İntellektimizin
Ağamusa Axundov abidəsi
Esse
Sentyabrın 5-i Azərbaycanın tanınmış ədibi
və ictimai xadimi Hidayətin doğum günüdür.
Ədəbiyyatımızın və mədəniyyətimizin
inkişafına layiqli töhfələr vermiş Hidayət
bu sahədəki özünəməxsus mövqeyini, fəallığını
indi də qoruyub saxlamaqdadır.
Doğum günü münasibətilə onu səmimiyyətlə
təbrik edir, yaradıcılığından nümunə
olaraq iki essesini oxucularımızın diqqətinə
çatdırırıq.
Artıq
uzaqlarda qalmış 1963-cü ilin sentyabrında, Azərbaycan
Dövlət Universitetinin tələbəsi olmağa
alışmağa başladığım ilk günlərdə
məndən bir kurs yuxarıda oxuyan tanış
tələbə önümüzdən surətlə
addımlayıb ötən gənc, yaraşıqlı,
çox cazibədar nəfəri mənə göstərib:
“Müəllimimizdir. Bilirsən, nə xoş
diksiyası, maraqlı danışıq tərzi var?!” deməsi
indiyəcən yadımdadır, gözlərimin önündədir.
O vaxtacan - hələ orta məktəbin son siniflərində ikən filologiya
fakültəsinin korifeyləri - Mir Cəlal, Cəfər Xəndan,
Muxtar Hüseynzadə, Hadi Mirzəzadə, Əli Sultanlı,
Səlim Cəfərov, Bəxtiyar Vahabzadə, Əlövsət
Abdullayev, digərləri barədə oxumuşdum,
eşitmişdim. O “xoş diksiyalı, maraqlı
danışıqlı” gənc, yaraşıqlı, çox
cazibədar Ağamusa Axundov barədə isə heç nə
bilmirdim.
Gənc yaşlarında filologiya elmləri namizədi,
dosent idi. Doktorluq işini tamamlayırdı.
Cəfər
Xəndan, Əli Sultanlı dünyasını dəyişmişdi.
Ağamusa Axundovdan böyüklər və ya onun
yaşıdları Nəsir Məmmədov, Yusif Seyidov, Raifə
Həsənova, Pənah Xəlilov, Təhsin Mütəllibov,
Firidun Hüseynov, Fərhad Zeynalov, Vaqif Vəliyev, Cəlal
Abdullayev, İnayət Bəktaşi, Firuz Sadıqzadə,
Xalid Əlimirzəyev və digərləri fakültədə
möhkəmlənir, yerlərini tuturdular.
Bu
professorların çoxu mənə dərs dedi, məzmunlu
mühazirələrini, tələbkarlıqla
götürdükləri imtahanları xoş təəssüratla xatırlayıram. Ancaq adlarını
çəkdiklərim, sonralar hamısı tanınmış
olan pedaqoqlardan üçü-dördü mənə dərs
demədi, o sırada - “Bir gəncin manifesti”nin, “Yolumuz
hayanadır”ın, “Dirilən adam”ın... onlarla hekayənin
müəllifi kimi tanıdığım, bütün Azərbaycanın
sevdiyi, Hadi Mirzəzadə, Pənah Xəlilovla birlikdə məndən
qəbul imtahanı götürən Mir Cəlal və qeyri -
adi istedadına, yüksək intellektinə görə, bu sözüm mübaliğə
kimi səslənməsin, - o illərdə bütün
Universitetin vurulduğu gənc Ağamusa Axundov!
Mənsə böyük yazıçı, pedaqoq Mir Cəlalı
və gənc istedad Ağamusa Axundovu mütləq dinləməliydim. İcazə
alıb başqa kurslarda mühazirələrinə
qatılmaqdan başqa yol qalmırdı. İcazə
verdilər, necə mühazirə dinlədim, seminarlara
qatılmaq isə... məsləhət bilinmədi.
İllər ötəndən sonra jurnalist, Ağamusa Axundovdan
soruşmuşdu: “Hidayət başqa kursdan gəlib Mir Cəlalın
və Sizin mühazirələrinizi dinləyirdi.
İndi belə hallar olurmu?” Ağamusa
müəllim cavab verməyə çətinlik çəkmişdi.
Yalnız
mühazirələri deyil, onun qatıldığı,
çıxış etdiyi hər tədbir mənə çox
maraqlıydı. Yadımdadır - onun Nəriman Həsənzadənin
rəhbərlik etdiyi ədəbiyyat dərnəyinin
qonağı olması, oxunan şeirləri diqqətlə, səbrlə
dinləməsi, peşəkar tənqidçi fikirləri...
Onu da yaxşı xatırlayıram - o illərdə cavan olan
Fikrət Sadığın yenicə çapdan
çıxmış “Cığır” adlı ilk şerlər
kitabını utana - utana ona bağışlamasını,
oxuyub mütləq fikrini bildirəcəyini söyləməsi...
Bir tədbirdə isə... səlis rus dilində
çıxışı məni heyrətləndirdi. Axı, ana dilimizdə
elə təbii intonasiya, elə poetik notlarla
danışırdı - inana bilmirdim ki, başqa dildə də
belə təsirli danışa bilər!
Bir
çıxışı və qeydlərə, suallara
tutarlı cavablar verməsi də unudulmazdır: Universitetin
(indiki İqtisadiyyat Universitetinin) birinci mərtəbəsindəki
akt salonunda keçirilən doktorluq dissertasiyası müdafiəsi.
Mən “çağırılmamış qonaq”
idim. Təbiidir - dəvət edilməmişdim.
Öz təşəbbüsümlə icazə
alıb ora qatılmışdım - görüm bu qeyri-adi
istedadın müdafiəsi necə keçir? O günkü çıxışlarında sevimli dissertant iradlara, qeydlərə
necə cavab verir? Fikirlərinin dərinliyi, məntiqi, mətləbə
ünvanlanması, konkretliyi hamını heyran edirdi.
Mən tələbə
olanda bilmirdim - elmlər doktoru, professor
Ağamusa Axundov da tələbədir. Universitetdə
əvəzsiz fəaliyyəti ilə paralel olaraq Xarici Dillər
İnstitutunun Avropa dilləri fakültəsində (ingilis dili
bölümü üzrə) təhsil alır.
İnstitutun o vaxtkı bir baməzə yəhudi xanım
dosentinin sözü auditoriyaları, dəhlizləri
dolaşırmış: “Xarici Dillər İnstitutunda bircə
nəfər elmlər doktoru var, o da... tələbədir!”
Tale elə gətirdi - mən gəncliyimdən
başlayan illər boyunca Azərbaycandan kənarda
yaşadım.
Ancaq Ağamusa Axundovla maraqlanırdım. Bilirdim - kafedra müdiridir, filfakın
dekanıdır. Əlbəttə,
doğma fakültəmin rəhbəri olmağı mənə
çox xoş idi, ancaq bu vəzifədə, arada fasilə ilə
olsa da, çox qaldı. Anlayırdım -
o illərdə adətən istedadlıların, idarəolunmaz
gənclərin çox olduğu bu fakültəyə
Ağamusa Axundov kimi görkəmli alim, nüfuzlu şəxsiyyət
rəhbərlik edə bilərdi. Belə də
oldu. Ancaq çox narahat idim: kafedra da, dekanlıq da belə
hüdudsuz miqyaslı Alimə, İntellektuala, Şəxsiyyətə
çox darısqallıq edər. O, geniş əhatəli
işdə, çox yüksək, məsul vəzifədə
ölkəmə və xalqıma daha çox xeyir verər,
şərəf gətirərdi.
1984-cü ildə Bakıya köçəndən sonra
Ağamusa müəllimlə görüşlərimiz
intensivləşdi. Bu da taleyin işidir - üç-dörd il
yayda o vaxtlar “Leçkomissiya” deyilən qurumun Zaqulbadakı
dincərliyində ailəlikcə eyni vaxtda istirahət etdik. Ailələrimiz bir-birini yaxından tanıdılar,
sevdilər. Ağamusa müəllimin evində
sanki hamı bir-birini tamamlayırdı. Həyat
yoldaşı Elmira xanım, qızları Aytəkin, Aygül
Flora xanım və Səhərlə şəhərdə də
müntəzəm əlaqə saxladılar,
görüşdülər. Bizim evdə həmişə
onlar haqqında xoş sözlər-söhbətlər olurdu və
indi də davam edir.
Dincərlikdə olanda asudə
vaxtlarımız yalnız dənizdə keçmirdi, gəzə-gəzə,
ya süfrə
önündə ətraflı söhbət edirdik.
Ağamusa müəllim hələ də Akademiyaya seçilməmişdi. O, bizim söhbətlərimiz
içində yalnız bu
mövzuya son dərəcədə etinasız idi. Demə, Akademiyaya müxbir və ya həqiqi üzv
seçilmək üçün heç vaxt müraciət
etməyib və buna heç hazırlaşmırdı da.
Sonralar Dilçilik İnstitutuna rəhbərlik etdi, Ulu
Öndərimiz ölkəmizə rəhbərliyə
qayıdandan sonra müxbir üzv də oldu, həqiqi üzv də,
Akademiyada məsul vəzifə tutdu, “Şöhrət” ordeni
ilə təltif olundu. Bu titullar və mükafatlar Onun halal
haqqıydı, gec də olsa, özünə çatdı.
Bir epizod unudulan deyil. 2000 - ci ildə mənim
səksəninci illərin əvvəllərində
yazılan, lakin sovet senzurasının qadağa qoyduğu “Bu
dünyanın adamları” tragi - komediyam Milli Akademik Dram
Teatrımızda tamaşaya qoyuldu.
Premyera tamaşalarından birinə Ağamusa Axundov da gəldi. Tamaşadan
sonra mənə yaxınlaşdı. Elə
bil içi dolmuşdu, ya həyəcanlıydı,
çöhrəsi qızarmışdı. Nə isə
bəlkə də təsvir edə bilməyəcəyim narahatlıqdan
sonrakı tamam başqa ovqatda idi.
Bir - iki sözlə təbrik etdi.
Sonra tamaşanın proqramını istədi. Proqramı
verdilər.
Ayrıldıq.
Bir
neçə gün sonra (15 iyul, 2000) “Mədəniyyət”
qəzetində “Qəmli komediya” məqaləsi dərc edildi.
O tamaşa haqqında çox yazıldı -
hamısını bir yerə yığsaq, pyesin həcmindən
8-10 dəfə çox olar. O müəlliflərin içində
professional teatrşünaslar, görkəmli sənət
adamları, tanınmış publisistlər var. O yazılardan
hansınınsa dəyərini azaltmadan deməliyəm ki, “Qəmli
komediya” ən sanballı rəylərdən biriydi. Məqalədə müəllifin professional ədəbiyyatşünaslığı,
teatrşünaslığı və
düşündürücü publisistikası qabarıq nəzərə
çarpır. Bu yazı sanki dörd istedadlı mütəxəssisin
qələmindən çıxmışdı:
teatrşünasın, ədəbiyyatşünasın,
dilçinin və publisistin.
Tamaşadan
sonrakı ovqatının səbəbini isə həmin məqalənin
ilk sətirlərində özü açır:
“Yaradıcılığına və şəxsiyyətinə
həmişə böyük hörmət bəslədiyim
Hidayətin “Bu dünyanın adamları” pyesinin Akademik Milli
Dram Teatrında tamaşasına baxmağa
nigarançılıq hissi ilə getdim. Şeir
və nəsr əsərlərini oxusam da, nigaran
olmağımın səbəbi vardı. Teatr
və tamaşaçı probleminə yaxından bələd
olduğum, surətli dövrümüzün kino və telefilm
imkanlarına öyrəşmiş tamaşaçıya teatr
tamaşasının, nə qədər məzmunlu olursa -
olsun, yorucu təsir bağışlamasını təcrübəmdən
bilirdim.
Şükürlər
olsun ki, nigarançılığım bütün tamaşa
boyu yavaş-yavaş azaldı; teatrı gözəl bir təəssürat
və ovqatla tərk etdim”...
Ağamusa müəllimə zəng çaldım. Dərin təşəkkür etdim. Dedi: “Bu tamaşa uzun illər boyu repertuarda qalacaq. Rekord göstəriciləri olacaq. Çoxdandır teatrda əllinci, yüzüncü tamaşa bayramı olmayıb. Bu onları keçəcək. 8-10 il... Bəlkə daha çox”.
Bu sözlər illər sonralar yadıma düşdü. Ondan öncə “bağlı tamaşaya”, premyeraya baxan professional teatr xadimlərindən neçəsi mənə deyirdi: “Bu əsər 3-4 il repertuarda qalacaq.” Ağamusa müəllim isə... “8-10” deyir.
Dediyi düz çıxdı: repertuarda səkkiz ildən çox qaldı, 116 tamaşası göstərildi. Subyektiv münasibətlər, qısqanclıqlar meydan sulamasaydı, azı 150-ci, bəlkə də daha çox tamaşası da göstərilə bilərdi.
Ağamusa Axundov hələ Universitetin son kurslarında oxuyanda fəlsəfə kafedrası onunla çox maraqlanırdı, gələcəkdə bu kafedrada aspirant olmasını istəyirdilər . Estetika mövzusunda da elmi axtarışlar aparması təklif olunurdu. Ədəbiyyat tarixi kafedrası onu öz aspirantı kimi görmək istəyirdi. Digər kafedralardan da təkliflər vardı.
Ancaq dilçiliyi seçdi.
Uzun illər onu müşahidə edəndən, yaxından tanıyandan sonra belə bir qənaətə gəldim: əgər o, hər hansı başqa sahəyə getsəydi, yenə Ağamusa Axundov olacaqdı. Çünki nadir istedadlardan idi. Dərin, dolğun, aydın təfəkkür sahibiydi, mülahizələri, nəzərləri möhkəm məntiqə söykənirdi, kimisə təkrarlamırdı, nəyi vardısa özününkü idi, özgür idi, qabiliyyəti ilə zəhməti vəhdətdəydi, çağdaş düşüncəli, ancaq klassik təvazökarlıq nümunəsiydi.
Belə İnsanlar həyatdan gedəndə dünyada yerləri boş qalsa da, xatirələri ürəkləri doldurur və... ürəklərə sığmır, tunclaşır, həmişəyaşar gerçək obraza çevrilir.
Mənim nəzərimdə hər əsrdə
ölməz simaları olan qədim elm və mədəniyyət tariximizdə
o yeni abidədir: intellektimizin Ağamusa Axundov abidəsi!
HİDAYƏT
525-ci qəzet.- 2017.- 1 sentyabr.- S.14.