fürsət versəydiniz mən dərsliyi başdan-ayağa yenidən işlərdim!..
1 fevral 2004
(Qurban bayramı günü).
Ədalət
TAHİRZADƏ
Bakı
Avrasiya Universitetinin professoru
525-ci qəzet.- 2017.- 1 sentyabr.- 23.