Mollanəsrəddinçi poeziyada elm və
təhsil məsələləri bədii dil kontekstində
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Satirik
publisistikada olduğu kimi, satirik poeziyada da substantivləşmə
faktoruna xeyli sayda rast gəlirik.
Xüsusilə
də, Sabirin satirik şeirləri bu baxımdan olduqca zəngindir.
Dialoq şəklində qurulan “Cavan-qoca” şeirini nəzərdən
keçirək:
Yeni məktəb
açılıbmı vətən övladı
üçün?
Az deyil Adəm
açan mədrəsə əhfadı üçün.
Oxuyurmu qəzetə
şəhrinizin əhli tamam?
Bəzi
sarsaq oxumuşlar oxuyur, mən oxumam.
Şeirdə
satirik tipin dilində “oxumuşlar” sözü substantivləşərək
yeni məna çaları yaratmış, yəni əslində,
feilin təsriflənməyən formalarından biri olan feili
sifət isimləşərək təyin deyil, mübtəda
funksiyasını yerinə yetirmişdir. Substantivləşən
“oxumuşlar” sözü başqa bir təyinlə - “sarsaq”
jarqonu ilə işlənmiş və tipin xarakterik cizgiləri,
daxili aləminin boşluğu nitq faktorunda müəyyənləşmişdir.
Şairin “Əhvalpürsanlıq, yaxud qonuşma” adlı
satirik dialoqunda yenə də elmə, təhsilə xor baxan
cahil insanların dilində vulqar sözlərdən istifadə
edilərək tipin öz dili ilə özünü ifşa
üslubu yaradılmışdır.
Dəxi
bir başqa xəbər?
Hacı Cəfərin
oğlu Vəli
Qoyub
uşqolaya oğlun...
O qurumsaq
da?
Bəli!
Mollanəsrəddinçilər
öz yaradıcılıqlarında bədii təkrirlərdən
geniş istifadə etmişlər. Onlar həm folklorumuzda, həm
də klassik bədii dildə bol-bol işlənən bu bədii
ifadə vasitələrindən yaradıcılıqla bəhrələnmişlər.
Mollanəsrəddinçilərin nəsr və nəzm dilində
təkrirlərin hər üç növünə - fonetik,
leksik və sintaktik tipinə geniş yer verilmişdir.
Xüsusilə də, Sabir yaradıcılığında bədii
təkrirlərin bənzərsiz nümunələrinə
çox rast gəlirik.
Təkrirlər
poeziyada fikri qüvvətləndirmək, ahəngdarlığı
artırmaqla yanaşı, həm də melodik ritm yaradır.
Bu baxımdan, şeirdə daha çox səslərin və
sözlərin təkrarı önəmli yer tutur. Təkrirlər
işlənmə yerinə görə iki növə
bölünür: anafora, epifora.
Anafora
üçün təkrar olunan sözlərin misranın əvvəlində
yanbayan və yaxud da alt-alta işlənməsi səciyyəvidir:
Məktəb,
məktəb, nə dilgüşasən,
Cənnət,
cənnət desəm səzasən.
Şadəm,
şadəm təfərrücündən,
Əlhəq,
əlhəq, gözəl binasən!
Şeirdə
“məktəb”, “cənnət”, “şadəm”, “əlhəq”
sözlərini təkrarlamaqla ritm yaradan sənətkar əsərin
bədii təsir gücünü artırmış və ahəngdarlığı
təmin etmişdir. Bununla da, məktəbi cənnətə
bənzədən şair uşaqlarda elmə, təhsilə
maraq oyadır və təhsilin vacibliyini vurğulayır.
Epiforada
isə təkrar olunan sözlər anaforadan fərqli olaraq,
misranın sonunda yanbayan işlənir:
Neçin
məktəbə rəğbətim olmayır?
Cibim
dolmayır, dolmayır, dolmayır!
Və bir
də bu məktəblilər bilümum
Oxurlar kəmalınca
ali ülum,
Edirlər
bizə sonra yeksər hücum,
Bununçün
ona rəğbətim olmayır,
Cibim
dolmayır, dolmayır, dolmayır!
Şeirin
satirik qəhrəmanı məktəbə nifrətlə, həqarətlə
baxan tipik obrazdır. Elm, təhsil müəssisəsinə gəlir
mənbəyi kimi baxan bu möhtəkir obraz dönə-dönə
“cibim dolmayır, dolmayır, dolmayır” söyləməklə
özünün pula hərisliyini, mənəvi
cılızlığını bədii təkrirlər vasitəsilə
qabarıq şəkildə nəzərə
çatdırır və oxucunun nifrətini qazanır.
Nəsrdə
leksik və sintaktik təkrarlar daha çox üstünlüyə
malik olur. Yazıçı nəsrdə təkrirlərdən
istifadə etməklə oxucunun idrak fəallığını
dərinləşdirməyə, sinirlərini oynatmağa
çalışır və fikri dönə-dönə təkrarlayaraq,
diqqəti önəmli görünən səmtə, məsələyə
yönəltməyə nail olur. Məsələn: “Kimdir
Şəki, Şamaxı, Gəncə və qeyri yerlərdə
üsuli-cədid məktəblərinə mane olub bizi cəhalətdə
qoyanlar? - Müsəlmanlar!
Kimdir
öz rəyasət və nəflərindən ötrü
millətin qoyun yerində qalmasına çalışan
sahibi-mənsəblər? - Müsəlmanlar! ( Ömər Faiq
Nemanzadə).
Yazıçı
mətndə “kimdir” və “müsəlmanlar” sözlərini
vurğulamaqla Azərbaycanın bir çox bölgələrində
açılmış üsuli-cədid məktəblərini
bağlatdırmağa çalışan cahil və
nadanları, mənsəb sahiblərini kəskin tənqid atəşinə
tutur.
Mollanəsrəddinçilər
satirik yazıları ilə acı, kinayəli
gülüş və göz yaşının
qarışığından yaranan sinkretik bir üslub
yaratmışlar. Anoloji vəziyyət həm Mirzə Cəlil
felyetonları, həm də Sabir satiraları üçün
səciyyəvidir.
Bəzən
həyat və məişətimizdə işlənən neytral
sözlər mollanəsrəddinçilərin
yaradıcılığında adi ifadə formasından
çıxaraq satirik funksionallığa gətirilir və
üslubi çoxçalarlılıqla müşayiət
olunur. Dilimizdə çox işlənən oğul, uşaq,
məktəb və b. sözlər də məhz bu qəbildəndir.
Məsələn:
Ay
başı daşdı kişi, dinmə, uşaqdır
uşağım!
Nə ədəb
vaxtıdı, qoy söysün, ufaqdır uşağım!
Kişi,
az söylə mənə bir dəxi məktəb
sözünü!
Yəni məktəblə
uşaq kamil edərmiş özünü?
Bir
söyüşdən yana az danla bu tiflin üzünü!
Sözü
ləzzətli, şirin dilli uşaqdır uşağım!
Nə ədəb
vaxtıdı, qoy söysün, ufaqdır
uşağım!
Şeirdə
müəllif kinayəsi hakimi-mütləq funksiyasını
daşıyaraq tipə qarşı nifrət hissi oyadır.
Elmə, məktəbə münasibətdə tipin
düşüncə tərzinin bəsitliyi,
avamlığı onun yanlış tərbiyə üsulunda və
nitq aktında ortaya çıxır və güclü sarkazm
yaradır.
1906-cı
ildə H.Zərdabi və N.Nərima novun rəhbərliyi ilə
keçirilən müəllimlər qurultayından sonra elm, təhsil
və maarif sahəsində bir sıra yeniliklər - ana dili dərslərinə
geniş yer verilməsi, qız məktəblərinin
açılması, təbiət elmlərinin tədrisinə
çox saat ayrılması, əyani vəsaitlərdən
istifadənin yaxşılaşdırılması və s. məsələlər Sabiri bir müəllim, ziyalı və
şair kimi ruhlandırmışdı. Bununla yanaşı, hələ
də təhsil sahəsində köhnə sxolastik
düşüncələrlə yaşayan mühafizəkar
insanlar vardı ki, onlar mollaxanalarda “əti sənin,
sümüyü mənim” prinsipi ilə keçirilən dərslərə,
öyrədilən təlimlərə üstünlük verir
və övladlarını geriliyə, cəhalətə
sürükləyirdilər. Belə məhdud
dünyagörüşlü, mühafizəkar və mürtəce
insanlar Sabir yaradıcılığında qəzəblə,
nifrətlə qamçılanır. Yeni açılan məktəblərə
və təlim üsullarına qarşı çıxan belə
cahil insanları şair tənqid hədəfi seçərək
tipin öz dili ilə özünü ifşa edir:
Məktəblər
açıb eyləyin ehsanı, - deyirlər,
Məktəbdə
qoyun ustulu, dasqanı, - deyirlər,
Pərpuç
eləyin çubi-fələqqanı, - deyirlər,
Dişrə
çıxarın həzrəti-mollanı, - deyirlər,
Molla
qovula, yəni müəllim gələ, vah-vah!
Lahövlə
vəla qüvvətə illa və billah!
Şair
satirada leksik-semantik mənanı konkretləşdirmək və
daha qabarıq nəzərə çatdırmaq məqsədilə
məntiqi vurğunu ismin müəyyənlik bildirən təsirlik
halında işlənmiş ehsanı, ustulu, dasqanı,
çubi-fələqqanı, həzrəti-mollanı leksik
vahidlərinin üzərinə salır. Məhz vurğu qəbul
etmiş həmin ifadələr vasitəsilə satiranın bədii
fikir yükünün çəkisi artır, mərkəzi
asanlıqla qavranılır, diqqət cəlb edir. Bununla
yanaşı, digər mollanəsrəddinçilər kimi
Sabir yaradıcılığında da dilin bütün
üslubi imkanlarından ustalıqla istifadə yolu ilə
müxtəlif zümrəni və müxtəlif cəbhəni
təmsil edən insanlara çağırış motivləri
satirada üstünlük təşkil edir.
Belə
bir yanğılı haray, təhriketmə üçün
şair feilin əmr şəklini seçir. Bu üslubun tətbiqi
sayəsində Sabir satiralarının ictimai fəallığı
artır, təsir dairəsi daha da genişlənir. Beləliklə,
feilin əmr morfemi kinayəni çoxaldır, dinamikanı fəallaşdırır,
ekspressivlik çaları yaradır. Sabir satiralarında feilin
xəbər şəklindən sonra ən çox işlənən
əmr şəklidir ki, bu da komik-satirik nitq mühiti yaratmaqda
əlverişli vasitədir.
Sabir
satiralarında hər bir tip mənsub olduğu təbəqənin
dilində danışır. Elmdən, təhsildən uzaq,
avam, savadsız bir qadının danışıq aktı da həmin
tipin naturasına tam uyğundur:
Gah
yazır, gah oxuyur, gah danışır,
Gündə
bir hərzə kitabnan tanışır...
Şeirdə
indiki zaman mənalı feillərin aktivliyi və
çoxluğu diqqət çəkir, eyni zamanda, bu fəallığın
yaranmasında bölüşdürmə
bağlayıcılarının da xüsusi rolu var.
M.Ə.Sabirin
yaradıcılığında yoxsul həyat tərzi
keçirən uşaqların kədərli həyat həqiqətləri,onların
üzünə məktəb qapıları bağlayan hakim
dairələrin mənfur əməlləri
satira atəşinə tutulur.
- Qafqaz əhli
üç il ərzində nə emal eylədi?
- Məktəbə
onlar, hər yerdə hümmət ibzal eylədi!
- Mərhəba!
Səd mərhəba!..
- Bəs
bu az müddətdə məktəblər qapandı ya nədən?
- Həp
çocuqlar dövreyi- təhsili
ikmal eylədi!
- Mərhəba!
Səd mərhəba!..
Sabir satirada məktəblərin hakim dairələr tərəfindən
bağlanması fikrini
birbaşa açıqlamır, mövcud quruluşda,
şəraitdə işlədilməsi qeyri-mümkün olan
tabulardan deyil, ideomatikanın bir qolunu təşkil edən
evfemik ifadələrdən istifadə edir.
(Ardı var)
Gülbəniz BABAYEVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 7 yanvar.- S.22.