Sarı simdə yaşanan
ömrün misilsiz bəhrələri
USTAD TARZƏN VƏ PEDAQOQ ƏHMƏDXAN BAKIXANOVUN 125 İLLİYİ TAMAM OLDU
Azərbaycan keçmişdən üzübəri
dahi musiqiçilərin,
xanəndələrin, muğam
ustadlarının beşiyi
olub.
Onların hər biri misilsiz
fəaliyyəti ilə
mədəniyyətin bu
sahəsinə özlərinin
dəyərli töhfələrini
verib, Azərbaycan musiqi sənətinin inkişafındakı əvəzsiz
xidmətləri ilə
seçiliblər. Belə sənətkarlarımızdan
biri də mərhum tarzən, bəstəkar, pedaqoq, musiqi xadimi, Xalq artisti və
Əməkdar müəllim
Əhmədxan Bakıxanovdur.
Məşhur tarixçi-diplomat Abbasqulu
ağa Bakıxanovun nəvəsi, məşhur
Bakıxanovlar nəslinin
layiqli nümayəndəsi
olan Əhmədxan Bakıxanov 1892-ci ilin sentyabrında dünyaya göz açıb. Ə.Bakıxanov
gözəl tarzən,
incə duyumlu musiqi bilicisi olmaqla bərabər, həm də xalq çalğı alətlərinin yaradıcısı
və bəstəkarı,
dərin muğam bilicisi, böyük bir musiqiçi, bəstəkar nəsli yetişdirən pedaqoq kimi öz adını
Azərbaycan musiqi tarixinə qızıl hərflərlə yazdırmağı
bacaran sənətkardır.
Əhmədxan Bakıxanov fitri istedadı sayəsində
ta uşaqlıqdan həvəs göstərdiyi
tarda çalmağı
öz-özünə öyrənib.
Onun həvəsini
görən ailəsi
bu həvəsini daha da artırmaq
və inkişaf etdirmək üçün
ona yardımçı
olublar. Sonralar ustad tarzənlərdən
tar ifaçılığının və muğamatın sirlərini öyrənib.
1920-ci ildən Ə.Bakıxanov
Bakıda musiqi məclislərində və
konsertlərdə tar çalıb,
pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olub.
1929-cu ildən Üzeyir Hacıbəyovun
dəvəti ilə konservatoriyada dərs deməyə başlayıb.
1933-cü ildən isə
Asəf Zeynallı adına Musiqi
Texnikumunda (Kollecində)
işə başlayıb
və ömrünün
axırına kimi müəllimlik fəaliyyətini
davam etdirib.
1931-ci ildən etibarən
Azərbaycan radiosunun nəzdində fəaliyyət
göstərən Xalq
Çalğı Alətləri
Ansamblının təşkilatçısı
və rəhbəri olub. Üzeyir Hacıbəyli bu
ansamblın inkişafında,
repertuar seçimində
öz dəyərli tövsiyələrini Ə.Bakıxanovdan
əsirgəməyib. Ansamblın hazırladığı proqramların
ilk dinləyicisi də
əksər hallarda Üzeyir Hacıbəyli olarmış.
1973-cü ildən həmin
ansambl Ə.Bakıxanovun
adını daşıyır. Bu ansambl
bir çox görkəmli xanəndələri
- Cabbar Qaryağdıoğlunu,
Seyid Şuşinskini,
Hüseynqulu Sarabskini,
Zülfü Adıgözəlovu,
Xan Şuşunskini, Zeynəb Xanlarovanı, Tükəzban İsmayılovanı,
Sara Qədimovanı və
başqalarını müşayiət
edib, geniş konsertlər verib.
Azərbaycan xalq musiqisinin, xüsusilə muğamların
təbliğində tarzən
Əhmədxan Bakıxanovun
böyük xidmətləri
var. O, muğam sənətinin
dərin bilicisi olmaqla bərabər, ifaçılıq təcrübəsində
az ifa olunan
"Nəva-nişapur", "Əbu-əta" muğamlarının
mahir ifaçısı
kimi də tanınıb. Ustad tarzən mizrabı
simlərə sol əllə
vurardı ki, bu da özünəməxsus,
qeyri-adi hal idi. Onun yaratdığı bir çox melodiyalar, rənglər xalq ifaçılığında
geniş yayılıb,
bu gün də musiqiçilərimiz
tərəfindən istifadə
olunmaqdadır.
Ə.Bakıxanov 1964-cü ildə "Azərbaycan xalq rəngləri", 1968-ci ildə "Azərbaycan
ritmik muğamları",
1975-ci ildə "Muğam,
mahnı, rəng"
kimi not nəşrlərini
qələmə alıb.
Bu məcmuələr xalq musiqisinin tədrisi və tədqiqi üçün
qiymətli vəsaitdir.
Onun musiqi məktəbləri üçün
tərtib etdiyi muğam proqramı tar tədrisində bu gün də istifadə olunur.
Mahir ifaçı
və pedaqoq Ə.Bakıxanov ömrünün
çox hissəsini musiqi kadrlarının yetişməsinə həsr
edib. Tanınmış musiqiçilərdən
Adil Gəray, Həbib Bayramov, Əhsən Dadaşov, Sərvər İbrahimov, Əliağa Quliyev, Əlikram Hüseynov onun tələbələri
olublar. Həmçinin,
Arif Məlikov, Hacı Xanməmmədov, Nəriman Məmmədov kimi bir çox
bəstəkar muğamla
bağlı ilk peşəkar
bilgiləri məhz Ə.Bakıxanovdan alıb.
İranlı musiqiçilər Əli Səlimi və Adil Axundzadə
də Ə.Bakıxanov
məktəbinin yetirmələridir.
Ə.Bakıxanovun bir sıra muğamların
nota köçürülməsində, bu günümüzə gəlib çıxmasında
da əvəzsiz xidmətləri olub. Bəstəkar
N. Məmmədov tərəfindən
1950-ci illərdən başlayaraq,
"Rast", "Şur",
"Bayatı-Şiraz", "Segah-Zabul", "Rahab",
"Şüştər", "Hümayun", "Şahnaz"
bir çox instrumental
muğamlar onun ifasından nota salınaraq
Moskva və Bakıda çap olunur.
Ə.Bakıxanov ifaçı olmaqla yanaşı, həmçinin,
zaman-zaman dövrü
mətbuatda da sözün qüdrətindən
istifadə edərək
musiqi sənətinin incəlikləri, gənc nəsil musiqiçilərinin
fəaliyyəti, onların
yaradıcılıq ənənələri
haqqında da fikir və düşüncələrini
qələmə alıb. Bu məqalələr tarzənin
övladları Məmmədrza
və Tofiq Bakıxanovlar tərəfindən
toplanaraq "Ömrün
sarı simi" kitabında çap olunub. Kitabda məqalələrlə yanaşı, musiqiçinin
xatirələri də
yer alıb.
Tarzən 1973-cü ilin 26 martında gözlərini dünyaya əbədi yumub. Lakin onun
milli musiqi sənətimizdəki əvəzsiz
xidmətləri indiyə
qədər də musiqiçilərin yaddaşından
silinməyib. Hazırkı dövrümüzdə mərhum
bəstəkarın mənzilində
Azərbaycan Dövlət
Musiqi Mədəniyyəti
Muzeyinin filialı yaradılıb. Burada tarzənin
Xalq Çalğı
Alətlərindən ibarət
zəngin kolleksiyası
sərgisi nümayiş
olunur.
Ə.Bakıxanovun böyük oğlu Məmmədrza violonçu,
kiçik oğlu Tofiq Bakıxanov isə bəstəkar kimi tanınıb. Xalq artisti Tofiq Bakıxanov
da atasının ifaçılıq üslubundan
bəhrələnərək, "Dügah", "Nəva",
"Şahnaz", "Hümayun",
"Rahab" simfonik muğamlarını bəstələyib,
atasının xatirəsinə
tar ilə simfonik orkestr üçün 1 saylı konsertini həsr edib.
Görkəmli sənətkar haqqında
Əvəz Rəhmətovun
"Əhməd Bakıxanov"
monoqrafiyası, Davud Məmmədbəyovun "Muğam
ustası Əhməd
Bakıxanov", Cabir
Səfərovun "Azərbaycan
xalq çalğı
alətləri" kitabçası,
oğlanları tərəfindən
tərtib olunmuş
"Ömrün sarı
simi" kitablarında
geniş məlumatlar
ala bilirik.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2017.- 15 sentyabr.-
S.4.