Dədə Şəmşirin sənət
dünyası
Azərbaycan folklorunun əsasını təşkil edən
ən qədim, zəngin, mənəvi irslərdən biri də
aşıq yaradıcılığıdır.
Xalq içərisində böyük hörmətlə
qarşılanmış aşıq sənəti bu
günümüzdə də əbədiyaşarığı
ılə diqqət cəlb edir. İstedadı və şəxsiyyəti
ilə xalq içərisində "el atası" və dədə
adlandırılan ustad aşıqlar əməkçi
insanların arzu və istəklərini,
işğalçı düşmənlərə
qarşı mübarizəsini, mənəvi-əxlaqi keyfiyyətlərini,
qəhrəmanlıq şücaətlərini tərənnüm
edib, ədəbiyyatımızın və musiqimizin
inkişafında misilsiz xidmətlər göstərib.
Böyük maarifçi mütəfəkkir Həsənbəy
Zərdabi aşıq yaradıcılığına yüksək
qiymət verərək yazırdı: "Bir baxın bizim
aşıqlar toylarda oxuyanda onlara qulaq asanlara! Bu
zaman bu qulaq asanlar elə hala gəlirlər kı, bə
istilahi-türk ətin kəssən də xəbəri olmaz.
Elə ki sonra toy qurtardı, aşıqlar evlərinə
getdi, beş-on gün uşaqlar gecə-gündüz
küçələrdə gəzəndə aşıqdan
eşitdiyi qafiyələri oxuya-oxuya gəzirlər və
bir-birinin qələtlərini düzəldirlər".
Aşıq sənəti xalqımızın mənəvi
aləminin tərcümanıdır. Bu incəsənət
növündə poeziya, musiqi, rəqs, ifaçılıq
sintezi özünü göstərir. Ustad
aşıqlar həmişə xalqın arzu və istəklərini
tərənnüm edib. Ustad sənətkarların
fikrincə aşıq hər şeydən öncə
xalqın dərdi ilə, kədəri ilə, sevinc və fərəhi
ilə bağlı geniş dünyagörüşünə
malik şəxsiyyət olmalıdır. Aşıq
Ələsgər ustadnamələrinin birində
aşıqlıq sənətinə yüksək qiymət
verib:
Aşıq
olub tərki-vətən olanın,
Əzəl başdan pürkəmallı gərəkdir.
Oturub
durmaqda ədəbin bilə,
Mərifət elmində dolu gərəkdir.
Xalqa həqiqətdən
mətləb qandıra,
Şeytanı
öldürə, nəfsin yandıra,
El
içində pak otura, pak dura,
Dalısınca xoş sədalı gərəkdir.
Akademik Həmid Araslının elmi qənaətinə
görə? "Aşıqlıq sənəti əsl mənada
şairlikdən fərqli olaraq saz çalmaq, rəqs etmək,
oxumaq, şifahi xalq ədəbiyyatının nağıl,
dastan və başqa növlərini toylarda, məclislərdə
ifa edərək yaymaq deməkdir".
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanının
boylarında adı çox çəkilən qopuzdur. Türklər
qopuzu müqəddəs hesab etmiş, onu çala bilməyənləri
özlərindən saymamışlar. Qopuzu
ilk dəfə Anadoluya həmin bölgənin "gəzəri"
aşıqları gətirmişlər. Tədqiqatçıların
fikrincə? Qorqud ilk şaman, ilk şair və ilk
ozandır. Qazax əfsanələrində deyilir
ki, Qorqud vətənə qayıdandan sonra dəvəsini kəsdi,
onun gönündən qopuz hazırladı, bu qopuzla qaldı,
uzun illər ölümü özünə yaxın
buraxmadı. Deməli, ilk musiqi alətinin
yaradıcısı, həm də ilk musiqini yaradandır.
Bir sözlə, Dədə Qorqud "mifi təmsil
edən varlıqdır". Dədə Qorqud qəhrəmanları
düşmən əlində qopuz görərkən "Dədə
Qorqud eşqinə çalmadım" - deyə onu
bağışlayarmışlar.
Əsl sənət əsəri o əsərdir ki, dərin
ideyaya, güclü bədii-estetik səviyyəyə və
aktual mahiyyətə malik olsun.
Zaman-zaman yüksək peşəkarlığı ilə
seçilən ustad aşıq sənətkarlarımız
xalqın mədəni həyatının inkişafında
böyük rol oynamışlar. Toy şənliklərində, ədəbi-musiqili
məclislərdə, bayram və mərasimlərdə el sənətkarları
yüksək ifaçılıq məharəti göstərmiş
və böyük məhəbbət qazanmışlar. Ozan daim hərəkətdə olan, səyyar, gəzərgi
sənətkardır. Onun bu əlaməti "Kitabi- Dədə
Qorqud" da "Eldən-elə,bəydən-bəyə
ozan gəzər"-cümləsiylə təsdiqlənir.
Ozanlar hələ
Atilla dövründə (eranın V əsri) və Atilla
sarayından başlayaraq Səlcuqilər də daxil olmaqla XV əsrə
kimi qopuzları ilə saraylarda, şənlik və
toplanışlarda bahadırları tərənnüm
etmiş, onları tanıdıb yaşatmışlar...
Qədim türk dövlətlərinin saraylarında, həmçinin
Alp Ər Tonqa, Atilla kimi xaqan-sərkərdələrin, xalq gəhrəmanlarının
ordusunda ozan-şairlər və musiqiçilər yaxından
fəaliyyət göstərmişlər. Türklər
"ozanları hayqırmayan millət yetim kimidir"-deyirlər.
Çünki hər bir xalqın formalaşması milli-mənəvi
dəyərlərimizin qorunması və yaşadılmasında
ustad aşıqların böyük
xidmətləri olmuşdur. Görkəmli folklorşünas,
Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, professor Azad Nəbiyev aşıq sənətinin
özəlliklərindən bəhs edərək
yazmışdır: "Aşıq sənəti özündə
Allaha aşiqliklə Allahın yaratdıqlarına aşiqliyi
birləşdirib vəsf etdi, cəmiyyət içərisində
islam dəyərlərinə xidmət edən bir
ifaçılıq sahəsi kimi şöhrətləndi".
Aşıq sənətinin mahir ifaçıları
öz musiqiləri ilə insanın mənəvi dəyərlərini
tərənnüm edirlər. Aşıq sənətinin
əsas mövzuları məhəbbət və təbiət
gözəlliyi, insan və onun əməlləridir. Aşıq sözü ərəb mənşəli
"eşq" sözündən götürülüb, mənası
"sevən" deməkdir. Bu
sözün etimologiyası Varsaq, Yanşaq, Uzan-Ozan
adlarından ibarətdir.
Aşıq sənəti, əslində bir fərdin
yaratdığı teatrdır. Aşıq-şairdir.
Aşıq-yazıçıdır (dastanlar yaradır).
Aşıq-bəstəkardır ("Dilqəmi"dən
tutmuş "Ruhani"yəcən, "Yanıq Kərəmi"dən
tutmuş "Keşişoğlu"nacan yüzlərlə
havacatı kim yaradıb? Naməlum
aşıq!) Aşıq-müğənnidir.
Aşıq, bugünkü ifadə ilə desək,
bədii qiraət ustasıdır. Aşıq
instrumental ifaçıdır.
Bütün bunların hamısı da bir nəfər,
bir fərddir". Aşıq yaradıcılığı,
aşıq sənəti barədə tədqiqatçı
alimlər bir sıra fundamental monoqrafiyalar yazıblar. Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvlərindən
Azad Nəbiyev "Azərbaycan aşıq məktəbləri",
Qara Namazov isə "Azərbaycan aşıq sənəti"
adlı tədqiqat əsərləri yazıb çap
etdirmişlər. Bu gün aşıq sənətimiz
artıq dünyada tanınır. Heydər
Əliyev Fondunun Prezidenti Mehriban Əliyevanın səyi və
zəhməti sayəsində bu gün bir çox mədəniyyət
nümunəsi YUNESKO-nun Qeyri-Maddi Mədəni İrs
siyahısına daxil edilmişdir. Azərbaycan
aşıq sənəti də həmin mədəni incilər
siyahısına daxil edilmişdir.
Aşıq yaradıcılığının
Dirili Qurbani, Abbas Tufarqanlı, Sarı Aşıq, Xəstə
Qasım, Aşıq Valeh, Ağ Aşıq, Aşıq
Alı, Aşıq Ələsgər, Molla Cümə, Aşıq
Hüseyn Bozalqanlı, Aşıq Əsəd, Aşıq
Hüseyn Saraclı, Əmrah Gülməmmədov, Mikayıl
Azaflı bə başqa bu kimi onlarla ustad sənətkarları
olmuşdur. Aşıq yaradıcılığında
xüsusi yeri olan ustad aşıqlardan biri də istedadlı
xalq sənətkarı Aşıq Şəmşirdir. Aşıq Şəmşir 1893-cü ildə Kəlbəcərin
Dəmirçidam kəndində məşhur şair
Ağdabanlı Qurbanın ailəsində dünyaya göz
acıb. El şairi Ağdabanlı Qurban Azərbaycan və
fars dillərində mükəmməl mədrəsə
təhsili almışdı. Onun çoxlu
qoşma, gəraylı, müxəmməs, divani, təcnis və
digər formalarda şeirləri dillər əzbəri olub.
Saz-söz ustadının Aşıq Ələsgər,
Növrəs İman və Bimar Əli ilə maraqlı
deyişmələri yaddaşlardan yazılı ədəbiyyata
köçürülüb.
Aşıq Şəmşir Aşıq Ələsgərdən
sənət dərsi alıb. Onun aşıqlıq
sənətinin inkişafında Göyçə və Kəlbəcər
mühitinin və bu yerlərdə yaşayan ustad
aşıqların böyük təsiri olub.
Aşıq Şəmşir üç dastanın,iki yüzdən çox qoşmanın,
yüzə yaxın təcnisin, otuzdan çox deyişmənin,
iyirmi gəraylının, on dörd ustadnamənin, yeddi
divaninin, altı qəzəlin, onlarla bayatının,bir
sıra dodaqdəyməzin müəllifidir. Aşıq
Şəmşirin yaradıcılığında
qoşmaları xüsusi yer tutur. Bu goşmalar
orijinallığı, gözəlliyi və
obrazlılığı ilə diqqəti cəlb edir:
Bir ocaq
qalasan palıddan qala,
Samandan heç zaman köz düşə bilməz.
Namusa
deyiblər alınmaz qala
Qorusan səmtinə iz düşə bilməz.
Mayasına
haram qatmayan insan,
Kəsalət
yuxusu yatmayan insan,
Məsləkini
pula satmayan insan,
Elin nəzərindən tez düşə bilməz.
Aşığın ustadnamələri dərin fəlsəfi
tutumu və yüksək şeiriyyəti ilə seçilir. Onun "Olmaz", "Eylər",
"Demək olmaz", "Yərək",
"Yaraşmaz" kimi ustadnamələrində
yüksək mənəvi keyfiyyətlər və mənəvi-əxlaqi
dəyərlər təbliğ olunur.
Aşıq
Şəmşir həm də məhşur aşıq
havalarının - "Kərəm şikəstəsi",
"Göyçə gulu", "Şahsevən","Güllü
qafiyə", "Qaragöz bala", "Təcnis" və
sairənin gözəl ifaçısı olub. Ümumiyyətlə,
Aşıq eyni zamanda sənətin sinkretizmini davam etdirib
yaşadan, söz qoşub saz çalan, qoşulan nəğmələri
məharətlə oxuyan, dastan qoşan, saz havaları yaradan,
bütün havacatı öz sazında
çalıb-çağıran, söylədiyi
nağılı, dastanı müxtəlif rəqslər,
pantomim mizanlar-qaş, göz, bədən hərəkətləri
ilə bəzəyən, sazla sözün vəhdətini
yaradan,öz dinləyicisinə yüksək mənəvi-əxlaqi
və estetik dəyərlər aşılayan improvizatordur. Ustad sənətkar həm də gözəl səsə
malik aşıq olub. Onun şaqraq zilə
malik böyük səs diapazonu, qüclü səsi,
dürüst və səlis tələffüzü sənətkara
el içində böyük hörmət qazandırıb.
O, "Şərili", "Baş Sarıtel",
"Qaytarma", "Kərəm şikəstəsi" və
digər havaları böyük məharətlə ifa edib.
Ustad sənətkar mahnılar da qoşub. Onun "Şəmşiri"
və "Səmədi" adlı iki mahnısı
vardır. Aşıq həm də "Şəmşir
və Sənubər" dastanının müəllifidir. Aşıq Şəmşir çox sayda
aşıq havalarını lentə
yazdırmışdır. 1956-cı ildə
o, aşıq musiqisinin tədqiqatçısı Əminə
Eldarovanın dəvəti ilə konservatoriyada olub, 73
aşıq havasını lentə yazdırıb. Hər bir ustad aşıq kimi Aşıq Şəmşir
də çoxlu sayda - 39 şagird yetişdirib. O, öz
şagirdlərinə övladları kimi baxıb, öz evində
saxlayıb, onlara
təmənnasız müəllimlik edib.
Azərbaycan şeirinin bayraqdarı, Xalq şairi Səməd
Vurğun Kəlbəcər dağlarında bu istedadlı el sənətkarı
ilə tanışlığını sənət aləmində
nadir tapıntı hesab etmişdi. Onun 1955-ci ildə
S.Vurğunla görüşü şirin bir xatirə kimi bu
gün də dillərdə dolaşmaqdadır.
Aşıq Şəmşir Səməd Vurğuna həsr
etdiyi "Xoş gəlib", "Səni", "Bir də
gəl", "Gələndə" şeirlərində
ölməz sənətkara dərin məhəbbətini
obrazlı poetik misralarla ifadə edib. Aşığın
S.Vurğunun "Məni"və özünün "Səni"
rədifli qoşmaları təbiiliyi və səmimiyyəti
ilə oxucuların qəlbini riqqətə gətirir.
Səməd
Vurğun:
Aşıq
Şəmşir, Dəlidağdan keçəndə
Kəklikli
daşlardan xəbər al məni!
Ceyran
bulağından qızlar içəndə
Saz tutub,
söz qoşub yada sal məni!
Aşıq
Şəmşir:
Qoşqarla
yanaşı duran adın var,
Bizim el
tanıyır uca dağ səni!
Elimin-günümün
böyük şairi,
Bilirik
şeirdə bir mayak səni!
Aşıq Şəmşir
yaradıcılığının ana xəttini vətən
və torpaq sevgisi, doğma yurda, elə, obaya dərin məhəbbət
hissləri tutur.
Kəlbəcər ustad sənətkarın
doğulub-böyüdüyü Vətən torpagının
bir hissəsi, müqəddəs bir məkandır. Doğma vətəni
müqəddəs sanan sənətkar "o bir ana, mən də
ona bir oğul" - deyərək yazır:
Könül,
aşıqisən, dolan, yorulma,
Hey
başına, ayağına Vətənin.
Bu çəməndən
qeyri yana vurulma,
İsin isti ocağına Vətənin.
Ata yolu saxlayarmı hər oğul.
Öz
yurdunun qurbanıdı nər oğul,
O bir ana , mən də ona bir oğul,
Sığınmışam qucağına Vətənin.
Dədə Şəmşir poeziyasında
"Dağ"obrazı vətəndaşlığın
simvoluna çevrilir, doğma torpağa, elə ümumiləşdirmə
vasitəsi kimi səciyyələnir. Çünki
"Dağ" təbiətin şah əsəridir. Dağın qəlbindən axan sular daha təmiz,
daha şəffaf olur. Sənətkarın
təbi və hümməti ilə dağlar arasında
yaxınlıq və doğmalıq var (M.Şəhriyar).
Xalq şairi S.Vurğunun İstisuya gəlməsi münasibətilə
yazdığı "Dağlar" şeirində el sənətkarı
yazmışdır:
Vurğun
sənə gəldi gonaq,
Uzun oldu dilin , dağlar.
Dərə-təpə
al geyindi,
Açdı
əlvan gülün, dağlar!
İlin
yayını, yazını,
Çəkin şairin nazını.
Məclisdə
şadlıq sazını
Bayram edib
çalın,dağlar!
Və
yaxud başqa "Dağlar" şeirindən nümunə:
Suyun sərin,
havan təmiz,
Qucağında
gəzirik biz,
Bir tərəfin
lalə, nərgiz,
Bir tərəfin
çəmən, dağlar!
Quzu mələr
ətəyində,
Arı
sızlar çiçəyində,
Çobanların
tütəyində,
Mahnılardır
ötən, dağlar!
Dədə Şəmşirin
yaradıcılığı çoxşaxəlidir, onun
qoşmaları, təcnisləri, gəraylıları xalq
yaradıcılığı üstündə köklənib.
Ustad sənətkar üçün söz onun
varlığıdır. O, öz ana dilinin vurğunu
olmuş, vətənimizi, doğma dilimizi məhəbbətlə
tərənnüm etmişdir. "Dədəmdən
öyrəndim sözü, sənəti, Şəmşirə
əfsundur elin hörməti" - deyən sənətkarın
söz çələngi bu gün də sevilir, sazından
qopan havacatlar elimizi oba-oba, oymaq-oymaq dolaşır.
Aşıq
Şəmşir Vətən məcnunudur:
"Mərd
ata - mərd oğul"-el misalıdı,
İgidin ürəyi öz mahalıdı.
Kişinin
əzası qarışmalıdı
Ölən
günü torpağına vətənin!
Aşıq
Şəmşir təbiət vurğunudur:
Demə
dağlar bahar fəsli xoş olur,
Aşıq dostum, o həmişə gözəldi.
Qışda
ağ geyinir, yayda yamyaşıl,
Payızda
da gəlir xoşa, gözəldi.
Söyüd
sular üstə tökər telini,
Mən bilirəm çeşmələrin dilini.
Gəlinqaya,
Dəlidağın dilini
Lalə, nərgiz düzər döşə, gözəldi.
Aşıq
Şəmşir filosofdur:
Üzü
gülüşlüsən,ürəyi
düşman,
İmdad istəyənə vermirsən aman.
Gəldi-getdi
neçə şahi Süleyman,
Necəsən suala cavaba dünya?
Aşıq
Şəmşir gözəllik nəğməkarıdır:
Bizim tərəflərin
ellər oylağı,
Nə
gözəl görünər gözə, Çiçəkli!
Könlüm
fərəhləndi səni görəndə,
Dost kimi
gülürsən üzə, Çiçəkli!
Aşıq
Şəmşir aşiqdir:
Səni
qarı gördüm, bağrım qan oldu,
Mənim saqqalımın çal vədəsində.
Qəlbimə
dəydiyin yadıma düşdü,
Çox
dedim: könlümü al vədəsində.
Və ya:
Məhəbbətə,
sədaqətə, ilqara,
Bir çörəyə, bir də duza aşiqəm.
Bir qoca
yarım var, min qıza dəyər,
Nə gəlinə, nə də qıza aşiqəm.
Dədə
Şəmşir 1938-ci ildə Azərbaycan Aşıqlarının II qurultayında iştirak edib. Sənətkarın ilk şeirlər kitabı 1959-cu
ildə Xalq şairi Osman Sarıvəllinin ön sözü
ilə nəşr olunub. 1996-cı ildə
"Ozan" nəşriyyatında Aşıq Şəmşirin
"Öyüdlər" kitabı çap edilib.
Sonralar müəyyən fasilələrlə Dədə
Şəmşirin "Qoşmalar", "Seçilmiş əsərləri",
"Dağ havası" və digər kitabları
çıxıb. Bu gün Azərbaycanın hər yerində
Dədə Şəmşirin şeirləri dillər əzbəridir.
Aşıq Şəmşirin çoxşaxəli zəngin
irsi təkcə Azərbaycanda deyil, digər türk
xalqları tərəfindən də maraqla öyrənilir və
tədqiq edilir. Öncə qeyd etdiyimiz kimi ilk dəfə
musiqişünas Əminə Eldarova Aşıq Şəmşirin
ifasında 75 aşıq havasını lentə
köçürüb. Dədə Şəmşir
1980-ci ildə, 87 yaşında vəfat edib. Ustad sənətkarın müqəddəs qəbri
doğma Kəlbəcərdə qalib. 1992-ci
ilin aprelində Ağdaban kəndi erməni faşistləri tərəfindən
işğal olunanda el nəğməkarının əlyazmaları
da vəhşicəsinə yandırılaraq məhv edilib.
Bu il
martın 28-də Heydər Əliyev sarayında Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, AzTV və Azərbaycan Aşıqlar
Birliyinin birgə layihəsi əsasında
Əməkdar İncəsənət Xadimi Dədə Şəmşirin
xatirəsinə həsr olunmuş "Dədə Şəmşir
ucalığı" adlı konsert keçirildi. Xaçmaz
şəhərində açıq səma altında yaradılan
"Şəxsiyyətlər muzeyi"ndə Dədə
Şəmşirin büstü ucaldılıb. Xalq
şairi Səməd Vurğunun "kəşfi" adlandırdığı
gözəllik nəğməkarı Dədə Şəmşirin
sənət dünyası əbədiyaşardir.
İstedadlı el nəğməkarı
qoşmalarının birində yazır: "Şəmşir
qocalsa da, sözü təzədi..." İllər
keçəcək, nəsillər dəyişəcək, Dədə
Şəmşirin qəlbləri ehtizaza gətirən sənət
dünyası həmişə könüllərə sevinc və
fərəh gətirəcək. Ustad sənətkarın
özü demiş: " İnsan gedərgidi,
söz yadigardı".
Sevinc RZAYEVA
Sənətşünaslıq üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 28 sentyabr.-
S.7.