Akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun dram əsəri: “Get dolangilən,
xainsən hələ”
“Plyus bədii yaradıcılıq” silsiləsindən
Azərbaycan elminin tarixində akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun xüsusi yeri və böyük xidmətləri var.
İlk
növbədə onu qeyd etmək lazımdır ki, XX əsr
Azərbaycan humanitar və ictimai elmlərinin tarixində Məmməd
Cəfər Cəfərov qədər universal
dünyagörüşə malik olan elmi və ədəbi
şəxsiyyət göstərmək çətindir. Məmməd
Cəfər Cəfərov ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişafında mühüm bir mərhələ
yaratmış görkəmli elm xadimi olmaqla bərabər, fəlsəfə-estetika,
dilçilik, pedaqogika, teatrşünaslıq istiqamətlərində
də yüksək professional səviyyədə qiymətli
elmi irs qoyub getmiş görkəmli mütəfəkkir
şəxsiyyətdir. Məmməd Cəfər
müəllim ədəbiyyatşünaslıq elmini də demək
olar ki, bütün sahələri üzrə tam genişlikdə
və yüksək səviyyədə təmsil etmişdir.
Məmməd Cəfər Cəfərovun ədəbiyyat
nəzəriyyəsi, ədəbi tənqid, ədəbiyyat
tarixi, ədəbi əlaqələr, folklorşünaslıq
istiqamətlərinin hər birində akademik səviyyədə
yazılmış qiymətli elmi əsərləri onun müəllifinə
filologiya elminin tarixində əbədi yaşamaq haqqı
qazandırmış sanballı örnəklərdir. Yəni
Məmməd Cəfər Cəfərov ali
elmi rütbə olan akademik anlayışına fərqli bir nəzəri
səviyyə gətirmiş görkəmli elm xadimidir.
Akademik Məmməd Cəfər Cəfərov bədii
yaradıcılıqla da demək olar ki, fəaliyyətinin
bütün dövrlərində məşğul olmuşdur. Lakin görkəmli
elm xadimi bədii yaradıcılıq sahəsindəki xidmətlərini
uzun illər ərzində arxa planda saxlamışdır.
Əslində isə bu iş onun çoxcəhətli fəaliyyətinin
əhəmiyyətli bir istiqaməti idi. Məmməd
Cəfər müəllim ilk hekayələrini hələ
Böyük Vətən müharibəsi ərəfəsində
“Ədəbiyyat qəzeti”ndə çap etdirmişdir. Onun 1942-ci ildə çap olunmuş “Snayper İlyas”
adlı kitabındakı hekayələrdə müharibə
hadisələri təsvir edilmişdir. Məmməd
Cəfər Cəfərovun “Əntiqə adamlar”
kitabındakı (1981) bədii nümunələr elmi-ədəbi
mühitdə satirik nəsrin orijinal nümunələri və
xarakter hekayələri kimi qəbul olunur. Bizim akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun vəfatından sonra onun arxivindən
üzə çıxarıb kitab halında nəsr
etdirdiyimiz “Xatirələr” memuarı (2010) həm Azərbaycan
xatirə ədəbiyyatının, həm də müasir bədii
nəsrin inkişafında xüsusi yer tutmağa layiq əsərdir.
Anadan olmasının 100 illik yubileyi ərəfəsində
arxivindən əldə edib çap etdirdiyimiz “İnsanlar və
talelər” kinodramı (2009) akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun
ssenariçilik və dramaturgiya sahəsindəki böyük
istedadını da üzə çıxardı. Bu, böyük demokrat ədib Cəlil Məmmədquluzadənin
həyatı və mühitinə, mübarizəsi və
ideallarına, əməl və məslək dostlarına həsr
olunmuş mükəmməl bir bədii sənət nümunəsidir.
Əsərin kinodram janrında
yazılmasından görünür ki, Məmməd Cəfər
müəllim Mirzə Cəlilə həsr olunmuş film
çəkdirmək arzusunda olmuşdur. Əsərin
2012-ci ildə Cəlil Məmmədquluzadə adına
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında uğurla
tamaşaya qoyulması ilə böyük müəllimimizin
sağlığında çata bilmədiyi arzusu təxminən
həyata keçmiş oldu.
Azərbaycan oxucusuna akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun
daha bir dram əsərini təqdim edirik. “Get dolangilən, xainsən
hələ” adlanan bu komediyada elmi-tədqiqat institutlarından birində baş
verən hadisələrdən bəhs edilir. Həcm
etibarilə 4 pərdə və 7 şəkildən olan bu
komediyada ayrılıqda götürülmüş bir elmi
kollektivin timsalında əslində, geniş mənada
keçmiş sovet cəmiyyətinin daxili ziddiyyətlərindən
söz açılmışdır. Dövrün
ideoloji çətinliklərini nəzərə alsaq, əsərdə
cəmiyyətin içəridən çürüməsinin
real vəziyyətinin təsvir edilməsi və dəyişmək,
yeniləşmə zərurətinin irəli sürülməsi
zamanına görə böyük cəsarət
nümayiş etdirmək demək idi. Sovet
hakimiyyəti illərində yazılmış bu əsər
onun müəllifi olan böyük mütəfəkkir şəxsiyyətin
nə qədər uzaqgörən alim-ədib olduğunu
göstərir.
“Get dolangilən, xainsən hələ”
komediyasını müəllif “Molla Nəsrəddin guşəsindən”
ümumi başlığı ilə qələmə
almışdır. “Molla Nəsrəddin guşəsi” Məmməd
Cəfər Cəfərovun elmi və ədəbi fəaliyyətini
əhatə edən əsərlər silsiləsini
özündə birləşdirir. Fikrimizcə,
görkəmli elm xadiminin hələ 1948-ci ildə yazıb Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının “Xəbərlər” jurnalında
çap etdirdiyi “Molla Nəsrəddin, yoxsa Molla Xəsrəddin”
məqaləsi bu elmi və ədəbi əsərlər
silsiləsinin proqramını təşkil edir.
Böyük demokrat ədib Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında bir neçə dildə: - Azərbaycan, rus, ingilis
və ərəb dillərində çap etdirdiyi kitab, Mirzə
Ələkbər Sabirə həsr olunmuş sanballı məqaləsi
Məmməd Cəfər müəllimin “Molla Nəsrəddin
güşəsi”nin əhəmiyyətli
elmi hadisələridir. Bədii
yaradıcılıq sahəsində isə onun “Əntiqə
adamlar” kitabına daxil olan satirik hekayələri mollanəsrəddinçilik
ənənələrinin yaradıcı şəkildə
davam etdirilməsindən yoğrulmuş ciddi, maraqlı və
təsirli ədəbi örnəklərdir.
Azərbaycan
mollanəsrəddinçi realist ədəbiyyatın banisi Cəlil
Məmmədquluzadənin əməl və məslək
dostlarının mübarizəsinə həsr olunmuş
“İnsanlar və tatelər” kinodramı mollanəsrəddinçi
ədəbiyyata böyük ehtiramı ifadə edən qiymətli
ədəbi abidədir. Fikrimizcə, “Get dolangilən,
xainsən hələ” komediyası Məmməd Cəfər Cəfərovun
əsl vətəndaş mollanəsrəddinçi mövqedən
xalqın və ölkənin inkişafına, böyük və
işıqlı gələcəyinə xidmət edən bədii
əsər yazmaq idealının konkret əməli ifadəsidir.
Elmi əsərlərində mollanəsrəddinçi
realist-demokratik ədəbiyyatın dərin mahiyyətini
yüksək nəzəri səviyyədə açıb
göstərən və bu ədəbi təlimin
qarşısında dayanan ümummilli vəzifələri cəmiyyətin
diqqətinə çatdıran alim “Get dolangilən, xainsən
hələ” komediyası ilə həmin
çağırışın konkret ədəbi nümunəsini meydana qoymuşdur. Tərəddüd
etmədən deyə bilərik ki, “Get dolangilən, xainsən
hələ” komediyası ideya-məzmunca və sənətkarlıq
etibarilə, xüsusən xalqın və ölkənin
mövcud mürəkkəb vəziyyətini təqdim etməklə
onun böyük gələcəyinə işıq salmaq
baxımından Azərbaycan dramaturgiyasının ən qiymətli
əsərləri ilə yanaşı dura biləcək
sanballı dram əsəridir.
Məmməd Cəfərin “Get dolangilən, xainsən hələ”
əsəri xarakterlər dramıdır. Pyesdə
iştirak edən bütün obrazlar fərdi simaları ilə
fərqlənirlər. Burada bir-birini təkrar
edən heç bir surət yoxdur. Hətta
eyni cəbhəni təmsil edən, idealları və hədəfləri
bir olan obrazların da hər biri özünəməxsus
xarakteri ilə fərdiləşir. Burası
da qiymətlidir ki, müəllif obrazların xarakteri ilə
onların cəmiyyətdəki sosial funksiyasını
tarazlı şəkildə eyniləşdirir. Hətta bəzi
məqamlarda obrazların adlarından alim-dramaturqun onlara tənqidi
münasibət bəslədiyini hiss etmək
mümkündür. Bütün bunlar Məmməd Cəfər
Cəfərovun “Get dolangilən, xainsən hələ” pyesində
elmi-tədqiqat institutlarından birində çalışan
fərqli baxışlara malik əməkdaşların fəaliyyətlərinin
fonunda nəinki bir institutun, geniş mənada həmin
dövrün real mənzərəsini bütün
reallıqları ilə, əhatəli şəkildə dərindən
təsvir etməsinə imkan yaratmışdır. Əsərdəki
fərdi xüsusiyyətləri ilə seçilən obrazlar əməl
və rəftarları, dünyabaxışlarındakı fərqli
xüsusiyyətləri ilə sosializm cəmiyyətində,
bu quruluşun ziyalı mühitində, elmi dairələrindəki
dərin ziddiyyətləri, şəxsi maraqların ümumi
mənafelərdən uca tutulmasından doğan gərgin
dramatik vəziyyətləri bir neçə bucaqdan və
obyektiv mövqedən açıb göstərməsinə
meydan açır.
“Get dolangilən, xainsən hələ” sözün əsl
mənasında elmi mühitin komediyasını ifadə edən
düşündürücü və ibrətamiz dram əsəridir. Əsərdəki əsas
konflikt fəaliyyətini yalnız öz vəzifəsini
qoruyub saxlamağa həsr edən elmi-tədqiqat institutunun
direktoru Əbil Əbilovla yenilikçi baxışlara malik
olan elmi katib Fikrət,
baş elmi işçi Ağa Əmi və
onların tərəfdarları arasında cərəyan edən
hadisələr vasitəsilə davam etdirilir. Lakin
müəllif çox böyük ustalıqla, necə deyərlər,
konflikt içində konfliktlər yaratmaqla mühitin mürəkkəbliyini
diqqət mərkəzinə çəkir.
Elmi mühitə saxta yollarla təsadüfən gəlmiş
direktor müavini Məmiş Veysəllinin çoxplanlı məkrli
gedişləri direktorla kollektiv arasındakı gərginliyi
daha da dərinləşdirir. Əbilovun dediyi kimi,
“intriqaçının, materialbazın biri” olan, “bir neçəsini
yıxa-yıxa gəlib bura çıxan” Məmiş Veysəllinin
direktorun institutda ixtisar aparılacağı haqqında
yaratdığı qalmaqaldan öz xeyrinə faydalanmaq məqsədilə
məharətlə adamları bir-birinə qarşı
qoyması onu konfliktin hərəkətverici qüvvəsinə
çevrilir.
Əbilovun
şəxsi mənafelərini qorumaq üçün institutun
bölünməsi və əməkdaşların otuz faizinin
ixtisara salınacağı haqda yaratdığı süni
vahimə, elmi katib Fikrətin və baş elmi işçi
Ağa Əmi Seyidzadənin sağlam qüvvələri
ixtisardan qorumaq səyləri açıq və
örtülü daxili toqquşmaların, mənəvi
böhranın şiddətini daha artırır. Hətta eyni mövqedə olan elmi işçilərlə
- Mənsurə və Şərqiyyə arasında da gərginlik
yaradılır. Məmməd Cəfər
Cəfərov əsər boyu baş verən hadisələrin
axarında həm də təqdim etdiyi obrazların fərdi
xarakterini açmaq üçün müxtəlif vasitələrdən
istifadə edir.
Baş elmi işçilər Salovay Miskərli və Cəbi
Heydərlinin münasibətlərindəki çoxillik
konfliktin yeni məcrada daha da gərginləşməsi
institutun mürəkkəb mənzərəsini təsəvvür
etməyə imkan verir. Əsərdə müsbət
qütbü təmsil edən Mənsurənin əri elmi
işçi Qeysərin sentimentallığı həm hadisələrin
daha da gərginləşdirilməsinə, həm də
aydınlaşdırılmasına xidmət edir. Müəllif
Qeysərin sentimental əhvali-ruhiyəsindən istifadə edərək
əsərdə cərəyan edən hadisələrə və
insanlara fərqli baxışları ifadə etməyə nail
olur. Dörd min səhifədən ibarət olan roman yazıb,
rəy üçün institutun əməkdaşlarından
heç bir reaksiya ala bilməyən, həyat yoldaşı Mənsurə
ilə elmi katib Fikrətin elmi əməkdaşlıq sahəsində
və vahid mövqeyi müdafiə etməkdə birlik
nümayiş etdirmək səylərini qısqanclıqla
qarşılayan Qeysər əsərdəki əsas
ideyanın açılmasında mühüm rol oynayır.
Fikrimizcə, müəllifin hadisələrin mərkəzində
dayanan, lakin əsas ideyaları ifadə etməkdə zəiflik
göstərərək intihar etməyə cəhd göstərən
Qeysər obrazından da konfliktin açılışında
istifadə etməsi bədii ədəbiyyatda yeni
addımdır. Qeysərin özünə sui-qəsd
etdiyini zənn edib, sanki o dünyada ayılmasını təqdim
edən altıncı səhnə Azərbaycan
dramaturgiyasında bənzəri olmayan fərqli bir
tamaşadır. Bir qədər
mübaliğəli görünsə də, Qeysərin
“intihardan” sonra o dünyada yaşadığı
düşüncələrin bədii ifadəsi və qaibanə
monoloqu Cəlil Məmmədquluzadənin “Ölülər”
tragikomediyasındakı məşhur qəbirstanlıq səhnəsini
xatırladır.
Məmməd Cəfər Cəfərov
yaşadığı cəmiyyət haqqındakı əsas
fikirlərindən bir çoxunu bu
düşündürücü səhnədə ifadə
etmişdir.
Bu səhnədə istedad və mühit, ləyaqət və
dəyanət, mənəviyyat və ümidsizlik kimi təzadların
fonunda təkcə bir institutun kollektivinin deyil,
bütövlükdə keçmiş sovet cəmiyyətinin
iç üzü açılıb göstərilir. Bu, çox dərin, psixoloji cəhətdən əsaslandırılmış
ibrətamiz dramatik səhnədir. Qeysərin dilindən
deyilmiş o dünyaya aid edilən “deyəsən mizan-tərəzi
yox imiş”, yaxud “başımızın üstündəkilər
necə də qorxuncdurlar” - kimi fikirləri əslində
alim-dramaturqun sovet cəmiyyətinə kəskin tənqidi
münasibətinin ifadəsidir. Bu sentimental adamın o
dünyadan gələn monoloqu əslində real
dünyanın cəhənnəmə bənzədilməsindən
ibarətdir: “Bunlar nədir... Görəsən,
cənnətə düşmüşəm, ya cəhənnəmə?
Ciyərim od tutub yanır. Deyəsən,
cəhənnəmdir. Bu, başımın
üstündəkilər nədir? Necə
də qorxuncdurlar? Ağızlarını
necə də açmışlar. Elə bil məni də
udacaqlar... Nahaq intihar etdim, lap nahaq. Gör özümü gətirib hara saldım.
Görəsən, bunun dalısı nə
olacaq? Axı o dünyada deyirdilər
öləndən sonra sorğu-sual olacaq, nizam-tərəzi
olacaq. Taqətim də yoxdur tərpənəm... Bir qələm də yoxdur. Deyəsən,
mizan-tərəzi məsələsi yalan imiş”.
Bu, “Get
dolangilən, xainsən hələ” komediyasında Məmməd
Cəfər Cəfərovun yaşadığı
dövrün dərin ziddiyyətləri haqqında “o
dünyadan danışmaq” mənasında
düşünülmüş orijinal və ədəbiyyatımızda
analoqu olmayan bədii priyomudur. Aspiranturaya qəbul imtahanı
verən istedadlı gənc Hörmüzün suallara
cavabı kimi biletinə düşən “Onlar bir neçə
nəfər idilər” adlı bədii əsərin surətlərini
təhlil etmək vasitəsilə institutdakı mənasız
çəkişmələri, bu fonda
dövrün anlaşılmazlıqlarını tənqid etməsini
də dramaturji cəhətdən müəllifin
tapıntısı saya bilərik. Burada Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər” əsərində Şeyx Nəsrullahın
istifadə etdiyi “Get, sən də fikirləş” priyomuna bənzəyən,
lakin ondan fərqli olan bir üsuldan istifadə olunmuşdur.
Hörmüzün
“Onlar bir neçə nəfər idi” romanındakı Dərgahqulu
obrazının əxlaqi-mənəvi kasadlığı, əliəyriliyi,
“özünə ali məktəb diplomu düzəltməsi, hətta
namizədlik dissertasiyası müdafiə edib, elmi müəssisələrin
birində mühüm vəzifə tutması” haqqında
dedikləri ilə imtahan komissiyasının sədri, institutun
direktor müavini Məmiş Veysəllinin sosial-mənəvi
siması tam üst-üstə düşdüyü
üçün o, “keç ikinci surətə” - deyə mətləbi
özündən yayındırmağa
çalışır. Hörmüzün əsərdəki
Əsmərov surətinin təhlilindəki cəsarətsiz,
müstəqil düşünmək qabiliyyəti olmayan,
masabaz-vəzifəpərəst, arvadından və demaqoqlardan
qorxduğu üçün ağa qara deyən kimi səciyyələndirdiyi
xüsusiyyətlərdə özünü görən
institutunun direktoru da “keçin o biri surətə” - deyə
müraciət etməli olur.
Cavan
aspirantın növbəti surətlərin təhlili zamanı
müraciət etdiyi əsərdə “otuz il əvvəl
arvadları hamamda tas üstə deyişmiş, bir-birinin ərlərini
söymüş” qadınların başladığı ailə
münaqişəsini davam etdirən Hətəmov və Həkəmovun
məişətin xırdalıqlarından irəli gedə
bilmədikləri, “qanlı-bıçaq” olmaları, bu səbəbdən
də institutda daim pozuculuq rolunda çıxış etmələri
haqqındakı fikirləri imtahan komissiyasının üzləri
elmlər namizədləri Heydərli ilə Mişgərlinin
həyat yoluna çox uyğun gəldiyi üçün
onlar da “məsləhətdirsə, keçsin o biri surətlərə”
deməli olurlar.
Beləliklə, Məmməd Cəfər Cəfərov
elmi-tədqiqat institutunun imtahan komissiyasını
yaşadığı dövrün obıvatel ziyalı cəmiyyətinin
ümumiləşmiş obrazı kimi canlandırmış və
ifşa etmişdir. “Get, sən də fikirləş”dən “keç, o biri
suala”nın əsas fərqi ondan ibarətdir ki, birincidə mənfi
obraz bu yolla avamlığın, cəhalətin qurbanı olan
diri ölüləri aldadıb, məqsədinə
çatmaq istəyirsə, ikinci halda əsərin müsbət
qəhrəmanlarından olan Hörmüz necə deyərlər,
imtiyazlı “müzrür tipləri”
ifşa etdiyi üçün onlar “keç, o biri suala” deməyə
məcbur olurlar. Hədəf, məqsəd
xalqı ayıltmaq, müxtəlif ictimai quruluşlarda olsa da,
mövcud vəziyyətdən qurtuluş yolları tapmaqdan
ibarətdir. Lakin ifşa üsulları fərqlidir.
Cəlil Məmmədquluzadənin məqsədi
“diri ölüləri” ayıltmaq, Məmməd Cəfər Cəfərovun
qayəsi isə “ölü canlardan” yaxa qurtarmağa
çağırışdır. Geniş
mənada “Ölülər” tragikomediyasında Şeyx Nəsrullahların
əsarəti altında inildəyən cəmiyyəti darmadağın
etmək, “Get dolangilən, xainsən hələ”
komediyasında isə sovet cəmiyyətini kökündən
dəyişmək ideyası dayanır. Doğrudur,
Cəlil Məmmədquluzadə kimi Məmməd Cəfər
Cəfərov da baş verməsini arzu etdiyi dəyişikliklərin
yollarını göstərməmişdir. Məmməd Cəfər Cəfərovun
təqdimatında bu dəyişmə bir qədər ehtiyatla
“yeniləşdirmə”, “yeni qüvvələrin meydana
çıxması” zərurəti kimi ifadə olunmuşdur. Buna baxmayaraq, “Ölülər”də olduğu kimi,
“Get dolangilən” əsərində də artıq cəmiyyətin
mövcud qaydalarla yaşaya bilməyəcəyi, dəyişməyə
möhtac olduğu isbat edilmişdir.
Fikrimizcə,
Məmməd Cəfər Cəfərov “Get dolangilən, xainsən
hələ” əsərini komediya adlandırsa da, pyesin ideya-məzmunu,
konfliktin xarakteri, ictimai mühitin faciəvi hallarının təqdimatına
işıq salınması əsərin tragikomediya janrında
yazıldığını göstərir. “Get
dolangilən, xainsən hələ” pyesi elmi mühitin
komediyasını və təsvir edilən dövrün və
cəmiyyətin faciəsini əks etdirir. Sovet
cəmiyyətində faciə janrı rəsmi şəkildə
qadağan olunmasa da, ədəbi mühitdə mütləq
şəkildə bədii əsərlərin faciə
adlandırılmasına yol verilməməsi müəllifin
pyesi komediya kimi təqdim etməsinə səbəb
olmuşdur.
Tragikomediya janrında yazılmış digər mükəmməl
əsərlərdə olduğu kimi, “Get dolangilən, xainsən
hələ” pyesində də estetik idealı ifadə edən,
eybəcər mühitə qarşı mübarizə aparan
qüvvələrin təqdimatı özünəməxsus
yer tutur. Əsəri diqqətlə izləsək, pyesdə cəmiyyəti
geriyə çəkən, şəxsi mənafelərə
üstünlük verən, insanlığa zərbə vuran
qüvvələrlə xalqın gələcəyini
düşünən, ədaləti müdafiə edən
qüvvələrin nisbəti zahirən demək olar ki,
eynidir. Elmi-tədqiqat institutunun direktoru Əbil
Əbilov, onun müavini Məmiş Veysəlli, baş elmi
işçilər Salavay Miskərli və Cəbi Heydərli,
əyri yollarla aspiranturaya daxil olmaq istəyən gənc
Əlmurad dövrün cəhalətini təmsil edirlər.
İnstitutun elmi katibi Fikrət, istedadlı tədqiqatçı
Mənsurə, haqq-ədalət üçün
çalışan baş elmi işçi Ağa Əmi
Seyidzadə, fotoqraf Əli, işlər müdiri Məsumə,
aspirant Hörmüz dövrün işığının
daşıyıcılarıdırlar. Professor Səlimzadə
obrazı “yarım ştat” gücündə olsa da, müəllif
tərəfindən ağsaqqal, yeniliyin müdafiəçisi
və bələdçisi funksiyalarını həyata
keçirən obraz kimi pyesdə mühüm yer tutur. Romançı-tədqiqatçı Qeysər
Almuradoğlu isə müxtəlif qütblər arasında tərədüd
keçirən qüvvələrin obrazıdır. Lakin
birincilərin arasında birlik və etibar olmadığı
üçün və eyni zamanda, onlardan hər birinin şəxsi
maraqlarının daha güclü olmasına görə “cəhalət
fədailəri” fəndgir, müəyyən qədər
imtiyazlı olsalar da, əslində, miskin və
gücsüzdürlər.
Yeniliyi və ədaləti müdafiə edənlər
isə çalışdıqları mühitdə ikinci təbəqə
olsalar da, ideallarında həmrəy olduqları
üçün irəliyə baxmaq, birgə səy göstərmək,
birləşmək imkanlarına malikdirlər. Əsərdə
onlar irəliyə doğru çağırışları
mühitin sərt üzünə açıq-aydın deməkdən
çəkinmirlər. İşıqlı qüvvələrin
fəaliyyətini əlaqələndirən institutun elmi katibi
Fikrətin imtahan komissiyasının iclasında dediyi
aşağıdakı sözlər mühitin eybəcərliyinə
sərt ittiham kimi səslənir: “Bütün xalqa məlum
olan bir cinayəti niyə ört-basdır edirsiniz? Elmin, mədəniyyətin, tərəqqinin
düşmənlərini, xalq, vətən, partiya, dövlət
düşmənlərini niyə camaatın nəzərindən
yayındırmaq istəyirsiniz? Tələbədən
rüşvət alan müəllim yoxdur? Neçəsini məhkəməyə veriblər?
Neçəsini iti qovan kimi ali məktəblərdən
qovublar... Heç bilirsinizmi bu nə deməkdir?
Bu, xalqın elm, maarif, mədəniyyət sahəsində bu
qırx bel ildə əldə etdiyi bütün nailiyyətləri
kökündən baltalamaq deməkdir... Bu,
istedadları, ləyaqətliləri məhv etmək, ümidləri,
arzuları, xəyalları puça çıxarmaq, həvəsləri
öldürmək, söndürmək, aferistliyə,
fırıldağa yol açmaq, imkan yaratmaq deməkdir.
Niyə bu canlı həyat faktını
görmək istəmirsiniz? Niyə demirsiniz ki, bu afiristləri
tanıyın! Və hamımız bir yerdə deyin ki, Tfu,
sizin üzünüzə!”
Gəncliyi-gələcəyi təmsil edən aspirant
Hörmüzün qəbul imtahanında suallara verdiyi cavablar
kimi düşünülmüş mühakimələrində
elmi mühitin qaranlıqlarına işıq salınır və
cəmiyyəti yeniləşdirməyə kimlərlə getməyin
mümkünlüyünə inam qüvvətləndirilir. Onun “Onlar bir neçə nəfər
idi” əsərindəki Zakir obrazının dilindən səsləndirdiyi
aşağıdakı fikirlər əgər cəmiyyət
bu şəkildə davam edərsə, “onda nə olar” kimi
siyasi xarakterli ciddi salının cavabı haqqında
düşünməyə çağırır: “Ey mənim
iş yoldaşlarım, qardaşlarım, ey mənim vətəndaşlarım!
Bir mənə deyin görüm, siz nə vaxta qədər
bir-birinizin ayağından çəkəcəksiniz? Nə vaxta qədər bir-birinizin ətini yeyib,
qanını içəcəksiniz?
...Siz eyni
bir vətəndə yaşamırsınız?..
Bəs niyə bir-biriniz üçün bu
gözəl havanı zəhərləyirsiniz? Bu geniş Vətən niyə sizə darlıq edir?
Niyə biriniz yüksələndə, irəli
gedəndə o birinin başına daş düşür?
Məgər siz bir ananın övladları
deyilsiniz? Niyə bu ananın hala
südünü bir-birinizə haram edirsiniz? Siz mənə
elə bir-iki istedadlı adam göstərin
ki, onlardan biri o birini əvəz edə bilsin! Hansı axmaq deyər
ki, iki nəfər yaxşı dilçidən biri
artıqdır... Hansı axmaq düşünə bilər
ki, beş nəfər yaxşı bəstəkardan
biri artıqdır? Hansı axmaq deyər ki, beş
nəfər yaxşı mühəndisdən biri
artıqdır?
...Təsəvvür
edin elə bir Vətən ki, orada yaxşı rəssamı-rəssamın
gözü götürməyə, yaxşı mühəndisi-mühəndisin,
hüquqşünası-hüquqşünasın,
...yaxşı həkimi-həkimin gözü
götürməyə?! ...Yaxşı müəllimi-müəllimin
gözü götürməyə, yaxşı
ministri-ministirin gözü götürməyə... Onda nə olar?”
Göründüyü kimi, Məmməd Cəfər Cəfərov
bu monoloqda əslində, cəmiyyətin demək olar ki, əksər
təbəqələrini dargözlükdə,
paxıllıqda, bir-birinin ayağından çəkməkdə,
dövrünə görə nadanlıqda ittiham edir. Bununla əsərdə
ayrı-ayrı fərdlərin deyil, geniş mənada
mövcud cəmiyyətin acınacaqlı mürəkkəb mənzərəsi
canlandırılır. Problemin oxuculara, yaxud
tamaşaçılara bütün kəskinliyi ilə
çatdırılması üçün real gerçəkliklərin
cavan bir tələbə tərəfindən bədii əsərdən
gətirilmiş “sitat” kimi səsələndirilməsi sovet
dövrü senzurasının diqqətindən yayınmaq məqsədi
daşıyır. Eyni zamanda, Hörmüzün ittiham etdiyi cəmiyyəti
bir qədər sonra bir xalqın adını batıran “bir
ovuc paxılların murdar hərəkətləri”
miqyasında şərh edilərək, səhnəyə
çıxarılacaq bir əsərdə zahirən
kiçiltməsi də dövrün sərt ideoloji tələblərini
aşa bilmək məqsədi daşıyır.
Bir məsələyə də diqqəti cəlb etməyi
zəruri hesab edirəm. Həmin dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatında
yazıçıların qaldırdıqları problemlər
daha çox ümumi tərəqqi ilə, yaxud da konkret fəaliyyət
sahəsi ilə (məsələn “Abşeron” (Mehdi
Hüseyn), yaxud “Tərsanə” (Həsən Seyidbəyli), “Həyat
bizi çağırır” (Vidadi Babanlı) və sair
romanlarda, dram əsərlərində olduğu kimi) əlaqədar
olaraq formalaşdırılmışdır.
Böyük Vətən müharibəsindən sonra
“altmışıncılar”a qədərki dövrün ədəbiyyatının
əsas formatı belə idi. “Get dolangilən,
xainsən hələ” tragikomediyasında isə demək olar
ki, cəmiyyətin bütün təbəqələrini əhatə
edən ittihamlar, suallar, dərin, ağıllı mühakimələr
nəzərə çarpdırılır. Fikrimizcə, bu, əsərin yazıçı yox,
istedadlı bir elm adamı tərəfindən
yazılmasından irəli gələn mühüm bir fərqli
cəhətdir. Aşkar görünür
ki, “Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyasında
həyatın vəsf edilməsi yox, dərk olunması və
təhlildən keçirilərək gəlinmiş yekun qənaətlərin
xalqa çatdırılması cəmiyyətdə gedən
proseslərlə alim gözü ilə baxmağın nəticədir.
Dərin
mütəfəkkir düşüncəsinə malik olmadan
yalnız istedadın gücü ilə “Get dolangilən, xainsən
hələ” tragikomediyası kimi dərin ictimai mahiyyət
daşıyan əsərin yazılması mümkün ola bilməzdi. Bu əsər
yazıldığı dövrün mövcud cəmiyyətinin
mütəfəkkir səviyyəsində dərk edilməsi və
böyük gələcəyin uzaqgörən bir
ağılla proqnozlaşdırılması əsasında
yaranmışdır. Əsərdə elmi
idrakla bədii istedadın üzvü sintezi cəmiyyətdə
gedən proseslərin dərindən təhlilinə və irəliyə
doğru çıxış yollarının müəyyən
edilməsinə yol açır.
Bu mənada
“Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası elm
ağırlıqlı bədii əsərdir. Əsərdə
heç bir fakt və informasiya dialoqda özünə yer
almasa da, hadisələrin ağıllı, uzaqgörən məntiqlə
və bədii vasitələrlə təsvir edilməsi Məmməd
Cəfər Cəfərovun “Get dolangilən, xainsən hələ”
pyesinin özünəməxsusluğunu müəyyən
edir.
Bundan başqa, əsərdəki öz əksini
tapmış çox ciddi ictimai mətləblərin
senzuranın gözündən qaçırmaq
üçün düşünülmüş bədii
priyomlar yazıçı fəhmi ilə tapılması
çətin olan, alim qavrayışı vasitəsilə
düşünülən, dərk olunan yaradıcılıq
özünəməxsusluğunun uğurlu bədii ifadəsidir. Həmçinin,
elmi mühitin hadisə və adamlarının bədii ədəbiyyata,
dram əsərinə gətirilməsi də
yazıçı təsvirindən çox, alim müdaxiləsini
və yanaşmasını tələb edir. Buna görə də Azərbaycan ədəbiyyatında
həyatın digər sahələri ilə müqayisədə
elmi mühitin problemlərindən, elm adamlarının mənəvi
dünyasından, onları narahat edən məsələlərdən
bəhs edən ciddi əsərlər çox deyildir. Məmməd Cəfər Cəfərovun “Get dolangilən,
xainsən hələ” tragikomediyası alimlərin həyatını,
elmi mühitin qayğılarını, düyünlərini bədii
ədəbiyyata gətirən ciddi və əhəmiyyətli
əsərdir.
“Get dolangilən, xainsən hələ” pyesi nə vaxt
yazılmışdır? Bu barədə əlyazmasında
konkret bir tarix göstərilməmişdir. Əsərin ümumi ruhu, burada qaldırılan kəskin
problemlər, açıq və cəsarətli ideyalar pyesin
XX əsrin səksəninci illərinin axırlarında, sovet
cəmiyyətində “aşkarlıq və demokratiya
dövrü” adlandırılan mərhələdə
yazıldığını düşünməyə əsas
verir. Lakin “Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyasının üçüncü pərdəsinin
beşinci səhnəsində əsərin aparıcı
obrazlarından Fikrətin mükaliməsində ifadə olunan
“Bu, xalqın elm, maarif, mədəniyyət sahəsində
qırx beş ildə əldə etdiyi
bütün nailiyyətləri kökündən baltalamaq deməkdir”
- cümləsindəki tarix pyesin 1965-ci ildə, yəni sovet
hakimiyyətinin qurulmasının qırxbeşinci ilində qələmə
alındığını göstərir. Həmin
dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatında belə tənqidi
ruhlu, ciddi ictimai məzmuna malik olan dram əsərinin meydana
çıxması son dərəcə cəsarətli hadisədir.
Belə
düşünmək mümkündür ki, o zaman 56
yaşında olan Məmməd Cəfər Cəfərov Sovet
cəmiyyətində baş vermiş “Xruşov istiləşməsi”ndən
cürət taparaq bu səviyyədə cəmiyyət həyatına
dərindən müdaxilə edən dərin ictimai məzmuna
malik obyektiv bir əsər yazmağa qərar vermişdir.
Öz ideya-məzmununa, cəmiyyətin yeniləşdirilməsi,
hətta dəyişdirilməsi ideyasını irəli
sürməsinə görə Məmməd Cəfər Cəfərovun
“Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası
zamanını qabaqlamış bədii əsərdir. Bu, Azərbaycan
tarixində görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin şərəfli adı və böyük
mübarizəsi ilə əlaqədar olan möhtəşəm
epoxanın baş verməsi zərurətini, SSRİ adlanan imperiyanın,
xüsusən də ölkəmizin yeniləşməsinə
və dəyişməsinə olan ciddi həyati tələbatı
realist şəkildə əks etdirən cəsarətlə
yazılmış uzaqgörən və sanballı bədii əsərdir.
Heç bir mübaliğəyə yol vermədən Məmməd
Cəfər Cəfərovun “Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyasını Azərbaycan dramaturgiyasının
tarixində mühüm ədəbi hadisə sayıla biləcək
qiymətli əsərlərdən biri hesab edirəm. Fikrimizcə, əsərin yazıldığı
vaxt çapa təqdim edilməməsinin və ya tamaşaya
qoyulmasına cəhd göstərilməməsinin əsl səbəbi
əsərin birmənalı qarşılanmayacağına qəti
inamdan irəli gəlmişdir. Sonralar isə
görünür ki, akademik çevrələrdə əsl
elm adamlarının bədii əsərlərlə
çıxış etmələrinə qeyri-ciddi münasibət
bəslənilməsini hiss edən Məmməd Cəfər Cəfərov
özünü elm cəbhəsində gördüyü
üçün belə bir təşəbbüsə təvazökarlıqla
və ehtiyatla yanaşmışdır.
Məmməd
Cəfər müəlim “Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyasında ümumiyyətlə bədii əsər
üçün, xüsusən də səhnə vasitəsilə
tamaşaçı ilə ünsiyyətdə olan dramaturgiya
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edən
katarsis məsələsini də yaradıcılıqla həll
etmişdir. Belə ki, pyesin altıncı pərdəsində
Qeysərin onu əhatə edən mühit və iş
yoldaşları haqqında mühakimələri ilə məsələlər
aydınlaşmağa başlayır.
Bu mənada altıncı səhnə Qeysərin
katarsisidir. Fotoqraf
Əlinin dirijorluq etdiyi bu səhnə ilə “Get dolangilən,
xainsən hələ” pyesinin razvyazkası, hadisələrin
düyün nöqtəsinin açılışı
başlanır. Əsərin razvyazka və epiloqdan ibarət
olan son yeddinci səhnəsi vaxtilə böyük yunan filosofu
Aristotelin kəşf etdiyi katarsisin tam ifadə olunduğu möhtəşəm
finaldır. Aydınlaşdırma və
mənəvi təmizləmə proseslərinin hər ikisi bu
ibrətamiz səhnədə bütün təbiiliyi ilə
baş tutur. Mənsurənin doktorluq
dissertasiyasının müdafiəsindən sonra öz evində
təşkil etdiyi qonaqlıq səhnəsi əsər boyu
inkişaf edib gərginləşən dramatizmin
açılmasına, mətləblərin və münasibətlərin
aydınlaşdırılmasına vasitə olur. Ziyafətdə ustalıqla yaxın ətrafında əl-ayağa
dolaşanları bir daha aldadaraq institutun bölünməsindən
sonra Veysəllinin, Misgərli və Heydərlinin irəli
çəkiləcəyinə inandırmağa
çalışan Əbilovun məqsədi və məramı
aydınlaşır. Yeni institutlara direktor
və ya müavin təyin olunmaq vədi zəminində otuz
illik küsülülüyə son qoyub süni surətdə
barışıb, bölünmə planının Əbilovun
uydurması olduğunu bildikdən sonra isə tez də yenidən
düşmənə çevrilən Misgərli və Heydərlinin
mənəviyyatca simasızlığı sona qədər
açılır. Donosçuluğu
açılandan sonra da “yolundan” dönməyən Veysəllinin
nə qədər mürəkkəb xarakterə malik
olması, bundan sonra düzəlməsinə imkan yeri
qalmaması tam müəyyən olunur. Müəllifin
ustalıqla kəşf etdiyi Misgərlinin və Heydərlinin
bir-birlərinə bərk sillə vurmaları da onların
ayılmalarına, tutduqları pis yoldan peşiman olub geri
çəkilmələrinə təsir göstərə
bilmir. Böyük Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə
demişkən, “qalada yatmış idim, top atdılar
oyanmadım”. Oxucu və
tamaşaçı üçün bütün bunlar
Aristotelin sözləri ilə desək, “mərhəmət və
qorxu hissi sayəsində belə hisslərin və onlara bənzər
ehtirasların təmizlənməsinə kömək edir”.
“Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyasının ən mühüm
aydınlaşdırma məqamı “məzzür tiplərin”
ifşaçı ilə bağlı səhnədir. Elmi mühitdə
ağsaqqallıq missiyasını həyata keçirən,
müdrikliyi və yeniliyin müdafiəçisi olması ilə
irəliyə doğru inkişafa təsir göstərən professor
Səlimzadənin rəsmi iclasda aparılmış müzakirələr
qəbul olunmuş qərarlar haqqındakı
açıqlamalarında institutun bölünməsinin,
ixtisar aparılmasının direktor Əbiloun uydurması
olmasının bəyan edilməsi ilə elmi-ictimai mühitin
mürəkkəbliyinin aydınlaşdırılması
prosesi başa çatır. İclasda “institutu
qüvvətləndirmək, yeni elmi qüvvələr cəlb
etmək” haqqında qərarların qəbul edilməsi
haqqındakı məlumat isə elmi kollektivin rəhbərliyinin
dəyişdiriləcəyini diqtə edir. Dramaturq Məmməd
Cəfərin işıqlı qüvvələrin mərkəzi
siması kimi təqdim etdiyi Fikrətin dilindən ifadə
etdiyi aşağıdakı fikirlər mənəvi təmizləmə
prosesinin yekun müddəaları kimi səslənir: “Əgər
ixtisara bu qədər həvəsiniz varsa (institutda 30 faiz
ixtisarın aparılması məsələsi nəzərdə
tutulur - İ.H.), mənə qulaq asın! Birinci
növbədə təbiətimizdə, şüurunuzda olan zəhərli
maddələri ixtisar edin, xudpəsəndliyi, eqoizmi ixtisar
edin. Paxıllığı, xəbisliyi
ixtisar edin. Yalançılığı,
ikiüzlüyü ixtisar edin, saxtakarlığı,
demaqoqluğu ixtisar edin. Məfkurəsizliyi,
prinsipsizliyi ixtisar edin. Materialbazlığı,
dedi-qodunu, fitnəkarlığı,
şeytançılığı ixtisar edin. Rüşvətxorluğu, tamahkarlığı,
qorxaqğılı, çarəsizliyi, şöhrətpərəstliyi,
avamlığı, cəhaləti, mövhumatı, xurafatı
ixtisar edin. Əgər belə olsa, həyat
da gözəl olar, institut da, ömür xoş keçər”.
Məmməd Cəfərin “Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyası Azərbaycan sovet ədəbiyyatında
sosialist realizmi dövründə yaranmışdır. Lakin sosialist realizmi
yaradıcılıq metodunun prinsipləri ilə səsləşən
xüsusiyyətlər, yəni hadisələrə sinfilik
baxımdan yanaşılması, proletar beynəlmiləlçiliyi,
mövcud ideologiyaya müsbət tendensiya və sairəyə
pyesdə rast gəlmək mümkün deyildir. Əksinə,
əsərdə hadisələrə tənqidi yanaşma,
tipik şəraitin reallıqlarının dərindən açılması
və ümumiləşdirilməsi, acı gülüş və
sarkazm daha qabarıq ifadə olunmuşdur.
Bu mənada
“Get dolangilən, xainsən hələ” pyesi
yaradıcılıq metodu baxımından tənqidi realizmin
xüsusiyyətlərinə cavab verən əsərdir. Pyesin yazıldığı 1965-ci ildə Azərbaycanda
ədəbiyyat meydanına çıxmış
“altmışıncılar” hələ özlərinin ilk
debütlərini edib, əsasən kiçik həcmli əsərləri
ilə çıxış etmişdilər. Bu mənada
Məmməd Cəfərin “Get dolangilən, xainsən hələ”
əsəri sovet hakimiyyəti illərində Azərbaycan ədəbiyyatında
sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun buxovlarını
qıran, çərçivəsini, sədlərini
aşaraq obyektiv reallıqları əks etdirən ilk iri həcmə
malik mükəmməl sənət nümunəsidir.
“Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası
partiyalı ədəbiyyat da deyildir. Əsərdə bir yerdə cümlə
daxilində “partiya” sözü işlədilsə də,
xalqın “qırx beş ildə əldə
etdiyi nailiyyətlər” ifadəsinə rast gəlinsə də,
bütövlükdə müəllifin hadisə və
insanlara partiya mövqeyindən yanaşma meyli yoxdur. Yuxarıda göstərilən müəyyən dərəcədə
ideoloji xarakterli sözlər isə dövrün koloritini əks
etdirməkdən başqa hər hansı bir ideoloji tendensiyaya
rəğbəti ifadə etmir. Məmməd
Cəfər həmin ifadələrin işlədildiyi mətndə
ölkədə partiya-prinsiplərinin, əldə olunan
nailiyyətlərin “kökündən baltalanmasından” bəhs
edir ki, bu da mövzuya tənqidi münasibətin ifadəsi
idi.
Məmməd Cəfər Cəfərovun təqdim etdiyi
ixtisar fəlsəfəsi müəllifin mövcud cəmiyyətdə
aparılmasını zəruri saydığı islahatlardan
ibarətdir. “Get dolangilən, xainsən hələ” pyesinin əsas
ideyasını bütün gücü və enerjisi ilə
diqqət mərkəzinə çəkən ixtisar məsələsi
əslində tam mənası ilə məntiqi baxımdan
insanları mənəvi cəhətdən buxovlayan və
qarşıdurmalara geniş yol açan ictimai quruluşun
özünün ixtisar olunmasını nəzərdə
tutur. Bu motivin əsas ideyanın
daşıyıcısı olduğunu nəzərə almaqla
əsəri “İxtisar” da adlandırmaq olardı. Lakin əsərdə
ixtisar məsələsini həddindən çox qabartmaq
yazıldığı dövrdə hakimiyyətin qəzəbinə
səbəb ola bilər, müəllifə
hansı acı aqibəti yaşatmaqla bərabər, ən
azı “Get dolangilən, xainsən hələ”
tragikomediyasının ixtisarına, səhnədən, yaxud mətbəədən
çıxarılmasına gətirib çıxarardı.
Ona görə də Məmməd Cəfər müəllim məsələyə
daha geniş və ümumiləşdirici gözlə
baxmağı bacarmış, yekun sözünü əsərin
finalında epiloq əvəzi kimi təqdim etdiyi remarka ilə
aşağıdakı kimi ifadə etmişdir: “Səhnənin
Əbilov, Veysəlli, Misgərli və Heydərli oturan tərəfi
qaranlıqlaşır. Onlar başlarını
aşağı dikmişlər. Qalanları
(Fikrət, Ağa Əmi, Mənsurə, Əli, Hörmüz
- İ.H.) səhnənin işıqlı tərəfinə
toplaşır”. Səhnəyə
düşən işıqdan və qaranlıqdan oxucunun və
ya tamaşaçının müstəqil olaraq
çıxaracağı nəticə ibrətamizdir.
Ağa Əminin dirijorluğu ilə oxunan xalq mahnısı
işığın qaranlıq üzərindəki qələbəsinin
təntənəsini ümumiləşdirir:
Get dolangilən
Xainsən həmiz.
Püxtə olmağa
Çox səfər gərək.
Müğli-qafilə
Həmzəban olub
Dövrə burmağa
Balü-pər gərək.
Bu mahnının sözləri yalnız səhnədə qaranlığa qərq olanlara yox, bütövlükdə həmin qüvvələrə meydan verən dövrə, zamana qarşı ittiham aktıdır.
Yazıldığı vaxtdan 52 il keçməsinə baxmayaraq, müəllifin böyük uzaqgörənliyinin işığında meydana çıxmış bu düşündürücü əsər müasir dövrümüz üçün də aktual və əhəmiyyətlidir. “Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası dövlət müstəqilliyi dövründə ölkəmizdə xalqımızın milli mənafeyinə və dövlətçilik maraqlarına xidmət edən böyük yeniliklərin, ictimai-mədəni sahədəki dəyişikliklərin mahiyyətini daha dərindən dərk etməyə, qədrini-qiymətini bilməyə və bu davamlı prosesin fəal iştirakçısı olmağa çağırır. Ona görə də bu əsər təkcə yazıldığı dövrün deyil, üzə çıxarılıb nəşr olunduğu hazırkı, yeni zamanın da ciddi, aktual və əhəmiyyətli bədii nümunəsidir. Qələmə alındığı vaxtdan sonra cəmiyyətdə ciddi ictimai-siyasi dəyişikliklərin baş verməsinə baxmayaraq, “Get dolangilən, xainsən hələ” pyesinin mətnində bir sətir, hətta bir söz də dəyişmədən, olduğu kimi çap olunması bu ibrətamiz əsərin Azərbaycan dramaturgiyasının tarixində əhəmiyyətli yer tutacağının göstəricisidir.
İnanırıq ki, akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun müasir ideyalar və çağırışlarla zəngin olan “Get dolangilən, xainsən hələ” tragikomediyası Azərbaycan teatrlarının repertuarında özünün layiq oluduğu yeri tutacaqdır.
10 avqust
2017-ci il
Soçi,
“Çernomorye”
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Elm və Təhsil Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.- 2017.- 9 sentybar.- S.16-17;23.