Dilindən düşməsin
bu saf dualar...
LEYLA
ƏLİYEVANIN ŞEİRLƏRİLƏ BAĞLI
TƏƏSSÜRATLARIM VƏ
DÜŞÜNCƏLƏRİM
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Leyla Əliyevanın “Aç pəncərəni”
şeiri də qəlbimdə, yaddaşımda dərin iz
buraxdı, böyük mənası və mətləbiylə,
insanlara çatdırılacaq mesajlarıyla məni uzun
müddət öz təsiri altında saxladı.
“Sındır o kif basmış boz şüşələri,
Açılsın pəncərən azad dünyaya!”
çağırışı ilə başlayan şeir
gözəldir, düşündürücüdür.
Kəpənəklər
uçur, aç pəncərəni!
Gör nə qədər rəng var qanadlarında?!
Öyrən
böyüklərin tez unutduğu
Uçmaq həsrətini uşaq çağında.
Biz niyə dünyanı qara görürük?
Qaradan qaradı bizim qəlbimiz.
İgidlər
var... onlar nağıllardadı,
Vaxtları yox, mühakimə edələr bizi.
Burda
müəllif dünyanı qara görən qara qəlblilərə
görə bir az ruhdan düşür, təskinliyi
nağıllarda, nağıllardakı qəhrəmanlarda
tapır. Amma bu qəhrəmanların hələ
bizi mühakimə eləmək üçün vaxtları
yoxdur. Bir günsə nağıllardan
çıxıb gələcək, bizi mühakimə eləyəcəklər.
Məntiq sadə, məna böyükdür. Pəncərəsini
açıb qanadlarında sonsuz sayda rənglər olan kəpənəklərə
baxanların qəlbi qara ola bilməz. Yoxsa müəllif niyə bunca həyəcanla
insanlara müraciət eləməli, onları pəncərələri
açıb uçan kəpənəklərə baxmağa
çağırmalıydı? Qəlblərinin təmizlənməsi
üçün, gözlərindən hisin-pasın silinməsi
üçün! Gözlərdən his-pas silinər,
dünya yenidən onların gözlərində öz adi, əlvan,
solğun, işıqlı rəngləriylə
çağlayardı.
İsa
İsmayılzadənin də kədəri ilə qəlb titrədən
şeiri var: “Silin gözlərimdən bu qüssəni, kədəri,
qoy üzə çıxsın kənd evləri”.
Bu
şeirin misralarını öz-özümə
pıçıldayır və deyirəm:
-
İnsanlar silin gözlərinizdən qaranı,
Bakımızı görün, Azərbaycanımızı
görün, insanlarımızı görün!
lll
Gecə yağış yağdı, açıq pəncərədən
içəri islanan isti torpağın və
yağışın qoxusu dolurdu. Yay ömrünü
başa vurur, payız gəlir. Boz təpələr
göyərəcək, yollara səpələnmiş
qızılı küləşlər çürüyəcək.
Puşkin payızı sevirdi.
Bunu çoxları bilir. Amma çoxu
Puşkinin yazı, yayı sevmədiyini bilmir. Payız gələndə
yazırdı: “İndi mənim zamanımdır: Mən
yazı sevmirəm. Mənim üçün
mülayim hava, üfunət qoxusu, palçıq
cansıxıcıdır. Qanım
qaynayır, hisslərimi, ağlımı kədər
sıxışdırır”.
Payızı, qışı isə sevirdi. Sərt qışda
özünü rahat hiss edirdi. Payıza
çoxlu şeirlər həsr edilib. Məni ən
çox duyğulandıran isə Puşkinin bu
misrasıdır: “Artıq səma payızla nəfəs
alır”.
Leyla Əliyeva üçünsə bütün fəsillər
əzizdir. Amma, məncə, ən çox yayı sevir. Yaydan, isti dənizdən yazanda yazıları
işıq, fərəh selinə qərq olur, bu şeirlərdə
rənglər əlvan, səslər şəndir, işıq
ürək oxşayır. Payızın,
yağışın keçməsini, yayın gəlməsini
səbirsizliklə gözləyir. “Yay” şeirində
yazır:
Nə qədər
qızmar olsa da havası,
Yay fəsli ayrıca aləmdi ancaq.
Onunsa
ardınca soyuqlar gəlir,
Payız yetişəcək, yağışlar
yağacaq.
Payızdan sonra da qış qapını kəsdirəcək. Çöllərimizi
qar örtəcək. Sonra qışın
da sonu gələcək. Amma qış da
elə belə, asanlıqla çıxıb getmir, yazı səbirsizliklə
gözləyənləri hələ xeyli həsrətdə
saxlayır.
Amma bu
fevraldan lap zəhləm gedir,
İyirmi doqquz gün uzanır nəsə.
Qəribədir. İlin ən qısa ayı fevraldır.
Amma mənə də həmişə elə gəlib
ki, ilin ən uzun ayı məhz fevraldır.
Uzandıqca uzanır, başa çatmaq bilmir, sona
çatmaq bilmir.
Dəqiq müşahidədir. Bu iyirmi doqquz gün
otuz gündən uzundur.
lll
Havada balaca çobanların mahnıları
uçuşur. Çayın o biri sahilindəki yamacda
oxuyurlar. Payız qüssəsi hopmuş bu
mahnılar, payızın özü kimi, köçəri
quşların ayrılıq nəğmələri kimi kədərlidir.
Əyalət qəsəbəsinin küçələrinə
səpələnir, qapıları döyür, pəncərələrə
çırpılır, hər yerə baş vururlar.
Leyla Əliyeva poeziyasından da sevgi ana xətt kimi
keçir. Sanki digər bütün şeir faktları, hadisələri
bu xəttin ətrafında cərəyan eləyir. Payız çöllərindən havalanan balağa
çobanların mahnıları kimi kədərlidilər.
Digər şeirlərində olduğu kimi
böyük sevgi böyük duyğularla tərənnüm
olunub.
“Sevgisiz
insan - ruhsuz, ölü bir bədən,
Ömürünü qəfəsdə verər o bada”.
Sözlər
səssizləşir sevənlər üçün,
Ağaclar dayanıb durur nəfəssiz.
Bu
poeziyada qəhrəmanlar bir-birlərindən “lal sükutla”
soruşurlar: “Mənə olan sevgin ölə bilərmi?” Onların sevgisi sonsuzdur, bir-birinin
ayrılığına dözmürlər, qəlblərində
yalançı sevgilərə yer yoxdur.
Getmə
sən yanımdan, nolar, bir dayan...
Yalqız qoyma məni bu tənhalıqda.
Bir az qal yanımda, bir azca ləngi,
Burda ağlım itir kimsəsizlikdən.
Məhəbbət haqda çox yazılıb. “Leyli və Məcnun”
təkcə Azərbaycanın yox, bütün Şərqin məhəbbət
dastanıdır. Məcnün cavabsız,
saf məhəbbətin simvoludur. Bizlər bəzən
onu qınayırıq, amma Puşkin yazırdı:
“Cavabsız sevgi insanı alçaltmır, əksinə, onu
ucaldır”.
Dahilərin bu mövzuya münasibəti həmişə
mənim üçün maraqlı olub. Tolstoy: “Sevgisiz yaşamaq
asandır... Lakin onsuz yaşamağın da mənası
yoxdur”, S.Moem isə: “Həyatın böyük faciəsi onda
deyil ki, insanlar ölür, ondadır ki, onlar sevməyə son
qoyurlar”, - deyirdi. Marina Svetayevaya görə isə: “Məhəbbət
kasıbçılıqdan və diş ağrısından
başqa hər şeyə qalib gəlir”. Ömrünün
çoxunu dilənçilik, aclıq həddində
yaşayan, əri, qızı həbs olunan, bir qızı xəstəlikdən
ölən, oğlu müharibədə həlak olan, əri həbsxanada
güllələnən, şeirlərinin çapına icazə
verilməyən bu böyük şair sonda
yazıçılar ittifaqına onların yeməkxanasında
qab yuyan kimi işə düzəlmək üçün ərizə
yazır və bu ərizəni yazandan üç gün sonra
intihar eləyir. Kilsə Lermontov kimi onu da dəfn
eləməkdən imtina elədi, qəbrinin yeri məlum
deyil. Bu o Svetayeva idi ki, Brodski onu son yüz
ilin ən böyük şairləri sırasında
görürdü.
Leyla Əliyevanın qəhrəmanlarının sevgiyə
münasibəti də maraqlıdır. Onlar
üçün konkret ölçü, qəlib yoxdur.
Özlərinin azad, fərqli baxışları var. Hətta
bütün klassiklərdən fərqli
düşünürlər: “Sevgi ki həyattək əbədi
deyil, yalnız zəif ürəkləri parçalayır,
didir”.
lll
Bu şeirlər fərəhi, rəngləriylə yaz
günəşini xatırladır. Yaz günəşi
soyuqdan və tutqun günlərdən bezən, isti günlərin
və isti yağışların həsrətini çəkən
ürəkləri isindirdiyi kimi, çölü, meşəni
canlandırıb dünyanı mavi, yaşıl rənglərlə
boyadığı kimi qəlblərimizi isindirir. Dünyanı fərəhi və sevinci
aşıb-daşan rənglərə boyayır.
Ümid
azadlıq vərdişimizdi,
Mavi gözləriylə sığınar bizə.
Elə
ki, qəlbimiz qəmdən əzilər,
Biz də sığınarıq ümidlərimizə.
Müəllif şeirlərə çox maraqlı tərzdə,
izahat vermədən, girişə vaxt itirmədən
birbaşa başlayır.
Mən
bir yuxu gördüm ki,
Balıqlar
uçur quştək...
Balıqları quştək uçan dənizləri təsəvvür
elədim. Mavi suların üzərində balıqlar
uçuşurdu, gümüşü, qızılı
pulcuqları batan günəşin şəfəqləri
altda rəngdən rəngə düşür, günəş
tədricən dənizi də, balıqları da
qızılı rənglərə boyayırdı.
lll
“Elegiya” bu şeirlərin içərisində
xüsusilə seçilir. Yanğısıyla, həsrətiylə,
sonsuz kədəriylə.
Dünyanın
heç bir ölkəsinin və xalqının
qadınları azərbaycanlı qadınlar qədər dərdə,
ağrıya, acıya yana, ağlaya bilməzlər.
Məktəbə təzə gedirdim. Kəndimizin yuxarısındakı meşəyə
tanklar gəlmişdi. Əskərlər
meşədə səngərlər qazır, yarpaqlı
budaqları qırıb tankların üzərinə
düzür, bu zəhmli maşınları gizlədirdilər.
Yenə də müharibə olacaq deyə
doğmalarını müharibədə itirmiş qadınlar
qonşu həyətdəki təzəlikcə çiçəkləməyə
başlayan yaz çəmənliyində dövrə vurub
oturar, ağlayar, ağı, bayatı deyərdilər. Əvvəlcə biri başlar, ağı deyər,
sonra digərləri də səs çəkərək ona
qoşulardılar. Tükürpərdən
mənzərəydi.
Mən əsgərlərin yanına getdim. İlk dəfə idi canlı rus görürdüm. Qoyun yununa bənzəyən saçları qızılı, sarı rəngdəydi. Onlar mənə beş dənə balıq konservi verdilər. Nənəm konservləri evimizin aşağısındakı kolluğa atdı. Böyük qardaşımla axtarıb tapdıq, baltayla tənəkə qabları açıb, konservləri yedik. Nə buna qədər, nə də bundan sonra elə ləzzətli nəsə yediyim olmadı.
“Elegiya”nı oxuyanda, çobanyastığı və alayonca ilə örtülmüş həyətdəki çəmənlikdə dövrə vurub oturan qadınların ağlar səsi qulaqlarımda səsləndi. Ağrını, dərdi belə duymaq, hiss eləmək, belə duydurmaq, hiss elətdirmək yalnız bu torpağa bağlı olanlara xasdır, gen, qan yaddaşıyla əsrlərdən süzülüb gəlir, görünməz bağlarla birindən digərinə ötürülür, qorunub saxlanılır.
Ulduzlar düzülsə pilləkən kimi,
Dolsa gözlərimə Ayın işığı,
Qalxıb pillə-pillə göyün üzünə
Səni qaytarardım ordan aşağı.
Bərk-bərk ürəyimə sıxdıqlarımı
Çatdıra bilsəydi küləklər sənə,
Bax onda bilərdin səninçün necə
darıxıb üzülür ürəyim mənim.
Hər bir misradan bir qəlbə sığmayacaq sonsuz qəhər, qüssə yağır.
“Sözlərinlə bağlı xatirələri, kaş çaylar özümə qaytara bilə”, “Səni hardan tapım, bilmirəm axı?! Göstərə bilsəydi barı buludlar”, “Niyə göz yaşları dönür dənizə, Söyləyə bilsəydi yağışlar mənə”.
Mehriban səsini
duyuram hər an,
Məni uzaqlarda sən qoruyursan.
Kaş
ki, hisslərimi çatdıra dağlar,
Necə darıxıram, özün duyasan.
Bura
sözün bitdiyi yer... Bundan o tərəfə
duyğuların üsyanıdır.
lll
Azərbaycanımızın ucqar kəndlərində
dünyaya göz açan biz kənd uşaqları səhərin
alatoranlığında gözümüzü
atalarımızın, babalarımızın dualarıyla
açmışıq. Namazdan sonra əllərini göyə
açıb Allaha dualar eləyər, balalarına xoşbəxtlik,
firavanlıq, süfrələrinə ruzi, bərəkət
diləyərdilər.
Leyla Əliyeva da Allaha üz tutur, onun da Allahından istədiyi,
dilədiyi var.
Mənə
güc ver, İlahi!
Dilimdən
düşməsin bu saf dualar!
Güc
ver mənə, səmimi olum...
Məndən
uzaq dursun bütün yalanlar!
Güc
ver mənə, vida söyləyim
Bu acgöz
dünyanın həvəslərinə!
Amma onun istəkləri fərqlidir, dilindən saf
duaların düşməməsi üçün, pisliklərə
yaxşılıq eləyə bilmək üçün, kimsənin
arxasınca danışmamaq üçün dualar eləyir. İnsanlar
Tanrıya beləcə dualar eləyərək, belə istəklərlə
əl açsaydılar yaşamaq necə də gözəl,
mənalı olardı. Xüsusilə də belə
dualar eləsəydilər:
Güc
ver, insanları, hamını sevim,
Axı sənin zərrən hamıda var.
lll
Sən
gedəni yağışlar,
Durmadan elə yağır.
Bu misraları Leyla Əliyevanın anasına həsr elədiyi
şeirdən götürmüşəm. Təbii,
ayrılığın yağışa aidiyyatı yoxdur, sadəcə
olaraq ayrılığın ağrısını, həsrətini
şeirə gətirmək üçün yağış
vasitədir, səbəbdir. Burda
yağış adi mənasından, mahiyyətindən
çıxıb, ayrılığın simvoluna
çevrilib. Elə ona görə yağışlar kəsərsə,
ayrılığın da sona çatacağını
düşünür: “Yağış ki, əbədi deyil, o
da kəsəcək...”
Yağışlar kəsəcək. Torpaqlarımız yadellilərin işğalından, düşmən çəkmələrinin tapdağından azad olacaq. Ölkəmizə yaz gələcək. Çöl, çəmən göyərəcək. Uşaqlar zəncirotuları üfləyib havada uçuracaqlar. Qapılarda bayram tonqalları yanacaq. Ocaqlardan qalxan tüstü duman kimi qəsəbə və kəndlərimizin üzərinə səriləcək.
Leyla Əliyevanın şeirləri küləyin çöllərə, dünya yollarına yaydığı, səpələdiyi zəncirotu ləçəkləri kimi, bayram öncəsi Azərbaycanımızda yandırılan bayram tonqallarının tüstüləri kimi öz doğma ölkəsinin çöllərindən, isti torpaqlarından, kənd və qəsəbələrindən, şəhərlərindən yüngülcə qalxacaq, bütün dünyaya səpələnəcək.
lll
Mənim ədəbi nəslimin ömrü qüruba doğru gedir. Bizdən sonra gələnlərə əmanət qoyuruq bu ədəbiyyatı. Bir nigarançılıq içində. Leyla xanımın şeirlərini oxuyandan sonra təskinlik tapdım. Təkcə ölkə hüdudlarında tanınan gənc həmkarlarım yox, ölkəmizin sərhədlərindən kənarda da tanınan Leyla xanımın, onun kimi gənclərimizin hesabına ədəbiyyatımız yaşayacaq. Ən gözəl çağlarını!
Pəncərədən çölə baxıram. Ay doğur, alov şarı kimi təpələrdən ağır-ağır ayrılır. Ağaclar, çöllər süd kimi bəyaz Ay işığına bürünür. Sanki təpələrin üstündə adamlar bayram tonqalları yandırıblar, əl-ələ tutub ətrafında rəqs eləyirlər.
Təki ölkəmizdə bayram olsun!
İlahi, sən Azərbaycanımızı
qoru!
Aslan
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2017.- 30 sentyabr.- S.17.