Dünyada səsim qaldı...
BÖYÜK XANƏNDƏ SEYİD MİRBABAYEVİN 150 İLLİYİNƏ
XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərinin ən
görkəmli simalarından biri də mədəniyyət
tariximizdə iz buraxmış görkəmli xanəndə
Seyid Mirbabayevdir.
Bakı musiqi məclislərinin təşkilatçısı
və rəhbəri olmuş Məşədi Məlikin təşkil
etdiyi "Musiqi salonu" Bakı musiqiçilərinin
bütöv bir nəslini yetişdirmişdi. Məşədi
Məlikin oğlanları Məşədi Süleyman və
Mirzə Mənsur öz nəslinin musiqi irsini
qoruyub-saxlamışlar. Azərbaycanda
ifaçılıq sənətinin inkişafında xüsusi xidmətləri olmuş Məşədi
Məlikin təsis etdiyi Bakı musiqi məclislərində
Sadıqcan, Hacı Hüsü, Mirzə Fərəc, Ağa Kərim
Salik, Əli Zühab, Baladadaş, Bülbülcan, Seyid
Şuşinski, İslam Abdullayev, kamança çalan Mirzə
Səttar kimi adları dillər əzbəri olmuş musiqi
xadimləri ilə yanaşı, Seyid Mirbabayev də
çıxış edərdi.
Seyid Mir Tağı oğlu Mirbabayev 1867-ci ildə
Bakıda mərsiyəxan ailəsində anadan olub. Atası
qatı dindar idi. Seyidin gözəl səsi
olduğundan atası və qardaşı kimi o da mərsiyəxanlıqla
məşğul olurdu. Bir müddət
sonra mərsiyəxanlıqdan uzaqlaşıb xalq məclislərində
iştirak edir. Artıq o, keçən əsrin
əvvəllərində Bakıda göstərilən teatr
tamaşalarının fasilələrində bir müğənni
kimi çıxış edirdi. Seyid tez bir
zamanda nəinki Bakıda, hətta bütün Qafqazda, Orta və
Yaxın Şərqdə muğam ifaçısı kimi məşhurlaşır.
Şəhərin milyonçuları xanəndəni
bir-birlərinin bəhsinə şənliklərinə dəvət
edirdilər. Xüsusilə də xanəndənin
Fransanın "Pate" firması tərəfindən bir
neçə mahnısı vala köçürüləndən
sonra müştəriləri daha da artmış, məclislərində
xanəndənin iştirakı üçün mübahisələr
daha da qızışmışdı. Bu hadisədən
sonra şöhrət düşkünü olan milyonçular
tərəfindən dəvətlərin ardı-arası kəsilmirdi.
Belə məclislərdən biri də 1910-cu
ildə Bakı milyonerlərindən biri olan Suraxanı
milyonçusi Şıx Əlbəndə oğlu Balayevin
yeganə oğlunun toy məclisinə dəvət olunan Seyid
Mirbabayev tarzən Salyanlı Şirin ilə birlikdə həmin
məclisdə iştirak edir. Xanəndə
toyun bəy tərifi yerində xələt vermək
üçün bəyin dayısına üzünü tutur.
O da öz növbəsində pul əvəzinə,
Sabunçuda həyət sahəsində
qazdırdığı fantanın xərcini üzərinə
götürməklə xanəndəyə
bağışladığını bəyan edir. Həmin bəxşişdən
bir müddət sonra gözlənilmədən həmin həyətdə
olan neft quyusu bir neçə yerdən fontan vurur. Nəticədə
xanəndə Seyid, olur milyonçu Seyid Mirbabayev.
Zəngin var-dövlətə sahib olan Seyid şəhərdə
mülk almaq üçün elin ağsaqqalı sayılan
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin yanına məsləhətə
gedir. Onun sənətinin vurğunu olan Hacı
özünün yaşadığı mülk və
anasının evindən başqa bütün mülkləri
ona peşkəş verməyə hazır olduğunu bildirir.
Seyid Hacının bu iltifatını yüksək
qiymətləndirir və o başqa bir mülk almaq istədiyini
bildirir.
Hacı
Zeynalabdin Tağıyev bir qədər özlüyündə götür-qoy etdikdən
sonra:
- Seyid, gəl
sənə məktub verim, get Tiflisə. Müflisləşmiş erməni milyonçusu
Aramyan dəniz kənarındakı mülkünü satmaq istəyirdi.
Bildiyimə görə, elə də baha vermir.
Çox qəşəng memarlıq üslubunda
tikilib. Mənim mülkümdən
heç də geri qalmaz. Evim hazır olanadək
mən də o mülkdə yaşamışam.
Sonra da Ağa Musa neçə illər elə mənim
yaşadığım otaqlarda yaşayıb.
- Nə
deyirəm, Hacı, məsləhət gördüyün kimi
edərəm, - deyə cavab verir.
Hacının məsləhət gördüyü
mülk indiki Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti
meydanında yerləşən binadır. Seyid Mirbabayevə
H.Z.Tağıyev tərəfindən məsləhət bilinən
bina Bakı şəhərində qədim tikililər
arasında öz əzəməti və gözəlliyi ilə
diqqət şəkir.
Qeyd edək
ki, binanın layihəsi 1893-cü il may
ayının 25-də təsdiq olunub və ayın
sonlarında tikintisinə başlanılıb. Mənbələrdə
göstərilir ki, Fransa intibah üslubunda inşa edilən
fasad sahilin qərb tərəfinə baxırdı. Üzü "Azneft" meydanına tərəf
baxan və rahat mənzillərdən ibarət bina şəhərinlayihələndirmə
strukturunda çox mühüm əhəmiyyət
daşıyırdı. Binanın daxili dəhliz
boyu yerləşdirilmiş otaqlarında şüşəbəndlər
həyətə açılırdı.
Hacının adından gəldikləri
üçün Aramyan onları üç gün mehmanxanada
qonaq saxlayır. Gəlişlərinin səbəbini bildikdən sonra ev sahibi onlara mülkü satacağı qiymətdən
xeyli aşağı təklif edir. Sövdələşmə
baş tutandan sonra
mülkü satan şəxs Hacının xəzinədarına pul bəxşiş verir. O gündən
sonra mülk milyonçu Seyid Mirbabayevin evi kimi tanınır.
Seyid Hacının hər bir məsləhətini
ehtiramla qəbul edirdi. Hacının məsləhəti ilə
Qori Seminariyasının hamiliyini üzərinə
götürmək xəbəri Tiflis şəhərində
sevinclə qarşılanır. Qəzetlər Bakı
milyonçusunun bu addımını yüksək
qiymətləndirərək yazırdı: "Varşavada səsi
qrammofon valına yazılan ilk azərbaycanlı xanəndələrdən
biri, təsadüf nəticəsində neft milyonçusu olan
Seyid Mirbabayev elmin tərəqqisi naminə yüksək məbləğdə
Qori Seminariyasına ianə verdi..." O, bu elanı məqbul
saysa da, lakin "xanəndə" sözü Seyidi dilxor
edir. Artıq oxumağı özünə ar
bilir. Vaxtilə yazdırdığı səs
yazılarını təcili olaraq ayrı-ayrı şəxslərdən
alıb məhv etməyi qərara alır. Onun bu hərəkəti sənətinin vurğunu
Hacı Zeynalabdın Tağıyevi yamanca sarsıdır.
Hətta Hacı özünü saxlaya bilməyib deyirdi:
- Əşşi, belə
şey olar, bülbülləri geridə qoyan səsi ilə fəxr
etmək əvəzinə, xəcalət çəkir? Ağa Musa, vallah, bunun başı xarab olub. Heyf o səsdən. Daha oxumayacağı
bəs deyilmiş kimi, hələ Varşavada səsi
yazılmış qrammofon vallarını da satışdan
yığışdırıb.
Tezliklə
Seyid Mirbabayev neft
sahəsində məşhurlaşmağa başlayır.
1912-ci ildə o, neftlə zəngin 3 böyük sahə
alır və onun
hasilatına başlayır. Seyidin 70 nəfər
işçidən ibarət kontoru 18 buruqdan ildə 150000
barrel neft hasil edirdi.
Keçən əsrdə qanuni hökumət devriləndən
sonra başqa milyonçular kimi Seyid Mirbabayev də vəzindən
yüngül, qiymətdən ağır nəyi vardısa
götürüb, Bakını tərk edir. O, bir müddət Fransanın
paytaxtı Paris şəhərində yaşayır. Ləl-cəvahirat həvəskarı olan Seyid
özü ilə gətidiyi bu qiymətli qaş-daşlarla
güzaranını keçirirdi. Bir
müddət sonra gətirdiyi sərvəti əlindən
çıxan Seyid bir daşın üstündə oturub
keçmiş günlərini şirin bir xatirə kimi
yadına salır. Bu xatirələr
işığında onu ən çox
düşündürən və
peşmançılığını bildirən, vaxtilə
el ağsaqqalı, müdrik insan olan Hacının ona etdiyi vəsiyyətə
xilaf çıxması idi: "Səsindən muğayat ol! Bu səs hər bir insana müəssər olmayan
Allah vergisidir. Sənə Ulu Tanrı tərəfindən
bəxş edilən peyğəmbərimiz Davudun səsidir.
Bu səsi heç bir var-dövlətlə ala bilmədiyin
kimi, heç bir var-dövlətə də uyub onu əldən
vermə! Onu
qorumağa çalış!"
Seyid Hacının peyğəmbərcəsinə dediyi
sözləri xatırladıqca vicdan əzabı çəkirdi. Tutduğu
işə peşman olsa da, keçmişi heç cür
geriyə qaytarmaq olmayacağı aydın idi. Hansı səbəbdən etdiyi isə heç
cür ona aydın deyildi.
Keçən əsrin 30-cu illərində Parisdən
Tehrana gələn Seyid Mirbabayev burada bakılıların
çayxanasında xanəndəlik edir və 1953-cü ildə
83 yaşında dünyadan köçür.
Burada bir məqamı qeyd etmək vacibdir ki, çox təəssüf,
Seyid Mirbabayev haqqında həqiqətdən uzaq olan bir əhvalat
xanəndə haqqında yazılarda eyniliklə təkrarlanır. Bu əhvalat ilk dəfə,
yanılmıramsa, Azərbaycan bəstəkarı, xalq artisti
Cahangir Cahangirovun Seyidin həyatına həsr etdiyi "Xanəndənin
taleyi" operası ilə meydana çıxıb.
"Xanəndənin taleyi" operası inqilabdan əvvəl Azərbaycanda yaşamış məşhur xanəndə https://az.wikipedia.org/wiki/Seyid_Mirbabayev Seyid Mirbabayevin acı taleyindən bəhs edir. Var-dövlət içində həyat sürmək xatirinə qürbət ölkəyə gətirdiyi ləl-cəvahiratını göyə sovurub yoxsullaşan, təkcə səsi yazılmış yeganə sınıq qrammofon valı qalmışdı. Operada xanəndənin bu yadigarı onun məhv olmuş həyatının rəmzi kimi düşünülür. Lakin ondan sonra Seyid Mirbabayev haqqında yazılan məqələ müəllifləri fikri başqa səmtə yönəldir və həmin hadisəni reallıq kimi təqdim edirlər.
Qeyd edilir ki, Parisdə yaşayarkən var-dövlətı əlindən çıxan Seyid səfil vəziyyətdə küçələri gəzirmiş. Bu zaman "Patte" firmasının bir elanına gözü sataşır. Şirkət Azərbaycan musiqiçilərin inqilaba qədər səs yazılarını yüksək qiymətə aldığını bildirir. Seyid bir anlıq özünü itirir. Düşünmədən evə gəlir. Göz bəbəyi kimi qoruduğu yeganə valı götürüb şirkətə gəlir. Şirkətin sahibi ilə razılığa gələndən sonra gələcəkdə yenidən varlanacağı ümidi ilə sinəsində saxladığı valı şirkətin işçisinə vermək istəyəndə həyəcandan əli titrəyir və valı salıb sındırır. Bu zaman elə bil Seyidin gözləri hədəqəsindən çıxır. Qəlbində dəhşətli inilti qopur. Nə edəcəyini bilməyir. Heç bir söz deməyib əlləri ilə başını qucaqlayıb yerə çökür. Bu, böyük xanəndənin sınmış son ümidi idi.
Həmin məqalələrdə göstərilir ki, Seyid Mirbabayev milyonçu olarkən səsi yazılmış valları bir neçə qat baha qiymətə alıb məhv edirmiş. Bununla da Seyidin dövrümüzə heç bir səs yazısı gəlib çıxmadığını iddia edirlər.
Təxminən belə şəkildə biz Seyid Mirbabayev haqqında müxtəlif şəxslərin mətbuatda yazılarına rast gəlirik.
Lakin qeyd edək ki, həmin yazıların heç bir elmi əsası yoxdur. Xatırladaq ki, Seyid Mirbabayevin səsi 1906-1910-cu illərdə dünyanın bir çox şirkətləri tərəfindən vallara köçürülüb. Həmin səs yazıları hal-hazırda Respublika Dövlət Səs Yazıları Arxivində Seyidin ifasında "Mahur", "Küçələrə su səpmişəm", "Aşiran", "Əraq", "Hicaz", "Simayi-şəms" və sair qrammofon valları keçən əsirdən bu günümüzə çatmış ən qiymətli səs yazılarındandır.
Aslan KƏNAN
525-ci qəzet.- 2017.- 8 sentyabr.- S.4.